TVP Kultura Poniedziałek, 17.08.2020 08:50 FOCHY Film dokumentalny, 11 min, Polska, 2005 Reżyseria: Anna Karasińska Scenariusz: Anna Karasińska Zdjęcia: Michał Stajniak Muzyka: Jeden Osiem L Film opowiada o 16 - letniej Asi, która wraz z rodziną mieszka w maleńkim mieszkaniu na słynnej łódzkiej "Limance". Czołową postacią w życiu Asi jest jej ojciec, który - przejęty tym, że jedno z jego dzieci wchodzi w dorosłość - pragnie uchronić córkę przed błędami, które sam popełniał w młodości, których konsekwencje ponosi teraz cała rodzina... Seria zabawnych surrealistycznych pogawędek o życiu, które odbywa z Asią ojciec, staje się soczewką, przez którą zobaczymy cały jej los. 09:10 ARTYSTA (ARTIST, THE) Komedia romantyczna, 96 min, Francja/Belgia 2011 Scenariusz i reżyseria: Michel Hazanavicius Zdjęcia: Guillaume Schiffman Muzyka: Ludovic Bource Aktorzy: Jean Dujardin, Berenice Bejo, John Goodman, James Cromwell, Missi Pyle, Penelope Ann Miller, Malcolm McDowell, Joel Murray Niezwykły film będący hołdem złożonym filmowej tradycji i jej twórcom, a do tego gwarantujący znakomitą rozrywkę. Czarno - biały obraz, po mistrzowsku wystylizowany na produkcje z czasów kina niemego, zyskał ogromne uznanie widzów, ale i krytyki, czego dowodem może być aż 5 Oscarów z 10 nominacji (najlepszy film, reżyser, aktor pierwszoplanowy Jean Dujardin, muzyka i kostiumy), 3 Złote Globy oraz Złota Palma w Cannes, a także 7 nagród BAFTA z 12 nominacji, 6 Cezarów i wiele innych wyróżnień. Akcja została osadzona w drugiej połowie lat 20. ubiegłego wieku. Jest rok 1927. Świat stoi u progu epoki filmu dźwiękowego, który wkrótce całkowicie wyprze kino nieme. Tytułowy artysta to niekwestionowany gwiazdor właśnie kina niemego. George Valentin jeszcze nie zdaje sobie sprawy, że kończą się lata jego świetności i niebawem ona sam pójdzie w zapomnienie. Tymczasem jednak upaja się sławą w otoczeniu tłumu wiernych wielbicieli, całkowicie pewny swej pozycji w świecie filmowym. Nie inaczej jest po premierze jego najnowszego filmu. Otoczony zagorzałymi fanami artysta odbiera oznaki uwielbienia i z lubością pozuje do zdjęć na ulicy przed kinem, gdzie właśnie odbył się premierowy pokaz. W zamieszaniu przypadkowo wpada na niego młoda kobieta, Peppy Miller, która akurat podnosiła wytrąconą z ręki torebkę. Valentin z humorem podchodzi do tego incydentu i daje się sfotografować z nieznajomą, kiedy ona całuje go w policzek. Nazajutrz Peppy dostrzega siebie na okładce znanego magazynu filmowego Variety, a pod fotką podpis: kim jest ta dziewczyna? Zdjęcie gwiazdora z całującą go panienką wzbudza sensację, nikt nie pisze o jego najnowszym filmie, media całą uwagę skupiają na pięknej nieznajomej. Tymczasem marząca o karierze artystycznej Peppy Miller przyjeżdża do wytwórni filmowej, by wziąć udział w castingu. Spotyka Valentina, który ją rozpoznaje i trochę jakby od niechcenia pomaga wejść do show - biznesu uroczej Peppy Miller. Przy okazji daje jej radę, że musi się czymś odróżniać od innych aktorek, żeby zwrócono na nią uwagę. Kariera Peppy rozwija się w szalonym tempie. Wschodząca gwiazda obdarza George ' a uczuciem, a on odwzajenia jej zainteresowanie. Rozwój ich romansu hamuje nowy wynalazek, który na dobre wkracza w świat kinematografii. Szef studia filmowego Al Zimmer ogłasza koniec produkcji niemych filmów. Prawdziwą furorę robi dźwięk, który teraz staje się oczkiem w głowie potentatów filmowych. George przestaje się liczyć w branży, zostaje zepchnięty na dalszy plan. Jeszcze się łudzi, że wrócą dawne czasy i znowu będzie na ustach wszystkich. Ale wielbiciele odchodzą, po paru miesiącach już nikt nie pamięta George’a Valentina. Za to Peppy staje się hollywoodzką gwiazdą numer jeden, ma wokół siebie tłumy adoratorów. Przegrany i załamany George zostaje sam ze swymi frustracjami i prywatną kolekcją swoich filmów, które ogląda w samotności. Pewnego razu w domu Valentina wybucha pożar, ratuje go jego wierny pies. Przebywającego w szpitalu aktora odwiedza niespodziewanie Peppy. 11:00 POGRANICZE W OGNIU - ODC. 22/24 Serial historyczno - sensacyjny, 60 min, Polska, 1991 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Juliusz Janczur, Andrzej Konic Zdjęcia: Antoni Wojtowicz Muzyka: Andrzej Trzaskowski Aktorzy: Cezary Pazura, Olaf Lubaszenko, Andrzej Staszczyk, Bogdan Ferenc, Jacek Sobala, Zbigniew Borek, Witold Bieliński, Joanna Ciemniewska, Paweł Galia, Mariusz Gorczyński, Małgorzata Kaczmarska, Ewa Serwa, Ewa Wawrzoń Dawny kolega Czarka, prof. Rajmund Wolta, na prośbę wywiadu polskiego jedzie do Jeny. Ma się zorientować, czym zajmuje się jego dawny instytut. Obserwuje go polski agent mający łączność z Czarkiem. Rajmund, jak go pouczono, przedstawia się w telefonach przezwiskiem z doktoranckich czasów: Schwarzkopf. Pozostawia jednak wszędzie tropy. Mieszka w dawnym pensjonacie, wydzwania do Instytutu w poszukiwaniu prof. Wandera i innych naukowców. Wander od dawna pozostaje w areszcie domowym. Weissinstitut jest pilnie strzeżony i "prof. Schwarzkopf" zostaje natychmiast zauważony przez gestapo oraz Relkego. Rajmund nic nie dostrzega zajęty poszukiwaniami wycofanych prac Wandera. W uniwersyteckiej bibliotece znajduje omówienia wszystkich opatentowanych odkryć naukowych. Widziany przez mnóstwo osób nie wie, że właśnie został rozpoznany w rejestrach doktorantów instytutu jako Rajmund Wolta. Czarek, na wezwanie swojego agenta, przyjeżdża do Jeny i ratuje Rajmunda przed aresztowaniem. 12:10 POGRANICZE W OGNIU - ODC. 23/24 Serial historyczno - sensacyjny, 55 min, Polska 1991 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Juliusz Janczur, Andrzej Konic Muzyka: Andrzej Trzaskowski Zdjęcia: Antoni Wójtowicz Aktorzy: Cezary Pazura, Olaf Lubaszenko, Jan Monczka, Tomasz Stockinger, Marta Klubowicz - Różycka, Janusz Bukowski, Miłogost Reczek, Jan Jankowski, Joanna Jankowska, Katarzyna Chrzanowska, Włodzimierz Adamski, Marek Lewandowski, Dariusz Jakubowski, Piotr Grabowski, Maciej Kozłowski, Stanisław Jaskułka, Włodzimierz Maciudziński, Maciej Orłoś, Beata Paluch, Ewa Sałacka, Alicja Jachiewicz, Danuta Kowalska, Hanna Wrycza - Polk, Magdalena Michalak, Małgorzata Wachecka, Maria Probosz, Agnieszka Robótka - Michalska i inni Rok 1938. Franz Relke otrzymuje wiadomość, że w polskiej prasie ukazały się sformułowania z tajnej instrukcji gauleitera Forstera dotyczące postępowania z Polakami w Gdańsku. Przeciek nastąpił w gdańskim oddziale NSDAP, którego szefem jest Willy Neumann. Z nim właśnie Franz ma współpracować, aby znaleźć agenta Polaków. Podejrzany jest Rutkowski, nierzucający się w oczy polski kolejarz mający rozległe kontakty wśród Niemców. Przez agenta NSDAP Geibla, pracującego dla Czarka, Rutkowski przekazuje Polakom informacje. Gestapowcy Neumanna zabijają kolejarza. Czarek otrzymuje wiadomość, że jego informator zginął na skutek zdrady Wernera, polskiego celnika będącego konfidentem gestapo. Postanawia "wrobić" Wernera we współpracę z Polakami i skierować na niego podejrzenia Neumanna. Polscy wywiadowcy podrzucają Wernerowi sfałszowane dokumenty. Neumann daje się nabrać na "zdradę" Wernera i razem ze swoimi ludźmi jedzie go aresztować. W mieszkaniu gestapowcy znajdują sfałszowane dokumenty, pieniądze oraz tajną instrukcję Forstera. Zaskoczony Werner wpada w pułapkę i w czasie ucieczki ginie. 13:10 MUSZLA Film animowany, 9 min, Polska, 1975 Reżyseria: Jerzy Kalina Film animowany z 1975 r. autorstwa Jerzego Kaliny przedstawiający gorączkowe życie współczesnego miasta. Zdobywca Złotej Plakietki na 14. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Chicago w 1978 r. 13:30 15 STRON ŚWIATA (15 STRON ŚWIATA) Film dokumentalny, 75 min, Polska/Niemcy, 2014 Reżyseria: Zuzanna Solakiewicz Scenariusz: Zuzanna Solakiewicz Zdjęcia: Zvika Gregory Portnoy Wykonawcy: Eugeniusz Rudnik Aktorzy: Romuald Krężel, Grzegorz Sowa, Anna Wojnarowska Eugeniusz Rudnik zrewolucjonizował pojęcie muzyki za pomocą pary nożyczek i taśmy magnetofonowej. Członek legendarnego Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia odkrył wartość kryjącą się w urwanych, odrzuconych dźwiękach na długo przed nastaniem epoki DJ - ów. W czasach, gdy muzykę elektroniczną tworzyło się na sprzęcie rodem z naukowego laboratorium, pokazał, jak za jej pomocą dotrzeć do drugiego człowieka i o nim opowiedzieć. "15 stron świata" stanowi próbę usłyszenia wzrokiem jego muzyki. Podążając za rytmem architektury, ruchem ludzkiego ciała, pulsującym tętnem przyrody, na nowo odkrywamy otaczającą nas rzeczywistość. Dotykamy dźwięk! Ruchome obrazy ukazują cud, który spełnił się w epoce magnetofonów i zniknął wraz z nadejściem komputerów. Wyrażają zachwyt nad wspaniałą erą analogową i potrzebą eksperymentu odkrywaniem nieznanych rejonów, badaniem granic, nieustannym szukaniem nowych środków wyrazu. Eugeniusz Rudnik to pierwszy w Polsce realizator muzyki elektroakustycznej. Od 1958 roku pracuje w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia. Związany także ze Studiem Muzyki Elektronicznej Westdeutscher Rundfunk w Kolonii. Komponuje utwory elektroniczne, poezję dadaistyczną, kolaże i miniatury. Współpracował z wybitnymi twórcami: Krzysztofem Pendereckim, Conradem Drzewieckim, Karlem Stockhausenem, Andrzejem Markowskim, Włodzimierzem Kotońskim, Bogusławem Schaefferem, Stanisławem Radwanem, Andrzejem Dobrowolskim, Arne Nordheimem. Jest laureatem wielu prestiżowych, międzynarodowych nagród. Kompozytor bądź realizator ponad 300 ilustracji muzycznych do filmów. Pod jego kierunkiem powstawała słynna "Ekecheiria", utwór zamówiony u Krzysztofa Pendereckiego na otwarcie Igrzysk Olimipijskich w Monachium w 1972 roku. Jego kompozycja "Homo ludens" prezentowana była na wystawie sztuki współczesnej Documenta w Kassel. W specjalnym zbiorze światowej sztuki audiowizualnej Francuskiej Biblioteki Narodowej znalazło się 30 prac jego autorstwa. W 2000 roku został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Film zdobył główną nagrodę w sekcji Tydzień Krytyki Filmowej podczas 67. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Locarno. 14:55 BRACISZEK Film biograficzny, 98 min, Polska 2007 Reżyseria: Andrzej Barański Scenariusz: Andrzej Barański na podstawie książki "Patron maluczkich" pod redakcją o. Bogdana Brzuszka Zdjęcia: Dariusz Kuc Aktorzy: Artur Barciś, Grzegorz Gołaszewski, Henryk Błażejczyk, Bartłomiej Bobrowski, Czesław Bogdański, Zbigniew Borek, Krzysztof Chudzicki, Paweł Ciołkosz, Andrzej Gawroński, Andrzej Golejewski, Jan Jeruzal, Zbigniew Konopka, Grzegorz Kulikowski, Janusz Łagodziński, Jerzy Mazur Pierwowzorem postaci braciszka jest sługa boży, franciszkanin, brat Alojzy Kosiba - "Alojzeczek", kwestarz i jałmużnik żyjący w latach 1855 - 1939. W tym życiorysie nie ma ani cudów ani sławy, a jedynie prostoduszne zbieranie przez całe życie okruchów świętości. I nie chodzi tylko o ten tak widoczny "nadmiar" dobroci, gorliwości, modlitwy, lecz również o każdy inny przejaw jego życia. Braciszka poznajemy w ostatnich dniach jego życia, kiedy z właściwą sobie dobrotliwością podejmuje decyzję o odejściu z tego świata, aby swoją śmiercią okupić życie ciężko chorego młodego chłopaka i uratować go. W kolejnych odsłonach zmierzających do finału braciszek żegna się z ziemskim życiem i cieszy się na spotkanie z wiecznością. Pomiędzy tymi scenami - stacjami w retrospekcjach - odkrywamy tę niezwykłą postać. Poznajemy go jako zakonnika zatopionego w żarliwej modlitwie w ciszy klasztoru oraz jako kwestarza zakonnego, oglądamy go w kontaktach z powszednim życiem i ze zwykłymi ludźmi. W tej hagiografii piękne jest skierowanie percepcji ku rzeczom zwyczajnym, powszednim: kotlet mielony "zwędzony" dla biednych, własnoręcznie zrobione koperty jako prezent dla braciszka, pęto kiełbasy, jabłka wypatrzone pod łóżkiem i wiele innych drobiazgów - właśnie ten mikroświat rzeczy i drobnych spraw wprowadza do opowieści wymiar poetycki i swoistą mistykę codzienności. Te z pozoru zgrzebne relacje opisujące życie i czyny braciszka, mają wewnętrzne światło. Życie brata Alojzego zostało opisane przez świadków jego świętości, ludzi równie prostych i prostodusznych jak on sam, i to właśnie oni kreślą perspektywę, w jakiej oglądamy ich świętego. Braciszek jest integralną częścią pewnego pejzażu, nie tylko tego dosłownego, ale i ludzkiego, pewnej mentalności prawie że odwiecznej niczym polny głaz, dlatego wszystko tu ma cechy rytuału, odprawiania ceremonii, jakiejś mszy żywota powszedniego. Wszystko to odbywa się w świątyni polnych dróg, opłotków i obejść wiejskich, do których przybywa wysłannik klasztoru. Klasztor, życie klasztorne jako świat tajemniczy i osobny, zawsze budzący ciekawość, tutaj jawi się bardzo zwyczajnie, zgodnie z ludzką miarą. "Duch św. Franciszka odrodził się w tym klasztorze" - napisał kardynał Karol Wojtyła, otwierając proces beatyfikacyjny brata Alojzego Kosiby. 16:45 HANDLARZ CUDÓW (.) Dramat obyczajowo - psychologiczny, 99 min, Polska/Szwecja 2009 Reżyseria: Jarosław Szoda, Bolesław Pawica Scenariusz: Mitko Panov Zdjęcia: Jarosław Szoda Muzyka: Adam Norden, Iris Kjaernested Aktorzy: Borys Szyc, Sonia Mietielica, Roman Golczuk, Joanna Szczepkowska, Mariusz Benoit, Ali Ibraguimov, Piotr Borowski, Franciszek Trzeciak, Witold Wietliński i inni Stefan, od lat walczący z alkoholizmem, wyjeżdża na pielgrzymkę do Lourdes, gdzie spodziewa się całkowitego wyleczenia. Niespodziewanie los stawia mu na drodze dwoje dagestańskich półsierot, pragnących odnaleźć ojca przebywającego we Francji. "Handlarz cudów" to udany reżyserski debiut kinowy Jarosława Szody i Bolesława Pawicy. Szoda wcześniej parał się głównie profesją operatora (zdjęcia w "Handlarzu" są jego autorstwa). Pawica dał się poznać przede wszystkim jako twórca filmów dokumentalnych i reżyser ważnych imprez estradowych. Obaj zresztą często pracowali w duecie, tyle że kręcąc...teledyski. "Handlarzem cudów" udowodnili, że w pełnometrażowej fabule czują się znakomicie. Potwierdzają to liczne nagrody (m.in. na festiwalach w Gdyni, Koninie i Chicago) oraz uznanie krytyków. Na pierwszy rzut oka dzieło Szody i Pawicy powiela stereotypy. Wszak niełatwe współistnienie dziecka z dorosłym, wpisane w konwencję kina drogi, było już tematem wielu filmów. Polskim twórcom udało się jednak pokazać je w sposób zaskakująco świeży, frapujący, dojrzały i trzymający w napięciu do samego końca, głównie za sprawą aktorstwa (przede wszystkim Borysa Szyca, a także dwójki dziecięcych aktorów Soni Mietielicy i Romana Golczuka) oraz świetnie przemyślanego, bogatego w interpretacyjne tropy, scenariusza. Fabuła jest tak skonstruowana, że można ją odczytywać na wiele sposobów: jako piękną opowieść o tolerancji, jako poruszającą historię drogi grzesznika do Boga, jako wolną od taniej moralistyki i sentymentalnego melodramatyzmu rzecz o poszukiwaniu sensu życia, czy wreszcie jako zapadający w pamięć film o nadziei, której miłosierny ognik może niespodziewanie rozbłysnąć nawet na dnie ludzkiego upadku. Owo bogactwo odczytań rzuca się w oczy również dzięki prostocie formy, która od uznanych autorów teledysków wymagała odejścia od wcześniejszych przyzwyczajeń i narzucenia sobie twardej dyscypliny artystycznej. Humanistyczne przesłanie filmu nie zostaje przesłonięte realizatorskimi fajerwerkami, lecz dociera do widza najkrótszą drogą, angażując jego serce i umysł. Stefan, trzydziestokilkuletni zaleczony alkoholik, objeżdża szpitale i domy opieki społecznej, w których wygłasza prelekcje na temat swego nawrócenia i jego roli w skutecznej walce z nałogiem. Zbiera przy okazji pieniądze na pielgrzymkę do słynącego cudami sanktuarium w Lourdes. Tam bowiem spodziewa się otrzymać specjalną łaskę, dzięki której ostatecznie pokona swą chorobę. Przekonujące wystąpienia Stefana zjednują mu licznych słuchaczy. Wielu z nich oprócz pieniędzy wręcza mu kartki z intencjami do przedstawienia Matce Bożej w Lourdes. Fragment jednej z prelekcji słyszy również dwoje dagestańskich dzieci, którym grozi deportacja. Przebywają w domu opieki czekając na wyrok sądu, lecz cały czas marzą o ucieczce i odnalezieniu ojca, który wiele lat temu wyemigrował do Francji. A ponieważ Stefan tam jedzie, więc Niewiele myśląc Urika i Hasim uciekają z ośrodka i ukrywają w bagażowej części należącego do "Polaka" zdezelowanego minivana. Kiedy Stefan odkrywa pasażerów na gapę, stara się ich pozbyć, lecz okazuje się to trudniejsze niż przypuszczał. Okradziony z pieniędzy, w chwili słabości znów sięga po butelkę.W ośrodku, skąd uciekły dzieci, zaczynają go podejrzewać o oszustwo. A poza tym początkowo nieznośna obecność Uriki i Hasima staje się dlań coraz mniej dolegliwa, gdy w obojgu zaczyna dostrzegać jeszcze bardziej przestraszonych i zagubionych życiowych rozbitków niż on sam. 18:45 SERIALOWA NOSTALGIA - RODZINA LEŚNIEWSKICH - ODC. 5/7 - UCIECZKA Serial przygodowy, 27 min, Polska 1978 Reżyseria: Janusz Łęski Scenariusz: Janusz Łęski, Krystyna Bogler Występują: Krystyna Sienkiewicz, Krzysztof Kowalewski, Barbara Krafftówna, Tadeusz Kwinta, Wanda Majer, Zygmunt Zintel, Bogusław Sochnacki, Józef Pieracki oraz dzieci: Agata Młynarska, Maciej Strojny, Magda Scholl, Tomasz Brzeziński Niesłusznie posądzony o wagarowanie Leszek po strasznej awanturze z ojcem ucieka z domu. Błąd łatwo jest popełnić, trudniej się z niego wycofać. Jednak szczególna atmosfera wieczoru wigilijnego sprawia, że wszyscy pragną jak najszybciej wyjaśnić rodzinne nieporozumienie. 19:30 SERIALOWA NOSTALGIA - RODZINA LEŚNIEWSKICH - ODC. 6/7 - SKOK Serial przygodowy, 29 min, Polska 1978 Reżyseria: Janusz Łęski Scenariusz: Janusz Łęski, Krystyna Bogler Występują: Krystyna Sienkiewicz, Krzysztof Kowalewski, Barbara Krafftówna, Tadeusz Kwinta, Wanda Majer, Zygmunt Zintel, Bogusław Sochnacki, Józef Pieracki oraz dzieci: Agata Młynarska, Maciej Strojny, Magda Scholl, Tomasz Brzeziński Piętą achillesową Agnieszki jest gimnastyka. Na lekcjach WF dziewczynka jest najgorsza w klasie, a szczególne kłopoty sprawiają jej skoki przez kozła. Przypadkowo z pomocą małej sąsiadce przychodzi pan Dziwny, z zawodu cyrkowiec. Pod jego kierunkiem Agnieszka zaczyna trenować. Wraz z pierwszymi, jeszcze niewielkimi sukcesami przełamuje własną niechęć do gimnastyki, brak odwagi i kompleksy. 22:25 POWIDOKI - LESZEK KOŁAKOWSKI Dysk./wywiad/debata, 12 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca), Piotr Nowak (prowadzący) "Powidoki" to program publicystyczny poruszający istotne zagadnienia z zakresu filozofii, etyki i socjologii. Dwoje prowadzących: dziennikarka Barbara Schabowska i filozof prof. Piotr Nowak na przykładach wybranych przez siebie książek podejmą dyskusję nad zawartością tych dzieł i ich społeczną recepcją. W tym odcinku autorzy programu rozmawiają na temat twórczości Leszka Kołakowskiego. Pretekstem jest wydana właśnie antologia jego tekstów religijnych. Leszek Kołakowski jest również autorem "Rozmów z diabłem". Dlatego w programie nie zabrakło pytań: o status diabła w jego twórczości? Kim on jest? I czy jest? To znaczy: czy jest bytem realnym? 22:45 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - DIANA VREELAND: CESARZOWA MODY (DIANA VREELAND: THE EYE HAS TO TRAVEL) Film dokumentalny, 82 min, USA, 2011 Reżyseria: Lisa Immordino Vreeland Dokumentalny portret Diany Vreeland - redaktor pism modowych, artystki, wizjonerki o rewolucyjnym spojrzeniem na modę, niezwykłej osobowości obdarzonej dużym wyczuciem trendów. Zafascynowana stylem Coco Chanel, wprowadziła na okładki pism modowych oryginalnie twarze, np. Twiggy czy Beatlesów. Wychodziła z założenia, że nie ma piękna bez dziwaczności. Znana z odważnych decyzji jako pierwsza zaczęła skracać spódnice, promowała fotografie Richarda Avedona, wypromowała modę na skąpe bikini. Mimo że niektóre jej pomysły były szalone, wszyscy wiedzieli, że ma dobry gust. 00:20 FANNY I ALEKSANDER (FANNY AND ALEXANDER) Dramat obyczajowy, 181 min, Szwecja/Francja/Niemcy, 1982 Scenariusz i reżyseria: Ingmar Bergman Zdjęcia: Sven Nykvist Muzyka: Daniel Bell Występują: Pernilla Allwin, Bertil Guve, Gunn Wallgren, Allan Edwall, Borje Ahlstedt, Jarl Kulle, Ewa Frolling, Jan Malmsjo, Harriet Andersson, Erland Josephson i inni Realizując "Fanny i Aleksandra" Ingmar Bergman zapowiedział, że jest to jego ostatni film kinowy, choć jednocześnie przyznawał, że nigdy wcześniej nie cieszył się i nie pracował równie ciężko jak wówczas. Powróciwszy po kilku latach do kraju z dobrowolnego wygnania, reżyser miał pełną swobodę twórczą. "Fanny i Aleksander" był jednym z najdroższych filmów, jakie powstały w Szwecji. Realizacja zdjęć trwała aż siedem miesięcy, na planie zgromadzono niemal 100 aktorów i 1500 statystów. Film ten, podobnie jak "Sceny z życia małżeńskiego", nakręcono w dwóch wersjach: 5 - godzinnej dla telewizji i 3 - godzinnej dla kin. Powstało dzieło niezwykłe, zawierające wiele akcentów autobiograficznych oraz mniej lub bardziej bezpośrednich odniesień do wcześniejszych filmów Bergmana, saga rodzinna z początków wieku, ale także opowieść o dramacie dorastania i wielka pochwała radości życia. Po latach surowości stylu tego twórcy "Fanny i Aleksander" zaskakuje beztroską swobodą przywodzącą na myśl jego "Uśmiech nocy" lub "O tych paniach". Nietypowy jest także fakt, że - w przeciwieństwie do innych filmów tego reżysera, gdzie dzieci pojawiają się wyjątkowo rzadko, głównie jako milczący statyści - tutaj bohaterem jest 10 - letni Aleksander (jego siostra Fanny przez większą część filmu pozostaje w tle). Chłopiec żyje w bogatej, zżytej i szczęśliwej rodzinie i nawet przykre wydarzenia, których przychodzi mu doświadczyć, prawdopodobnie nie zaciążą boleśnie na jego dorosłym życiu, co jest tak charakterystyczne dla Bergmanowskich postaci. Film otrzymał wiele prestiżowych nagród, w tym Oscary '83 dla najlepszego filmu zagranicznego, za zdjęcia oraz kostiumy, a ponadto nominacje za reżyserię i scenariusz. Ponadto filmowi przyznano nagrodę FIPRESCI na festiwalu w Wenecji, Złoty Globus dla najlepszego filmu zagranicznego oraz nagrodę Brytyjskiego Stowarzyszenia Sztuki Filmowej i Telewizyjnej za najlepsze zdjęcia. "Fanny i Aleksander" to swoista kronika jednego roku z życia mieszczańskiej rodziny Ekdahlów. Jest Boże Narodzenie 1907 r. W domu seniorki rodu Heleny, byłej aktorki i współwłaścicielki teatru, która po śmierci męża przekazała zarządzanie teatrem najstarszemu synowi Oskarowi, trwają świąteczne przygotowania. Wśród zaproszonych z tej okazji gości są trzej dorośli synowie Heleny: oprócz Oskara, jego żony Emilie i dwójki ich dzieci - Fanny i Aleksandra, także Gustaw Adolf - restaurator i handlowiec z żoną Almą oraz Carl - profesor ze swą niemiecką żoną Lydią. Helena zaprosiła również Isaka Jacobiego - antykwariusza i bankiera, w przeszłości jej kochanka. Wkrótce po Bożym Narodzeniu Oskar umiera podczas próby w teatrze. Uroczystości pogrzebowe prowadzi biskup Edward Vergerus, który nawiązuje coraz bliższe stosunki z Emilie i mimo sprzeciwu rodziny żeni się z młodą wdową. Na jego życzenie Emilie przenosi się z dziećmi po ślubie do jego ponurego domu. W purytańskiej atmosferze dzieci są stale upominane i karcone. Szczególnie Aleksander jest obiektem okrutnego postępowania biskupa. W odwecie chłopiec wymyśla historyjkę o zadręczeniu na śmierć przez biskupa jego pierwszej żony i dzieci. Gdy Vergerus dowiaduje się o tym, poddaje Aleksandra chłoście i wraz z siostrą zamyka o chlebie i wodzie w pokoju na piętrze. 03:25 KINO NOCNE - KAMERDYNER Dramat historyczny, 141 min, Polska, 2018 Reżyseria: Filip Bajon Scenariusz: Mirosław Piepka, Michał S. Pruski, Marek Klat Zdjęcia: Łukasz Gutt Aktorzy: Janusz Gajos, Anna Radwan, Sebastian Fabijański, Marianna Zydek, Borys Szyc, Adam Woronowicz, Kamilla Baar-Kochańska, Diana Zamojska, Daniel Olbrychski, Marcel Sabat, Łukasz Simlat, Sławomir Orzechowski Dramat historyczny w reżyserii Filipa Bajona miał swoją premierę w 2018 roku na festiwalu w Gdyni, gdzie został uhonorowany nagrodą Srebrne Lwy. Akcja - w dużej mierze oparta na faktach - rozgrywa się na ziemi kaszubskiej w pierwszej połowie XX wieku i obejmuje lata 1900 do 1945, w tym dwie wojny światowe. Film ukazuje powikłane i burzliwe losy bohaterów, przedstawicieli różnych nacji: Niemców, Kaszubów i Polaków, z wplecionym centralnym wątkiem miłosnym. Zostały przedstawione skomplikowane postawy i wybory, jakich musieli dokonywać ludzie zamieszkujący północe Kaszuby. Pruska antypolskość walczyła z kaszubskim patriotyzmem, co zakończyło się masowym mordem popełnionym na tysiącach Kaszubów w lasach pod Piaśnicą. Po śmierci matki, nieletni Mateusz Kroll zostaje przygarnięty przez pruską arystokratkę Gerdę von Krauss. Kaszubski chłopiec dorasta w pałacu. Rówieśniczką Mateusza jest córka von Kraussów Marita. Między młodymi z czasem rodzi się miłość. Ojcem chrzestnym chłopca jest kaszubski patriota Bazyli Miotke, który podczas konferencji pokojowej w Wersalu walczy o miejsce dla Kaszub na mapie Polski, a potem buduje symbol jej gospodarczego sukcesu: Gdynię. Traktat wersalski, podpisany w 1919 r. i kończący I wojnę światową daje Polsce niepodległość, co sprawia, że von Kraussowie tracą majątek i wpływy. Wszyscy bohaterowie czują, że świat, który znali, wkrótce diametralnie się zmieni. Wśród żyjących obok siebie Kaszubów, Polaków i Niemców narastają złe nastroje, niechęć i nienawiść. II wojna światowa wybucha 1 września 1939 roku. Już pod koniec października w lasach piaśnickich rozpoczynają się egzekucje ludności kaszubskiej dokonane przez okupantów niemieckich. Było to pierwsze masowe ludobójstwo tej strasznej wojny.