TVP Kultura Środa, 22.07.2020 08:30 TRZECI PUNKT WIDZENIA Dysk./wywiad/debata, 23 min, Polska, 2020 Scenariusz: Dariusz Gawin, Dariusz Karłowicz, Marek Cichocki Wykonawcy: Dariusz Gawin (prowadzący), Marek Cichocki(Prowadzący), Dariusz Karłowicz(Prowadzący) W tym wydaniu: 1. JAN POLKOWSKI Kolejna już rozmowa poświęcona postaci i twórczości Jana Polkowskiego. Tym razem przy okazji ukazania się wywiadu rzeki, który przeprowadził z pisarzem Piotr Legutko. O nietypowym życiorysie poety, jego działalności opozycyjnej i wydawniczej, a także twórczości poetyckiej i prozatorskiej i ścisłym ich związku z filozofią. 2. CHANTAL DELSOL W najbliższym czasie nakładem PiW - u ukaże się głośna książka Chantal Delsol "Wiek wyrzeczenia", o której autorzy programu rozmawiać będą w kontekście pytania o przyszłość cywilizacji chrześcijańskiej. Delsol każe sobie zadać pytanie, czy w świetle przemian zachodzących w zachodnich społeczeństwach nie należy uznać, iż jesteśmy świadkami końca chrześcijańskiego świata? Czy chrześcijańska religia przestanie funkcjonować jako podstawa norm moralnych oraz fundament cywilizacji? 3. KOT JELEŃSKI Rozmowa o wydanej właśnie biografii Konstantego Jeleńskiego pióra Anny Arno. Kim był Jeleński i co uczynił dla polskiej literatury i kultury? 09:00 ŚNIADANIE U TIFFANY'EGO (BREAKFAST AT TIFFANY'S) Komedia romantyczna, 110 min, USA 1961 Reżyseria: Blake Edwards Scenariusz na podstawie minipowieści Trumana Capote: George Axelrod Zdjęcia: Franz Planer Muzyka: Henry Mancini Aktorzy: Audrey Hepburn, George Peppard, Patricia Neal, Martin Balsam, Mickey Rooney, Buddy Ebsen, Dorothy Whitney, Alan Reed, John Mc Giver, Stanley Adams i inni Słynna adaptacja opublikowanej w 1958 roku opowieści pod tym samym tytułem amerykańskiego pisarza Trumana Capote. Po premierze romantyczna komedia obyczajowa zyskała wyśmienite recenzje krytyki, przyjęła ją z uznaniem również publiczność, a Blake Edwards zdobył miano jednego z najlepszych reżyserów komediowych w Hollywood. Wielki sukces filmu późniejszego twórcy m.in. głośnego cyklu o zabawnych przygodach "Różowej Pantery", potwierdzają nominacje do Oscara, które Akademia przyznała za scenariusz, scenografię oraz dla najlepszej aktorki Audrey Hepburn, dla której niezapomniana rola Holly stała się przełomowym momentem w jej karierze. Najwyżej cenioną nagrodę filmową otrzymał natomiast Henry Mancini za muzykę i przebojową piosenkę "Moon River", wyśpiewaną przez samą Audrey Hepburn. Śliczna i czarująca Holly Golightly mieszka w kamienicy na nowojorskiem Manhattanie, dokąd przybyła z małej mieściny w Teksasie. Młoda dziewczyna prowadzi ekscentryczny tryb życia, jest zwariowana, lekkomyślna i nierozważna. Często urządza huczne przyjęcia i szampańsko się bawi, a z kolei innym razem zaszywa się w samotności i pędzi żywot nieszczęśliwej pustelnicy. Holly ma niekonwencjonalnie urządzone mieszkanie, kota bez imienia, a perfumy i szminkę przechowuje w skrzynce na listy. Ciągle zapomina klucza od drzwi frontowych, stając się utrapieniem dla sąsiada, japońskiego fotografa Yunioshi (Mickey Rooney), którego nęka dzwonkami o każdej porze. Pewnego dnia do kamienicy, gdzie mieszka Holly, wprowadza się nowy lokator, Paul Varjak (George Peppard). Początkujący pisarz jest utrzymankiem starszej damy (Patricia Neal), często odwiedzającej swego młodego kochanka. Gdy kiedyś Holly znowu zapomina kluczy, dzwoni do mieszkania Varjaka. Między dwojgiem zagubionych w życiu ludzi nawiązuje się nić przyjaźni. To właśnie Paul nazajutrz po hucznym przyjęciu (jedna z najbardziej pamiętnych komicznych scen w filmie) pomaga Holly odprawić do domu jej niechcianego męża, za którego dziewczyna wyszła za mąż mając zaledwie 15 lat, i małżeństwo z którym dawno zostało unieważnione. Włócząc się potem z Holly po mieście, Paul uświadamia sobie, że jest zakochany w swej uroczej przyjaciółce i prosi ją o rękę. Ale dziewczyna przebyła szmat drogi z prowincji do wielkiego miasta nie po to, by wiązać swoje życie z ubogim pisarczykiem. Marzy o małżeństwie z milionerem, wierząc, że ziści się jej sen o eleganckim świecie i zakupach w słynnym domu jubilerskim Tiffany'ego, który teraz może jedynie podziwiać zza szyby, codziennie jedząc naprzeciwko swoje skromne śniadanie. 11:00 LALKA - ODC. 5/9 - WIDZIADŁO Serial obyczajowy, 79 min, Polska 1977 Reżyseria: Ryszard Ber Scenariusz: Aleksander Ścibor - Rylski, Jadwiga Wojtyłło Zdjęcia: Jacek Korcelli Muzyka: Andrzej Kurylewicz Aktorzy: Małgorzata Braunek, Jerzy Kamas, Bronisław Pawlik, Alina Janowska, Anna Milewska, Zofia Mrozowska, Bogdan Baer, Mieczysław Czechowicz, Jan Englert, Stefan Friedman, Emil Karewicz, Józef Nalberczak, Wojciech Pokora, Jerzy Turek, Czesław Wołłejko, Wokulski wyjeżdża do Paryża. W tym czasie Rzecki jako jego pełnomocnik odwiedza kamienicę Łęckich. Zaprzyjaźnia się z panią Stawską, jej matką i córeczką i w efekcie wizyty obniża im czynsz. Poznaje także baronową Krzeszowską oraz studentów, którzy w ogóle czynszu nie płacą. Wokulski hula w Paryżu z Suzinem. W wolnych chwilach przyjmuje tłumy interesantów - jako ewentualny "sponsor". Zaciekawiają go dwie postacie: baronowej Saint - Germain zleca odszukanie zaginionego męża pani Stawskiej, a profesor Geist fascynuje go doświadczeniami z metalami, wśród których jest też metal lżejszy od powietrza. Ale serce nie sługa - kiedy otrzymuje list od hrabiny, wraca do Warszawy. 12:35 W DOMU Film obyczajowy, 40 min, Polska 1975 Scenariusz i reżyseria: Andrzej Barański Zdjęcia: Tomasz Tarasin Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Hanna Bedryńska, Zygmunt Zintel, Gilbert Nsangata, Alicja Sobieraj, Ewa Zdzieszyńska, Stefan Paska, Kazimierz Wichniarz, Wanda Ostrowska Skłaniająca do refleksji opowieść osadzona w realiach Polski za czasów głębokiej komuny. Film pokazuje szare, prowincjonalne miasteczko, gdzie wieje nudą i beznadziejnością. Senna, spokojna miejscowość ożywa na moment, gdy na rynku pojawia się rozklekotany pekaes, przywożący podróżnych z wielkiego miasta. Jeszcze jednym widomym łącznikiem prowincji ze światem jest listonosz roznoszący długo wyczekiwane listy. W miasteczku wszyscy się znają, wiedzą o swoich rodzinnych problemach, zazdroszczą cudzego szczęścia. Stosunki międzysąsiedzkie najłatwiej podtrzymuje się, wystając godzinami w oknie mieszkania. Przechodzący ulicą zawsze zagadnie, przekaże nowinę czy ważną wiadomość. Z ożywionych kontaktów okienno - ulicznych można się dowiedzieć, kto się ożenił i, że na weselu nie było kompletnie nic do jedzenia - tylko wódka - a także kto właśnie bije świniaka i z pewnością dostanie się swojską kiełbasę, albo gdzie można kupić dolary czy choćby bony na dżinsy w Peweksie. Twórca filmu Andrzej Barański (rocznik 1941) urodził się w niewielkim miasteczku, w Pińczowie. Zaczynał wyższą edukację od Politechniki Śląskiej w Gliwicach, potem studiował reżyserię w łódzkiej filmówce. Zanim zaistniał na ekranie, pisał sztuki dla teatru studenckiego. Zdobył przede wszystkim uznanie jako reżyser filmowy i scenarzysta, tworząc filmy ciepłe, liryczne, przedstawiające swojskie obrazy z życia polskiej prowincji. Taka właśnie jest, wyciszona i nostalgiczna, telewizyjna produkcja "W domu", zawierająca wątki autobiograficzne. Film zdobył kilka nagród: za debiut reżyserski w kategorii filmu telewizyjnego na festiwalu gdyńskim, Złoty Koziołek w Lublinie dla najlepszego filmu telewizyjnego oraz Złoty Ekran (przyznawany przez pismo "Ekran") za scenariusz i reżyserię. Bohaterowie tej opowieści to starsze małżeństwo, które reżyser przedstawia w sposób wyrozumiały i ciepły. Nie szydzi z nich, raczej odnosi się z szacunkiem do rodziców, którzy poświęcają się bezgranicznie jedynakowi. On pracuje w biurze, ona zajmuje się domem. Ich skromne, monotonne życie sprowadza się do pracy, regularnego słuchania audycji radiowej "Wędrówki muzyczne po kraju" i niekończących się starań o zabezpieczenie bytu syna. Rodzice żyją tylko problemami studiującego w Łodzi Rysia. Piszą do niego listy, wysyłają paczki z domowymi ciasteczkami i smalcem, przekazują okazją choćby kilogram cukru, pastę do zębów i mydełko toaletowe, bo przecież jemu wszystko się przyda. Do tego dochodzi, oczywiście, regularna wysyłka ze skromnej pensji przekazów pieniężnych, zwłaszcza że jedzenie w studenckiej stołówce ostatnio się popsuło. W rodziców wstępują nowe siły, gdy otrzymują list z wiadomością, że Rysio przyjeżdża do domu. Zaczynają się gorączkowe przygotowania do przyjęcia tak ważnego gościa. 13:30 JAPONIA Z GÓRY ODC. 3 KOLEBKA TRADYCJI (JAPAN FROM ABOVE 3. THE CRADLE OF TRADITIONS) Film dokumentalny, 51 min, Francja, 2018 Reżyseria: Stephane Milliere, Xavier Lefebvre, Laurent Martein W trzeciej części poznamy skarby środkowej części Honsiu - poczynając od regionu Kansai przy górze Yoshino. Region Kansai to serce japońskiej kultury. Wiele tradycji zrodziło się właśnie tutaj. Na południe od Nara, pierwszej stolicy Japonii, ustanowionej w VIII wieku i kolebki tych tradycji stoi góra Yoshino. To jedno z najsłynniejszych miejsc do hanami, czyli zwyczaju zachwycania się urodą kwitnących kwiatów wiśni sakura. Jeśli miałbym opisać duszę japońską, to określiłbym ją jako kwitnące kwiaty dzikiej wiśni w blaskach słońca - napisał poeta. Przy górze Yoshino rośnie blisko 30 tysięcy drzew wiśni. W całym kraju Japończycy zbierają się, by delektować się chwilą kwitnienia ujętą w mono no aware, czyli wrażliwości na przemijającą naturę życia. Najlepszy widok Nary - stolicy cesarstwa między 710 i 784 rokiem jest ze zboczy góry Wakakusa. U jej stóp stoi Todai - Ji - jedna z najstarszych świątyń buddyjskich w Japonii. Znajdujący się w niej Pawilon Wielkiego Buddy Daibutsu - den - jest największą drewnianą budowlą na świecie. Kierując się na północ, wzdłuż rzeki Ina, docieramy do Ikedy - przedmieścia na granicy metropolii. Dotrzemy też do Kioto. To jedno z najlepiej zachowanych miast w kraju szczyci się około dwoma tysiącami budowli religijnych. Skierujemy się do prefektury Nagano i nad płaskowyż Azumino w sercu Alp Japońskich. Zostawiamy Alpy Japońskie i lecimy nad wybrzeże prefektury Ishikawa i półwysep Noto. Poznamy również Jezioro Biwa w sercu Honsiu, które szczyci się bogatą bioróżnorodnością. To raj ptaków wodnych i piękna sceneria do hodowli pereł. Zarazem symboliczne zakończenie tego etapu podróży. 14:25 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - ROMAN OPAŁKA Magazyn, 6 min, Polska, 2019 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks Wykonawcy: Magdalena Czubińska Roman Opałka był najważniejszym przedstawicielem konceptualizmu w Polsce. Jego cykl OPALKA 1965 /1 uchodzi za jeden z najciekawszych sposobów uchwycenia pojęcia czasu w historii sztuki. Słynne obrazy liczone, gdy pojawiają się na aukcjach, osiągają rekordowe kwoty sprzedaży. O zmarłym w 2011 roku artyście opowiada Magda Czubińska. 14:40 DANTON (DANTON) Dramat historyczny, 130 min, Polska/Francja 1982 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz według sztuki Stanisławy Przybyszewskiej "Sprawa Dantona": Jean - Claude Carrire Zdjęcia: Igor Luther Muzyka: Jean Prodromides Aktorzy: Gerard Depardieu, Wojciech Pszoniak, Bogusław Linda, Roland Blanche, Patrice Chereau, Emmanuelle Debever, Krzysztof Globisz, Ronald Guttman, Gerard Hardy, Marek Kondrat, Roger Planchon, Andrzej Seweryn i inni "Wajda zrobił film świetny, a odtwórcy ról pierwszo - i drugoplanowych dobrze przysłużyli się temu pięknemu dziełu. Tym lepiej dla kina, lecz tym gorzej dla historii, gdyż im lepszy jest film, tym bardziej widzowi narzuca się jego historia. Lecz historia w tym filmie nie jest naszą" - twierdzili francuscy krytycy, historycy i politycy po paryskiej premierze "Dantona". "Film ten to zderzenie dwóch charakterów, dwóch wrażliwości w konkretnej sytuacji, ale cierpi na tym wymiar historyczny każdej z dwu postaci. Danton i Robespierre byli motorami rewolucji francuskiej, ale nie jest to w filmie ukazane. Danton chce wstrzymać terror, Robespierre uważa, że musi iść dalej, ale dlaczego? Filmowi brakuje całego historycznego tła: Konwentu podzielonego przez frakcje, kontrrewolucyjnego powstania w Wandei, południa w ogniu buntów, nacisku koalicji obcych u granic Francji. Z tego względu dzieło Wajdy jest mylące" - dodawali inni. Na długo przed realizacją filmu Andrzej Wajda podjął już jedną próbę adaptacji dramatu Stanisławy Przybyszewskiej "Sprawa Dantona". W 1975 r. wystawił sztukę w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Spektakl utrzymywał się na afiszu przez blisko pięć sezonów. Zarówno w tamtej inscenizacji, jak i w późniejszym filmie Wajda odszedł od swego zamiłowania do wizualnych efektów. Dramatyczne starcia polityczne przejawiają się głównie w dialogu, w dyskursie, w konfliktach racji, a nie gestów. Reżyser nie starał się o wyszukane ujęcia i zaskakujące rozwiązania inscenizacyjne, co nie znaczy, że filmowi brakuje widowiskowości i rozmachu. Udział francuskich koproducentów zapewnił Wajdzie swobodę finansową, ułatwił także dystrybucję filmu za granicą. Nagroda Louisa Delluca oraz Unifrance Film, a zwłaszcza Cezar za reżyserię podnosiły renomę dzieła. W czołówce filmu nazwiska francuskich gwiazd figurują obok nazwisk czołówych polskich aktorów. Obóz "dantonistów" tworzą odtwórcy francuscy z Gerardem Depardieu w roli tytułowej na czele, filmowi zwolennicy Robespierre'a (w tej roli Wojciech Pszoniak) to Polacy. Depardieu i Pszoniaka uhonorowano za ich kreacje nagrodami na MFF w Montrealu w 1983 r. Bardzo trudno o jednoznaczną opinię na temat osobowości tak złożonej jak Danton. Będąc ministrem, powiadał o sobie: "Co mnie obchodzi moja reputacja! Niech Francja będzie wolna, a moje imię napiętnowane". "Beztroska i chęć korzystania z życia - pisze prof. Jan Baszkiewicz, jeden z konsultantów filmu - wiodły Dantona do braku skrupułów". "To przez zamożność przywiązuje się człowieka do jego ojczyzny" - głosił w Konwencie. Skłonny do korupcji, był jednak przy tym szczerze oddany ojczyźnie i rewolucji. Dla Wajdy najważniejszy jest jednak wizerunek Dantona jako polityka, rzecznika pewnej koncepcji władzy, panowania nad krajem, który wyszedłszy od tych samych, co Robespierre, założeń i ideałów, dochodzi do zupełnie innych wniosków, skłania się ku innym metodom realizacji obranych celów. Akcja filmu rozpoczyna się wiosną 1794 r. W rewolucyjnej Francji szaleje terror. Na posiedzeniu Komitetu Ocalenia Publicznego Billaud Varenne oskarża Dantona i jego przyjaciół o działalność kontrrewolucyjną. Robespierre nie zgadza się wprawdzie na sądzenie Dantona, ale inni członkowie Komitetu przytaczają wciąż nowe argumenty przeciwko niemu. Jednocześnie dochodzi do konfiskaty redagowanej przez Desmoulinsa gazety dantonistów "Vieux Cordelier". Wkrótce Danton otrzymuje poufne ostrzeżenie, że rząd nosi się z zamiarem aresztowania go. Z inicjatywy Robespierre'a dochodzi do spotkania obu przywódców, ale nie udaje im się osiągnąć porozumienia. W Komitecie Ocalenia Robespierre domaga się aresztowania Dantona. Nalega, by nastąpiło to szybko, gdyż czas pracuje na korzyść jego przeciwnika, który może w ciągu paru dni zmobilizować przeciw rządowi armię. Na podstawie raportu Saint - Juste'a zostaje przygotowana lista osób do aresztowania. W nocy z 30 na 31 marca policja zatrzymuje Dantona. 17:05 DAMY Z LASKU BULOŃSKIEGO (LES DAMES DU BOIS DE BOULOGNE / LADIES OF THE PARK) Dramat obyczajowy, 81 min, Francja, 1945 Reżyseria: Robert Bresson Aktorzy: Marcel Rouz, Lucienne Bogaert Film Roberta Bressona to wyjątkowa historia miłosna będąca adaptacją powieści Denisa Diderota z dialogami napisanymi przez samego Jeana Cocteau. Obraz opowiada o sile zemsty i mocy prawdziwej miłości. Kiedy dama z wyższych sfer, Helene, uświadamia sobie, że jej kochanek, Jean, nie jest już nią zainteresowany, postanawia się zemścić. Knuje spisek, w wyniku którego arystokrata poślubia podstawioną przez nią byłą prostytutkę, Agnes, licząc, że skandal taki całkowicie zburzy reputację "nikczemnego" Jeana. Krótko po fakcie, Helene wyjawia młodemu wstydliwe fakty z przeszłości jego nowej żony. Jednak zachowanie Jeana, wprawia Helene w osłupienie... 18:45 SERIALOWA NOSTALGIA - DZIEWCZYNA I CHŁOPAK - DOCHODZENIE Serial przygodowy, 46 min, Polska, 1977 Reżyseria: Stanisław Loth Scenariusz: Hanna Ożogowska, Anette Olsen Zdjęcia: Jerzy Łukaszewicz Aktorzy: Anna Sieniawska, Wojciech Sieniawski, Juliusz Lisowski, Bogusz Bilewski, Leonard Andrzejewski, Anna Milewska, Marian Łącz, Michał Sumiński, Jerzy Turek, Dariusz Biskupski, Elżbieta Dąbrowska, Tomasz Jarosiński, Tomasz Karwatka, Bartłomiej Łopiński, Grzegorz Studziński Wujostwo, u których rzekomy Tomek przebywa na wakacjach, są zaskoczeni przemianą, jaka nastąpiła w chłopcu, od czasu, gdy go ostatnio widzieli. Tomek jest dziwnie bojaźliwy w stosunku do psów i koni, mało je, często się myje i utrzymuje wzorowy porządek w swoim pokoju. Zaczynają sią zastanawiać, co się za tym kryje, ale udająca brata Tosia nie daje się zdemaskować. 20:00 W TRZY MIESIĄCE DOOKOŁA ŚWIATA - NASZA MŁODSZA SIOSTRA (UMIMACHI DIARY) Film obyczajowy, 121 min, Japonia, 2015 Reżyseria: Kore-Eda Hirokazu Scenariusz: Kore-Eda Hirokazu Zdjęcia: Takimoto Mikiya Muzyka: Kanno Yoko Aktorzy: Ayase Haruka, Nagasawa Masami, Kaho, Hirose Suzu W mieście Kamakura w dużym domu z duszą mieszkają trzy siostry: Sachi, Yoshino i Chika. Pewnego dnia otrzymują wiadomość o śmierci ojca, z którym od 15 lat nie miały żadnego kontaktu. Jadą na pogrzeb, gdzie poznają swoją przyrodnią siostrę, nieśmiałą nastolatkę Suzu. Postanawiają otoczyć opieką osieroconą dziewczynkę, zabierając ją ze sobą do Kamakury. "Nasza młodsza siostra" jest adaptacją bestsellerowej powieści graficznej Yoshidy Akimi Umimachi Diary. Historia czterech sióstr toczy się niespiesznie i rozpływa w subtelnościach, relacje między bohaterkami budowane są z ogromną precyzją. Reżyser poetycko i z elegancją celebruje zwyczajne, proste życie, a jednocześnie tworzy film głęboki, naturalny i realistyczny. (nowehoryzonty.pl) 22:15 GENIUSZ - ODC. 3 (EP. 3) Serial biograficzny, 48 min, USA, 2017 Reżyseria: Minkie Spiro Scenariusz: Mark Lafferty Aktorzy: Johnny Flynn, Geoffrey Rush, Samantha Colley Kolejny odcinek serialu odsłaniającego kulisy burzliwego życia uczuciowego laureata Nagrody Nobla w dziedzinie fizyki, Alberta Einsteina i jego skomplikowanych prywatnych relacji. Produkcja powstała na podstawie głośnej biografii autorstwa Waltera Isaacsona pt. Einstein. Odc. 3 Świeżo upieczony absolwent politechniki w Zurichu rozpoczyna pracę. 23:10 DOKUMENT W PODRÓŻY - POD OPIEKĄ WIECZNEGO SŁOŃCA (V PAPRSCICH SLUNCE / UNDER THE SUN) Film dokumentalny, 105 min, Łotwa/Korea Północna/Czechy/Niemcy/Rosja, 2015 Reżyseria: Vitaly Mansky Scenariusz: Vitaly Mansky Muzyka: Karlis Auzans Dziewczynka z przeciętnej rodziny zostaje wybrana do koreańskiej "Spartakiady". 01:00 POWIDOKI - JONATHAN SWIFT Dysk./wywiad/debata, 11 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca), Piotr Nowak (prowadzący) "Powidoki" to program publicystyczny poruszający istotne zagadnienia z zakresu filozofii, etyki i socjologii. Dwoje prowadzących: dziennikarka Barbara Schabowska i filozof prof. Piotr Nowak na przykładach wybranych przez siebie książek podejmą dyskusję nad zawartością tych dzieł i ich społeczną recepcją. Tym razem przedmiotem dyskusji jest twórczość Jonathana Swifta. Prowadzący szukają odpowiedzi na pytanie: czym są "Podróże Gulliwera" - niewątpliwym osiągnięciem sztuki retorycznej, przypowieścią dla dzieci (zwłaszcza we wdzięcznej animacji Disneya), czy też już w lekturze nieco obsceniczną baśnią dla dorosłych? 01:10 LEKKIE OBYCZAJE - KAMPER Film komediowy, obyczajowy, 84 min, Polska 2016 Reżyseria: Łukasz Grzegorzek Scenariusz: Krzysztof Umiński, Łukasz Grzegorzek Aktorzy: Piotr Żurawski, Marta Nierdkiewicz, Sheily Jimenez, Justyna Suwała, Bartłomiej Świderski, Jacek Braciak Bohaterowie filmu to para trzydziestolatków, małżeństwo Mania Brzezińska oraz Mateusz Brzezińki, nazywany Kamperem. Pobrali się kiedyś z wielkiej miłości, byli naprawdę zakochani, stanowili jedność, ale dziś wydaje się, że każde z nich oczekuje zupełnie czegoś innego od współmałżonka. I wcale nie jest powiedziane, że muszą razem spędzić resztę życia. Mania jest zdolna, ambitna i mocno stąpa po ziemi. Gotowanie to jej największa pasja i z tym wiąże zawodową przyszłość. Kamper to wieczny chłopiec w krótkich spodenkach, bujający w obłokach lekkoduch, który wcale nie zamierza dorosnąć. Bardzo sobie ceni życie bez odpowiedzialności i zobowiązań. Snuje mrzonki o milionowym zarobku na pewnym wynalazku. Praca testera gier komputerowych całkowicie go satysfakcjonuje i w tym widzi źródło swego sukcesu. Tymczasem na horyzoncie pojawia się Marek Bana, uznany szef kuchni, którym zaczyna się interesować Mania. Znajomość z odnoszącym sukcesy mężczyzną spowoduje, że młoda kobieta zacznie poważnie się zastanawiać nad sensem jej związku małżeńskiego. Wprawdzie Mateusz to uroczy facet, ale nie ma większych ambicji. Jeśli Kamperowi zależy na żonie i chce ją zatrzymać, powinien zmienić się i zweryfikować swoje podejście do życia. On jednak najpierw przeżyje romans z nauczycielką hiszpańskiego. 02:35 SCENA KLASYCZNA - SCENA KLASYCZNA - ALBERT KARCH Koncert, 35 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Albert Karch, Jagoda Stanicka, Aleksandra Bocian Albert Karch, rocznik 1993, perkusista. Występował m.in. z Tomaszem Dąbrowskim, Albertem Begerem, Wojtkiem Jachną czy kwartetem Marka Malinowskiego. Współtworzy zespół Into Interlude. Debiutancka płyta "Sundial" tria Jachna / Tarwid / Karch otrzymała tytuł płyty roku 2014 wg polish - blogspot i spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem zarówno publiczności, jak i krytyków. Karcha do tej pory można go było usłyszeć na 12 albumach prezentujących różne muzyczne style i podejście do muzyki. To pasjonat literatury i fortepianu, muzyki Bacha, romantycznej pieśni niemieckiej i Nat King Cole'a. W wolnych chwilach komponuje. Aktualnie jest studentem Rytmisk Musikkonservatorium w Kopenhadze, a dawniej legendy polskiej perkusji, Czesława Bartkowskiego. Krytycy piszą o nim, że mimo młodego wieku jest obdarzony wielką wyobraźnią i wyrazistością sceniczną. Łamie schematy i twórczo je modyfikuje. W Scenie Klasycznej Albert Karch pokaże się jako wykonawca i kompozytor. Zagra utwory ze swojego najnowszego albumu "Celestially Light". Towarzyszyć mu będą Jagoda Stanicka (fortepian) oraz Aleksandra Bocian (flet). Oprócz tego przedstawi też dłuższy fragment oparty na improwizacji perkusyjnych.