TVP Kultura Czwartek, 23.07.2020 08:40 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - PIOTR SCHMIDT Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Małgorzata Nieciecka - Mac (prowadząca) Gościem programu jest Piotr Schmidt. Trębacz jazzowy, producent muzyczny, lider zespołów, wykładowca na AM w Katowicach oraz na Instytucie Jazzu w PWSZ w Nysie. Jest uważany za jednego z najlepszych trębaczy jazzowych w Polsce. 08:55 RADWAN Film dokumentalny, 15 min, Polska, 2018 Reżyseria: Teresa Czepiec Scenariusz: Teresa Czepiec Muzyka: Stanisław Radwan Reżyserka obserwuje przy pracy Stanisława Radwana, jednego z najbardziej oryginalnych polskich kompozytorów muzyki dla kina i teatru. Przed kamerą odsłania się warsztat twórcy ścieżki dźwiękowej między innymi do filmu "Szpital przemienienia" Edwarda Żebrowskiego. Tym razem podsłuchujemy, jak Radwan pracuje z twórcami "Kordiana" w reżyserii Jana Englerta. Objawia się tu jego doświadczenie współpracy z Pierre’em Schaefferem i inklinacje w kierunku muzyki konkretnej. Muzyka rodzi się z połączenia brzmienia instrumentów oraz dźwięków pozamuzycznych: hałasów, szeptów i krzyków. (Opis: www.polishshorts.pl) 09:20 DAMY Z LASKU BULOŃSKIEGO (LES DAMES DU BOIS DE BOULOGNE / LADIES OF THE PARK) Film obyczajowy, 81 min, Francja, 1945 Reżyseria: Robert Bresson Aktorzy: Marcel Rouz, Lucienne Bogaert Film Roberta Bressona to wyjątkowa historia miłosna będąca adaptacją powieści Denisa Diderota z dialogami napisanymi przez samego Jeana Cocteau. Obraz opowiada o sile zemsty i mocy prawdziwej miłości. Kiedy dama z wyższych sfer, Helene, uświadamia sobie, że jej kochanek, Jean, nie jest już nią zainteresowany, postanawia się zemścić. Knuje spisek, w wyniku którego arystokrata poślubia podstawioną przez nią byłą prostytutkę, Agnes, licząc, że skandal taki całkowicie zburzy reputację "nikczemnego" Jeana. Krótko po fakcie, Helene wyjawia młodemu wstydliwe fakty z przeszłości jego nowej żony. Jednak zachowanie Jeana, wprawia Helene w osłupienie... 11:00 LALKA - ODC. 6/9 - WIEJSKIE ROZRYWKI Serial obyczajowy, 78 min, Polska, 1977 Reżyseria: Ryszard Ber Scenariusz: Aleksander Ścibor-Rylski, Jadwiga Wojtyłło Zdjęcia: Jacek Korcelli Muzyka: Andrzej Kurylewicz Aktorzy: Małgorzata Braunek, Jerzy Kamas, Bronisław Pawlik, Alina Janowska, Anna Milewska, Zofia Mrozowska, Bogdan Baer, Mieczysław Czechowicz, Jan Englert, Stefan Friedman, Emil Karewicz, Józef Nalberczak, Wojciech Pokora, Jerzy Turek, Czesław Wołłejko, Wokulski wraca z Paryża, by na zaproszenie prezesowej spędzić lato w Zasławiu. Są tu już panna Izabela, Kazio Starski, Julian Ochocki, Fela i Ewelina Janockie, Kazia Wąsowska i baron Dalski. Widząc, że Wokulski cieszy się powszechnym szacunkiem i zainteresowaniem kobiet, panna Łęcka zmienia nieco swój stosunek do niego i po raz pierwszy pozwala mu mieć nadzieję na wspólną przyszłość. Wokulski wyjeżdża szczęśliwy. 12:30 JAK ZDOBYĆ PIENIĄDZE, KOBIETĘ I SŁAWĘ Komedia obyczajowa, 48 min, Polska 1969 Reżyseria: Janusz Kondratiuk Scenariusz: Janusz Kondratiuk i Bohdan Ziółkowski Zdjęcia: Wiesław Rutowicz Aktorzy: Barbara Ludwiżanka, Wanda Łuczycka, Ewa Szykulska, Jerzy Dobrowolski, Krzysztof Litwin, Bronisław Pawlik, Jacek Woszczerowicz i inni Na film składają się trzy nowelki, z których każda podaje dość przewrotny sposób na zdobycie tytułowych pieniędzy, kobiety oraz sławy. Bohaterem pierwszej jest początkujący spryciarz usiłujący zbić majątek na kradzionych kundelkach, które - wykorzystując swe umiejętności fryzjerskie - przemienia w rasowe, strzyżone pudle. Drugi film opowiada o nieśmiałym uwodzicielu, swoistym fenomenie natury, posiadaczu dwóch serc. Trzecia nowela, ze znakomitą rolą Jacka Woszczerowicza, to historia zwariowanego mitomana wynalazcy, kierownika składnicy złomu w jakiejś małej miejscowości nad jeziorem, który ze zwiezionego na teren składnicy żelastwa buduje batyskaf. Zamierza opuścić się nim na dno jeziora. Chrzest i uruchomienie dziwacznego urządzenia ma się dokonać w obecności przedstawiciela prasy. Film "Jak zdobyć pieniądze, kobietę i sławę" powstał pod wyraźnym wpływem prozy Bohumila Hrabala i obrazów Jirziego Menzla. Trzy historyjki łączą ze sobą szczegóły inscenizacyjne i pojawiające się w każdej z nich przelotnie postacie z dwóch pozostałych opowiadań. We wszystkich twórcy zawarli także wiele gorzkiej satyry i kpiny z ludzkich słabości i przywar. 13:30 KRÓL BASÓW - BERNARD ŁADYSZ Film dokumentalny, 49 min, Polska, 1989 Reżyseria: Anna Brzozowska Scenariusz: Anna Brzozowska Zdjęcia: Jacek Kuźniar, Jacek Kuźniar Wykonawcy: Zbigniew Lewicki, Artur Płokszto, Zbigniew Ładysz Film poświęcony Bernardowi Ładyszowi - niekoronowanemu królowi basów. Pokazano miejsca związane z dzieciństwem i młodością Ładysza. Przedstawiono jego dorobek artystyczny. O artyście wypowiadają się: Maria Fołtyn, Stefania Woytowicz, Henryk Czyż, Witold Filler i Krzysztof Penderecki. W programie bierze również udział rodzina /Leokadia Ładysz, Zbigniew Ładysz/ i przyjaciele /Maria Sokołowska, Jadwiga Wasilewska, Michał Wasilewski, Halina Chmielecka i Artur Chmielecki/ artysty. 14:30 WEISER (WEISER) Film psychologiczny, 97 min, Polska/Niemcy/Szwajcaria/Dania 2000 Scenariusz i reżyseria: Wojciech Marczewski Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Zbigniew Preisner Aktorzy: Marek Kondrat, Krystyna Janda, Juliane Kehler, Teresa Marczewska, Zbigniew Zamachowski, Krzysztof Globisz, Michael Mendl, Mariusz Benoit, Marian Opania, Piotr Fronczewski, Teresa Budzisz - Krzyżanowska, Magdalena Cielecka, Olga Frycz, Andrzej Basiukiewicz, Maciej Jaszczuk, Rafał Bednarz i inni "To film o próbie docierania do czegoś, czego nie możemy złapać, co wciąż wymyka się nam. Istnieje w nas i wokół nas rzeczywistość, którą czujemy, ale której nie umiemy opisać ani zrozumieć. I nie pomoże rozum ani komputery" - mówił w czasie realizacji "Weisera" reżyser Wojciech Marczewski. Gdy film wszedł na ekrany, stało się jasne, że tym nieuchwytnym "czymś" jest okres dzieciństwa, a właściwie jego zagadkowa, zagnieżdżona gdzieś w podświadomości, obecność w życiu dorosłego człowieka. Bohater "Weisera"przekroczył już"smugę cienia". Jego myśli niezbyt ochoczo wybiegają w przyszłość, wolą raczej wracać do przeszłości, tym bardziej że kryje się tam wciąż nierozwiązana tajemnica. W miarę rozwoju filmowej akcji rozwikłanie tragicznej zagadki z dzieciństwa staje się dla bohatera obsesją. Kanwą scenariusza "Weisera" jest debiutancka powieść Pawła Huelle "Weiser Dawidek", którą w latach osiemdziesiątych okrzyknięto książką dziesięciolecia. Film znacznie różni się od literackiego pierwowzoru. Miejsce fabuły zostało przeniesione z Wybrzeża na Śląsk (Wałbrzych i okolice). Głównym bohaterem jest zbliżający się do pięćdziesiątki mężczyzna, zajmujący się czyszczeniem starych płyt i wydawaniem ich na CD. Paweł Heller dopiero co wrócił z Niemiec do Polski i otwiera własne studio. Wkrótce dołącza do niego niemiecka przyjaciółka Juliana. Niespodziewane spotkanie z Szymkiem, kolegą z lat szkolnych, przywołuje wspomnienie dziwnego zdarzenia jeszcze z lat sześćdziesiątych. Rzecz miała miejsce w czasie upalnych wakacji. Dwunastoletni Paweł wraz z Szymkiem i Piotrem zwrócili wówczas uwagę na pewną dziewczynkę imieniem Elka i jej tajemniczego, milczącego towarzysza, Dawida Weisera. Chłopiec ten miał opinię odmieńca. Jako Żyd nie chodził z innymi na religię, poza Elką nie miał przyjaciół. Posiadał za to niezwykłe umiejętności, igrał ze śmiercią, lewitował, fascynował się wybuchami. Po pewnym czasie Paweł, Szymek i Piotr zostali przez Elkę i Dawidka dopuszczeni do "paczki". Okazało się, że ulubioną zabawą "odmieńca" i dziewczynki jest wywoływanie coraz większych eksplozji. Po jednej z nich Dawid i Elka zniknęli. Dziewczynkę (nieprzytomną) udało się odnaleźć. Po Weiserze wszelki ślad zaginął. Po z górą trzydziestu latach Paweł postanawia rozwikłać zagadkę zniknięcia Dawida. Kontaktuje się z dawnymi znajomymi, stopniowo traci zainteresowanie swoją pracą i Julianą. Zaczyna obsesyjnie wierzyć, że rozszyfrowanie tajemnicy Dawida pomoże mu nadać sens własnemu życiu i wewnętrznie pogodzić się z sobą. Krytyka podkreślała precyzyjną konstrukcję i estetyczne wyrafinowanie "Weisera". Zwracano też uwagę na jego wieloznaczność, otwierającą różne ścieżki interpretacji. Film Marczewskiego w równej mierze daje się bowiem odczytać jako opowieść o przyjaźni i lojalności, o poczuciu wspólnoty i wtajemniczenia, a także o tym "jak smakuje zakazany owoc i jak traci się niewinność". Reżyser zresztą celowo postawił na poezję i niedomówienie. Nie jest istotne, czy Paweł wyjaśni zagadkę żydowskiego kolegi z dzieciństwa. Ważne jest natomiast, że dotknie tajemnicy. Poczuje obecność rozpościerającej się poza granicą zmysłów krainy metafizyki. Kto wie, może Dawid czeka na niego właśnie tam? 18:30 TEATR NA TEN CZAS - EMILIAN KAMIŃSKI Felieton, 5 min, Polska, 2020 "Teatr na ten czas" to cykl, w którym aktorzy, reżyserzy, krytycy i ludzie związani ze sceną opowiadają o przełomowych spektaklach, kreacja aktorskich, pomysłach reżyserskich. Gościem odcinka będzie Emilian Kamiński, aktor i reżyser teatralny i filmowy, założyciel Teatru Kamienica. 18:45 SERIALOWA NOSTALGIA - DZIEWCZYNA I CHŁOPAK - OLIWA DO OGNIA Serial dla młodych widzów, 47 min, Polska 1977 Reżyseria: Stanisław Loth Scenariusz: Hanna Ożogowska i Anette Olsen Zdjęcia: Jerzy Łukaszewicz Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Anna Sieniawska, Wojciech Sieniawski, Leonard Andrzejewski, Teresa Lipowska, Marian Łącz, Michał Sumiński, Jerzy Turek, Dariusz Biskupski, Elżbieta Dąbrowska, Tomasz Jarosiński, Tomasz Karwatka, Bartłomiej Łopiński, Grzegorz Studziński Pobyt w leśniczówce stanowi dla Tosi prawdziwą próbę charakteru. Dziewczynka musi się zmagać z rozmaitymi "męskimi" zadaniami. Trudno jej udawać, że się nie boi tak "niesamowitych" rzeczy, jak noc w stodole na sianie, czy powożenie końmi. Ale przecież dla dobra brata nie może się zdradzić. 20:00 TEATR SENSACJI - AKCJA V - TRZECI MOST Teatr, 54 min, Polska, 1973 Reżyseria: Andrzej Zakrzewski Scenariusz: Jerzy Janicki Zdjęcia: Henryk Kucharski, Stanisław Holnicki Aktorzy: Jan Englert, Ryszarda Hanin, Ryszard Barycz, Krzysztof Chamiec, Janusz Zakrzeński, Leszek Herdegen, Igor Śmiałowski, Barbara Wrzesińska, Jędrzej Kozak, Ignacy Machowski, Barbara Wrzesińska, Teofila Koronkiewicz, Barbara Klimkiewicz, Jerzy Radwan, Andrzej Stockinger Szósta część widowiska opartego na książce Michała Wojewódzkiego "Akcja V1 V2". W tej części: Po pierwszych bombardowaniach Londynu przez Niemców rakietami V1 i V2 wywiad polski i angielski domaga się od polskiego podziemia zorganizowania jak najszybszego przerzutu rakiety V1 do Londynu. Kocioł w mieszkaniu Fundelowa. Gestapo znajduje części rakiet V1 i V2. Fundelow zabija gosposię, która boi się, że nie wytrzyma przesłuchań na Szucha. W Londynie z każdym dniem rośnie liczba zabitych na skutek bombardowań rakietami V1 i V2. Angielski wywiad podsuwa niemieckim agentom fałszywe dane dotyczące miejsc trafień. W efekcie tego rakiety bombardują jedynie łąki i pastwiska. Na polowym lotnisku pod Tarnowem ląduje angielski Lancaster. Zabiera z Polski do Londynu rakietę V, mikrofilmy i kurierów. Akcja pod kryptonimem "Trzeci most" kończy się pełnym sukcesem. Jończyk wraca do Warszawy. Ma w planie ślub z Marylą. 21:05 KOŁO PIÓRA Magazyn, 10 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marcin Kube Wykonawcy: Mariusz Cieślik (prowadzący) W programie Mariusz Cieślik poleca książki warte przeczytania: "Pionierzy" Davida McCullougha "Wenecja" Manueli Gretkowskiej. "W górach szaleństwa" Howarda Phillipsa Lovecrafta "Na obcej ziemi" Izraela Joszuy Singera "Cień wiatru" Carlosa Ruiza Zafona Oprócz tego w programie felieton przedstawiający współczesne problemy z interperetacją klasyki: czy "Przeminęło z wiatrem" i "W pustyni i w puszczy" to książki rasistowskie? 21:20 KINO MISTRZÓW - DR STRANGELOVE, CZYLI JAK PRZESTAŁEM SIĘ MARTWIĆ I POKOCHAŁEM BOMBĘ (DR. STRANGELOVE OR: HOW I LEARNED TO STOP WORRYING AND LOVE THE BOMB) Film komediowy, satyra, 90 min, Wielka Brytania, 1964 Reżyseria: Stanley Kubrick Scenariusz: Stanley Kubrick, Terry Southern, Peter George Zdjęcia: Gilbert Taylor Taylor Muzyka: Laurie Johnson Aktorzy: Peter Sellers, George C. Scott, Sterling Hayden, Keenan Wynn, Slim Pickens, Peter Bull I Inni Film Stanleya Kubricka uchodzi za najbardziej radykalny i trafny film na temat zagrożenia atomowego. Obłąkany amerykański generał wysyła eskadrę samolotów z bombami atomowymi nad ZSRR. Katastrofa nuklearna nie dochodzi do skutku, kiedy prezydent Stanów Zjednoczonych przez telefon przeprasza pijanego kolegę z Rosji. W tym samym prawie czasie stary hitlerowski inżynier konstruuje, a potem uruchamia urządzenie do atomowego zniszczenia świata. Następuje zmierzch cywilizacji. 23:10 JAZZ JUNIORS 2019 - ADAM PIEROŃCZYK I MINO CINELU Koncert, 53 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Adam Pierończyk, Mino Cinelu Druga część koncertu finałowego Jazz Juniors 2019. W tej części koncertu wystąpili saksofonista ADAM PIEROŃCZYK i perkusista MINO CINELU. ADAM PIEROŃCZYK - saksofonista, kompozytor i lider. Według międzynarodowej prasy, jeden z najbardziej interesujących i kreatywnych muzyków europejskich, a także jeden z największych innowatorów w polskim jazzie. Pod własnym nazwiskiem wydał ponad 20 płyt, za które zdobył wiele nagród i wyróżnień, w tym m.in. 18 nominacji oraz 2 główne nagrody Fryderyk jako Jazzowy Muzyk Roku oraz za Jazzowy Album Roku. 14 razy wybrany Najlepszym Saksofonistą Sopranowym według magazynu Jazz Forum. MINO CINELU - francuski muzyk specjalizujący się w grze na instrumentach perkusyjnych, kompozytor i producent muzyczny. Jego ojciec pochodził z Martyniki. Pierwszymi instrumentami, na których nauczył się grać, były gitara oraz instrumenty perkusyjne. Gra również na bandoneonie i flecie. Światową sławę perkusisty zyskał w roku 1981, biorąc udział w trasie koncertowej Milesa Davisa (wówczas pierwszej, po pięcioletniej przerwie) oraz tworząc wraz z Alem Fosterem i Marcusem Millerem sekcję rytmiczną na podwójnym albumie Davisa "We Want Miles", który był zapisem z kilku koncertów tej trasy. W tym okresie współpracował też z Weather Report, m.in. na płycie "Sportin' Life und This Is This!", grając również na gitarze. Występował z wieloma uznanymi artystami i zespołami jazzowymi oraz popowymi. Jest dwukrotnym zdobywcą nagród Grammy. 00:10 NOCNY DOKUMENT - AMY (AMY. AMY WINEHOUSE) Film dokumentalny, 122 min, USA, 2015 Reżyseria: Asif Kapadia Prezentowana na festiwalu w Cannes 2015 biografia Amy Winehouse, zmontowana z jej własnych filmów, wypowiedzi oraz rozmów z najbliższymi. Nieznana, prawdziwa historia wielkiej gwiazdy, błyskotliwej dziewczyny obdarzonej wyjątkowym talentem, która w rekordowo krótkim czasie osiągnęła szczyty sławy. Przejmująca opowieść o inteligentnej i skomplikowanej kobiecie, która chciała tylko, aby ją kochano. Kim była naprawdę Amy Winehouse, która z dnia na dzień stała się ikoną światowej muzyki? Jak odmieniło ją spotkanie z mężczyzną, którego obdarzyła uczuciem silniejszym niż narkotyk? Co ukrywała przed światem? Dlaczego zginęła w tajemniczych okolicznościach w wieku zaledwie 27 lat? "Amy" to trzymająca w napięciu historia, stworzona z nieznanych dotąd materiałów, kręconych ukradkiem ujęć, zbliżeń i wyznań. Przejmujący film, który ukazuje prawdziwą historię, znaną tylko z plotkarskich portali i pierwszych stron gazet. Amy Winehouse z dala od kamer, prywatnie, intymnie, a także na scenie w świetle reflektorów. Jej talent, miłość i tajemnica w filmowym wydarzeniu, które zachwyciło i wzruszyło światową widownię. 02:15 TEATR NA TEN CZAS - EMILIAN KAMIŃSKI Felieton, 5 min, Polska, 2020 "Teatr na ten czas" to cykl, w którym aktorzy, reżyserzy, krytycy i ludzie związani ze sceną opowiadają o przełomowych spektaklach, kreacja aktorskich, pomysłach reżyserskich. Gościem odcinka będzie Emilian Kamiński, aktor i reżyser teatralny i filmowy, założyciel Teatru Kamienica. 02:25 W TRZY MIESIĄCE DOOKOŁA ŚWIATA - NASZA MŁODSZA SIOSTRA (UMIMACHI DIARY) Film obyczajowy, 121 min, Japonia, 2015 Reżyseria: Kore-Eda Hirokazu Scenariusz: Kore-Eda Hirokazu Zdjęcia: Takimoto Mikiya Muzyka: Kanno Yoko Aktorzy: Ayase Haruka, Nagasawa Masami, Kaho, Hirose Suzu W mieście Kamakura w dużym domu z duszą mieszkają trzy siostry: Sachi, Yoshino i Chika. Pewnego dnia otrzymują wiadomość o śmierci ojca, z którym od 15 lat nie miały żadnego kontaktu. Jadą na pogrzeb, gdzie poznają swoją przyrodnią siostrę, nieśmiałą nastolatkę Suzu. Postanawiają otoczyć opieką osieroconą dziewczynkę, zabierając ją ze sobą do Kamakury. "Nasza młodsza siostra" jest adaptacją bestsellerowej powieści graficznej Yoshidy Akimi Umimachi Diary. Historia czterech sióstr toczy się niespiesznie i rozpływa w subtelnościach, relacje między bohaterkami budowane są z ogromną precyzją. Reżyser poetycko i z elegancją celebruje zwyczajne, proste życie, a jednocześnie tworzy film głęboki, naturalny i realistyczny. (nowehoryzonty.pl) 04:25 KINO NOCNE - BAJLAND Satyra polityczna, 78 min, Polska 2000 Scenariusz i reżyseria: Henryk Dederko Zdjęcia: Andrzej Jaroszewicz Muzyka: Józef Skrzek Aktorzy: Wojciech Pszoniak, Olaf Lubaszenko, Magda Teresa Wójcik, Emil Karewicz, Karolina Rosińska, Olgierd Łukaszewicz, Jerzy Kamas, Michał Pawlicki, Witold Pyrkosz, Liroy, Lech Wałęsa, Mirosław Drzewiecki, Krzysztof Zaleski, Leszek Teleszyński Powstaniu tego filmu towarzyszyła atmosfera sensacji. Jego twórca, Henryk Dederko, autor osławionego, ale - z powodu sądowego zakazu - nierozpowszechnianego filmu dokumentalnego o korporacji Amway, postanowił nakręcić film fabularny o kandydacie na prezydenta, a jego premiera miała się odbyć tuż przed prawdziwymi wyborami prezydenckimi. Ewentualny kolejny proces już Dederki nie przerażał. "Bajland" to zjadliwy pamflet na świat polityki i polityków, ale również na tych, dzięki którym nawet "inteligentne inaczej" miernoty lub cwani aferzyści mogą robić kariery - na wyborców, czyli nas wszystkich. Jednocześnie demaskuje mechanizmy, które rządzą w owym świecie. Główną postacią filmu jest jeden z kandydatów na najwyższy urząd w państwie: Jan Rydel (rewelacyjny Wojciech Pszoniak) - człowiek znikąd, bogacz, który swój majątek zdobył nie całkiem legalnie. Nie ukrywa tego zresztą przed wyborcami, podobnie jak wielu innych rzeczy. Rozmawia z nimi absolutnie szczerze. Przedstawia siebie jako zawodowego kłamcę i kombinatora, a hasło jego kampanii brzmi "Oddam ukradzione". Przyznaje, że z wyborcami łączy go alkoholizm, obojętność, brak skrupułów i współczucia, a na udział w wyborach zdecydował się, aby udowodnić, że ludzie wybiorą najgorszego. Jawnie kpi z kontrkandydatów i dziennikarzy. Sprawia chwilami wrażenie wariata, a mimo to faktycznie przoduje w przedwyborczych rankingach. Nieoczekiwanie dowiaduje się, że jest śmiertelnie chory, jego dni są policzone. W specjalnym oświadczeniu wycofuje się z udziału w wyborach, postanawia jednak rozdać ludziom mieszkania wybudowane na potrzeby kampanii prezydenckiej. Przed jego biurem natychmiast ustawia się długa kolejka chętnych. Jak jednak odróżnić naprawdę potrzebujących od hochsztaplerów i łasych na darmochę? Rydel ustala dość oryginalne kryterium: lokale dostaną ci, którzy najciekawiej uzasadnią konieczność ich otrzymania. Jeden z oczekujących szczególnie przypada Rydlowi do serca.