TVP Kultura Piątek, 24.07.2020 08:35 TEATR NA TEN CZAS - EMILIAN KAMIŃSKI Felieton, 5 min, Polska, 2020 "Teatr na ten czas" to cykl, w którym aktorzy, reżyserzy, krytycy i ludzie związani ze sceną opowiadają o przełomowych spektaklach, kreacja aktorskich, pomysłach reżyserskich. Gościem odcinka będzie Emilian Kamiński, aktor i reżyser teatralny i filmowy, założyciel Teatru Kamienica. 08:40 KOŁO PIÓRA Magazyn, 10 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marcin Kube Wykonawcy: Mariusz Cieślik (prowadzący) W programie Mariusz Cieślik poleca książki warte przeczytania: "Pionierzy" Davida McCullougha "Wenecja" Manueli Gretkowskiej. "W górach szaleństwa" Howarda Phillipsa Lovecrafta "Na obcej ziemi" Izraela Joszuy Singera "Cień wiatru" Carlosa Ruiza Zafona Oprócz tego w programie felieton przedstawiający współczesne problemy z interperetacją klasyki: czy "Przeminęło z wiatrem" i "W pustyni i w puszczy" to książki rasistowskie? 09:00 WICHRY KOŁYMY (WITHIN THE WHIRLWIND) Dramat, biograficzny, 106 min, Niemcy/Polska/Belgia 2009 Reżyseria: Marleen Gorris Scenariusz: Nancy Larson Zdjęcia: Arkadiusz Tomiak Muzyka: Włodzimierz Pawlik Aktorzy: Emily Watson, Pam Ferris, Ian Hart, Ben Miller, Ulrich Tukur Scenariusz filmu powstał na podstawie wstrząsających wspomnień Eugenii Ginzburg z lat poniewierki w stalinowskich więzieniach i obozach pracy. Rosyjska pisarka żydowskiego pochodzenia, ofiara wielkiego terroru w ZSRR, opisała w tejże książce swoje dramatyczne losy, dając tym samym jedno z najważniejszych świadectw obozów Kołymy. Jest rok 1937, od trzech lat w Rosji trwa wielka czystka. Stalin likwiduje wszystkich przeciwników, dochodzi do licznych aresztowań. Główna bohaterka filmu, Eugenia Ginzburg, wykładowczyni literatury na uniwersytecie w Kazaniu, ideowa komunistka, wiedzie dostanie życie wraz z mężem, wysokim działaczem partyjnym. Kiedy zostaje aresztowany jej bliski przyjaciel, profesor literatury, Eugenia nie wyrzeka się znajomości z nim, przez co również znajdzie się niespodziewanie w kręgu podejrzanych. Pewna swego, chce bronić swoich racji i postanawia interweniować w Moskwie, na samej górze. Napotkana w pociągu sympatia z dawnych lat, doradza jej ucieczkę, ale Żenia nie zamierza rezygnować z walki o prawdę i sprawiedliwość, za co przyjdzie jej zapłacić wysoką cenę. Po miesiącach tortur i niekończących się przesłuchań Eugenia dostaje wyrok 10 lat zesłania na roboty w obozie pracy. Wraz z innymi towarzyszkami niedoli trafia na Kołymę. Upokorzone i wyniszczone śledztwem kobiety początkowo mają nadzieję, że tam odmieni się ich los. Głód, potworne warunki w bydlęcym wagonie, którym są przewożone, to jednak dopiero początek piekła, które czeka więźniarki. Będą musiały się zmierzyć z twardym systemem obozów pracy przymusowej i stoczyć rozpaczliwą walkę o przetrwanie w okrutnej obozowej rzeczywistości. 11:00 LALKA - ODC. 7/9 - CIĄG DALSZY PAMIĘTNIKA STAREGO SUBIEKTA Serial obyczajowy, 78 min, Polska, 1977 Reżyseria: Ryszard Ber Scenariusz: Aleksander Ścibor-Rylski, Jadwiga Wojtyłło Zdjęcia: Jacek Korcelli Aktorzy: Alina Jankowska, Anna Milewska, Zofia Mrozowska, Bogdan Baer, Mieczysław Czechowicz, Jan Englert, Stefan Friedman, Emil Karewicz, Józef Nalberczak, Wojciech Pokora, Jerzy Turek, Czesław Wołłejko, Małgorzata Braunek, Jerzy Kamas, Bronisław Pawlik Wokulski za wszelką cenę pragnie przypodobać się Izabeli. Postanawia nawet sprzedać sklep. Ignacy Rzecki odnotowuje w swym pamiętniku dwa wydarzenia, które poruszyły opinię publiczną, oba związane ze sprzedażą kamienicy Łęckich baronowej Krzeszowskiej. Nowa właścicielka domu wytoczyła procesy swoim dawnym lokatorom - studentom oraz pani Stawskiej. Oskarżyła ją o kradzież lalki. Odbyła się rozprawa sądowa, podczas której baronowa została ośmieszona. 12:30 ZALEGŁY URLOP Film obyczajowy, 53 min, Polska, 1978 Reżyseria: Janusz Zaorski Scenariusz: Michał Komar, Janusz Zaorski Zdjęcia: Janusz Kaliciński, Edward Kłosiński Aktorzy: Zofia Mrozowska, Jerzy Bińczycki, Aleksandra Leszczyńska, Jerzy Kamas, Marian Opania, Andrzej Zaorski, Krystyna Kołodziejczyk, Piotr Fronczewski, Maria Czubasiewicz, Jerzy Kaliszewski, Stanisław Górka, Krzysztof Zaleski, Bronisław Surmiak, Lech Sołuba, Witold Dębicki Maria, samotna starsza kobieta, jest architektem. Kieruje pracownią w dużym biurze projektowym. Zespół, którego jest szefową, staje nagle przed wielką szansą. Dawno złożony projekt fabryki łożysk po długim rozpatrywaniu przez zjednoczenie został w końcu zaaprobowany. Teraz naglą terminy - zjednoczeniu zależy, aby za dwa lata fabryka rozpoczęła produkcję. Pracownicy liczą na wysokie premie. Tymczasem Maria, główny projektant, upiera się przy koncepcji dokładnego wykonania projektu, która co prawda opóźni realizację, ale przyniesie wielomilionowe oszczędności. Atmosfera w pracy zaczyna robić się nieznośna - pracownicy wiedzą, że Maria ma rację, ale jej upór pozbawi ich premii. Jej bezkompromisowość zaczyna doskwierać także szefom biura. Proponują wyjazd na urlop, później naciski stają się bardziej brutalne. Pojawia się także wątek życia osobistego bohaterki - samotnej, starszej kobiety, której niepowodzenia zawodowe wpływają na intymne przeżycia i odwrotnie. Zofii Mrozowskiej, grającej filmową Marię, partneruje Jerzy Binczycki, który do roli samotnego mężczyzny niemogącego uporać się ze stratą żony wniósł dużo ciepła i refleksyjności. 13:30 FRANCUSKIE WYBRZEŻE Z LOTU PTAKA. MORZE IROISE (THE FRENCH COAST FROM THE SKY / LES CTES FRANAISES VUES DU CIEL) Film dokumentalny, 13 min, Francja, 2012 Reżyseria: Norbert Evangelista, Gil Kebaili Odwiedzimy dziś Wybrzeże Różowego Granitu, od Wysp Brehat aż do portu Roscoff. Następnie dotrzemy nad przylądek Saint - Mathieu, od którego zaczyna się należące do Atlantyku Morze Iroise. Niezależnie od pogody, żeglowanie w północno - zachodniej części Bretanii jest ryzykowne, ze względu na skaliste dno. Na wyspy Brehat można dotrzeć wyłącznie drogą morską. Największa z wysp, i jedyna zamieszkana, dała swoją nazwę całemu archipelagowi. Składa się z dwóch, niemal równych części połączonych jęzorem lądu, który można pokonać wyłącznie pieszo lub na rowerze. Panujący tu mikroklimat odpowiada wielu gatunkom fauny i flory, nawet tym egzotycznym. Pejzaże wyspy są bardzo zróżnicowane: małe porty, rajskie plaże i strome, czerwone skały to jego główne elementy. Cały archipelag liczy 88 wysp i wysepek. Powietrze na wyspie jest wyjątkowo czyste, dlatego warto spędzić tu wakacje. Podczas odpływu, morze odsłania cztery małe, piaszczyste plaże, ukryte wśród surowych skał. 13:50 FRANCUSKIE WYBRZEŻE Z LOTU PTAKA. POŁUDNIOWA BRETANIA (THE FRENCH COAST FROM THE SKY / LES CTES FRANAISES VUES DU CIEL) Film dokumentalny, 13 min, Francja, 2012 Reżyseria: Norbert Evangelista, Gil Kebaili W tej podróży poznamy południowe wybrzeże Bretanii - od Brestu po przylądek Pointe du Raz i dalej - aż do zatoki Morbihan. Szkuner o nazwie Recouvrance to symbol portu w Breście. Nigdy nie opuszcza go na dłużej. Brest to dwie dzielnice i dwa odrębne światy. Dzieli je rzeka, a łączy - most, również o nazwie Recouvrance. Brest to także słynna zatoka i jeden z największych portów wojennych we Francji. Jego duszą jest arsenał. Choć to miejsce jest objęte specjalnym nadzorem, również i tu dociera czasem śpiew studentów Szkoły Morskiej. Po studiach młodzi absolwenci zasilą szeregi francuskiej Marynarki Wojennej. W pobliżu Brestu płynie rzeka Elorn, która w miejscowości Landerneau rozszerza się w estuarium. Można tu zwiedzić jeden z ostatnich, zamieszkanych mostów we Francji. Kontynuujemy lot wzdłuż brzegu zatoki. W Landevenec, na głębokiej rzece Aulne, działa cmentarzysko dla starych okrętów Marynarki Wojennej. Ta podróż kończy się na południowym brzegu zatoki Morbihan, w zamku Suscino - letniej rezydencji książąt Bretanii w czasach, gdy nie należała ona jeszcze do Francji. Ale to już całkiem inna historia. 14:10 FRANCUSKIE WYBRZEŻE Z LOTU PTAKA. ATLANTYK PÓŁNOCNY (THE FRENCH COAST FROM THE SKY / LES CTES FRANAISES VUES DU CIEL) Film dokumentalny, 13 min, Francja, 2012 Reżyseria: Norbert Evangelista, Gil Kebaili Tym razem obejrzymy z lotu ptaka Zatokę Gaskońską - od Croisic do wyspy Oleron. Pierwszym etapem podróży są rozlewiska Guerande, w pobliżu Saint - Nazaire. Zdaniem historyków, port Croisic powstał w czasach Starożytnej Grecji i rozwinął się w Średniowieczu, gdy sól była niemal tak cenna jak złoto. Kupcy solni wybudowali tu wspaniałe, zbytkowne domy. W tamtych czasach do Croisic często zawijały statki handlowe. Przypływały wypełnione kamieniami, zapewniającymi odpowiedni balast. Odpływały z ładowniami pełnymi soli. Z pozostawionych kamieni wybudowano domy. Usypano też dwa kopce, po obu stronach portu. Docieramy do Cote de Lumiere, czyli Świetlistego Wybrzeża. Tremblade, najważniejszy i najbardziej malowniczy port przeładunku ostryg we Francji. Stojące nad brzegiem dawne domki hodowców starannie odrestaurowano. Można tu odpocząć w miłej atmosferze, degustując smaczne ostrygi. 14:25 DZIKA MUZYKA - ŁÓDZKA SZKOŁA TRADYCJI Magazyn, 24 min, Polska, 2016 Reżyseria: Zuzanna Solakiewicz Scenariusz: Janusz Prusinowski Wykonawcy: Tadeusz Kubiak, Sławomir Czekalski, Kazik Nitkiewicz, Kapela Dobrzeliniacy, Maciej Kurczewski, Marcin Lorenc, Kapela Tadeusza Kubiaka, Kapela Witaszewiacy W tym odcinku mowa o tym, jak muzyka wiejska przenika do wielkiego miasta. Ponadto poznamy instrument, na którym grał diabeł Boruta. Wraz z zespołem Gęsty Kożuch Kurzu odwiedzimy muzykantów łęczyckich: Tadeusza Kubiaka i Sławomira Czekalskiego. W Witaszewicach, koło Góry Świętej Małgorzaty, spotkamy się z synem Tadeusza Kubiaka oraz z grupą miłośników muzyki tradycyjnej, którzy wspólnie organizują i prowadzą miejscowe zabawy taneczne. Ponadto ekipa z kamerą towarzyszy Gęstemu Kożuchowi Kurzu w potańcówce, którą prowadzą w Łodzi, w Tearze Szwalnia. Z zespołem Diabubu odwiedzi też muzykantów z okolic Łowicza. Widzowie dowiedzą sie, czym harmonia różni się od akordeonu i jak się ją naprawia. Poznają też piękne melodie kujonów, kujawiaków, owijaków i przyśpiewek. 14:55 RIFIFI PO SZEŚĆDZIESIĄTCE Komedia, 80 min, Polska 1989 Reżyseria: Paweł Trzaska Scenariusz: Maciej Krasicki Zdjęcia: Zdzisław Najda Muzyka: Janusz Stokłosa Aktorzy: Mieczysław Czechowicz, Wiesław Gołas, Marian Kociniak, Wiesław Michnikowski, Katarzyna Figura, Witold Pyrkosz, Hanna Stankówna, Krystyna Borowicz, Mieczysław Hryniewicz, Jacek Strzemżalski, Jolanta Fajkowska, Zofia Merle, Wiesława Mazurkiewicz, Artur Barciś, Bogdan Bear "Rififi po sześćdziesiątce" to, wbrew tytułowi, komedia nie tylko dla starszych panów. Wartka akcja, plejada aktorskich gwiazd, świetna muzyka Janusza Stokłosy i dowcipna, wpadająca w ucho piosenka Wojciecha Młynarskiego stanowią wystarczający magnes także dla młodszej widowni. Bohaterami filmu są dziarscy panowie po sześćdziesiątce, niegdyś szkolni koledzy, a przy okazji istne utrapienie dla nauczycieli. Do nauki nie zawsze się garnęli, lecz gdy trzeba było sprytnie zagrać na nosie ciału pedagogicznemu - nie było lepszych. Po szkole każdy poszedł w swoją stronę. Kilku osiadło na prowincji, w miejscowości o wdzięcznej nazwie Nowe Jorki. Trochę niespodziewanie dla siebie z biegiem lat zasmakowali w statecznej, wręcz mieszczańskiej egzystencji. Do czasu. Przyszedł bowiem moment, że wspomnienia z burzliwych "szczenięcych lat" wróciły z wielką siłą. Znów pojawiła się sztubacka chęć brojenia i pokazania wszystkim, że jeszcze do reszty nie "zdziadzieli". A wszystko za sprawą jednego z dawnych kumpli, w przeciwieństwie do reszty nałogowego pokerzysty, który wpadł w tarapaty finansowe. Jak wiadomo, prawdziwego przyjaciela poznaje się w biedzie. Niefortunny gracz zbiera więc szkolnych kolegów i proponuje im ni mniej, ni więcej tylko... napad na bank. Sprawa tylko z pozoru wygląda beznadziejnie. Tak bowiem się składa, że ktoś z dawnej ferajny przepracował w tym banku 40 lat jako kasjer, ktoś inny zaś jest ordynatorem szpitala, którego budynek sąsiaduje z bankiem. A poza wszystkim któż by podejrzewał starszych, siwiejących, łysiejących panów o zamiar prucia kasy? Koniec końców dziarskim sześćdziesięciolatkom udaje się przedostać do skarbca i stają się bogaci. Niestety, nie na długo. 16:30 RZYMSKIE WAKACJE (ROMAN HOLIDAY) Komedia, 113 min, USA 1953 Reżyseria: William Wyler Scenariusz: Ian McLellan Hunter i John Dighton Zdjęcia: Franz Planer i Henri Alekan Muzyka: Georges Auric Aktorzy: Gregory Peck, Audrey Hepburn, Eddie Albert, Hartley Power, Harcourt Williams, Margaret Rawlings, Tullio Carminati, Paolo Carlini i inni "Rzymskie wakacje" to jedna z najbardziej czarujących komedii lat 50. , jeden z najlepszych filmów w dorobku Williama Wylera i jedna z najlepszych, choć praktycznie pierwsza znacząca rola w karierze Audrey Hepburn, która zasłużenie otrzymała za nią Oscara ("to arystokratka w każdym calu, aż po koniuszki palców", zachwycał się 22 - letnią wówczas aktorką Wyler po premierze filmu). "Rzymskie wakacje" uhonorowano ponadto statuetkami Akademii także za scenariusz i kostiumy, a w sumie film otrzymał aż 10 nominacji do tej nagrody. Film Williama Wylera to - jak pisali amerykańscy recenzenci - opowieść o Kopciuszku, tyle że a rebours. Śliczna dziewczyna, Anne, jest już bowiem księżniczką, córką władcy nie nazwanego w filmie państwa, która odbywa podróż po stolicach Europy. Wychowana w luksusie, lecz zarazem według sztywnych reguł dworskiej etykiety, nie ma prawa decydować o swym postępowaniu, sposobie spędzania czasu, ubierania się. Sztab doradców, guwernantek i lokajów czuwa nad nią przez 24 godziny na dobę. Podczas kilkudniowego pobytu w Rzymie zmęczona takim trybem życia dziewczyna jest już na skraju załamania nerwowego. Zaordynowane jej środki uspokające mają pomóc w odzyskaniu równowagi. Korzystając z chwili nieuwagi służby, Anne wymyka się z ambasady, by choć przez chwilę zasmakować "normalności". Śpiącą na ławce dziewczynę znajduje przystojny dziennikarz Joe Bradley, który ofiarowuje jej gościnę w swym skromnym mieszkanku. Anne nie wyjawia mu, kim jest i dopiero następnego dnia zdjęcie w prasie pod notatką informującą o odwołaniu przez księżniczkę Anne wszystkich oficjalnych spotkań, pozwala Joemu poznać prawdziwą tożsamość jego lokatorki. Bradley wpada na pomysł, który może mu bardzo pomóc w dalszej karierze dziennikarskiej. Postanawia przygotować sensacyjny materiał o "prywatnym" dniu księżniczki nieoficjalnie zwiedzającej Wieczne Miasto. Do pomocy bierze swego kolegę reportera, który ma fotografować Anne z ukrycia. Ustaliwszy szczegóły, wyrusza z księżniczką, podającą się nadal za skromną pensjonarkę, na całodniową wycieczkę po mieście. W tym samym czasie sprowadzona pośpiesznie przez ambasadę armia detektywów usiłuje odszukać zaginioną Anne, zanim dojdzie domiędzynarodowego skandalu. 18:45 SERIALOWA NOSTALGIA - DZIEWCZYNA I CHŁOPAK - TOMEK I TOSIA Serial przygodowy, 43 min, Polska, 1977 Reżyseria: Stanisław Loth Scenariusz: Hanna Ożogowska, Anette Olsen Zdjęcia: Jerzy Łukaszewicz Aktorzy: Anna Sieniawska, Wojciech Sieniawski, Stanisław Mikulski, Barbara Sołtysik, Leonard Andrzejewski, Bogusz Bilewski, Teresa Lipowska, Marian Łącz, Jerzy Łukaszewicz, Zygmunt Maciejewski, Anna Milewska, Tadeusz Pluciński, Michał Sumiński, Jerzy Turek, Dariusz Biskupski Kończą się wakacje i bliźniaki wracają do domu. Czeka ich jeszcze jedna trudna próba. Tomek i Tosia zastanawiają się, co robić, by nie zdradzić się przed rodzicami. Nawet nie przychodzi im do głowy myśl, że mama i tata mogliby wiedzieć o wszystkim od początku, ale zgodzili się dać dzieciom szansę sprawdzenia się w karkołomnej sytuacji. Bliźniaki przygotowują się do pierwszego spotkania na dworcu. 20:00 KULTURALNE 007 - ŻYJ I POZWÓL UMRZEĆ (LIVE AND LET DIE) Film sensacyjny, 117 min, Wielka Brytania 1973 Reżyseria: Guy Hamilton Scenariusz na podstawie powieści Iana Fleminga: Tom Mankiewicz Aktorzy: Roger Moore, Yaphet Kotto, Jane Seymour, Clifton James, Julius W. Harris, Geoffrey Holder, David Hedison, Gloria Hendrey i inni Ósmy film z serii o przygodach superagenta 007 Jamesa Bonda i pierwszy, w którym tę rolę zagrał Roger Moore, gdy zmęczony już bondowskim wizerunkiem Sean Connery kategorycznie odmówił dalszych występów. Roger Moore, popularny już wówczas dzięki roli Simona Templara w telewizyjnym serialu "Święty", zyskał swym nowym wcieleniem międzynarodową sławę. W sumie zagrał brytyjskiego superagenta siedmiokrotnie, nadając swej postaci nie tylko nonszalancki wdzięk, z jakiego Bond, w wydaniu Connery'ego, słynął już wcześniej, ale też dystans i spore poczucie humoru. Niezmienna pozostała słabość Bonda do pięknych kobiet. Reżyserii "Żyj i pozwól umrzeć" podjął się Guy Hamilton, zręczny twórca dwóch wcześniejszych filmów z tego cyklu - "Goldfingera" z 1964 r. i "Diamenty są wieczne" z 1971 r. Dziewczynę superagenta zagrała tu Jane Seymour, późniejsza doktor Quinn z popularnego serialu telewizyjnego. Tytułową piosenkę, nominowaną do Oscara, napisali Linda (słowa) i Paul (muzyka) McCartneyowie, a śpiewa ją Paul ze swym zespołem Wings. "Żyj i pozwól umrzeć", podobnie jak poprzednie "bondy", bił rekordy kasowe w Wielkiej Brytanii, gdzie zyskał miano najpopularniejszego filmu 1973 roku. Dziś, gdy przeciętny widz obejrzał już setki filmów sensacyjnych, w których roi się od komputerowych efektów specjalnych, tempo akcji utrzymuje się na granicy ludzkiej percepcji, a obrońca prawa jest równie brutalny jak przestępcy, z którymi walczy, wytworny dżentelmen z londyńskiego West Endu, o nieskazitelnych manierach i w nienagannie wyprasowanym garniturze, jawi się jako postać nieco anachroniczna, nawet jeśli posługuje się nowoczesnymi gadżetami w rodzaju zegarka wytwarzającego pole magnetyczne i będącego jednocześnie piłą tarczową. Mimo to miłośnicy gatunku i postaci najsłynniejszego agenta wszech czasów na pewno się nie zawiodą. Gdy jednego dnia zostają zabici aż trzej agenci tajnych służb Jej Królewskiej Mości, James Bond musi opuścić czułe ramiona swej najnowszej "zdobyczy" i wyruszyć do akcji. Zgodnie z otrzymanymi instrukcjami udaje się do nowego Jorku na spotkanie z niejakim Mister Bigiem, czarnoskórym bossem tamtejszego podziemia przestępczego, który opanował rynek handlu heroiną. Big bywa w jednym z nocnych klubów w Harlemie, ale nie ma ochoty na rozmowy z Bondem, co daje mu boleśnie odczuć. Znacznie przystępniejsza okazuje się piękna wróżka, która przepowiada przyszłość z kart tarota. Nie bacząc na dwóch drabów, którzy mają za zadanie go zabić, Bond udaje się na karaibską wyspę San Monique. Tamtejsza agentka CIA, Rosie Carver, oferuje mu pomoc w dostaniu się do pilnie strzeżonej rezydencji doktora Kanagi, o którym wiadomo, że utrzymuje bliskie kontakty z Mr. Bigiem. Okazuje się jednak, że dziewczyna jest podwójnym szpiegiem i lepiej nie polegać na jej wskazówkach. Bond własnymi sposobami dociera do posiadłości Kanagi. Ku swemu zaskoczeniu, zastaje tam poznaną w Harlemie wróżkę. 22:10 FABRYKA HITÓW - ELEKTRYFIKACJA (SOUNDBREAKING: GOING ELECTRIC) Film dokumentalny, 46 min, Wielka Brytania, 2015 Reżyseria: Jeff Dupre, Maro Chermayeff Elektryczność to główny temat tego odcinka. Ujarzmienie tej siły pozwoliło na otwarcie nowego rozdziału w muzyce, który stale jest poszerzany. W szczegóły wprowadzi widzów m.in. rockowy duet The Black Keys. 23:05 GOMORRA S.I - ODC. 7 (GOMORRA S. 1 - 3) Serial kryminalny, 43 min, Włochy/Niemcy, 2014 Reżyseria: Roberto Saviano Po pierwszej ważnej dostawie narkotyków z Hiszpanii, Imma otwiera nowe miejsce sprzedaży i stawia czoło konkurencji. Na szefa wyznacza Cira, jednak Nieśmiertelny odbiera propozycję jako afront. Genny, który od kilku miesięcy przebywa w Hondurasie, nie daje znaku życia. 00:10 DR STRANGELOVE, CZYLI JAK PRZESTAŁEM SIĘ MARTWIĆ I POKOCHAŁEM BOMBĘ (DR. STRANGELOVE OR: HOW I LEARNED TO STOP WORRYING AND LOVE THE BOMB) Film komediowy, satyra, 90 min, Wielka Brytania, 1964 Reżyseria: Stanley Kubrick Scenariusz: Stanley Kubrick, Terry Southern, Peter George Zdjęcia: Gilbert Taylor Taylor Muzyka: Laurie Johnson Aktorzy: Peter Sellers, George C. Scott, Sterling Hayden, Keenan Wynn, Slim Pickens, Peter Bull I Inni Film Stanleya Kubricka uchodzi za najbardziej radykalny i trafny film na temat zagrożenia atomowego. Obłąkany amerykański generał wysyła eskadrę samolotów z bombami atomowymi nad ZSRR. Katastrofa nuklearna nie dochodzi do skutku, kiedy prezydent Stanów Zjednoczonych przez telefon przeprasza pijanego kolegę z Rosji. W tym samym prawie czasie stary hitlerowski inżynier konstruuje, a potem uruchamia urządzenie do atomowego zniszczenia świata. Następuje zmierzch cywilizacji. 01:45 KINO NOCNE - KSIĘŻNA (DUCHESS, THE) Film biograficzny, 105 min, Wielka Brytania/Francja/USA 2008 Reżyseria: Saul Dibb Scenariusz: Jeffrey Hatcher, Anders Thomas Jensen Aktorzy: Keira Knightley, Ralph Fiennes, Dominic Cooper, Charlotte Rampling, Hayley Atwell, Simon McBurney Ekranizacja biograficznej książki o księżnej Devonshire "Georgiana, Duchess of Devonshire", autorstwa Amandy Foreman. Historia życia i nieszczęśliwej miłości znanej z nieprzeciętnej urody 18 - wiecznej brytyjskiej arystokratki, która stała się jedną z najbardziej wpływowych kobiet swoich czasów. Jednocześnie była atakowana za przesadne angażowanie się w politykę, zamiłowanie do hazardu i zbyt swobodny styl bycia. Akcja rozpoczyna się w kwietniu 1774 roku, w posiadłości Althorp, gdzie bohaterka filmu, Georgiana Cavendish z domu Spencer, spędziła beztroskie dzieciństwo. Widz poznaje ją jako uroczą, pełną życia, zalotną siedemnastolatkę, której wolny czas upływa na zabawach z rówieśnikami. Jej cichym wielbicielem i adoratorem jest lord Charles Grey, młodzieniec wysoko urodzony o nienagannych manierach i uwodzicielskim spojrzeniu. Georgiana pochodzi z zacnego rodu, otrzymała staranne wychowanie i wykształcenie. Zna francuski, włoski, łacinę, doskonale jeździ konno i tańczy. Przynosi chlubę rodzinie. Od najmłodszych lat jest też duszą towarzystwa, umie się szczerze śmiać i rozbawiać innych. To doskonała partia dla Williama Cavendisha, 5. księcia Devonshire. Książę właśnie złożył wizytę w domu jej rodziców, by prosić o rękę córki. Dwa miesiące później odbywa się jego ślub z młodszą o blisko 10 lat panną. Z tym małżeństwem matka dziewczyny wiąże wielkie nadzieje na udany związek. Pełna optymizmu i wiary w swoje szczęście jest również 17 - letnia Georgiana. Dla zimnego, pozbawionego emocji księcia najważniejsze jest jednak, by młoda i zdrowa żona dała mu męskiego potomka. Świeżo poślubieni małżonkowie wprowadzają się do rezydencji księcia Devonshire w Londynie. Od początku staje się jasne, że Georgiana nie znajdzie szczęścia w tym związku. Mąż okazuje więcej uwagi i uczucia swoim psom niż żonie. Flirtuje też z pokojówką. Pewnego razu przedstawia swoją córkę z nieprawego łoża, Charlotte, która zamieszka z nimi w rezydencji. Matka Georgiany pociesza młodą żonę, że wszystko się zmieni, gdy da mężowi syna. Kiedy księżna zachodzi w ciążę, wszyscy z niecierpliwością czekają na narodziny 6. księcia Devonshire. Ale przychodzi na świat córka, co jeszcze bardziej oddala od siebie małżonków. Mija sześć lat. Książę nie doczekał się męskiego potomka. Po dwóch poronieniach Georgiana ma dwie córki, Harryo i Małą G, ponadto wychowuje jak własne dziecko Charlotte. Niepowodzenia w życiu osobistym próbuje zagłuszyć, oddając się hazardowi, angażując w politykę i bywając w towarzystwie. Staje się królową arystokratycznych salonów, jest uważana za najwytworniejszą damę. Rodzina wyjeżdża na letni wypoczynek do uzdrowiska Bath. Bawi tam niemal cały Londyn. Georgiana bryluje w towarzystwie, jest uwielbiana i podziwiana. W Bath poznaje lady Elizabeth Foster, która przeżywa zdradę męża. Zostają przyjaciółkami, potem Georgiana zabiera ją do swojej rezydencji w Londynie. Mieszkając pod jednym dachem z rodziną Elizabeth, wdaje się w romans z panem domu. Dowiedziawszy się o ich związku, Georgiana nie może darować najlepszej przyjaciółce takiej nikczemności. Nie da się już cofnąć czasu. Książę William nie godzi się na odprawienie kochanki z pałacu. Nie pozwala też odejść żonie, dopóki ta nie da mu męskiego potomka. Wkrótce do Londynu przyjeżdża Charles Grey, biorący udział w kampanii wyborczej. Okazuje się, że wciąż jest do szaleństwa zakochany w Georogianie, która mu pomaga w walce o fotel premiera. Kasiężna Devonshire zostaje kochanką 03:30 NICOLA CRUZ AT SONAR FESTIVAL 2016 (NICOLA CRUZ AT SONAR FESTIVAL 2016) Koncert, 52 min, Francja, 2016 Reżyseria: Fabrice Castanier Wykonawcy: Nicola Cruz Nicola Cruz to artysta muzyki elektronicznej, dla którego istotną rolę odgrywa miejsce, z którego pochodzi. Cruz mieszka w Quito, stolicy Ekwadoru. Ten fakt jest niezwykle ważny dla jego twórczości. Swoje sety ilustruje urokliwymi obrazami i animacjami regionu Ameryki Południowej. Dodatkowo, warstwa muzyczna jest wzbogacona o dźwięki charakterystyczne dla Kordylierów i Amazonii, które Nicola Cruz sprawnie wkomponowuje w swoje utwory. Te niezwykłe widowisko zaprezentował na festiwalu Sonar w Hiszpanii. 04:25 ARGENTYNA, ARGENTYNA (ZONDA: FOLCLORE ARGENTINO) Film dokumentalny, 84 min, Argentyna, 2015 Reżyseria: Carlos Saura Carlos Saura zabiera widzów do serca argentyńskiej muzyki. Twórca staje z kamerą w miejscu, gdzie przecinają się szlaki przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Tradycyjne ludowe melodie mieszają się z popularną muzyką, a artyści zastanawiają się, jaka jest przyszłość tej sztuki. W "Argentynie" pojawiają się najważniejsze zespoły i artyści tamtejszej sceny. Ich taniec, śpiew i debaty stają się dla twórcy fascynującym spektaklem. Bohaterowie poruszają się pośród luster, które pozwalają przyjrzeć się, jak dopracowane i przemyślane są ich ruchy. Tu nie ma przypadkowego gestu ani fałszywej nutki. Wrażliwość reżysera pozwala mu wydobyć z argentyńskiej kultury jej esencję: żywiołowość, dynamikę, emocjonalność, gorącą krew, a także erotyzm i magnetyzm. To doskonała alternatywa dla tych, którzy znudzeni są banalnością i powtarzalnością programów w rodzaju "Taniec z gwiazdami". Z "Argentyny" o tytułowym kraju widzowie dowiedzą się więcej niż z najlepszego przewodnika. Saura dowodzi, że tylko przez zagłębienie się w kulturę, która ukształtowała naród, można ten naród poznać.