TVP Kultura Środa, 08.07.2020 09:00 WINO TRUSKAWKOWE (WINO TRUSKAWKOWE) Film obyczajowy, 106 min, Polska/Słowacja 2007 Reżyseria: Dariusz Jabłoński Scenariusz: Andrzej Stasiuk, Dariusz Jabłoński Zdjęcia: Tomasz Michałowski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Jiri Machacek, Zuzana Fialova, Marian Dziędziel, Mieczysław Grąbka, Jerzy Radziwiłowicz, Lech Łotocki, Maciej Stuhr, Marek Litewka, Maria Ciunelis, Cezary Kosiński, Magdalena Pstrzoch - Momot, Jagoda Szaluś, Robert Więckiewicz To, co w "Opowieściach galicyjskich" mnie zafascynowało, to są postaci. Postaci, które mają niezwykłe losy, w obliczu tragedii zachowują godność, a ich filozofia życiowa pozwala im przetrwać życiowe burze. Ci ludzie żyją na ziemi, która oprócz swojego niespotykanego piękna kryje w sobie mnóstwo dramatów, o czym najlepiej świadczą rozsiane wszędzie krzyże i cmentarze - tu polski, tam łemkowski, austriacki, żydowski... Niektórzy tę ziemię nazywają Małymi Bałkanami - mówił o genezie powstania "Wina truskawkowego" Dariusz Jabłoński. Rzeczywiście, podobnie jak w Stasiukowych "Opowieściach galicyjskich", których film jest adaptacją, fabuła często schodzi tu na drugi plan, ustępując miejsca kontemplacji piękna przyrody Beskidu Niskiego oraz pogłębionym psychologicznie portretom zwykłych ludzi. Owa zwykłość zresztą okazuje się po pewnym czasie jedynie fasadą, skrywającą wielkie namiętności, życiowe tragedie i nietuzinkowe charaktery. W Żłobiskach losy ludzi z krwi i kości nierozerwalnie splatają się z losami pokutujących duchów, widocznych tylko dla wybranych. Ci, którzy po cichu marzą o ucieczce do "wielkiego świata", sąsiadują z tymi, dla których senne, prowincjonalne "życie bez zdarzeń" stało się upragnionym azylem, gdzie macki owego "świata" nie sięgają. Lokalne legendy i mitologie zderzają się z agresywnym "małym biznesem", wabiącym krzykliwymi, tandetnymi neonami i pismami pornograficznymi. Sielskie pejzaże, raz romantyczne, innym razem nieco surowe, lecz zawsze piękne, z pietyzmem przenosi na kinowy ekran kamera Tomasza Michałowskiego. Nawiązująca do etnicznej wielobarwności regionu muzyka Michała Lorenca to kolejny element budujący unikatowy klimat filmu Jabłońskiego. Klimat bliski temu, który odnaleźć można chyba tylko w literaturze tzw. realizmu magicznego, lecz zarazem bardzo swojski, specyficznie słowiański. W "Winie truskawkowym" wystąpiła plejada znanych i cenionych aktorów. Główną rolę zagrał Jiri Machacek, czeski aktor, którego pozycję ugruntowały m. in. takie, popularne również w Polsce, filmy jak: "Powrót idioty" Sasy Gedeona, "Małe sekrety" Alice Nellis, "Na złamanie karku" Jana Hrebejka, a zwłaszcza "Samotni" Davida Ondricka. Partneruje mu, obdarzona nieco niepokojącą i mroczną urodą, Słowaczka Zuzana Fialova oraz plejada polskich gwiazd, które i tym razem bezbłędnie wywiązały się z powierzonego im zdania: Marian Dziędziel, Robert Więckiewicz, Maciej Stuhr i Jerzy Radziwiłowicz. "Film przypomina książkę. Właściwie teraz to już sam nie wiem, co według czego było robione. Darek Jabłoński ustawił kamerę w tych samych miejscach, w których wiele lat temu wymyśliłem"Opowieści galicyjskie". W ten przedziwny sposób mogę dzisiaj oglądać własne wizje, własne myśli. I ta opowieść o miłości, śmierci i o pokutującym duchu została rozświetlona jakimś nieco nieziemskim blaskiem, cudownym blaskiem kina, który przypomina jednak jasność nadprzyrodzoną. Tym razem chyba udało się pokazać niewidzialne" - mówił po premierze "Wina..." Andrzej Stasiuk. Lepszej rekomendacji chyba nie trzeba. Do położonego przy słowackiej granicy miasteczka Żłobiska przyjeżdża trzydziestoletni Andrzej, policjant z Warszawy. Ma nadzieję zacząć tu nowe życie i zapomnieć o starym, którego finałem była utrata żony i córki. W miejscowym komisariacie pracuje od lat tylko jeden stróż prawa z nostalgią, podobnie jak większość mieszkańców, wspominający czasy PRL - u i wszechobecnych PGR - ów. Andrzej, chcąc nie chcąc, wchodzi więc w rolę piątego koła u wozu, gdyż przestępczość w Żłobiskach prawie nie istnieje, jeśli nie liczyć pijackich awantur w knajpie i nielegalnego wyrębu drzewa na opał. Dlatego głównym zadaniem nowego policjanta staje się patrolowanie okolicy na służbowym, rozlatującym się rowerze. Z biegiem czasu Andrzej lepiej poznaje lokalnych mieszkańców i ich ulubioną rozrywkę: gromadne lub samotne popijanie lokalnego napitku pod nazwą wino truskawkowe. W oko wpada mu też miejscowa piękność Słowaczka Lubica, kokietująca połowę miasteczka miłośniczka tańca, żyjąca jakby we własnym, nie zawsze respektującym miejscowe obyczaje, świecie. Dziewczynie również najwyraźniej podoba się nowo przybyły, gdyż już przy pierwszej okazji między nią a Andrzejem dochodzi do zbliżenia. Związek nie nabiera jednak cech trwałości, ponieważ Lubica niedługo później wychodzi za Edka, gruboskórnego dorobkiewicza i właściciela kilku okolicznych biznesów. Andrzej nie ma jednak czasu na rozpamiętywanie zawodu miłosnego, gdyż w miasteczku zostaje popełnione morderstwo. 11:00 POLSKIE DROGI - ODC. 6/11 - ROCZNICA Serial wojenno - obyczajowy, 84 min, Polska 1977 Reżyseria: Janusz Morgenstern Scenariusz: Jerzy Janicki Zdjęcia: Edward Kłosiński, Witold Adamek Muzyka: Andrzej Kurylewicz Aktorzy: Karol Strasburger, Kazimierz Kaczor, Zofia Mrozowska, Piotr Pawłowski, Marek Walczewski, Henryk Bąk, Jadwiga Jankowska - Cieślak, Włodzimierz Boruński, Franciszek Trzeciak, Bronisław Pawlik, Aleksander Bardini, Beata Tyszkiewicz, Zygmunt Kęstowicz, Jan Englert, Leszek Herdegen, Barbara Sołtysik, Roman Stankiewicz, Bohdan Ejmont, Stanisław Zaczyk, Piotr Frączewski, Maciej Góraj, Henryk Talar, Mieczysław Milecki, Monika Goździk, Zbigniew Zapasiewicz, Anna Nehrebecka, Arkadiusz Bazak, Stanisław Mikulski, Jan Machulski, Jerzy Kaliszewski, Emil Karewicz, Mieczysław Kalenik Leon Kuraś, zgodnie ze swoją życiową dewizą "grunt to przeżyć i nie być frajerem", dynamicznie rozwija interes, a zarobione pieniądze zamienia na dolary, złoto, biżuterię. Władek Niwiński pracuje u niego jako kierowca. Matka Johanna Heimanna, mieszkająca u syna w Warszawie, wyznaje swojemu spowiednikowi. że nienawidzi Niwińskiego i pragnie zemścić się na człowieku, który - jak twierdzi - zabił jej męża. Przyjaciele ostrzegają Władysława przed grożącym mu niebezpieczeństwem. Niwiński musi wyrobić sobie nowe papiery. W momencie odbioru dokumentów zostaje aresztowany, wraz z nim trafia na Pawiak ojciec Mundka, Tosio Szkudlarek, dozorca z kamienicy, w której przed wojną mieszkali państwo Niwińscy. Na wieść o wpadce przyjaciela Kuraś wynosi z domu wszystkie kosztowności i pieniądze, wykorzystuje swoje kontakty handlowe z Niemcami, przez znajomego oficera załatwia zwolnienie Niwińskiego. Tosio Szkudlarek wraz z innymi więźniami zostaje wywieziony do Palmir i tam rozstrzelany. 12:35 PIES Komedia obyczajowa, 32 min, Polska, 1973 Reżyseria: Janusz Kondratiuk Scenariusz: Iga Cembrzyńska, Janusz Kondratiuk Zdjęcia: Wiesław Pyda Aktorzy: Ewa Szykulska, Jerzy Bogajewicz, Jan Himilsbach, Jerzy Block, Zbigniew Buczkowski, Zdzisław Maklakiewicz, Aleksander Jackiewicz Znakomita satyra na lokatorów wielopiętrowego bloku mieszkalnego, skupiającego cały przekrój polskiego społeczeństwa. Mieszkańcy wieżowca reprezentujący różne środowiska, warstwy społecznie, różne postawy i charaktery popadają w konflikt, którego zarzewie stanowi mały łaciaty piesek, należący do pewnego skądinąd bardzo spokojnego i kulturalnego małżeństwa. Główni bohaterowie wywodzą się z inteligencji pracującej. On jest pracownikiem Polskiej Akademii Nauk, ona nauczycielką w szkole podstawowej. Przykładne małżeństwo Mazurków wiedzie normalne życie w jednym z wieżowców w dużym mieście. W domu trzymają ukochanego pupilka, który osładza im szarą codzienność. Do czasu. Blok, w którym mieszkają owi małżonkowie bierze właśnie udział w konkursie gospodarności. Rada lokatorów wraz z jej przewodniczącym zastanawia się nad ulepszeniem wizerunku wieżowca i jego mieszkańców. Wspólnie dochodzą do konstruktywnego wniosku, że należy zacząć od poprawy dyscypliny. Ofiarą nowych porządków rady lokatorów niespodziewanie pada Bogu ducha winien łaciaty kundel. Do akcji dbaj o czystość i kulturę włączają się lokatorzy oraz sprzątaczki i dozorcy, którzy nieustannie pouczają Mazurków, że psa należy wyprowadzać na smyczy, sprzątać po nim itp. , itd. Zadziorni "stróże porządku" zrobią wszystko, by zatruć życie coraz bardziej znienawidzonym właścicielom równie znienawidzonego czworonoga. W końcu Mazurkowie zwracają się o pomoc do prezesa, co tylko pogarsza ich sytuację. Za "donos" do władz spółdzielni mieszkaniowej zostają surowo ukarani. Członkowie rady lokatorów i reszta "obrońców prawa" fundują im istne małe polskie piekiełko. Konflikt eskaluje, dopóki małżonkowie nie skapitulują. 13:10 BYKOWI CHWAŁA Film dokumentalny, 13 min, Polska, 1971 Reżyseria: Andrzej Papuziński Scenariusz: Andrzej Papuziński Zdjęcia: Stanisław Śliwowski Muzyka: Bohdan Mazurek Film prezentujący dzieła Franciszka Starowieyskiego. 13:30 JAPONIA Z GÓRY. ODC. 1 WSPANIAŁA DZIKA PÓŁNOC (JAPAN FROM ABOVE 1. THE GREAT WILD NORTH) Film dokumentalny, 51 min, Francja, 2018 Reżyseria: Stephane Milliere, Xavier Lefebvre, Laurent Martein Miniseria dokumentalna (5 odcinków) pokazuje nowoczesną, kolorową i pracowitą Japonię, gdzie w 2020 roku odbędą się igrzyska olimpijskie. Japonia to łańcuch wysp o niezwykłych krajobrazach, w które w miarę upływu czasu wkracza nowoczesność. Wyspy o pradawnej tradycji wciąż obecnej w dniu powszednim mieszkańców, z długą kulturalną i duchową spuścizną. Wyspy nieustannie fascynują. Korzeni tej fascynacji należy szukać w samych Japończykach - ludziach o tajemniczej duszy. Spróbujemy je ukazać w różnych porach roku - od Hokkaido na północy po Okinawę na południu. Będzie to niezwykła podróż do serca Japonii. Zdjęcia kręcono ponad rok, za pomocą helikoptera i dronów w 4K. Poznamy ponad 40 bohaterów - Japończyków. Różne regiony: Hokkaido, North Honshu, Abashiri, Shiretoko, Furano, Biei, Noboribetsu, Hakodate, Yamagata, Góry Dewa, Matsushima, Rikuzentakata oraz Fudżi i miasta: Tokio, Kioto, Osaka. W pierwszym odcinku poznamy dużą wyspę Hokkaido, poczynając od jej wschodniego krańca. Jezioro Mashu to jedno z najładniejszych japońskich jezior i jeden z najsłynniejszych widoków na wyspie. Dalej na południe w Parku Narodowym Akan jezioro o tej samej nazwie - to także była kaldera. Będziemy nad półwyspem Shiretoko, wpisanym na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Shiretoko oznacza koniec Ziemi i jest to najdziksze miejsce w Japonii. Z Shiretoko lecimy nad pobliski Półwysep Nemuro, zatrzymując się najpierw nad jeziorem Furen. Ostatnim przystankiem na Hokkaido jest dalekie południe w mieście Hakodate. Leży u stóp góry, od której miasto wzięło nazwę. To najbardziej wysunięte na południe miasto i jedno z najstarszych. Nawet przed oficjalną kolonizacją wyspy przez Japończyków od XIV wieku to miejsce zajmowały klany z pobliskiej wyspy Honsiu. Każdej wiosny przez kilka dni mieszkańcy i goście przychodzą tu podziwiać 1600 kwitnących drzew wiśni, zasadzonych wewnątrz fortu. To obraz o wyjątkowej urodzie, słynny na całą Japonię, którym kończy się podróż nad Hokkaido. 14:35 ZŁOTO DEZERTERÓW Komedia, 117 min, Polska 1998 Scenariusz i reżyseria: Janusz Majewski Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Michał Lorenc Występują: Marek Kondrat, Bogusław Linda, Wiktor Zborowski, Katarzyna Figura, Piotr Gąsowski, Jan Englert, Piotr Machalica, Leonard Pietraszak, Paweł Deląg, Artur Żmijewski, Stanisława Celińska, Krzysztof Kowalewski, Marek Walczewski, Wojciech Pokora, Ewa Wiśniewska, Zoltan Berezedy, Jan Kobuszewski i inni "Złoto dezerterów" to kontynuacja "C. K. Dezerterów", największego polskiego przeboju kinowego lat osiemdziesiątych (7 mln widzów). Jego bohaterami było pięciu zbiegów z cesarsko - królewskiej armii: cwany Polak Kaniowski (w skrócie: Kania), wiedeński Żyd Haber, Włoch Baldini, Węgier Benedek i Czech Chudej. Wszyscy ponownie się spotykają, mimo że akcja "Złota dezerterów" toczy się ponad dwadzieścia lat później, w czasie II wojny światowej. Obok nich pojawiają się także nowe, niezwykle ważne dla fabuły postaci, grane przez czołówkę polskich aktorów. Wśród wykonawców najliczniej reprezentowana jest rodzina Wiktora Zborowskiego. Na planie "Złota dezerterów" zadebiutowały jego matka Hanna i córka Zosia, znalazło się też miejsce dla wuja (Jan Kobuszewski) i samego Zborowskiego. Pewną niespodziankę stanowił występ Bogusława Lindy, który jako Rudy ujawnił w filmie Majewskiego spory talent komediowy. W "C. K. Dezerterach" z racji daty premiery (1986 rok) krytyka często dopatrywała się drwiny ze sprawców stanu wojennego. Wymowa "Złota dezerterów" jest inna. Oprócz kpiny z niektórych naszych narodowych przywar film ten stanowi przede wszystkim pochwałę odwagi i poświęcenia nie w imię podniosłych haseł, lecz przyjaźni i zwykłej, ludzkiej przyzwoitości. "Złoto..." to także próba dowartościowania tzw. pozytywnego myślenia jako postawy życiowej. Lepiej wierzyć w sukces, niż załamywać ręce, lepiej być sprytnym i przedsiębiorczym, niż dobrowolnie skazywać się na przeciętność i nudę. Lepiej wreszcie kierować się zdrowym rozsądkiem, aniżeli bezrozumnymi porywami. "Jest w tym filmie taka scena, w której szkolący młodych komandosów podporucznik mówi im, że trzeba walczyć tak, by nie zginąć głupio, bo ich życie jest bardziej potrzebne ojczyźnie niż śmierć" - mówił w jednym z wywiadów Janusz Majewski. Dość poważna to refleksja jak na komedię. Nie osłabia ona jednak humorystycznego wigoru "Złota dezerterów", lecz jedynie go "uszlachetnia". Jesień 1942 roku. Na warszawskim Żoliborzu odbywa się konspiracyjne spotkanie oficerów AK. Rotmistrz Leliwa informuje zebranych, że dowództwo powołało oddział do zadań specjalnych oznaczony kryptonimem "Litzmanstadt". Dowódcą mianowano majora Jeremiego. Pierwszą misją grupy jest zdobycie gotówki na zakup broni i amunicji od armii włoskiej, która, wycofana z frontu wschodniego, tymczasowo stacjonuje w Polsce. Warunki finansowe stawiane przez Włochów przekraczają możliwości Armii Krajowej. Wywiad AK ustala jednak, że w jednym z łódzkich banków Niemcy przechowują gigantyczną fortunę w złocie. Problem tylko, jak ją zdobyć. Wszystkie tradycyjne metody (wysadzenie drzwi sejfu, sterroryzowanie personelu w celu zdobycia szyfru otwierającego zamki) w warunkach okupacyjnych nie rokują szans powodzenia. Jedyny sposób to dobry kasiarz. Na szczęście, wśród podwładnych Jeremiego jest sierżant Rudy, który przed wojną współpracował z prawdziwymi mistrzami ogołacania kas pancernych. Niestety, obaj z przyczyn od siebie niezależnych rozstali się z zawodem. Silberman przebywa w getcie, zaś "mecenas" Kania w więzieniu. Grupa "Litzmanstadt" musi jednak jakoś rozwiązać ten problem, gdyż zniecierpliwieni Włosi gotowi poszukać na swój towar innych kupców. 16:45 GOŁĄB PRZYSIADŁ NA GAŁĘZI I ROZMYŚLA O ISTNIENIU (EN DUVA SATT PA EN GREN OCH FUNDERADE PA TILLVARON / A PIGEON SAT ON A BRANCH REFLECTING ON EXISTENCE) Komediodramat, 95 min, Szwecja/Niemcy/Norwegia/Francja, 2014 Reżyseria: Roy Andersson Scenariusz: Roy Andersson Zdjęcia: Istvn Borbs, Gergely Plos Muzyka: Hani Jazzar, Gorm Sundberg Aktorzy: Holger Andersson, Nils Westblom, Viktor Gyllenberg, Lotti Törnros, Jonas Gerholm Gołąb siedzi na gałęzi, zastanawiając się nad egzystencją, to ostatni rozdział trylogii o istocie bycia człowiekiem. stworzony przez Roya Anderssona po "Pieśniach z drugiego piętra" i "Dla Ciebie, człowieku". Każdy, kto zna szwedzkiego reżysera, wie, czego można się po nim spodziewać - ruchomych obrazów, statycznej kamery, serii szkiców czy scenek, czasem brutalnych, czasem surrealistycznych, zawsze zabarwionych czarnym humorem. Film rozpoczyna się trzyczęściowym wprowadzeniem, pozornie niezwiązanym z resztą fabuły: scenami trzech absurdalnych śmierci. Reszta historii skupia się głównie na postaciach dwóch sprzedawców: Jonathanie i Samie. Sprzedają (należałoby raczej powiedzieć - próbują sprzedać) torby śmiechu, wampirze kły i plastikowe maski tak zwanego Wujka Jeden Ząb. Twierdzą, że chcą pomóc ludziom dobrze się bawić, ale ich zachowanie i wizerunek pasowałby bardziej parze grabarzy. Oprócz nich w filmie występuje też nauczycielka tańca w średnim wieku, która w dość oczywisty sposób komunikuje swoje zainteresowanie jednym z męskich uczniów a ten, zawstydzony, musi hamować ją podczas ćwiczeń. Jest Karol XII, który planuje najazd na Rosję, ale spędza większość swoich dni, przesiadując w barach, zamawiając wodę i flirtując z młodą barmanką. Jest i Lotta, właścicielka Baru Kulejącej Lotty, która wymienia pocałunki za drinki. Są to bohaterowie, których nie sposób nie kochać. Te postaci, tak wyolbrzymione dla celów czarnej komedii, nie są wcale dalekie od nas: zmierzamy się więc oko w oko z naszym bólem i jedyne co nam pozostaje, to próbować się uśmiechnąć. Nawet jeśli będzie to uśmiech wymuszony. (loopedmag.com) 18:45 SERIALOWA NOSTALGIA - BANDA RUDEGO PAJĄKA - WIELKA AKCJA Serial dla młodych widzów, 31 min, Polska 1988 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Leon Bach, Janusz Damagalik, Stanisław Jędryka Zdjęcia: Wiesław Rutowicz Wykonawcy: Agata Kryszak Aktorzy: Stanisława Celińska, Sławomira Łozińska, Zbigniew Buczkowski, Andrzej Mrowiec, Halina Rowicka, Janusz Bukowski, Jacek Domański, Andrzej Grabarczyk, Ryszard Jabłoński, Krzysztof Kiersznowski. Janusz Paluszkiewicz, Monika Sapilak, Artur Pontek, Wojciech Klata, Łukasz Fejner, Katarzyna Baca, Grzegorz Gortatewicz i inni Siwy dowodzi wielką akcją poszukiwania zaginionego sztandaru z czasów wojny. W tajemnicy przed Wejnertem chłopcy przeszukują ogródki działkowe. Ich uwagę zaprząta też nowa sprawa. Brigidka, wracając od Irki, która wraz z rodzicami zajmuje się osieroconą koleżanką, znajduje w drzwiach swego mieszkania urzędowe pismo o eksmisji i konieczności przeniesienia się do domu dziecka. Banda Rudego Pająka postanawia do tego nie dopuścić. Koza proponuje, żeby poprosić o pomoc dziadka, zasłużonego emeryta. Pająk opowiada o wszystkim matce, która bardzo dziewczynie współczuje, ale jest bezradna wobec jej nieszczęścia. 19:25 SERIALOWA NOSTALGIA - BANDA RUDEGO PAJĄKA - ALARM W MIEŚCIE Serial dla młodych widzów, 32 min, Polska 1987 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Leon Bach, Janusz Damagalik, Stanisław Jędryka Zdjęcia: Wiesław Rutowicz Wykonawcy: Agata Kryszak Aktorzy: Ewa Ciepielska, Ewa Leśniak, Ewa Serwa, Halina Rowicka, Janusz Bukowski, Jacek Domański, Andrzej Grabarczyk, Ryszard Jabłoński, Krzysztof Kiersznowski, Janusz Paluszkiewicz, Monika Sapilak, Artur Pontek, Wojciech Klata, Łukasz Fejner, Katarzyna Baca, Grzegorz Gortatewicz i inni Chłopcy z Bandy Rudego Pająka z pomocą dziadka Kozy wyjaśniają sprawę Brygidki. Okazuje się, że ktoś chciał wykorzystać jej bezbronność i bezprawnie zagarnąć mieszkanie osieroconej dziewczynki. Siwy zaprasza koleżankę do kina. Wręcza jej bilet, lecz zamiast niej na spotkanie przychodzi Wejnert. Zaskoczeni chłopcy domyślają się, że to sprawka dziewczyny, która w ten sposób chciała pogodzić zwaśnionych kolegów. Tymczasem Brygidka wybiera się nad staw, by spotkać się z Pająkiem. Chłopak jest zdziwiony, ale też uradowany pojawieniem się dziewczyny, którą darzy cichą sympatią. Któregoś dnia przyjaciele pomagają Brygidce wrzucać węgiel do komórki. Przypadkiem natrafiają na grot sztandaru, którego od dawna poszukiwali. 20:00 W TRZY MIESIĄCE DOOKOŁA ŚWIATA - MUSTANG (MUSTANG) Dramat, 93 min, Francja/Turcja/Niemcy/Katar 2015 Reżyseria: Deniz Gamze Erguven Scenariusz: Deniz Gamze Erguven, Alice Winocour Zdjęcia: David Chizallet, Ersin Gök Muzyka: Warren Ellis Aktorzy: Gunes Sensoy, Doga Zeynep Doguslu, Elit Iscan, Tugba Sunguroglu, Ilayda Akdogan Nominacja do Oscara i Złotego Globu w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny oraz nagroda FIPRESCI przyznawana przez stowarzyszenie krytyków filmowych. Film stał się pretekstem do dyskusji na temat wolności i praw współczesnych kobiet. Bohaterkami są siostry, młode i pełne życia, pragnące swobody i wolności, ale tym samym ściągają na siebie nieszczęście. Niewątpliwie na uwagę zasługuje gra pięciu młodych aktorek odtwarzających główne role. Akcja filmu rozgrywa się na tureckiej prowincji, w nadmorskim miasteczku oddalonym kilkaset kilometrów od Stambułu. To właśnie tu mieszkają bohaterki: Lale i jej cztery siostry: Sonay, Ece, Selma i Nur. Wraz z nastaniem lata i czasu beztroskich zabaw, już pierwszego dnia wakacji, upojone perspektywą długo wyczekiwanej kanikuły, dziewczyny świętują koniec roku szkolnego, oddając się na plaży niewinnym flirtom z kolegami z klasy. Mieszkańcy miasteczka są jednak zbulwersowani takim zachowaniem. Wybucha skandal, a Bogu ducha winne uczennice za swoje rzekomo gorszące zachowanie muszą słono zapłacić. Rozgniewana rodzina zamyka je w domowym areszcie. Aby zatuszować kompromitujące zdarzenie, jedynym rozwiązaniem wydaje się jak najszybsze zamążpójście córek. Bez wiedzy sióstr wybierają dla nich narzeczonych. Czy dziewczyny muszą poddawać się surowym zasadom moralnym, czy mają prawo swobody wyboru, możliwości wolnego zaspokojenia swoich najskrytszych potrzeb? Czy będą walczyć o swoje prawa? Każda z sióstr, kochających wolność i dotychczasowe pozbawione nakazów życie, inaczej podejdzie do obowiązków narzucanych im przez krewnych i tradycję. Inaczej też potoczą się ich losy. 21:50 GENIUSZ - ODC. 1 (EP. 1) Serial biograficzny, 62 min, USA, 2017 Reżyseria: Ron Howard Scenariusz: Kenneth Biller Aktorzy: Johnny Flynn, Geoffrey Rush, Samantha Colley Serial "Geniusz" jest zapisem kolejnych etapów życia Einsteina - począwszy od lat młodości, kiedy przyszły noblista jest obdarzonym niezwykłą wyobraźnią zbuntowanym nastolatkiem, poprzez trudne ooczątki kariery naukowej, aż po zdobycie światowej sławy, jaką przyniosła mu teoria względności. W kolejnych odcinkach serialu poznamy także kulisy burzliwego życia uczuciowego Einsteina i jego skomplikowanych prywatnych relacji. Serial powstał na podstawie głośnej biografii autorstwa Waltera Isaacsona pt. "Einstein. Jego życie, jego wszechświat". 00:35 POWIDOKI - TYTUS ANDRONIKUS/SHAKESPEARE Dysk./wywiad/debata, 12 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca), Piotr Nowak (prowadzący) "Powidoki" to program publicystyczny poruszający istotne zagadnienia z zakresu filozofii, etyki i socjologii. Dwoje prowadzących: dziennikarka Barbara Schabowska i filozof prof. Piotr Nowak na przykładach wybranych przez siebie książek podejmą dyskusję nad zawartością tych dzieł i ich społeczną recepcją. Przedmiotem dyskusji jest "Tytus Andronicus Williama Szekspira. Sztuka ta byłą przez wieki odrzucana ze względu na przedstawione w niej okrucieństwo. Autorzy programu szukają odpowiedzi na pytania: Skąd bierze się zło? Czy zło jest karą za czyny zawinione? Czy cierpienie buduje czy niszczy? 02:05 SCENA KLASYCZNA - GIDASZEWSKA/ŁAGUNIAK DUO Koncert, 39 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Marta Gidaszewska, Robert Łaguniak W kolejnym odcinku Sceny klasycznej wystąpi Gidaszewska / Łaugniak Duo. Zespół tworzą skrzypkowie Marta Gidaszewska oraz Robert Łaguniak - zwycięzcy I Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie w kategorii kameralistyka, na co dzień studenci akademii muzycznych w Poznaniu i w Łodzi. Mimo występowania w nietypowym składzie, młodzi muzycy są laureatami wielu polskich i międzynarodowych konkursów, zdobyli m.in. I nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Kameralnych w Łodzi (2015) i Tytuł Vicemistrza na Międzynarodowym Turnieju Mistrzów w Bydgoszczy (2015). Gidaszewska / Łaguniak Duo ma w swoim repertuarze przede wszystkim utwory z XX wieku, choć wykonuje również dzieła z baroku, klasycyzmu i romantyzmu. W Scenie Klasycznej zaprezentują: Suitę na dwoje skrzypiec Grażyny Bacewicz, Etiudę - Kaprys op. 18 nr 1 Henryka Wieniawskiego oraz Sonatinę na dwoje skrzypiec Tadeusza Paciorkiewicza.