TVP Kultura Wtorek, 21.07.2020 08:40 POWIDOKI - JONATHAN SWIFT Dysk./wywiad/debata, 11 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca), Piotr Nowak (prowadzący) "Powidoki" to program publicystyczny poruszający istotne zagadnienia z zakresu filozofii, etyki i socjologii. Dwoje prowadzących: dziennikarka Barbara Schabowska i filozof prof. Piotr Nowak na przykładach wybranych przez siebie książek podejmą dyskusję nad zawartością tych dzieł i ich społeczną recepcją. Tym razem przedmiotem dyskusji jest twórczość Jonathana Swifta. Prowadzący szukają odpowiedzi na pytanie: czym są "Podróże Gulliwera" - niewątpliwym osiągnięciem sztuki retorycznej, przypowieścią dla dzieci (zwłaszcza we wdzięcznej animacji Disneya), czy też już w lekturze nieco obsceniczną baśnią dla dorosłych? 08:55 GUSTA I GUŚCIKI (GOUT DES AUTRES, LE) Komedia obyczajowa, 108 min, Francja 2000 Reżyseria: Agnes Jaoui Scenariusz: Agnes Jaoui, Jean-Pierre Bacri Występują: Jean-Pierre Bacri, Anne Alvaro, Alain Chabat, Agnes Jaoui, Gerard Lanvin, Christiane Millet, Wladimir Yordanoff i inni Debiut reżyserski francuskiej aktorki i scenarzystki Agnes Jaoui okazał się przedsięwzięciem ze wszech miar udanym, co potwierdziły m.in. 4 Cezary 2001 dla najlepszego filmu, za scenariusz, drugoplanową rolę kobiecą (Anne Alvaro) i męską (Gerard Lanvin), Felix 2000 za scenariusz, Grand Prix des Ameriques na MFF w Montrealu oraz nominacja do Oscara dla filmu nieanglojęzycznego. Jaoui, spostrzegawcza i inteligentna obserwatorka ludzkich zachowań, na ekranie konfrontuje ze sobą krańcowo różnych bohaterów, tworząc barwną i zabawną mozaikę ludzkich typów i gustów. Te ostatnie odgrywają tu rolę zasadniczą - to w nich zawiera się pośrednio całe życie człowieka: środowisko, z którego się wywodzi, szkoła, do której chodził, bagaż genetyczny i społeczny. To właśnie gust decyduje o naszej przynależności do określonej "kasty", wyznacza granice towarzyskie. Pokonanie "bariery" własnego gustu jest trudne, ale - jak przekonuje film - nie niemożliwe. Bohater filmu, Jean-Jacques Castella, wyrafinowanym gustem nie grzeszy. Jest przedsiębiorcą, który do wszystkiego doszedł sam ciężką pracą. Stara się jednak być nowoczesny: do prowadzenia firmy zatrudnia dyplomowanego menedżera, ubezpiecza znaczące kontrakty, co wiąże się z koniecznością wynajmowania ochroniarza, podejmuje naukę angielskiego. Jego niepracująca żona Angelique zabija nudę egzystencji bogatej pani domu miłością do zwierząt i pracą dekoratorki wnętrz o dość specyficznym poczuciu piękna. Naukę angielskiego Castella traktuje dość niefrasobliwie: wynajętą nauczycielkę, Clarę Devaux, która zjawia się w jego biurze, obraża i odsyła do domu. Tego samego dnia daje się zaciągnąć żonie do teatru, którego nie lubi, ale idzie, bo w jednej z drobnych ról występuje jego siostrzenica. Przedstawienie "Bereniki" Racine'a staje się prawdziwym przełomem w jego życiu: jest urzeczony tekstem sztuki, a jeszcze bardziej faktem, że w głównej roli występuje jego nauczycielka. Zakochuje się w niej, zaczyna regularnie bywać w teatrze, przykłada się do lekcji, traktując lektorkę z całym szacunkiem należnym "kapłance sztuki". Stara się również wejść w krąg jej znajomych i przyjaciół, nie wyczuwając, że jest przez nich traktowany z lekceważeniem i kpiną "należną" nieokrzesanemu nuworyszowi. W kawiarni, w której bywają artyści, a wraz z nimi i Castella, jego kierowca, Deschamps, spotyka kelnerkę, Manie, z którą kiedyś łączył go przelotny romans. Teraz dziewczynie bardziej podoba się ochroniarz Castelli, Moreno, i to z nim zaczyna sypiać. Pod wieloma względami oboje doskonale się rozumieją, ale Moreno jako były policjant nie może zaakceptować faktu, że Manie dorabia do pensji handlując narkotykami. Zakochany Castella robi postępy w angielskim, kupuje abstrakcyjny obraz od znajomego Clary, czym naraża się żonie, która nie godzi się na powieszenie płótna w domu. Otwierający się na inny świat mężczyzna odchodzi w końcu od Angelique, ale żyjąca na wyżynach sztuki Clara ciągle pozostaje dla niego nieosiągalna. 11:00 LALKA - ODC. 4/9 - PIERWSZE OSTRZEŻENIE Serial obyczajowy, 78 min, Polska 1977 Reżyseria: Ryszard Ber Scenariusz: Aleksander Ścibor - Rylski, Jadwiga Wojtyłło Zdjęcia: Jacek Korcelli Muzyka: Andrzej Kurylewicz Aktorzy: Małgorzata Braunek, Jerzy Kamas, Bronisław Pawlik, Alina Janowska, Anna Milewska, Zofia Mrozowska, Bogdan Baer, Mieczysław Czechowicz, Jan Englert, Stefan Friedman, Emil Karewicz, Józef Nalberczak, Wojciech Pokora, Jerzy Turek, Czesław Wołłejko, Aby przypodobać się pannie Izabeli, Wokulski organizuje klakę i kwiaty podczas występów włoskiego aktora Rossiego. Następnie przez podstawionych licytantów kupuje kamienicę Łęckich za 90 tys. rubli. W ten sposób ocala posag panny Izabeli. Łęccy, którzy liczyli na 120 tys. , są mocno rozczarowani. Do Warszawy przyjeżdża z zagranicy Kazio Starski, daleki kuzyn Izabeli. Panna Łęcka uważa go za ewentualnego kandydata na męża. Przy Wokulskim rozmawia ze Starskim po angielsku. Obrażony Wokulski żegna się chłodno i sam wyjeżdża do Paryża, choć miał jechać z Łęckimi. 12:30 TROCHĘ NADZIEI Film obyczajowy, 51 min, Polska, 1971 Reżyseria: Julian Dziedzina Scenariusz: Ernest Bryll Zdjęcia: Andrzej Ramlau Aktorzy: Zygmunt Apostoł, Krystyna Kołodziejczyk, Piotr Loretz, Katarzyna Łaniewska, Zygmunt Maciejewski, Celina Mencner Film porusza problem ucieczki młodych ludzi ze wsi do miast. Tym razem jednak, w obliczu słabości chorego ojca, bohater filmu Janek, postanawia wrócić na wieś. 13:55 ŁAPA Film dokumentalny, 45 min, Polska, 2003 Reżyseria: Tadeusz Pikulski Scenariusz: Tadeusz Pikulski Wykonawcy: Tadeusz Pikulski, Andrzej Łapicki Andrzeja Łapickiego często pytano w wywiadach, czy gdyby to było możliwe, zrobiłby jeszcze raz to samo w życiu. Dziś na to pytanie odpowiada: nigdy. Skąd ta niechęć do zawodu aktora? Odniósł przecież taki sukces: długo bił rekordy popularności, wygrywał w przeróżnych plebiscytach, dostawał Złote i Srebrne Maski, kochały się w nim całe pokolenia Polek. Od tej zaskakującej odpowiedzi Tadeusz Pikulski zaczyna budowę portretu aktora. Sięga do bogatych archiwaliów Telewizji Polskiej i pokazuje jego kunszt aktorski, jego ewolucję i meandry artystycznej drogi. Robi to, konstruując układankę z fragmentów utrwalonych na taśmie przedstawień Teatru Telewizji, spektakli teatralnych, filmów fabularnych, zarejestrowanego w Polskim Radiu procesu pracy nad słuchowiskiem, a także interesujących wypowiedzi Andrzeja Łapickiego o aktorstwie i teatrze, wygłaszanych przy różnych okazjach i w różnych okresach. Zaczynał artystyczną edukację w czasie wojny - mając 17 lat wystąpił w amatorskim przedstawieniu wystawionym na tzw. kolonii Staszica w Warszawie. Wkrótce potem dostał się do Państwowego Instytutu Sztuki, jedynej tajnej uczelni tego typu w ówczesnej Europie. Po wojnie nie mógł się odnaleźć w "socrealistycznym sosie". Przełom w jego karierze nastąpił po 1956 roku, na deskach warszawskiego Teatru Współczesnego. Zaczął też grać w filmach. Uchodził za ideał scenicznego i ekranowego uwodziciela: miał ogromny wdzięk, czar, doskonałe maniery i wspaniały głos. Jego talent pozwalał mu wcielać się w kochanków z różnych epok. Wpadł w pułapkę. Gdyby nie ocknął się w porę, zostałby na zawsze zakonserwowany w "szufladce" amanta. Wyrwał się z niej. Grał potem wrażliwych inteligentów, a także ludzi silnych, twardych, zdecydowanych. Po mistrzowsku pokazywał stany ducha mężczyzny bez narodowych odniesień i kreował bohaterów mocno osadzonych w polskiej rzeczywistości. Ze szczególnym upodobaniem grał w sztukach Fredry. Z powodzeniem zabrał się też za reżyserię. Swego czasu powiedział: aktorstwo nie jest dla inteligentów. Człowiek inteligentny ma w sobie dużą dozę autokrytycyzmu, a to utrudnia otworzenie się, obnażenie swoich emocji. Inteligent się tego wstydzi. Inteligencja stoi w sprzeczności z tym, co powinno cechować aktorstwo: bezwstydem, brutalnością, brakiem ograniczeń. Może więc w tym tkwi przyczyna tego kategorycznego "nigdy!"? Na końcu dokumentu jednak Andrzej Łapicki powraca do przytoczonej na wstępie wypowiedzi i - jak klamrą - zamyka całość powtórną odpowiedzią na pierwsze pytanie. Jest już inna. 14:55 WIZJA LOKALNA 1901 Film historyczny, polityczny, 96 min, Polska 1980 Scenariusz i reżyseria: Filip Bajon Zdjęcia: Jerzy Zieliński Muzyka: Zdzisław Szostak Wyk. Tadeusz Łomnicki, Daniel Olbrychski, Jerzy Stuhr, Elżbieta Borysiak, Krzysztof Kozłowski, Grzegorz Dobrzycki, Zygmunt Bielawski, Henryk Bista, Wiesław Drzewicz, Zdzisław Wardejn, Andrzej Wasilewicz, Stanisław Igar i inni Rekonstrukcja wydarzeń, które miały miejsce w roku 1901 we Wrześni, a do polskiej historii przeszły pod nazwą "strajku szkolnego". Kiedy w dwóch najwyższych klasach zakazano posługiwania się językiem polskim, dzieci solidarnie odmówiły odpowiadania i modlenia się po niemiecku. Zostały za to ukarane chłostą, gwałtownie protestujących rodziców aresztowano, kilkunastu z nich skazano na kary do 2 lat więzienia. Sprawa ta odbiła się głośnym echem w całej Polsce. Pisała o niej także prasa europejska. Prawie osiemdziesiąt lat po wydarzeniach wrześnieńskich powrócił do nich Filip Bajon. Ale skupił się bardziej na odtworzeniu nastroju tamtych wypadków. Sięgnął po niezwykle surowe środki wyrazu. Autor zdjęć Jerzy Zieliński podkreślał, że zamierzeniem było, "aby film angażował widza właśnie prostotą środków". Surowe wnętrza, czerwone mury domów, opustoszałe uliczki, dają wrażenie wszechobecnego chłodu. Natomiast postacie bohaterów, zarówno dzieci jak i dorosłych, pełne są wewnętrznego żaru, bije z nich niezłomność i głębokie zaangażowanie w sprawę, której podjęli się bronić. Wszystko to sprawia, że film przybrał bardziej poetycką niż paradokumentalną formułę. Zdjęcia plenerowe wykonano w Gniewie - niewielkim miasteczku w województwie gdańskim. Zachował się tam cały XIX - wieczny zespół architektoniczny. Dzisiejsza Września bowiem jest już zupełnie inna od tej z początku wieku. Z kolei zdjęcia atelierowe wykonano w łódzkiej Wytwórni Filmów Fabularnych, zbudowano tam klasę szkolną na wzór tej, która znajduje się dziś w Muzeum Regionalnym we Wrześni. Krytycy podkreślali, że Filip Bajon zrealizował film niezwykły i bardzo dojrzały. Uhonorowany został za to - Srebrnymi Lwami na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku w roku 1980 oraz Nagrodą Dziennikarzy akredytowanych na tym festiwalu. Brązowe Lwy otrzymał także autor scenografii - Andrzej Kowalczyk. Wiosna 1901 roku. Dzieci maszerują po dziedzińcu szkoły we Wrześni. Brakuje jednej z klas. Okazuje się, że jej uczniowie odmówili zmówienia modlitwy w języku niemieckim, za karę zostali zamknięci w sali. Klasa Bronki, Antka i Kacpra postanawia przyłączyć się do protestu kolegów. Rektor szkoły Fedtke, inspektor Winter i inni nauczyciele zmuszają do odpowiedzi po niemiecku kilkoro dzieci, pozostali dalej milczą. W samo południe uczniowie zostają przyprowadzeni na szkolny korytarz, gdzie mają otrzymać chłostę. Wtedy do szkoły wdzierają się rodzice oburzeni znęcaniem się nad dziećmi. Żandarmi spisują ich nazwiska. Mijają dni, dzieci dalej odmawiają nauki w języku niemieckim. Kierownictwo szkoły naciska na rodziców, w wyniku tego kilkoro uczniów wraca do nauki. Inni udają się do starego wiatraka, wierząc, że ujrzą tam znak od Boga, który widzi ich cierpienia. 16:30 ŚNIADANIE U TIFFANY'EGO (BREAKFAST AT TIFFANY'S) Komedia romantyczna, 110 min, USA 1961 Reżyseria: Blake Edwards Scenariusz na podstawie minipowieści Trumana Capote: George Axelrod Zdjęcia: Franz Planer Muzyka: Henry Mancini Aktorzy: Audrey Hepburn, George Peppard, Patricia Neal, Martin Balsam, Mickey Rooney, Buddy Ebsen, Dorothy Whitney, Alan Reed, John Mc Giver, Stanley Adams i inni Słynna adaptacja opublikowanej w 1958 roku opowieści pod tym samym tytułem amerykańskiego pisarza Trumana Capote. Po premierze romantyczna komedia obyczajowa zyskała wyśmienite recenzje krytyki, przyjęła ją z uznaniem również publiczność, a Blake Edwards zdobył miano jednego z najlepszych reżyserów komediowych w Hollywood. Wielki sukces filmu późniejszego twórcy m.in. głośnego cyklu o zabawnych przygodach "Różowej Pantery", potwierdzają nominacje do Oscara, które Akademia przyznała za scenariusz, scenografię oraz dla najlepszej aktorki Audrey Hepburn, dla której niezapomniana rola Holly stała się przełomowym momentem w jej karierze. Najwyżej cenioną nagrodę filmową otrzymał natomiast Henry Mancini za muzykę i przebojową piosenkę "Moon River", wyśpiewaną przez samą Audrey Hepburn. Śliczna i czarująca Holly Golightly mieszka w kamienicy na nowojorskiem Manhattanie, dokąd przybyła z małej mieściny w Teksasie. Młoda dziewczyna prowadzi ekscentryczny tryb życia, jest zwariowana, lekkomyślna i nierozważna. Często urządza huczne przyjęcia i szampańsko się bawi, a z kolei innym razem zaszywa się w samotności i pędzi żywot nieszczęśliwej pustelnicy. Holly ma niekonwencjonalnie urządzone mieszkanie, kota bez imienia, a perfumy i szminkę przechowuje w skrzynce na listy. Ciągle zapomina klucza od drzwi frontowych, stając się utrapieniem dla sąsiada, japońskiego fotografa Yunioshi (Mickey Rooney), którego nęka dzwonkami o każdej porze. Pewnego dnia do kamienicy, gdzie mieszka Holly, wprowadza się nowy lokator, Paul Varjak (George Peppard). Początkujący pisarz jest utrzymankiem starszej damy (Patricia Neal), często odwiedzającej swego młodego kochanka. Gdy kiedyś Holly znowu zapomina kluczy, dzwoni do mieszkania Varjaka. Między dwojgiem zagubionych w życiu ludzi nawiązuje się nić przyjaźni. To właśnie Paul nazajutrz po hucznym przyjęciu (jedna z najbardziej pamiętnych komicznych scen w filmie) pomaga Holly odprawić do domu jej niechcianego męża, za którego dziewczyna wyszła za mąż mając zaledwie 15 lat, i małżeństwo z którym dawno zostało unieważnione. Włócząc się potem z Holly po mieście, Paul uświadamia sobie, że jest zakochany w swej uroczej przyjaciółce i prosi ją o rękę. Ale dziewczyna przebyła szmat drogi z prowincji do wielkiego miasta nie po to, by wiązać swoje życie z ubogim pisarczykiem. Marzy o małżeństwie z milionerem, wierząc, że ziści się jej sen o eleganckim świecie i zakupach w słynnym domu jubilerskim Tiffany'ego, który teraz może jedynie podziwiać zza szyby, codziennie jedząc naprzeciwko swoje skromne śniadanie. 18:30 KLUCZ DO WOJTYŁY WEDŁUG ŁUCZEWSKIEGO - MIŁOŚĆ I ODPOWIEDZIALNOŚĆ Kameralne i studyjne (widowisko), 6 min, Polska, 2020 Scenariusz: Michał Łuczewski Wykonawcy: Michał Łuczewski (prowadzący) "Miłość i odpowiedzialność", wydana w 1960 roku książka Karola Wojtyły, jest tematem kolejnego odcinka cyklu "Klucz do Wojtyły według Łuczewskiego". Praca, w momencie wydania, przez wielu krytyków uważana była za skandalizującą, także dlatego, że ksiądz Wojtyła, w tak otwarty sposób pisał w niej o miłości, małżeństwie i seksualności. Jego rozważania były efektem rozmów i wieloletniego towarzyszenia zaprzyjaźnionym rodzinom. Miłość i odpowiedzialność okazała się dla Wojtyły przepustką do ówczesnego papieża Pawła VI, który w czasach rodzącej się rewolucji seksualnej, właśnie w niej znalazł klucz do rozmowy o najważniejszych problemach nowoczesności. 18:45 SERIALOWA NOSTALGIA - DZIEWCZYNA I CHŁOPAK - SZEF I INNI Serial przygodowy dla młodych widzów, 44 min, Polska, 1977 Reżyseria: Stanisław Loth Scenariusz: Hanna Ożogowska, Anette Olsen Zdjęcia: Jerzy Łukaszewicz Aktorzy: Anna Sieniawska, Wojciech Sieniawski, Stanisław Mikulski, Barbara Sołtysik, Kazimiera Utrata, Barbara Rachwalska, Maria Kleydysz, Teresa Lipowska, Anna Milewska, Danuta Rastawicka, Michał Sumiński Tomek jako Tosia przyjeżdża do Słojewa. Od początku zaczyna wprowadzać nowe porządki. Miejscowym dzieciom nie podoba się taka dyktatura i postanawiają utrzeć "obcej" nosa. 20:00 STULECIE WINNYCH S.I - ODC. 7 Serial obyczajowy, historyczny, 43 min, Polska, 2019 Reżyseria: Piotr Trzaskalski Scenariusz: Ariadna Lewańska, Małgorzata Retei Muzyka: Wojciech Lemański Aktorzy: Kinga Preis, Jan Wieczorkowski, Roman Gancarczyk, Adam Ferency, Weronika Humaj, Aleksandra Kołacz, Karolina Bacia, Oliwia Tarachimowicz, Jakub Sasak, Patryk Szwichtenberg, Tomasz Włosok, Jakub Guszkowski, Krzysztof Rogucki, Ignacy Klim, Sebastian Sulima Ania i Mania uczą się w gimnazjum Platerek w Warszawie. Z Brwinowa dochodzą niepokojące wieści o zdrowiu Antoniego. Po konsultacji w warszawskiej klinice, lekarz stwierdza u Winnego chorobę otępienną. Paweł wyznaje Ani miłość i nalega na szybki ślub. Źle znosi wyjazd ukochanej do Warszawy, a za swoje cierpienie wini Lilpopa. - To on ci zawrócił w głowie... ta cała Warszawa, ta pensja dla panienek z wyższych sfer... Dziewczyna, choć odwzajemnia uczucie, nie chce przerywać nauki i prosi ukochanego o czas. Uczucie do Pawła utrzymuje w tajemnicy przed rodziną. Wstydzisz się mnie - pyta zaniepokojony Paweł. Mania, w przeciwieństwie do siostry nie ukrywa swoich uczuć i chętnie opowiada o swoich planach. - Kocham Pawła i chciałabym zostać jego żoną! - zwierza się zaskoczonej Ani. Ignacy przyjmuje w Warszawie święcenia kapłańskie. Podczas uroczystości Ania przypomina sobie, jak pierwsza przewidziała jemu przyszłość z dala od domu. W czasie jednego z warszawskich spacerów Ania zauważa zmianę zachowania Stanisława Lilpopa. - Wydaje mi się, że mam taką smutną pewność, że do nikogo i do niczego nie przynależę - mówi i prosi Anię, by została z nim na niedzielę w Warszawie. Dziewczyna myślami i sercem jest z Pawłem. W niedzielę jedzie do Brwinowa. Kilka dni później obie z Manią zostają wezwane do gabinetu dyrektorki szkoły. 20:50 KLUCZ DO WOJTYŁY WEDŁUG ŁUCZEWSKIEGO - MIŁOŚĆ I ODPOWIEDZIALNOŚĆ Kameralne i studyjne (widowisko), 6 min, Polska, 2020 Scenariusz: Michał Łuczewski Wykonawcy: Michał Łuczewski (prowadzący) "Miłość i odpowiedzialność", wydana w 1960 roku książka Karola Wojtyły, jest tematem kolejnego odcinka cyklu "Klucz do Wojtyły według Łuczewskiego". Praca, w momencie wydania, przez wielu krytyków uważana była za skandalizującą, także dlatego, że ksiądz Wojtyła, w tak otwarty sposób pisał w niej o miłości, małżeństwie i seksualności. Jego rozważania były efektem rozmów i wieloletniego towarzyszenia zaprzyjaźnionym rodzinom. Miłość i odpowiedzialność okazała się dla Wojtyły przepustką do ówczesnego papieża Pawła VI, który w czasach rodzącej się rewolucji seksualnej, właśnie w niej znalazł klucz do rozmowy o najważniejszych problemach nowoczesności. 21:05 LEKKIE OBYCZAJE - KAMPER Film komediowy, obyczajowy, 84 min, Polska 2016 Reżyseria: Łukasz Grzegorzek Scenariusz: Krzysztof Umiński, Łukasz Grzegorzek Aktorzy: Piotr Żurawski, Marta Nierdkiewicz, Sheily Jimenez, Justyna Suwała, Bartłomiej Świderski, Jacek Braciak Bohaterowie filmu to para trzydziestolatków, małżeństwo Mania Brzezińska oraz Mateusz Brzezińki, nazywany Kamperem. Pobrali się kiedyś z wielkiej miłości, byli naprawdę zakochani, stanowili jedność, ale dziś wydaje się, że każde z nich oczekuje zupełnie czegoś innego od współmałżonka. I wcale nie jest powiedziane, że muszą razem spędzić resztę życia. Mania jest zdolna, ambitna i mocno stąpa po ziemi. Gotowanie to jej największa pasja i z tym wiąże zawodową przyszłość. Kamper to wieczny chłopiec w krótkich spodenkach, bujający w obłokach lekkoduch, który wcale nie zamierza dorosnąć. Bardzo sobie ceni życie bez odpowiedzialności i zobowiązań. Snuje mrzonki o milionowym zarobku na pewnym wynalazku. Praca testera gier komputerowych całkowicie go satysfakcjonuje i w tym widzi źródło swego sukcesu. Tymczasem na horyzoncie pojawia się Marek Bana, uznany szef kuchni, którym zaczyna się interesować Mania. Znajomość z odnoszącym sukcesy mężczyzną spowoduje, że młoda kobieta zacznie poważnie się zastanawiać nad sensem jej związku małżeńskiego. Wprawdzie Mateusz to uroczy facet, ale nie ma większych ambicji. Jeśli Kamperowi zależy na żonie i chce ją zatrzymać, powinien zmienić się i zweryfikować swoje podejście do życia. On jednak najpierw przeżyje romans z nauczycielką hiszpańskiego. 23:15 PORTRETY - HEDY LAMARR GWIAZDA NIEBANALNA (HEDY LAMARR, L’INVENTION D’UNE STAR) Film dokumentalny, 51 min, Francja, 2018 Reżyseria: Claudia Collao Dokumentalny portret Hedy Lamarr, amerykańskiej aktorki i wynalazczyni wi - fi. 00:15 SCENA KLASYCZNA - SCENA KLASYCZNA - BBOYS Koncert, 34 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Tomasz Domański, Dawid Gieranin, Marcin Kost Scena klasyczna w wyjątkowej - tanecznej odsłonie. W kolejnym odcinku Sceny klasycznej wystąpią tancerze breaka, tzw. "B - boys". To styl, który wymaga zdolności akrobatycznych, ale przede wszystkim polega na wyrażaniu siebie, umiejętności improwizacji i konfrontacji. Poznamy trzech przedstawicieli polskiego breakingu: Dawida Gierasa Gieranina, Marcina Kostka Kosta, Tomasza Thomaza Domańskiego. Tancerze opowiedzą o historii i specyfice tańca oraz zaprezentują swoje układy. 00:55 KINO NOCNE - MENINA (MENINA) Dramat, 93 min, Francja, 2017 Reżyseria: Cristina Pinheiro Scenariusz: Ghislain Cravatte, Laura Piani Aktorzy: Naomi Biton, Nuno Lopez, Beatriz Batarda 8 - letnia Luisa razem z rodzicami uciekła z Portugalii do Francji na początku lat siedemdziesiątych. Widmo terroru jednak cały czas ją prześladuje, zwłaszcza że nie ma wsparcia ani u ojca, który jest alkoholikiem, ani u matki, która nie poświęca jej uwagi, zajęta jedynie swoja osobą. Luisa całkiem nieźle zaadoptowała się w nowym kraju, mówi bezbłędnie po francusku i czuje się jak Francuzka. Pewnego dnia ojciec oznajmia, że musi wyjechać i nie wróci prędko. Dziewczynka jest zrozpaczona.... 2018 - główna nagroda na festiwalu w Goeteborgu. 02:30 DUREŃ (DURAK) Dramat, 115 min, Rosja, 2014 Reżyseria: Jurij Bykow Zdjęcia: Kirill Klepalov Aktorzy: Nina Antyukhova, Sergey Artsybashev, Pyotr Barancheev Film o uczciwym człowieku w nierównym starciu z machiną biurokratyczną. Dima Nikitin pracuje w niedużym miasteczku jako hydraulik. Spośród kolegów wyróżnia go uczciwość i prawość. Pewnej nocy, w cieszącym się złą sławą wiekowym hotelu robotniczym pękają rury. Do czasu przybycia ekipy nic nie zapowiada tragedii. Na miejscu Nikitin odkrywa, że budynek grozi zawaleniem i nie przetrwa nocy. Konieczna jest natychmiastowa ewakuacja. Ponieważ w większości zamieszkują go pijacy i włóczędzy, miejscowi oficjele unikają odpowiedzialności za skomplikowaną logistycznie operację. Osamotniony Dima podejmuje walkę o życie ponad ośmiuset mieszkańców budynku.