TVP Kultura Poniedziałek, 22.06.2020 08:20 CO DALEJ? - JAK WALCZYĆ Z EPIDEMIAMI Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2020 Scenariusz: Paweł Krzemiński Wykonawcy: Piotr Gociek (prowadzący) W tym odcinku: Epidemiolodzy, naukowcy, dziennikarze, politycy, zapowiadają, że od jesieni czeka nas druga fala COVID - 19. Czego dowiedzieliśmy na temat społecznych reakcji na pandemię? Czy jesteśmy przygotowani na ponowne uderzenie wirusa? 09:20 LEKCJE PANA KUKI (HERRN KUKAS EMPFEHLUNGEN, MR. KUKA'S ADVICE) (HERRN KUKAS EMPFEHLUNGEN) Komedia obyczajowa, 94 min, Polska/Austria 2007 Reżyseria: Dariusz Gajewski Scenariusz: Roland Gugganig, Dariusz Gajewski, Radek Knapp Zdjęcia: Wojciech Szepel Muzyka: Michał Litwiniec Muzyka: Michał Litwiniec, Tomasz Sikora, Paweł Czepułkowski, Gunter Pretzel, Albert Wieder Jr Aktorzy: Łukasz Garlicki, August Diehl, Nadia Cameron - Blakey, Andrzej Grabowski, Anna Przybylska, Mirosław Zbrojewicz, Łukasz Simlat, Krzysztof Stroiński, Tomasz Karolak, Lech Mackiewicz, Branko Samarowski, Krista Stadler, Alexander Strobele Po przeczytaniu "Lekcji pana Kuki" natychmiast wiedziałem, że chcę sfilmować tę historię. Zadzwoniłem do Radka Knappa, autora powieści, i następnego dnia rozmawialiśmy w Wiedniu, jak się do tego zabrać. Radek urodził się w Polsce w tym samym roku, co ja. Mając kilkanaście lat wyjechał z matką do Wiednia. Prawdopodobnie przeżyliśmy tę samą wewnętrzną przygodę, tyle że ja kilkanaście lat później. Miałem wielkie szczęście znaleźć gotową powieść, która opisuje moje własne doświadczenia - mówił o genezie swego filmu Dariusz Gajewski. Książka Knappa to ciesząca się przed kilku laty sporą popularnością barwna opowieść o młodym Polaku, który po raz pierwszy wyjeżdża do Austrii w poszukiwaniu pracy, ale i turystycznych wrażeń. W stolicy ojczyzny Mozarta przechodzi twardą szkołę życia, która pomaga mu zweryfikować wyidealizowany obraz mitycznego "Zachodu", a przy okazji odnaleźć własne miejsce w życiu. Nic zatem dziwnego, że Gajewski, który już w obsypanej nagrodami "Warszawie" udowodnił, że dobrze czuje i rozumie problemy polskiej współczesności sięgnął po tę historię. W roli głównej wystąpił Łukasz Garlicki, znany wcześniej przede wszystkim z kreacji Marcina Borowicza w "Syzyfowych pracach" i udanego występu w "Warszawie". W "Lekcjach pana Kuki" młody aktor co najmniej nie zawiódł pokładanych w nim nadziei, czego dowodem jest choćby przyznana mu Nagroda Aktorska na festiwalu filmowym w Orenburgu. W tytułowego pana Kukę wcielił się Andrzej Grabowski, z komediową stylistyką będący od dawna za pan brat. Partnerują im m.in. August Diehl, jeden z najwyżej cenionych aktorów niemieckich młodego pokolenia, coraz głośniej pukający do drzwi Hollywood (występy w "Bękartach wojny" Tarantino i "Salt" u boku Angeliny Jolie i Daniela Olbrychskiego) oraz Nadia Cameron - Blakey, znana głównie z seriali, choć mająca także w dossier epizody w amerykańskich superprodukcjach ("Batmanpoczątek") i filmowych przygodach Jamesa Bonda ("Jutro nie umiera nigdy"). Nieważne, czy ukazana w filmie historia zdarzyła się naprawdę: w każdym razie na pewno mogła się zdarzyć. Wszystko zaczęło się latem 2000 r. Bohater filmu, Waldemar, miał wówczas 20 lat i jeszcze nigdy nie był za granicą. Nudząc się okrutnie, tkwił w swoim miasteczku w samym środku Polski. I właśnie tego lata postanowił coś zmienić w swoim życiu. Nie chciał wyjeżdżać na stałe, marzył jedynie o swoich pierwszych zagranicznych wakacjach. Waldemar bardzo poważnie zabiera się do realizacji celu, chce szczegółowo zaplanować cały wyjazd. Aby mieć pewność, że niczego nie przegapi idzie po radę do bywałego w świecie, a przynajmniej w Europie, sąsiada, owego pana Kuki. Zwierza się mu ze swoich wyjazdowych planów. Ponieważ uczył się w szkole trochę niemieckiego i angielskiego, celem podróży mają być Niemcy albo Anglia.Pan Kuka z różnych powodów zdecydowanie odradza te kierunki, według niego najlepiej pojechać do Wiednia. Przy okazji będzie mógł przekazać pewnemu księdzu paczuszkę. Na koniec lekcji pan Kuka udziela jeszcze jednej wskazówki, że w Wiedniu najlepszy jest hotel Venus. Wyposażony w bezcenną wiedzę Waldemar podróżuje do Austrii rejsowym autokarem, którym zmierzają tam również gastarbeiterzy i przemytnicy. Obok niego siada śliczna dziewczyna, Ala, znacznie wyróżniająca się spośród reszty pasażerów. Na koniec podróży Wldemar chce jej zaproponować spotkanie, ale ona wyraźnie nie ma ochoty na przygodne znajomości, zresztą na dworcu w Wiedniu czeka już na nią jakiś podejrzany osiłek. Podróż marzeń od samego początku idzie jak po grudzie. Waldemara spotyka rzeczywiście ksiądz, który miał mu pomóc, ale okazuje się, że to fałszywy duchowny. Gdy tylko odbiera przesyłkę, ściąga sutannę, nie pozostawiając żadnych złudzeń. Na odchodnym jeszcze wskazuje Waldemarowi, gdzie jest hotel Venus, który okazuje się zwykłą ławką w parku. Podróżnik przesypia tam parę nocy, a drobne fundusze, które zabrał z Polski nie wystarczają na długo. Forsa szybko topnieje i trzeba rozejrzeć się za jakąś pracą. Wraz z podobnymi jemu nieszczęśnikami, znajdującymi się w fatalnej sytuacji finansowej, trafia, jakby się początkowo wydawało, na wspaniałą okazję. Oto ich rodak proponuje całkiem intratne zajęcie i w dodatku dowozi własnym transportem na miejsce. Potem jeszcze tylko bierze całkiem sporą kaucję za sprzęt i obiecuje zjawić się pod wieczór z wypłatą. Kiedy po wykopaniu ogromnego basenu, czekają na szefa, zamiast niego nagle pojawia się policja. Okazuje się, że rzekomy prywatny teren, to po prostu park przyrody. Na szczęście Waldemar unika aresztowania, bo był wtedy w krzakach. Wpadka omija jeszcze jednego Polaka, Mirka, który obiecuje pomóc załamanemu rodakowi. Waldemar poznaje nowe miejsca i nowych ludzi. Nocuje w wynajętym lokum u Mirka i jego przyjaciela z Niemiec Lothara, zbuntowanego artysty, grającego na fortepianie. Przyjechał do Wiednia, żeby studiować muzykę, ale brakuje mu weny twórczej. Żyje w biedzie jak inni emigranci, choć ma bardzo bogatych rodziców. Jest zbyt dumny, by prosić o pieniądze "hipokrytów opychających się bieługą". Waldemar przekonuje się na własnej skórze, czym naprawdę jest ów legendarny Zachód. Przeżywa nie tylko pierwszy wyjazd za granicę, ale także pierwszą pracę, swój pierwszy bliski kontakt z dziewczyną, pierwsze spotkanie ze skinami, poznaje też smak pierwszej kradzieży i pierwszego skoku na bank, którego dokonuje niejako nieświadomie, towarzysząc Lotharowi. 11:00 NAJWAŻNIEJSZY DZIEŃ ŻYCIA - ODC. 5/9 - TELEFON Film obyczajowy, 49 min, Polska 1974 Reżyseria: Sylwester Szyszko Scenariusz: Andrzej Zbych Zdjęcia: Maciej Kijowski Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Zdzisław Wardejn, Stanisław Michalski, Janusz Bukowski, Marek Barbasiewicz, Grażyna Szapołowska, Eugeniusz Kamiński, Jerzy Molga, Ludwik Pak, Dorota Stalińska Docent Śliwiński odmawia studentce zaliczenia w późniejszym terminie. Wieczorem w domu odbiera dziwny telefon od młodej kobiety, zamierzającej popełnić samobójstwo. Nieoczekiwanie dla siebie docent uruchamia akcję ratunkową. Jeździ z patrolem milicyjnym w poszukiwaniu kobiety, dociera do jej koleżanek i niewiernego narzeczonego. Następnego dnia patrzy na świat zupełnie inaczej. Kiedy studentka przychodzi ponownie prosić go o możliwość zaliczenia - wyznacza jej termin egzaminu. 11:50 NAJWAŻNIEJSZY DZIEŃ ŻYCIA - ODC. 6/9 - BRODA Film obyczajowy, 66 min, Polska 1974 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Andrzej Zbych Zdjęcia: Antoni Wójtowicz Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Witold Dębicki, Janusz Bukowski, Marek Barbasiewicz, Teresa Marczewska, Eugeniusz Fulde, Andrzej Chrzanowski, Alicja Jachiewicz, Izabela Olszewska, Tadeusz Schmidt, Jerzy Nowak, Wojciech Ziętarski Do prowincjonalnej szkoły przyjeżdża nowy nauczyciel, Krzysztof Kulak. Wyróżnia się młodym wiekiem, okazałą brodą i niekonwencjonalnym podejściem do uczniów. Przechodzi z nimi na ty, traktuje jak partnerów, uczy samodzielnego myślenia. Jest bardzo lubiany przez uczniów, nawet lubią go koledzy - nauczyciele, pozytywnie ocenia jego pracę wizytator, ale dla dyrekcji szkoły i władz miasta taki pedagog stanowi problem nie do zaakceptowania. Koniec roku szkolnego to zarazem ostatni dzień Kulaka w prowincjonalnym mieście. 13:00 KIZI MIZI Film animowany, 20 min, Polska, 2007 Reżyseria: Mariusz Wilczyński Scenariusz: Mariusz Wilczyński Zdjęcia: Mariusz Wilczyński Wykonawcy: Magdalena Różczka Zabawna historia miłości i zdrady kota i myszki. 13:30 BRUNO SCHULZ Film dokumentalny, 57 min, Polska, 2014 Reżyseria: Adam Sikora, Adam Sikora Scenariusz: Agata Tuszyńska, Agata Tuszyńska Bruno Schulz - 123 lata od urodzin i 73 lata od śmierci - nadal należy do grona najbardziej znanych i inspirujących twórców polskich XX wieku. Galicyjską prowincję, której nie potrafił opuścić, gdyż była najważniejszym źródłem jego twórczości, podniósł Schulz do rangi ziemi obiecanej. Gleby dusz niespokojnych, podróżujących ku własnej prawdzie. Prozaik, malarz, rysownik, w każdej z tych dziedzin poeta, był Schulz wyznawcą genialnej epoki powtórnego dzieciństwa. Nie umiał się bronić przed brutalnością świata. Nie zdecydował się na ucieczkę z getta. Zawiodło schronienie, którego szukał w sobie. Zginął kilkaset metrów od miejsca, w którym się urodził. Na skutek pojedynku dwóch gestapowców: "ty zabiłeś mojego Żyda, ja zabiłem twojego..." Nie ma grobu. Zostawił "Xięgę". Ów dokument - tematyczny, labiryntowy przewodnik po losach Brunona Schulza połączy i zderzy wątki biograficzne z artystycznymi. Poprowadzi nas śladami pojedynczych tajemnic, rękopisów, rysunków, kobiet. Wspomnienia świadków uzupełni obrazami z pogranicza schulzowskiej jawy i snu. Los Brunona Schulza jako artysty i człowieka opowiedziany jest na dwu przeciwstawnych planach, wykorzystuje dwie - pozornie sprzeczne - metody filmowej narracji. Wizyjność sztuki wyobraźni konfrontuje z dokumentem i relacjami uczestników biografii nierozumianego za życia i nieprzystosowanego doń artysty. O Schulzu, postrzeganym przez świat - jako nauczycielu rysunku, mężczyźnie, pisarzu, ofiarze niemieckiej przemocy - opowiedzą świadkowie tamtych zdarzeń. O Schulzu postrzegającym świat - jako twórcy, autorze "Xięgi bałwochwalczej" i "Sklepów cynamonowych" autorzy filmu opowiadają niejako "z brzucha" jego talentu, wchodząc do wnętrza jego wyobraźni i artystycznego wszechświata. Dokumentalnej relacji towarzyszą animacje, których autorem jest Marcin Podolec. Powstawały one pod opieką artystyczną Piotra Dumały. 14:25 FIGURY NIEMOŻLIWE I INNE HISTORIE II Film animowany, 14 min, Polska, 2016 Reżyseria: Marta Pajek Scenariusz: Marta Pajek Bohaterką drugiej części tryptyku jest kobieta, która w codziennej bieganinie potyka się i przewraca. Kiedy wstaje, odkrywa że dom w którym mieszka, ma nieoczekiwane właściwości - zbudowany jest z paradoksów, wypełniony iluzjami i pokryty wzorami. (filmpolski.pl) 14:45 CAŁA ZIMA BEZ OGNIA (TOUT UN HIVER SANS FEU) Dramat psychologiczny, 87 min, Szwajcaria/Belgia/Polska 2004 Reżyseria: Greg Zgliński Scenariusz: Pierre - Pascal Rossi Zdjęcia: Witold Płóciennik Muzyka: Jacek Grudzień, Mariusz Ziemba Aktorzy: Aurelien Recoing, Marie Matheron, Gabriela Muskała, Blerim Gjoci, Nathalie Boulin, Antonio Buil, Michel Voita i inni Jean i Laura Rochardowie mieszkają na wsi w górach. Oboje przeżyli niedawno wielką tragedię: w pożarze stajni zginęła ich pięcioletnia córeczka Marie. Rozpacz i poczucie winy sprawiają, że oboje coraz bardziej oddalają się od siebie: on szuka zapomnienia w ciężkiej pracy w fabryce, a wieczorami dogląda jeszcze krów na farmie, ona pogrąża się w głębokiej depresji, aż wreszcie trafia do kliniki psychiatrycznej. Tam odwiedza ją siostra, Valerie, która nigdy nie potrafiła zaakceptować małżeństwa Laury i polubić swego szwagra: jako osoba samotna pragnie teraz odzyskać siostrę. Nakłania ją, by ostatecznie rozstała się z mężem i zamieszkała z nią w mieście. Przyjąwszy Laurę pod swój dach, utrudnia kontakty małżonków, podburza siostrę przeciwko mężowi, zrzucając na niego całą winę za to, co się stało. Tymczasem Jean nawiązuje w pracy znajomość z pochodzącą z Kosowa Labinotą, młodą kobietą, która przybyła do Szwajcarii wraz z bratem, Kastriotem. On pracuje jako robotnik, ona jest zatrudniona w fabrycznej stołówce. W Kosowie pozostał jej mąż, ale od sześciu lat nie daje znaku życia. Labinota czeka jednak wytrwale, wierząc, że mąż wreszcie do niej dotrze. Równie samotny jak ona i nieszczęśliwy Jean parokrotnie broni imigrantkę przed obcesowymi zalotami niektórych robotników, później odprowadza ją do domu. Labinota patrzy na niego coraz życzliwszym wzrokiem. Na sylwestra Kastriot zaprasza Jeana do swego domu. Mężczyzna dobrze się bawi w towarzystwie Labinoty, jej brata oraz kosowskich przyjaciół i chociaż na chwilę udaje mu się zapomnieć o własnych problemach. Pewnego dnia Laura zauważa Jeana w towarzystwie Labinoty na ulicy. Oboje są roześmiani, rozluźnieni. Kobieta po raz pierwszy uświadamia sobie, że straciwszy córkę, może teraz stracić również męża. 16:15 HUBAL Dramat historyczny, 127 min, Polska 1973 Scenariusz i reżyseria: Bohdan Poręba Zdjęcia: Tadeusz Wieżan Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Ryszard Filipski, Małgorzata Potocka, Tadeusz Janczar, Emil Karewicz, Stanisław Niwiński, Kazimierz Wichniarz, Jan Stawarz, Zygmunt Malanowicz, Jerzy A. Braszka, Henryk Giżycki, Bolesław Idziak, Jerzy Korsztyn, Andrzej Kozak, Eugeniusz Kujawski "Hubal" to epicki obraz kilkumiesięcznej walki oddziału majora Henryka Dobrzańskiego. Legendarny Hubal był wnukiem powstańca z 1863 roku. W 1914 roku po zdaniu egzaminu maturalnego wstąpił do II Brygady Legionów Polskich gen. Józefa Hallera. Podczas I wojny światowej odznaczony został Krzyżem Virtuti Militari V klasy i czterokrotnie Krzyżem Walecznych. W dwudziestoleciu międzywojennym był zawodowym oficerem. Henryk Dobrzański był także słynnym jeźdźcem, członkiem polskiej ekipy na olimpiadzie w Amsterdamie w 1928 roku. Po klęsce wrześniowej nie zdjął munduru i do końca kwietnia 1940 roku dowodził stworzonym przez siebie pierwszym oddziałem partyzanckim. Zwany przez Niemców "Szalonym majorem", zginął w zasadzce 30 kwietnia 1940 roku. Dowódca 110. pułku ułanów na wieść o stracie jednego szwadronu 23 września 1939 roku rozwiązuje pułk. Jego zastępca, major Dobrzański, samorzutnie przejmuje dowództwo. Pozostaje przy nim około 180 ułanów. Major decyduje, że oddział pójdzie z odsieczą walczącej jeszcze Warszawie. Po otrzymaniu wiadomości o kapitulacji stolicy Dobrzański podejmuje decyzję o przeprawie przez Węgry do Francji, ślubuje też, że nie zdejmie munduru. Oddział przechodzi na ziemię kielecką. W Bodzentynie major ogłasza decyzję o pozostaniu w kraju. Żołnierze i dowództwo przyjmują pseudonimy, Dobrzański odtąd zwany będzie Hubalem. Dowodzony przez niego Oddział Wydzielony Wojska Polskiego podejmuje walkę partyzancką. Realizacja filmu trwała 10 miesięcy, większość scen nakręcono na szlaku walk hubalczyków. Wkroczenie oddziału Hubala do wsi Poświętne i udział żołnierzy w nabożeństwie nakręcono w tym samym barokowym kościele i z udziałem mieszkańców Poświętnego i okolic, pamiętających owe wydarzenia. W naturalnej scenerii zrealizowano także sceny pacyfikacji wsi - na potrzeby filmu spalono przeznaczone do rozbiórki autentyczne, istniejące w okresie okupacji chałupy wsi Swolszowice. Sekwencję śmierci Hubala nakręcono w tym samym miejscu, gdzie miała ona miejsce naprawdę. Jednym z konsultantów był Zygmunt Laskowski z Anielina, który w 1940 roku rozpoznał zmasakrowane przez Niemców zwłoki majora Dobrzańskiego. W filmie zagrał go jego syn, Tadeusz. W scenach batalistycznych brało udział łącznie 500 osób, 100 koni, w tym 25 specjalnie szkolonych. 18:45 SERIALOWA NOSTALGIA - JANKA - ODC. 15 - LICYTACJA (LICYTACJA) Serial przygodowy dla młodych widzów, 30 min, Polska/Niemcy 1989 Reżyseria: Janusz Łęski Scenariusz: Janusz Lęski Zdjęcia: Jacek Prosiński Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Zofia Merle, Agnieszka Krukówna, Joanna Żółkowska, Tadeusz Horvath, Krzysztof Kowalewski, Grzegorz Wons Oszukany przez wspólników Jakub Bromski ma poważne trudności finansowe, wreszcie bankrutuje. Janka chce jakoś pomóc sąsiadom, lecz dziadek jest niewzruszony, zresztą nie ma tyle pieniędzy. Dziewczyna ze złości chowa mu gazetę, której szukał od rana. Stawisko zostaje wystawione na licytację. Janka wyprowadza z majątku Herę, aby chociaż ją ocalić. Julek śpi razem z koniem w stajni w Podklasztorzu. Rankiem znajduje go dziadek i domyśla się wszystkiego. Przypadkiem wpada mu w ręce gazeta, którą schowała wnuczka. Znajduje w niej wspaniałą wiadomość - bezwartościowe akcje ciotki Weroniki stały się teraz bezcenne. Janka jest bogata, może wykupić Stawisko i oddać je Bromskim. Musi się jednak bardzo spieszyć, bo licytacja już trwa. 19:25 SERIALOWA NOSTALGIA - KARINO - ODC. 1/13 NARODZINY Serial przygodowy dla młodych widzów, 25 min, Polska, 1975 Autor: Jan Batory/Jan Dobraczyński/Marek Nowakowski Reżyseria: Jan Batory Scenariusz: Jan Batory, Jan Dobraczyński, Marek Nowakowski Zdjęcia: Jan Laskowski Muzyka: Wanda Warska Aktorzy: Claudia Rieschel, Tadeusz Schmidt, Stanisław Niwiński, Zdzisław Maklakiewicz, Kazimierz Wichniarz, Janusz Gajos, Zdzisław Kuźniar, Zbigniew Roman i inni Do stadniny koni przyjeżdża na staż młodziutka absolwentka weterynarii, Grażyna Barska. Jej przyjazd zbiega się ze skomplikowanym porodem jednej z klaczy. Grażyna ratuje źrebaka, ale nie może utrzymać przy życiu jego matki. Pracownicy stadniny są wściekli na niedoświadczoną stażystkę. Dopiero przybyły później lekarz stwierdza, że stara i chora klacz była nie do uratowania. 20:30 BARWY DZIECIŃSTWA - POLOWANIE NA KRÓLIKI (RABBIT PROOF FENCE) Dramat społeczno-obyczajowy, 90 min, Australia/Wielka Brytania 2002 Reżyseria: Phillip Noyce Scenariusz na podstawie książki Doris Pilkington Garimara: Christine Olsen Muzyka: Peter Gabriel Aktorzy: Everlyn Sampi, Tianna Sansbury, Laura Monaghan, Kenneth Branagh, David Gulpillil, Ningali Lawford i inni Wielokrotnie nagradzany (w tym licznymi nagrodami publiczności), zrealizowany oszczędnymi środkami, ale głęboko zapadający w pamięć film rozliczający Australijczyków z ich najnowszymi dziejami. Opowiada on autentyczną historię, której sędziwe już bohaterki żyły jeszcze w chwili kręcenia filmu. Za kanwę scenariusza posłużyła książka napisana przez Doris Pilkington Garimara, córkę jednej z nich, Molly Craig. Ale u podstaw przedstawionych w filmie wydarzeń legło głęboko niehumanitarne prawo, które obowiązywało w Australii od wczesnych lat XX w. aż do 1971 r. Dawało ono rządowi pełnię władzy nad aborygenami ? rdzennymi mieszkańcami tego kontynentu. Na mocy tych przepisów aborygeni zostali zamknięci w kontrolowanych przez państwo rezerwatach, gdzie dostarczano im żywność i podstawowe, niezbędne do życia produkty, ale w zamian ich mieszkańcy mieli ograniczone prawo poruszania się. Na każdorazowe opuszczenie rezerwatu musieli otrzymać zgodę na piśmie. Najgorsze jednak było to, że władze miały możliwość odbierania rodzinom aborygeńskim dzieci ze związków mieszanych i wychowywanie ich w specjalnych ośrodkach, w których starano się wykorzenić z nich poczucie tożsamości i pamięć o bliskich. Te o ciemniejszej skórze przysposabiano do wykonywania prostych prac fizycznych, te o jaśniejszej karnacji miały szansę na naukę w szkole. Na straży "czystości rasowej" stał przez 25 lat A.O. Neville, główny komisarz do spraw aborygenów, który tłumaczył nieludzkie przepisy koniecznością "chronienia prymitywnych ludów przed nimi samymi" oraz obawami o powstanie nowej, pośredniej rasy będącej genetyczną krzyżówką cech ludzi białych i aborygenów. Znakomite zdjęcia Christophera Doyle'a, dzięki któremu australijska pustynia ani przez chwilę nie jest monotonna, nastrojowa, "etniczna" muzyka Petera Gabriela, a przede wszystkim tchnąca autentyzmem gra trzech dziewczynek odtwarzających główne role, to podstawowe atuty filmu, który w przejmujący, ale pozbawiony taniego sentymentalizmu sposób pokazuje los "skradzionych pokoleń", jak pod koniec XX w. zaczęto nazywać aborygenów poddawanych tym rasistowskim praktykom. Zachodnia Australia, rok 1931. W małej osadzie w Jigalong, na skraju pustyni, niedaleko gigantycznego płotu przecinającego z północy na południe australijski kontynent w celu ochrony przed królikami siedzib i pól białych osadników we wschodniej części kraju, mieszkają z matkami i babką trzy dziewczynki: 14-letnia Molly, jej 8-letnia siostra Daisy oraz ich 10-letnia kuzynka Gracie. Wszystkie trzy są pół krwi aborygenkami. Ich biali ojcowie pracowali przy budowie płotu, ale zakończywszy pracę odjechali w siną dal. Dzieci zostały z matkami. Mający swoją siedzibę w Perth A.O. Neville, stanowy komisarz ds. aborygenów, skrupulatnie wywiązuje się z realizacji ustawy o ochronie czystości rasowej. Jego uwagi nie umknie żadne dziecko z mieszanych rodziców. Neville nakazuje więc miejscowemu policjantowi Riggsowi, aby odebrał Molly, Gracie i Daisy ich matkom i odesłał do oddalonego o 1200 mil ośrodka Moore River prowadzonego przez zakonnice. Mimo błagań i łez matek rozpaczliwie broniących swoich córek, dziewczynki zostają schwytane i odwiezione samochodem do Moore River. Tam dostają jednakowe ubrania i buty i rozpoczyna się codzienny dryl. Molly, Daisy i Gracie nie pojmują sensu działań dorosłych, tęsknią za domem i bliskimi. Najstarsza Molly próbuje się buntować, ale przykład surowo karanych za nieposłuszeństwo koleżanek uświadamia jej, że w ten sposób nic nie wskóra. Dziewczynka postanawia więc uciec. Zabiera ze sobą siostrę i kuzynkę i wszystkie trzy ruszają przez pustynię w stronę domu. Ich całe "wyposażenie podróżne" stanowi umiejętność życia w zgodzie z naturą, korzystania z jej dobrodziejstw, czytania jej znaków. Niestety, w ślad za małymi uciekinierkami Neville wysyła aborygeńskiego tropiciela, wykorzystującego przeciw nim te same zdolności. Niezrażone jednak pościgiem, odległością czy palącym słońcem dziewczynki uparcie wędrują przed siebie, mając za jedyny drogowskaz najdłuższy na świecie płot. 22:30 MAŁY WIELKI CZŁOWIEK - DZIECI Z DACHU ŚWIATA (CHILDREN OF THE SNOW LAND) Film dokumentalny, 93 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Zara Balfour, Marcus Stephenson Opowieść o trojgu nastolatków, którzy po wielu latach nauki w mieście po raz pierwszy wyruszają do swoich rodzinnych wiosek, położonych wysoko w nepalskich górach. Dzieci z górskich wiosek w Nepalu często opuszczają swoje domy na kilkanaście lat, by mieszkać i uczyć się w ośrodkach takich jak Snow Land w Kathmandu. Rodzicom zależy na edukacji ich dzieci, ale nie stać ich na to, by odwiedzać swoje pociechy. Nima, Tsering i Jeewan po latach nieobecności w domu zostają wysłani do swoich rodzinnych wiosek. Jest to również część ich edukacji - dowiedzą się skąd pochodzą i jak wygląda życie poza szkołą. Czeka ich trudna, nawet kilkunastodniowa piesza przeprawa przez góry, którą sami udokumentują za pomocą kamery. Jak będzie wyglądać pierwsze spotkanie dzieci i ich rodzin po tylu latach nieobecności? Czy nasi bohaterowie odnajdą się w trudnych, górskich warunkach? "Dzieci z Dachu Świata" to poruszający dokument o dorastaniu, poszukiwaniu korzeni i znaczeniu rodziny, nakręcony w przepięknej scenerii Himalajów. (źródło: kinomarunów.pl) 00:10 KINO NOCNE - ROK NIEBEZPIECZNEGO ŻYCIA (YEAR OF LIVING DANGEROUSLY, THE) Melodramat, wojenny, 109 min, USA/Australia, 1982 Reżyseria: Peter Weir Aktorzy: Linda Hunt, Mel Gibson, Bembol Roco, Sigourney Weaver Dżakarta, rok 1965. Do miasta przybywa nowy korespondent Australian Broadcast Service, Guy Hamilton (Mel Gibson). Jest to jego pierwsza placówka zagraniczna, ale inni korespondenci nie kwapią się przyjść mu z pomocą. Roli przewodnika podejmuje się jedynie Billy Kwan (Linda Hunt), współpracujący z ABS fotograf. Kwan cierpliwie tłumaczy nowemu przyjacielowi specyfikę sytuacji politycznej w Indonezji, zwraca również jego uwagę na zjawiska niedostrzegane przez innych korespondentów. Pomaga to zdobyć Hamiltonowi zaufanie współpracujących z nim Indonezyjczyków oraz popularność w środowisku dyplomatów i dziennikarzy 02:10 ANATOMIA ZŁA Film akcji, 116 min, Polska, 2015 Reżyseria: Jacek Bromski Scenariusz: Jacek Bromski Zdjęcia: Michał Englert Muzyka: Ludek Drizhal Aktorzy: Krzysztof Stroiński - Lulek, Marcin Kowalczyk - Stasiek, Piotr Kowalczyk, Andrzej Seweryn, Magdalena Kuta, Anna Dereszowska, Krzysztof Czeczot, Łukasz Simlat, Marcin Perchuć, Michalina Olszańska, Krzysztof Stroiński, Marcin Kowalczyk, Michalina Olszańska, Piotr Głowacki, Andrzej Seweryn 65 - letni Lulek, płatny zabójca pracujący dla gangsterów, warunkowo wypuszczony na wolność, dostaje ofertę pracy oraz snajperski karabin od prokuratora, który kilka lat wcześniej go zamknął. Ma sprzątnąć komendanta Centralnego Biura Śledczego. Lulek rozpoczyna treningi, szybko orientuje się jednak, że nabawił się wady wzroku, co uniemożliwia wykonanie zadania. Nie może jednak odmówić prokuratorowi, mając do wyboru albo powrót do więzienia, albo pieniądze i szansa wyjazdu za granicę. Przypomina sobie o sprawie Staśka, wojskowego snajpera skazanego przez Sąd Wojskowy na degradację i dyscyplinarne zwolnienie z wojska za to, że omyłkowo podczas akcji w Afganistanie zastrzelił czwórkę cywilów. Lulek w tajemnicy przed prokuratorem angażuje Staśka do pomocy, przedstawiając się jako wyższy oficer kontrwywiadu i sugerując, że Stasiek został wybrany do wykonania zadania specjalnego i jeśli mu się powiedzie, będzie mógł wrócić do wojska, tym razem do służby w kontrwywiadzie wojskowym. Prokurator działa na zlecenie bogatego biznesmena, Amerykanina polskiego pochodzenia, któremu komendant, a raczej jego archiwum i pamiętliwość przeszkadza w przeprowadzeniu interesu życia. Zamach się udaje, ale są trudności z zapłatą, Amerykanin nie dostarcza na czas pieniędzy. W wyniku kłótni Lulka z prokuratorem, pierwszy zostaje ciężko ranny, a drugi ginie. Stasiek wiezie Lulka samochodem do znajomego lekarza gangsterów, ale w drodze ten umiera. Stasiek wrzuca do rzeki jego ciało oraz karabin, sam zaś wraca do Warszawy. Zatrzymuje się w obskurnym hotelu, w którym uprzednio Lulek go umieścił. Wraca samochodem Lulka i z jego pieniędzmi. Zupełnie nie wie, co ma ze sobą zrobić w tej sytuacji. Odnajduje dziewczynę, z którą wcześniej miał kontakt. Osamotniony namawia ją do wspólnego wyjazdu za granicę. Tymczasem policja odnajduje w rzece ciało Lulka i karabin, kojarząc to z zamachem na komendanta. Stasiek jest w poważnych tarapatach. Teraz koledzy Lulka postanawiają pomścić przyjaciela. Do ekzekucji ma dojść na hotelowym parkingu. 04:05 POGODA NA JUTRO Komediodramat, 94 min, Polska, 2003 Reżyseria: Jerzy Stuhr Scenariusz: Mieczysław Herba, Jerzy Stuhr Zdjęcia: Edward Kłosiński Muzyka: Abel Korzeniowski Aktorzy: Jerzy Stuhr, Małgorzata Zajączkowska, Roma Gąsiorowska, Maciej Stuhr, Krzysztof Globisz, Andrzej Chyra, Barbara Kałużna "W filmie Stuhra dostaje się wszystkim - drobnym urzędnikom i hierarchom kościelnym, polskim yuppies i animatorom mediów, telewizyjnym pornografom i krzykliwym obrońcom moralności, młodym i starym" - pisał recenzent branżowej prasy. Doceniona przez krytykę komedia autorstwa Jerzego Stuhra ukazuje w krzywym zwierciadle satyry naszą nową rzeczywistość, w której - zatraceni w pogoni za sławą, sukcesem i pieniędzmi - stajemy się niemoralni, próżni, zapominamy o podstawowych wartościach. Dużo miejsca w swoim filmie twórca poświęca problemowi zdemoralizowanej młodzieży, goniącej za łatwym życiem, uzależnionej od narkotyków i internetu. Wybacz mi, Panie, tchórzostwo, lenistwo, zaniedbanie.... "- pokornie prosi Boga brat Józef. Pogrążony w modlitwie w klasztornej kaplicy zakonnik zostaje nagle wezwany do ojca przełożonego. Okazuje się, że nazajutrz ma się odbyć festiwal Sacrosong, w którym biorą udział zakonnicy, a tymczasem brat Wojciech zaniemógł. Musi go ktoś zastąpić. Wybór pada na utalentowanego muzycznie brata Józefa, który niechętnie zgadza się wyjść ze swej kryjówki. Od 17 lat nie opuszczał klasztornych murów, boi się konfrontacji z rzeczywistością. Tu znalazł spokój i schronienie, uciekając przed problemami. A Józef Kozioł ma barwny życiorys. Do 1980 roku był nauczycielem, potem został członkiem komisji krajowej do spraw sportu i turystyki, działał w KOR - ze, był internowany, działał w podziemiu. Po zniesieniu stanu wojennego został kierowcą karetki. Kiedy pewnego razu uczestniczył w kolizji z pijanym sekretarzem partii, przestraszył się konsekwencji i postanowił zniknąć. Ukrył się w klasztorze, porzucając zdradzającą go żonę i nieletnie dzieci. Nareszcie odnalazł spokój i ukojenie nerwów. Podczas festiwalowego występu Józefa rozpoznają na scenie jego żona Renata i syn Marcin. Renata publicznie wszczyna awanturę, wyrzucając mężowi, że zostawił ją bez środków do życia z trojgiem nieletnich dzieci. Swojej niechęci i żalu do ojca nie kryją również pociechy. Najmłodsza córka Kinga właściwie nie miała okazji go poznać, była zbyt mała, kiedy przepadł bez śladu. Oli i Marcinowi początkowo bardzo brakowało ojcowskiego wsparcia, ale z czasem przyzwyczaili się do jego nieobecności. Tymczasem władze klasztoru, zbulwersowane skandalem, szybko pozbywają się niewygodnego brata, nie dając mu nawet prawa do obrony. Ponieważ Renata czuje się niejako odpowiedzialna za zburzenie spokoju męża, z litości zabiera go do domu Czesia, swego nowego towarzysza życia. Traktowany z pogardą Józef musi zadowolić się niewielkim kątem w garażu, wspaniałomyślnie ofiarowanym mu przez konkubenta żony. Dzieci nie czują żadnej rodzinnej więzi z ojcem, pogardzają nim, bliższy jest im Czesio, który przynajmniej ma willę i robi spore pieniądze, choć, jak się wkrótce okaże, na przestępczym procederze. Marcin, z wykształcenia prawnik, zainteresuje się ojcem na chwilę, by uzyskać pełnomocnictwo w załatwieniu sprawy kamienicy, której Józef jest spadkobiercą. Najbardziej życzliwa ojcu jest Ola, która jednak według niego przynosi rodzinie hańbę, uczestnicząc w dość swobodnym obyczajowo telewizyjnym przedsięwzięciu. Józef próbuje zniszczyć jej wątpliwą karierę, nieomal doprowadzając do tragedii. Ola z poważnymi obrażeniami trafia do szpitala. Rodzinne perypetie na tym się jednak nie kończą. Wkrótce, wskutek różnych zawirowań, wszyscy członkowie rodziny będą wymagać hospitalizacji.