TVP Kultura Piątek, 26.06.2020 08:30 TEATR NA TEN CZAS - ANNA KULIGOWSKA - KORZENIEWSKA Felieton, 5 min, Polska, 2020 "Teatr na ten czas" to cykl, w którym aktorzy, reżyserzy, krytycy i ludzie związani ze sceną opowiadają o przełomowych spektaklach, kreacja aktorskich, pomysłach reżyserskich. Gościem odcinka będzie historyk teatru prof. Anna Kuligowska - Korzeniewska. 08:35 KOŁO PIÓRA Magazyn, 10 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marcin Kube Wykonawcy: Mariusz Cieślik (prowadzący) Gospodarz programu Mariusz Cieślik poleca książki: "60 felietonów najjadowitszych" Jerzego Pilcha, "Podziemia" Roberta Macfarlane ' a, "Pomocnik kata" Marka Krajewskiego, "Lis, czyli eseje" Dubravki Ugresic i "Diunę" Franka Herberta. W felietonie przypominamy sylwetkę Sławomira Mrożka z okazji 90. rocznicy urodzin pisarza. (Sławomir Mrożek urodził się 29 czerwca 1930 roku). 09:15 LISTA ADRIANA MESSENGERA (THE LIST OF ADRIAN MESSENGER) Film kryminalny, 93 min, USA 1963 Reżyseria: John Huston Zdjęcia: Joseph Macdonald Muzyka: Jerry Goldsmith Scenariusz na podstawie opowiadania Philipa MacDonalda: Anthony Veiller Aktorzy: George C. Scott, John Merivale, Jacques Roux, Clive Brook, Dana Wynter, Tony Huston, Kirk Douglas, Gladys Cooper Film kryminalny w reżyserii mistrza kina noir, twórcy m.in. "Sokoła maltańskiego", należącego do klasyki gatunku. Jeden z bohaterów "Listy" Adrian Messenger jest pisarzem, który zaczyna się interesować zagadkowymi przypadkami śmierci. Podejrzewa, że za serią tajemniczych zgonów, z pozoru niemających ze sobą nic wspólnego, stoi ten sam człowiek. Ów zabójca działa według określonego schematu. Adrian zamierza zrobić wszystko, by znaleźć klucz do zagadki spędzającej sen z powiek całemu wymiarowi sprawiedliwości. Kiedy Adrian spotyka starego przyjaciela, emerytowanego agenta brytyjskiej Służby Bezpieczeństwa, Anthony'ego Gethryna, prosi go, by sprawdził dokładnie ludzi ze sporządzonej przez niego listy. Wprawdzie nie wyjawia, w jakim celu poszukuje tych tajnych informacji, jednak Anthony zgadza się mu pomóc w imię starej znajomości. Wkrótce Messenger ginie tragicznie. Na pokładzie samolotu, którym leciał do Montrealu, doszło do wybuchu bomby. Gethryn zaczyna wierzyć, że przyjaciel miał naprawdę ważny powód, by sprawdzać nazwiska. Być może również sam był na tej liście. Wszczyna więc drobiazgowe śledztwo. Sprawa zaczyna nabierać zupełnie nowego znaczenia. Okazuje się, że śmierć każdej z osób z listy nastąpiła w bardzo tajemniczych okolicznościach, co pozwala Gethrynowi przypuszczać, że wszyscyoni padli ofiarą zabójstwa. W wyjaśnieniu zagadki może pomóc mu ocalały z katastrofy lotniczej Max. Co zatem łączyło te wszystkie osoby i co się kryje za ich zgonami? Sprawa, którą zajmuje się Gethryn, okaże się mu bliższa, niż mógłby sobie to kiedykolwiek wyobrazić. 11:00 DOKTOR EWA - ODC. 4/9 - OBOWIĄZEK LEKARZA Serial obyczajowy, 40 min, Polska, 1970 Reżyseria: Henryk Kluba Scenariusz: Wilhelmina Skulska, Jan Laskowski Zdjęcia: Wiesław Zdort Aktorzy: Ewa Wiśniewska, Ryszard Pietruski, Jolanta Lothe, Katarzyna Łaniewska, Hanna Molenda, Marek Sobczyk, Zygmunt Nowicki, Andrzej Łągwa, Barbara Rachwalska Lekarka stwierdza u pacjenta hemofilię. Ponieważ jego córka ma właśnie wyjść za mąż, doktor Ewa decyduje się na przeprowadzenie trudnej rozmowy z dziewczyną. Uważa, że musi ją poinformować, iż młoda kobieta nie powinna mieć własnych dzieci. Jest nosicielką choroby, którą by im przekazała. 11:45 DOKTOR EWA - ODC. 5/9 - PRZEOCZENIE Serial obyczajowy, 37 min, Polska, 1970 Reżyseria: Henryk Kluba Scenariusz: Wilhelmina Skulska, Jan Laskowski Zdjęcia: Wiesław Zdort Aktorzy: Ewa Wiśniewska, Ryszard Pietruski, Jolanta Lothe, Ewa Berger-Jankowska, Urszula Modrzyńska, Jan Nowicki, Mieczysław Stoor, Piotr Augustyniak, Remigiusz Rogacki Grupa dzieci z kolonii bawi się ze znalezionym małym liskiem. Doktor Ewa każe im natychmiast wypuścić zwierzaka. Następnego dnia dowiaduje się, że w okolicy znaleziono wściekłe lisy. Podejmuje decyzję o niezwłocznym zaszczepieniu dzieci. Przyjeżdżają zawiadomieni o wszystkim rodzice, z głaszają pretensje pod adresem młodej lekarki, że postąpiła niewłaściwie. 12:35 WNIEBOWZIĘCI Komedia obyczajowa, 45 min, Polska 1973 Reżyseria: Andrzej Kondratiuk Scenariusz: Andrzej Kondratiuk, Jan Himilsbach Zdjęcia: Jan Laskowski Aktorzy: Zdzisław Maklakiewicz, Jan Himilsbach, Ryszard Narożnik, Ewa Pielach, Regina Regulska, Janusz Kłosiński i inni Jedna z lepszych komedii Andrzeja Kondratiuka, w której główne role zagrał pamiętny duet Maklakiewicz - Himilsbach. Komedia to zresztą szczególna, bo oprócz autentycznego humoru, sporo tu nostalgii i materiału do nie zawsze wesołej refleksji. Bohaterami filmu są dwaj dojrzali mężczyźni, którym w życiu więcej się nie udało niż udało. Pewnego dnia dostają od losu niezwykłą szansę. Wygrywają dużą sumę w toto - lotka. Za uzyskane pieniądze postanawiają wybrać się w pierwszą w życiu podróż samolotem. Spróbowawszy smaku podniebnej peregrynacji, trwonią resztę gotówki na kolejne samolotowe eskapady. Stylistycznie film Kondratiuka miejscami przypomina dokument, przede wszystkim za sprawą gry naturszczyków, stanowiących większą część obsady, oraz dialogów, które często robią wrażenie improwizowanych. Realistyczna narracja doskonale wydobywa nieporadność dwójki bohaterów w próbie przekroczenia własnego losu. Pieniądze dają im możliwość zaznania innego życia, wcielenia się w inne role społeczne. Obaj chętnie korzystają z nowych możliwości, by na końcu przekonać się, że tak naprawdę najlepiej czują się, gdy są sobą. Film Kondratiuka przewrotnie pokazuje, że czasem spełnione wielkie marzenie nie czyni ludzi ani lepszymi, ani szczęśliwszymi. Pomaga natomiast zaakceptować własny los, jakikolwiek by on był. 14:35 DZIKA MUZYKA - TAŃCE, HULANKI, SWAWOLE Magazyn, 24 min, Polska, 2016 Reżyseria: Zuzanna Solakiewicz Scenariusz: Janusz Prusinowski Wykonawcy: Zawołany Skład Weselny, Piotr Zgorzelski W tym odcinku autorzy cyklu pokazują na czym polega improwizacja w tańcu i jak zagrać do tańca. Tancerz Piotr Zgorzelski zdradza jak rozpocząć naukę oberków. Zobaczymy prawdziwą zabawę ostatkową, zorganizowaną w Wiejskim Klubie Tańca w Wirze pod Radomiem. Kluczem do tańca jest rytm, dlatego instrumentem przewodnim tego odcinka, który pomoże nam pojąć tajemnice tańca, będzie bębenek. 15:10 DUŻE ZWIERZĘ Film obyczajowy, 71 min, Polska 2000 Reżyseria: Jerzy Stuhr Scenariusz: Krzysztof Kieślowski Zdjęcia: Paweł Edelman Muzyka: Abel Korzeniowski Występują: Jerzy Stuhr, Anna Dymna, Dominika Bednarczyk, Błażej Wójcik, Andrzej Franczyk, Feliks Szajnert, Zbigniew Kaleta, Andrzej Kozak, Radosław Krzyżowski, Stanisław Banaś, Piotr Dąbrowski, Zbigniew Rola, Ewa Worytkiewicz, Małgorzata Ząbkowska, Beata Schimscheiner, Tomasz Schimscheiner i inni "Duże zwierzę" - czwarty film w reżyserskim dorobku Jerzego Stuhra - był już głośny na długo przed premierą. Stało się tak za sprawą scenariusza. Pierwszą jego wersję (na podstawie opowiadania Kazimierza Orłosia pt. "Wielbłąd") napisał bowiem w roku 1973 sam Krzysztof Kieślowski, noszący się wówczas z zamiarem debiutu fabularnego. Niestety, tekst nie spodobał się peerelowskim decydentom od kultury i musiał powędrować do szuflady. Przed kilkoma laty odnalazł go w Wiesbaden Janusz Morgenstern. Takiej okazji nie można było zmarnować. Morgenstern, zarezerwowawszy sobie rolę producenta, zaprosił do współpracy Jerzego Stuhra, jednego z ulubionych aktorów Kieślowskiego. Twórca "Tygodnia z życia mężczyzny" nie tylko wziął na swoje barki reżyserię i opracowanie scenariusza (w pierwotnej wersji były tylko dwie sceny z rozpisanym dialogiem), lecz także zagrał głównego bohatera. Realizacja "Dużego zwierzęcia" stała się dla aktora szczególnym doświadczeniem. "Po pierwsze dlatego, że w sensie symbolicznym znów byłem współpracownikiem Krzysztofa, mojego przyjaciela. Dane mi było nadać kształt czemuś, co było jego ideą, jego dążeniem. Po drugie, to był mój pierwszy film poetycki. Zawsze miałem skłonność do realistycznego oglądania świata. Odważyłem się na metaforę, spróbowałem znaleźć w sobie inną wrażliwość" - mówił w jednym z wywiadów. To jednak nie wszystko. Już w swych poprzednich filmach Stuhr - reżyser dowiódł, jak bliski jest mu temat tolerancji, zrozumienia dla inności i niedoskonałości bliźniego. Typ jego talentu kazał mu wszakże ukazywać ludzkie losy w konkretnym kontekście czasowo - przestrzennym, co z kolei zmuszało do balansowania na granicy doraźnej publicystyki. Dopiero scenariusz Kieślowskiego pozwolił autorowi "Historii miłosnych" na zmianę perspektywy i bardziej uniwersalne potraktowanie problemu. "Stuhr niemodny temat ujął w formę przypowieści, dotykającej za pośrednictwem mikrozdarzeń ponadczasowych prawideł" - pisała po premierze "Dużego zwierzęcia" jedna z recenzentek. Nie wszyscy wszakże podzielali jej zdanie. Film wywołał liczne dyskusje. Jedni chwalili i nagradzali (Nagroda Specjalna na MFF w Karlovych Varach, nagroda publiczności na Lecie Filmowym w Kazimierzu Dolnym, Syrenka Warszawska w kategorii filmu fabularnego), inni zarzucali reżyserowi jałowe powielanie wzorców kina moralnego niepokoju. Jedno wszakże pozostaje bezsporne: "Duże zwierzę" to kolejne niebanalne dokonanie Jerzego Stuhra, jednego z niewielu polskich artystów filmowych, którzy bez oglądania się na mody, konsekwentnie budują na ekranie własną, oryginalną wizję świata Mała, górska miejscowość, gdzieś w Polsce. Pan Sawicki, szanowany obywatel, tak samo zwyczajny jak jego otoczenie, pewnego dnia zaczyna spacerować ulicami w towarzystwie wielbłąda. Zdziwieni mieszkańcy nie wiedzą, co o tym myśleć. Mijają kolejne dni, a zwierzę ciągle jest u Sawickich. Mało tego, zajmuje w ich życiu coraz ważniejsze miejsce. Dlaczego? - to pytanie coraz bardziej dręczy całe miasteczko. Sawiccy nie potrafią odpowiedzieć. Po prostu polubili dwugarbnego czworonoga i tyle. Mieszkańcom wszakże to nie wystarcza. Nie wiedzieć czemu nie potrafią przystosować się do nowej sytuacji i reagują agresywnie. Odpowiednie urzędy nagle zaczynają domagać się rejestracji i opodatkowania wielbłąda. Pojawiają się donosy, że wielbłąd przeszkadza dzieciom w nauce, zanieczyszcza ulice, a także - czy są granice absurdu? - może roznosić groźną afrykańską odmianę choroby wenerycznej. W stosunku do Sawickich mnożą się szykany. Ona traci pracę w przedszkolu, jego nie chcą już w lokalnej orkiestrze. Przed ich domem hałasują protestacyjne pikiety. Mimo że odrzuceni i osamotnieni, Sawiccy nie zamierzają pozbyć się wielbłąda. Przeciwnie, są do niego coraz mocniej przywiązani. 16:30 SZARADA (CHARADE) Komedia sensacyjna, 109 min, USA 1963 Reżyseria: Stanley Donen Scenariusz: Peter Stone Aktorzy: Audrey Hepburn, Cary Grant, Walter Matthau, James Coburn, George Kennedy, Ned Glass, Jacques Martin, Paul Bonifas, Dominique Minot i inni Urokliwa komedia sensacyjna w gwiazdorskiej obsadzie. Regina Lambert, piękna i elegancka mężatka (w tej roli Audrey Hepburn w kreacjach od swego ulubionego projektanta, Huberta de Givenchy), spędza wakacje w górach ze swoją przyjaciółką, której zwierza się, że ma zamiar rozwieść się z mężem. Po powrocie z wakacji Regina, zwana przez bliskich i znajomych Reggie, zastaje swoje paryskie mieszkanie ogołocone ze wszystkich mebli. Co gorsza, okazuje się, że jej mąż Charles został zamordowany: ktoś wyrzucił go z ekspressu jadącego do Bordeaux. Zaskoczonej i przerażonej Reggie policja oznajmia też, że małżonek wiódł poczwórną egzystencję, dysponując nie tylko szwajcarskim paszportem, ale również amerykańskim, włoskim i chilijskim. Tak naprawdę wdowa po nim nie powinna się zresztą nazywać Lambert, lecz Vass. W hotelu, w którym z konieczności Regina musi tymczasowo zamieszkać, poznaje ona niejakiego Petera Joshuę, który jest wobec niej bardzo opiekuńczy i przyjacielski. Nazajutrz, podczas pogrzebu męża, Regina zauważa na cmentarzu trzech obcych Amerykanów, którzy zachowują się bardzo obcesowo. Zostaje też wezwana do ambasady amerykańskiej, gdzie Hamilton Bartholomew, szef miejscowej komórki CIA, informuje ją, że podczas II wojny światowej Charles wraz z czterema wspólnikami przywłaszczył sobie ćwierć miliona dolarów w złocie przeznaczonych przez amerykański wywiad dla francuskiego ruchu oporu. Złoto zniknęło, nikt też więcej nie widział złodziei aż do dnia, gdy trzej z nich nagle objawili się na pogrzebie Charlesa. Czwarty, Carson Dyle, został ponoć zabity przez Niemców. Bartholomew oświadcza coraz bardziej zdumionej Reggie, że jej mąż oszukał wspólników i zabrał łup, ale po latach jeden z nich odnalazł zdrajcę i zabił go. Władze amerykańskie chciałyby teraz odzyskać pieniądze. Bartholomew jest przekonany, że Reggie musi znać miejsce ich ukrycia. Ponieważ kobieta stanowczo temu zaprzecza, Bartholomew ostrzega ją, że grozi jej wielkie niebezpieczeństwo: wystawieni do wiatru dawni wspólnicy męża na pewno łatwo nie zrezygnują z odzyskania łupu. Niebawem Regina przekonuje się, że gang rzeczywiście jest gotów na wszystko, byle zdobyć złoto. Przerażona wdowa zwraca się więc o pomoc do Petera Joshui. Wkrótce zaczyna jednak podejrzewać, że i on ma nieczyste intencje. 18:45 SERIALOWA NOSTALGIA - KARINO - ODC. 8/13 KLĘSKA Serial przygodowy, 25 min, Polska 1974 Reżyseria: Jan Batory Scenariusz: Jan Batory, Jan Dobraczyński, Marek Nowakowski Zdjęcia: Jan Laskowski Muzyka: Wanda Warska Aktorzy: Claudia Rieschel, Karol Strasburger, Tadeusz Schmidt, Leon Niemczyk, Zygmunt Kęstowicz, Stanisław Niwiński, Krzysztof Wakuliński, Zdzisław Maklakiewicz, Zdzisław Kuźniar, Jerzy Moes i inni Wieści o sukcesach Karino, który wygrywa wszystkie wyścigi, docierają do stadniny. Grażyna, trener Stolarek i dyrektor Klimczak jadą do Warszawy, by obejrzeć swojego pupila na torze. Karino wygrywa prestiżowy wyścig, ale po przekroczeniu linii mety zaczyna kuleć. Okazuje się, że ma złamane kości śródręcza. W praktyce oznacza to, że już nigdy nie wróci na tor wyścigowy. Grażyna obiecuje sobie, że nie dopuści do tego, by wspaniałego konia u progu kariery spisano na straty. 19:15 SERIALOWA NOSTALGIA - KARINO - ODC. 9/13 WALKA O ŻYCIE Serial przygodowy, 25 min, Polska 1975 Reżyseria: Jan Batory Scenariusz: Jan Batory, Jan Dobraczyński, Marek Nowakowski Zdjęcia: Jan Laskowski Muzyka: Wanda Warska Aktorzy: Claudia Rieschel, Tadeusz Schmidt, Karol Strasburger, Zdzisław Maklakiewicz, Kazimierz Wichniarz, Janusz Gajos, Stanisław Niwiński, Zdzisław Kuźniar, Stefan Czyżewski i inni Grażyna i dyrektor Klimczak zostają przyjęci w departamencie hodowli w ministerstwie. Dyrektor departamentu uważa, że trwonienie pieniędzy na leczenie Karino nie ma sensu, skoro można za tę sumę wychować nowe ogiery. Na szczęście komisja lekarska dostrzega pewne szanse na skuteczne leczenie - Karino jest uratowany. Po powrocie do stadniny Grażyna troskliwie zajmuje się swym pupilem. Masaże i naświetlania przynoszą powoli pierwsze efekty. 20:00 KULTURALNE 007 - GOLDFINGER (GOLDFINGER) Film sensacyjny, 105 min, Wielka Brytania 1964 Scenariusz na podstawie powieści Iana Fleminga: Richard Maibaum i Paul Dehn Reżyseria: Guy Hamilton Aktorzy: Sean Connery, Gert Frobe, Honor Blackman, Shirley Eaton, Tania Mallet, Harold Sakata, Bernard Lee i inni Po "Doktorze No" i "Pozdrowieniach z Moskwy", trzeci film o przygodach agenta 007 Jamesa Bonda. Wyświetlany w 1964 r. w Wielkiej Brytanii pobił tam wszelkie rekordy kasowe, powtarzając tym samym sukces komercyjny swego poprzednika. Wracając po udanej akcji z Karaibów brytyjski superagent zatrzymuje się w Miami. Tam otrzymuje zadanie rozpracowania multimilionera Aurica Goldfingera, podejrzanego o kradzież angielskiego złota. Goldfinger, zagarnąwszy większość prywatnych zasobów szlachetnego kruszcu z całego świata, spędza teraz większość czasu na grze w karty, oszukując swych partnerów. Bond kładzie temu kres, dowiedziawszy się od sekretarki Jill Masterton, jaką metodą posługuje się jej pracodawca. Za swą gadatliwość dziewczyna zostaje okrutnie ukarana: pomalowana przez Goldfingera warstewką farby z dodatkiem prawdziwego złota, które zatyka wszystkie pory. Jill dusi się i umiera. Goldfinger znika, a agent 007 wyrusza za nim w pogoń, ścigając go aż do Europy, do głównej siedziby mieszczącej się w Alpach. Po drodze napotyka siostrę zmarłej Jill - Tilly Masterton, która usiłuje zemścić się na Goldfingerze. Zanim jednak zdoła go zastrzelić, ginie z rąk jego koreańskiego ochroniarza Oddjoba, któremu udaje się schwytać także Bonda. Zamroczony narkotykami Bond zostaje wysłany z powrotem do Ameryki prywatnym samolotem Goldfingera, pilotowanym przez piękną Pussy Galore. Dziewczyna przywozi go na farmę w Kentucky, gdzie Goldfinger prowadzi przygotowania do wielkiego skoku na skarbiec USA - Fort Knox. Mając upodobanie do wyrafinowanych i oryginalnych zbrodni, multimilioner sadysta w swoim planie napadu na fort wyznacza także miejsce Bondowi: przykuty kajdankami do bomby agent 007 ma w odpowiednim momencie zginąć od jej wybuchu. "Goldfinger" to pierwszy z czterech "bondów" nakręconych przez Guy Hamiltona (1922 - 2016), angielskiego reżysera francuskiego pochodzenia, następne to "Diamenty są wieczne", "Żyj i pozwól umrzeć", "Człowiek ze złotym pistoletem". W opinii wielu krytyków "Goldfinger" uchodzi za jeden z lepszych filmów o Jamesie Bondzie, opierający się czasowi, także za sprawą sporej dawki humoru. "Goldfinger" dał początek niezwykłej, jak na tamte czasy, modzie na różnego rodzaju gadżety (zabawki, modele samochodów, lalki, gry planszowe), nawiązujące do postaci i przedmiotów pojawiających się na ekranie. Dzięki temu filmowi do rangi wielkiego przeboju awansowała także tytułowa piosenka w wykonaniu Shirley Bassey. Cała strona dźwiękowa filmu okazała się zresztą bardzo udana, czego dowodem był Oscar za najlepsze dźwiękowe efekty specjalne. 21:55 GIMME DANGER (GIMME DANGER) Film dokumentalny, 103 min, USA, 2016 Reżyseria: Jim Jarmusch Jim Jarmusch, twórca "Broken Flowers" i "Patersona", swoim nowym filmem składa hołd legendarnej grupie The Stooges i jej liderowi Iggy’emu Popowi. Przesiąknięty punkową energią "Gimme Danger" nie jest jednak fanowską laurką. Iggy Pop i muzycy z The Stooges zdradzają Jarmuschowi historie swoich wzlotów i upadków, blaski i cienie niebezpiecznego życia, a także wspominają największe prowokacje. Motywem przewodnim filmu jest poszukiwanie wolności i twórczej niezależności. W filmie pojawiają się fragmenty ich niezapomnianych koncertów i największe przeboje, takie jak "No Fun" czy nieśmiertelne "I Wanna Be Your Dog". (www.gutekfilm.pl) 00:50 KINO NOCNE - MATNIA (CUL - DE - SAC) Komediodramat, 105 min, Wielka Brytania, 1966 Reżyseria: Roman Polański Scenariusz: Roman Polański, Gerard Brach Zdjęcia: Gilbert Taylor Aktorzy: Donald Pleasence, Francoise Dorleac, Lionel Stander, Jack Macgowran, Iain Quarrier, Geoffrey Summer Film nagrodzony Złotym Niedźwiedziem na MFF w Berlinie Zachodnim w 1966 roku. Scenariusz "Matni" napisał Roman Polański (razem z Gerardem Brachem) jeszcze w roku 1963, ale nie udało mu się zainteresować nim producentów francuskich. Dopiero po sukcesach, które odniosły "Najpiękniejsze oszustwa świata" i "Wstręt", Polański powrócił do dawnego projektu. Nakręcił film, który większość angielskiej i francuskiej prasy filmowej oceniła bardzo wysoko. W północnej Anglii, w stojącym na odludziu zamku mieszka małżeństwo - młoda żona Teresa i dużo od niej starszy mąż George. Zaskakują ich dwaj gangsterzy i między czworgiem ludzi rozpoczyna się rozgrywka, której celem jest zdominowanie przeciwnika. Jej przebiego zostaje doprowadzony do absurdu. Jeden z napastników zostaje ranny i umiera, a gdy do zamku przychodzą w odwiedziny goście, drugi musi udawać portiera. W końcu Teresa opuszcza męża z jednym ze swych przyjaciół, a on zabija drugiego przestępcę. 02:35 LEGENDY ROCKA - JONI MITCHELL (ROCK LEGENDS (S. 7) - JONI MITCHELL) Film dokumentalny, 22 min, Wielka Brytania, 2017 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl dokumentalny prezentujący najważniejszych artystów muzyki rockowej. Bohaterem tego odcinka jest Joni Mitchell. Kanadyjska piosenkarka została określona przez magazyn Rolling Stone jedną z najbardziej utalentowanych tekściarek. Karierę rozpoczęła w latach 60. XX wieku. Swoimi utworami odcisnęła trwałe piętno na muzyce folk - rockowej. Piosenki "Big Yellow Taxi" czy "Woodstock" są tego doskonałymi przykładami. 03:00 LEGENDY ROCKA - TALKING HEADS (ROCK LEGENDS (S. 7) - TALKING HEADS) Film dokumentalny, 21 min, Wielka Brytania, 2017 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl dokumentalny prezentujący najważniejszych artystów muzyki rockowej. Bohaterem tego odcinka jest zespół Talking Heads. Amerykańska grupa skupiona początkowo wokół klubu CBGB's odniosła duży sukces. Po debiutanckim albumie "Talking Heads: 77" muzycy zaczęli współpracę z cenionym producentem Brianem Eno, co pozwoliło im wejść na muzyczne szczyty. Przez wielu krytyków Talking Heads są uznawani za jeden z najważniejszych zespołów lat 80. XX wieku. Ich twórczość położyła solidne fundamenty pod rozwój nowej fali. 03:20 KINO NOCNE - ZŁODZIEJ Dramat, 125 min, Polska, 1988 Autor: Wiesław Myśliwski Reżyseria: Wiesław Helak Scenariusz: Wiesław Helak, Tomasz Tryzna Scenografia: Andrzej Przedworski Zdjęcia: Jacek Kruczkowski, Stanisław Lenartowicz Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Jerzy Obrazcow, Halina Gryglaszewska, Franciszek Pieczka, Ryszard Kotys, Jerzy Bończak, Robert Lebioda, Teofila Wnęk, Jerzy Turek, Włodzimierz Musiał, Piotr Stefaniak, Bogdan Lęcznar, Edward Bukowian-Bryła, Łukasz Tomaszewski, Marek Monikowski, Barbara Dzido-Lelińska "Oto przychodzę jak złodziej..." - mówi Objawienie św. Jana. Słowa te mogłyby stanowić motto filmu Wiesława Helaka i zarazem sztuki Wiesława Myśliwskiego, która posłużyła za kanwę scenariusza "Złodzieja". Akcja filmu toczy się w rządzonej patriarchalnie wiejskiej rodzinie. Pewnego dnia ojciec do spółki z synami łapie w pobliżu chałupy mężczyznę, którego podejrzewa o systematyczne kradzieże jabłek. Nieznajomy szokuje swoim wyglądem. Ma na sobie kilka starych, brudnych i podartych marynarek oraz śmierdzący płaszcz. Już samo to wprowadza element chaosu w uświęcone wieloletnią tradycją życie chłopskiej rodziny. Na tym wszakże nie koniec. Z chwilą pojawienia się obcego w izbie, podważone zostają dotychczasowe relacje między ojcem a synami. To samo dotyczy zasad i wartości, w które nigdy wcześniej nie ośmielali się wątpić... Film Helaka to współczesny moralitet religijny, poszukujący odpowiedzi na pytanie o aktualność przykazań dekalogu. "Złodziej", podobnie jak dramat Myśliwskiego, zbudowany jest z dwóch warstw: realnej, czyli wydarzeń rozgrywających się w izbie i fantastycznej, którą tworzą sny, wyobrażenia i przywidzenia bohaterów. Nawet tytułowy "złodziej" wydaje się postacią o niejasnej proweniencji. Czy istnieje rzeczywiście, czy może został wymyślony przez ojca, chcącego poddać próbie swoich synów? Czy bliżej mu do anioła, czy do diabła? Odpowiedź na te pytania Helak pozostawia widzowi.