TV Polonia Poniedziałek, 29.06.2020 06:35 OKRASA ŁAMIE PRZEPISY - PIECZARKI NA TRZY SPOSOBY Magazyn, 24 min, Polska, 2019 Reżyseria: Tomasz Rostworowski Scenariusz: Tomasz Rostworowski, Karol Okrasa Zdjęcia: Józef Szymura, Jarosław Frankowski, Sławomir Orman Wykonawcy: Karol Okrasa (prowadzący) Tym razem, Karol Okrasa zaprosi na opowieść o pieczarkach. Starsi widzowie pamiętają, jak w czasach PRL - u często zajadali się ówczesnymi hot - dogami. Taki ciepły hot - dog zmarzniętemu człekowi wydawał się boski. Ale cóż to był za hot - dog? Otóż wówczas mięso, a więc i parówki, były na kartki. Zatem zaradni Polacy, można nawet powiedzieć poprzednicy Karola w łamaniu przepisów wymyślili polskiego hot - doga, który był nadziany farszem z pieczarek. Bo pieczarki nie były na kartki w przeciwieństwie do parówek. Tzw. prywaciarze, czyli rolnicy w starych stodołach i szopach produkowali pieczarki na przekór systemowi, który tymczasem walczył na odcinku braków w zaopatrzeniu pracującej ludności miast i wsi w mięso oraz jego przetwory. Innym daniem z tego czasu, które królowało w stołówkach szkolnych czy pracowniczych, był kotlet z ziemniaka (zamiast z mięsa) z sosem pieczarkowym. Serwowano też często pieczarki a la flaczki. Dziś warto do pieczarek wracać. Okazało się bowiem, że pieczarki zawierają sporo witamin i składników mineralnych. Nie są zatem tak bezwartościowe, jak sądzono do niedawna. Karol zaprezentuje trzy propozycje potraw z pieczarek. Na początek flaczki z pieczarek i boczniaków, potem będzie pasztet z pieczarek, soczewicy i kapusty, a na koniec kotlety ziemniaczane z sosem pieczarkowym. 07:20 POD TATRAMI - LAUREACI NAGRODY BURMISTRZA ZAKOPANEGO Magazyn, 8 min, Polska, 2020 Autor: Katarzyna Mróz Zdjęcia: Marian Palluth Wykonawcy: Andrzej Popiel W programie: XVII Dni Zakopanego. Wręczenie dorocznych nagród burmistrza Zakopanego mieszkańcom za zasługi i wybitne osiągnięcia na rzecz miasta. "Święci nie przemijają" - wystawa w Miejskiej Galerii Sztuki. 09:25 Z PAMIĘCI - MARIA ANTO Felieton, 3 min, Polska, 2019 Scenariusz: Agnieszka Jęksa Wykonawcy: Andrzej Dobosz (prowadzący) Jak wyglądała pracownia Marii Anto? Jaką osobą była malarka? Na te i inne pytania odpowie w odcinku Andrzej Dobosz, który przyjaźnił się z artystką. 11:30 BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 2206 Serial obyczajowy, 24 min, Polska, 2020 Reżyseria: Jacek Gąsiorowski Scenariusz: Przemysław Jurek, Paweł Jurek, Joanna Didik Zdjęcia: Jarosław Szmidt, Janusz Gauer Psc, Michał Jaskulski, Łukasz Łasica Aktorzy: Piotr Borowski, Ewa Ziętek, Konrad Skolimowski, Maciej Jachowski, Natalia Zambrzycka, Marieta Żukowska, Krzysztof Kiersznowski, Krystyna Tkacz, Katarzyna Glinka, Janusz Cichocki, Ewa Serwa, Marek Siudym, Stanisława Celińska, Kazimierz Mazur Po sensacyjnych zdjęciach Bożeny ze Stawickim oraz wyjeździe Bruna na rejs, Amelia jest pełna obaw o małżeństwo syna. Wiśniewska zjawia się w hotelu i przyłapuje synową w dwuznacznej sytuacji z lekarzem. Romanowski zaprasza Agatę na lunch, by porozmawiać w cztery oczy o jej pomyśle na dotarcie do nowych klientów Fit - Zdrowia. Waleria widząc dostawę nowych mebli do wynajętego przez Tolka mieszkania, wyobraża sobie nie wiadomo co. Tymczasem zamiast luksusów Koszyk ma do skręcania łóżka piętrowe. U Górków Irena spotyka Helmuta i od razu na oczach Sadowskiej zaczyna z nim flirtować. 12:15 1920. WOJNA I MIŁOŚĆ - ODC. 1/13* - POWRÓT Serial historyczno - przygodowy, 46 min, Polska 2010 Reżyseria: Maciej Migas Scenariusz: Janusz Petelski, Robert Miękus Zdjęcia: Marek Traskowski Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Wojciech Zieliński, Tomasz Borkowski, Jakub Wesołowski, Karolina Chapko, Monika Kwiatkowska, Katarzyna Maciąg Serial przedstawia jeden z najważniejszych okresów w dziejach Polski - walkę o niepodległość w 1920 r. To serial historyczno - sensacyjny z elementami przygodowymi. Akcja rozpoczyna się w 1918 r. w pogrążonej chaosem Rosji, gdzie poznajemy głównych bohaterów - Bronka, Władka i Józefa. Bronek Jabłoński (Jakub Wesołowski) jest oficerem rosyjskiej armii. Wpada w ręce bolszewickiego oddziału dowodzonego przez okrutnego Tkaczenkę, ale udaje mu się zbiec. Władek Jarociński (Wojciech Zieliński) ze Śremu, żołnierz pruskiej armii i Józef Szymański (Tomasz Borkowski), matematyk ze Lwowa, oficer w austro - wegierskiej c. k. armii stają naprzeciw siebie w bitwie. Józefowi udaje się wyrwać z niemieckiego okrążenia. Władek, wbrew własnej woli, zostaje dezerterem. Wkrótce do uciekinierów dołącza Bronek. Całą trójkę zatrzymuje niemiecka żandarmeria. Trafią do obozu internowania. 11 listopada 1918 r. przychodzi niepodległość. Trzej koledzy wyruszają w kierunku Warszawy. Los sprawia, że ich historie się przeplatają, a spotkania następują w najbardziej nieoczekiwanych okolicznościach. Młodzi ludzie, w tak dramatycznych czasach, wystawieni są na próbę odwagi i patriotyzmu. Czeka ich walka i zdrada, ale też miłość - nawet w tak trudnych latach można spotkać tę jedyną, która sprawi, że życie całkowicie się zmieni. 13:05 LEKKIE KINO LETNIE - DWIE JOASIE Komedia, 88 min, Polska 1935 Reżyseria: Mieczysław Krawicz Scenariusz: Jan Fethke Zdjęcia: Zbigniew Gniazdowski Muzyka: Władysław Eiger, Alfred Scher, Stanisław Szebego Aktorzy: Jadwiga Smosarska, Franciszek Brodniewicz, Ina Benita, Michał Znicz, Aleksander Zelwerowicz, Lucyna Szczepańska, Janina Janecka, Tadeusz Fijewski, Władysław Grabowski Oglądane po przeszło pół wieku przedwojenne komedie, mimo często prostych fabuł i niewyszukanych dowcipów, mają swoisty urok. Problemy w nich przedstawiane, snute intrygi, sceneria, kostiumy, sposób mówienia wzbudzają w nas uśmiech sympatii. Tak jest również w przypadku filmu Mieczysława Krawicza "Dwie Joasie". Reżyser należał do najpracowitszych twórców lat trzydziestych. W swoim dorobku ma m.in. filmy "Grzeszna miłość" zrealizowany wespół ze Zbigniewem Gniazdowskim, "Szlakiem hańby" (współautor - Alfred Niemirski), "Ułani, ułani, chłopcy malowani", "Każdemu wolno kochać" (współautor Janusz Warnecki), "Szpieg w masce", "Jadzia", "Jego wielka miłość" (współautorka Stanisława Perzanowska), "Dyplomatyczna żona" (współautor Carl Boese), "Niedorajda", "Skłamałam". "Dwie Joasie" to historia sympatycznej maszynistki Joasi, panny sumiennej i wzorowej pracownicy. Mimo tak wielu zalet bohaterka ciągle traci posadę. Nie znosi bowiem zalotów kolejnych szefów. Kiedy jest już zupełnie zdesperowana, wpada na szatański pomysł. Z powabnej panienki zmienia się w rozczochraną okularnicę sądząc, że w ten sposób pozbędzie się natrętnych adoratorów i zazna spokoju w pracy. Tymczasem role się odwracają i to właśnie Joasia zakochuje się w swoim szefie, mecenasie Robercie Rostalskim, który, niestety, ma już przyjaciółkę. Joasia postanawia pójść na Bal Mody, na którym członkiem jury jest mecenas. Pożycza szałową suknię i staje się sensacją balu. Jednogłośnie zostaje wybrana Królową Mody i podbija serce swojego szefa. 14:40 PRZYSTANEK AMERYKA. POLONIJNY DAR SERCA Reportaż, 16 min, USA, 2019 Celem filmu jest przedstawienie dobroczynności amerykańskiej Polonii i charytatywnej działalności polonijnej Fundacji Dar Serca. Powstała ona ponad 30 lat temu. Ma za zadanie nieść pomoc potrzebującym dzieciom z Polski. W reportażu przedstawiono codzienność organizacji, a także jej podopiecznych, dzieci z rzadkimi chorobami. Przyjeżdżają one na długotrwałe i skomplikowane leczenie w Stanach Zjednoczonych. W wielu przypadkach jest to jedyna szansa na walkę o zdrowie i życie dzieci. 15:15 ZAKOCHAJ SIĘ W POLSCE - ODC. 169 GÓRA Magazyn, 21 min, Polska, 2020 Reżyseria: Ewa Grodzka Scenariusz: Ewa Grodzka Zdjęcia: Jacek Banach, Jarosław Wątor Góra to miasto, które stanowi swoistą bramę otwierającą Dolny Śląsk na Wielkopolskę. Jej lokacja miała miejsce około 1280 roku, z ręki księcia Henryka III Głogowskiego. Już w XV wieku Stare Miasto w Górze otoczone było ceglano - kamienną fortyfikacją o szerokości 2 i wysokości do 12 łokci, czyli około 6 metrów. Dziś pozostałości muru wpisane są na listę zabytków. Wejście do miasta stanowiły cztery bramy. Przy zachodniej nazywanej Głogowską, w XV wieku wybudowano wieże. Ta sześciokondygnacyjna budowla przetrwała do dzisiaj. Do połowy XVIII wieku strażnik miejski wybijał godziny na wieży za pomocą uderzenia młotem w dzwon. Dziś Wieża Głogowska okazjonalnie pełni funkcję miejsca wystaw i ekspozycji. Pozostałości średniowiecznego muru obronnego znajdują się pomiędzy wieżą Głogowską, a przebudowaną basztą. Charakteryzuje go wiązanie gotyckie, nazywane też polskim. Mury umocnione były dwunastoma lub trzynastoma wieżami strażniczymi. W Górze warto zwiedzić także późnogotycki kościół pod wezwaniem Bożego Ciała, o barokowym wnętrzu. Świątynię wybudowano na przełomie XV i XVI wieku. Pokryta jest drewnianym stropem o bogatej polichromii. Przy kościele znajdują się tzw. "święte schody - już od XVIII wieku cel pielgrzymek. Schody liczą 28 stopni. Ściany i sklepienia klatki schodowej pokrywają malowidła nawiązujące do życia Chrystusa. Gmina Góra ma charakter rolniczy. W tym rejonie, który nigdy nie był miejscem aktywnej działalności przemysłowej i jest położony z dala od zgiełku dużych miast, powstaje jeden z produktów regionalnych - sery podpuszczkowe. W powiecie górowskim znajduje się wiele zapomnianych pereł architektury - jendną z nich znajdziemy we wsi Czernina. Okazała barokowa rezydencja szlachecka powstała na początku XVIII wieku, w wyniku przebudowy XVII - wiecznego dworu. Pałac w Czerninie zbudowany był na planie prostokąta z dwiema kolistymi bastejami, czyli basztami obronnymi i wewnętrznym dziedzińcem. Rezydencja była otoczona fosą, której resztki zachowały się do dzisiaj. W latach pięćdziesiątych XX wieku obiekt został opuszczony przez ostatnich użytkowników, a późniejsza stała dewastacja sprawiła, że zachowały się jedynie zewnętrzne mury. 15:45 WAKACYJNE KINO MŁODYCH - TAJEMNICA SAGALI - ODC. 1/14 - MAŁY CZARODZIEJ Serial dla młodych widzów, 25 min, Polska/Niemcy 1996 Reżyseria: Jerzy Łukaszewicz Scenariusz: Jerzy Łukaszewicz i M. Vorlop - Bell Muzyka: Krzesimir Dębski Zdjęcia: Zdzisław Najda Aktorzy: Derval de Faria, Grzegorz Ruda, Marcin Nowacki, Jan Jankowski, Małgorzata Foremniak, Christoph Eichhorn, Winfried Glatzeder, Cezary Król, Cezary Żak i inni Serial fantastyczno - przygodowy, zrealizowany przez Telewizję Polską we współpracy z Mitteldeutscher Rundfunk. Sagala to tajemniczy kamień z kosmosu. Przed wiekami, gdy Ziemia była rajem, jej mieszkańcy mogli mieć wszystko, korzystając w imię dobra z mocy magicznego kamienia. Jednak ludzie sprzeniewierzyli się tej świętej zasadzie i obudzili siły zła. Sagala rozpadła się na wiele części i straciła swą moc. Teraz znowu budzi się ze snu. Mały iluzjonista - amator, Kuba Zawilski, dowiaduje się, że w uprawianiu jego sztuki może mu pomóc Sagala. Chce kupić ją na giełdzie kamieni szlachetnych, niestety, uprzedza go sąsiad, pan Burski. Znając tajemnicę Sagali, poszukuje jej również właściciel sklepu z kamieniami szlachetnymi, Kruks. Chce odebrać magiczny rekwizyt Burskiemu, jednak ten oddaje go Kubie na przechowanie. Chłopiec nie wie jeszcze, jakie kłopoty sprowadzi na niego Sagala. 16:30 SUPEŁKOWE ABC Magazyn, 12 min, Polska, 2018 Reżyseria: Monika Kalinowska Scenariusz: Monika Kalinowska Zdjęcia: Paweł Wróbel Muzyka: Piotr Osak Supełek i Zręczne Rączki zapraszają do wspólnej zabawy i poznawania polskiego języka migowego (PJM). W tym spotkaniu Supełek opowie wam swój dziwny sen i bajkę o leniwej sówce. Poznamy również literę S i pobawimy się wyrazami. Zręczne Rączki wykonają sowę z kilku kół i przeprowadzą doświadczenie, które wyjaśni, dlaczego jajko czasem może pływać w wodzie, a czasem tonie. 17:00 WAKACYJNE KINO MŁODYCH - DO PRZERWY 0:1 - ODC. 1/7 - PIŁKA Serial dla młodych widzów, 27 min, Polska 1968 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz na podstawie własnej powieści: Adam Bahdaj Zdjęcia: Stanisław Loth Aktorzy: Józef Nalberczak, Marian Tchórznicki, Mirosław Domański, Janusz Smoliński, Aleksander Fogiel, Anna Ciepielewska, Stanisław Milski, Wanda Łuczycka, Józef Nowak, Henryk Bąk i inni Ten serial - obok "Podróży za jeden uśmiech", "Stawiam na Tolka Banana" i "Wakacji z duchami" - przyniósł twórcom nagrodę zespołową Komitetu ds. Radia i Telewizji w dziedzinie filmowej twórczości telewizyjnej 1972/73 dla scenarzysty Adama Bahdaja i reżysera Stanisława Jędryki. Film, podobnie jak powieść, oddaje specyficzny klimat powojennej Warszawy. Bohaterami są dzieci z niezbyt zamożnych rodzin, niektóre z domów ocierających się o patologię. Życie nieraz zmusza je do zdawania trudnych egzaminów, wykazania się hartem ducha i odpowiedzialnością. Chłopcy samorzutnie tworzą podwórkowe drużyny piłkarskie, zamierzają wystartować w organizowanych przez "Życie Warszawy" zawodach o miano najlepszego zespołu. W paczce rówieśników wyróżnia się Maniuś zwany Paragonem, chłopak zadziorny, obrotny życiowo, dzielny, choć trochę pechowy. Ulubionym powiedzonkiem Paragona jest słówko "legalnie", choć niektóre jego poczynania mają tylko pozory legalności. Chłopcy przygotowują się właśnie do rozegrania meczu z drużyną z sąsiedniej ulicy. Nie stać ich na kupienie kostiumów sportowych czy odpowiedniego obuwia. Ale największy problem stanowi piłka, która już zupełnie się rozlatuje. Paragon zobowiązuje się wobec kolegów zdobyć nową. Legalnie, choć może niezupełnie. 18:20 EKSPRES LODOWCOWY Reportaż, 19 min, Polska, 2017 Reżyseria: Paweł Jeż Scenariusz: Paweł Jeż Najwolniejszy ekspres świata - Glacier Express, czyli Ekspres Lodowcowy, nazywany także najbardziej widokową linią kolejową w Europie. Pociągi jadą ze średnią prędkością około 40 km/godz. Pokonanie 275 kilometrów musi więc trwać odpowiednio długo: prawie osiem godzin. W tym czasie pociąg przejeżdża przez 91 tuneli i po 291 mostach. Znajduje się na liście Światowego Dziedzictwa UNESCO, a jeździ nim co roku około 250 tys. pasażerów. W czerwcu obchodzi 87 lat istnienia. Pierwszy pociąg ruszył na tej trasie 25 czerwca 1930 roku (zelektryfikowano ja dziesięć lat później). I z przerwą w czasie II wojny Glacier Express kursuje do dziś. To wąskotorówka. Pociąg jedzie przez górskie przełęcze (najwyższa na wysokości 2046 m n.p.m.). Linie obsługują panoramiczne wagony, pozwalające na podziwianie widoków. Realizacja tematu z perspektywy dwóch Polaków, pracujących na pokładzie pociągu. Dodatkową historią jest polsko - szwajcarskie małżeństwo. Polacy mówią, jak wygląda życie w Szwajcarii. 18:50 BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 2206 Serial obyczajowy, 24 min, Polska, 2020 Reżyseria: Jacek Gąsiorowski Scenariusz: Przemysław Jurek, Paweł Jurek, Joanna Didik Zdjęcia: Jarosław Szmidt, Janusz Gauer Psc, Michał Jaskulski, Łukasz Łasica Aktorzy: Piotr Borowski, Ewa Ziętek, Konrad Skolimowski, Maciej Jachowski, Natalia Zambrzycka, Marieta Żukowska, Krzysztof Kiersznowski, Krystyna Tkacz, Katarzyna Glinka, Janusz Cichocki, Ewa Serwa, Marek Siudym, Stanisława Celińska, Kazimierz Mazur Po sensacyjnych zdjęciach Bożeny ze Stawickim oraz wyjeździe Bruna na rejs, Amelia jest pełna obaw o małżeństwo syna. Wiśniewska zjawia się w hotelu i przyłapuje synową w dwuznacznej sytuacji z lekarzem. Romanowski zaprasza Agatę na lunch, by porozmawiać w cztery oczy o jej pomyśle na dotarcie do nowych klientów Fit - Zdrowia. Waleria widząc dostawę nowych mebli do wynajętego przez Tolka mieszkania, wyobraża sobie nie wiadomo co. Tymczasem zamiast luksusów Koszyk ma do skręcania łóżka piętrowe. U Górków Irena spotyka Helmuta i od razu na oczach Sadowskiej zaczyna z nim flirtować. 20:45 WIEDŹMIN - ODC. 1/13 DZIECIŃSTWO Serial fantastyczno - przygodowy, 53 min, Polska 2002 Reżyseria: Marek Brodzki Scenariusz: Michał Szczerbic Zdjęcia: Bogdan Stachurski Muzyka: Grzegorz Ciechowski Występują: Michał Żebrowski, Wojciech Duryasz, Maciej Kozłowski, Jerzy Nowak, Maciej Łagodziński, Magdalena Warzecha, Waldemar Kownacki, Lech Łotocki, Andrzej Szenajch, Jerzy Żydkiewicz, Rafał Walentynowicz, Jacek Kadłubowski, Wojciech Kaźmierczak, Tomasz Sobczak, Marek Richter, Wiesław Chmieliński, Natalia Chojecka i inni "Później mówiono, że człowiek ten nadszedł od północy od bramy Powroźniczej. Szedł pieszo, a objuczonego konia prowadził za uzdę. Było późne popołudnie i kramy powroźników i rymarzy były już zamknięte, a uliczka pusta. Było ciepło, a człowiek ten miał na sobie czarny płaszcz narzucony na ramiona. Zwracał uwagę" - tak rozpoczyna się opowiadanie "Wiedźmin" Andrzeja Sapkowskiego, które dało początek siedmiotomowemu cyklowi przygód tytułowego bohatera. Przygód, które zyskały sobie ogromną, międzynarodową popularność, a wśród licznych zwolenników literatury SF wręcz kultowy status. Książki Sapkowskiego zaczęto nawet porównywać do prozy Tolkiena, absolutnego mistrza i niekwestionowanego prawodawcy gatunku fantasy. Znaleźli się tacy (i nie jest ich wcale tak mało), którzy sagę o Wiedźminie cenią wyżej niż "Władcę Pierścieni". Geralt z Rivii, bohater z krwi i kości, pełen bardzo ludzkich wahań i sprzeczności, jest im dużo bliższy od baśniowych hobbitów, w których świecie zawsze wiadomo, gdzie jest dobro, a gdzie zło. Geralt to mentalnie typ na wskroś współczesny, rozdarty wewnętrznie outsider, duchowy wyrzutek o zachwianym poczuciu tożsamości. Zbyt ludzki jak na wiedźmina, zbyt groźny i tajemniczy jak na człowieka. To ktoś, kto zawsze i wszędzie wzbudza nieufność. "Zwraca uwagę", ale raczej w tym pejoratywnym znaczeniu, chociaż stara się kierować zasadami honoru i chronić ludzi przed zagrożeniami, którym sami nie mogą podołać. Geralt czuje, cierpi i rozumie często więcej niż pogardzający nim ludzie. Dlatego dochodzi do wniosku, że są oni gorsi od niejednego monstrum, z którym musiał walczyć. Okrutni, bezwzględni, podli, zakłamani, chciwi - jakże trudno im służyć zgodnie z kodeksem Wiedźmina. Fenomen popularności cyklu Sapkowskiego sprawił, że było tylko kwestią czasu, kiedy po sagę o Wiedźminie sięgnie kino. Przymiarek i "wstępnych rozmów" nie brakowało, lecz na poważnie ekranizacją Sapkowskiego zajęli się dopiero Michał Szczerbic i Marek Brodzki. Ich wyobrażenia o kształcie przyszłego filmu nie odbiegały zbytnio od wizji pisarza. Pomimo to scenariusz powstawał w ogniu licznych dyskusji i kontrowersji. W rezultacie postanowiono zaadaptować dwa pierwsze tomy opowiadań o przygodach Geralta. Odpowiedzialność za scenariusz wziął Michał Szczerbic, reżyserii podjął się debiutujący w tej roli w kinie Marek Brodzki. Pieniądze na produkcję wyłożył sam Lew Rywin, zaangażowano aktorską śmietankę z Michałem Żebrowskim na czele, znakomitą muzykę napisał Grzegorz Ciechowski, przeprowadzono profesjonalną oraz efektowną kampanię promocyjną i... film zrobił klapę. Krytyka nie zostawiła na nim suchej nitki, widzowie wychodzili z kin rozczarowani. "Wiedźminowi" zarzucano zwłaszcza niespójność fabuły i nieudane efekty specjalne, które dla utworu w tej konwencji mają przecież fundamentalne znaczenie. To, co nie do końca sprawdziło się w kinie, zupełnie inaczej zdaje egzamin w postaci serialu. Dzięki podziałowi na 13 części, a także wprowadzeniu nowych wątków i postaci, fabuła zdecydowanie zyskuje na klarowności. Sylwetki kluczowych bohaterów przestają szeleścić papierem, a zyskują na psychologicznej głębi, podobnie jak i relacje między nimi. Skromność efektów specjalnych (mimo sporego jak na polskie warunki budżetu) twórcy rekompensują pięknymi plenerami i nieco mrocznym, niepokojącym klimatem całości. Więcej pola do popisu mają też aktorzy, wszak 13 godzin serialu to nie to samo, co 130 minut filmu.Akcja pierwszego odcinka rozpoczyna się w chwili, gdy Geralt jest jeszcze małym chłopcem. Pewnego dnia do domu jego rodziców przyjeżdża stary wiedźmin. Chce zabrać dziecko, obiecane mu dawno temu na mocy tzw. prawa niespodzianki. Rodzice jednak nie zamierzają oddać jedynaka. Ojciec próbuje walki, lecz zostaje szybko obezwładniony. Matka w rozpaczy rzuca za odjeżdżającym synem zaklęcie, że nigdy nie będzie wiedźminem. Mały Geralt trafia do górskiej twierdzy Kaer Morhen. Tu od dawien dawna mali chłopcy są poddawani mutacjom, magicznym próbom i szkoleniu, by przekształcić się w wiedźminów - niezawodne maszyny do zabijania. Statystycznie tylko jeden na pięciu malców wychodzi ze wszystkich prób cało. Czy Geralt będzie jednym z nich? To pytanie niezwykle zyskuje na aktualności, gdy kapłan Vesemir postanawia poddać chłopca niepraktykowanym wcześniej eksperymentom. 23:05 MOCNE KINO NOCNE - EKSTRADYCJA I - ODC. 1/6 Serial kryminalno - sensacyjny, 54 min, Polska, 1995 Reżyseria: Wojciech Wójcik, Marek Nowakowski, Małgorzata Adamska Scenariusz: Wojciech Wójcik, Paweł Trzaska, Robert Brutter Zdjęcia: Piotr Wojtowicz Muzyka: Jerzy Satanowski Wykonawcy: Jerzy Satanowski Aktorzy: Marek Kondrat, Małgorzata Pieczyńska, Renata Dancewicz, Witold Dębicki, Alosza Awdiejew, Artur Żmijewski, Edyta Olszówka, Ryszard Radwański, Zdzisław Wardejn, Grzegorz Warchoł, Dariusz Jakubowski, Marek Bukowski, Wiesław Dziuba, Mariusz Czajka, Paweł Burczyk "Ekstradycja" jeszcze przed swoją telewizyjną premierą w 1996 roku została okrzyknięta pierwszym po latach dobrym polskim serialem kryminalnym. Udostępniona najpierw wypożyczalniom wideo stała się przebojem. Na kasety z "Ekstradycją" trzeba było wprowadzić zapisy. W wielu wypożyczalniach ich cena przekraczała ceny innych "nowości". Pomysł serialu zrodził się w głowie Witolda Horwatha - autora dość głośnej kilka lat temu książki pt. "Święte wilki" - kryminału z kampanią Stana Tymińskiego w tle. Wojciech Wójcik chciał ją nawet sfilmować, ale wówczas nic z tego nie wyszło. Nie zrażeni tym Horwath i Wójcik postanowili kontynuować współpracę. W efekcie powstał scenariusz "Ekstradycji", całymi garściami czerpiący z polskiej rzeczywistości, która w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych gwałtownie się "zamerykanizowała". Rodzime fabryki amfetaminy, bezpardonowe walki gangów, narkotykowy handel na wielką skalę, korupcja w policji, wybuchy samochodów pułapek nie wyglądają już w polskim filmie śmiesznie i niewiarygodnie. Jako jeden z pierwszych zauważył to Władysław Pasikowski. Horwath z Wójcikiem poszli jego śladem. Jednak "Ekstradycji" daleko do drapieżności i ostrości "Psów" czy "Krolla". Powstał za to utrzymany w doskonałym tempie serial sensacyjny, nie uchybiający żadnemu z prawideł gatunku. Głównym bohaterem "Ekstradycji" jest komisarz Olgierd Halski, brawurowo zagrany przez Marka Kondrata. Halski to typowy "glina" z problemami. Świetny w swoim fachu, lecz nieustannie podpadający przełożonym. Gorzkie doświadczenia życiowe nauczyły go cynizmu i częstego sięgania po butelkę. Ma powodzenie u kobiet, ale nie może pochwalić się udanym życiem rodzinnym. Żona go opuściła, małą córeczkę wychowuje zamożna siostra. Oprócz Kondrata interesujące kreacje stworzyli też Witold Dębicki jako zwierzchnik Halskiego, Krzysztof Kolberger w roli szefa UOP - u i... Lew Rywin - znany producent filmowy jako... boss rosyjskiej mafii. Właśnie dobre aktorstwo w parze z wartką narracją i świetnymi zdjęciami to główne atuty "Ekstradycji". Akcja serialu zaczyna się w chwili, gdy komisarz Halski z wydziału handlu narkotykami tropi gang handlarzy, którego szefem jest niejaki Sytniewski, pseudonim Syty, właściciel kantoru na warszawskiej Starówce. Heroinę dostarcza mu rosyjski łącznik, były pułkownik KGB Zajcew. Z Sytym i jego ludźmi rywalizuje Cyrk - boss konkurencyjnego gangu. Na stołecznym rynku handlu białym proszkiem nie ma jednak miejsca dla dwóch pośredników. Między ludźmi Sytego i Cyrka dochodzi do krwawej rozprawy. 00:15 MARIAN DZIĘDZIEL - AKTOR ODNALEZIONY Film dokumentalny, 54 min, Polska, 2012 Reżyseria: Marta Węgiel Scenariusz: Marta Węgiel Zdjęcia: Roman Piotrowski Muzyka: Jan Kanty Pawluśkiewicz Wykonawcy: Marian Dziędziel, Franciszek Pieczka, Wojtek Smarzowski, Kazimierz Kutz, Dariusz Jabłoński, Rafael Lewandowski, Krzysztof Krauze, Jerzy Trela, Jerzy Domaradzki, Zygmunt Konieczny, Jerzy Fedorowicz, Mikołaj Grabowski Film dokumentalny o Marianie Dziędzielu - aktorze teatralnym i filmowym. W świadomości wielu widzów bohater dokumentu narodził się aktorsko w kreacji Wiesława Wojnara, bogatego ogrodnika z podkarpackiej wsi, z "Wesela" w reżyserii Wojciecha Smarzowskiego. Potem zaistniał jako Dziabas w "Domu złym", Adam Kościejny w "Winie truskawkowym" Dariusza Jabłońskiego, Zygmunt Kowal w "Krecie" w reżyserii Rafaela Lewandowskiego. A przecież Marian Dziędziel mógł się poszczycić bogatą filmografię już dużo wcześniej. Chłopak ze Śląska egzamin do szkoły teatralnej zdał dzięki oryginalnej interpretacji poezji Mickiewicza, filmowo debiutował w latach 60. , w serialu "Stawka większa niż życie", potem występował w filmach śląskich Kazimierza Kutza i jego spektaklach teatralnych. Zaistniał też w znanych krakowskich kabaretach, m.in. w Piwnicy pod Baranami, miał swój benefis na antenie Telewizji Kraków. W dokumencie Marian Dziędziel opowiada o sobie i innych, o metafizycznych spotkaniach i decyzjach, o najważniejszych rolach, o przeszłości i spojrzeniu w przyszłość. Mówią o nim także koledzy i przyjaciele - z humorem i na poważnie. Ilustracją są fragmenty najważniejszych kreacji artystycznych tego wybitnego aktora i zarazem skromnego człowieka. 01:30 WAKACYJNE KINO MŁODYCH - TAJEMNICA SAGALI - ODC. 1/14 - MAŁY CZARODZIEJ Serial dla młodych widzów, 25 min, Polska/Niemcy 1996 Reżyseria: Jerzy Łukaszewicz Scenariusz: Jerzy Łukaszewicz i M. Vorlop - Bell Muzyka: Krzesimir Dębski Zdjęcia: Zdzisław Najda Aktorzy: Derval de Faria, Grzegorz Ruda, Marcin Nowacki, Jan Jankowski, Małgorzata Foremniak, Christoph Eichhorn, Winfried Glatzeder, Cezary Król, Cezary Żak i inni Serial fantastyczno - przygodowy, zrealizowany przez Telewizję Polską we współpracy z Mitteldeutscher Rundfunk. Sagala to tajemniczy kamień z kosmosu. Przed wiekami, gdy Ziemia była rajem, jej mieszkańcy mogli mieć wszystko, korzystając w imię dobra z mocy magicznego kamienia. Jednak ludzie sprzeniewierzyli się tej świętej zasadzie i obudzili siły zła. Sagala rozpadła się na wiele części i straciła swą moc. Teraz znowu budzi się ze snu. Mały iluzjonista - amator, Kuba Zawilski, dowiaduje się, że w uprawianiu jego sztuki może mu pomóc Sagala. Chce kupić ją na giełdzie kamieni szlachetnych, niestety, uprzedza go sąsiad, pan Burski. Znając tajemnicę Sagali, poszukuje jej również właściciel sklepu z kamieniami szlachetnymi, Kruks. Chce odebrać magiczny rekwizyt Burskiemu, jednak ten oddaje go Kubie na przechowanie. Chłopiec nie wie jeszcze, jakie kłopoty sprowadzi na niego Sagala. 02:35 WIEDŹMIN - ODC. 1/13 DZIECIŃSTWO Serial fantastyczno - przygodowy, 53 min, Polska 2002 Reżyseria: Marek Brodzki Scenariusz: Michał Szczerbic Zdjęcia: Bogdan Stachurski Muzyka: Grzegorz Ciechowski Występują: Michał Żebrowski, Wojciech Duryasz, Maciej Kozłowski, Jerzy Nowak, Maciej Łagodziński, Magdalena Warzecha, Waldemar Kownacki, Lech Łotocki, Andrzej Szenajch, Jerzy Żydkiewicz, Rafał Walentynowicz, Jacek Kadłubowski, Wojciech Kaźmierczak, Tomasz Sobczak, Marek Richter, Wiesław Chmieliński, Natalia Chojecka i inni "Później mówiono, że człowiek ten nadszedł od północy od bramy Powroźniczej. Szedł pieszo, a objuczonego konia prowadził za uzdę. Było późne popołudnie i kramy powroźników i rymarzy były już zamknięte, a uliczka pusta. Było ciepło, a człowiek ten miał na sobie czarny płaszcz narzucony na ramiona. Zwracał uwagę" - tak rozpoczyna się opowiadanie "Wiedźmin" Andrzeja Sapkowskiego, które dało początek siedmiotomowemu cyklowi przygód tytułowego bohatera. Przygód, które zyskały sobie ogromną, międzynarodową popularność, a wśród licznych zwolenników literatury SF wręcz kultowy status. Książki Sapkowskiego zaczęto nawet porównywać do prozy Tolkiena, absolutnego mistrza i niekwestionowanego prawodawcy gatunku fantasy. Znaleźli się tacy (i nie jest ich wcale tak mało), którzy sagę o Wiedźminie cenią wyżej niż "Władcę Pierścieni". Geralt z Rivii, bohater z krwi i kości, pełen bardzo ludzkich wahań i sprzeczności, jest im dużo bliższy od baśniowych hobbitów, w których świecie zawsze wiadomo, gdzie jest dobro, a gdzie zło. Geralt to mentalnie typ na wskroś współczesny, rozdarty wewnętrznie outsider, duchowy wyrzutek o zachwianym poczuciu tożsamości. Zbyt ludzki jak na wiedźmina, zbyt groźny i tajemniczy jak na człowieka. To ktoś, kto zawsze i wszędzie wzbudza nieufność. "Zwraca uwagę", ale raczej w tym pejoratywnym znaczeniu, chociaż stara się kierować zasadami honoru i chronić ludzi przed zagrożeniami, którym sami nie mogą podołać. Geralt czuje, cierpi i rozumie często więcej niż pogardzający nim ludzie. Dlatego dochodzi do wniosku, że są oni gorsi od niejednego monstrum, z którym musiał walczyć. Okrutni, bezwzględni, podli, zakłamani, chciwi - jakże trudno im służyć zgodnie z kodeksem Wiedźmina. Fenomen popularności cyklu Sapkowskiego sprawił, że było tylko kwestią czasu, kiedy po sagę o Wiedźminie sięgnie kino. Przymiarek i "wstępnych rozmów" nie brakowało, lecz na poważnie ekranizacją Sapkowskiego zajęli się dopiero Michał Szczerbic i Marek Brodzki. Ich wyobrażenia o kształcie przyszłego filmu nie odbiegały zbytnio od wizji pisarza. Pomimo to scenariusz powstawał w ogniu licznych dyskusji i kontrowersji. W rezultacie postanowiono zaadaptować dwa pierwsze tomy opowiadań o przygodach Geralta. Odpowiedzialność za scenariusz wziął Michał Szczerbic, reżyserii podjął się debiutujący w tej roli w kinie Marek Brodzki. Pieniądze na produkcję wyłożył sam Lew Rywin, zaangażowano aktorską śmietankę z Michałem Żebrowskim na czele, znakomitą muzykę napisał Grzegorz Ciechowski, przeprowadzono profesjonalną oraz efektowną kampanię promocyjną i... film zrobił klapę. Krytyka nie zostawiła na nim suchej nitki, widzowie wychodzili z kin rozczarowani. "Wiedźminowi" zarzucano zwłaszcza niespójność fabuły i nieudane efekty specjalne, które dla utworu w tej konwencji mają przecież fundamentalne znaczenie. To, co nie do końca sprawdziło się w kinie, zupełnie inaczej zdaje egzamin w postaci serialu. Dzięki podziałowi na 13 części, a także wprowadzeniu nowych wątków i postaci, fabuła zdecydowanie zyskuje na klarowności. Sylwetki kluczowych bohaterów przestają szeleścić papierem, a zyskują na psychologicznej głębi, podobnie jak i relacje między nimi. Skromność efektów specjalnych (mimo sporego jak na polskie warunki budżetu) twórcy rekompensują pięknymi plenerami i nieco mrocznym, niepokojącym klimatem całości. Więcej pola do popisu mają też aktorzy, wszak 13 godzin serialu to nie to samo, co 130 minut filmu.Akcja pierwszego odcinka rozpoczyna się w chwili, gdy Geralt jest jeszcze małym chłopcem. Pewnego dnia do domu jego rodziców przyjeżdża stary wiedźmin. Chce zabrać dziecko, obiecane mu dawno temu na mocy tzw. prawa niespodzianki. Rodzice jednak nie zamierzają oddać jedynaka. Ojciec próbuje walki, lecz zostaje szybko obezwładniony. Matka w rozpaczy rzuca za odjeżdżającym synem zaklęcie, że nigdy nie będzie wiedźminem. Mały Geralt trafia do górskiej twierdzy Kaer Morhen. Tu od dawien dawna mali chłopcy są poddawani mutacjom, magicznym próbom i szkoleniu, by przekształcić się w wiedźminów - niezawodne maszyny do zabijania. Statystycznie tylko jeden na pięciu malców wychodzi ze wszystkich prób cało. Czy Geralt będzie jednym z nich? To pytanie niezwykle zyskuje na aktualności, gdy kapłan Vesemir postanawia poddać chłopca niepraktykowanym wcześniej eksperymentom. 03:30 BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 2206 Serial obyczajowy, 24 min, Polska, 2020 Reżyseria: Jacek Gąsiorowski Scenariusz: Przemysław Jurek, Paweł Jurek, Joanna Didik Zdjęcia: Jarosław Szmidt, Janusz Gauer Psc, Michał Jaskulski, Łukasz Łasica Aktorzy: Piotr Borowski, Ewa Ziętek, Konrad Skolimowski, Maciej Jachowski, Natalia Zambrzycka, Marieta Żukowska, Krzysztof Kiersznowski, Krystyna Tkacz, Katarzyna Glinka, Janusz Cichocki, Ewa Serwa, Marek Siudym, Stanisława Celińska, Kazimierz Mazur Po sensacyjnych zdjęciach Bożeny ze Stawickim oraz wyjeździe Bruna na rejs, Amelia jest pełna obaw o małżeństwo syna. Wiśniewska zjawia się w hotelu i przyłapuje synową w dwuznacznej sytuacji z lekarzem. Romanowski zaprasza Agatę na lunch, by porozmawiać w cztery oczy o jej pomyśle na dotarcie do nowych klientów Fit - Zdrowia. Waleria widząc dostawę nowych mebli do wynajętego przez Tolka mieszkania, wyobraża sobie nie wiadomo co. Tymczasem zamiast luksusów Koszyk ma do skręcania łóżka piętrowe. U Górków Irena spotyka Helmuta i od razu na oczach Sadowskiej zaczyna z nim flirtować. 05:05 MOCNE KINO NOCNE - EKSTRADYCJA I - ODC. 1/6 Serial kryminalno - sensacyjny, 54 min, Polska, 1995 Reżyseria: Wojciech Wójcik, Marek Nowakowski, Małgorzata Adamska Scenariusz: Wojciech Wójcik, Paweł Trzaska, Robert Brutter Zdjęcia: Piotr Wojtowicz Muzyka: Jerzy Satanowski Wykonawcy: Jerzy Satanowski Aktorzy: Marek Kondrat, Małgorzata Pieczyńska, Renata Dancewicz, Witold Dębicki, Alosza Awdiejew, Artur Żmijewski, Edyta Olszówka, Ryszard Radwański, Zdzisław Wardejn, Grzegorz Warchoł, Dariusz Jakubowski, Marek Bukowski, Wiesław Dziuba, Mariusz Czajka, Paweł Burczyk "Ekstradycja" jeszcze przed swoją telewizyjną premierą w 1996 roku została okrzyknięta pierwszym po latach dobrym polskim serialem kryminalnym. Udostępniona najpierw wypożyczalniom wideo stała się przebojem. Na kasety z "Ekstradycją" trzeba było wprowadzić zapisy. W wielu wypożyczalniach ich cena przekraczała ceny innych "nowości". Pomysł serialu zrodził się w głowie Witolda Horwatha - autora dość głośnej kilka lat temu książki pt. "Święte wilki" - kryminału z kampanią Stana Tymińskiego w tle. Wojciech Wójcik chciał ją nawet sfilmować, ale wówczas nic z tego nie wyszło. Nie zrażeni tym Horwath i Wójcik postanowili kontynuować współpracę. W efekcie powstał scenariusz "Ekstradycji", całymi garściami czerpiący z polskiej rzeczywistości, która w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych gwałtownie się "zamerykanizowała". Rodzime fabryki amfetaminy, bezpardonowe walki gangów, narkotykowy handel na wielką skalę, korupcja w policji, wybuchy samochodów pułapek nie wyglądają już w polskim filmie śmiesznie i niewiarygodnie. Jako jeden z pierwszych zauważył to Władysław Pasikowski. Horwath z Wójcikiem poszli jego śladem. Jednak "Ekstradycji" daleko do drapieżności i ostrości "Psów" czy "Krolla". Powstał za to utrzymany w doskonałym tempie serial sensacyjny, nie uchybiający żadnemu z prawideł gatunku. Głównym bohaterem "Ekstradycji" jest komisarz Olgierd Halski, brawurowo zagrany przez Marka Kondrata. Halski to typowy "glina" z problemami. Świetny w swoim fachu, lecz nieustannie podpadający przełożonym. Gorzkie doświadczenia życiowe nauczyły go cynizmu i częstego sięgania po butelkę. Ma powodzenie u kobiet, ale nie może pochwalić się udanym życiem rodzinnym. Żona go opuściła, małą córeczkę wychowuje zamożna siostra. Oprócz Kondrata interesujące kreacje stworzyli też Witold Dębicki jako zwierzchnik Halskiego, Krzysztof Kolberger w roli szefa UOP - u i... Lew Rywin - znany producent filmowy jako... boss rosyjskiej mafii. Właśnie dobre aktorstwo w parze z wartką narracją i świetnymi zdjęciami to główne atuty "Ekstradycji". Akcja serialu zaczyna się w chwili, gdy komisarz Halski z wydziału handlu narkotykami tropi gang handlarzy, którego szefem jest niejaki Sytniewski, pseudonim Syty, właściciel kantoru na warszawskiej Starówce. Heroinę dostarcza mu rosyjski łącznik, były pułkownik KGB Zajcew. Z Sytym i jego ludźmi rywalizuje Cyrk - boss konkurencyjnego gangu. Na stołecznym rynku handlu białym proszkiem nie ma jednak miejsca dla dwóch pośredników. Między ludźmi Sytego i Cyrka dochodzi do krwawej rozprawy.