TVP Kultura Poniedziałek, 03.08.2020 08:55 NIEPOSPOLITA Film historyczny, 21 min, Polska, 2019 Reżyseria: Tomasz Dobosz Scenariusz: Danuta Nierada, Miłosz Lodowski Zdjęcia: Marcin Magiera Aktorzy: Patryk Szwichtenberg, Agata Różycka, Marek Karpowicz, Andrzej Szeremeta, Szymon Mysłakowski Pisarz Tadeusz Dołęga - Mostowicz w roku 1939 podróżuje po Polsce ze swoją uroczą asystentką Dianą i przeprowadza wywiady z ludźmi sukcesu. Na swojej drodze spotyka m.in. Melchiora Wańkowicza, o. Maksymiliana Kolbe, Janusza Kusocińskiego, Eugeniusza Kwiatkowskiego i Hankę Ordonównę. 09:30 ŻYWOT MATEUSZA Dramat psychologiczno - obyczajowy, 76 min, Polska 1967 Reżyseria: Witold Leszczyński Scenariusz: Witold Leszczyński, Wojciech Solarz Zdjęcia: Andrzej Kostenko Muzyka: Arcangelo Corelli Występują: Anna Milewska, Franciszek Pieczka, Wirgiliusz Gryń, Małgorzata Braunek, Aleksander Iwaniec, Aleksander Fogiel, Maria Janiec, Elżbieta Nowacka, Kazimierz Borowiec Wydaje się, że najtrafniej można by film ten nazwać poetycką przypowieścią, podobną starym przypowieściom łączącym w sobie proste motywy fabularne z elementami bajki i baśni. "Żywot Mateusza" jest adaptacją znanej u nas powieści norweskiego pisarza Tarjei Vesaasa "Ptaki". W niektórych momentach fabuła powieści została zmieniona, wiele opuszczono, to jednak, co pozostało, utrzymane jest w nastroju książki Vesaasa - trochę tajemniczym, pełnym niedopowiedzeń. Bohaterem jest Mateusz - człowiek nadwrażliwy, o duszy dziecka, przez otoczenie uznawany za półgłówka, żyjący w harmonii z otaczającą go przyrodą. Razem z siostrą Olgą zamieszkuje samotną chatę wśród lasów i jezior - gdzieś na północy Europy. Gdzieś - to znaczy wszędzie, gdzie na brzegach jezior stoją stare sosnowe lasy i rosną brzozy. Tę niekonkretność miejsca należy uznać za zabieg zamierzony - reżyser bowiem chciał uniknąć imitowania norweskich realiów. Spokojne, niemal sielankowe życie Mateusza ma jednak zostać przerwane - coś ma się wydarzyć. Otaczająca go przyroda ostrzega o zbliżającym się nieszczęściu - jego przyjaciel "wielki ptak" zostaje zastrzelony, drzewo noszące jego imię powala piorun, nawiedzają go senne koszmary. Olga odnajduje w końcu "swojego" mężczyznę i sprowadza go do chaty nad jeziorem. Mateusz w domu siostry czuje się coraz bardziej zbędny, przeczuwa zbliżające się osamotnienie, którego zawsze się obawiał. Postanawia rozstać się ze światem ludzi, do którego nigdy nie należał. Wybiera śmierć samobójczą, jako ucieczkę przed grożącą mu samotnością. "Żywot Mateusza" był debiutem reżyserskim Witolda Leszczyńskiego, jego pracą dyplomową w PWSTiF w Łodzi. Otrzymał za niego m.in. Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Młodzieżowych w Cannes, Grand Prix na MFF w Valladolid i nagrodę dla najlepszego filmu na festiwalu w Colombo. 11:00 POGRANICZE W OGNIU - ODC. 2/24 Serial historyczno - sensacyjny, 55 min, 24 odc. , Polska 1988 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Juliusz Janczur, Andrzej Konic Muzyka: Andrzej Trzaskowski Zdjęcia: Antoni Wójtowicz Aktorzy: Cezary Pazura, Olaf Lubaszenko, Janusz Bukowski, Piotr Rzymyszkiewicz, Piotr Konieczyński, Hanna Wrycza-Polk, Joanna Jankowska, Marian Kamiński, Asja Łamtiugina, Marek Gierszał, Leszek Wojtaszak, Barbara Sołtysik, Stanisław Niwiński, Jacek Kałucki, Maciej Kozłowski Jesień 1918 roku. Zbliża się koniec wojny. Mimo to drużyna Czarka zachowuje czujność i pilnie ćwiczy pod komendą Karolaka. Wkrótce dowódca powiadamia ich o zawieszeniu broni i końcu działań wojennych. Pozycja Niemiec w Wielkopolsce słabnie. Hindenburg rozkazuje generałowi Steinerowi wysłać tam doborową jednostkę szóstego pułku grenadierów pruskich, by zapobiec ewentualnym ruchawkom. Wspiera ich szef Abwehry, który poleca oberleutnantowi Voraczkowi zorganizować siatkę szpiegowską we wschodnich rejonach Niemiec. Tymczasem Franek wraca z wojny i zostaje entuzjastycznie przyjęty przez kolegów. W Wielkopolsce wybucha powstanie. Chłopcy dostają rozkaz zdobycia małej stacyjki. Zadanie wykonują wzorowo. Franek jednak podczas akcji zachowuje się dziwnie. 12:05 POGRANICZE W OGNIU - ODC. 3/24 Serial historyczno - sensacyjny, 56 min, 24 odc. , Polska 1988 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Juliusz Janczur, Andrzej Konic Muzyka: Andrzej Trzaskowski Zdjęcia: Antoni Wójtowicz Aktorzy: Cezary Pazura, Olaf Lubaszenko, Janusz Bukowski, Piotr Rzymyszkiewicz, Piotr Konieczyński, Hanna Wrycza-Polk, Joanna Jankowska, Marian Kamiński, Asja Łamtiugina, Jacek Kałucki, Leon Niemczyk, Ewa Sałacka, Andrzej Herder, Witold Skaruch, Alicja Jachiewicz Przed zbrojną akcją kolegów na pociąg Franek gdzieś znika i odnajduje się dopiero po paru dniach z raną w nodze. Kolegom opowiada, że trafiła go zbłąkana kula i musiał iść do szpitala. Tymczasem Niemcy na wieść o wybuchu powstania w Wielkopolsce planują operację militarną pod kryptonimem "Wiosenne słońce". Oficjalnie zaś obwieszczają, że pragną rozwiązać "kryzys" metodami politycznymi. Nieufny porucznik Kaleta wysyła Czarka do Berlina, by zdobył jakieś informacje o prawdziwych zamiarach wroga. Młody wywiadowca pod fikcyjnym nazwiskiem Otto Strauss dowiaduje się o planowanym przez Niemców uderzeniu na polskie siły zbrojne. Niezwłocznie wysyła meldunek do Poznania. Polacy rozpoczynają przygotowania do odparcia ataku. Franek zaś rozpoczyna pracę jako korespondent wojenny przy Oficynie Wydawniczej Adamskich. Organizuje też zbiórkę książek dla sierocińca prowadzonego przez Dorotę i jej koleżanki. Nie zaprzestaje jednak działalności szpiegowskiej. Kiedy przypadkowo dowiaduje się o polskich przygotowaniach do odparcia niemieckiego ataku, od razu przekazuje tę wiadomość swemu mocodawcy. W Podgajach, z baraku monterów, Czarka zabiera nagle oficer niemieckiego wywiadu. 13:10 RZECZ POLSKA - CRYSTAL I ALEXIS Film dokumentalny, 11 min, Polska, 2018 Reżyseria: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Muzyka: Bartosz Kruczyński Wykonawcy: Marek Sosenko, Stanisław Lenartowicz 100 najlepszych polskich projektów na 100 - lecie Niepodległości! W 9. odcinku prezentujemy niezapomniany duet - czajnik Crystal i krajalnicę Alexis. Te produkty AGD, inspirowane serialem "Dynastia", były jednymi z najbardziej popularnych przedmiotów lat 90. O tym że zostały dobrze zaprojektowane, niech świadczy fakt, że wciąż się świetnie sprzedają zarówno w kraju jak i za granicą. Nowy cykl TVP Kultura to propozycja przyjrzenia się krajowej sztuce projektowania. Będzie to zarówno odpowiedź na obserwowaną od jakiegoś czasu modę na przedmioty vintage, jak i promocja najciekawszych nowych rozwiązań projektowych. Choć polski design w ostatnich latach staje się jednym z naszych eksportowych hitów, to wciąż zbyt mało się o nim mówi. Program ma opowiadać o konkretnych przedmiotach, rekonstruując historię ich powstania, pokazując ich funkcję w przestrzeni, przedstawiając twórców i projektantów. Ta opowieść o rzeczach stanie się również opowieścią o najnowszej historii Polski. 13:30 KRÓLOWIE, PALAWARY I ZAPOMNIANY ODKRYWCA Film dokumentalny, 57 min, Polska, 2016 Reżyseria: Władysław Rybiński Scenariusz: Władysław Rybiński Zdjęcia: Władysław Rybiński, Julian Kernbach Opowieść o życiu i odkryciach Stefana Szolca - Rogozińskiego, polskiego podróżnika i odkrywcy. Jego śladami rusza w podróż w czasie i przestrzeni dwóch narratorów - podróżnik Maciej Klósak i pracownik Muzeum Etnograficznego Dariusz Skonieczko. Trafiają na Wybrzeże Kości Słoniowej, do Kamerunu i Francji. Jesteśmy świadkami ich licznych przygód, spotkań z mieszkańcami, niezwykłą kulturą i przyrodą. W podróży, poprzez swoje teksty towarzyszy nam nasz bohater sam Stefan Szolc - Rogoziński. 14:30 JAJKO Etiuda filmowa, 9 min, Polska, 1982 Reżyseria: Dorota Kędzierzawska Zdjęcia: Zdzisław Najda Aktorzy: Kasia Dziomdziora, Arek Pryłukin Etiuda filmowa Doroty Kędzierzawskiej o dwójce dzieci, które zostały same w domu. 14:50 POZNAŃ 56 Dramat, 106 min, Polska 1996 Reżyseria: Filip Bajon Scenariusz: Filip Bajon i Andrzej Górny Zdjęcia: Łukasz Kośmicki Muzyka: Michał Lorenc Wykonawcy: Tadeusz Karolak Aktorzy: Daniel Olbrychski, Jerzy Radziwiłowicz, Piotr Prońko, Marta Stanisławska, Mariusz Puchlowski, Bogdan Kupisiewicz, Jan Nowicki, Maciej Talaga, Stefan Sendecki, Robert Siwak, Piotr Nadolski, Tadeusz Szymkow, Michał Żebrowski, Mateusz Hornung, Arkadiusz Walkowiak Najżywiej komentowany film podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w 1996 roku. Kontrowersje i spory wokół "Poznania '56" dotyczyły niemal wszystkiego: perspektywy narracyjnej, zgodności z faktami, montażu, a nawet stylu uprawiania manifestacji politycznych. Filip Bajon zaproponował bowiem nowy sposób opowiadania o dramatach najnowszej historii. Doniosłe i tragiczne dzieje poznańskiego powstania ukazał w sposób, jak sam mówił, "antyrocznicowy, antykombatancki, antymartyrologiczny, antypolityczny i antyrozrachunkowy". Tego nie było ani w "Człowieku z żelaza", ani w "Dreszczach", ani w żadnej innej produkcji z rodzimego kanonu. Gdy w Poznaniu wybuchły rozruchy, Filip Bajon miał dziewięć lat. "To wszystko działo się w mojej dzielnicy. Nagle na ulicach i podwórkach, na których bawiliśmy się w wojnę, zaczęła się wojna naprawdę. Pojawił się czołg, na dachu stał karabin maszynowy, wokół pełno łusek..." - mówił o tym fragmencie swej biografii reżyser. Jego pamięć stanowi jedyną kanwę scenariusza. Wpłynęła też na wybór czarno - białej taśmy, na której nakręcono film. "Tak we wspomnieniach widzę ówczesną rzeczywistość" - dowodził Bajon w jednym z wywiadów. Głównymi bohaterami "Poznania'56" są dwaj chłopcy w wieku 10 - 12 lat. To z ich perspektywy widz śledzi rozwój wydarzeń. Dzieci w tym wieku mają naturalną skłonność "pchania się tam, gdzie dzieje się coś ciekawego". Posiadają jednak także instynkt samozachowawczy. Dlatego kamera ukazuje rozruchy uliczne z głębi ciemnych bram, poprzez sztachety płotów, zagracone podwórka. W filmie Bajona nie ma akcji w klasycznym rozumieniu tego słowa. Panuje chaos, dezorientacja. Rewolucyjny mechanizm napędza się niejako sam, unosi kolejnych ludzi, zaskoczonych tym, co sami sprowokowali. Poszczególne sceny nie tworzą przyczynowo - skutkowego ciągu, lecz coś w rodzaju "powstańczej magmy". Zdaniem reżysera, ta reportażowa technika dobrze oddaje spontaniczność poznańskiego zrywu, gwarantuje jego wiarygodny obraz. Oprócz dwójki uczniów, trochę bezładnie "oprowadzających" widza po powstańczym teatrum, w filmie Bajona można odnaleźć jeszcze kilka innych wątków. Najważniejsze z nich to perypetie Zenka - młodego robotnika, który, uniesiony emocjonalnym porywem staje się mimowolnym przywódcą protestu oraz losy pięciu profesorów, którzy zdążając na sympozjum naukowe do Szczecina, trafiają w sam środek rozruchów. Ich wagon zostaje przez władze odłączony od reszty składu, zaryglowany i pozostawiony na bocznym torze. Z tej perspektywy obserwują i komentują rozgrywające się wokół wydarzenia. 16:45 WOJNA ŚWIATÓW - NASTĘPNE STULECIE Film s - f, 97 min, Polska 1981 Reżyseria: Piotr Szulkin Scenariusz: Piotr Szulkin Zdjęcia: Zygmunt Samosiuk Występują: Roman Wilhelmi, Krystyna Janda, Mariusz Dmochowski, Jerzy Stuhr, Marek Walczewski, Bożena Dykiel, Janusz Gajos, Joanna Żółkowska, Witold Pyrkosz, Stanisław Tym, Wiesław Drzewicz, Zbigniew Buczkowski i inni Pierwszym fabularnym filmem Piotra Szulkina był "Golem" z 1979 roku. Wcześniej reżyser znany był głównie z realizacji filmów krótkometrażowych - "Narodziny" (1975), "Dziewce z ciortem" (1976), animowany "Copyright by Film Polski MCMLXXVI" (1977), "Kobiety pracujące" (1978). Pozostałe filmy fabularne w reżyserii Piotra Szulkina to "O - bi, o - ba, koniec cywilizacji" (1984), "Ga, ga - chwała bohaterom" (1986), "Femina" (1991). W swoim dorobku ma także reżyserię sztuk teatru telewizji - "Krzyżówka" (1977), "Opinia" (1978) "Maszyny do pisania" (1980), "Pępowina" (1991), "Tango" (1991) Scenariusz "Wojny światów" oparty został na powieści Herberta George'a Wellsa pod tym samym tytułem. Wellsowi oraz Orsonowi Wellesowi film został dedykowany. Akcja rozgrywa się w fikcyjnej rzeczywistości początku następnego tysiąclecia. Państwem przedstawionym w filmie rządzi telewizja - telewizory są wszędzie, w każdym domu, w urzędach, barach, na każdej ulicy. Telewizja kreuje rzeczywistość - istnieje tylko to, co istnieje na szklanym ekranie. Kiedy Ziemię odwiedzają Marsjanie, zostają powitani jako przyjaciele i bracia - dzieki temu, że takim w umysłach Ziemian stworzyła ich telewizja. Jednak przybysze okazują się krwiopijcami - w dosłownym tego słowa znaczeniu. Do życia potrzebują ludzkiej krwi. Ziemska władza wprowadza terror, by ludzie "dobrowolnie" oddawali krew. Przez megafony i telewizyjne odbiorniki ogłasza się ciągle, że najważniejszy jest spokój i posłuszeństwo. W dwunastym dniu wizyty Marsjan na Ziemi, 28 grudnia 2000 roku Iron Idem, telewizyjny gwiazdor, autor niezwykle popularnego i niezależnego jak dotąd programu, zostaje zmuszony do odczytania przed telewizyjnymi kamerami tekstu wzywającego do przyjaźni z Marsjanami. Z każdym dniem coraz bardziej osaczony próbuje się jakoś bronić. Historia jego oporu jest głównym wątkiem filmu. Bohater w ciągu kilku dni traci pracę, mieszkanie, jego żona ostaje porwana i zamordowana, Idem ląduje na ulicy. Kiedy Marsjanie opuszczają Ziemię, oficjalnie ogłasza się, że wcale nie byli przyjaciółmi, a jedynie sprawcami nieszczęść. W telewizji, która jeszcze niedawno pokazywała zbiorowe wyrazy poparcia dla Marsjan, teraz przedstawiane są akty nienawiści wobec nich. Idem zaś zostaje dla odmiany oskarżony o kolaborację z Marsjanami. Skazany na karę śmierci umiera, ale tylko na telewizyjnym ekranie. Ginie kukła, a Idem odchodzi wolno. Przybysze z Marsa dawno opuścili już Ziemię, ale ludzie przyzwyczajeni do strachu łatwo ulegną kolejnym złudzeniom preparowanym przez telewizję, gdyż właśnie złudzeń potrzebują. 18:45 SERIALOWA NOSTALGIA - SIEDEM ŻYCZEŃ - ODC. 6/7 - KLĄTWA BOGINI BAST Serial przygodowy, 64 min, Polska 1984 Reżyseria: Janusz Dymek Scenariusz: Andrzej Kotkowski, Maciej Zembaty Zdjęcia: Antoni Wojtowicz Aktorzy: Artur Barciś, Roman Bartosiewicz, Andrzej Chrzanowski, Lech Łotocki, Włodzimierz Musiał, Jerzy Zygmunt Nowak, Jan Orsza-Łukaszewicz, Daniel Kozakiewicz, Izabela Olejnik, Bronisław Pawlik, Wotold Dębicki, Renata Berger, Artur Barciś, Zbigniew Buczkowski, Jacek Romańczuk, Wanda Kwietniewska i inni Magicznym sposobem Darek przenosi się do Egiptu. Radamenes opowiada chłopcu swoją historię. Wreszcie wyjaśnia się, dlaczego dawny kapłan bogini Bast został zamieniony w kota. 20:00 ROK 2020 - ODC. 9 Film dokumentalny, 22 min, Polska, 2020 Reżyseria: Kasior Krzysztof Scenariusz: Zasępa Grzegorz Serial dokumentalny poświęcony pandemii wirusa COVID - 19 W 9. odcinku serii "Rok 2020" pojedziemy do domu aktorki Ewy Błaszczyk oraz do Supraśla na spotkanie z wybitnym reżyserem teatralnym, Piotrem Tomaszukiem. Będziemy towarzyszyć reżyserowi w pracy - podczas spektaklu "Dziady" wystawionego w plenerze. Opowie nam o tym, czym zajmuje się jego teatr w czasie pandemii. Aktorka Ewa Błaszczyk opowie o tym, co musiała odwołać w związku z pandemią. Dowiemy się też, jak rozpoczynała się jej filmowa kariera u boku reżyserów Wiesława Saniewskiego i Stanisława Barei. 20:35 BARWY DZIECIŃSTWA - ZAZIE W METRZE (ZAZIE DANS LE METRO) Komedia, 88 min, Francja, 1960 Reżyseria: Louis Malle Scenariusz: Jean - Paul Rappeneau, Louis Malle Aktorzy: Catherine Demongeot, Philippe Noiret, Hubert Deschamps, Carla Marlier Adaptacja powieści Raymonda Queneau. Dziesięcioletnia Zazie przyjeżdża do Paryża w odwiedziny do wujka Gabriela. Jej marzeniem jest przejażdżka metrem. Niestety, tego dnia rozpoczyna się strajk pracowników metra i dziewczynka zwiedza słynne zabytki w towarzystwie wuja i zaprzyjaźnionego taksówkarza. Chaotyczna wycieczka odbywa się w oszałamiającym tempie. Paryż w oczach niesfornej Zazie zmienia się w zwariowany, gigantyczny lunapark, a świat dorosłych oglądany z jej punktu widzenia jest absurdalny i szalony. dystr. Jet Films (Daro) 22:10 POWIDOKI - FIODOR DOSTOJEWSKI Dysk./wywiad/debata, 13 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca), Piotr Nowak (prowadzący) "Powidoki" to program publicystyczny poruszającym istotne zagadnienia z zakresu filozofii, etyki i socjologii. Dwoje prowadzących: dziennikarka Barbara Schabowska i filozof prof. Piotr Nowak na przykładach wybranych przez siebie książek podejmą dyskusję nad zawartością tych dzieł i ich społeczną recepcją. W kolejnym odcinku prowadzący rozmawiają o dziwnym i niepokojącym, nawet jak na Dostojewskiego, opowiadaniu jego autorstwa. Chodzi o "Sen śmiesznego człowieka". Jego bohater zaczyna od przyznania się do śmieszności. Co w tym dziwnego? Przecież ludzie bywają śmieszni, nieraz nawet we własnych oczach. Jednocześnie przyznaje się on także do szaleństwa. Dyskusja jest jednocześnie próbą znalezienia odpowiedzi na szereg pytań: O co tu może chodzić? Kto jest śmieszny, a kto szalony? I czy jest to jedna i ta sama osoba? 22:25 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - RESSACA (RESSACA) Film dokumentalny, 86 min, Francja, 2018 Reżyseria: Vincent Rimbaux, Patrizia Landi Po latach nadziei i rozwoju Brazylia podupada. Między rokiem 2009, w którym Brazylia była gospodarzem igrzysk olimpijskich, a 2017 r. minęła prawie dekada, podczas której losy kraju uległy zmianie. Dokument przybliża Operę w Rio, ikonę cudownego miasta, która teraz jest na skraju bankructwa, a jej pracownicy zostają pozbawieni źródła zarobku i miejsca, które od lat kochali i wspólnie tworzyli. 00:05 KINO NOCNE - M - MORDERCA (M - EINE STADT SUCHT EINEN MORDER) Dramat kryminalny, 105 min, Niemcy 1931 Reżyseria: Fritz Lang Scenariusz na podstawie artykułu Egona Jacobsona: Thea von Harbou, Paul Falkenberg, Adolf Jang, Karl Vash Zdjęcia: Fritz Arno Wagner Muzyka: Edward Grieg Wyk. Peter Lorre, Otto Wernicke, Gustaf Grndgens, Theodor Loos, Inge Landgut, Ellen Widmann, Georg John, Theo Lingen, Friedrich Gnass i inni Klasyczne dzieło filmu kryminalnego, jedno z najlepszych tego gatunku i - zdaniem wielu krytyków - najwybitniejsze dokonanie Fritza Langa. Choć był to pierwszy dźwiękowy obraz tego twórcy, Lang, czołowy przedstawiciel ekspresjonizmu, udowodnił, że potrafi posługiwać się nowym środkiem wyrazu z takim samym mistrzostwem, z jakim wcześniej operował światłem czy prowadził aktorów. Ten pochodzący z Wiednia artysta, początkowo rysownik, malarz, scenograf i scenarzysta, zadebiutował jako reżyser w 1919 r. w Berlinie. Międzynarodowy rozgłos zyskał kilka lat później dzięki "Zmęczonej śmierci", "Doktorowi Mabuse", "Nibelungom", "Szpiegom" i arcydziełu ekspresjonizmu - "Metropolis". Nakręcony w 1931 r. dla wytwórni Nero Film "M - morderca" nosił pierwotnie tytuł "Moerder unter uns" (Mordercy wśród nas), ale nazistowskie władze, widząc w tym polityczną aluzję, nakazały jego zmianę. Ostatecznie pozostało tylko"M". Pomysł scenariusza zaczerpnął Lang z gazetowej kroniki kryminalnej, gdzie opisano przypadek niejakiego Kuertena zwanego"wampirem z Duesseldorfu". Wzbogacił temat o elementy zaczerpnięte z artykułów o dwóch innych głośnych zbrodniarzach tamtych czasów - Hartmannie i Grosmannie, a nawet wykorzystał autentyczne materiały filmowe z pracy policji. Reżyser nie miał wielkich ambicji intelektualnych, nie zamierzał przeprowadzać dogłębnej analizy psychiki tytułowego mordercy. Chodziło mu o stworzenie filmu sensacyjnego, pokazującego, w jaki sposób bandyta został ujawniony i ujęty. Ale obok działań policji poszukującej sprawcy pokazał działania świata przestępczego, który niezależnie od stróżów prawa usiłuje zlikwidować zbrodniarza. Nie tyle ze względów moralnych, co w trosce o własny spokój i bezpieczeństwo - czyny psychopaty stawiają bowiem na nogi cały aparat śledczy. Tym sposobem w "M - mordercy" pojawiła się również problematyka społeczna. Tło ich obu stanowi świetnie oddana atmosfera wielkiego miasta. Powierzenie roli mordercy znakomitemu aktorowi Peterowi Lorre dodatkowo pogłębiło film, choć jednocześnie naznaczyło go na zawsze swoistym piętnem tej kreacji. Uśmiechnięty mężczyzna pogwizdujący arię z"Peer Gynta"zaczepia na ulicy uczennicę Elsie Beckmann. Od ociemniałego sprzedawcy kupuje dziewczynce balonik i odchodzi z nią w nieznanym kierunku. Wkrótce miastem wstrząsa wiadomość, że podmiejskim lesie znaleziono trupa Elsie. Ponieważ nie jest to pierwsza tego rodzaju zbrodnia, opinia publiczna i prasa podnoszą alarm. Prowadzący śledztwo komisarz Lohmann bezskutecznie usiłuje schwytać sprawcę, wywołując tylko zamieszanie w kryminalnym światku. Wkrótce policja i przestępcze podziemie niezależnie od siebie prowadzą poszukiwania "wampira". Złodzieje i oszuści wciągają do współpracy żebraków i kloszardów. Niewidomy sprzedawca baloników identyfikuje w końcu mordercę słysząc, jak ten pogwizduje znów swoją ulubioną arię. Jednemu z wciągniętych do współpracy złodziei udaje się wypisać winnemu kredą na płaszczu literę M (od słowa"morderca"). Zbrodniarz, orientując się, że został zdemaskowany, ukrywa się w budynku biurowym, gdzie pozostaje po jego zamknięciu. Bandyci, otoczywszy urząd, postanawiają sami wymierzyć mu sprawiedliwość. 02:15 KINO NOCNE - BITWA O ANGLIĘ (BATTLE OF BRITAIN) Dramat wojenny, 126 min, Wielka Brytania 1969 Reżyseria: Guy Hamilton Scenariusz: Wilfred Greatorex, James Kennaway Zdjęcia: Freddie Young Muzyka: Ron Goodwin Aktorzy: Laurence Olivier, Trevor Howard, Patrick Wymark, Christopher Plummer, Susannah York, Michael Caine, Ralph Richardson, Robert Shaw, Ian McShane, Barry Foster, Michael Bates Epicki dramat w gwiazdorskiej obsadzie powstał na podstawie książki "The Narrow Margin", którą napisał Derek Wood i która przyniosła autorowi spory rozgłos. Akcja filmu rozgrywa się podczas II wojny światowej, a główny wątek skupia się na powietrznej kampanii toczonej między lotnictwem niemieckim a brytyjskim. Inwazja znana jako Bitwa o Anglię rozpoczęła się 10 lipca w 1940 roku. Ponad półtora tysiącowi bombowców i z górą tysiącowi myśliwców Luftwaffe marszałek sir Hugh Dowding mógł przeciwstawić zaledwie siedemset spitfire'ów i hurricane'ów. I choć bilans zestrzeleń był korzystny dla obrońców, Brytyjczykom szybciej zaczęło brakować wyszkolonych lotników. Wtedy do boju pod angielskim niebem wystartowali trzymani dotąd na ziemi doświadczeni piloci polscy, ale także Francuzi, Czesi i ochotnicy amerykańscy. RAF rzucił do walki ostatnie odwody, tymczasem Niemcy wzmagali nacisk. Już nie tygodnie, ale najbliższe dni miały rozstrzygnąć losy bitwy. 04:25 GIGANT Etiuda filmowa, 32 min, Polska, 2015 Reżyseria: Tomasz Jeziorski Scenariusz: Tomasz Jeziorski Zdjęcia: Karolina Zielińska Muzyka: Bogdan Klat Aktorzy: Maciej Musiałowski, Katarzyna Kwiatkowska, Marianna Zydek, Jacek Kawalec, Sebastian Jasnoch Bartek jest szesnastoletnim chłopcem, wychowywanym przez matkę, która nie potrafi uporządkować swojego życia uczuciowego. Bartek wspiera ją, kosztem własnych pasji. Przypadkowo spotkana dziewczyna wywróci jego życie do góry nogami. (filmpolski.pl) 05:00 CUBA LIBRE (CUBA LIBRE) Thriller, 20 min, Niderlandy (Holandia)/Polska, 2015 Reżyseria: Lech Majewski Scenariusz: Lech Majewski, Rutger Hauer Zdjęcia: Piotr Kukla Muzyka: Zbigniew Malecki, Lech Majewski Aktorzy: Rutger Hauer, Ulrike Grote, Geerteke Van Lierop, Tony Kleij Kobieta odbiera telefon od mężczyzny. Opowiada mu przypadkowe wydarzenia ze swojego życia. Męczą ją dziwne dźwięki dochodzące z mieszkania jej sąsiadów i telefony od byłego chłopaka. Ostatnio nie ma dużego kontaktu z innymi ludźmi. Choć początkowo niechętnie, mężczyzna zaczyna jej słuchać, a po chwili nawiązuje długą rozmowę. Film pokazuje niezwykłą relację kobiety i mężczyzny oddalonych od siebie o tysiące kilometrów, których niespodziewanie zbliża do siebie przypadkowa rozmowa telefoniczna. (Źródło opisu: filmpolski.pl)