TVP Kultura Czwartek, 11.06.2020 08:35 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - PROF. BARTOSZ JASTRZĘBSKI Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Małgorzata Nieciecka - Mac(Prowadzący) Małgorzata Nieciecka - Mac rozmawia z profesorem Bartoszem Jastrzębskim, filozofem i etykiem, m.in. o tym, czy zielona polityka i ochrona środowiska to domena konserwatystów i czy patriotyzm może istnieć bez troski o środowisko. 08:55 MAŁA MOSKWA Melodramat, 113 min, Polska, 2008 Scenariusz i reżyseria: Waldemar Krzystek Zdjęcia: Tomasz Dobrowolski Muzyka: Zbigniew Karnecki Aktorzy: Lesław Żurek, Svetlana Khodchenkova, Dimitrij Uljanov, Elena Leszczyńska, Andrzej Grabowski, Artem Tkachenko, Jurij Itskov Kinowa wersja "Małej Moskwy" Waldemara Krzystka, nagrodzona w 2008 r. Złotymi Lwami na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Film wyróżniono ponadto nagrodą za główną rolę kobiecą oraz dwiema specjalnymi nagrodami TVP. "Małej Moskwie" przypadło również aż 5 Polskich Nagród Filmowych - Orłów (m. in. za scenariusz, scenografię i kostiumy). Ten deszcz najbardziej prestiżowych wyróżnień polskiego przemysłu filmowego wzbudził różne reakcje i podzielił krytyków. Niektórzy z recenzentów uznali, że Waldemar Krzystek nakręcił patetyczny, staroświecki film, w którym narracja, prowadzenie kamery i kompozycja kadrów przywodzą na myśl kinowe wzorce sprzed kilku dekad. Zaś zwolennicy "Małej Moskwy" podkreślali, że to film dla ludzi, a nie krytyków, błyskotliwie zrealizowany ważny epicki obraz, pozytywny przykład kina historycznego o zakazanej miłości w epoce PRL - u, o zniewoleniu jednostki w systemie totalitarnym. Wojska radzieckie stacjonowały w Polsce prawie pół wieku: od końca II wojny aż do roku 1993. W Legnicy mieścił się najpotężniejszy w naszym kraju garnizon Armii Czerwonej. W latach 60. zakwaterowani tam żołnierze i cywile stanowili niemal połowę mieszkańców miasta, które nazywano wówczas właśnie Małą Moskwą. Sierpień 1968 roku, pierwsze dni agresji wojsk Układu Warszawskiego na Czechosłowację. Jurij Swietłow, radziecki pilot wojskowy, tuż przed kolejnym lotem bojowym nad Pragę widzi na lotnisku swoją żonę, młodą i śliczną Wierę. Gdy w nocy wraca do bazy, jeszcze na płycie lotniska dowiaduje się, że Wiera nie żyje. Jak głosi oficjalna wersja, popełniła samobójstwo. Trzydzieści lat później Jura jest znowu w Polsce, w Legnicy. Stoi na płycie tego samego wojskowego lotniska, teraz już opuszczonego i zrujnowanego. Idzie na grób żony, widzi też groby dawnych znajomych, ich dzieci. Do współczesnej Legnicy przyjeżdża również córka Wiery, też Wiera. Dziewczyna, równie piękna jak matka, nienawidzi jednak rodzicielki samobójczyni za to, że zostawiła ją samą na świecie krótko po jej urodzeniu się, a jeszcze bardziej za to, że przez jej romans ona jest... bękartem. Wiera pracuje w Niemczech, w rosyjskim koncernie gazowym. Wyniosła, elegancka, przyzwyczajona do luksusu źle się czuje w Polsce, nie lubi Polaków. W przeciwieństwie do Jurija, który ma z Legnicy także i dobre wspomnienia, ona myśli o tym miejscu i ludziach jak najgorzej. Swietłowowie przyjeżdżają do Legnicy w 1967 roku, wraz z kolejną grupą żołnierzy i oficerów. Zamieszkują w wydzielonym z miasta wysokim murem osiedlu wojskowym. Miesiąc później, w dniu 50. rocznicy Rewolucji Październikowej, Wiera wygrywa polsko - radziecki konkurs piosenkarski.. Wtedy też poznaje Michała Janickiego, młodego i przystojnego podporucznika Wojska Polskiego, który jako odpowiedzialny za sprawy kulturalno - oświatowe wręcza jej nagrodę. Zakochuje się w niej od pierwszego wejrzenia. Piękna Rosjanka początkowo broni się przed nim i kiełkującym uczuciem. Romans Wiery i Michała zostaje wykryty przez radzieckie władze wojskowe wskutek zdrady zastraszonych ormiańskich sąsiadów. Tajemnica wychodzi na jaw po ogłoszeniu alarmu bojowego w radzieckich jednostkach wojskowych, przygotowujących się wraz z sojusznikami do napaści na Czechosłowację. We współczesnej Polsce dorosła już córka Wiery i Michała postanawia zobaczyć swojego biologicznego ojca. Tymczasem Jura przekonuje ją, że Michał zginął w tym samym okresie co Wiera, w wypadku samochodu wojskowego za czechosłowacką granicą. Kiedy mała Wiera przyszła na świat, Jura odbiera żonę ze szpitala z nowo narodzoną córką. Prosi, żeby żona nigdy nie pokazała dziecka Michałowi, prawdziwemu ojcu dziewczynki. Po drodze Jura dostaje rozkaz wojskowy. Trwa inwazja na Czechosłowację. Aresztowany Michał, w czasie przesłuchania w radzieckim więzieniu wyskakuje przez okno. Wiera naiwnie prosi o zgodę na pozostanie w Polsce i zmianę obywatelstwa. Zostaje wyśmiana, poniżona i upokorzona. Tymczasem zapada decyzja o zatuszowaniu romansu Rosjanki i Polaka. We współczesnej Polsce dorosła już córka Wiery na cmentarzu poznaje prawdę o śmierci matki i staje oko w oko ze swoim prawdziwym ojcem. 11:00 KOMEDIANTKA - ODC. 7/9 Serial obyczajowy, 54 min, Polska, 1987 Autor: Władysław Reymont Reżyseria: Jerzy Sztwiertnia Scenariusz: Jerzy Sztwiertnia Zdjęcia: Andrzej Ramlau Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Małgorzata Pieczyńska, Elżbieta Kępińska, Piotr Dejmek, Beata Tyszkiewicz, Marzena Trybała, Bronisław Pawlik, Krzysztof Gosztyła, Krzysztof Kowalewski, Krzysztof Wakuliński, Jerzy Zelnik, Grażyna Szapołowska, Witold Dębicki, Stanisław Brudny, Katarzyna Gniewkowska, Jan Jankowski Po nieudanej próbie samobójstwa Janka wraca do Bukowca. Jej rekonwalescencja przebiega powoli. Zarówno ojciec, jak i czuwający nad jej zdrowiem lekarz zachowują w tajemnicy przyczynę "choroby" panny Orłowskiej. Mimo to po Bukowcu krążą różne plotki. Nieszczęście córki głęboko poruszyło starego Orłowskiego. Choć nie przychodzi mu to łatwo, próbuje po raz pierwszy od lat zbliżyć się do córki. Osamotniona i zgnębiona Janka ze zdumieniem wita przemianę ojca. Odkrywa też, że być może jest jedynym naprawdę bliskim jej człowiekiem. Tymczasem stan zdrowia dziewczyny poprawia się na tyle, że pozwala na przyjmowanie gości. Jankę odwiedza stary przyjaciel Głogowski i ciągle w niej zakochany Grzesikiewicz. 12:05 KOMEDIANTKA - ODC. 8/9 Serial obyczajowy, 54 min, Polska, 1987 Autor: Władysław Reymont Reżyseria: Jerzy Sztwiertnia Scenariusz: Jerzy Sztwiertnia Zdjęcia: Andrzej Ramlau Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Małgorzata Pieczyńska, Elżbieta Kępińska, Piotr Dejmek, Beata Tyszkiewicz, Marzena Trybała, Bronisław Pawlik, Krzysztof Gosztyła, Krzysztof Kowalewski, Krzysztof Wakuliński, Jerzy Zelnik, Grażyna Szapołowska, Witold Dębicki, Stanisław Brudny, Katarzyna Gniewkowska, Jan Jankowski Janka wyjeżdża po zakupy do Kielc, przypadkiem spotyka aktorów z "Tivoli". Dyrektor Cabiński proponuje jej powrót do teatru i obiecuje główną rolę. Ponieważ jednak jej ojciec jest bardzo chory, dziewczyna decyduje się zostać w Bukowcu i wyjść za mąż za Grzesikiewicza. Świerkowski, który chciałby ożenić się z Janką, knuje intrygę. Tuż po oświadczynach Grzesikiewicz otrzymuje anonimowy list informujący go o życiu Janki w Warszawie. Zaręczyny zostają zerwane. Wykorzystuje to Świerkowski, oświadczając się Jance, lecz oburzona dziewczyna wyrzuca go z domu, a sama wyjeżdża do Heli Halder. 13:30 LEKKOŚĆ BYTU - JACEK PRZYBYŁOWICZ Dysk./wywiad/debata, 15 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Łukasz Orbitowski(Prowadzący) Łukasz Orbitowski rozmawia z Jackiem Przybyłowiczem - tancerzem i choreografem o tym, co robi tancerz, gdy nie może tańczyć i jak wyobraża sobie zmiany, które zajdą w choreografii z powodu ograniczeń związanych z epidemią. Jacek Przybyłowicz podzieli się również swoimi wspomnieniami z pracy z najwybitniejszymi choreografami. 13:45 ZA MŁODZI NA ŚMIERĆ - KURT COBAIN (KURT COBAIN) Film dokumentalny, 51 min, Niemcy, 2012 Reżyseria: Niels Negendank Cykl dokumentalny przedstawia historię różnych artystów, którzy zbyt szybko odeszli z tego świata. Będąc u szczytów sławy, śmierć, często tragiczna, przekreśliła ich niesamowite kariery. W dokumencie przedstawiono kulisy ich śmierci oraz wpływ na świat sztuki. Bohaterem tego odcinka jest Kurt Cobain. 15:05 PERSONA NON GRATA (PERSONA NON GRATA) Dramat psychologiczny, 113 min, Polska/Włochy/Rosja 2005 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Zanussi Zdjęcia: Edward Kłosiński Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Zbigniew Zapasiewicz, Nikita Michałkow, Jerzy Stuhr, Daniel Olbrychski, Maria Bekker, Andrzej Chyra, Remo Girone, Victoria Zinny, Halina Golanko, Tadeusz Bradecki Uhonorowany licznymi nagrodami film twórcy "Barw ochronnych", "Cwału", "Spirali", "Życia jako śmiertelnej choroby...". Krzysztof Zanussi za dramat "Persona non grata" otrzymał na festiwalu w Gdyni w 2005 roku Nagrodę Jury, a nagroda za drugoplanową rolę męską przypadła Nikicie Michałkowowi. Z kolei Polska Nagroda Filmowa Orzeł 2006 została przyznana za najlepszą muzykę, dźwięk, montaż oraz drugoplanową rolę męską dla Jerzego Stuhra. "Persona non grata" to psychologiczny portret niemłodego już człowieka, Wiktora, któremu trudno się pogodzić z nagłą śmiercią ukochanej żony. Reżyser uczynił ze swego bohatera postać tragiczną. Wiktora dręczą wątpliwości, zatruwają myśli podejrzenia, nie wierzy nawet przyjacielowi z dawnych lat. Miotany na przemian gniewem i niepokojem, trwa w beznadziejnej walce z samym sobą aż do przejmującego zakończenia. Wiktor Leszczyński jest ambasadorem Polski w Urugwaju. Poznajemy go w chwili, gdy umiera jego ukochana żona, która odeszła tak nagle. Helena miała wylew, Wiktor nie był przygotowany na jej śmierć, miał jej jeszcze tyle do powiedzenia. Pogrążony w żalu czuwa przy łożu zmarłej, nie kryjąc łez rozpaczy i bólu. Na uroczystość pogrzebową w Polsce przybywa mnóstwo ludzi. Ku zaskoczeniu wdowca na pogrzebie zjawia się również rosyjski wiceminister spraw zagranicznych. To dawny znajomy Wiktora, z którym on i jego żona przyjaźnili się przed 20 laty. Wiktor był wówczas działaczem podziemia, a Oleg stawiał pierwsze kroki w rosyjskiej dyplomacji w Polsce. Rozmowa między przyjaciółmi sprzed lat nie trwa długo. Oleg nie ma wiele czasu, właśnie wybiera się w podróż służbową do Montevideo. Krótka wymiana zdań sprowadza się jedynie do wyrazów współczucia i chwili wspomnień. Wiktor chciałby przedłużyć spotkanie i w końcu rozwiać dręczące go od lat wątpliwości. Na jego przyjaźni z Rosjaninem cieniem się kładzie podejrzenie o zdradę i nielojalność. Wiktorowi nie daje spokoju myśl, że Oleg i jego żona mieli romans, podejrzewa również, że ten przed dwudziestu laty był oddelegowany do infiltracji polskiego podziemia. Wkrótce po pogrzebie ambasador Leszczyński wraca do swojej placówki w Urugwaju, przywożąc urnę z prochami ukochanej żony. Mimo niedawnej tragedii sprawuje twarde rządy, nie ufa nikomu, wyraźnie w ogóle nie lubi ludzi. Od razu łaja swego radcę, zarzucając mu, że ten pod jego nieobecność pisał do Warszawy donosy. Jest podejrzliwy i nieufny. Ambasada przeżywa kłopoty: brakuje środków finansowych, a właściciel budynku chce podnieść czynsz aż czterokrotnie. Jest jeszcze sprawa rozbudowy, którą poprzedni ambasador przeprowadził rzekomo bez pozwolenia. W każdym razie stosowne dokumenty gdzieś przepadły. Sen z powiek Wiktorowi spędza ponadto umowa sprzedaży śmigłowców. Próbuje za wszelką cenę przeforsować niezwykle korzystną dla Polski transakcję, ale obawia się, że jego największym konkurentem może być Rosja. A ambasadę na pewno infiltruje rosyjski wywiad. Właśnie w polskiej ambasadzie w Urugwaju rozpoczyna służbę nowy konsul, Waldemar. Przybywa wraz ze swą świeżo upieczoną żoną Oksaną, którą poznał podczas studiów w Rosji. Wiktor jest zafascynowany piękną Rosjanką, ale jednocześnie podejrzewa ją o szpiegostwo. Sam prowadzi prywatne śledztwo w tej skomplikowanej sprawie. Nie ułatwia mu zadania radca, dopuszczający się najwyraźniej malwersacji, ani Waldemar, który mimowolnie zostaje wplątany w aferę związaną z narkotykowym przemytem. 17:05 SPRAWA SIĘ RYPŁA Komedia, 84 min, Polska 1984 Scenariusz i reżyseria: Janusz Kidawa Zdjęcia: Henryk Janas Aktorzy: Franciszek Pieczka, Anna Miesiączek, Roch Sygitowicz, Wawrzyn Pytlarz, Justyna Pilarz W jednej z podkarpackich wsi, w gospodarstwie Placka, odbywa się transmitowana przez telewizję uroczystość - setne urodziny babci Plackowej. Niedługo po tym babcia spoczywa na miejscowym cmentarzu. Wkrótce po pogrzebie Placków odwiedza urzędniczka z gminy z prezentami dla jubilatki. Możliwość otrzymania zegarka i dwóch tysięcy złotych sprawia, że rodzina zgodnie kłamie, że babcia właśnie wyszła do kościoła. Za pokwitowaniem prezenty zostają w domu. Kilka dni poźniej syn Placka Jacek wpada do domu z okrzykiem "Sprawa się rypła". Okazuje się, że za kilka dni zagrodę Placków odwiedzą dziennikarze, by zrobić wywiad ze stuletnią staruszką. Z opresji ratuje ich stary Jontek, który przebrany za babkę udaje przed gośćmi głuchotę. Zdjęcia babci ukazują się w lokalnej prasie. Tymczasem będący w stanie wojny z Plackami sąsiad Kadela - świadek niemal potajemnego pogrzebu starej babki - anonimem informuje gminę o całym oszustwie. Wysłani na cmentarz milicjanci nie znajdują nawet śladu grobu Plackowej. Ale to jeszcze nie koniec kłopotów rodziny. Wiekową obywatelką zainteresowały się już bowiem władze centralne, z których polecenia we wsi ma się odbyć telewizyjno - radiowy show. Cała rodzina przystępuje do generalnego sprzątania obejścia, a najważniejszą dla nich osobą jest teraz skrzętnie skrywany przed wzrokiem obcych Jontek. Od lat twórczość Janusza Kidawy oscyluje pomiędzy tematyką sensacyjno - kryminalną ("Anna i wampir", "Magiczne ognie", "Ultimatum"), a ludowo - obyczajową ("Grzeszny żywot Franciszka Buły", "Bardzo spokojna wieś", "Żeniac", czy właśnie "Sprawa się rypła"). Do swoich "ludowych" filmów Kidawa bardzo często angażował tzw. naturszczyków, którzy przed kamerą nie muszą grać, a jedynie być sobą. Tak też jest w przypadku "Sprawy", która jest adaptacją popularnej w latach siedemdziesiątych farsy Ryszarda Latki "Tato, tato sprawa się rypła". 18:45 SERIALOWA NOSTALGIA - JANKA - ODC. 1 - ORŁY I WILKI (ORŁY I WILKI) Serial przygodowy dla młodzieży, 29 min, Polska/Niemcy, 1989 Reżyseria: Janusz Łęski Scenariusz: Janusz Lęski Zdjęcia: Jacek Prosiński Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Agnieszka Krukówna, Zofia Merle, Joanna Żółkowska, Tadeusz Horvath, Krzysztof Kowalewski, Grzegorz Wons Serial przygotowany we współpracy Telewizji Polskiej i telewizji Westdeutscher Rundfunk Koln, został w całości zrealizowany w Polsce. Scenariusz według pomysłu Dietnera Saldeckiego i Gerhildy Wagner napisał reżyser Janusz Łęski, twórca innych równie udanych seriali dla małych widzów, jak "Urwisy z Doliny Młynów", "Klemens i Klementynka", "Kłusownik", "Przygrywka", "Przeprowadzka", "Rodzina Leśniewskich". "Janka" - w wersji niemieckiej "Janna" - to typowy przykład kina familijnego, adresowanego już nie do najmłodszej widowni, lecz raczej do nastolatków, a także dorosłych członków rodziny. Saga rodzinna, o wątkach wyprowadzonych z autentycznej historii, rozgrywa się w latach 20. , co dało realizatorom możliwość zaprezentowania efektownych filmowo rekwizytów i ciekawostek "z myszką" - starych samochodów, samolotów, elektrowni wiatrowej, wynalazku kina niemego itp. Chociaż nieporozumienia pomiędzy dorosłymi bohaterami kładą się cieniem na świecie dzieci, to powrót do malowniczego okresu początku wieku pozwala spojrzeć na wszystko z nostalgią i serdecznym uśmiechem. Głównymi bohaterami filmu są dzieci należące do dwóch "band". Janka, wnuczka karczmarza, przewodzi "Orłom". Jej rówieśnik Julek, chłopak z podupadającego dworku, dowodzi "Wilkami". Obie grupy, współzawodnicząc ze sobą, przeżywają wiele wspaniałych przygód. Wszyscy są zauroczeni samolotem, który z pomocą wiejskiego kowala buduje stryj Julka, zakochany w owdowiałej matce Janki. Zadawnione konflikty pomiędzy ich rodzinami zaostrzają rówieśniczą rywalizację. Do tego dochodzi charakterystyczna dla nastolatków szorstkość i równie naturalna w tym wieku fascynacja płcią przeciwną, która łatwo może przerodzić się w prawdziwe uczucie. O młodych wykonawcach, którzy zdołali przekazać to wszystko z autentyczną spontanicznością i świeżością, pisano w samych superlatywach. Najbardziej pochlebne recenzje zebrali Agnieszka Kruk, wówczas uczennica LO w Katowicach, odtwórczyni roli tytułowej, oraz Tadeusz Horvath, wtedy ośmioklasita z Warszawy, w roli jej przyjaciela Julka. Zresztą większość dziecięcych aktorów sprawdziła się znakomicie, także we wcześniejszych filmach Janusza Łęskiego. 19:20 SERIALOWA NOSTALGIA - JANKA - ODC. 2 - SPEŁNIONE MARZENIE (SPEŁNIONE MARZENIE) Serial przygodowy dla młodzieży, 28 min, Polska/Niemcy, 1989 Reżyseria: Janusz Łęski Scenariusz: Janusz Lęski Zdjęcia: Jacek Prosiński Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Zofia Merle, Joanna Żółkowska, Tadeusz Horvath, Krzysztof Kowalewski, Agnieszka Krukówna, Grzegorz Wons Jakub Bromski płaci długi brata i rodzina prawnie odzyskuje Stawisko. "Orły" muszą opuścić swoją kryjówkę, ale szybko znajdują nowe miejsce spotkań - na stryszku zajazdu. Janka marzy o własnym koniu, ale dziadek nie ma pieniędzy, by sprawić jej tak kosztowny podarunek. Dziewczynka ratuje od śmierci w rzeźni wymizerowanego konia - Alaskę, którą "Orły" karmią i pielęgnują mimo szyderstw "Wilków" i ich przywódcy, posiadacza pięknej klaczy - Hery. Wuj Janki Ambroży, znawca koni, stwierdza, że Alaska to okaz zgoła wyjątkowy. 20:00 CUDOWNY CHŁOPAK (WONDER) Film obyczajowy, 108 min, Hongkong/USA 2017 Reżyseria: Stephen Chbosky Scenariusz: Stephen Chbosky, Steve Conrad Aktorzy: Julia Roberts, Owen Wilson, Jacob Tremblay, Izabela Vidovic, Mark Dozlaw Isabel i Nate Pullmanowie mieszkają w jednej z kamienic na nowojorskim Brooklynie. Mają dwoje dzieci Olivię, nazywaną Vią, oraz Auggiego. Rodzice kochają obie swoje pociechy, ale w domu wszystko się kręci wokół młodszego dziecka. Syn urodził się z rzadką wadą genetyczną, ma zdeformowaną twarz. Całe dzieciństwo Auggiego upływa na ciągłym przebywaniu w szpitalach i na salach operacyjnych. Do tej pory 10 - letni już chłopiec uczył się w domu pod troskliwą opieką matki. Nadchodzi jednak czas, kiedy musi się zderzyć ze światem zewnętrznym. Rodzice podejmują trudną decyzję, że Auggie rozpocznie naukę w szkole. To duże wyzwanie dla dziesięciolatka, który do tej pory żył pod kloszem, otoczony miłością rodziców i siostry. Będzie musiał stanąć oko w oko ze szkolnymi kolegami, którzy wyglądają "normalnie". Przed końcem wakacji Auggie poznaje dyrektora szkoły, Tushmana, oraz dwóch kolegów i koleżankę: Jacka, Juliana i Charlotte. Kiedy rozpoczyna się rok szkolny, od początku "dziwaczny" chłopiec zostaje skazany na ostracyzm. Wkrótce nawiązuje przyjaźń z Jackiem, ale ten okazuje się nieszczery. To załamuje Auggiego, który już nie chce iść do szkoły. Na szczęście do powrotu przekonuje go siostra, Via. Auggie zaprzyjaźnia się z koleżanką z klasy, Summer. Niebawem też przebacza Jackowi, który staje w jego obronie i przeprasza za swoje poprzednie zachowanie. 21:55 KINO MISTRZÓW - TRZY KOLORY - BIAŁY (TROIS COULEURS: BLANC) Dramat psychologiczny, 88 min, Szwajcaria/Polska/Francja, 1993 Reżyseria: Krzysztof Kieślowski Scenariusz: Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Piesiewicz Zdjęcia: Edward Kłosiński Muzyka: Zbigniew Preisner Aktorzy: Zbigniew Zamachowski, Julie Delpy, Janusz Gajos, Jerzy Stuhr, Piotr Machalica, Grażyna Szapołowska, Jerzy Trela, Aleksander Bardini Druga część mistrzowskiej trylogii Krzysztofa Kieślowskiego, nawiązującej do francuskich haseł wolności, równości i braterstwa. "Biały" to gorzka komedia, która dowodzi, że we współczesnym świecie nie ma prawdziwej równości, bo w istocie każdy chce być równiejszy: lepszy, bogatszy, sprytniejszy od innych. Karol, polski fryzjer ożeniony z francuską modelką, zostaje przez żonę zmuszony do rozwodu, z powodu impotencji. W Paryżu traci pracę, mieszkanie i usiłuje zarobkować grą na grzebieniu na stacjach metra. W tej żałosnej roli zaczepia go Mikołaj - samotny, tajemniczy Polak - i przemyca pozbawionego paszportu rodaka do Polski. W czasie ponownego spotkania Mikołaj prosi Karola o wyświadczenie przysługi za pieniądze: chce, by go zastrzelił, ale to przekracza możliwości fryzjera. Karol zamieszkuje u brata na peryferiach Warszawy. Podejmuje pracę ochroniarza właściciela kantoru. Pewnego razu podsłuchuje rozmowę szefa o niezwykłej okazji kupna działki na prowincji, która leży pośrodku terenu planowanego pod budowę wielkiej hurtowni. Wykorzystuje okazję i uprzedza szefa, nabywając działkę za tysiąc dolarów. Zdobywa wraz z Mikołajem majątek i postanawia odegrać się na swej byłej żonie. Pozoruje własną śmierć i zwabia ją do Polski wysokim spadkiem, by postawić w sytuacji osoby pragnącej wyłudzić majątek. "Srebrny Niedźwiedź" na MFF w Berlinie w 1994 r. "Złota Kaczka" czasopisma "Film". 23:30 ELLA FITZGERALD CZ. 1 (ELLA FITZGERALD CZ. 1) Koncert, 72 min, Wielka Brytania, 1965 Koncerty Elli Fitzgerald. Artystka gra między innymi z Tommy Flannagan Trio oraz Jonny Spence Orchestra. 00:50 NOCNY DOKUMENT - STRAJK ARTYSTÓW (ARTISTS ON STRIKE) Film dokumentalny, 106 min, Włochy/Polska, 2018 Reżyseria: Elena De Varda Scenariusz: Elena De Varda Dokument przedstawia historię polskiej sztuki lat 80. podczas komunistycznych rządów PRL. W filmie poznajemy prace m.in. Tadeusza Kantora, Jerzego Beresia, Józefa Robakowskiego, Jerzego Kaliny, Krzysztofa Skiby, Tymona Tymańskiego, Totartu i wielu innych. 02:35 LATO 1993 (ESTIU 1993) Dramat, 94 min, Hiszpania 2017 Scenariusz i reżyseria: Carla Simon Zdjęcia: Santiago Racaj Muzyka: Pau Bogues Aktorzy: Laia Artigas, Paula Blanco, Bruna Cusi, Etna Campillo, David Verdaguer, Jordi Figueras Akcja filmu zaczyna się latem 1993 roku. Po śmierci rodziców, który zmarli na tajemniczą chorobę, 6 - letnia Frida opuszcza Barcelonę i swoich dziadków, by zamieszkać na prowincji z wujem Estevem i jego żoną Margą. Dziewczynka próbuje się odnaleźć w nowej dla niej rzeczywistości, poznaje górzyste okolice, farmę ze starym domem z kamienia, otoczoną gęstym lasem. Na szczęście jej nowi rodzice okazują się bardzo życzliwi dla swej podopiecznej. Frida odnajduje też bratnią duszę i towarzyszkę zabaw w 3 - letniej Annie, córce wujostwa. Mimo że czas spędzony na farmie przypomina permanentne wakacje, to jednak dziewczynka wciąż nie może się pogodzić ze stratą rodziców, żyje wspomnieniami o świecie, którego już nie ma. Choć z drugiej strony potrafi docenić, że ma nowy dom i nową kochającą rodzinę, stara się od nowa budować swoje szczęście. Czy Fridzie uda się pokonać wszystkie lęki i problemy? 04:10 KINO NOCNE - SIEKIEREZADA Dramat psychologiczny, poetycki, 78 min, Polska 1985 Autor: Edward Stachura Scenariusz i reżyseria: Witold Leszczyński Zdjęcia: Jerzy Łukaszewicz Muzyka: Jerzy Satanowski Aktorzy: Edward Żentara, Ludwik Pak, Daniel Olbrychski, Ludwik Benoit, Wiktor Zborowski, Krzysztof Majchrzak, Franciszek Pieczka, Jerzy Block, Jan Jurewicz, Jadwiga Kuryluk, Joanna Sienkiewicz, Anna Milewska, Marta Żentara, Iga Cembrzyńska, Maria Ciunelis i inni Janek Pradera, wrażliwy poeta, nie może odnaleźć swego miejsca w świecie. Nie chce też pogodzić się z obłudą i zakłamaniem świata ani utracić swej niezależności. Dlatego też odchodzi od ukochanej, którą nazywa Gałązką Jabłoni, i z nieodłącznym workiem na plecach podąża w głąb puszczy. Odwiedza filozoficznie nastawionego do życia leśniczego, który zatrudnia go przy wyrębie lasu i kieruje na kwaterę do Babci Oleńki. Żyjący tu ludzie są inni niż w mieście - szczerzy, otwarci, przyjacielscy. Ciężka, fizyczna praca zbliża ludzi. Janek poznaje i zaprzyjaźnia się z Peresadą, Wasylukiem, Selpką i jego stale roześmianą żoną. Razem z nimi spędza czas po pracy. Niedziele spędzają w gospodzie w Hoplance, by przy wódeczce prowadzić długie rozmowy o naturze świata. W czasie wiejskiej zabawy Janek zostaje zaczepiony przez grupę pijanych mężczyzn. Z opresji ratuje go Michał Kątny, obieżyświat, który podobnie jak Janek przyjechał do pracy w lesie i również zamieszkał u Babci Oleńki. Tymczasem rozłąka z Gałązką Jabłoni jest dla Janka Pradery nie do zniesienia. Wyrusza więc z nieodłącznym workiem w drogę powrotną. Do ukochanej jednak nigdy nie dotrze. Scenariusz filmu Witold Leszczyński napisał na początku lat siedemdziesiątych wspólnie z Edwardem Stachurą, autorem powieści "Siekierezada". Jednak wówczas scenariusz nie został skierowany do produkcji. "Nie zdawałem sobie sprawy, jak Edkowi zależało wówczas na filmie. Uznał nawet, że to moja wina, iż scenariusz został odrzucony. Obraził się, nasze stosunki uległy ochłodzeniu, a nawet zostały zawieszone" - wspominał reżyser. Po trzynastu latach Leszczyński wrócił jednak do "Siekierezady", na nowo pisząc scenariusz (Stachura zmarł śmiercią samobójczą w roku 1979). Janek Pradera i Michał Kątny to postacie, które wyrażają wewnętrzne rozdarcie Stachury, którego jedna strona osobowości ciągnęła ku życiu, druga ku śmierci. Reżyser próbował wyrazić to za pomocą konstrukcji fabularnej. Na początku filmu Michał próbuje popełnić samobójstwo, rzucając się pod pociąg, ale szczęśliwym zbiegiem okoliczności nie udaje mu się to. Natomiast Janek Pradera dokonuje tego, kładąc głowę pod nadjeżdżającą białą lokomotywę - symbol śmierci, który występuje w kilku piosenkach Stachury.