TVP Kultura Wtorek, 07.07.2020 08:35 POWIDOKI - TYTUS ANDRONIKUS/SHAKESPEARE Dysk./wywiad/debata, 12 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca), Piotr Nowak (prowadzący) "Powidoki" to program publicystyczny poruszający istotne zagadnienia z zakresu filozofii, etyki i socjologii. Dwoje prowadzących: dziennikarka Barbara Schabowska i filozof prof. Piotr Nowak na przykładach wybranych przez siebie książek podejmą dyskusję nad zawartością tych dzieł i ich społeczną recepcją. Przedmiotem dyskusji jest "Tytus Andronicus Williama Szekspira. Sztuka ta byłą przez wieki odrzucana ze względu na przedstawione w niej okrucieństwo. Autorzy programu szukają odpowiedzi na pytania: Skąd bierze się zło? Czy zło jest karą za czyny zawinione? Czy cierpienie buduje czy niszczy? 08:55 MAŁA APOKALIPSA (LA PETITE APOCALYPSE) Dramat psychologiczny z elementami czarnej komedii, 106 min, Polska/Włochy/Francja, 1992 Autor: Tadeusz Konwicki Reżyseria: Costa-Gavras Scenariusz: Costa-Gavras, Jean - Claude Grumberg Zdjęcia: Patrick Blossier Muzyka: Philippe Sarde Aktorzy: Pierre Arditi, Andre Dussollier, Jiri Menzel, Anna Romantowska, Maurice Benichou, Chiara Caselli, Carlo Brandt, Tadeusz Stanisławski Jan, Jacques Denis, Andreas Voutsinas, Henryk Bista, Kazimierz Kaczor, Beata Tyszkiewicz, Olga Grumberg "Mała apokalipsa" powstała na motywach wydanej w 1979r. powieści Tadeusza Konwickiego pod tym samym tytułem. Film zrealizował francuski reżyser Costa - Gavras, twórca m.in. dramatów politycznych: "Z" i "Sekcja specjalna". Opowiedziana historia została utrzymana w stylistyce gorzkiej satyry, miejscami przypomina klasyczną komedię. Wydarzenia rozgrywają się we współczesnym Paryżu, a miejscem akcji jest elegancki salon, gdzie odbywa się przyjęcie. Wśród zaproszonych gości są znane postaci ze środowiska lewicowych intelektualistów. W maju 1968 roku stali oni na paryskich barykadach, teraz dbają już tylko o swoje błyskotliwe kariery i życie w dostatku. Na przyjęciu jest również polski pisarz, Stanisław, rezydent, były mąż pani domu, Polki, obecnie żony Francuza - Henriego. Polak opuszcza towarzystwo, by w swej służbówce oddać się pisaniu. Usiłując naprawić instalację elektryczną, przypadkowo powoduje spięcie. Wskutek wywołanego przez pisarza zamieszania, dochodzi do nieporozumienia. Francuscy przyjaciele - Henri i Jacques - nabierają bowiem przekonania, że Stan próbował popełnić samobójstwo. Powodów tego aktu rozpaczy od razu dopatrują się w osobistych niepowodzeniach pisarza (tutejsi wydawcy nie kwapią się z publikacją jego dzieł), jak również w sytuacji, w jakiej znalazła się jego ojczyzna - Polska - tak dziś odległa od mitu "Solidarności". Od tej pory główny wątek filmu koncentruje się wokół planu, jaki obmyślają Henri i Jacques. Nie zamierzają oni bynajmniej odwodzić Stana od zamiaru popełnienia samobójstwa. Wolą raczej zrobić dobry interes na jego rzekomej rozpaczy. Postanawiają więc, że pisarz dokona spektakularnego smospalenia na placu św. Piotra w Rzymie w obecności papieża, tłumu wiernych i kamer telewizyjnych. Obok takiego aktu rozpaczy, na pewno nikt nie przejdzie obojętnie. Po nagłośnieniu sprawy, nazwisko pisarza będzie na ustach całego świata. Wydawnictwa zaczną zabiegać o publikacje jego dzieł w rekordowym nakładzie, stacje telewizyjne zainteresują się emisją dokumentu o jego ostatnich dniach życia. Przyjaciele ostro zabierają się do realizacji szalonego planu: wynajmują ekipę telewizyjną, organizują przyspieszony przekład książek Stana na francuski. Teraz muszą już tylko dopilnować, by przypadkiem pisarzowi nie przyszedł do głowy pomysł, by zabić się wcześniej. Tymczasem Stan ma sceptyczny stosunek do całego zamieszania wokół jego osoby. Interesuje go jedynie fakt, że zaczyna odzyskiwać zainteresowanie byłej żony, Barbary. W końcu jednak nadchodzi ten dzień... 11:00 POLSKIE DROGI - ODC. 5/11 - LEKCJA GEOGRAFII Serial wojenno - obyczajowy, 72 min, Polska 1977 Reżyseria: Janusz Morgenstern Scenariusz: Jerzy Janicki Zdjęcia: Edward Kłosiński Muzyka: Andrzej Kurylewicz Występują: Karol Strasburger, Kazimierz Kaczor, Zofia Mrozowska, Bronisław Pawlik, Aleksander Bardini, Beata Tyszkiewicz, Zygmunt Kęstowicz, Jan Englert, Leszek Herdegen, Barbara Sołtysik, Roman Stankiewicz, Bohdan Ejmont, Stanisław Zaczyk, Piotr Fronczewski, Maciej Góraj, Henryk Talar, Mieczysław Milecki, Monika Goździk, Zbigniew Zapasiewicz, Anna Nehrebecka, Arkadiusz Bazak, Stanisław Mikulski, Jan Machulski, Jerzy Kaliszewski, Emil Karewicz, Mieczysław Kalenik i inni Niemcy nadal poszukują Tadeusza Miszczyka, nie wiedząc, że ktoś inny posługuje się dokumentami poległego kapitana. Dzięki sprytowi Kurasia Władkowi Niwińskiemu, który występuje teraz pod nazwiskiem Miszczyka, udaje się wyjść cało z zastawionej na niego pułapki. Szczęśliwie dociera do Warszawy, próbuje odszukać rodziców. Jego ojciec bierze udział w tajnym nauczaniu. Matka pracuje na poczcie - z polecenia organizacji podziemnej zajmuje się przechwytywaniem listów adresowanych do gestapo. Pewnego dnia w jej ręce wpada donos na Henryka Gorączkę. Jak zwykle pani Zofia ostrzega niewinnego - jak sądzi - człowieka przed grożącym mu niebezpieczeństwem, nie wiedząc, że Gorączko jest konfidentem. Poszukiwani przez Niemców państwo Niwińscy ukrywają się, syn nie może ich odnaleźć. Przedwojenny dozorca Tosio Szkudlarek namawia Władka, by skontaktował się z jego synem, warszawskim tramwajarzem. Uniknąwszy w ostatniej chwili aresztowania, Niwiński znajduje schronienie w mieszkaniu Mundka. Dom młodego Szkudlarka odwiedzają konspiratorzy, dyskutują o sytuacji na froncie zachodnim. Wielu Polaków jeszcze liczy na sojuszniczą Francję. Kapitulacja Paryża odbiera ludziom ostatnią nadzieję. Profesor Jedliński, który wykładał geografię na tajnych kompletach, bezgranicznie wierzący w zwycięstwo Francji, popełnia samobójstwo. 12:25 GWIEZDNY PYŁ Film obyczajowy, 58 min, Polska 1982 Scenariusz i reżyseria: Andrzej Kondratiuk Zdjęcia: Andrzej Kondratiuk Muzyka: Andrzej Kondratiuk Aktorzy: Iga Cembrzyńska, Krzysztof Chamiec, Janusz Gajos, Wojciech Alaborski, Zygmunt Morawski, Wojciech Giżyński, Wojciech Olański i Jan Paterek "Byli sobie dziad i baba". Dziad i baba z filmu Andrzeja Kondratiuka nie są jeszcze bardzo starzy. Żyją sobie gdzieś na odludziu, w małej chatce nad jeziorem. On to dziwak, niestrudzony wynalazca, który wymyśla i montuje różne urządzenia i maszyny dawno już przez innych wynalezione. Jest to jednak bez znaczenia, gdyż robi to wszystko nie po to, aby zdobywać patenty, lecz po to, aby uszczęśliwić swoją żonę, wywołać uśmiech na jej twarzy. Oboje "ani sieją, ani orzą", dzieląc czas pomiędzy drobne codzienne czynności. Z dala od ludzi pędzą szczęśliwe życie w otoczeniu nieskażonej, pięknej przyrody. Andrzej Kondratiuk to jeden z najciekawszych twórców polskiego kina. Dał się poznać nie tylko jako reżyser, ale również scenarzysta, a często także autor zdjęć. W swoich filmach, takich jak "Dziura w ziemi", "Wniebowzięci", "Pełnia", "Zegar słoneczny" czy właśnie "Gwiezdny pył" daje wyraz przekonaniu o nieodwracalnym porządku świata i przyrody. Twórcy nieobca jest także reżyseria teatralna, zrealizował m.in. widowisko "Słoń", "Hamlet w Głuchej Dolnej" (nagroda publiczności za najpopularniejszy spektakl 1979), "Kogiel - Mogiel", "Remont". "Gwiezdny pył", autorski film Andrzeja Kondratiuka ma proste przesłanie: jest pochwałą życia opartego na prostych, podstawowych wartościach takich jak symbioza z naturą, miłość i wyrozumiałość dla innych ludzi oraz zaufanie. Zarówno odbiorcy jak i jurorzy konkursów filmowych docenili to dzieło. Iga Cembrzyńska i Krzysztof Chamiec - odtwórcy głównych ról - zostali nagrodzeni w 1983 roku Złotymi Ekranami (przyznawanymi przez pismo "Ekran") w kategorii kreacje aktorskie. W tym samym roku film otrzymał nagrodę Prix Futura na MIF w Berlinie Zachodnim, a w roku 1984 Andrzej Kondratiuk otrzymał za "Gwiezdny pył" Nagrodę Specjalną Jury podczas FPFF w Gdańsku (od 1987 roku Gdynia). 13:55 HOLOUBEK - PORTRET AKTORA Film dokumentalny, 69 min, Polska, 2005 Reżyseria: Tadeusz Pikulski Scenariusz: Tadeusz Pikulski Portret jednego z najwybitniejszych aktorów polskich ostatnich kilkudziesięciu lat został zbudowany głównie z archiwaliów TVP. Przypomina on głośne przed laty spektakle teatralne i telewizyjne, filmy, w których grał, oraz jego wystąpienia publiczne. Znakomity gawędziarz i facecjonista został także pokazany poprzez wypowiedzi, wywiady, relacje ze spotkań z widzami i kontakty z najbliższymi. Film przypomina najważniejsze epizody jego życia, przede wszystkim artystycznego. 15:30 PARTY PRZY ŚWIECACH Komedia obyczajowa, 54 min, Polska 1980 Reżyseria: Antoni Krauze Scenariusz: Jan Himilsbach Zdjęcia: Tomasz Tarasin Muzyka: Piotr Marczewski Aktorzy: Halina Wyrodek, Wiesław Wójcik, Tomasz Zaliwski, Ewa Ziętek, Marian Dziędziel, Barbara Rachwalska, Grażyna Korwin i Jan Himilsbach Aktorzy: Wiesław Wójcik, Tomasz Zaliwski, Halina Wyrodek, Barbara Rachwalska, Ewa Ziętek, Marian Dziędziel, Zbigniew Buczkowski, Jan Himilsbach Niuniek i Aniołek są małżeństwem zgodnym, ale finansowo nie układa im się najlepiej. Po obejrzeniu zdjęcia kuzynów ze wsi, pozujących na tle okazałej willi i drogiego samochodu, postanawiają zrobić wszystko, by podczas zapowiedzianej wkrótce wizyty krewnych w mieście również zaimponować im swoim stanem posiadania i pozycją. Niezbyt legalnym sposobem zamieniają chwilowo swoje M - 2 na duże mieszkanie szefa Niuńka, dokonują ogromnych zakupów żywności i urządzają wystawne przyjęcie. W pewnym momencie gaśnie jednak światło i biesiadę trzeba kontynuować przy świecach. Latem Niuniek i Aniołek przyjeżdżają na wieś z rewizytą, mając nadzieję na równie wystawny rewanż ze strony gospodarzy. Na miejscu czeka ich niemiłe rozczarowanie. "Party przy świecach" jest adaptacją opowiadania Jana Himilsbacha, zarazem autora scenariusza. Jemu to film zawdzięcza doskonałe dialogi: żywe, naturalne, pełne prawdy o życiu i ludzkich charakterach, a przy tym szalenie zabawne. Reżyser Antoni Krauze to twórca wielu filmów telewizyjnych, m. in. "Monidła", "Mety", serialu "Zaklęty dwór", oraz filmów kinowych: "Palec Boży" (Srebrny Lampart na MFF w Locarno) i "Strach" (wyróżnienie na MFF w San Sebastian w 1975 r.). 16:35 WINO TRUSKAWKOWE (WINO TRUSKAWKOWE) Film obyczajowy, 106 min, Polska/Słowacja 2007 Reżyseria: Dariusz Jabłoński Scenariusz: Andrzej Stasiuk, Dariusz Jabłoński Zdjęcia: Tomasz Michałowski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Jiri Machacek, Zuzana Fialova, Marian Dziędziel, Mieczysław Grąbka, Jerzy Radziwiłowicz, Lech Łotocki, Maciej Stuhr, Marek Litewka, Maria Ciunelis, Cezary Kosiński, Magdalena Pstrzoch - Momot, Jagoda Szaluś, Robert Więckiewicz To, co w "Opowieściach galicyjskich" mnie zafascynowało, to są postaci. Postaci, które mają niezwykłe losy, w obliczu tragedii zachowują godność, a ich filozofia życiowa pozwala im przetrwać życiowe burze. Ci ludzie żyją na ziemi, która oprócz swojego niespotykanego piękna kryje w sobie mnóstwo dramatów, o czym najlepiej świadczą rozsiane wszędzie krzyże i cmentarze - tu polski, tam łemkowski, austriacki, żydowski... Niektórzy tę ziemię nazywają Małymi Bałkanami - mówił o genezie powstania "Wina truskawkowego" Dariusz Jabłoński. Rzeczywiście, podobnie jak w Stasiukowych "Opowieściach galicyjskich", których film jest adaptacją, fabuła często schodzi tu na drugi plan, ustępując miejsca kontemplacji piękna przyrody Beskidu Niskiego oraz pogłębionym psychologicznie portretom zwykłych ludzi. Owa zwykłość zresztą okazuje się po pewnym czasie jedynie fasadą, skrywającą wielkie namiętności, życiowe tragedie i nietuzinkowe charaktery. W Żłobiskach losy ludzi z krwi i kości nierozerwalnie splatają się z losami pokutujących duchów, widocznych tylko dla wybranych. Ci, którzy po cichu marzą o ucieczce do "wielkiego świata", sąsiadują z tymi, dla których senne, prowincjonalne "życie bez zdarzeń" stało się upragnionym azylem, gdzie macki owego "świata" nie sięgają. Lokalne legendy i mitologie zderzają się z agresywnym "małym biznesem", wabiącym krzykliwymi, tandetnymi neonami i pismami pornograficznymi. Sielskie pejzaże, raz romantyczne, innym razem nieco surowe, lecz zawsze piękne, z pietyzmem przenosi na kinowy ekran kamera Tomasza Michałowskiego. Nawiązująca do etnicznej wielobarwności regionu muzyka Michała Lorenca to kolejny element budujący unikatowy klimat filmu Jabłońskiego. Klimat bliski temu, który odnaleźć można chyba tylko w literaturze tzw. realizmu magicznego, lecz zarazem bardzo swojski, specyficznie słowiański. W "Winie truskawkowym" wystąpiła plejada znanych i cenionych aktorów. Główną rolę zagrał Jiri Machacek, czeski aktor, którego pozycję ugruntowały m. in. takie, popularne również w Polsce, filmy jak: "Powrót idioty" Sasy Gedeona, "Małe sekrety" Alice Nellis, "Na złamanie karku" Jana Hrebejka, a zwłaszcza "Samotni" Davida Ondricka. Partneruje mu, obdarzona nieco niepokojącą i mroczną urodą, Słowaczka Zuzana Fialova oraz plejada polskich gwiazd, które i tym razem bezbłędnie wywiązały się z powierzonego im zdania: Marian Dziędziel, Robert Więckiewicz, Maciej Stuhr i Jerzy Radziwiłowicz. "Film przypomina książkę. Właściwie teraz to już sam nie wiem, co według czego było robione. Darek Jabłoński ustawił kamerę w tych samych miejscach, w których wiele lat temu wymyśliłem"Opowieści galicyjskie". W ten przedziwny sposób mogę dzisiaj oglądać własne wizje, własne myśli. I ta opowieść o miłości, śmierci i o pokutującym duchu została rozświetlona jakimś nieco nieziemskim blaskiem, cudownym blaskiem kina, który przypomina jednak jasność nadprzyrodzoną. Tym razem chyba udało się pokazać niewidzialne" - mówił po premierze "Wina..." Andrzej Stasiuk. Lepszej rekomendacji chyba nie trzeba. Do położonego przy słowackiej granicy miasteczka Żłobiska przyjeżdża trzydziestoletni Andrzej, policjant z Warszawy. Ma nadzieję zacząć tu nowe życie i zapomnieć o starym, którego finałem była utrata żony i córki. W miejscowym komisariacie pracuje od lat tylko jeden stróż prawa z nostalgią, podobnie jak większość mieszkańców, wspominający czasy PRL - u i wszechobecnych PGR - ów. Andrzej, chcąc nie chcąc, wchodzi więc w rolę piątego koła u wozu, gdyż przestępczość w Żłobiskach prawie nie istnieje, jeśli nie liczyć pijackich awantur w knajpie i nielegalnego wyrębu drzewa na opał. Dlatego głównym zadaniem nowego policjanta staje się patrolowanie okolicy na służbowym, rozlatującym się rowerze. Z biegiem czasu Andrzej lepiej poznaje lokalnych mieszkańców i ich ulubioną rozrywkę: gromadne lub samotne popijanie lokalnego napitku pod nazwą wino truskawkowe. W oko wpada mu też miejscowa piękność Słowaczka Lubica, kokietująca połowę miasteczka miłośniczka tańca, żyjąca jakby we własnym, nie zawsze respektującym miejscowe obyczaje, świecie. Dziewczynie również najwyraźniej podoba się nowo przybyły, gdyż już przy pierwszej okazji między nią a Andrzejem dochodzi do zbliżenia. Związek nie nabiera jednak cech trwałości, ponieważ Lubica niedługo później wychodzi za Edka, gruboskórnego dorobkiewicza i właściciela kilku okolicznych biznesów. Andrzej nie ma jednak czasu na rozpamiętywanie zawodu miłosnego, gdyż w miasteczku zostaje popełnione morderstwo. 18:30 KLUCZ DO WOJTYŁY WEDŁUG ŁUCZEWSKIEGO - PAMIĘĆ I TOŻSAMOŚĆ Kameralne i studyjne (widowisko), 6 min, Polska, 2020 Scenariusz: Michał Łuczewski Wykonawcy: Michał Łuczewski (prowadzący) "Pamięć i tożsamość" - ostatnia książka Jana Pawła II - jest tematem dziewiątego odcinka cyklu "Klucz do Wojtyły według Łuczewskiego". To swoisty testament papieża, oparty na rozmowach, które przeprowadzili z nim dwaj przyjaciele: ks. Józef Tischner i Krzysztof Michalski. Najważniejsza myśl pokazuje, że nie możemy budować naszej tożsamości bez pamięci przeszłości. Dotyczy to zarówno wymiaru społecznego, wspólnoty Kościoła, jak i naszej indywidualnej historii. Nie będziemy wiedzieli, kim jesteśmy bez pamięci, skąd przyszliśmy. 18:45 SERIALOWA NOSTALGIA - BANDA RUDEGO PAJĄKA - URWANY ŚLAD Serial dla młodych widzów, 30 min, Polska 1987 Autor: Janusz Domagalik Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Leon Bach, Janusz Damagalik, Stanisław Jędryka Zdjęcia: Wiesław Rutowicz Występują: Janusz Paluszkiewicz, Bronisław Pawlik, Anna Ciepielewska, Magda Celówna, Danuta Kowalska, Halina Rowicka, Jacek Domański, Andrzej Grabarczyk, Krzysztof Kiersznowski, Stanisław Niwiński, Wiesław Stawik, Czesław Stopka, Monika Sapilak, Artur Pontek, Wojciech Klata, Łukasz Fejner, Katarzyna Baca, Grzegorz Gortatewicz i inni Kontuzjowany w czasie meczu Siwy nadal przebywa w szpitalu. Spotyka tu kombatanta, który był tamtego pechowego dnia w szkole. Podczas długiej nocnej rozmowy mężczyzna opowiada chłopcu historię zaginionego w walkach w 1939 roku pułkowego sztandaru. Ostatni ślad prowadzi do miasteczka, w którym dziś żyją bohaterowie filmu. Stąd pochodził towarzysz broni kombatanta, sierżant zabity podczas wojny na terenie ogródków działkowych. Rano Siwy spotyka na szpitalnym korytarzu Brygidkę. Dziewczynka unika go. Chłopak dowiaduje się od pielęgniarki, że w nocy zmarła matka jego koleżanki. Po powrocie do domu Siwy opowiada kolegom historię sztandaru. Cała banda zgodnie postanawia go odszukać. 19:20 SERIALOWA NOSTALGIA - BANDA RUDEGO PAJĄKA - SIEDMIU OSTATNICH Serial dla młodych widzów, 30 min, 5 odc. , Polska 1988 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Leon Bach, Janusz Damagalik, Stanisław Jędryka Zdjęcia: Wiesław Rutowicz Wykonawcy: Agata Kryszak Aktorzy: Sławomira Łozińska, Ewa Serwa, Danuta Kowalska, Barbara Rachwalska, Halina Rowicka, Janusz Bukowski, Jacek Domański, Andrzej Grabarczyk, Ryszard Jabłoński, Krzysztof Kiersznowski, Janusz Paluszkiewicz, Monika Sapilak, Artur Pontek, Wojciech Klata, Łukasz Fejner, Katarzyna Baca, Grzegorz Gortatewicz i inni W mieszkaniu Siwego trwa narada, jak odnaleźć zaginiony sztandar. Chłopcy postanawiają zacząć poszukiwania od ogródków działkowych, gdzie zginął sierżant. W szkole Wejnert proponuje Siwemu zgodę i utworzenie jednej silnej paczki. Siwy stawia warunek, żeby kapitanem tej drużyny był Pająk, na co, oczywiście, Wejnert się nie godzi. Po śmierci matki Brygidka nie chodzi do szkoły. Na krótko przyjeżdża do niej ciotka, potem dziewczynka zostaje sama. Pająk i jego matka bardzo jej współczują, matka wspomina ojca Brygidki, który zginął w kopalni razem z ojcem Pająka. Siwy i Pająk usiłują dotrzeć do zaprzyjaźnionego kombatanta, by uzyskać więcej informacji o sztandarze. Gdy wreszcie trafiają do szpitalnej izolatki, okazuje się, że nikogo tam nie ma. Wszystko wskazuje na to, że starszy pan zmarł. Chłopcy są więc zdani tylko na własne siły. W grupie dochodzi do drobnych sporów, ale na zewnątrz trzymają się razem. Budzi to zdziwienie Wejnerta, który nazywa ich kpiąco "Bandą Rudego Pająka". 20:00 STULECIE WINNYCH S.I - ODC. 5 Serial historyczny, obyczajowy, 43 min, Polska, 2018 Reżyseria: Piotr Trzaskalski Scenariusz: Katarzyna Terechowicz, Małgorzata Retei, Piotr Trzaskalski Muzyka: Wojciech Lemański Aktorzy: Kinga Preis, Jan Wieczorkowski, Roman Gancarczyk, Barbara Wypych, Adam Ferency, Karolina Tomaszewska, Katarzyna Kwiatkowska, Arkadiusz Janiczek, Witold Dębicki, Olaf Lubaszenko, Iwona Bielska, Katarzyna Wajda, Krzysztof Kwiatkowski, Zuzanna Lit, Klemenryna Karnkowska Rodzina Winnych cieszy się z powrotu Antoniego. Bronia ma nadzieję, że już niebawem do ojca dołączą Roman i Kajetan. W Europie szaleje hiszpanka, śmiertelna grypa nie oszczędza rodziny Winnych. Stanisław dowiaduje się od Ignacego o ciąży Władzi. Bronia zaczyna służbę u Stanisława Lilpopa. Dziedzic Podkowy Leśnej wkrótce poznaje Anię i obdarza dziewczynkę wielką sympatią. Do Brwinowa docierają wieści o Bitwie Warszawskiej i wygranej Wojska Polskiego pod wodzą Piłsudskiego. Pod dom Winnych podjeżdża wojskowy samochód. Bronia jest przekonana, że to jej synowie powrócili z wojny. 20:50 KLUCZ DO WOJTYŁY WEDŁUG ŁUCZEWSKIEGO - PAMIĘĆ I TOŻSAMOŚĆ Kameralne i studyjne (widowisko), 6 min, Polska, 2020 Scenariusz: Michał Łuczewski Wykonawcy: Michał Łuczewski (prowadzący) "Pamięć i tożsamość" - ostatnia książka Jana Pawła II - jest tematem dziewiątego odcinka cyklu "Klucz do Wojtyły według Łuczewskiego". To swoisty testament papieża, oparty na rozmowach, które przeprowadzili z nim dwaj przyjaciele: ks. Józef Tischner i Krzysztof Michalski. Najważniejsza myśl pokazuje, że nie możemy budować naszej tożsamości bez pamięci przeszłości. Dotyczy to zarówno wymiaru społecznego, wspólnoty Kościoła, jak i naszej indywidualnej historii. Nie będziemy wiedzieli, kim jesteśmy bez pamięci, skąd przyszliśmy. 22:30 CO DALEJ? - DEMOKRACJA ELEKTRONICZNA Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2020 Scenariusz: Paweł Krzemiński Wykonawcy: Piotr Gociek (prowadzący) W tym odcinku: Czy demokracja elektroniczna jest szansą, czy zagrożeniem? Czy, ze względu na łatwość dotarcia do każdego, w XXI wieku stanie się powszechnym dobrem, czy - wręcz przeciwnie - niesie niebezpieczeństwo manipulacji i fałszerstw? Czy e - demokracja zrewolucjonizuje politykę? 23:05 PORTRETY - ORSON WELLES - BLASK I CIENIE (ORSON WELLES - SHADOWS & LIGHT) Film dokumentalny, 55 min, Francja, 2016 Reżyseria: Elisabeth Kapnist Orson Welles był człowiekiem, który na nowo wymyślił język teatru i kina w wieku zaledwie 24 lat. Był mężczyzną o tysiącu twarzy, ciągle pojawiającym się w nowych formach, odsłaniającym nieskończenie niewidzialne oblicza. Sylwetka artysty, którego film "Obywatel Kane" na zawsze zmienił amerykańskie kino. 00:10 FRESK (THE PAINTING ON THE WALL) Film muzyczny, balet, 71 min, Francja, 2017 Reżyseria: Angelin Preljocaj, Francois - Rene Martin Muzyka: Nicolas Godin Wykonawcy: Clara Freschel, Nuriya Nagimova, Nagisa Shirai, Anna Tatarova, Yurie Tsugawa, Marius Delcourt, Antoine Dubois, Jean - Charles Jousni, Fran Sanchez Po sukcesach z "L'Anoure", "Królewną Śnieżką" i "Siddharthą" francuski choreograf Angelin Preljocaj zachwyca widzów kolejnym świetnym baletem. Tym razem artysta zabrał się za chińską baśń, która odkrywa nadnaturalną siłę drzemiącą w sztuce malowania. Mimo braku słów, całe widowisko łączy w sobie symbolizm i elementy charakterystyczne dla tej wiekowej baśni. Przedstawienie zostało zarejestrowane w Theatre de la Criee w Marsylii. 02:55 ZAĆMIENIE (L'ECLIPSE) Dramat psychologiczny, 120 min, Włochy/Francja, 1962 Reżyseria: Michelangelo Antonioni Scenariusz: Michelangelo Antonioni, Tonino Guerra Zdjęcia: Gianni Di Venanzo Muzyka: Giovanni Fusco Aktorzy: Alain Delon, Monica Vitti, Francisco Rabal, Louis Seigner, Rossana Rory Vittoria zrywa związek z kochankiem. Po rozstaniu udaje się na giełdę, gdzie prosi o pomoc maklera giełdowego, który próbuje nawiązać z nią bliski kontakt.