TVP Kultura Czwartek, 25.06.2020 08:40 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - DR TOMASZ WITKOWSKI Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Małgorzata Nieciecka - Mac (prowadząca) Wielu psychoterapeutów za wskaźnik skuteczności terapii przyjmuje zadowolenie pacjentów. To kompletne nieporozumienie. "Sekty religijne są pełne zadowolonych wyznawców" mówi psycholog Tomasz Witkowski, autor książki "Psychoterapia bez makijażu". Rozmowy o terapeutycznych niepowodzeniach, który jest gościem naszego programu. 09:05 CWAŁ Komediodramat, 103 min, Polska 1995 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Zanussi Zdjęcia: Jarosław Żamojda Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Bartosz Obuchowicz, Maja Komorowska, Andrzej Szenajch, Karolina Wajda - Nowakowska, Piotr Szwedes, Piotr Adamczyk, Sławomira Łozińska "Kiedy doszedłem do opisywania stalinowskiej szkoły, zorientowałem się, że dotarłem do granicy nieprzekraczalnej ze względów cenzuralnych. Później też nie mógłbym tego filmu zrobić, chyba że w roku 1980, ale wtedy Ryszard Bugajski realizował"Przesłuchanie", które o wiele poważniej traktowało tamte czasy. Teraz wszystko się oddaliło, a ja postarzałem się o tyle, że nie chce mi się już rozliczać z tamtą epoką, ale ją wspominać. To było moje dzieciństwo" - mówił o motywach powstania "Cwału" Krzysztof Zanussi. Film ów miał być drugim po "Strukturze kryształu" (1969) w dorobku reżysera. Zmaterializował się dopiero ćwierć wieku później. Przez licznych krytyków został jednak nazwany jednym z ważniejszych, a na pewno najbardziej niezwykłym w dotychczasowym dorobku autora "Iluminacji". "Cwał" to bowiem... komedia, w dodatku dotycząca okresu stalinowskiego, a więc czasów życia w ciągłym strachu, ubeckich prześladowań, złowrogich polowań na prawdziwych i urojonych odstępców od "linii partii" i aksjomatów stalinowskiej wykładni marksizmu - leninizmu. Pogodny ton opowieści nie ma wszakże nic wspólnego z cynizmem. Przeciwnie - niesie trudne do określenia ciepło, którego trudno szukać we wcześniejszych dokonaniach Zanussiego. Reżyser nie zapomina też bynajmniej o okrucieństwie epoki, lecz na główny plan wysuwa się problem sposobu przetrwania w świecie pełnym kłamstwa i przemocy. Główna bohaterka filmu - pani Idalia - znakomicie zagrana przez Maję Komorowską - to stara panna z dobrego ziemiańskiego domu, która pod maską "szaleństwa" kryje determinację, by nie dać się "zdeklasować" i ocalić ostatni z azyli człowieka zniewolonego - azyl intymności. Jego namiastką jest hippika - prywatna pasja "zwariowanej ciotki". Pasja tym groźniejsza, że pachnie "pańskością" i sanacyjną fanaberią. Wszak w nowym, lepszym świecie konie służą głównie do pracy i defiladowych parad. Pani Idalia, mimo licznych grożących jej niebezpieczeństw, nie rezygnuje. Walcząc na swój sposób przeciw "bolszewickiej zarazie", balansuje na granicy moralności. Kłamie, kręci, wyrabia papiery na swoją nieistniejącą siostrę bliźniaczkę, by mieć kiedyś podwójną emeryturę. Zapisuje ją nawet do partii, a czerwoną legitymację chowa między karty Biblii. W postępowaniu Idalii nieustannie heroizm miesza się z otwartym podlizywaniem się znienawidzonej władzy. Nie może tego zrozumieć mały Hubert, wysłany przez matkę pod opiekę Idalii. Ojciec chłopca został po wojnie w Anglii, więc przed malcem zamknęła się droga do edukacji. Tylko zmieniając miejsce zamieszkania i udając sierotę oraz dzięki przebiegłości przyszywanej ciotki udaje mu się dostać do szkoły. Półlegalne zabiegi Idalii ratują go też przed relegowaniem, gdy zostaje rozpoznany jako element reakcyjny, upowszechniający wśród kolegów imperialistyczną literaturę ("Lenin" Ferdynanda Ossendowskiego). Chłopiec wychowany w kulcie wiary, prawdy i honoru nie może zrozumieć postawy ciotki. Na jego ciągłe pytania Idalia odpowiada wreszcie cytatem z Szekspira: "Są rzeczy na niebie i na ziemi, o których nie śniło się waszym filozofom". "To najbardziej autobiograficzny z moich filmów, jak karta wyjęta z rodzinnego albumu" - mówił po premierze Krzysztof Zanussi. Postać Huberta to niemal wierny portret reżysera z czasów dzieciństwa. Podobnie jest z innymi bohaterami. Ich odpowiedniki istniały naprawdę, wymogi scenariusza tylko nieznacznie zmodyfikowały właściwy im sposób bycia. Nie inaczej było z ciotką Idalią - centralną postacią filmu. To właśnie jej niezwykła osobowość sprawiła, że po latach pewien reżyser zrealizował równie niezwykły film o radości życia, której nie stłumią ani mury więzienia, ani szykany i prześladowania. Nagroda Specjalna na XXI Festiwalu w Gdyni w 1996 roku. Złota Kaczka '96 dla Mai Komorowskiej - w kategorii najlepsza polska aktorka. 11:00 DOKTOR EWA - ODC. 2/9 - CENA LEKCJI Serial obyczajowy, 44 min, 9 odc. , TVP 1970 Scenariusz: Wilhelmina Skulska, Jan Laskowski Reżyseria: Henryk Kluba Zdjęcia: Wiesław Zdort Aktorzy: Ewa Wiśniewska, Jolanta Lothe, Ewa Berger - Jankowska, Joanna Jędryka, Franciszek Pieczka, Katarzyna Łaniewska, Bogdan Baer, Edmund Fetting, Janusz Kłosiński, Ryszard Pietruski, Bogusław Sochnacki, Igor Śmiałowski, Zygmunt Zintel i inni Doktor Ewa, jadąc sanitarką do chorego, jest świadkiem wypadku na szosie. Udziela pomocy rannemu, decyduje się nawet na bezpośrednie przetoczenie własnej krwi, ratując w ten sposób życie poszkodowanego. Pamięta jednak o chorym, do którego jechała i kieruje do niego telefonicznie drugą karetkę. Niestety, pacjent umiera. Sprawą zajmuje się prokurator: musi rozstrzygnąć, czy doktor Ewa podjęła właściwą decyzję na szosie. 11:50 DOKTOR EWA - ODC. 3/9 - PRAWO DO ŻYCIA Serial obyczajowy, 42 min, Polska 1971 Scenariusz: Wilhelmina Skulska, Jan Laskowski Reżyseria: Henryk Kluba Zdjęcia: Wiesław Zdort Aktorzy: Ewa Wiśniewska, Jolanta Lothe, Ewa Berger - Jankowska, Joanna Jędryka, Franciszek Pieczka, Katarzyna Łaniewska, Bogdan Baer, Edmund Fetting, Janusz Kłosiński, Ryszard Pietruski i inni Mieszkanka wsi, znana artystka ludowa, nie może wykonywać swej pracy w związku z zaawansowaną chorobą gośćcową. Doktor Ewa długo namawia ją, by zdecydowała się na operację, która przywróci jej pełną władzę w rękach. 12:45 CZY MOŻNA SIĘ PRZYSIĄŚĆ Film obyczajowy, 36 min, Polska, 1999 Reżyseria: Tomasz Tryzna Scenariusz: Tomasz Tryzna Zdjęcia: Wojciech Todorow Aktorzy: Stanisław Tym "Jest to opowieść o spotkaniu nieba filantropii z piekłem statystyki" - tak o swoim debiucie fabularnym mówi reżyser i scenarzysta, Tomek Tryzna. Autor sfilmowanej przez Andrzeja Wajdę, przetłumaczonej na kilkanaście języków powieści "Panna Nikt", kinem interesował się od wczesnej młodości. W wieku szesnastu lat zaczął realizować amatorskie filmy, za które zdobywał nagrody na różnych przeglądach. Był niepokornym indywidualistą, co nie ułatwiało mu życia w liceum. Z trudem ukończył szkołę średnią. Choć zawsze marzył o robieniu filmów, przez długie lata utrzymywał się głównie z pisania scenariuszy. Jest autorem m.in. "Murmuranda" w reżyserii Andrzeja Barszczyńskiego, "Sześciu milionów sekund" Leszka Staronia, "Opowieści Harleya" Wiesława Helaka. W latach 90. zrealizował według własnych scenariuszy m.in. "Kaskaderskie ABC" i eksperymentalny cykl telewizyjny "Trrr - obrazki do nakręcenia". Jednak popularność zyskał dzięki książce "Panna Nikt". Pomimo sukcesu literackiego wyznaje: "reżyseria jest dla mnie najważniejsza. Uważam, że kino jest najpiękniejszą ze sztuk. Książkę napisałem tylko dlatego, że nie mogłem zrobić filmu". Po 35 latach spełniło się marzenie Tomka Tryzny, pod koniec 1998 roku rozpoczął pracę nad krótkometrażowym filmem fabularnym "Czy można się przysiąść?". Do stworzenia tego obrazu zainspirował go sen. Pomyślał, że głód może być pretekstem do powiedzenia wielu istotnych rzeczy o świecie i człowieku. Fabuła filmu opowiada o Gościu (w tej roli Stanisław Tym) posilającym się w restauracji. W pewnym momencie przysiada się do niego Staruszek. Gość częstuje go golonką. Po chwili do stołu podchodzą jeszcze dwie głodne osoby - Chuda i Malutki. Staruszek wylizuje talerz. Chuda kradnie chleb, a Malutki rzuca się na kość i chowa ją za pazuchą. Kelner (gra go Ryszard Kotys) chce przepędzić hołotę, ale Gość go powstrzymuje. Prosi nawet o kartę dań i brakujące nakrycia. Pytany o sens zaczynającej się w ten sposób przypowieści reżyser unika jednoznacznych odpowiedzi. Interpretację pozostawia widzom. Mówi jedynie, że to historia o cierpieniu, fałszywej nadziei... Obsadzonemu w głównej roli Stanisławowi Tymowi towarzyszy 40 tzw. naturszczyków w rolach epizodycznych i 300 statystów. 13:30 LEKKOŚĆ BYTU - BARBARA WROŃSKA Dysk./wywiad/debata, 15 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Łukasz Orbitowski (prowadzący) Gościem Łukasza Orbitowskiego jest Barbara Wrońska wokalistka, kompozytorka i autorka tekstów, która opowie o tym, dlaczego porzuciła grę na skrzypcach, jak pracuje się w czasie epidemii i dlaczego dzieci czynią nas lepszymi ludźmi. 13:50 ZA MŁODZI NA ŚMIERĆ - JOHN BELUSHI (JOHN BELUSHI) Film dokumentalny, 51 min, Niemcy, 2012 Reżyseria: Jobst Knigge Scenariusz: Jobst Knigge Cykl dokumentalny opowiadający historię różnych artystów, którzy zbyt szybko odeszli z tego świata. Będąc u szczytów sławy, śmierć, często tragiczna zresztą, przekreśliła ich niesamowite kariery. W filmach umencie przedstawiono kulisy ich śmierci oraz wpływ na świat sztuki. Bohaterem tego odcinka jest John Belushi. 14:50 LEGENDA TATR Film obyczajowy, 105 min, Polska 1994 Scenariusz i reżyseria: Wojciech Solarz Zdjęcia: Zbigniew Wichłacz Muzyka: Wojciech Kilar Występują: Rafał Królikowski, Ryszard Sobolewski, Andrzej Kozak, Joanna Żurawska - Fedorowicz, Agnieszka Brzezińska, Jerzy Trela, Krzysztof Jasiński, Andrzej Buszewicz, Tomasz Schimscheiner, Maciej Luśnia, Jerzy Binczycki, Edward Linde - Lubaszenko i inni Scenariusz "Legendy Tatr" oparty został na dwóch dziełach Kazimierza Przerwy - Tetmajera - "Na skalnym Podhalu" i "Legendzie Tatr". Z bogactwa wątków i motywów reżyser wybrał to, co go najbardziej interesowało, pominął natomiast całą warstwę historyczną obu książek. Ograniczył się do spraw najbardziej uniwersalnych - obyczajów zbójeckich, legend góralskich, mistyki, majestatu gór. Szczególną atmosferę filmu tworzy też muzyka góralska i inspirowane nią kompozycje Wojciecha Kilara. "Legenda Tatr" pozbawiona jest klasycznej fabuły, właściwymi jej bohaterami są natura i kultura Podhala. Rok 1994. Do Zakopanego przyjeżdża mieszkający na nizinach Andrzej. Wynajmuje dorożkę i każe się zawieźć do Doliny Strążyskiej. Pod Giewontem dostrzega światełko. Dorożkarz wyjaśnia mu, że to kowal Fatla podkuwa co 10 lat konia. Andrzej spada ze skały wdrapując się na szczyt, Fatla opiekuje się nim w swoim szałasie. Przybysz chce udać się do Groty Śpiących Rycerzy. Jednak kowal powstrzymuje go mówiąc, że jeszcze na to nie pora, a tymczasem poddaje go próbie. Andrzej musi nanieść wody z potoku, narąbać drzew i nagi wskoczyć do strumienia. Dopiero gdy próba wypada pomyślnie, Fatla zgadza sie uczyć go kłusownictwa i gwary góralskiej. 16:45 LISTA ADRIANA MESSENGERA (THE LIST OF ADRIAN MESSENGER) Film kryminalny, 93 min, USA 1963 Reżyseria: John Huston Scenariusz na podstawie opowiadania Philipa MacDonalda: Anthony Veiller Zdjęcia: Joseph Macdonald Muzyka: Jerry Goldsmith Aktorzy: George C. Scott, John Merivale, Jacques Roux, Clive Brook, Dana Wynter, Tony Huston, Kirk Douglas, Gladys Cooper Film kryminalny w reżyserii mistrza kina noir, twórcy m.in. "Sokoła maltańskiego", należącego do klasyki gatunku. Jeden z bohaterów "Listy" Adrian Messenger jest pisarzem, który zaczyna się interesować zagadkowymi przypadkami śmierci. Podejrzewa, że za serią tajemniczych zgonów, z pozoru niemających ze sobą nic wspólnego, stoi ten sam człowiek. Ów zabójca działa według określonego schematu. Adrian zamierza zrobić wszystko, by znaleźć klucz do zagadki spędzającej sen z powiek całemu wymiarowi sprawiedliwości. Kiedy Adrian spotyka starego przyjaciela, emerytowanego agenta brytyjskiej Służby Bezpieczeństwa, Anthony'ego Gethryna, prosi go, by sprawdził dokładnie ludzi ze sporządzonej przez niego listy. Wprawdzie nie wyjawia, w jakim celu poszukuje tych tajnych informacji, jednak Anthony zgadza się mu pomóc w imię starej znajomości. Wkrótce Messenger ginie tragicznie. Na pokładzie samolotu, którym leciał do Montrealu, doszło do wybuchu bomby. Gethryn zaczyna wierzyć, że przyjaciel miał naprawdę ważny powód, by sprawdzać nazwiska. Być może również sam był na tej liście. Wszczyna więc drobiazgowe śledztwo. Sprawa zaczyna nabierać zupełnie nowego znaczenia. Okazuje się, że śmierć każdej z osób z listy nastąpiła w bardzo tajemniczych okolicznościach, co pozwala Gethrynowi przypuszczać, że wszyscyoni padli ofiarą zabójstwa. W wyjaśnieniu zagadki może pomóc mu ocalały z katastrofy lotniczej Max. Co zatem łączyło te wszystkie osoby i co się kryje za ich zgonami? Sprawa, którą zajmuje się Gethryn, okaże się mu bliższa, niż mógłby sobie to kiedykolwiek wyobrazić. 18:30 TEATR NA TEN CZAS - ANNA KULIGOWSKA - KORZENIEWSKA Felieton, 5 min, Polska, 2020 "Teatr na ten czas" to cykl, w którym aktorzy, reżyserzy, krytycy i ludzie związani ze sceną opowiadają o przełomowych spektaklach, kreacja aktorskich, pomysłach reżyserskich. Gościem odcinka będzie historyk teatru prof. Anna Kuligowska - Korzeniewska. 18:45 SERIALOWA NOSTALGIA - KARINO - ODC. 6/13 UJARZMIONY Serial przygodowy, 25 min, Polska 1975 Reżyseria: Jan Batory Scenariusz: Jan Batory, Jan Dobraczyński, Marek Nowakowski Zdjęcia: Jan Laskowski Muzyka: Wanda Warska Aktorzy: Claudia Rieschel, Karol Strasburger, Tadeusz Schmidt, Zdzisław Kuźniar, Janusz Gajos, Zdzisław Maklakiewicz, Stanisław Niwiński i inni Trener Stolarek przystępuje do ujeżdżania Karino. Jego metody wydają się Grażynie zbyt brutalne, dlatego rankami z pomocą Małeckiego sama oswaja swego ulubieńca z siodłem. Kiedy podejmuje próbę ujeżdżania, Karino ją ponosi. Pędzi jak szalony przez las, przez łąkę, dopiero Stolarek ratuje dziewczynę z opresji. Wreszcie koń jest gotowy do startu na torach wyścigowych. Żegna go Grażyna, pracownicy stadniny i przyjaciel, cyrkowy koń Eryk. 19:10 SERIALOWA NOSTALGIA - KARINO - ODC. 7/13 DROGA DO SŁAWY Serial przygodowy, 26 min, Polska 1975 Reżyseria: Jan Batory Scenariusz: Jan Batory, Jan Dobraczyński, Marek Nowakowski Zdjęcia: Jan Laskowski Muzyka: Wanda Warska Aktorzy: Leon Niemczyk, Zygmunt Kęstowicz, Claudia Rieschel, Karol Strasburger, Tadeusz Schmidt i inni Karino przybywa na Służewiec. Zostaje przydzielony młodemu dżokejowi Romkowi. Od początku koń i jeździec nie przypadają sobie do gustu. Koń zrzuca chłopca, Romek łamie rękę. Karino nie pozwala dosiadać się praktycznie nikomu poza młodziutkim praktykantem Felkiem. Dyrektor Służewca i główny trener nie mają innego wyjścia - decydują, że Felek zadebiutuje na wyścigach, jadąc na Karino. Starzy dżokeje umawiają się, że zamkną go przy bandzie, jednak Karino w wielkim stylu wygrywa swój pierwszy wyścig. 20:00 TEATR TELEWIZJI. TEATR SENSACJI. AKCJA V - U PROGU TAJEMNICY Teatr, 61 min, Polska, 1973 Reżyseria: Andrzej Zakrzewski Scenariusz: Jerzy Janicki Aktorzy: Jan Englert, Leszek Herdegen, Janusz Zakrzeński, Maciej Maciejewski, Krzysztof Chamiec, Igor Śmiałowski, Ignacy Machowski, Mieczysław Milecki, Piotr Loretz, Barbara Klimkiewicz, Jerzy Radwan, Jan Machulski, Józef Nowak, Kazimierz Dejunowicz, Zygmunt Maciejewski Druga część widowiska opartego na motywach książki Michała Wojewódzkiego "Akcja V1 V2". W tej części: Porucznik Jończyk dowiaduje się, że Niemcy znają jego nazwisko i że jest poszukiwany przez gestapo. W Warszawie Borowik i Kołodziej, członkowie kierownictwa polskiego podziemia, przedstawiają Jończykowi szczegóły misji, którą ma wykonać. Zadaniem jego jest wyjazd do Swinemunde, kontakt z członkiem polskiego podziemia - Furmanem i wspólna penetracja wyspy Uznam. W Londynie miss Babington, pracownica angielskiego wywiadu, odczytuje zdjęcia zrobione przez brytyjskie lotnictwo nad wyspą Uznam. Według niej tajemnicze budowle to rampy kolejowe wychodzące w morze, na których znajdują się obiekty w kształcie cygar. Wywiad polski i angielski naciskają na polskie podziemie, by jak najszybciej dostarczyło informacje na temat tajnego poligonu w Peenemunde. Aby odwrócić uwagę gestapo od Jończyka, podziemie przygotowuje prowokację - podstawia Niemcom prawdziwego volksdeutscha Schikorę, handlującego karbidem. Jończyk zaś zatrzymuje się w Bydgoszczy u Niemca Springera, współpracującego z polskim podziemiem, którego syn stacjonuje w Peenemunde. 21:05 KOŁO PIÓRA Magazyn, 10 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marcin Kube Wykonawcy: Mariusz Cieślik (prowadzący) Gospodarz programu Mariusz Cieślik poleca książki: "60 felietonów najjadowitszych" Jerzego Pilcha, "Podziemia" Roberta Macfarlane ' a, "Pomocnik kata" Marka Krajewskiego, "Lis, czyli eseje" Dubravki Ugresic i "Diunę" Franka Herberta. W felietonie przypominamy sylwetkę Sławomira Mrożka z okazji 90. rocznicy urodzin pisarza. (Sławomir Mrożek urodził się 29 czerwca 1930 roku). 21:20 KINO MISTRZÓW - DEKALOG - PIĘĆ Dramat psychologiczny, 57 min, Polska 1989 Reżyseria: Krzysztof Kieślowski Scenariusz: Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Piesiewicz Zdjęcia: Sławomir Idziak Muzyka: Zbigniew Preisner Aktorzy: Mirosław Baka, Krzysztof Globisz, Jan Tesarz, Artur Barciś, Krystyna Janda, Olgierd Łukaszewicz, Maciej Szary, Zbigniew Zapasiewicz Pojawienie się tego filmu na ekranach wywołało wstrząs. Nie tylko z powodu wyjątkowo drastycznych scen morderstwa i wykonania wyroku śmierci, ale także ze względu na czas, w jakim "Dekalog, pięć" (w wersji kinowej "Krótki film o zabijaniu") się ukazał. Rok 1988 był bowiem w naszym kraju okresem szczególnie nasilonych dyskusji na temat sensowności "najwyższego wymiaru kary". Krytyka i publiczność potraktowały film Kieślowskiego jako ważny głos w tym sporze. Głos opowiadający się - jak sądziła większość recenzentów - przeciwko "zbrodni w majestacie prawa" "Dekalog, pięć" zdumiewa surowością, by nie rzec ascetycznością formy. Na plan pierwszy wybijają się w nim tylko trzy elementy: zamordowanie taksówkarza, wykonanie wyroku śmierci i obraz rzeczywistości, w której to wszystko się odbywa. Nie ma analizowania osobowości zabójcy, rozwlekłych scen sądowych. Jest zbrodnia "w stanie czystym" - bezlitośnie odarta z fabularnej fikcji. Jest brudny, posępny i mroczny niczym z kafkowskiego koszmaru świat, po mistrzowsku wykreowany przez Sławomira Idziaka. Dlatego dzieło Kieślowskiego często porównuje się do krzyku. Krótkiego, ale rozpaczliwego, porażającego. Film spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Stał się wydarzeniem na festiwalu w Cannes, zdobył kilka ważnych nagród, w tym prestiżowego Felixa. Ugruntował międzynarodową sławę Krzysztofa Kieślowskiego, którego zaczęto porównywać z takimi artystycznymi "gigantami", jak Kafka, Dostojewski, Munch, czy Bergman. Jeden z francuskich krytyków tak zachęcał swych czytelników do obejrzenia "Krótkiego filmu o zabijaniu": "Niechże państwo odkryją tego wielkiego reżysera! Bez wątpienia najwybitniejszego polskiego reżysera lat osiemdziesiątych". 22:35 KINO MISTRZÓW - DEKALOG - SZEŚĆ Dramat psychologiczny, 58 min, Polska, 1988 Reżyseria: Krzysztof Kieślowski Scenariusz: Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Piesiewicz Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Zbigniew Preisner Aktorzy: Grażyna Szapołowska, Olaf Lubaszenko, Stefania Iwińska, Artur Barciś, Stanisław Gawlik, Piotr Machalica, Rafał Imbro "Największym przestępstwem przeciw miłości jest brak miłości" - tak określił jeden z krytyków przesłanie "Dekalogu, sześć" (w kinach: "Krótki film o miłości") Krzysztofa Kieślowskiego. Intryga jest niezwykle skąpa. Niespełna dwudziestoletni Tomek wprowadza się po starszym koledze do małego pokoiku w bloku. Znajomy, oprócz lokum, zostawia mu kartkę z literami FDCD. Tajemniczy skrót, który zostaje rozszyfrowany dotyczy kobiety z okna naprzeciwko. Tomek, wychowanek domu dziecka, stopniowo ulega fascynacji piękną nieznajomą z przeciwka. Zaczyna podglądać Magdę, najpierw przez lornetkę, potem przez ukradzioną lunetę. W chłopcu, spragnionym miłości, fascynacja niepostrzeżenie przeradza się w głębsze uczucie. Wreszcie zdobywa się na odwagę i postanawia wyznać Magdzie miłość. Film Kieślowskiego ma ascetyczną akcję, ale niezwykle bogatą warstwę psychologiczną. Z rzadką subtelnością ukazuje wewnętrzną przemianę, której ulegają młody, wchodzący w życie mężczyzna i dojrzała, pozornie wyzuta z wszelkich wyższych uczuć kobieta. Dramatyczne losy ich "związku" sprawiają, że oboje odkrywają w sobie zdolność do miłości. Dobro, którego on nigdy wcześniej nie zaznał, a ona prawdopodobnie zwątpiła w jego istnienie. Krytyka bardzo przychylnie oceniła Grażynę Szapołowską i Olafa Lubaszenkę, odtwarzających role Magdy i Tomka. Jeden z recenzentów pisał: "Szapołowska dowiodła, że jej wrodzony talent rozwinął się w aktorską maestrię. Jej młody partner Olaf Lubaszenko wydobył z roli Tomka to, co najważniejsze: kanciastą, niezdarną młodzieńczość, w której gdzieś tam głęboko ukryta jest bryłka szlachetnego kruszcu". "Dekalog, sześć" vel "Krótki film o miłości" to najbardziej, oprócz "Dekalogu, pięć", nagradzany film cyklu Kieślowskiego. Otrzymał między innymi Grand Prix na festiwalu w Gdyni i Nagrodę Specjalną Jury w San Sebastian w 1988 roku. 23:40 PIANO.PL (CZ. 2) Koncert, 53 min, Polska, 2016 Wykonawcy: Dorota Miśkiewicz, Lutosławski Piano Duo, Atom String Quartet, Leszek Możdżer, Marcin Wasilewski, Michał Tokaj, Grzegorz Turnau Część druga koncertu PIANO. PL Koncert Doroty Miśkiewicz w hołdzie polskiej pianistyce. Artystka wystąpi w kameralnych duetach z wybitnymi pianistami różnych generacji, tworzących historię polskiego jazzu. Na program koncertu złożą się utwory z kanonu polskiej piosenki m.in. Ewy Bem; Stanisława Soyki, Edyty Bartosiewicz oraz kompozycje Fryderyka Chopina czy Krzysztofa Komedy 00:35 NOCNY DOKUMENT - NIEWYBACZALNE (NOTHING IS FORGIVEN) Film dokumentalny, 61 min, Belgia, 2017 Reżyseria: Vincent Coen, Guillaume Vandenberghe Historia Zineb El Rhazoui, marokańskiej dziennikarki "Charlie Hebdo", walczącej o prawa islamskich kobiet, która ocalała z zamachu na redakcję tego francuskiego magazynu w 2015 roku. 01:40 TEATR NA TEN CZAS - ANNA KULIGOWSKA - KORZENIEWSKA Felieton, 5 min, Polska, 2020 "Teatr na ten czas" to cykl, w którym aktorzy, reżyserzy, krytycy i ludzie związani ze sceną opowiadają o przełomowych spektaklach, kreacja aktorskich, pomysłach reżyserskich. Gościem odcinka będzie historyk teatru prof. Anna Kuligowska - Korzeniewska. 03:45 KINO NOCNE - DOBRA ŻONA (DOBRA ŽENA) Dramat, 90 min, Bośnia i Hercegowina/Serbia/Chorwacja, 2016 Reżyseria: Mirjana Karanović Aktorzy: Mirjana Karanović, Boris Isaković, Jasna Djuricic, Bojan Navojec, Hristina Popović, Ksenija Marinković Akcja filmu toczy się w powojennej Serbii. Milena jest kobietą w średnim wieku, żoną i matką, żyjącą wygodnie w ekskluzywnej dzielnicy Belgradu. Pielęgnuje urodę, sumiennie gotuje, urządza przyjęcia i śpiewa w chórze. Oboje z mężem prowadzą beztroskie życie towarzyskie w grupie przyjaciół. Jednak stopniowo niepokojące elementy rzeczywistości przenikają do świadomości Mileny i zaburzają jej poukładany świat. Bohaterka dowiaduje się w krótkim czasie kilku nieprzyjemnych rzeczy o sobie samej i swoim mężu. Rutynowe badania wykazują, że ma guza piersi, dodatkowo pewnego dnia podczas sprzątania odkrywa taśmę wideo, stanowiącą dowód obciążający jej męża strasznymi zbrodniami wojennymi. Tajemnica ta zmieni jej życie i ją samą w nieodwracalny sposób. Przykładna gospodyni domowa i kochająca żona musi zmierzyć się teraz z realiami otaczającego ją świata i odpowiedzieć sobie na wiele trudnych pytań.