TVP Kultura Poniedziałek, 13.07.2020 08:55 POBOCZE Film dokumentalny, 17 min, Polska, 2015 Reżyseria: Julia Sokolnicka Zdjęcia: Mateusz Wołoczko Muzyka: Marcin Siegieńczuk W poetyckiej wycieczce samochodowej przez polskie zimowe krajobrazy, intymne portrety podróżników są skonfrontowane z groteskową architekturą. Nieruchome ujęcia uchwycają absurdalne obiekty i ludzi zadumanych nad tym, co jest naprawdę istotne. 09:25 DWA ŻEBRA ADAMA Komedia, 83 min, Polska 1964 Reżyseria: Janusz Morgenstern Scenariusz: Józef Hen Zdjęcia: Bogusław Lambach Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Zygmunt Kęstowicz, Ewa Wawrzoń, Joanna Kostusiewicz, Renata Kossobudzka, Bohdan Ejmont, Tadeusz Surowa, Feliks Chmurkowski, Maria Kaniewska, Jerzy Adamski, Jerzy Bielenia, Zdzisław Maklakiewicz i inni Po dłuższym pobycie za granicą do rodzinnego miasteczka i czekającej tam na niego stęsknionej żony powraca inżynier Wiktus. Niedługo po nim w miasteczku pojawia się piękna Włoszka - jak się okazuje, także żona inżyniera, poślubiona we Włoszech. Obie kobiety postanawiają w zgodzie zamieszkać we trójkę pod jednym dachem. Tego jednak nie może znieść konserwatywna, małomiasteczkowa społeczność. Miejscowi stróże moralności przymknęliby może oko na fakt "dwużeństwa", ale ostentacyjnie zgodne pożycie tego trójkąta jest dla nich nie do zniesienia. Inżynier nie może się bowiem zdecydować, czy mieć dwie żony, czy też jedną, ale wobec tego którą, by żadnej nie skrzywdzić? W sprawę zostają zaangażowani proboszcz, sekretarz Komitetu Miejskiego, którzy nota bene żyją ze sobą w przykładnej zgodzie, a nawet prokurator. Ten jednak nie dopatruje się naruszenia prawa, gdyż z jedną żoną inżynier wziął tylko ślub kościelny, a z drugą tylko cywilny. Ale czyż problem, z jakim poradzić sobie musi inż. Wiktus, można rozwiązać za pomocą aktów prawnych? Ta satyra na obyczajowość małego miasteczka, gdzie wszyscy o wszystkich wszystko wiedzą, pełna jest jednak ciepła i optymizmu. Zwraca uwagę jedna z najciekawszych, choć wcale nie głównych postaci filmu - stara panna, archiwistka w Miejskiej Radzie Narodowej, którą Renata Kossobudzka zagrała w interesujący, bardzo refleksyjny sposób. Ta taktowna i mądra kobieta, znająca gorzki smak samotności, jest ciekawym kontrapunktem w stosunku do innych postaci. 11:00 POLSKIE DROGI - ODC. 9/11 - DO BRONI Serial wojenno - obyczajowy, 85 min, 11 odc. , Polska 1977 Reżyseria: Janusz Morgenstern Scenariusz: Jerzy Janicki Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Andrzej Kurylewicz Występują: Karol Strasburger, Kazimierz Kaczor, Zofia Mrozowska, Piotr Pawłowski, Marek Walczewski, Henryk Bąk, Jadwiga Jankowska - Cieślak, Włodzimierz Boruński, Franciszek Trzeciak, Bronisław Pawlik, Aleksander Bardini, Beata Tyszkiewicz, Jan Englert, Leszek Herdegen, Barbara Sołtysik, Bohdan Ejmont, Stanisław Zaczyk, Piotr Fronczewski, Henryk Talar, Mieczysław Milecki, Zbigniew Zapasiewicz, Anna Nehrebecka, Arkadiusz Bazak, Stanisław Mikulski, Jan Machulski i inni Wiosna 1942 roku. W Chylicach pod Warszawą zostaje zaprzysiężony pierwszy oddział Gwardii Ludowej, żołnierze przygotowują się do wymarszu w lasy. Grupy działaczy PPR próbują nawiązać współpracę z przedstawicielami Armii Krajowej. Podczas wstępnego spotkania następuje aresztowanie Krajewskiego z AK i Mrowińskiego z PPR. Umieszczeni na liście zakładników po zamachu na kierownika Urzędu Zatrudnienia w Warszawie zostają rozstrzelani. Gestapo ma aresztować Kozakiewicza, lecz nie zastawszy mecenasa w domu, zabiera jego córkę Kasię. W Krakowie umiera profesor Niwiński. Opublikowany w prasie nekrolog naprowadza Heimanna na ślad Władysława. W czasie pogrzebu ojca Władek zostaje aresztowany. Na drodze do Warszawy oddział Gwardii Ludowej zatrzymuje samochód wiozący więźnia. Heimann ucieka, a Niwiński zostaje w oddziale, którym dowodzi znany mu Sylwek. 12:35 OCZY UROCZNE Dramat kostiumowy, poetycki, 40 min, Polska, 1977 Reżyseria: Piotr Szulkin Scenariusz: Piotr Szulkin Zdjęcia: Witold Stok Aktorzy: Mariola Chmielewska, Leszek Herdegen, Edward Raczkowski, Józef Dusza Scenariusz oparty na motywach ludowej przypowieści. W posępnym zamku żył samotnie człowiek, którego spojrzenie powodowało śmierć. Pewnego dnia stary szlachcic z córką zgubiwszy drogę, zawitali do zamku. Wkrótce panna została żoną samotnika. W momencie, gdy żona miała rodzić, w obawie, aby urok jego nie przyniósł nieszczęścia, małżonek wyłupił sobie oczy. 13:30 RYMKIEWICZ. HISTORIA I METAFIZYKA Film dokumentalny, 50 min, Polska, 2019 Reżyseria: Beata Netz Scenariusz: Przemysław Dakowicz, Beata Netz Zdjęcia: Witold Kornaś, Piotr Wacławik, Paweł Hołubowic, Aleksander Macierzyński Klasyczny film biograficzny. Życie Jarosława Marka Rymkiewicza opowiedziane poprzez wydarzenia i miejsca, jakie przywołuje on w swoich utworach. Próba zdefiniowania, czym dla literatury polskiej, dla polskiej kultury, dla polskiego życia intelektualnego, jest twórcza obecność Profesora w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat. 14:30 KONIEC BABIEGO LATA Film obyczajowy, 49 min, Polska 1976 Reżyseria: Ewa Kruk Scenariusz: Andrzej Pastuszek Zdjęcia: Bronisław Baraniecki Muzyka: Adam Walaciński Aktorzy: Krystyna Adamiec - Kozłowska, Krzysztof Kolberger, Ewa Żukowska, Krzysztof Majchrzak, Juliusz Kalinowski, Celina Klimczak, Katarzyna Łaniewska Akcja filmu rozgrywa się pod koniec babiego lata, ale Babie Lato to także nazwa rodzinnej wsi bohatera, Józka, dokąd przybywa on wraz ze swoją dziewczyną Miszą, którą przedstawia krewnym jako swoją żonę. Oboje mieszkają w Warszawie. On jest fotografikiem, ona początkującą aktorką. Łączy ich romans, choć dla niej ten związek chyba nie ma przyszłości. Wiecznie zaganiani, robiący kariery w mieście, oboje nie mają wiele czasu ani dla siebie ani na odpoczynek. Przyjechali zaledwie na trzy dni. Pobyt "na łonie natury" traktują jako okazję do krótkich wywczasów. Planują też nazbierać grzybów, których w okolicy jest w bród. Z Babiego Lata pochodzi matka Józka. On już urodził się w mieście, w rodzinnej wsi był tylko raz, kiedy miał siedem lat. Niewiele pamięta z tamtej wizyty. Warszawiacy zatrzymują się u ciotki Józka, która gospodarzy wraz z synem Jankiem i jego żoną Marysią. Krewni przyjmują ich bardzo serdecznie, wręcz wylewnie, ale synowa boczy się i dąsa, zazdrośnie patrząc na miastowych. Na tym tle dochodzi między małżonkami do ostrej kłótni. W końcu Janek, który nie może zdzierżyć, że "baba mu się sprzeciwiła", uznaje, że będzie lepiej, jak odwiezie krnąbrną żonę wraz z posagiem do jej ojca i wystąpi o rozwód. Napięta atmosfera udziela się również przyjezdnym i staje się okazją do wyrzucenia sobie wzajemnych pretensji i żali. Misza jest nawet gotowa wcześniej wyjechać. Józek i Misza odwiedzają rodzinny grób, potem składają wizytę siostrze matki, Zosi, której powodzi się bardzo dobrze. Kobieta ma nowoczesne gospodarstwo, ładnie urządzony dom z łazienką i toaletą, co na wsi jest luksusem. Rodzinne spotkanie zakłócają wynurzenia sędziwego Klimka Bani. Z jego opowieści wynika, że w dziejach rodziny nie wszystko było zgodne z szóstym przykazaniem. Gość ze stolicy przyjmuje te rewelacje bez emocji, ale Miszę zaczynają dręczyć wątpliwości co do trwałości jej związku z Józkiem. Wreszcie nadchodzi dzień wyjazdu do Warszawy. Pada deszcze, zwiastując koniec prawdziwego babiego lata. Niedługi film Ewy Kruk można zakwalifikować jako kolejny zapis relacji wieś - miasto. Ten banalny schemat posłużył jednak autorce do wnikliwej penetracji ludzkich kompleksów, lęków i urazów. Obserwacje reżyserki zdecydowanie kłócą się ze stereotypowym przedstawieniem chłopów jako tych, co "żywią i bronią". W filmie zwracają uwagę wysmakowane plastycznie zdjęcia, ukazujące obraz polskiej wsi - sielskiej i anielskiej. Przed oczami widza przesuwają się malownicze widoki, przepiękne pejzaże: rwąca rzeczka, spacerujące domowe ptactwo i pasące się na łąkach bydło. Wieś Babie Lato to także kryte strzechą chałupy, walące się drewniane płoty i zwyczajni prości ludzie, którzy mimo biedy zawsze są otwarci dla obcych, gotowi do przyjęcia ich pod swój skromny dach. Zdjęcia do tego filmu zostały uhonorowane nagrodą na II Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku w 1975 roku. Również zasłużenie nagrodzono z rolę Janka Krzysztofa Majchrzaka. 15:30 PAMIĘTNIK ZNALEZIONY W GARBIE (PAMIĘTNIK ZNALEZIONY W GARBIE) Tragikomedia, 104 min, Polska/Kanada 1992 Reżyseria: Jan Kidawa - Błoński Scenariusz: Jacek Kondracki, Jan Kidawa - Błoński, Zenon Olejniczak Zdjęcia: Zdzisław Najda Muzyka: Michał Lorenc Wykonawcy: Maciej Biront Aktorzy: Olaf Lubaszenko, Katarzyna Skrzynecka, Marzena Trybała, Anna Majcher, Edward Linde Lubaszenko, Bogusław Linda, Andrzej Grabarczyk, Siergiej Jurskij, Olga Kabo, Aleksander Miedwiediew, Bernard Krawczyk, Barbara Babilińska, Jan Bógdoł, Adam Siemion, Jurij Kuzniecow Tragikomiczna historia pewnej rodziny, składająca się z czterech sekwencji: "Poczęcie", "Dzieciństwo", "Wiek męski" i "Epilog". Akcja filmu obejmuje kilkadziesiąt lat; rozpoczyna się w roku 1939, a kończy w latach dziewięćdziesiątych. Opowieść o życiu kobiety, dwóch mężczyzn jej życia, oraz jej syna, Janka Garbusa, oglądamy oczami tego ostatniego - "poczętego przez stryja enkawudzistę w noc po wkroczeniu armii radzieckiej". Poczęcie. Jest rok 1939. Marię odwiedza rodzony brat jej męża Ewalda, Antoni, w mundurze oficera NKWD i brutalnie ją gwałci. Dzieciństwo. Pierwsze lata po wojnie. Marię, Ewalda i garbatego Janka znowu odwiedza Antoni, teraz ważny działacz partyjny. Proponuje Ewaldowi pomoc materialną w zamian za ukorzenie się przed władzą ludową. Ewald odmawia. Po jego śmierci Maria zaczyna żyć z Antonim. Młodość. Koniec lat sześćdziesiątych. Janek wyjeżdża na studia do Moskwy i zakochuje się w Żydówce Nadii Akselbaum. Antoni żąda, by syn zerwał z dziewczyną, gdyż małżeństwo z nią przeszkodzi mu w karierze partyjnej i zawodowej. Na uroczystości wręczenia legitymacji partyjnych Janek wygłasza przemówienie. W pewnym momencie załamuje się i ze słowami "mam was w dupie" wybiega z sali. Wraca do kraju. Wiek męski. Lata osiemdziesiąte. Francik, który przed laty wyemigrował do Niemiec, namawia Janka i jego żonę, by także wyjechali, a on pomoże im w urządzeniu się. Janek zwleka z podjęciem decyzji, w końcu ulega presji żony i 13 grudnia 1981 roku jadą do Niemiec. Tuż przed granicą psuje im się samochód. Żona Janka pieszo zmierza ku granicy, on mimo ponagleń zostaje. Epilog. Lata dziewięćdziesiąte. Antoni i Maria, bogaci biznesmeni mieszkający od lat w Niemczech, odwiedzają ojczyznę. Ojciec proponuje synowi, by razem "rozkręcili" interes związany z przeróbką śmieci. Gdy Antoni idzie po szampana, żeby uczcić przyszłe zyski, Janek odchodzi. Ojca Antoniego i syna Janka grają także ojciec i syn - Edward Linde - Lubaszenko i Olaf Lubaszenko. Jan Kidawa - Błoński debiutował filmem "Trzy stopy nad ziemią", który otrzymał Nagrodę Kinematografii za debiut 85. 17:30 KARSKI I WŁADCY LUDZKOŚCI Film dokumentalny, 54 min, Polska, 2015 Reżyseria: Sławomir Grünberg Scenariusz: Katka Reszke, E. Thomas Wood Zdjęcia: Sławomir Grünberg Muzyka: Tomasz Dukszta Film dokumentalny o słynnym polskim emisariuszu Janie Karskim, autorstwa Sławomira Grünberga, zdobywcy prestiżowej nagrody Emmy, reżysera i autora zdjęć do filmów dokumentalnych nominowanych do Oscara i Emmy. Dokument składa się z trzech warstw: wywiadów nakręconych przez reżysera, materiałów archiwalnych oraz fabularyzowanych scen zrealizowanych techniką animacji. Filmy archiwalne i fotografie zostały skrupulatnie wybrane spośród licznych źródeł historycznych, dotyczących II wojny światowej oraz z Archiwum Jana Karskiego (The Karski Papers), które znajduje się w Instytucie Hoovera (Uniwersytet Stanforda). Wśród materiałów archiwalnych w filmie pokazane są nigdy wcześniej niewykorzystane wywiady przeprowadzone przez Thomasa Wooda, autora książki: "Karski: How One Man Tried to Stop the Holocaust". Podstawową narrację stanowi głos Jana Karskiego z zachowanych na taśmie filmowej oraz taśmie wideo rozmów i wywiadów. Poza tym została wykorzystana konwencja "narratora zbiorowego", a składają się na nią tzw. off - y osób, które blisko znały Karskiego lub z nim współpracowały. 18:45 SERIALOWA NOSTALGIA - SZALEŃSTWO MAJKI SKOWRON - ODC. 5/9 WYSPA Serial dla młodych widzów, 26 min, Polska 1976 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Aleksander Minkowski Zdjęcia: Wiesław Zdort Aktorzy: Marek Sikora, Zuzanna Antoszkiewicz, Czesław Jaworzyński, Bolesław Płotnicki, Andrzej Skubisz, Marek Sikora, Joanna Bogacka, Wojciech Pokora Ariel odnajduje głodną i wymizerowaną Majkę, która prosi go, by ją ukrył. Chłopiec postanawia "zamelinować" dziewczynę we wraku starego statku spacerowego, zakotwiczonego przy wyspie. Nocą Ariel odwiedza Majkę, chcąc sprawdzić, jak się czuje w nowej kryjówce. Przekonuje się, że dziewczyna jest już spokojniejsza o swoje bezpieczeństwo. Nastrój pięknej, letniej nocy skłania obydwoje do serdecznej, szczerej rozmowy. 19:20 SERIALOWA NOSTALGIA - SZALEŃSTWO MAJKI SKOWRON - ODC. 6/9 KŁUSOWNIK Serial dla młodych widzów, 30 min, Polska 1976 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Aleksander Minkowski Zdjęcia: Wiesław Zdort Aktorzy: Marek Sikora, Zuzanna Antoszkiewicz, Czesław Jaroszyński, Arkadiusz Bazak, Krzysztof Kowalewski, Bolesław Płotnicki, Marek Sikora, Joanna Bogacka, Wojciech Pokora Ariel wspólnie z Bogdanem odkrywają, że poszukiwanym przez milicję kłusownikiem jest Bendek. Chłopcy są oburzeni. Przecież to właśnie Bendek był tym, który oskarżył o kłusownictwo ojca Bogdana. Tymczasem samopoczucie Majki znów się pogarsza. W tajemnicy przed dziewczyną Ariel jedzie do jej rodziców. Uspokaja ich i prosi, by ojciec Majki postarał się ją zrozumieć. Dowodem jego wyrozumiałości ma być ogłoszenie w gazecie, na które dziewczyna czeka. 20:35 BARWY DZIECIŃSTWA - BOSO PO ŚCIERNISKU (PO STRNISTI BOS / BAREFOOT) Komediodramat, 99 min, Czechy, 2017 Reżyseria: Jan Sverak Aktorzy: Jan Trska, Oldrich Kaiser Trwa II wojna światowa. Eda wraz z ojcem i matką opuszcza Pragę i przeprowadza się do krewnych na wieś. Rodzina musi odnaleźć się w nowych warunkach i środowisku. Zwłaszcza Eda robi wszystko, by zyskać akceptację nowych kolegów. Gdzieś w tle nieustannie toczą się krwawe wojenne zmagania, ale nie przeszkadza to zbytnio Edzie w korzystaniu z licznych uroków dzieciństwa. Film Jana Sveraka to prequel jego pochodzącej z 1991 roku "Szkoły podstawowej". [opis dystrybutora] 22:25 POWIDOKI - OJCIEC SERGIUSZ/LEW TOŁSTOJ Dysk./wywiad/debata, 13 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca), Piotr Nowak (prowadzący) W kolejnym odcinku przedmiotem rozmowy jest późne opowiadanie Tołstoja "Ojciec Sergiusz". "Powidoki" to program publicystyczny poruszającym istotne zagadnienia z zakresu filozofii, etyki i socjologii. Dwoje prowadzących: dziennikarka Barbara Schabowska i filozof prof. Piotr Nowak na przykładach wybranych przez siebie książek podejmą dyskusję nad zawartością tych dzieł i ich społeczną recepcją. Każdy odcinek cyklu jest poświęcony analizie jednej wybranej książki w formie rzeczowej dyskusji pomiędzy prowadzącymi. "Powidoki" mają na celu przybliżyć widzom istotne i trudne tematy drążące współczesną cywilizację poddaną rygorowi postępu. 22:40 RYMKIEWICZ. HISTORIA I METAFIZYKA Film dokumentalny, 50 min, Polska, 2019 Reżyseria: Beata Netz Scenariusz: Przemysław Dakowicz, Beata Netz Zdjęcia: Witold Kornaś, Piotr Wacławik, Paweł Hołubowic, Aleksander Macierzyński Klasyczny film biograficzny. Życie Jarosława Marka Rymkiewicza opowiedziane poprzez wydarzenia i miejsca, jakie przywołuje on w swoich utworach. Próba zdefiniowania, czym dla literatury polskiej, dla polskiej kultury, dla polskiego życia intelektualnego, jest twórcza obecność Profesora w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat. 01:05 KINO NOCNE - ANNA KARENINA (ANNA KARENINA) Melodramat, 124 min, Wielka Brytania 2012 Reżyseria: Joe Wright Scenariusz: Tom Stoppard Aktorzy: Keira Knightley, Jude Law, Aaron Taylor - Johnson, Matthew Macfadyen, Kelly Macdonald, Domhnall Gleeson, Ruth Wilson, Emily Watson Szalona miłość pięknej Anny, która porzuca męża i rezygnuje z dotychczasowej pozycji w wielkim świecie, a wszystko to w imię uczucia, za które przyjdzie jej zapłacić najwyższą cenę. Ukończona w 1877 roku powieść "Anna Karenina" to jedno z największych dzieł Lwa Tołstoja. Wśród licznych ekranizacji słynnej powieści należy wymienić: niemą wersję z 1915 roku w reżyserii J. Gordona Edwardsa oraz inny niemy film z 1927 roku Edmunda Gouldinga z Gretą Garbo, która powtórnie zagrała tytułową bohaterkę w 1935 roku, a także brytyjski film z 1948 roku Juliena Duviviera z Vivien Leigh i Ralphem Richardsonem i film Basila Colemana z Nicolą Pagett i Erikiem Porterem. W 1997 roku powstała kolejna wersja "Anny Kareniny" w reżyserii Bernarda Rose'a z Sophie Marceau. Pamiętne kreacje tytułowej bohaterki stworzyły jeszcze Anna Tarasowa, Tatiana Samojłowa, a także słynna tancerka Maja Plisiecka. Anna Karenina w filmie z roku 2012 ma rysy pięknej angielskiej aktorki Keiry Knightley. Romans został osadzony w realiach carskiej Rosji, u schyłku lat 70. XIX wieku. Młoda i piękna Anna jest żoną Aleksieja Karenina, wysoko postawionego urzędnika. Wiedzie ustabilizowane życie, dzieląc czas między wychowywanie syna a życie towarzyskie w gronie petersburskich elit. Kiedy wyjeżdża sama na kilka dni do Moskwy, by odwiedzić ukochanego brata, na moskiewskim dworcu kolejowym poznaje przypadkowo przystojnego hrabiego Wrońskiego. Od tej pory jej dotychczasowe życie radykalnie się zmienia. Anna Karenia nie potrafi się oprzeć uczuciu, daje się porwać ogarniającej ją namiętności wbrew wszelkim moralnym zasadom i towarzyskim konwenansom. Początkowo jeszcze zamierza natychmiast opuścić Moskwę i wrócić do męża i syna. Niespodziewanie na dworcu pojawia się jednak Wroński, który wyznaje jej miłość. 03:10 WOJNA ŚWIATÓW - NASTĘPNE STULECIE Film s - f, 97 min, Polska 1981 Reżyseria: Piotr Szulkin Scenariusz: Piotr Szulkin Zdjęcia: Zygmunt Samosiuk Występują: Roman Wilhelmi, Krystyna Janda, Mariusz Dmochowski, Jerzy Stuhr, Marek Walczewski, Bożena Dykiel, Janusz Gajos, Joanna Żółkowska, Witold Pyrkosz, Stanisław Tym, Wiesław Drzewicz, Zbigniew Buczkowski i inni Pierwszym fabularnym filmem Piotra Szulkina był "Golem" z 1979 roku. Wcześniej reżyser znany był głównie z realizacji filmów krótkometrażowych - "Narodziny" (1975), "Dziewce z ciortem" (1976), animowany "Copyright by Film Polski MCMLXXVI" (1977), "Kobiety pracujące" (1978). Pozostałe filmy fabularne w reżyserii Piotra Szulkina to "O - bi, o - ba, koniec cywilizacji" (1984), "Ga, ga - chwała bohaterom" (1986), "Femina" (1991). W swoim dorobku ma także reżyserię sztuk teatru telewizji - "Krzyżówka" (1977), "Opinia" (1978) "Maszyny do pisania" (1980), "Pępowina" (1991), "Tango" (1991) Scenariusz "Wojny światów" oparty został na powieści Herberta George'a Wellsa pod tym samym tytułem. Wellsowi oraz Orsonowi Wellesowi film został dedykowany. Akcja rozgrywa się w fikcyjnej rzeczywistości początku następnego tysiąclecia. Państwem przedstawionym w filmie rządzi telewizja - telewizory są wszędzie, w każdym domu, w urzędach, barach, na każdej ulicy. Telewizja kreuje rzeczywistość - istnieje tylko to, co istnieje na szklanym ekranie. Kiedy Ziemię odwiedzają Marsjanie, zostają powitani jako przyjaciele i bracia - dzieki temu, że takim w umysłach Ziemian stworzyła ich telewizja. Jednak przybysze okazują się krwiopijcami - w dosłownym tego słowa znaczeniu. Do życia potrzebują ludzkiej krwi. Ziemska władza wprowadza terror, by ludzie "dobrowolnie" oddawali krew. Przez megafony i telewizyjne odbiorniki ogłasza się ciągle, że najważniejszy jest spokój i posłuszeństwo. W dwunastym dniu wizyty Marsjan na Ziemi, 28 grudnia 2000 roku Iron Idem, telewizyjny gwiazdor, autor niezwykle popularnego i niezależnego jak dotąd programu, zostaje zmuszony do odczytania przed telewizyjnymi kamerami tekstu wzywającego do przyjaźni z Marsjanami. Z każdym dniem coraz bardziej osaczony próbuje się jakoś bronić. Historia jego oporu jest głównym wątkiem filmu. Bohater w ciągu kilku dni traci pracę, mieszkanie, jego żona ostaje porwana i zamordowana, Idem ląduje na ulicy. Kiedy Marsjanie opuszczają Ziemię, oficjalnie ogłasza się, że wcale nie byli przyjaciółmi, a jedynie sprawcami nieszczęść. W telewizji, która jeszcze niedawno pokazywała zbiorowe wyrazy poparcia dla Marsjan, teraz przedstawiane są akty nienawiści wobec nich. Idem zaś zostaje dla odmiany oskarżony o kolaborację z Marsjanami. Skazany na karę śmierci umiera, ale tylko na telewizyjnym ekranie. Ginie kukła, a Idem odchodzi wolno. Przybysze z Marsa dawno opuścili już Ziemię, ale ludzie przyzwyczajeni do strachu łatwo ulegną kolejnym złudzeniom preparowanym przez telewizję, gdyż właśnie złudzeń potrzebują.