TVP Kultura Poniedziałek, 06.07.2020 Zmiany z dnia 09.07.2020 w stosunku do raportu z dnia 02.07.2020 (dodano pozycję programową) 14:25 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - ENNIO MORRICONE Dysk./wywiad/debata, 23 min, Polska, 2012 Gościem programu jest wybitny włoski kompozytor i aranżer muzyki filmowej Ennio Morricone. Skomponował muzykę do ponad 500 filmów. Do historii przeszła jego wieloletnia współpraca z włoskiem reżyserem, twórcą spaghetti westernów Sergio Leone. Równie ważna była jego współpraca z Brianem de Palmą czy Bernardo Bertollucim. Ma na swoim koncie kantaty: Cantata Frammenti di Eros", Cantata per l'Europa", koncerty oraz muzykę baletową: "Requiem per un Destino", "Gestazione". Był pięciokrotnie nominowany do Oskara za muzykę między innymi do filmów: Misja czy Nietykalni. Ostatecznie Oskara odebrał dopiero w 2006 roku za całokształt swojej pracy. W 2012 otrzymał z rąk przewodniczącego Papieskiej rady ds. Kultury Medal Per Artem ad Deum. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 15:00 ENNIO MORRICONE W KRAKOWIE - KONCERT MUZYKI FILMOWEJ Koncert, 31 min, Polska, 2007 Wykonawcy: Orkiestra Roma Sinfonietta P/D Ennio Morricone, Ennio Morricone, Chór Lirico Wielkim wydarzeniem obchodów 750 - lecia lokacji Krakowa był koncert muzyki Ennia Morricone, 7 czerwca na Rynku Głównym. Ten najwybitniejszy obecnie kompozytor muzyki filmowej, zdobywca Oscara, autor muzyki do blisko pięciuset filmów, sam poprowadził Orkiestrę Roma Sinfonietta i połączone chóry z Rzymu. W programie koncertu znalazły się utwory ze znanych filmów: "Misja", "Dawno temu w Ameryce", "Żegnaj Monti", "Vatel", i "Ofiary wojny". (zmodyfikowano opis: Omówienie) 15:45 1900: CZŁOWIEK LEGENDA (LA LEGGENDA DELL PIANISTA SULL'OCEANO) Film obyczajowy, 116 min, Włochy 1998 Scenariusz i reżyseria: Giuseppe Tornatore Muzyka: Ennio Morricone Występują: Tim Roth, Pruitt Taylor Vince, Melanie Thierry, Bill Nunn, Peter Vaughan, Niall O'Brien, Gabriele Lavia, Clarence Williams III i inni Pierwszy anglojęzyczny film włoskiego reżysera Giuseppe Tornatore, twórcy Oscarowego "Kino Paradiso", "Czystej formalności" czy "Sprzedawcy marzeń". Za kanwę scenariusza posłużył mu sceniczny monolog Alessandro Baricco wykonywany na scenach wielu włoskich teatrów. Na ekranie Tornatore nadał tekstowi formę mieniącego się barwami, pulsującego akcją i zachwycającego muzyką baśniowego fresku. Zwłaszcza muzyka pełni w tym filmie ważną rolę - pierwotna, licząca 170 minut, wersja filmu zawierała jej bardzo dużo. Amerykański dystrybutor skrócił film do niespełna dwóch godzin, głównie kosztem scen muzycznych, ale i to, co pozostało, na długo zapada w pamięć. Autor ścieżki dźwiękowej, Ennio Morricone, otrzymał za nią Złoty Glob. Historię tytułowego "człowieka legendy" noszącego przydomek "1900" poznajemy poprzez opowieść jego przyjaciela, trębacza jazzowego Maxa, który w latach 40. w angielskim mieście Plymouth snuje opowieść o najgenialniejszym pianiście, jakiego kiedykolwiek widział. Nazywał się Danny Boodman TD Lemon 1900. Tym osobliwym mianem ochrzcił go marynarz luksusowego parostatku "USS Virginian", który znalazł go jako niemowlę na pokładzie, w pudle po cytrynach, w pierwszy dzień nowego, 1900 r. Nadał maluchowi swoje imię i nazwisko, dodając napis, który widniał na pudełku, oraz rok, w którym dziecko zostało znalezione. Gdy znajda dorośnie, tym właśnie rokiem będzie się posługiwał jak nazwiskiem. Malec wychowuje się w maszynowni, wśród stojących najniżej w okrętowej hierarchii palaczy i maszynistów. Nigdy nie schodzi na ląd. Z czasem odkrywa na górnym pokładzie fortepian i wówczas okazuje się, że jest genialnie uzdolniony muzycznie. Staje się pianistą wirtuozem, jego umiejętności podziwiają pasażerowie kolejnych rejsów, a sława "Tysiąc Dziewięćset" rozchodzi się po świecie. Wszyscy go znają, on zaś zna tylko swój statek. Kiedy w 1927 r. Max rozpoczyna pracę w okrętowej orkiestrze, zaprzyjaźnia się z Dannym. Jest świadkiem jego muzycznego pojedynku ze znakomitym jazzmanem, Jellym Roll Mortonem, obserwuje również przyjaciela, gdy ten zakochuje się w pięknej dziewczynie podróżującej statkiem. Pod wpływem uczucia do niej "Tysiąc Dziewięćset" po raz pierwszy i jedyny w życiu decyduje się nagrać na płycie swoją muzykę, dla pięknej nieznajomej jest nawet gotowy zacząć życie na lądzie. Ale bardzo szybko wraca z powrotem: nie potrafi żyć poza statkiem. A kiedy dziewczyna opuszcza pokład, zrozpaczony pianista niszczy jedyny egzemplarz matrycy nagrania. Drogi Maxa i Danny'ego rozchodzą się w 1933 r., gdy trębacz kończy pracę na "USS Virginian". Ale przyjdzie mu jeszcze spotkać się z przyjacielem w bardzo dramatycznych okolicznościach.