TVP Kultura Środa, 19.08.2020 08:30 TRZECI PUNKT WIDZENIA Dysk./wywiad/debata, 24 min, Polska, 2020 Scenariusz: Dariusz Gawin, Dariusz Karłowicz, Marek Cichocki Wykonawcy: Dariusz Gawin (prowadzący), Marek Cichocki (prowadzący), Dariusz Karłowicz (prowadzący) W kolejnym wydaniu "Trzeciego punktu widzenia": 1. SETNA ROCZNICA 1920 Rocznica Bitwy Warszawskiej - zwycięstwa daleko wykraczającego poza wymiar militarny. Definiującego nie tylko kształt dzisiejszej Polski, ale i los narodu. Rozmowa poświęcona wielkiej geopolityce ówczesnych czasów i jej długotrwałym konsekwencjom dla historii Polski i Europy. 2. TERMOPILE, SALAMINA 2, 5 tysiąca lat temu bitwy pod Termopilami i Salaminą zmieniły bieg historii. Wygrane wojny perskie dały początek potędze greckiej ale i europejskiej świadomości. Pytanie o źródła tego zwycięstwa to pytanie o tożsamość całego zachodu. 3.100 - lecie URODZIN JP2 Rozmowa z okazji setnej rocznicy urodzin Jana Pawła II, poświęcona historii jego życia w perspektywie dziejów epoki i doświadczeń, które były także jego udziałem. 09:00 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - AI WEIWEI Magazyn, 4 min, Polska, 2016 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks O sztuce Ai Weiweia, chińskiego artysty, kuratora i architekta opowiada Monika Kozioł. Praca Oil Spills została wykonana w technice ceramicznej, która nieodłącznie kojarzy się z kulturą chińską. Porcelanowe obiekty zostały wypalone w tradycyjnych piecach w Jingdezhen. Sześć elementów z kolekcji MOCAK - u, które symulują plamy ropy, pochodzi z instalacji składającej się z 25 części. Praca jest komentarzem do współczesnych uwarunkowań ekonomicznych. Jest to symboliczne zaplamienie świata przez ropę, która jako surowiec wpływa na politykę międzynarodową. 09:20 OSTATNIA AKCJA Komedia sensacyjna, 87 min, Polska, 2009 Reżyseria: Michał Rogalski Scenariusz: Krzysztof Rak, Michał Rogalski Zdjęcia: Karina Kleszczewska Muzyka: Jan Komar, Piotr Zabrodzki Aktorzy: Jan Machulski, Marian Kociniak, Barbara Krafftówna, Alina Janowska, Lech Ordon, Witold Skaruch, Piotr Fronczewski, Wojciech Siemion, Karolina Gorczyca, Antoni Pawlicki, Szymon Mysłakowski, Wojciech Kalarus, Maciej Wierzbicki, Piotr Nowak, Andrzej Młynarczyk Rozgrywająca się we współczesnych realiach komedia z wątkiem sensacyjnym, zwracająca uwagę przede wszystkim imponującą obsadą. Pierwszoplanowe kreacje należą do aktorów, którzy niewątpliwie tworzą legendę polskiego kina, wystarczy choćby wymienić Jana Machulskiego, Mariana Kociniaka, Barbarę Krafftównę czy Alinę Janowską i Piotra Fronczewskiego. To opowieść o "ostatniej akcji" uczestników powstania warszawskiego, którym już w całkiem nowej Polsce przyjdzie pokonać kolejnego wroga. Tym razem dawni towarzysze broni muszą stawić czoło mafii, która działa bezkarnie, chroniona przez skorumpowanego policjanta. Publiczność z aplauzem przyjęła debiut kinowy Michała Rogalskiego, dokumentalisty ("Gdzie się podziało 80 milionów") i reżysera telewizyjnego (seriale "Samo życie", "Tancerze", "Czas honoru", "Apetyt na życie", "Przepis na życie"). Narratorem filmu jest jeden z jego drugoplanowych bohaterów, Robert Malinowski, opowiadający historię, jaka przydarzyła się kilka lat temu jego przyjacielowi, który zadarł z mafią. Chłopakowi z pomocą pośpieszył wówczas dziadek, który przeszedł w życiu wiele - powstanie warszawskie, piekło kanałów - dlatego teraz byle "gangsterzyna" nie mógł go wystraszyć. Porachunki byłego akowca i jego dawnych towarzyszy z mafią miały miejsce nomen omen w Warszawie. Komisarz Majchrowski ze stołecznej komendy jest na usługach ludzi mecenasa Szaro, właściciela luksusowego klubu, który pod przykrywką nocnego baru prowadzi ciemne interesy. To człowiek bezwzględny i chciwy, pozbawiony jakichkolwiek skrupułów moralnych. Kiedyś był cinkciarzem, fałszował też zakłady na wyścigach konnych. Dziś, elegancko ubrany, opływający w luksusy, jest panem sytuacji i to on stawia warunki. W jego barze pracuje śliczna, młodziutka Magda, którą pomiatają goryle Szaro. Za dziewczyną wstawia się oburzony takim traktowaniem Mateusz Zuber, który jest tu kelnerem. Ale, niestety, obrywa i od razu zostaje wyrzucony z pracy. Tymczasem w Warszawie jest przejazdem, wracający z sanatorium dziadek chłopaka, były akowiec, uczestnik powstania warszawskiego, Zygmunt Zuber. Ponieważ ojciec Mateusza, Tomasz, za bardzo przejmuje się prowadzeniem własnego biznesu, obowiązek odebrania dziadka z dworca spada na wnuka. Przy okazji Mateusz wysłuchuje wspomnień o powstaniu warszawskim i dawnych czasach. Chłopak jeszcze nie zdaje sobie sprawy, że to właśnie ten "nudny" dziadek, jako pierwszy stanie w jego obronie przed gangsterami. Kiedy Mateusz idzie do klubu, żeby odebrać należną mu zapłatę za przepracowany miesiąc w barze, ludzie Szaro nie chcą z nim rozmawiać i pokazują chłoptasiowi, gdzie jest jego miejsce. Pobity dotkliwie Mateusz, trafia do szpitala, gdzie zjawiają się rodzice, dziadek, jego dziewczyna Magda, a także komisarz Majchrowski, który zamierza umorzyć śledztwo. Tomasz Zuber obawia się, że teraz mafia dobierze się do niego i zrujnuje mu biznes. Przerażony dekuje się w swojej firmie. Do akcji śmiało wkracza za to senior rodu, Zygmunt Zuber. Zirytowany tchórzostwem Tomasza i bierną postawą policji, postanawia na własną rękę wymierzyć sprawiedliwość sprawcom pobicia jego wnuka. Zygmunt Zuber skrzykuje dawnych towarzyszy broni z powstania warszawskiego, którzy mimo podeszłego już wieku nie zawahają się przeciwstawić warszawskim gangsterom, rządzącym niepodzielnie w stolicy. Zuber, Kotek, Rotor i Czujny, wspierani przez dawną symaptię Zygmunta z powstania, Gogę, oraz AL - owca Władka przygotowują plan operacyjny zniszczenia gangstera Szaro. Ważną rolę w tej akcji odegrają: słynne jajko Faberge oraz pani pułkownik Dowgird. 11:00 NOCE I DNIE - ODC. 2/12 - PIOTRUŚ I TERESA Serial obyczajowy, 59 min, Polska 1977 Scenariusz i reżyseria: Jerzy Antczak Zdjęcia: Stanisław Loth Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Jadwiga Barańska, Jerzy Bińczycki, Elżbieta Starostecka, Barbara Ludwiżanka, Beata Tyszkiewicz, Andrzej Szczepkowski, Władysław Hańcza, Karol Strasburger, Jerzy Kamas Bogumił i Barbara widzą pierwsze rezultaty swojej ciężkiej pracy. Gdy życie zaczyna układać się po ich myśli, nagle umiera ukochany synek Piotruś. Niechcicowie decydują się na przeprowadzkę do innego, dużego, ale zupełnie zrujnowanego majątku - Serbinowa. Gdy na świat przychodzi drugie dziecko Niechciców, Agnieszka, serbinowska gospodarka jest już na drodze do wydźwignięcia się z ruiny. Barbara bardzo przeżywa śmierć swojej siostry, Teresy, nieszczęśliwej w małżeństwie z Lucjanem. Dopiero po jej śmierci dowiaduje się, kogo Teresa darzyła prawdziwym uczuciem. 12:10 NOCE I DNIE - ODC. 3/12 - BABCIA Serial obyczajowy, 51 min, Polska, 1977 Reżyseria: Jerzy Antczak Scenariusz: Jerzy Antczak Zdjęcia: Stanisław Loth Muzyka: Waldemar Kozanecki Aktorzy: Jadwiga Barańska, Jerzy Bińczycki, Elżbieta Starostecka, Barbara Ludwiżanka, Janina Traczykówna, Beata Tyszkiewicz Dla Bogumiła i Barbary nadchodzą dobre dni. Gospodarstwo serbinowskie kwitnie, dwie córki, Agnieszka i Emilka, chowają się znakomicie, na świat przychodzi trzecie dziecko - Tomaszek. Niechcicowie sprowadzają do siebie babcię Ostrzeńską, matkę Barbary. Starsza pani czuje się tu potrzebna i szczęśliwa. Choroba babci zaskakuje wszystkich. Oboje Niechcicowie przez wiele miesięcy pielęgnują chorą z wielkim oddaniem, ale los jest nieubłagany. 13:10 BRZEMIĘ (MIN BÖRDA / THE BURDEN) Film animowany, 14 min, Szwecja, 2017 Reżyseria: Niki Lindroth Von Bahr Scenariusz: Niki Lindroth Von Bahr Animowany musical z apokalipsą w tle. Historia podzielona jest na cztery odcinki dziejące się odpowiednio w supermarkecie, hotelu, call center i restauracji z hamburgerami. Pracownicy lokali przedstawieni jako zwierzęta radzą sobie ze znudzeniem i egzystencjalną niepewnością dzięki tańcowi. Apokalipsa jawi się tutaj jako kuszący wyzwoliciel. Animacja wyróżniona Nagrodą publiczności za Najlepszy Film Krótkometrażowy podczas 11. MFFA Animator w Poznaniu (opis festiwalowy) 13:30 SZTUKA NIDERLANDÓW ODC. 2 - BOOM I KRACH (HIGH ART OF THE LOW COUNTRIES EP. 2 - BOOM AND BUST) Film dokumentalny, 51 min, Wielka Brytania, 2013 Reżyseria: Ian Leese Andrew Graham - Dixon zwiedza fascynujący świat Królestwa Niderlandów, badając, w jaki sposób przeszłość wpłynęła na sztukę, architekturę i kulturę tego regionu. Trzyodcinkowa seria przedstawia bogatą historię malarstwa flamandzkiego - od prac Jana van Eycka, Pietera Bruegla, Vincenta Van Gogha, Rene Magritte ' a czy Pieta Mondriana. 14:45 PARĘ OSÓB, MAŁY CZAS Dramat psychologiczno - obyczajowy, 105 min, Polska 2005 Scenariusz na podstawie książki Jadwigi Stańczakowej Dziennik we dwoje i reżyseria: Andrzej Barański Zdjęcia: Dariusz Kuc Aktorzy: Krystyna Janda, Andrzej Hudziak, Igor Przegrodzki, Zdzisław Wardejn, Krystyna Tkacz, Arkadiusz Detmer, Monika Obara, Elżbieta Kępińska, Żanna Gierasimowa i inni Andrzej Barański już w połowie lat 80. myślał o przeniesieniu na ekran "Zawału" Mirona Białoszewskiego, ale na przeszkodzie stawały mu kłopoty z pozyskaniem praw autorskich i zdobyciem funduszy na produkcję. Pod koniec lat 90. miał już gotowy scenariusz o jego serdecznej przyjaciółce i sekretarce, niewidomej Jadwidze Stańczakowej, ale znów musiało minąć kilka lat, nim wreszcie projekt doczekał się realizacji. Za kanwę scenariusza posłużyła książka Jadwigi Stańczakowej "Dziennik we dwoje", na podstawie której powstała kameralna i subtelna, niezwykle ciepła, ale przenikliwa opowieść o przyjaźni dwojga artystów pióra, uhonorowana m. in. na FPFFw Gdyni w 2005 r. nagrodą za wybitną kreację Krystyny Jandy i nagrodą dziennikarzy, oraz nagrodą na festiwalu w Karlovych Varach za główną rolę męską dla równie znakomitego Andrzeja Hudziaka. Akcja filmu obejmuje lata 1975 - 1982 i ukazuje złożone relacje Mirona Białoszewskiego i Jadwigi Stańczakowej z punktu widzenia tej ostatniej. Trudno jednak powiedzieć, że jest to wyłącznie jej relacja: niewidoma kobieta oglądała bowiem i poznawała świat oczyma Mirona, czy to podczas przejażdżek z nim po mieście (co prawda, często w środku nocy, bo pisarza drażnili ludzie i światło słoneczne), czy to poprzez jego teksty opisujące rzeczywistość. Potrzebowali siebie nawzajem, mimo że nie umieli nazwać tego, co ich łączyło: przyjaźń, bliskość duchowa, platoniczne uczucie? On - nadwrażliwy egoista, kapryśny introwertyk, odsuwał od siebie wszystko, co stanowiło prozę codziennej egzystencji. Potrzebował kogoś, kto by się nim opiekował i pilnował bieżących spraw: od kupowania ubrań, sprzątania i prania, poprzez załatwianie spraw urzędowych, po przepisywanie jego tekstów, umawianie spotkań z wydawcami i czytelnikami. Ona pragnęła za wszelką cenę żyć jak ludzie widzący, być aktywna i samodzielna, czuć się potrzebna. Po rozstaniu z wieloletnim przyjacielem, nazwanym w filmie Jackiem, Białoszewski stał się jeszcze bardziej zależny od niej i grona znajomych, sąsiadów, przyjaciół, którzy dbali o niego i jego sprawy pod dyskretne dyktando Jadwigi. On nie bardzo umiał okazywać wdzięczność, bywał wobec niej opryskliwy, ale też potrafił jak nikt inny pocieszyć ją w samotności i depresji, na którą cierpiała. Gdy Jadwiga też zapragnęła pisać, bezceremonialnie krytykował jej wiersze, powodowany doświadczeniem, ale i zawodową zazdrością. Nie chciał mieć przy sobie konkurentki, która początkowo podejmowała te same tematy, opisywała te same miejsca i osoby co on, lecz jednocześnie udzielał jej cennych wskazówek pisarskich. Gdy zdołał ją przekonać, że powinna się skupić na swych odczuciach i przeżyciach osoby niewidomej, przyniosło to korzyść im obojgu: jej wiersze zyskały na autentyzmie i oryginalności, on przestał się obawiać rywalizacji i porównań. Nie ma w tym filmie wyraźnie zarysowanej akcji, linearnej fabuły, są za to drobne obrazki z PRL - owskiej codzienności, w której oboje żyli (kłopoty z zaopatrzeniem, problemy ze zdobyciem telefonu, biurokracja, nie najłatwiejsze warunki mieszkaniowe itp.), ale także z cowtorkowych spotkań literackich w mieszkaniu pisarza, z jego wieczorów autorskich, spacerów z Jadwigą po mieście. Film Andrzeja Barańskiego opowiada również o tym, jak ta zgrzebna rzeczywistość przekształca się w sztukę, staje się tworzywem literackim, dając dzieła najwyższej próby. 16:40 SÓL ZIEMI CZARNEJ Dramat, 99 min, Polska 1969 Scenariusz i reżyseria: Kazimierz Kutz Zdjęcia: Wiesław Zdort Muzyka: Wojciech Kilar Występują: Olgierd Łukaszewicz, Jan Englert, Jerzy Cnota, Wiesław Dymny, Jerzy Binczycki, Bernard Krawczyk, Jerzy Łukaszewicz, Andrzej Wilk, Daniel Olbrychski, Jerzy Trela, Henryk Talar, Antoni Zwyrtek, Helena Bełkowska, Izabella Kozłowska, Tadeusz Madeja, Henryk Maruszczyk, Jan Bógdoł, Wiesław Grabek, Marian Dziędziel, Andrzej Siedlecki, Ryszard Zaorski i inni Filmowa ballada Kazimierza Kutza, a zarazem udana próba kreacji "mitu śląskiego", traktowanego wcześniej trochę po macoszemu zarówno przez polską literaturę, jak i kino. Akcja "Soli ziemi czarnej" toczy się w 1920 roku podczas II Powstania Śląskiego. Bierze w nim udział siedmiu braci Basistów - górników z dziada pradziada, wychowanych w duchu patriotycznym. Polska to dla nich głównie piękna, lecz nie do końca jasna wizja lepszego, szczęśliwszego życia. Narratorem filmowej opowieści Kutz uczynił najmłodszego z braci, Gabryela. Dla niego udział w powstańczych walkach to zarazem inicjacja w dorosłość i pierwsza męska przygoda. Przypadek sprawia, że Gabryel podczas swej eskapady do obozu wroga poznaje niemiecką sanitariuszkę. Między młodymi szybko rodzi się uczucie. Jednak wkrótce walki wybuchają ze zdwojoną siłą i chłopak musi wracać do swoich. Po początkowych sukcesach powstańców szala zwycięstwa zaczyna przechylać się na stronę niemiecką. W filmie Kutza oprócz aktorów o ustalonej renomie wystąpiło też wielu nieznanych, na stałe zatrudnionych w śląskich teatrach. Dla dodania historii autentyzmu reżyser sięgnął też do "naturszczyków" - rodowitych Ślązaków. Użycie miejscowej gwary miało zaś na celu podkreślenie plebejskiego, ludowego nurtu powstania. Artystyczna wartość "Soli ziemi czarnej" od początku nie podlegała dyskusji. W przejmującej wizji reżysera krytycy szybko dostrzegli nową jakość w polskiej narodowej mitologii. Nawiązując do poezji romantyków i powieści Sienkiewicza, Kutz ukazał nieznane dotychczas oblicze polskiego patriotyzmu - niechętnie szafującego wielkimi słowami, za to chętnie składającego daninę krwi na ołtarzu ojczyzny. Dzieło, miejscami komiczne, miejscami głęboko wzruszające zapoczątkowało znaną "śląską trylogię", na którą złożyły się także zrealizowane przez reżysera później "Perła w koronie" (1972) i "Paciorki jednego różańca" (1979). 18:45 SERIALOWA NOSTALGIA - STO MINUT WAKACJI - ODC. 2 Serial przygodowy, 24 min, Polska, 1999 Reżyseria: Andrzej Maleszka Scenariusz: Andrzej Maleszka Zdjęcia: Jacek Januszyk Aktorzy: Jolanta Fraszyńska, Andrzej Zieliński, Kamila Natkaniec, Piotr Budzowski, Tomasz Wroński, January Brunov Wyjeżdżając z miasta, pani Danuta i Tosia natrafiają na gigantyczny korek. Postanawiają jechać na skróty. Docierają do puszczy. W leśnej głuszy pokonują chybotliwy mostek i stwierdzają, że znalazły się na porośniętej trawą i krzewami wyspie. Stoi na niej tajemnicza, drewniana chatka. Jej wnętrze wyposażone jest we wszystko, co potrzebne do prostego życia. Przybyszki postanawiają się tam rozgościć. Nie przypuszczają, że wkrótce będą miały towarzystwo. 19:15 SERIALOWA NOSTALGIA - STO MINUT WAKACJI - ODC. 3 Serial przygodowy, 25 min, Polska, 1999 Reżyseria: Andrzej Maleszka Scenariusz: Andrzej Maleszka Zdjęcia: Jacek Januszyk Aktorzy: Jolanta Fraszyńska, Andrzej Zieliński, Kamila Natkaniec, Piotr Budzowski Reporter podąża wraz z synem, Piotrkiem, śladem sławnej aktorki i jej córki. Niestety, ich samochód jest zbyt duży i ciężki, aby przejechać przez drewniany mostek. Obaj pozostają na drugim brzegu rzeczki i stamtąd robią piesze wyprawy z kamerą na wyspę, aby podejrzeć, co też porabia śledzona przez nich gwiazda. Okazuje się, że na wyspie mieszka również Wenus - krowa obdarzona nadprzyrodzonymi zdolnościami. Zwierzę, zaniepojone dziwnym zachowaniem obu panów, niszczy drogi, reporterski sprzęt. Ojciec Piotrka jest załamany, obawia się, że w tej sytuacji nie zdoła wykonać zlecenia i straci pracę. Na szczęście w wozie reporterskim znajduje miniaturową kamerę. Ukrywa ją w czapce syna i wysyła go samego na wyspę, żeby zaprzyjaźnił się z Tosią. 20:00 W TRZY MIESIĄCE DOOKOŁA ŚWIATA - DZIKIE HISTORIE (RELATOS SALVAJES) Czarna komedia, 116 min, Hiszpania/Argentyna 2014 Scenariusz i reżyseria: Damian Szifron Aktorzy: Ricardo Darin, Dario Grandinetti, Oscar Martinez, Leonardo Sbaraglia, Erica Rivas, Julieta Zylberberg, Rita Cortese Nominacja do nagrody Oscara w kategorii najlepszego filmu nieanglojęzycznego i do Złotej Palmy w Cannes. To największy hiszpańskojęzyczny przebój kinowy ostatnich lat. Czarna komedia wyreżyserowana przez Damiana Szifrona, została znakomicie przyjęta nie tylko przez krytykę, ale także przez publiczność. Na fabułę składa się sześć krótkich, niepowiązanych ze sobą historii. Bohaterów tych opowieści łączy wszakże jedno: na ogół cechuje ich spokój, ale pod wpływem różnych okoliczności, puszczają im nerwy i uwalniają się najgorsze emocje. Główny wątek obraca się właśnie wokół negatywnych ludzkich zachowań, takich jak: gniew, przemoc, chęć zemsty i odwetu, nienawiść. Protagoniści kolejnych historii to: bezlitośnie skrytykowany muzyk, pałająca zemstą kelnerka, zeźlony kierowca, specjalista od materiałów wybuchowych i zdradzona panna młoda. Wszyscy oni w chwili ogromnego napięcia i stresu, wybuchają złością. Nie mogą zapanować nad wzbierającym gniewem i wtedy ujawnia się ich najdziksza natura. 22:10 GENIUSZ - ODC. 7 (EP. 7) Serial biograficzny, 48 min, USA, 2017 Reżyseria: James Hawes Scenariusz: Kenneth Biller Aktorzy: Geoffrey Rush, Samantha Colley, Johnny Flynn Odc. 7 Europa mierzy się z groźbą wybuchu wojny. Spór o patriotyzm i udział w walce niszczy bliską przyjaźń Alberta Einsteina z niemieckim chemikiem, Fritzem Haberem. 23:05 GENIUSZ - ODC. 8 (EP. 8) Serial biograficzny, 47 min, USA, 2017 Reżyseria: Kenneth Biller Scenariusz: Kenneth Biller Aktorzy: Geoffrey Rush, Samantha Colley, Johnny Flynn Odc. 8 Albert i Elsa Einsteinowie próbują uciec z nazistowskich Niemiec, ale napotykają nieprzewidziane przeszkody. 24:00 DOKUMENT W PODRÓŻY - BARWY JAPONII: WSPANIAŁY ŚWIAT ALBERTA KAHNA (THE WONDERFUL WORLD OF ALBERT KAHN: JAPAN) Film dokumentalny, 52 min, Wielka Brytania, 2017 Reżyseria: David Okuefuna Dokument przybliża niesamowity świat Japonii początków XX wieku, niedostępny dla zwykłych turystów. W filmie śledzimy historię francuskiego filantropa Alberta Kahna, pomysłodawcy Archiwum Planety, który wysyłał profesjonalnych fotografów, aby dokumentowali codzienne życie ludzi w ponad pięćdziesięciu krajach na całym świecie. Dzięki wsparciu Kahna, fotografowie mieli dostęp do najbardziej zaawansowanej technologiikamer - autochromu - pierwszego przyjaznego dla użytkownika systemu kamer zdolnego do tworzenia prawdziwych kolorowych fotografii. 01:05 POWIDOKI - LESZEK KOŁAKOWSKI Dysk./wywiad/debata, 12 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca), Piotr Nowak (prowadzący) "Powidoki" to program publicystyczny poruszający istotne zagadnienia z zakresu filozofii, etyki i socjologii. Dwoje prowadzących: dziennikarka Barbara Schabowska i filozof prof. Piotr Nowak na przykładach wybranych przez siebie książek podejmą dyskusję nad zawartością tych dzieł i ich społeczną recepcją. W tym odcinku autorzy programu rozmawiają na temat twórczości Leszka Kołakowskiego. Pretekstem jest wydana właśnie antologia jego tekstów religijnych. Leszek Kołakowski jest również autorem "Rozmów z diabłem". Dlatego w programie nie zabrakło pytań: o status diabła w jego twórczości? Kim on jest? I czy jest? To znaczy: czy jest bytem realnym? 01:20 LEKKIE OBYCZAJE - TA NASZA MŁODOŚĆ (WHILE WE'RE YOUNG) Film obyczajowy, komediowy, 93 min, USA 2014 Scenariusz i reżyseria: Noah Baumbach Aktorzy: Ben Stiller, Naomi Watts, Adam Driver, Amanda Seyfried, Charles Grodin Mieszkający w Nowym Jorku Josh i Cornelia to małżeństwo w średnim wieku, które przeżywa kryzys. Josh próbuje zakończyć swój film dokumentalny. Ona, po dwóch poronieniach, straciła nadzieję na szczęśliwe macierzyństwo. Rozumieją się coraz mniej, ich związek powoli rozpada się. Wszystko się zmienia, kiedy Josh i Cornelia poznają nowych sąsiadów, hipsterską parę dwudziestokilkulatków. Para dostaje zaproszenie na kolację od uznanego, młodego reżysera Jamiego Masseya i jego żony Darby, którzy wyrażają jak najlepsze opinie na temat filmowych osiągnięć Josha. Jamie namawia go do współpracy na filmem. Josh jest pod dużym wrażeniem stylu życia Masseyów. Razem z Cornelią coraz chętniej i częściej spotykają się z sąsiadami. Zażyła znajomość z Jamiem i Darby powoduje, że Josh i Cornelia na dobre zarażają się ich luzem i sami zaczynają przeżywać drugą młodość. Z czasem jednak ogarniają ich wątpliwości. Pewne okoliczności sprawiają, że muszą zastanowić się, czy rzeczywiście ich młodzi przyjaciele są godni zaufania. 03:00 SCENA KLASYCZNA - MACIEJ SKRZECZKOWSKI Koncert, 41 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Maciej Skrzeczkowski Maciej Skrzeczkowski, niespełna 18 - letni pianista i klawesynista, który w czerwcu 2019 roku zdobył trzecią nagrodę na prestiżowym Concorso Internazionale di Clavicembalo w Mediolanie. Jest uczniem Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Zenona Brzewskiego w Warszawie, w klasie fortepianu prof. Marka Brachy i klawesynu prof. Beaty Popis. Szczególnie interesuje go temat wykonawstwa historycznego, planuje oprócz gry na klawesynie studiować również fortepian historyczny. W lipcu 2019 roku wziął udział w nagraniu Concertino per clavicembalo e dieci strumenti su temi di vecchie danze polacche Romana Palestra we współpracy z Sinfonią Iuventus pod dyrekcją Łukasza Borowicza. Płyta ukaże się nakładem wytwórni Anaklasis (PWM). W Scenie Klasycznej Maciej Skrzeczkowski zagra utwory Francoisa Couperina oraz Williama Byrda. 03:50 KINO NOCNE - TESTAMENT DOKTORA MABUSE (TESTAMENT DES DR. MABUSE, DAS) Thriller psychologiczny, 116 min, Niemcy, 1933 Reżyseria: Fritz Lang Scenariusz: Fritz Lang, Thea Von Harbou Aktorzy: Otto Wernicke, Rudolf Klein-Rogge, Georg John, Gustav Diessl "Testament doktora Mabuse" to dźwiękowa kontynuacja niemego filmu "Doktor Mabuse: Gracz". Demoniczny Mabuse powraca zza grobu, by nadal terroryzować i siać zamęt. To kolejne arcydzieło Langa z gatunku filmu gangsterskiego. Ostatni film zrealizowany przez reżysera w przedwojennych Niemczech został zatrzymany przez cenzurę nazistowską, a sam Lang musiał uciekać z kraju. TVP Kultura prezentuje zrekonstruowaną cyfrowo wersję filmu.