TVP Kultura Środa, 05.08.2020 09:00 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - MIROSŁAW BAŁKA Magazyn, 5 min, Polska, 2017 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks Wykonawcy: Jarosław Suchan O pracy "Pamiątka Pierwszej Komunii" Mirosława Bałki opowiada Jarosław Suchan - dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi. W czwartym sezonie cyklu Którędy po sztukę chcielibyśmy zaprezentować widzom TVP Kultura kolekcję Muzeum Sztuki w Łodzi - jedną z najważniejszych i najstarszych kolekcji sztuki nowoczesnej w Europie. Przewodnikami po świecie obrazów, instalacji, filmów wideo i rzeźb są najbardziej uznani krytycy sztuki, którzy w przystępny sposób pokazują widzom jak rozumieć dzieła sztuki współczesnej, opowiadają o technice, w której powstały, o kontekście historyczno - politycznym, tłumaczą na czym polega wyjątkowość poszczególnych artystów. 09:10 A - B Film animowany, 4 min, Polska, 1978 Reżyseria: Mirosław Kijowicz Scenariusz: Mirosław Kijowicz Zdjęcia: Jan Tkaczyk Muzyka: Bohdan Mazurek Groteska na temat hipokryzji i dwulicowości. 09:20 O - BI, O - BA. KONIEC CYWILIZACJI Film s - f, 94 min, Polska 1984 Reżyseria: Piotr Szulkin Scenariusz: Piotr Szulkin Zdjęcia: Witold Sobociński Występują: Jerzy Stuhr, Krystyna Janda, Jan Nowicki, Mariusz Dmochowski, Marek Walczewski, Leon Niemczyk, Kalina Jędrusik, Henryk Bista, Adam Ferency, Krzysztof Majchrzak, Stanisław Igar i inni W wyniku wojny jądrowej na Ziemi pozostało dwa tysiące ludzi. Po roku żyje ich już tylko ośmiuset. Wynędzniali, głodni, schorowani chronią się w betonowej budowli ochraniającej przed promieniowaniem. Wegetują, ożywiając się jedynie gdy nadchodzi pora "karmienia" (pożywienie dostarczane jest ze specjalnej dokarmiaczki, ale i o nie trzeba walczyć). W tej społeczności powstały jednak podziały, wyodrębniła się elita rządząca, grupa posiadających. Jest Szef (Marek Walczewski), który łudzi się, że posiada prawdziwą władzę, Milioner (Mariusz Dmochowski), który żyjąc w bunkrze zabezpiecza się dodatkowym schronieniem, Żona Milionera (Kalina Jędrusik) prowadząca dom publiczny. Budowla zaczyna pękać. Szef zleca swojemu "człowiekowi do wszystkiego" Softowi (Jerzy Stuhr), znalezienie wyjścia z sytuacji. Wyjściem może być naprawa kopuły, odszukanie samolotu, który "gdzieś powinien być"... Soft decyduje się dać ludziom nadzieję w postaci wiadomości o rychłym przybyciu arki ocalenia. To jednak obraca się przeciwko nim. Popadają w całkowitą bierność, oczekując wybawienia z zewnątrz. 11:00 POGRANICZE W OGNIU - ODC. 6/24 Serial historyczno - sensacyjny, 59 min, 24 odc. , Polska 1988 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Juliusz Janczur, Andrzej Konic Muzyka: Andrzej Trzaskowski Zdjęcia: Antoni Wójtowicz Aktorzy: Janusz Bukowski, Cezary Pazura, Olaf Lubaszenko, Miłogost Reczek, Dariusz Siatkowski, Janusz Sadowski, Tadeusz Somogi, Włodzimierz Adamski, Andrzej Szczytko, Jacek Domański Współpracownik polskiego wywiadu w gdańskiej policji niemieckiej, Hubert, ujawnia Czarkowi istnienie przecieku w sztabie WP. Radca Wetter, jego zastępca Voraczek i wysłannik berlińskiej centrali, porucznik Relke, w komórce Abwehry w Gdańsku czekają na tajny dokument ze sztabu WP. Jego cenę ustalono z polskim oficerem na 10 tys. dolarów. Dowodem prawdomówności Huberta jest kopia jednego z dawnych dokumentów sztabu WP, rozesłanych do jednostek. W którejś z nich zaginął? Tropy wiodą do jednostki w Chełmnie. Dowodzi nią por. Sarna, wśród oficerów jest por. Konrad. Czarek i Sarna zastawiają pułapkę. Aresztowany Konrad usiłuje popełnić samobójstwo. Jego nieświadomym wspólnikiem okazuje się porucznik Rubanek. Zdezorientowana niestawieniem się Konrada na spotkanie Abwehra szuka przecieku w komórce gdańskiej. 12:10 POGRANICZE W OGNIU - ODC. 7/24 Serial historyczno - sensacyjny, 57 min, Polska, 1988 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Juliusz Janczur Zdjęcia: Antoni Wojtowicz Aktorzy: Janusz Bukowski, Cezary Pazura, Olaf Lubaszenko, Beata Paluch, Alicja Jachiewicz, Leon Niemczyk, Robert Rozmus, Ewa Sałacka, Andrzej Mrożewski, Jacek Kałucki, Piotr Siejka, Witold Skaruch, Wiesław Wieremiejczyk, Maciej Kozłowski, Jan Monczka Wywiadom zachodniej Europy wiadomo o tajnym liście ministra spraw zagranicznych Niemiec do księcia Hohenzollerna. Czarek - jako Austriak Otto Strauss zdobywa dokument. Wynika z niego, że Niemcy chcą rewizji wschodnich granic, Gdańska i i korytarza, za co na konferencji w Locarno zagwarantują Europie pokój. Sztab polskiego wywiadu lekceważy dokument. Kaleta postanawia publicznym procesem oficerów Konrada i Rubanka dowieść prawdziwych zamiarów wobec Polski. Rozgłos prosesu przyćmiony zostaje wieścią, że do pokojowej Nagrody Nobla kandydują wspólnie ministrowie spraw zagranicznych Niemiec i Francji. Czarek werbuje do wywiadu porucznika Sylwestra Madeja. 13:30 JAPONIA Z GÓRY ODC. 5 WYSPY SKARBÓW (JAPAN FROM ABOVE 5. TREASURE ISLANDS) Film dokumentalny, 51 min, Francja, 2018 Reżyseria: Stephane Milliere, Xavier Lefebvre, Laurent Martein 5 - odcinkowy dokument pokazuje nowoczesną, kolorową i pracowitą Japonię, w której w 2020 roku odbędą się igrzyska olimpijskie. Zdjęcia kręcono ponad rok, za pomocą helikoptera i dronów w 4K. Japonia - łańcuch wysp o niezwykłych krajobrazach, w które w miarę upływu czasu wkracza nowoczesność. Wyspy o pradawnej tradycji, wciąż obecnej w dniu powszednim mieszkańców, z długą kulturalną i duchową spuścizną. Wyspy te nieustannie fascynują. Korzeni tej fascynacji należy szukać w samych Japończykach, ludziach o tajemniczej duszy. W ostatnim odcinku serii odkrywamy wyspy Kiusiu i Okinawę, poczynając od północnego wschodu w Beppu. Kiusiu jest trzecią co do wielkości wyspą Japonii po Honsiu i Hokkaido. Charakteryzuje ją intensywna aktywność wulkaniczna i geotermiczna. Można tu napotkać wiele uzdrowisk, a Beppu jest największym i najsłynniejszym. Wyruszamy do prefektury Saga nad zatoką Ariake, a potem do plantacji herbaty Ureshino. Ariake jest największą zatoką Kiusiu, o powierzchni 1700 km kwadratowych. Wpływa do niej blisko sto rzek, a ich słodkie wody mieszają się ze słoną. To idealna mieszanka dla hodowli wodorostów nori, bardzo cenionych w Japonii i na całym świecie. Lecimy do Nagasaki, gdzie odwiedzimy stolicę regionu. Potem udamy się nad wyspy Goto. Na wzgórzu Nishizaka w 1597 roku ukrzyżowano za wiarę 26 chrześcijan. Było to pierwsze, publiczne męczeństwo chrześcijan w Japonii. Zostali ukrzyżowani na wzgórzu jako przestroga dla innych chrześcijan w Japonii. Zostawiamy wyspy Goto i kierujemy się z powrotem na główny ląd Kiusiu, gdzie lecimy nad górą Aso, a potem do miasta Kumamoto. Małe koniki Yonaguni patrzą na nieustanne przypływy i odpływy fal na wspaniałym japońskim końcu lądu. Zachód słońca nad tym krajobrazem jest istnym dziełem sztuki i kończy naszą japońską podróż. 14:25 DORADCY KRÓLA HYDROPSA Film animowany, 20 min, Polska, 2016 Reżyseria: Natalia Brożyńska Scenariusz: Natalia Brożyńska, Mateusz Moczulski Zdjęcia: Hubert Napierała Muzyka: Tomasz Jerzy Tumidajewicz Film animowany Natalii Brożyńskiej, autorki "Drżących trąb". Film opowiada historię króla Akwacji Hydropsa oraz jego doradców, którzy otrzymali od władcy zadanie stworzenia następcy tronu. Rywalizacja i intrygi dotyczące cech, jakie miał mieć zaszczepione królewicz, doprowadziły do wszczepienia matrycy "zamiłowania" do rzeczy małych. Tak zrodziła się obsesja zmniejszania się. (filmpolski.pl) 14:50 PORTRET RODZINNY WE WNĘTRZU (GRUPPO DI FAMIGLIA IN UN INTERNO / CONVERSATION PIECE) Dramat obyczajowy, 116 min, Włochy/Francja 1974 Scenariusz na podstawie noweli Enrica Mendoliego: Luchino Visconti, Suso Cecchi d'Amico i Enrico Mendoli Zdjęcia: Pasqualino de Santis Muzyka: Franco Mannino i Wolfgang Amadeusz Mozart Reżyseria: Luchino Visconti Występują: Burt Lancaster, Helmut Berger, Silvana Mangano, Claudia Marsani, Stefano Patrizi, Elvira Cortese, Romolo Valli, Claudia Cardinale, Dominique Sanda i inni Kończąc latem 1972 r. prace nad dramatem kostiumowym "Ludwig", 66 - letni Luchino Visconti ciężko zachorował. Kilka miesięcy spędził w szpitalu, skąd wyszedł na pół sparaliżowany. Jego stali współpracownicy ze scenarzystą Suso Cecchi d'Amico na czele, uznali, że najlepszą terapią dla mistrza będzie praca i przedstawili mu projekt filmu możliwego do zrealizowania w jednym atelier. W "Portrecie rodzinnym", nagrodzonym Grand Prix na festiwalu w Valladolid w 1975 r. , pojawiają się wątki przewijające się przez całą twórczość Viscontiego. Nostalgia za przemijającym światem wyrafinowanej kultury ustępującej miejsca dynamicznej, brutalnej nowoczesności to jakby echo "Lamparta". Namiętności rozdzierające rodzinę należącą do społecznej elity, stopniowe demaskowanie prymitywnych żądz, amoralności i egoizmu tych ludzi przywodzi na myśl "Zmierzch bogów". Tęsknota starca za pięknem bezpowrotnie minionej młodości odwołuje się do "Śmierci w Wenecji". W filmie występuje właściwie tylko pięciu znakomitych aktorów: Burt Lancaster ("Zabójcy", "Vera Cruz", "Stąd do wieczności", "Zaklinacz deszczu", "Wyrok w Norymberdze", "Lampart", "Zawodowcy", "Cyrk straceńców", "Łowcy skalpów") jest wzruszający i pełen godności jako odcinający się od ludzi i świata Profesor, milczący, trochę maniakalny kolekcjoner. Silvana Mangano ("Gorzki ryż", "Złoto Neapolu", "Ludzie i wilki", "Śmierć w Wenecji", "Ludwig", "Gra złudzeń") gra piękną, lecz wulgarną markizę Biankę Brumonti. Helmut Berger - aktor - maskotka Viscontiego, znany już z jego "Zmierzchu bogów" i "Ludwiga", tutaj jest perwersyjny i zepsuty, a jednocześnie subtelny i wyrafinowany jako Konrad. Tej doborowej trójce towarzyszy dwoje młodych, odkrytych przez Viscontiego włoskich aktorów: Claudia Marsani - Lietta i Stefano Patrizi - Stefano. W ogromnym apartamencie barokowego pałacu rzymskiego mieszka samotnie stary Profesor, bogaty odludek, kolekcjoner cennych obrazów. Należący do niego identyczny apartament piętro wyżej usiłuje od niego wynająć markiza Bianca Brumonti dla swego kochanka, młodego Niemca Konrada Hübela oraz dla córki Lietty i jej narzeczonego Stefano. Profesor broni się przed intruzami, jednak natarczywość markizy zwycięża. W wynajętym na rok apartamencie Brumonti zaczynają przeprowadzać ogromny remont, powodując przy okazji poważne szkody w mieszkaniu Profesora. Zawodzą wszystkie próby pozbycia się uciążliwych lokatorów, Profesor jest bezradny wobec brutalnego, dynamicznego egoizmu ludzi nie rozumiejących, że ktokolwiek na świecie mógłby mieć inne niż oni zdanie, potrzeby i upodobania. Po pewnym czasie Profesor nawiązuje jednak bliższy kontakt z Konradem, młodzieńcem o nader dwuznacznej przeszłości. Pod maską cynicznego playboya odkrywa w nim wrażliwość, wiedzę i poczucie piękna, różniące niesłychanie Konrada od aroganckich Brumontich. Zaczyna odczuwać do niego coś w rodzaju ojcowskiego uczucia. Odżywają niespełnione marzenia o synu - spadkobiercy wiedzy i idei, które wraz z Profesorem odchodzą bezpowrotnie w przeszłość. Życie samotnego intelektualisty i Brumontich coraz bardziej się zazębia. Profesor jest świadkiem histerycznych ataków starzejącej się markizy, widzi całkowitą amoralność młodych, odkrywa niezrozumiałe dla niego wydarzenia polityczne. Coraz bardziej przywiązany do swych lokatorów Profesor zaczyna ich traktować jak rodzinę. Ale gdy wydaje mu się, że zaprzyjaźnił się z nimi na dobre i zaprasza ich do siebie na obiad, między uczestnikami spotkania dochodzi do gwałtownego konfliktu. Krytycy dopatrywali się w postaci Profesora rysów samego Viscontiego, wszechstronnie wykształconego potomka starego rodu książęcego, choć sam reżyser podkreślał w wypowiedziach, że nie jest ani takim egoistą, ani odludkiem, jak jego bohater. Z całą pewnością jednak, co sam przyznawał, obaj reprezentowali odchodzące pokolenie intelektualistów, którzy nie potrafiąc żyć w zgodzie ze swym czasem, zmagają się boleśnie z dzisiejszą generacją, wychodząc z tej próby okaleczeni na resztę życia. "Usiłowałem wyrazić prawdę, że kiedy człowiek dojrzały próbuje zbliżyć się do młodych, jak do własnych dzieci, nie uda mu się to nigdy, bo nigdy ich nie zrozumie powiedział w jednym z wywiadów. - Otwiera oczy ze zdumienia, bo odnajduje się w świecie spraw i rzeczy, których nie pojmuje. Zamyka się w sobie ze strachu, by problemy innych nie stały się jego własnymi i nie zatopiły go. Skupia uwagę na przeszłości, na dziełach ludzkiej myśli, a nie na ludziach". 17:00 GA, GA. CHWAŁA BOHATEROM Film sf, 80 min, Polska 1985 Reżyseria; Piotr Szulkin Scenariusz: Piotr Szulkin Zdjęcia: Edward Kłosiński Wyk. Daniel Olbrychski, Katarzyna Figura, Jerzy Stuhr, Maria Ciunelis, Mariusz Benoit, Bożena Dykiel, Jan Nowicki, Marek Walczewski, Włodzimierz Musiał, Leon Niemczyk, Dorota Stalińska, Krystyna Tkacz, Gabriela Kownacka, Anna Majcher i inni "Ga, ga. Chwała bohaterom" jest dopełnieniem filmowej trylogii Piotra Szulkina, na którą złożyły się filmy "Golem", "O - bi, o - ba" i "Wojna światów". Akcja rozgrywa się w XXI wieku na dwóch planetach - Ziemii i Australi - 458. Pozornie planety te różnią się od siebie. Na Ziemi panują brutalność i przemoc. Australia zamieszkana jest przez ludzi nazbyt uprzejmych, wręcz służalczych, którzy ziemski terror zastępują łagodną perswazją, w rezultacie równie skuteczną. Bohater filmu Scope odsiaduje na Ziemi wyrok za nieposłuszeństwo. Zostaje wytypowany do lotu w kosmos, bowiem nikt z ludzi wolnych nie chce już wykonywać niebezpiecznego zawodu kosmonauty. Tuż przed odlotem Scope poznaje cel swojej misji. Ma zdobyć nową planetę, zbadać panujące na niej warunki i o ile będzie jeszcze żył, powrócić na Ziemię. Kiedy jego przestarzały statek kosmiczny ląduje na docelowej planecie, zostaje powitany jak bohater. Okazuje się jednak, że mieszkańcy Australii widzą w nim swego odkupiciela. Ma on popełnić morderstwo, a później zostać uroczyście straconym, co świadkom tego widowiska przyniesie oczyszczenie. Scope odmawia współpracy, nie zgadza się także na podpisanie zgody na własną egzekucję. Wymyka się ze stadionu, na którym ma się odbyć uroczyste stracenie "łotra". W mieście rozpoczyna poszukiwania wcześniej poznanej młodej prostytutki imieniem Once. Kiedy ją odnajduje, wpada w pułapkę. Zostaje oskarżony o wcześniej upozorowany gwałt na nieletniej. Wczasie śledztwa zgadza się na dokonanie zbrodni spektakularnej, takiej na jaką czekają mieszkańcy planety. Pisemną zgodę podpisuje "Ga, ga", wyjaśnijąc, że tak mówią dzieci. Oficer śledczy przyjmuje to za dobrą monetę. W rzeczywistości Scope planuje odnalezienie Once i wspólną ucieczkę z Australii. 18:45 SERIALOWA NOSTALGIA - AWANTURA O BASIĘ - ODC. 1/12 - AWANTURA PIERWSZA, CZYLI RZECZ O PRZERWANEJ PODRÓŻY Serial dla dzieci, 26 min, 12 odc. , Polska 1996 Reżyseria: Kazimierz Tarnas Scenariusz: Kazimierz Tarnas, Tomasz Piotrowski Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Stanisław Syrewicz Wykonawcy: Krzesimir Dębski, Katarzyna Kowalska Aktorzy: Agata Marciniak, Maria Kaniewska, Anna Seniuk, Andrzej Szczepkowski, Kazimierz Kaczor, Gustaw Holoubek, Hanna Śleszyńska, Stanisława Celińska, Katarzyna Miernicka, Hanna Stankówna, Sławomir Pacek, Barbara Babilińska, Ryszard Bacciarelli, Ryszard Barycz, Jarosław Boberek Na książkach Kornela Makuszyńskiego, pisarza, który ponad wszystko cenił dobroć serca, wrażliwość i szczerą przyjaźń, wychowało się już kilka pokoleń polskich dzieci. Któż nie czytał w dzieciństwie "Szaleństw panny Ewy", "Panny z mokrą głową" czy "Awantury o Basię". Wszystkie te powieści napełniały czytelników humorem, wiarą w międzyludzką życzliwość i bezinteresowność. Zrealizowana przez TVP ekranizacja "Awantury o Basię" to dwunastoodcinkowy serial, którego reżyserem jest Kazimierz Tarnas, twórca filmowych adaptacji także "Szaleństw panny Ewy" i "Panny z mokrą głową". W 1959 r. pierwszą, jeszcze czarno - białą ekranizację "Awantury..." wyreżyserowała Maria Kaniewska, która zresztą we współczesnej wersji wcieliła się w postać babci Tańskiej. Obok niej w serialu wystąpiła prawdziwie gwiazdorska obsada, między innymi Piotr Fronczewski w roli pisarza Stanisława Olszowskiego oraz Anna Seniuk, Olgierd Łukaszewicz, Maria Gładkowska i wielu innych. Czteroletnia Basia razem z mamą jedzie pociągiem do Warszawy. W trakcie podróży matka dziewczynki ginie tragicznie, a osieroconym dzieckiem zajmują się państwo Budziszowie. Niestety, w miasteczku wybucha epidemia i Basia zostaje odesłana do Warszawy, do ludzi, których adres miała przy sobie. 19:15 SERIALOWA NOSTALGIA - AWANTURA O BASIĘ - ODC. 2/12 - AWANTURA DRUGA, CZYLI RZECZ O ROZMAZANEJ KARTCE Serial dla dzieci, 28 min, Polska 1996 Reżyseria: Kazimierz Tarnas Scenariusz: Kazimierz Tarnas, Tomasz Piotrowski Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Stanisław Syrewicz Aktorzy: Agatka Marciniak, Maria Kaniewska, Andrzej Szczepkowski, Anna Seniuk, Kazimierz Kaczor, Gustaw Holoubek, Katarzyna Miernicka, Hanna Śleszyńska, Stanisława Celińska, Hanna Stankówna, Sławomir Pacek, Maria Gładkowska, Piotr Fronczewski i inni Podczas podróży Basią zajmują się dwie damy i stary aktor Walicki. Tymczasem kartka z adresem zostaje zalana mlekiem i nie można jej odczytać. Ponieważ na Basię nikt nie czeka na dworcu, Walicki zabiera ją do swojego ubogiego mieszkania, które dzieli z Szotem. Szot odcyfrowuje karteczkę i stwierdza, że znajdowało się na niej nazwisko znanego literata - Stanisława Olszowskiego. Kiedy Olszowski wraca wieczorem do domu, zastaje w swoim łóżku śpiącą dziewczynkę. 21:55 GENIUSZ - ODC. 5 (EP. 5) Serial biograficzny, 47 min, USA, 2017 Reżyseria: Kevin Hooks Scenariusz: Kenneth Biller Aktorzy: Geoffrey Rush, Samantha Colley, Johnny Flynn Odc. 5 Pracujący jako nauczyciel Albert Einstein zaczyna prowadzić wymarzone życie akademickie, pracując jednocześnie nad teorią względności. Po raz pierwszy zyskuje też uznanie najsłynniejszych naukowców Europy Carla Junga i Marii Skłodowskiej - Curie. Zaniedbuje jednak obowiązki rodzinne. Odrobinę wytchnienia daje mu wizyta u dalekiej rodziny, u której po latach spotyka kuzynkę Elsę. 22:55 DOKUMENT W PODRÓŻY - ZNIKAJĄCA WYSPA (ANOTE'S ARK) Film dokumentalny, 73 min, Kanada, 2017 Reżyseria: Matthieu Rytz Zdjęcia: Matthieu Rytz Film dokumentalny opowiadający o położonym na Oceanie Spokojnym, liczącym 108 000 mieszańców Kiribati, które może zniknąć z map w ciągu najbliższych dziesięcioleci. To zakorzenione w tradycji, jedno z najodleglejszych miejsc na Ziemi, jest jednym z pierwszych, które zostało zagrożone zalaniem przez podniesienie się poziomu wód, spowodowanym zmianami klimatycznymi. Prezydent Kiribati Anote Tong za wszelką cenę próbuje znaleźć sposób na uratowanie kraju i jego mieszkańców. Szuka bezpiecznego portu poza granicami kraju i prowadzi międzynarodowe negocjacje. Pojechał do Watykanu, aby prosić papieża Franciszka o pomoc. Wystąpił z apelem do ONZ, a u boku byłego prezydenta USA Baracka Obamy brał udział w konferencji klimatycznej w Paryżu. Przeleciał nad biegunem północnym, aby obserwować topniejące lodowce. Odbył niezliczone rozmowy i udzielił mnóstwa wywiadów, próbując przekazać światu wiadomość, że ze względu na ocieplenie klimatu i zwiększenie poziomu wód jego kraj wkrótce może zniknąć. A jeśli tak się stanie, to inne kraje, położone analogicznie, czeka taki sam los. W tle aktywnej polityki Anote Tonga poznamy młodą matkę sześciorga dzieci z Kiribati - Sermarę, która walczy o przeprowadzkę swojej rodziny do Nowej Zelandii. Okazuje się jednak, że stawką jest już nie tylko jej przetrwanie, lecz również los wszystkich mieszkańców wyspy Kiribati i jej liczącej 4 000 lat kultury. Film zachwyca wspaniałymi ujęciami przyrody. Reżyser to znany fotograf z Montrealu, specjalizujący się w dokumentowaniu skutków zmian klimatycznych na świecie. 00:15 POWIDOKI - FIODOR DOSTOJEWSKI Dysk./wywiad/debata, 13 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadzący), Piotr Nowak (prowadzący) "Powidoki" to program publicystyczny poruszającym istotne zagadnienia z zakresu filozofii, etyki i socjologii. Dwoje prowadzących: dziennikarka Barbara Schabowska i filozof prof. Piotr Nowak na przykładach wybranych przez siebie książek podejmą dyskusję nad zawartością tych dzieł i ich społeczną recepcją. W kolejnym odcinku prowadzący rozmawiają o dziwnym i niepokojącym, nawet jak na Dostojewskiego, opowiadaniu jego autorstwa. Chodzi o "Sen śmiesznego człowieka". Jego bohater zaczyna od przyznania się do śmieszności. Co w tym dziwnego? Przecież ludzie bywają śmieszni, nieraz nawet we własnych oczach. Jednocześnie przyznaje się on także do szaleństwa. Dyskusja jest jednocześnie próbą znalezienia odpowiedzi na szereg pytań: O co tu może chodzić? Kto jest śmieszny, a kto szalony? I czy jest to jedna i ta sama osoba? 02:25 SCENA KLASYCZNA - (28) SEKSTET WOKALNY PROMODERN Koncert, 39 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadzący) W tym odcinku Sceny Klasycznej wystąpi Sekstet wokalny pro Modern. W programie zespół wykona utwory z najnowszej płyty proMODERN shakespired nagrodzonej w 2018 roku dwoma Fryderykami w kategoriach Album Roku Muzyka Współczesna i Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Sekstet wokalny muzyki współczesnej wraz z wieloma najwybitniejszymi polskimi kompozytorami stworzył program dla uczczenia jubileuszu szekspirowskiego w roku 2016. Powstał muzyczny pejzaż stworzony do Sonetów Williama Shakespeare ' a. Muzykę napisali tak wspaniali kompozytorzy, jak Krzesimir Dębski, Krzysztof Herdzin, Paweł Łukaszewski, Stanisław Moryto, Tomasz Opałka, Maciej Zieliński, Dariusz Przybylski, Anna Ignatowicz, Miłosz Bembinow, Aleksander Kościów czy Andrzej Borzym jr. Zespół powstał w 2012 roku. Tworzą go artyści, którzy chcieli wyjść poza śpiewanie partii solowych w kolejnych spektaklach i koncertach i stworzyć grupę wokalną specjalizująca się w najbardziej wymagających utworach współczesnych kompozytorów. proMODERN jest synonimem najlepszych wykonań wokalnych muzyki współczesnej. Zespół zyskał wielkie uznanie w środowisku muzycznym, zdobywał nagrody na konkursach międzynarodowych i otrzymuje znakomite recenzje. 03:25 KINO NOCNE - NOC WALPURGI Dramat, 69 min, Polska, 2015 Reżyseria: Marcin Bortkiewicz Scenariusz: Marcin Bortkiewicz, Magdalena Gauer Zdjęcia: Andrzej Wojciechowski Muzyka: Marek Czerniewicz Aktorzy: Małgorzata Zajączkowska, Philippe Tłokiński, Monika Mariotti, Mieczysław Gajda Swobodna adaptacja monodramu "Diva" Magdaleny Gauer, która jest też współautorką scenariusza filmu. Akcja czarno - białego obrazu rozgrywa się w teatralnej garderobie artystki, w noc Walpurgi obchodzonej z 30 kwietnia na 1 maja. W dawnych wierzeniach germańskich to czas kontaktu z demonami i duchami. W tę noc 1969 roku w szwajcarskiej operze, tuż po zakończeniu przedstawienia "Turandot" Giacomo Pucciniego dochodzi do spotkania starzejącej się divy operowej z młodym dziennikarzem. Zaplanowany wywiad z światowej sławy artystką nie przebiega jednak zgodnie z planem, niespodziewanie wymyka się wszelkim regułom, przeradzając się w emocjonalny pojedynek, w swoistą rozgrywkę przesyconą erotyzmem. To będzie długa noc, pełna skrajnych emocji. Diva z nieodłącznym papierosem w ręku przez cały czas kusi i prowokuje, przyciąga i odpycha, a młodzieniec bierze udział w tej grze, próbując dotrzymać jej kroku. Ekscytująca, szalona, perwersyjna artystka konsekwentnie zmienia nastroje. Nora Sedler, Żydówka z getta obciążona bagażem traumatycznych doświadczeń, jakby swoim zachowaniem chciała maskować prawdę o sobie. Na jej zranioną psychikę musiała mieć wpływ obozowa przeszłość oraz Holocaust, który Nora pewnie najchętniej wymazałaby z pamięci. 04:40 ROŚLINY TRUJĄCE Dramat psychologiczny, 68 min, Polska 1986 Scenariusz i reżyseria: Robert Gliński Zdjęcia: Andrzej Wolf Aktorzy: Bogusław Linda, Piotr Machalica, Jan Jakubowski, Mariusz Dmochowski, Wiesława Mazurkiewicz, Piotr Pawłowski, Katarzyna Figura, Ryszarda Hanin i inni W filmie Roberta Glińskiego nie tylko rośliny są trujące, trujący jest również klimat, w którym żyją bohaterowie jego noweli. Akcja toczy się w drugiej połowie lat 50. Nie dając wiary wspomnieniom dużej części starszego pokolenia, które lata te postrzega jako okres "popaździernikowej euforii" i ulgi po okresie "błędów i wypaczeń", Gliński ukazuje je jako czas zagubienia, braku nadziei i wiary w przyszłość. W tej trudnej rzeczywistości pewna inteligencka rodzina kultywuje tradycje niepodległościowe, pamięć o marszałku Piłsudskim i uczestnikach powstania warszawskiego. Mimo to z domu pełnego książek, muzyki i szlachetnych zasad kolejno uciekają synowie: konformista Juliusz, prawnik z wykształcenia, i młody dziennikarz Adam, zdolny i wrażliwy chłopak zwany przez kolegów "Szekspirem notatek prasowych". Adam pragnie zdobyć pozycję w zawodzie, ułożyć sobie życie prywatne, ale nie potrafi zachować dystansu do ponurych wydarzeń, których jest świadkiem i które odciskają trwałe piętno na jego psychice. Kiedyś pracował w "Po prostu", teraz udaje mu się dostać do redakcji "Kuriera". Naczelny wysyła go do podwarszawskiej wsi, która ma być wchłonięta przez miasto, aby napisał reportaż o dokonujących się tam przemianach cywilizacyjnych. Adam sporządza notatki o nieuczciwym sołtysie i o dziewczynie z dobrego domu, która zeszła na złą drogę, ale nie tego oczekuje od niego redakcja. Adama przeraża informacja o trujących roślinach hodowanych w ogrodzie botanicznym w podejrzanych celach. Jeszcze większe wrażenie wywiera na nim sprawa młodego więźnia oczekującego na egzekucję w celi śmierci. Dziennikarz angażuje się w sprawę skazanego. Prowadzi śledztwo na własną rękę, które potwierdza jego wcześniejsze ustalenia. A jednak więzień zostaje stracony, gdyż dziennikarzowi zabrakło dowodów. Adam traci pracę i stopniowo popada w obłęd, który doprowadza go do tragicznego końca.