TVP Kultura Czwartek, 16.07.2020 08:45 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - KS. ROBERT SKRZYPCZAK Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadząca) Gościem programu jest ceniony rekolekcjonista i teolog ks. Robert Skrzypczak, autor bardzo ważnej książki, której tytuł mówi wszystko: "Miłość warta obrączek. Jak zbudować małżeństwo na całe życie". Autor, w obliczu kryzysu rodziny, jako doświadczony katechista, postanowił napisać swego rodzaju poradnika i vademecum dla tych, którzy obawiają się wejścia w związek małżeński, żywią duże nadzieje związane z tym sakramentem oraz są już po ślubie i borykają się z różnymi problemami. 09:15 HISTORIA KINA W POPIELAWACH Dramat, 95 min, Polska 1998 Scenariusz i reżyseria: Jan Jakub Kolski Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Krzysztof Majchrzak, Bartosz Opania, Grażyna Błęcka - Kolska, Michał Jasiński, Tomasz Krysiak, Franciszek Pieczka, Mariusz Saniternik, Joanna Pierzak, Izabella Bukowska, Maria Gładkowska, Jan Nowicki, Anna Biernacka, Edward Kusztal, Aleksander Bednarz, Bogusław Nobielski, Maria Wójcikowska, Zdzisław Reczyński, Michał Szkóp i inni "Nie poddaję się oczekiwaniom widzów. Tym, co kontroluje moją pracę, jest wewnętrzne przekonanie o słuszności, uczciwości i serdeczności tego, co robię. Jeśli to się zrymuje z oczekiwaniami widzów, proszę uprzejmie. Jeżeli się nie zrymuje - przepraszam. Na zapotrzebowanie społeczne niech odpowiadają moi zdolniejsi koledzy. W każdym filmie zabiegam, żeby odkrywać dla siebie coś nowego. Nie chcę powtarzać światów, które już wykreowałem. Nie sądzę, żebym stał w miejscu. Widzom mogę powiedzieć tyle: przyjdźcie na ten film, a zobaczycie, jak wiele zdarzyło się ostatnio" - deklarował w jednym z wywiadów Jan Jakub Kolski. To słowa niezwykłe w czasach dominacji filmowej komercji i podporządkowania X Muzy dogmatowi zysku. Przypominające, że prawdziwa sztuka jest w swej istocie elitarna. Dąży nie do schlebiania masowym gustom (to domena, demokratycznej z natury, rozrywki), lecz odkrywania nieznanych obszarów piękna, poszerzania granic ludzkiej wyobraźni i wrażliwości. Często też staje się widzialnym świadectwem poszukiwania przez artystę własnego miejsca w rzeczywistości, budowania przezeń oryginalnej wizji świata. Dotychczasowy dorobek twórczy Jana Jakuba Kolskiego dobitnie potwierdza tę regułę. Kolejne filmy reżysera, od debiutanckiego "Pogrzebu kartofla" aż po "Historię kina w Popielawach", dowodzą z jednej strony przywiązania do pewnych motywów i pejzaży, z drugiej zaś pokazują duchowy rozwój ich twórcy, jego zmagania z własnymi obsesjami i kompleksami. Fabuła "Historii kina w Popielawach" rozgrywa się również w scenerii znanej z wcześniejszych obrazów Kolskiego (malownicze pola, dalekie horyzonty, wiejskie chałupy) i wśród "znajomych" typów ludzkich (nieudaczni, ułomni, wewnętrznie niespełnieni mężczyźni; kobiety cierpiące z powodu nieszczęśliwej miłości). Krąży też wokół bliskich reżyserowi tematów: czasu, przeznaczenia, bólu, miłości. "Historia..." stanowi jednak również zamknięcie pewnego etapu twórczych poszukiwań Kolskiego. "Jest ostatnim z serii filmów, w których dokonywałem osobistych rozliczeń ze światem" - jak mówił w jednym z wywiadów. To z jednej strony zwiastun rozluźnienia więzów z wypracowaną przez lata estetyką, z drugiej zaś utwór bardzo osobisty, nawiązujący do rzeczywistych dziejów przodków artysty. "W mojej prywatnej historii rodzinnej cztery pokolenia zapisywały kartę pod nazwą"film", prawie od początku, odkąd kino istnieje. Prababka na początku wieku miała jedno z pierwszych kin w Łodzi"Theatre Optique Parisien", dziadek był producentem filmowym, przedstawicielem firm Fox, Metro Goldwyn Meyer, Paramount. Ojciec - montażysta filmowy, siostra - montażystka, ja - też filmowiec. Ale nie znalazłem dość odwagi czy nieskromności, żeby opowiadać wprost tę historię. Ukryłem więc moich antenatów za postaciami filmowymi" - zwierzał się swego czasu reżyser. Narratorem tytułowej "historii" jest dziesięcioletni Staszek Szewczyk, wychowany wprawdzie w mieście, lecz uczący się w wiejskiej szkole w Popielawach, skąd pochodzą jego dziadkowie. W pamiętniku, który pisze, bardzo wiele miejsca zajmuje zasłyszana historia barwnego, głośnego w okolicy, kowalskiego rodu Andryszków. Zaczyna się ona od Józefa Andryszka, zwanego Pierwszym. W XIX wieku zbudował on kinomaszynę, zanim jeszcze to samo uczynili na Zachodzie bracia Lumiere. Poprzez następne pokolenia saga rodzinna dochodzi do lat sześćdziesiątych XX wieku, czyli losów Józefa Andryszka Szóstego, zwanego Szustkiem, który marzy o odtworzeniu wynalazku swego przodka. Stanowczo sprzeciwia się temu jego ojciec, uważając, że kinomaszyna była przez lata przekleństwem rodu. W ten sposób pod ręką Kolskiego fascynująca historia rodzinna splata się nierozerwalnie z rozważaniami o fenomenie kina. Liczne wyróżnienia polskie i zagraniczne, w tym m.in. Złote Lwy w Gdańsku - Gdyni (1998) za najlepszy film roku oraz nagrody dla Krzysztofa Majchrzaka (pierwszoplanowa rola męska), Kazimierza Rozwałki (produkcja) i Jana Jakuba Kolskiego (nagroda Kin Studyjnych); Syrenka Warszawska (1998); Brązowe Grono na LLF w Łagowie (1998); Grand Prix dla filmu na Międzynarodowym Spotkaniu Kina i Telewizji - Kino Pełnoekranowe w Genewie (1999); Srebrny Witeź na MFF Słowiańskich i Prawosławnych w Moskwie (1999) oraz Grand Prix na Festiwalu Alte Adria Cinema w Trieście (1999) dla Jana Jakuba Kolskiego. 11:00 LALKA - ODC. 1/9 - POWRÓT Serial obyczajowy, 77 min, Polska 1977 Reżyseria: Ryszard Ber Scenariusz: Aleksander Ścibor - Rylski, Jadwiga Wojtyłło Zdjęcia: Jacek Korcelli Muzyka: Andrzej Kurylewicz Aktorzy: Małgorzata Braunek, Jerzy Kamas, Anna Milewska, Zofia Mrozowska, Alina Janowska, Bogdan Baer, Mieczysław Czechowicz, Jan Englert, Stefan Friedmann, Emil Karewicz, Józef Nalberczak, Bronisław Pawlik, Wojciech Pokora, Jerzy Turek, Czesław Wołłejko, Zygmunt Apostoł, Stanisław Jaroszyński, Teresa Lipowska, Józef Łodyński, Wojciech Machnicki, Tadeusz Teodorczyk, Jerzy Tkaczyk i inni "To powieść stworzona na serial" - mówił Ryszard Ber w trakcie realizacji telewizyjnej wersji "Lalki". Zadanie miał niełatwe. Po pierwsze książka Bolesława Prusa należy do kanonu literatury polskiej i stworzenie jej równorzędnego, ekranowego ekwiwalentu to trudne i ryzykowne. Po drugie Ber musiał się liczyć z porównaniami do wcześniejszej, kinowej adaptacji dokonanej przez Wojciecha Hasa. Z perspektywy roku 2000 można powiedzieć, że "Lalka" jako serial przetrwała próbę czasu, a nawet zaskarbiła sobie sympatię sporej części widzów, o czym świadczą liczne wznowienia. Cykl Bera jest też znacznie bliższy literackiemu oryginałowi niż film Hasa, w którym np. pominięto "pamiętnik starego subiekta". Nie znaczy to oczywiście, że serial przyjęto bezkrytycznie. Część recenzentów wytykała reżyserowi błędy obsadowe, narzekano też na stosunkowo niską temperaturę relacji między Wokulskim a Izabelą. Zgodny aplauz wywołała chyba tylko kreacja Bronisława Pawlika jako Rzeckiego. W interpretacji krakowskiego aktora pan Ignacy był jakby żywcem przeniesiony z Prusa. Rozbrajająco naiwny politycznie, do końca wierny w przyjaźni, przywiązany do staroświeckich zasad w handlu, dla ludzi dobry i współczujący, w interesach uczciwy. Za swą rolę Pawlik otrzymał kilka nagród, w tym "Złoty Ekran". Twórców "Lalki" wyróżniano zresztą wielokrotnie (liczne Nagrody Przewodniczącego Komitetu do Spraw Radia i Telewizji, laury na Festiwalu Polskiej Twórczości Telewizyjnej w Olsztynie). Warszawa, rok 1878. Na Krakowskim Przedmieściu mieści się wielki sklep galanteryjny "J. Mincel i S. Wokulski". Pod nieobecność pryncypała, a zarazem przyjaciela - Wokulskiego, sklep prowadzi pan Ignacy Rzecki. Pewnego dnia Stanisław Wokulski wraca z zagranicy, przywożąc duży majątek, którego dorobił się na dostawach wojskowych. Główną motywacją działań kupca jest romantyczna miłość do pięknej Izabeli Łęckiej, córki zrujnowanego arystokraty. Ta jednak widzi w nim jedynie żałosnego parweniusza. 12:30 CIUCIUBABKA Film obyczajowy, 50 min, Polska 1977 Scenariusz i reżyseria: Radosław Piwowarski Zdjęcia: Zdzisław Kaczmarek Muzyka: Henryk Kuźniak Aktorzy: Wiesław Wójcik, Gabriela Kownacka, Bohdana Majda, Anna Jaraczówna, Jerzy Staszewski, Władysław Wasilewski, Krystyna Tkacz, Hanna Małkowska, Celina Klimczakówna, Krystyna Karkowska, Maria Seroczyńska, Maria Białoborzeska, Irena Burawska i inni Film 29 - letniego wówczas Radosława Piwowarskiego, który już w swoich pierwszych produkcjach dał się poznać jako bystry obserwator rzeczywistości, ludzkich charakterów, uczuć i emocji. Choć "Ciuciubabka" ustępuje późniejszym dziełom tego reżysera ("Yesterday", "Pociąg do Hollywood", "Kochankowie mojej mamy" czy "Kolejność uczuć"), stanowi jednak już udaną próbkę jego oryginalnego stylu. Jest to zapis epizodu z życia młodego małżeństwa, które dość szybko znalazło się na krawędzi rozpadu. Piotr jest architektem, Grażyna - socjologiem. Połączyła ich wielka miłość od pierwszego wejrzenia, która później rozmyła się w codziennych drobnych kłótniach i konfliktach, wzajemnych pretensjach, niewybaczonych winach. Rozwód przebiegłby zapewne bez komplikacji, gdyby nie niespodziewane odwiedziny matki Grażyny, święcie przekonanej, że pożycie młodych układa się jak najlepiej. Pretekstem do przyjazdu do stolicy stał się zjazd absolwentek jej dawnego gimnazjum. Zaskoczeni i zmieszani małżonkowie postanawiają nie pozbawiać swego gościa złudzeń. Rozpoczynają więc dwuznaczną grę w tytułową ciuciubabkę, udając zgodną, kochającą się parę. Ale na dłuższą metę udawanie nie bardzo im wychodzi, narasta irytacja i poczucie absurdu. W końcu Grażyna, w odruchu desperacji, wyjawia matce, że jest już z mężem po pierwszej rozprawie. Starsza pani wyjeżdża rozgoryczona i smutna. Małżonkowie żegnają się na dworcu. Ale czy wszystko już stracone? 13:30 IKONY MUZYKI - ELTON JOHN (DISCOVERING MUSIC - ELTON JOHN) Film dokumentalny, 43 min, Wielka Brytania, 2015 Reżyseria: Lyndy Saville "Discovering Music" to cykl dokumentalny poświęcony różnym artystom muzyki rockowej i popularnej. Bohaterem tego odcinka jest Elton John, brytyjski piosenkarz, pianista i kompozytor. Od 1967 roku współpracuje z autorem tekstów Berniem Taupinem. W swojej 40 - letniej karierze sprzedał ponad 300 milionów nagrań. Otrzymał 6 statuetek Grammy, 4 Brit Awards, Oscara, Złotego Globa. Magazyn Rolling Stone zakwalifikował go na liście 100 najlepszych artystów wszechczasów na 49 miejscu. Aktywnie działa na rzecz walki z Aids. W 1997 roku otrzymał tytuł szlachecki z rąk brytyjskiej królowej. 14:25 DWA KSIĘŻYCE Film obyczajowy, 133 min, Polska 1993 Scenariusz i reżyseria: Andrzej Barański Zdjęcia: Ryszard Lenczewski Muzyka: Henryk Kuźniak Aktorzy: Artur Barciś, Anna Polony, Jan Frycz, Maria Gładkowska, Krzysztof Kolberger, Zofia Merle, Bożena Adamek, Edward Kusztal, Grażyna Trela, Dorota Pomykała, Anna Majcher, Beata Tyszkiewicz, Henryk Bista, Franciszek Pieczka, Marek Walczewski, Małgorzata Sadowska, Agnieszka Suchora, Joanna Szczepkowska i inni Adaptacja opowiadania znanej pisarki Marii Kuncewiczowej, autorki "Tristan 1946", "Cudzoziemki", "Natury". Andrzej Barański "mistrz opisu małomiasteczkowej kultury i obyczajów" - jak napisano w jednej z recenzji - realizując "Dwa księżyce", udowodnił, że pozostaje wierny głównemu tematowi swojej twórczości. Ten trwający ponad dwie godziny film jest zbudowany z siedemnastu epizodów, w których wystąpiło 107 aktorów, a aż 40 zagrało główne role. W obsadzie same aktorskie gwiazdy, gdyż każda nawet najmniejsza rola dawała tu możliwość stworzenia niezapomnianej kreacji. I właśnie scenariusz, a nie względy finansowe, przyciągnęły tylu znakomitych aktorów. Reżyser pieczołowicie odtworzył atmosferę przedwojennego Kazimierza. "Chciałbym ocalić od zapomnienia stworzone przez Kuncewiczową obrazy. W zbiorze jej nowel znalazłem to, co ogromnie cenię. Zmysł obserwacyjny, wyczulony na językowe niuanse słuch, wyjątkową znajomość opisywanego środowiska i doskonale nakreślone portrety psychologiczne" - mówił Barański. Krytycy zgodnie podkreślali malarskość i poetyckość zrealizowanego przez niego filmu. "Dwa księżyce" pełne są nostalgii, w poetycki sposób ukazują, że "inny" księżyc świeci bogatym, a "inny" biednym. Rok 1930. Do Kazimierza nad Wisłą jak co roku ściągają artyści, inteligencja, letnicy. Spotykają się z miejscowymi mieszczanami, chłopami, kupcami i Żydami. Rodzą się animozje, ale też przyjaźnie i próby porozumienia. Każdy z siedemnastu epizodów dotyczy innej osoby. Łączy je postać ślepca Michała, który w swej wędrówce spotyka kolejnych bohaterów filmu. Piękna letniczka Flora nie może się zdecydować, w jakiej sukni ma przyjąć kochanka. W końcu znudzony oczekiwaniem mężczyzna odchodzi z jej służącą. Żona pijaka, Ludwisia, spragniona jakiejś odmiany, wychodzi na chwilę do cukierni. Pozostawia rozgrzane żelazko na marynarce męża. Po powrocie do domu zostaje przez niego okrutnie pobita. Krawcowa Walentyna ulega urokowi młodego mężczyzny, który przypomina jej dawnego kochanka. Uczucie podstarzałej kobiety jest z góry skazane na niepowodzenie. Przyjezdny malarz portretuje żebraka jako Boga. Owdowiała Malwina jest właścicielką starego sadu. Postanawia go sprzedać, gdyż nie potrafi poradzić sobie z utrzymaniem ogrodu. W końcu jednak pozostaje na gospodarstwie. W finale artyści - malarze odbywają nocną przechadzkę. Pod wpływem światła księżyca, podkreślającego nadrealność krajobrazu, popadają w dziwny nastrój. 16:50 TRZEBA ZABIĆ TĘ MIŁOŚĆ Dramat społeczny, 92 min, Polska, 1972 Reżyseria: Janusz Morgenstern Scenariusz: Janusz Głowacki Aktorzy: Jadwiga Jankowska-Cieślak, Andrzej Malec, Janusz Bylczyński, Alicja Jachiewicz, Jan Englert, Barbara Wrzesińska, Władysław Kowalski, Tomasz Lengren, Jan Himilsbach, Ewa Ziętek, Bożena Dykiel Magda i Andrzej mimo zdania egzaminu nie dostali się na studia. Chcieliby ułożyć sobie wspólne życie, ale nie mają gdzie mieszkać. Dziewczyna podejmuje pracę w szpitalu jako salowa, pragnie zdobyć nie tylko potrzebne przy egzaminie wstępnym na medycynę punkty, ale także doświadczenie niezbędne w przyszłym zawodzie. Andrzej także stara się o pracę. Nie waha się, kiedy żona właściciela warsztatu samochodowego proponuje mu załatwienie pracy w zamian za erotyczne usługi. Nie ma również żadnych moralnych oporów, by okraść swoją kochankę, gdy potrzebuje pieniędzy na wynajęcie mieszkania dla siebie i Magdy. Kiedy zaś kradzież się wydaje, zabiera uskładane wspólnie z Magdą oszczędności na mieszkanie. Dziewczyna wybacza mu romans, ale nie może wybaczyć kradzieży. Młodzi bohaterowie "Trzeba zabić tę miłość", wchodząc w dorosłe życie, zetknęli się od razu z jego brutalnością, z nieuczciwością osób dojrzałych. I akceptują bez sprzeciwu zastane układy obyczajowe. Po premierze filmu podkreślano, że jest to jeden z nielicznych polskich obrazów bez zbędnego moralizatorstwa i ubarwiania przedstawiających rzeczywistą sytuację młodych ludzi na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. W filmie znakomicie zadebiutowała Jadwiga Jankowska - Cieślak, która otrzymała w roku 1972 nagrodę PWSTiTV im. Zbigniewa Cybulskiego. 18:30 TEATR NA TEN CZAS - PAWEŁ DANGEL Felieton, 4 min, Polska, 2020 "Teatr na ten czas" to cykl, w którym aktorzy, reżyserzy, krytycy i ludzie związani ze sceną opowiadają o przełomowych spektaklach, kreacjach aktorskich, pomysłach reżyserskich. Gościem odcinka będzie reżyser teatralny Paweł Dangel. 18:45 SERIALOWA NOSTALGIA - DETEKTYWI NA WAKACJACH - ODC 4/5 WIELKIE ODKRYCIE Serial przygodowy, 31 min, Polska 1979 Scenariusz i reżyseria: Leokadia Migielska Zdjęcia: Czesław Swirta Aktorzy: Barbara Wrzesińska, Zbigniew Józefowicz, Jacek Staszewski, Anna Ossowska, Marek Ulański Dzieci poszukują złodzieja, który okradł zabytkową kapliczkę. Jedyny ślad jakim dysponują, to latarka zgubiona przez niego wewnątrz kaplicy. Przy okazji mali detektywi dokonują interesującego odkrycia. Pod deskami podłogi znajdują schowany tam stary obraz. 19:20 DETEKTYWI NA WAKACJACH - ODC 5/5 NA TROPIE Serial przygodowy, 31 min, Polska 1979 Scenariusz i reżyseria: Leokadia Migielska Zdjęcia: Czesław Swirta Aktorzy: Barbara Wrzesińska, Zbigniew Józefowicz, Jacek Staszewski, Anna Ossowska, Marek Ulański Dzieci wpadają wreszcie na trop osobników, którzy tak bardzo interesowali się kapliczką. Jacek i jego przyjaciele dowiadują się, co przyciągnęło tu złodziei i poszukiwaczy przygód. 20:00 TEATR SENSACJI - AKCJA V - PILNA PRZESYŁKA DO LONDYNU Teatr, 55 min, Polska, 1973 Reżyseria: Andrzej Zakrzewski Scenariusz: Jerzy Janicki Zdjęcia: Henryk Kucharski Aktorzy: Jan Englert, Aleksandra Zawieruszanka, Ryszarda Hanin, Wanda Łuczycka, Henryk Borowski, Aleksander Dzwonkowski, Danuta Wodyńska, Igor Śmiałowski, Ignacy Machowski, Krzysztof Chamiec, Leszek Herdegen, Janusz Zakrzeński, Konrad Morawski, Jan Machulski, Zygmunt Kęstowicz Piąta część widowiska opartego na motywach książki Michała Wojewódzkiego "Akcja V1 V2". W tej części: Gestapowiec Mosel prowadzi energiczne śledztwo w sprawie śmierci Schikory. Maria, gosposia Fundelowa, udostępnia polskim naukowcom jego mieszkanie na prowadzenie badań części rakiet znalezionych przez chłopów z lubelskiego. Chłopom z Sarnak udaje się ukryć przed Niemcami całą rakietę, która spadła na nadbużańskie bagna. Maryla na polecenie kierownictwa podziemia organizuje jej przewóz karawanem pogrzebowym Leona Szokalskiego do Warszawy. Pułkownik Max Dachter świętuje na francuskim wybrzeżu pierwszy sukces nowej broni - wystrzelenie rakiety V na Londyn. 21:10 KOŁO PIÓRA Magazyn, 10 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marcin Kube Wykonawcy: Mariusz Cieślik (prowadzący) Mariusz Cieślik poleca książki warte przeczytania: "Wyrwa"| Wojciecha Chmielarza, "Dzień wagarowicza" Roberta Ziębińskiego, "Rok małpy" Patti Smith, "Gozo. Radosna siostra Malty" Piotra Ibrahima Kalwasa, "Pamięci, pamięci" Marii Stiepanowej. Oprócz tego felieton poświęcony postaci zmarłego w czerwcu 2020 r. Jeana Raspaila, francuskiego pisarza i podróżnika. 21:25 KINO MISTRZÓW - ZNIEWOLONY (12 YEARS A SLAVE) Dramat, 128 min, Wielka Brytania/USA 2013 Reżyseria: Steve McQueen Scenariusz: John Ridley Aktorzy: Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender, Benedict Cumberbatch, Paul Dano, Paul Giamatti, Lupita Nyong'o, Sarah Paulson, Brad Pitt Obsypany nagrodami dramat historyczny w reżyserii Steve'a McQueena: 3 Oscary 2014 (najlepszy film, najlepsza aktorka drugoplanowa Lupita Nyong'o, najlepszy scenariusz adaptowany) oraz 6 nominacji w innych kategoriach, ponadto Złoty Glob i BAFTA dla najlepszego filmu. "Zniewolony" to oparta na autobiograficznej powieści "12 Years A Slave" wstrząsająca historia Solomona Northupa (1808 - 1863), amerykańskiego działacza na rzecz abolicjonizmu. Został podstępnie uprowadzony i sprzedany do pracy w niewoli, w której spędził 12 lat. Kiedy odzyskał wolność, wydał autobiograficzną książkę w formie pamiętnika, w której spisał dramatyczne wspomnienia z czasów swojej niewoli. Solomon Northup przyszedł na świat w stanie Nowym Jorku jako wolny człowiek. Pracował na farmie, grał na skrzypcach. Założył rodzinę, wraz z żoną i dziećmi wiódł uczciwe życie, był szanowanym obywatelem. Rodzinne szczęście zburzyło uprowadzenie Northupa, który został podstępem zwabiony na Południe i sprzedany handlarzom w Luizjanie. Gehenna wolnego człowieka, który stał się niewolnikiem, trwała 12 koszmarnych lat. Przez cały ten czas Solomon Northup nie tracił nadziei, wierząc, że kiedyś odzyska wolność. Akcja filmu rozpoczyna w roku 1841, kiedy Solomon Northup szuka nowej pracy. Na północy Stanów Zjednoczonych od lat czarnoskórzy obywatele cieszą się wolnością. Inaczej jest jednak w południowych stanach, gdzie wciąż panuje niewolnictwo. Kiedy Northup trafia tu podstępnie zwabiony, zaczyna się jego życiowa tragedia, która ma swój szczęśliwy finał w 1843 r. , dzięki pomocy przyjaciół i znajomych. 23:40 JAZZ JUNIORS 2019 - ERNST REIJSEGER Koncert, 30 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Ernst Reijseger, Adam Pierończyk, Mino Cinelu Pierwsza część koncertu finałowego Jazz Juniors 2019, jednego z najstarszych festiwali jazzowych w Polsce. W tej części koncertu wystąpi wiolonczelista ERNST REIJSEGER, Holenderski wiolonczelista i kompozytor zaliczany od ponad trzech dekad do światowej czołówki artystów. Większość owoców jego współpracy z muzykami i zespołami z różnych narodowości nie daje się zaklasyfikować do poszczególnych gatunków muzycznych. Reijseger współpracował m.in. z Seanem Berginem, Yo - Yo Ma, Derekiem Baileyem, Franco d’ Andreą, Luciano Biondinim, Michelem Godardem czy wiolonczelistą Giovannim Sollimą. W 1985 roku został nagrodzony holenderską nagrodą Boy Edgar Prize w kategorii jazz i muzyka improwizowana. Dziesięć lat później odebrał Bird Award na North Sea Jazz Festival. Reijsenger tworzy muzykę do filmów i dokumentów. Począwszy od 2004 roku napisał ścieżki dźwiękowe do czterech filmów i dokumentu 3D Wernera Herzoga: The White Diamond, The Wild Blue Yonder, Rescue Dawn, My Son, My Son What Have Ye Done i Cave of Forgotte Dreams, wydane przez Winter&Winter. 00:20 NOCNY DOKUMENT - ŻYCIE I ŚMIERĆ WALTERA BENJAMINA (THE LIFE AND DEATH OF WALTER BENJAMIN) Film dokumentalny, 58 min, Francja, 2016 Reżyseria: Reiner E. . Moritz Zdjęcia: Marc Lescher Muzyka: Michel Tabachnik Film opowiada historię życia Waltera Benjamina, niemiecko - żydowskiego eseisty, krytyka, teoretyka kultury. Dokument rzuca nowe światło na życie filozofa, omawia jego główne dzieła, a także przedstawia fragmenty opery Michela Tabachnika i Regisa Debraya, która powstała w oparciu o biografię Benjamina. 01:20 TEATR NA TEN CZAS - PAWEŁ DANGEL Felieton, 4 min, Polska, 2020 "Teatr na ten czas" to cykl, w którym aktorzy, reżyserzy, krytycy i ludzie związani ze sceną opowiadają o przełomowych spektaklach, kreacjach aktorskich, pomysłach reżyserskich. Gościem odcinka będzie reżyser teatralny Paweł Dangel. 01:25 W TRZY MIESIĄCE DOOKOŁA ŚWIATA - LION. DROGA DO DOMU. (LION) Dramat, 113 min, Australia/Wielka Brytania/USA 2016 Reżyseria: Garth Davis Scenariusz na podstawie książki "A Long Way Home" autorstwa Saroo Brierleya: Aktorzy: Dev Patal, Rooney Mara, Nicole Kidman, Divian Ladwa, Deepti Naval, Sunny Pawar Oparta na prawdziwych wydarzeniach opowieść o tym, jak 20 lat po rozdzieleniu z rodziną Saroo Brierley wyrusza na poszukiwanie swoich bliskich. "Lion" otrzymał sześć nominacji do nagrody Oscara, m.in. w kategoriach: najlepszy film, aktor drugoplanowy (Patel), aktorka drugoplanowa (Kidman), scenariusz adaptowany. Nagrody BAFTA przyznano za scenariusz i za rolę drugoplanową dla Deva Patela. Film okazał się ogromnym sukcesem komercyjnym. Indie, Khandwa, rok 1986. To tu mieszka 5 - letni Saroo (rewelacyjny Sunny Pawar), wraz z matką, starszym bratem Guddu i młodszą siostrą. Chłopcy kradną węgiel z pociągów towarowych, który wymieniają na mleko i jedzenie, by wspomóc ciężko pracującą matkę. Pewnego dnia Saroo znowu wyrusza z bratem na poszukiwanie jakiegokolwiek zajęcia, ale zmęczony zasypia. Po przebudzeniu postanawia odnaleźć Guddu i szuka go w pociągu, ale szybko ponownie zasypia. W tym czasie pociąg rusza w daleką trasę. Po kilku dniach mały Saroo dociera do Kalkuty, daleko od domu. Pięciolatek nie zna lokalnego dialektu, nie potrafi powiedzieć, gdzie mieszka jego rodzina. Błąkając się po ulicach miasta, natrafia na Noor, która zabiera go do swego domu i obiecuje pomóc. Chłopiec jednak ucieka, uznając, że ma ona złe zamiary. Po kilku tygodniach tułaczki, zostaje zatrzymany przez młodego mężczyznę, który odprowadza go na posterunek policji, a stąd nikomu nieznany Saroo trafia do sierocińca. Trzy miesiące później poznaje panią Sood, która zamieściła ogłoszenia w kilku gazetach, ale nikt się nie zgłosił po chłopca. W tej sytuacji zdradza mu, że pewne australijskie małżeństwo jest zainteresowane adopcją. Sood uczy Saroo angielskiego. Rok później chłopiec wyjeżdża do Tasmanii, do domu Sue i Johna Brierleya. Jego przybrani rodzice zapewniają mu wygodne życie. Jako dorosły już chłopak wyjeżdża na studia do Melbourne. Ma wielu przyjaciół z różnych krajów. Coraz częściej myśli o miejscu urodzenia. Za podszeptem swojej dziewczyny Lucy, amerykańskiej studentki, korzysta Google Earth, by odnaleźć swoje rodzinne miasto w Indiach. W tych poczynaniach wspiera go gorąco jego przybrana matka Sue. 03:20 KINO NOCNE - TANIEC RZECZYWISTOŚCI (LA DANZA DE LA REALIDAD) Dramat biograficzny, fantasy, 127 min, Francja, 2013 Reżyseria: Alejandro Jodorowsky Scenariusz: Alejandro Jodorowsky Zdjęcia: Jean - Marie Dreujou Muzyka: Adn Jodorowsky Aktorzy: Adn Jodorowsky, Alejandro Jodorowsky, Jeremias Herskovits, Brontis Jodorowsky, Axel Jodorowsky Wielki powrót do kina Alejandro Jodorowsky'ego: reżysera, scenarzysty komiksowego, duchowego guru, terapeuty i Szalonego Kapelusznika. Taniec rzeczywistości jest autobiograficzną opowieścią o dorastaniu w Chile, ale trudno odróżnić tu fakty od konfabulacji. Jest to również psychodrama, w której syn reżysera, wcielający się w rolę swojego dziadka, szuka źródeł rodzinnych traum i próbuje je zneutralizować. To także popis wyobraźni Jodorowsky'ego, która z surrealistyczną dezynwolturą miesza musical, horror, melodramat i bajkę. Na wpół mityczną krainę dzieciństwa zamieszkują barwne i karykaturalne postacie: śpiewające kadłubki, nadzy mistycy, smutne karlice, fajtłapowaci rewolucjoniści i jeszcze mniej rozgarnięci tyrani. Kolejne fantastyczne epizody, następujące po sobie z ekstatyczną szybkością i bez żadnego narracyjnego rygoru, to przypowieści, dzięki którym młody bohater uczy się, jak pokonać wewnętrzny mrok, i nawiązuje kontakt ze swoim dorosłym ja. (Piotr Mirski, źródło: nowehoryzonty.pl)