TVP Kultura Czwartek, 09.07.2020 08:40 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - KAROLINA CICHA Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Małgorzata Nieciecka - Mac (prowadzący) Album "Jeden - wiele" to zbiór najradośniejszych i najjaśniejszych pieśni, które można usłyszeć w świątyniach na Podlasiu, gdzie od wieków współegzystują obok siebie różne religijne tradycje. Gościem Małgorzaty Niecieckiej - Mac jest współautorka tego wyjątkowego muzycznego projektu multiinstrumentalistka Karolina Cicha. 08:50 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - CEZARY BODZIANOWSKI Magazyn, 6 min, Polska, 2017 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks O pracy wideo "Kaskader" Cezarego Bodzianowskiego opowiada Jarosław Suchan - drektor Muzeum Sztuki w Łodzi. Cezary Bodzianowski dał się poznać przede wszystkim jako autor drobnych, niekiedy ledwo zauważalnych interwencji, na krótką chwilę zaburzających naturalny bieg codziennego życia i wprowadzających weń element absurdalnej, anarchizującej poezji. 09:10 GOŁĄB PRZYSIADŁ NA GAŁĘZI I ROZMYŚLA O ISTNIENIU (EN DUVA SATT PA EN GREN OCH FUNDERADE PA TILLVARON / A PIGEON SAT ON A BRANCH REFLECTING ON EXISTENCE) Komediodramat, 95 min, Szwecja/Niemcy/Norwegia/Francja, 2014 Reżyseria: Roy Andersson Scenariusz: Roy Andersson Zdjęcia: Istvn Borbs, Gergely Plos Muzyka: Hani Jazzar, Gorm Sundberg Aktorzy: Holger Andersson, Nils Westblom, Viktor Gyllenberg, Lotti Törnros, Jonas Gerholm Gołąb siedzi na gałęzi, zastanawiając się nad egzystencją, to ostatni rozdział trylogii o istocie bycia człowiekiem. stworzony przez Roya Anderssona po "Pieśniach z drugiego piętra" i "Dla Ciebie, człowieku". Każdy, kto zna szwedzkiego reżysera, wie, czego można się po nim spodziewać - ruchomych obrazów, statycznej kamery, serii szkiców czy scenek, czasem brutalnych, czasem surrealistycznych, zawsze zabarwionych czarnym humorem. Film rozpoczyna się trzyczęściowym wprowadzeniem, pozornie niezwiązanym z resztą fabuły: scenami trzech absurdalnych śmierci. Reszta historii skupia się głównie na postaciach dwóch sprzedawców: Jonathanie i Samie. Sprzedają (należałoby raczej powiedzieć - próbują sprzedać) torby śmiechu, wampirze kły i plastikowe maski tak zwanego Wujka Jeden Ząb. Twierdzą, że chcą pomóc ludziom dobrze się bawić, ale ich zachowanie i wizerunek pasowałby bardziej parze grabarzy. Oprócz nich w filmie występuje też nauczycielka tańca w średnim wieku, która w dość oczywisty sposób komunikuje swoje zainteresowanie jednym z męskich uczniów a ten, zawstydzony, musi hamować ją podczas ćwiczeń. Jest Karol XII, który planuje najazd na Rosję, ale spędza większość swoich dni, przesiadując w barach, zamawiając wodę i flirtując z młodą barmanką. Jest i Lotta, właścicielka Baru Kulejącej Lotty, która wymienia pocałunki za drinki. Są to bohaterowie, których nie sposób nie kochać. Te postaci, tak wyolbrzymione dla celów czarnej komedii, nie są wcale dalekie od nas: zmierzamy się więc oko w oko z naszym bólem i jedyne co nam pozostaje, to próbować się uśmiechnąć. Nawet jeśli będzie to uśmiech wymuszony. (loopedmag.com) 11:00 POLSKIE DROGI - ODC. 7/11 - LEKCJA POLONEZA Serial wojenno - obyczajowy, 95 min, Polska 1977 Reżyseria: Janusz Morgenstern Scenariusz: Jerzy Janicki Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Andrzej Kurylewicz Aktorzy: Karol Strasburger, Kazimierz Kaczor, Zofia Mrozowska, Piotr Pawłowski, Marek Walczewski, Henryk Bąk, Jadwiga Jankowska - Cieślak, Włodzimierz Boruński, Franciszek Trzeciak, Bronisław Pawlik, Aleksander Bardini, Beata Tyszkiewicz, Zygmunt Kęstowicz, Jan Englert, Leszek Herdegen, Barbara Sołtysik, Bohdan Ejmont, Stanisław Zaczyk, Piotr Fronczewski, Maciej Góraj, Henryk Talar, Mieczysław Milecki, Zbigniew Zapasiewicz, Anna Nehrebecka, Arkadiusz Bazak, Stanisław Mikulski, Jan Machulski, Jerzy Kaliszewski, Emil Karewicz, Mieczysław Kalenik i inni Nadchodzi wiosna 1941 roku. Władysław Niwiński wraca z Krakowa do Warszawy. Przyjeżdża tu również Johann Heimann. Jako Nowaczyk, inkasent z elektrowni, ma penetrować środowisko polskich komunistów. Niwiński bierze udział w akcji bojowej grupy Mundka, ale nie chce związać się bliżej z organizacją lewicową. Nadal szuka kontaktu z dawnymi kolegami szkolnymi, jednak jako "czerwony" zostaje odsunięty od pracy w podziemiu. Mieszka i pracuje u Leona Kurasia, który prowadzi teraz pralnię chemiczną. Władkowi udaje się wreszcie odnaleźć żonę Tadeusza Miszczyka, ale na ślad kobiety wpada również wywiad niemiecki oraz gestapo. Niwiński spotyka kierowcę poległego kapitana Bugajczyka, który pomaga rozszyfrować konfidenta Gorączkę, współpracownika majora Heinckesa. Podczas próby konfrontacji agent Abwehry popełnia samobójstwo. 12:45 BALLADA O ŚCINANIU DRZEWA Komedia, 30 min, Polska 1972 Reż. Feridun Erol Scenariusz: Feridun Erol, Tadeusz Wieżan Zdjęcia: Tadeusz Wieżan Muzyka: Adam Brzozowski Wyk. Bolesław Płotnicki, Józef Łodyński, Henryk Gęsikowski, Ewa Berger - Jankowska, Kazimierz Iwiński, Wanda Ostrowska i inni Feridun Erol uchodzi za specjalistę od rozśmieszania widzów, co udowodnił m. in. w "Jak pozbyć się czarnego kota?" i "Honorze dziecka" oraz popularnym Jedynkowym serialu "Sąsiedzi". Nakręcona w 1972 roku "Ballada o ścinaniu drzewa" jest debiutem reżysera. Główną rolę w tym filmie zagrał Bolesław Płotnicki (1913 - 88), ceniony aktor charakterystyczny, znany też z wielu znakomitych kreacji teatralnych. W pamięci widzów zapisał się przede wszystkim jako Panasiuk z komedii "Gdzie jest generał?" Chmielewskiego i Jambroży z "Chłopów" Rybkowskiego. Z równym sukcesem wcielał się zarówno w postacie pełne patriarchalnej godności, jak i w zwykłych plebejuszy. W 1971 roku na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie otrzymał nagrodę za rolę w "Kardiogramie" Romana Załuskiego. W "Balladzie o ścinaniu drzewa" Płotnicki zagrał majstra Błaszczyka, kierującego trzyosobową brygadą robotników. Jego podwładni to zapalony grzybiarz Malawka i żółtodziób Kazio. Brygada Błaszczyka dostaje zadanie ścięcia przydrożnego drzewa. Majster jako pierwszy zjawia się na miejscu pracy. Niedługo potem przychodzi Kazio. Malawka, który od wczesnego ranka szukał grzybów, spóźnia się, co wywołuje zdenerwowanie majstra. Kiedy wreszcie wszyscy są w komplecie, Kazio chwyta piłę i chce brać się do roboty. Błaszczyk jednak obcesowo studzi jego zapał, w wyniku czego chłopak się obraża. Widząc to, Malawka perswaduje majstrowi, jak należy postępować z "młodymi". Lekko skonfundowany Błaszczyk przywołuje więc Kazia i łagodniejszym tonem zleca mu wykonanie dokładnych pomiarów drzewa. Prawdziwy fachowiec musi przecież wiedzieć, co ścina. Tymczasem nadchodzi południe, czyli pora posiłku. Kazio biegnie na pobliskie pole, gdzie zauważył koleżankę w kostiumie kąpielowym. Malawka i Błaszczyk zaś z zadowoleniem raczą się kiełbasą i opowieściami "z dawnych, dobrych czasów". A robota jak czekała, tak czeka. 13:30 IKONY MUZYKI - JOHNNY CASH (DISCOVERING MUSIC - JOHNNY CASH) Film dokumentalny, 43 min, Wielka Brytania, 2015 Reżyseria: Lyndy Saville "Discovering Music" to cykl dokumentalny poświęcony różnym artystom muzyki rockowej i popularnej. Bohaterem tego odcinka jest Johnny Cash. Urodził się 26 lutego 1932 roku w Kingsland, był muzykiem, piosenkarzem i aktorem. Wykonywał wiele gatunków muzycznych, specjalizował się w country i balladach cowboyskich, jednak grał także gatunki zbliżone do gospel, spirituals, rockabilly, rocka chrześcijańskiego, southern bluesa i rock and rolla. Nazywano go także często "Man in black" z racji czarnych ubrań, które nosił na znak sprzeciwu wobec społecznych nierówności i dyskryminacji. W młodości prowadził tryb życia charakterystyczny dla przedstawiciela muzyki rozrywkowej lat 60. i 70. , nie stroniąc od alkoholu i narkotyków. Pod wpływem swej drugiej żony June Carter zmienił radykalnie swoje postępowanie i stał się głęboko wierzący. Jego barytonowy głos i charakterystyczna, oszczędna technika gry na gitarze pozwoliły na wypracowanie stylu rozpoznawalnego na całym świecie. Nagrywał m.in. z Elvisem Presleyem, Bobem Dylanem, U2, Royem Orbisonem, Sheryl Crow i Willie Nelsonem. Jego płyta "At Folsom Prison" w całości została nakręcona w więzieniu, zainspirował go do tego przedsięwzięcia film "The Walls of Folsom Prison". Pozostawał aktywny muzycznie do samej śmierci, jeszcze w 2002 r. wydał swą ostatnią za życia płytę "American IV - The Man Comes Around". Zmarł 12 września 2003 r. w wyniku powikłań pooperacyjnych. 14:25 TĘTNO Dramat, 69 min, Polska 1985 Scenariusz i reżyseria: Gerard Zalewski Zdjęcia: Mieczysław Jahoda Muzyka: Przemysław Gintrowski Występują: Ewa Jendrzejewska, Krzysztof Globisz, Teresa Budzisz Krzyżanowska, Magda Teresa Wójcik, Henryk Machalica, Henryk Talar i inni Scenariusz filmu powstał na podstawie "Opowieści dla przyjaciela" Haliny Poświatowskiej - historii jej miłości i małżeństwa z Adolfem Poświatowskim, malarzem, studentem szkoły filmowej. Spotkali się w sanatorium w Nałęczowie - oboje chorowali na serce. Bardzo szybko zrodziło się między nimi uczucie. Szybko też powzięli decyzję o ślubie. Mimo sprzeciwów lekarzy i rodziców wkrótce zostali małżeństwem. W dwa lata później 21 - letnia Halina Poświatowska była już wdową. Historię tej wzruszającej miłości przeniósł na ekran Gerard Zalewski, który osobiście znał poetkę i jej męża. Przyjaźnił się z Adolfem Poświatowskim, razem studiowali w szkole filmowej, mieszkali pod jednym dachem. W roli Haliny wystąpiła Ewa Jendrzejewska - wówczas studentka trzeciego roku szkoły teatralnej w Krakowie. 15:40 AWATAR, CZYLI ZAMIANA DUSZ Film fantastyczny, 60 min, Polska 1964 Autor: Theophile Gautier Scenariusz i reżyseria: Janusz Majewski Zdjęcia: Kurt Weber Muzyka: Lucjan Kaszycki Aktorzy: Wanda Koczeska, Jan Machulski, Henryk Boukołowski, Gustaw Holoubek, Kazimierz Rudzki, Krzysztof Litwin, Lucjan Zitrig, Ryszard Kotys, Stefania Kołodziejczyk, Bronisław Broński i inni Znakomita adaptacja opowiadania Teofila Gautiera (1811 - 72), wybitnego pisarza francuskiego, autora m.in. cenionych poezji ("Emalie i kamee") oraz powieści "Panna de Maupin" i "Kapitan Fracasse". "Awatar, czyli zamianę dusz" zrealizował Janusz Majewski w ramach popularnego w latach sześćdziesiątych telewizyjnego cyklu "Opowieści niesamowite". Jest to zresztą bodaj najwyżej oceniony przez krytykę odcinek serii. Świetnie skonstruowany scenariusz, przekonująca stylizacja na XIX wiek, wyborne aktorstwo (Holoubek, Boukołowski, Machulski, Koczeska) oraz humor, który wytrzymał próbę czasu, to główne atuty tego filmu. Walory "Awataru..." doceniono również za granicą. Film Majewskiego otrzymał nagrodę FIPRESCI na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Telewizyjnych w Monte Carlo (1966) oraz Złoty Asteroid na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Fantastycznych w Trieście (1967). XIX wiek, Paryż. W pałacu Faubourg Saint Honore mieszka szczerze kochające się hrabiowskie małżeństwo Magdaleny Natalii i Olgierda Łabińskich. Codziennie, niczym tajemne miłosne zaklęcie, cytują sobie werset z Mickiewicza: "Zawsze i wszędzie będę ja przy tobie..." Hrabina wspomina swój pobyt we Florencji i upartego adoratora, niejakiego Oktawiusza de Saville, którego wszakże pozbawiła wszelkich złudzeń. Młodzieniec nie potrafi jednak zapomnieć hrabiny i trawiony niespełnioną namiętnością coraz mocniej zapada na zdrowiu. Po powrocie do Paryża wzywa słynnego doktora Cherbonneau, zwanego "braminem" z racji znajomości arkanów tajemnej wiedzy indyjskiej. Medyk, cieszący się dwuznaczną sławą szarlatana, proponuje znękanemu młodzieńcowi "awatar", czyli zamianę dusz. Wkrótce dusza zadurzonego Oktawiusza przyobleka się w ciało hrabiego Łabińskieggo i odwrotnie. Mimo to kłopoty zakochanego młodzieńca wcale się nie kończą. Hrabina, zorientowawszy się, że jej "mąż" nie pamięta mickiewiczowskich wersetów, zamyka przed nim drzwi do sypialni. Decyzję swą uzasadnia miłością do ojczyzny: "Jestem zbyt wielką patriotką, żeby przyjmować kosmopolitycznych profanów..." Na domiar złego dusza hrabiego zdecydowanie nie może pogodzić się ze swą nową cielesną powłoką. 18:30 TEATR NA TEN CZAS - MACIEJ WOJTYSZKO Felieton, 4 min, Polska, 2020 "Teatr na ten czas" to cykl, w którym aktorzy, reżyserzy, krytycy i ludzie związani ze sceną opowiadają o przełomowych spektaklach, kreacjach aktorskich, pomysłach reżyserskich. Gościem odcinka będzie Maciej Wojtyszko, reżyser teatralny, filmowy i telewizyjny. 18:45 SERIALOWA NOSTALGIA - SZALEŃSTWO MAJKI SKOWRON - ODC. 1. ARIEL Serial dla młodych widzów, 27 min, Polska 1976 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz na podstawie własnej powieści: Aleksander Minkowski Zdjęcia: Wiesław Zdort Muzyka: Maciej Małecki Aktorzy: Marek Sikora, Zuzanna Antoszkiewicz, Czesław Jaroszyński, Krzysztof Kowalewski, Emil Karewicz, Wojciech Pokora, Joanna Bogacka, Bożena Miller, Wojciech Zimecki, Bolesław Płotnicki, Piotr Pawłowski, Arkadiusz Bazak i inni Telewizyjna adaptacja powieści Aleksandra Minkowskiego pod tym samym tytułem. Początkowo serial miał nosić nazwę "Mazury", jednak ostatecznie reżyser postanowił zostać przy tytule oryginalnym. "Szaleństwo Majki Skowron" opowiada o konflikcie pokoleniowym między rodzicami i dziećmi. Stanisław Jędryka pokazał go w dwu wariantach. Między córką i ojcem - dyrektorem zakładu chemicznego oraz synem i ojcem - komendantem posterunku MO. Przyczyny konfliktów są różne. Majka ucieka z domu na znak protestu przeciwko konformistycznej postawie ojca. Jako dyrektor zakładu boi się on zawodowego ryzyka, choć w życiu prywatnym nie raz wykazywał się bohaterstwem. Z kolei Ariel - nastolatek, który pomaga Majce ukrywać się na Mazurach, ma rodzicowi za złe, że sympatyzuje z miejscową lekarką. Chłopcu o tyle trudniej to zaakceptować, że nie ma matki. Konflikt pogłębia się, kiedy ojciec wszczyna śledztwo przeciwko kierownikowi miejscowej Spółdzielni Rybackiej, którego Ariel uważa za uczciwego człowieka. Podobna sytuacja rodzinna obojga bohaterów zbliża ich do siebie. Rodzi się między nimi uczucie. Nagle świat przestaje być tak prosty, jak im się dotąd zdawało. Uświadamiają sobie jego skomplikowanie i to, że nie zawsze przecież muszą mieć rację. Wbrew tytułowi, główną postacią serialu jest Ariel. Jego portret psychologiczny był dla reżysera sprawą kluczową. Wszystkie zdarzenia widziane są z jego perspektywy. Oprócz psychologii nie zabrakło w serialu również wątków kryminalnych, elementów komedii i melodramatu. Miłość łączącą bohaterów Jędryka pokazał jako uczucie liryczne, delikatne i subtelne, niemal pozbawione podtekstu erotycznego. Romantyczny związek Majki i Ariela podkreśla jeszcze piękno mazurskich krajobrazów. Zdjęcia kręcono w okolicach Mikołajek, Pisza, Taut, Olsztyna i jeziora Łuknajno - rejonach, zdaniem reżysera, "czystych, nieskażonych przemysłem". 19:15 SERIALOWA NOSTALGIA - SZALEŃSTWO MAJKI SKOWRON - ODC. 2. ZASADZKA Serial dla młodych widzów, 26 min, Polska 1976 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Aleksander Minkowski Zdjęcia: Wiesław Zdort Muzyka: Maciej Małecki Aktorzy: Marek Sikora, Zuzanna Antoszkiewicz, Czesław Jaroszyński, Krzysztof Kowalewski, Emil Karewicz, Wojciech Pokora, Joanna Bogacka, Bożena Miller, Wojciech Zimecki, Bolesław Płotnicki, Piotr Pawłowski, Arkadiusz Bazak i inni W trakcie kolejnego patrolu ojciec i Ariel natrafiają na martwe ryby - efekt działania kłusowników. Bendek - pracownik miejscowej spółdzielni rybackiej - oskarża o kłusownictwo swego kierownika Liwicza, który jest zarazem ojcem przyjaciela Ariela. Milicja postanawia zorganizować zasadzkę przeciw kłusownikom. W jej wyniku pojawiają się nowe dowody przeciwko Liwiczowi. Tymczasem Majka, myśląc że Ariel wydał ją milicji, urządza mu awanturę. Jednak po wyjaśnieniach chłopca szybko uspokaja się. 20:00 TEATR SENSACJI - AKCJA V - SPECJALNE WIGILIJNE DANIE Teatr, 56 min, Polska, 1973 Reżyseria: Andrzej Zakrzewski Scenariusz: Jerzy Janicki Zdjęcia: Henryk Kucharski Aktorzy: Aleksandra Zawieruszanka, Jan Englert, Ryszarda Hanin, Wanda Łuczycka, Henryk Borowski, Igor Śmiałowski, Ignacy Machowski, Jerzy Radwan, Krzysztof Chamiec, Leszek Herdegen, Ryszard Barycz, Wiktor Grotowicz, Jan Machulski, Zygmunt Kęstowicz, Zenon Dądajewski Czwarta część widowiska opartego na motywach książki Michała Wojewódzkiego "Akcja V1 V2". W tej części: Po zniszczeniu przez bombowce alianckie poligonu doświadczalnego w Peenemunde, Niemcy tworzą nowy ośrodek badań w miejscowości Blizne. Konfident niemiecki Schikora spotyka w domu Jończyków łączniczkę Marylę. Rok 1944. Angielka Babington odczytuje nowe zdjęcia nadesłane z Francji o niemieckiej tajnej broni. Niemcy masowo budują tam wyrzutnie, a pracami tymi kieruje pułkownik Max Dachter. Maryla, po poznaniu w pociągu oficera wywiadu Schrodera, dostaje polecenie nawiązania z nim kontaktu. Ruch oporu planuje zamach na przebywającego w Warszawie Dachtera. Ten jednak niespodziewanie wyjeżdża do Francji. W zamachu ginie konfident Schikora. 21:05 KOŁO PIÓRA Magazyn, 10 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marcin Kube Wykonawcy: Mariusz Cieślik (prowadzący) W każdym wydaniu programu prowadzący, Mariusz Cieślik poleca pięć książek wartych przeczytania. Książki omawiane tym razem to: "Kobieta bez grobu" Martina Pollacka "W 80 podróży dookoła świata" Marcina Wolskiego poezje Marii Jasnorzewskiej Pawlikowskiej w z okazji 75. rocznicy śmierci poetki. Późne eseje J. M. Coetzee Mariusz Cieślik rozmawia też z Wacławem Holewińskim o jego cyklu powieści "Pogrom 1905, 1906, 1907" 21:20 KINO MISTRZÓW - OSIEM I PÓŁ (FEDERICO FELLINI. OTTO E MEZZO) Studium psychologiczne, 133 min, Włochy 1963 Reżyseria: Federico Fellini Scenariusz: Federico Fellini, Tullio Pinelli, Ennio Flaiano i Brunello Rondi Zdjęcia: Gianni di Venanzo Muzyka: Nino Rota Aktorzy: Marcello Mastroiani, Claudia Cardinale, Anouk Aimee, Sandra Milo, Falk Rosella, Steele Barbara, Lebeau Madeleine Nagrodzone Oscarem dla najlepszego filmu obcojęzycznego i Grand Prix na MFF w Moskwie w 1963 r. arcydzieło Felliniego, uważane za jedno z najważniejszych w historii kina. "Osiem i pół" wymyka się tradycyjnym kryteriom oceny. Jego niesłychanie bogata i skomplikowana forma dopuszcza dziesiątki różnych interpretacji. Rozgrywając akcję na kilku planach, przenikających się nieustannie i warunkujących się wzajemnie (akcja "realna", projekty scenariuszowe głównego bohatera - reżysera Guida, jego sny, wspomnienia i marzenia), Fellini snuje rozważania na temat psychologii tworzenia, bada psychikę artysty. Reżyser, proszony o interpretację swego dzieła, mówił: "Osiem i pół" jest czymś, co waha się między seansem u psychoanalityka i badaniem nieuporządkowanej samowiedzy. To film melancholijny, prawie żałobny, choć także komiczny. Pisano, że "Osiem i pół" to film autobiograficzny. Zawsze robię filmy autobiograficzne, a jednocześnie mogę zapewnić, że jest to dzieło całkowicie zmyślone, że ze wszystkich, które zrobiłem, ten film ma najmniejszy związek z faktami realnymi, z moim życiem osobistym, zawarłem w nim bowiem wiele spraw zasłyszanych, wyimaginowanych. Może jest to po prostu opowiadanie o filmie, którego nie zrealizowałem". Skąd wziął się dziwny tytuł"Osiem i pół"? Jest to po prostu numer kolejny dzieła. Wcześniej Fellini zrealizował sześć samodzielnych filmów fabularnych ("Wałkonie","Biały szejk","La strada","Niebieski ptak", "Noce Cabirii","Słodkie życie"), jeden film wspólnie z Alberto Lattuadą ("Światła variete") i dwie nowele w składankach"Miłość w mieście"oraz"Boccaccio 70"- trzy ostatnie liczone za pół filmu. Bohater"Osiem i pół"- Guido, 45 - letni reżyser filmowy, przebywa w modnym uzdrowisku usiłując napisać tam scenariusz swego kolejnego filmu. Przygotowania do realizacji trwają już w najlepsze, buduje się dekoracje, producent przedstawia kandydatów do głównych ról, a scenariusza nadal nie ma. Guido zupełnie nie ma pomysłów. Próbuje przeanalizować dotychczasowe życie, szuka źródeł swego zagubienia we wspomnieniach z dzieciństwa, w dawnych przeżyciach. Przywodzi na myśl kobiety, które kochał. Do uzdrowiska zjeżdża kolejna ekipa produkcyjna, Carla - kochanka Guida, jego żona Luisa. Dni mijają na nudnych rozrywkach, na snuciu planów z góry skazanych na zapomnienie. W pewnej chwili Guido dostrzega nową szansę dla siebie w pojawieniu się w jego życiu młodziutkiej aktorki Claudii, która wydaje mu się"dziewczyną ze snów". Tłumi jednak rodzące się uczucie przerażony dzielącą ich różnicą lat. Tymczasem nieuchronnie nadchodzi dzień rozpoczęcia zdjęć. Po premierze filmu krytycy pisali:"Po raz pierwszy udało się filmowcowi zanalizować w sposób subiektywny istotę procesu twórczego, wspólnego dla wszystkich tworców: to odstraszające poczucie niebezpieczeństwa i uczuciowej samotności artysty w świecie stale usiłującym narzucić mu własny obraz rzeczywistości. Sukcesem Felliniego jest niezrównana zręczność, z jaką wcielił się w swego bohatera i ukazał wpływy Kościoła, polityki, kobiet, lektur na swoją twórczość. A także wpływ poprzednich siedmiu i pół filmów". Światowy triumf"Ośmiu i pół"ostatecznie przypieczętował zwycięstwo filmu autorskiego, które przez następne lata respektowali nawet potężni producenci. Arcydzieło Felliniego, w nie mniejszym stopniu niż"Obywatel Kane", stało się wzorem dla filmowców 23:45 TRIBUTE TO TOMASZ STAŃKO CZ. 1 Koncert, 58 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Adam Pierończyk, Avishai Cohen, Joe Martin, Jeff "Tain" Watts "Tribute to Tomasz Stańko" to koncert przygotowany specjalnie na zamówienie festiwalu Jazz Juniors. Liderem projektu jest Adam Pierończyk, jeden z najwyżej cenionych polskich saksofonistów jazzowych, w ostatnich latach najczęściej zapraszany do współpracy przez samego Stańkę. Do koncertu poświęconego zmarłemu w lipcu 2018 roku jednemu z najznakomitszych artystów w historii polskiego jazzu zaproszeni zostali światowi giganci, w tym trębacz Avishai Cohen, perkusista Jeff Tain Watts i basista Joe Martin. 00:50 NOCNY DOKUMENT - MNICH Z MORZA Film dokumentalny, 67 min, Polska, 2014 Reżyseria: Rafał Skalski Scenariusz: Rafał Skalski Zdjęcia: Filip Drożdż TUM jest młody, studiuje popularny ekonomiczny kierunek, mieszka w Bangkoku, i dopiero zaczyna samodzielne życie bez pomocy rodziców. Żyje szybko i korzysta z życia - codziennością są imprezy ze znajomymi, dyskoteki, przygody z przypadkowo poznanymi dziewczynami W Tajlandii 20 - letni chłopak w oczach większości społeczeństwa staje się pełnoprawnym mężczyzną dopiero, gdy zostanie mnichem. Z tego powodu około 70 procent młodych mężczyzn co roku wstępuje do buddyjskich świątyń - watów. Zazwyczaj tylko na kilka tygodni. Młodzi mężczyźni idą do klasztorów, aby się wyciszyć, nauczyć się medytacji, ale także, aby rodzina w końcu dała spokój i by zyskać w oczach przyjaciół i znajomych ze studiów, z pracy. Większość męskich rówieśników Tuma spełniło już swój społeczno - kulturowy obowiązek. Tum nie został jeszcze mnichem, gdyż uważał, że przy swoim bardzo aktywnym trybie życia nie ma na to czasu. Nasz bohater rozumie, że wyświęcenie na mnicha poprawiłoby karmę jego matki - powinien to zrobić głównie dla niej. Niedawno jednak Tum uświadomił sobie, że pobyt w klasztorze przede wszystkim pomógłby mu odnaleźć w życiu CEL. Tum decyduje się zostać mnichem w klasztorze Wat Khun Samut Trawat pod Bangkokiem. Jest to klasztor zatopiony w wodzie. Znajduje się on w wiosce od 20 lat zalewanej przez ocean na skutek globalnego ocieplenia. Każdego roku poziom wody podnosi się o kilkanaście centymetrów. Klasztor jest ostatnim budynkiem, który nie został przeniesiony w głąb lądu. Czas bycia mnichem jest kompletnie różny od codziennego życia Tuma, które widzieliśmy wcześniej. Teraz dni w klasztorze upływają mu na medytacji, wyciszaniu się, zbieraniu jałmużny w okolicznej wiosce. Wraz z bohaterem poznajemy pozostałych mnichów żyjących w klasztorze, w tym opata klasztoru, który jest przeciwny idei "krótkoterminowych mnichów", ale musi ich gościć, bo tak stanowi prawo. Poprzez Tuma obserwujemy codzienne zmagania mieszkańców klasztoru z niszczycielską naturą oraz relacje z mieszkańcami wioski. Jak Tum dostosuje się do życia w klasztorze? Czy, tak jak sobie postanowił, dwa tygodnie wystarczą, by odnaleźć cel w życiu? 02:00 TEATR NA TEN CZAS - MACIEJ WOJTYSZKO Felieton, 4 min, Polska, 2020 "Teatr na ten czas" to cykl, w którym aktorzy, reżyserzy, krytycy i ludzie związani ze sceną opowiadają o przełomowych spektaklach, kreacjach aktorskich, pomysłach reżyserskich. Gościem odcinka będzie Maciej Wojtyszko, reżyser teatralny, filmowy i telewizyjny. 02:05 W TRZY MIESIĄCE DOOKOŁA ŚWIATA - MUSTANG (MUSTANG) Dramat, 93 min, Francja/Turcja/Niemcy/Katar 2015 Reżyseria: Deniz Gamze Erguven Scenariusz: Deniz Gamze Erguven, Alice Winocour Zdjęcia: David Chizallet, Ersin Gök Muzyka: Warren Ellis Aktorzy: Gunes Sensoy, Doga Zeynep Doguslu, Elit Iscan, Tugba Sunguroglu, Ilayda Akdogan Nominacja do Oscara i Złotego Globu w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny oraz nagroda FIPRESCI przyznawana przez stowarzyszenie krytyków filmowych. Film stał się pretekstem do dyskusji na temat wolności i praw współczesnych kobiet. Bohaterkami są siostry, młode i pełne życia, pragnące swobody i wolności, ale tym samym ściągają na siebie nieszczęście. Niewątpliwie na uwagę zasługuje gra pięciu młodych aktorek odtwarzających główne role. Akcja filmu rozgrywa się na tureckiej prowincji, w nadmorskim miasteczku oddalonym kilkaset kilometrów od Stambułu. To właśnie tu mieszkają bohaterki: Lale i jej cztery siostry: Sonay, Ece, Selma i Nur. Wraz z nastaniem lata i czasu beztroskich zabaw, już pierwszego dnia wakacji, upojone perspektywą długo wyczekiwanej kanikuły, dziewczyny świętują koniec roku szkolnego, oddając się na plaży niewinnym flirtom z kolegami z klasy. Mieszkańcy miasteczka są jednak zbulwersowani takim zachowaniem. Wybucha skandal, a Bogu ducha winne uczennice za swoje rzekomo gorszące zachowanie muszą słono zapłacić. Rozgniewana rodzina zamyka je w domowym areszcie. Aby zatuszować kompromitujące zdarzenie, jedynym rozwiązaniem wydaje się jak najszybsze zamążpójście córek. Bez wiedzy sióstr wybierają dla nich narzeczonych. Czy dziewczyny muszą poddawać się surowym zasadom moralnym, czy mają prawo swobody wyboru, możliwości wolnego zaspokojenia swoich najskrytszych potrzeb? Czy będą walczyć o swoje prawa? Każda z sióstr, kochających wolność i dotychczasowe pozbawione nakazów życie, inaczej podejdzie do obowiązków narzucanych im przez krewnych i tradycję. Inaczej też potoczą się ich losy. 03:40 KINO NOCNE - BOISKO BEZDOMNYCH Film obyczajowy, 118 min, Polska 2008 Reżyseria: Kasia Adamik Scenariusz: Przemysław Nowakowski Zdjęcia: Jacek Petrycki Muzyka: Antoni Łazarkiewicz Aktorzy: Marcin Dorociński, Rafał Fudalej, Piotr Jagielski, Marek Kalita, Krzysztof Kiersznowski, Eryk Lubos, Maciej Nowak, Dmitrij Piersin, Jacek Poniedziałek, Dariusz Toczek, Bartłomiej Topa, Zbigniew Zamachowski, Wojciech Kalarus, Maria Seweryn, Joanna Grudzińska Film Kasi Adamik (ur. w Warszawie w 1972 r. córki Laco Adamika i Agnieszki Holland), twórczyni m. in. debiutanckiej tragikomedii "Szczekać na psa" oraz "Janosika. Prawdziwej historii". Akcja "Boiska" rozgrywa się współcześnie i opowiada o kilku rozbitkach życiowych, którzy znaleźli się nad przepaścią, skąd, jakby się wydawało, nie ma już drogi odwrotu. Spotkanie z byłym piłkarzem, nagle odmienia ich los, pozwala uwierzyć w swój sukces i z optymizmem spojrzeć w przyszłość. Mistrzostwa Europy zbliżają się wielkimi krokami. Zawodnicy reprezentacji Polski w pocie czoła przygotowują się do eliminacji. Nadzieją zespołu jest 17 - letni Jacek Mróz z Zabrza, o tego utalentowanego zawodnika ubiegają się nawet zagraniczne kluby. Niedaleka przyszłość okaże się jednak dla niego brutalna. Akcja przenosi się kilkanaście lat później. Widz jest świadkiem upadku bohatera filmu, moralnej i fizycznej degrengolady niegdysiejszej gwiazdy futbolu. Światem Jacka Mroza są teraz meliny i najmroczniejsze zakątki warszawskiego Dworca Centralnego. Zaniedbany i zmarnowany Jacek chodzi na ciągłym rauszu. Splot okoliczności sprawił, że stracił sportową pasję i chęć do normalnego życia. Kiedy wszyscy stawiali na niego, odniósł na boisku poważną kontuzję nogi, która wyeliminowała go z kadry. Miał zostać trenerem, ale nie chciał sprzedać meczów i znowu wypadł z gry. Praca nauczyciela WF - u w szkole podstawowej nie dawała żadnej satysfakcji. Alkohol, agresja, bijatyki to kolejne etapy degrengolady znakomitego piłkarza, postępującego coraz szybciej beznadziejnego wyniszczenia sportowca, który swego czasu był na świeczniku. Nie ocaliła go nawet kochająca rodzina: oddana żona Ewa i córka Anielka. Przegrany zawodowo ambitny sportowiec zaczął staczać się na dno. Cierpliwość ma swoje granice, po kolejnym wyskoku męża, Ewa nie wytrzymuje napięcia i wyrzuca go domu. W ten sposób Jacek trafia z Zabrza do stolicy. Na warszawskim dworcu poznaje grupkę bezdomnych, którzy dla zabicia czasu kopią piłkę. Szybko do nich przystaje, razem piją, razem się włóczą po okolicy. Dzięki Jackowi, który odkrywa w swych kompanach sportowy talent, ludzie z marginesu uświadamiają sobie, że piłka może być nie tylko sposobem na nudę, ale także jedynym dla nich wyjściem z życiowego zakrętu. Pod okiem wytrawnego trenera, który żelazną ręką trzyma dyscyplinę, niedawni rozbitkowie zaczynają wierzyć w siebie i z zapałem przygotowują się do mistrzostw w piłce nożnej dla bezdomnych. Stworzoną przez Jacka kadrę tworzą: Ksiądz, Minister, Wariat (w tej roli Maciej Nowak, dziennikarz, znany krytyk kulinarny i teatralny), Staszek, Górnik, Indor, Mitro, Mundek. Każdy z nich dźwiga swój bagaż przeżyć i smutnych doświadczeń, a mimo to potrafią się zjednoczyć w zgrany zespół. Łączy ich jeden cel: chcą pokazać światu i swoim bliskim, że jednak są coś warci, że mają swoją godność.