TVP Kultura Poniedziałek, 14.09.2020 07:55 IV EUROPEJSKI FESTIWAL AKADEMII MUZYCZNYCH Reportaż, 15 min, Polska, 2020 Scenariusz: Dominika Matuszak Zdjęcia: Błażej Pyrka Reportaż z Europejskiego Festiwalu Akademii Muzycznych, który odbył się w Warszawie w dniach 4 - 6 stycznia 2020 r. 08:25 HORROR W WESOŁYCH BAGNISKACH Komedai obyczajowa, 82 min, Polska, 1995 Autor: Michał Choromański Reżyseria: Andrzej Barański Scenariusz: Andrzej Barański Zdjęcia: Dariusz Kuc Aktorzy: Joanna Szczepkowska, Jan Frycz, Krzysztof Kowalewski, Krystyna Feldman, Roman Kłosowski, Alosza Awdiejew, Grzegorz Damięcki, Nina Andrycz Ekranizacja powieści Michała Choromańskiego "Horror w Wesołych Bagniskach", będącej pastiszem powieści gotyckiej, której akcja rozgrywa się w latach dwudziestych. Po raz pierwszy "Horror" opublikowany został w roku 1934, jako powieść w odcinkach zamieszczana w jednej z gazet, w formie książkowej wydany został dopiero niedawno. Scenariusz filmu powstał jeszcze przed wydaniem książki. Akcja filmu rozgrywa się w roku 1923, w dworku Wesołe Bagniska na Kresach wschodnich. Dworek zamieszkują stara pani dziedziczka i dziedzic - mąż jej nieżyjącej córki. Z Biarritz przyjeżdża przyjaciel dziedzica, Jerzy Wawicki. Jego wizyta przywołuje wspomnienia sprzed kilku lat, kiedy w Wesołych Bagniskach stacjonowali czerwonoarmiści. Ich komisarz zalecał się do żony Apolinarego, Agnieszki, ona zaś romansowała z Wawickim. Ten jednak wydawał się niespecjalnie zainteresowany nie tylko nią, ale kobietami w ogóle. Wkrótce wyjechał, a po jego wyjeździe Agnieszka powiesiła się. Podobnie zresztą jak adorujący ją czerwony komisarz. Teraz Apolinary i dziedziczka obwiniają Wawickiego o śmierć Agnieszki. Korzystając z jego obecności w dworku planują krwawą zemstę, ale pijany Apolinary zabija kogoś innego. Do udziału w swoim filmie Andrzej Barański zaprosił aktorów, z którymi już wcześniej współpracował. Do zespołu dołączyła tylko Nina Andrycz i jest to jej powrót do kina po latach. Niemal od początku swej kariery Andrzej Barański uważany był za reżysera chętnie portretującego codzienne życie, zwłaszcza na prowincji. Jego sposób narracji nasycony był delikatnym, dobrodusznym humorem i łagodnym sentymentalizmem. Styl ten osiągnął apogeum w "Dwóch księżycach". Następny film Barańskiego, "Horror w Wesołych Bagniskach" dowodzi twórczego rozwoju reżysera, świadomego, że pewną formułę kina już wyczerpał. Adaptacja zapomnianej powieści Choromańskiego to "thriller w stylu retro", w którym autor "Niech cię odleci mara" ujawnia nowe oblicze swojego talentu. Tym razem prezentuje się widzowi jako wytrawny humorysta, biegle żonglujący konwencjami, zgrabnie balansujący między drwiną a filozoficzną refleksją. Zaletą filmu jest także doborowa obsada aktorska. Joanna Szczepkowska, Krystyna Feldman, Jan Frycz, Roman Kłosowski, Nina Andrycz, Krzysztof Kowalewski, Alosza Awdiejew dają prawdziwy koncert gry, celowo naznaczonej teatralną manierą. Zmysłową urodę tytułowych Wesołych Bagnisk i osadzonego wśród nich dworku znakomicie podkreślają zdjęcia Dariusza Kuca i scenograficzna perfekcja Andrzeja Przedworskiego i Albiny Barańskiej. Właściwie cała akcja filmu rozgrywa się na wolnym powietrzu, jeżeli są jakieś wnętrza, to amfilady. "Ponieważ to horror, trzeba było stworzyć odpowiedni nastrój. Filmowaliśmy"długimi" obiektywami, by"sprasować"obraz. (...) Na użytek filmu należało również wykreować niezwykły pejzaż, który jak to bywa w obrazach tego rodzaju, budowałby napięcie, motywowałby postępowanie bohaterów" - w jednym z wywiadów mówił Andrzej Barański. 10:00 REŻYSERZY S.II - STANLEY KUBRICK (THE DIRECTORS - STANLEY KUBRICK) Film dokumentalny, 45 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl dokumentalny poświęcony najwybitniejszym reżyserom kina. W tym odcinku przyglądamy się sylwetce Stanleya Kubricka, autora m.in. "Mechanicznej pomarańczy" czy "Full Metal Jacket". 11:00 DOM - ODC. 10/25 - NIE PRZESADZA SIĘ STARYCH DRZEW Serial obyczajowy, 78 min, Polska 1982 Reżyseria: Jan Łomnicki Scenariusz: Andrzej Mularczyk, Jerzy Janicki Muzyka: Waldemar Kazanecki Zdjęcia: Bogusław Lambach Aktorzy: Tomasz Borkowy, Jolanta Żółkowska, Wacław Kowalski, Tadeusz Janczar, Bożena Dykiel, Anna Ciepielewska, Stanisław Zaczyk, Joanna Szczepkowska, Wirgiliusz Gryń, Jan Englert, Henryk Bista, Hanna Lachman, Józef Nowak, Barbara Sołtysik, Barbara Rachwalska, Ewa Błaszczyk, Mirosław Konarowski i inni Andrzej i Ewa są małżeństwem już od kilku lat, rodzi im się drugi syn. Po śmierci starego Talara matka sprzedaje gospodarstwo i przenosi się do Warszawy, do syna. Ewa nie może otwarcie się temu sprzeciwić, ale często daje wyraz swemu niezadowoleniu. Wreszcie, przed zaplanowanym eleganckim przyjęciem, prosi teściową, aby na ten czas wyniosła się z domu. Staruszka znika bez wieści. Andrzej jest oburzony, między małżonkami dochodzi do poważnego rozdźwięku. Do problemów rodzinnych Talara dochodzą też kłopoty w pracy. 12:30 VIVA DADA (VIVA DADA) Film dokumentalny, 51 min, Francja, 2016 Reżyseria: Regine Abadia Dokument przybliża historię narodzin dadaizmu - awangardowego ruchu artystycznego, który cieszył się popularnością na początku XX wieku. Do największych jego twórców zaliczają się Marcel Duchamp, Tristan Tzara, Hans Arp, Man Ray i Francis Picabia. Dadaiści zerwali z tradycją, przełamywali zasady na rzecz wolności, absurdu, filozofii przypadku, negując dotychczas powszechnie przyjęte wartości estetyczne. 13:30 DZIKA MUZYKA - SUWALSZCZYZNA - MUZYKA POGRANICZA Magazyn, 24 min, Polska, 2016 Reżyseria: Zuzanna Solakiewicz, Zvika Gregory Portnoy Wykonawcy: Julita Charytoniuk (prowadzący) Suwalszczyzna - specyfika pogranicza to zarówno przenikanie sąsiadujących kultur, jak i ich odrębność. Z prowadzącą Julitą Charytoniuk odwiedzimy zespół z Szypliszek, poznamy dwugłos z pogranicza polsko - litewskiego, a także śpiew specyficzny dla okolic Biebrzy i zachodniej Grodzieńszczyzny. Ponadto spotkanie z kapelą "Chłopcy z Nowoszyszek", która gra muzykę z okolic Sejn oraz zWileńszczyzny. 14:00 NIEDZIELA Z... TVP KULTURA Dysk./wywiad/debata, 40 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Marta Perchuć - Burzyńska (prowadzący) Kolejny odcinek cyklicznego programu "Niedziela z..." poświęcony jest jubileuszowi TVP Kultura. W 2005 roku został uruchomiony pierwszy kanał tematyczny Telewizji Polskiej, poświęcony w całości tematyce kulturalnej. W 2020 roku TVP Kultura świętuje piętnaste urodziny, które są doskonałym pretekstem do dyskusji o dotychczasowym dorobku kanału. 14:50 DUŻE ZWIERZĘ Film obyczajowy, 71 min, Polska 2000 Autor: Kazimierz Orłoś Reżyseria: Jerzy Stuhr Scenariusz: Krzysztof Kieślowski Zdjęcia: Paweł Edelman Muzyka: Abel Korzeniowski Występują: Jerzy Stuhr, Anna Dymna, Dominika Bednarczyk, Błażej Wójcik, Andrzej Franczyk, Feliks Szajnert, Zbigniew Kaleta, Andrzej Kozak, Radosław Krzyżowski, Stanisław Banaś, Piotr Dąbrowski, Zbigniew Rola, Ewa Worytkiewicz, Małgorzata Ząbkowska, Beata Schimscheiner, Tomasz Schimscheiner i inni "Duże zwierzę" - czwarty film w reżyserskim dorobku Jerzego Stuhra - był już głośny na długo przed premierą. Stało się tak za sprawą scenariusza. Pierwszą jego wersję (na podstawie opowiadania Kazimierza Orłosia pt. "Wielbłąd") napisał bowiem w roku 1973 sam Krzysztof Kieślowski, noszący się wówczas z zamiarem debiutu fabularnego. Niestety, tekst nie spodobał się peerelowskim decydentom od kultury i musiał powędrować do szuflady. Przed kilkoma laty odnalazł go w Wiesbaden Janusz Morgenstern. Takiej okazji nie można było zmarnować. Morgenstern, zarezerwowawszy sobie rolę producenta, zaprosił do współpracy Jerzego Stuhra, jednego z ulubionych aktorów Kieślowskiego. Twórca "Tygodnia z życia mężczyzny" nie tylko wziął na swoje barki reżyserię i opracowanie scenariusza (w pierwotnej wersji były tylko dwie sceny z rozpisanym dialogiem), lecz także zagrał głównego bohatera. Realizacja "Dużego zwierzęcia" stała się dla aktora szczególnym doświadczeniem. "Po pierwsze dlatego, że w sensie symbolicznym znów byłem współpracownikiem Krzysztofa, mojego przyjaciela. Dane mi było nadać kształt czemuś, co było jego ideą, jego dążeniem. Po drugie, to był mój pierwszy film poetycki. Zawsze miałem skłonność do realistycznego oglądania świata. Odważyłem się na metaforę, spróbowałem znaleźć w sobie inną wrażliwość" - mówił w jednym z wywiadów. To jednak nie wszystko. Już w swych poprzednich filmach Stuhr - reżyser dowiódł, jak bliski jest mu temat tolerancji, zrozumienia dla inności i niedoskonałości bliźniego. Typ jego talentu kazał mu wszakże ukazywać ludzkie losy w konkretnym kontekście czasowo - przestrzennym, co z kolei zmuszało do balansowania na granicy doraźnej publicystyki. Dopiero scenariusz Kieślowskiego pozwolił autorowi "Historii miłosnych" na zmianę perspektywy i bardziej uniwersalne potraktowanie problemu. "Stuhr niemodny temat ujął w formę przypowieści, dotykającej za pośrednictwem mikrozdarzeń ponadczasowych prawideł" - pisała po premierze "Dużego zwierzęcia" jedna z recenzentek. Nie wszyscy wszakże podzielali jej zdanie. Film wywołał liczne dyskusje. Jedni chwalili i nagradzali (Nagroda Specjalna na MFF w Karlovych Varach, nagroda publiczności na Lecie Filmowym w Kazimierzu Dolnym, Syrenka Warszawska w kategorii filmu fabularnego), inni zarzucali reżyserowi jałowe powielanie wzorców kina moralnego niepokoju. Jedno wszakże pozostaje bezsporne: "Duże zwierzę" to kolejne niebanalne dokonanie Jerzego Stuhra, jednego z niewielu polskich artystów filmowych, którzy bez oglądania się na mody, konsekwentnie budują na ekranie własną, oryginalną wizję świata Mała, górska miejscowość, gdzieś w Polsce. Pan Sawicki, szanowany obywatel, tak samo zwyczajny jak jego otoczenie, pewnego dnia zaczyna spacerować ulicami w towarzystwie wielbłąda. Zdziwieni mieszkańcy nie wiedzą, co o tym myśleć. Mijają kolejne dni, a zwierzę ciągle jest u Sawickich. Mało tego, zajmuje w ich życiu coraz ważniejsze miejsce. Dlaczego? - to pytanie coraz bardziej dręczy całe miasteczko. Sawiccy nie potrafią odpowiedzieć. Po prostu polubili dwugarbnego czworonoga i tyle. Mieszkańcom wszakże to nie wystarcza. Nie wiedzieć czemu nie potrafią przystosować się do nowej sytuacji i reagują agresywnie. Odpowiednie urzędy nagle zaczynają domagać się rejestracji i opodatkowania wielbłąda. Pojawiają się donosy, że wielbłąd przeszkadza dzieciom w nauce, zanieczyszcza ulice, a także - czy są granice absurdu? - może roznosić groźną afrykańską odmianę choroby wenerycznej. W stosunku do Sawickich mnożą się szykany. Ona traci pracę w przedszkolu, jego nie chcą już w lokalnej orkiestrze. Przed ich domem hałasują protestacyjne pikiety. Mimo że odrzuceni i osamotnieni, Sawiccy nie zamierzają pozbyć się wielbłąda. Przeciwnie, są do niego coraz mocniej przywiązani. 16:15 PRÓBA ORKIESTRY (PROVA D'ORCHESTRA) Dramat, 69 min, Włochy/Niemcy, 1978 Reżyseria: Federico Fellini Scenariusz: Federico Fellini, Brunello Rondi Zdjęcia: Giuseppe Rotunno Muzyka: Nino Rota Aktorzy: Clara Colosimo, Balduin Baas, Elizabeth Labi, Ronaldo Bonacchi Podczas próby orkiestry odbywającej się w renesansowej kaplicy pojawia się ekipa telewizyjna, która zakłóca niezbędną do współdziałania harmonię. W trakcie wywiadów ujawniają się antagonizmy między poszczególnymi muzykami, narasta niechęć wobec dyrygenta. W zdyscyplinowane szeregi muzyków wkrada się anarchia... Analogia z sytuacją polityczną Włoch lat 70. (www. film. gildia. pl) 18:55 DUMA I UPRZEDZENIE - ODC. 3/6 (PRIDE AND PREJUDICE, EP. 3) Serial kostiumowy, 53 min, Wielka Brytania 1995 Reżyseria: Simon Langton Scenariusz na podstawie powieści Jane Austen: Andrew Davies Aktorzy: Colin Firth, Jennifer Ehle, Alison Steadman, Benjamin Whitrow, Susannah Harker, Crispin Bonham - Carter, Anna Chancellor i inni Odrzucony przez Elizabeth kuzyn William Collins poślubia Charlottę Lucas, zaś bogaty sąsiad Bennettów, Charles Bingley, zniechęcony przez swego przyjaciela Darcy'ego do ożenku z Jane, powraca z liczną świtą do Londynu. Kilka miesięcy później Elizabeth odwiedza Charlottę w jej nowym domu w Rosing Park, gdzie poznaje możną protektorkę Collinsa, lady Catherine de Bourgh. Dziewczyna spotyka tam także Darcy'ego, który niespodziewanie wyznaje jej miłość i proponuje małżeństwo, nie kryjąc jednak słów pogardy dla jej pośledniego pochodzenia. 20:00 PANORAMA KINA POLSKIEGO - RÓŻYCZKA Dramat, 113 min, Polska, 2011 Reżyseria: Jan Kidawa - Błoński Scenariusz: Maciej Karpiński, Jan Kidawa - Błoński Zdjęcia: Piotr Wojtowicz Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Andrzej Seweryn, Magdalena Boczarska, Robert Więckiewicz, Grażyna Szapolowska, Jan Frycz, Jacek Braciak, Krzysztof Globisz, Julia Kornacka, Jerzy Kamas, Władysław Kowalski, Aleksander Bednarz, Stefan Burczyk Na FPFF w Gdyni w 2010 Grand Prix, nagroda za dźwięk oraz za pierwszoplanową rolę kobiecą. Nagrody na festiwalach w Moskwie, Chicago, San Francisco i in. W 2011 Orzeł dla Roberta Więckiewicza za najlepszą główną role męską. Opowieść zainspirowana prawdziwymi wydarzeniami (m. in. historią Pawła Jasienicy i jego związku z Zofią O'Bretenny, drugą żoną, która po latach okazała się być donoszącą na niego agentką SB). Niebezpieczna gra uczuć między cenionym pisarzem, jego piękną młodą żoną oraz jej kochankiem, rozgrywająca się w burzliwych latach 60. Znany pisarz (Andrzej Seweryn) przeżywa romans z dużo młodszą od siebie, piękną kobietą (Magdalena Boczarska). Wbrew wywołującej oburzenie środowiska różnicy wieku, wykształcenia i pozycji intelektualista poślubia atrakcyjną "dziewczynę znikąd". Zaślepiony uczuciem nie podejrzewa, że ich kontrowersyjny związek może nie być kwestią przypadku. Nie wie, że jego partnerka od dawna spotyka się po kryjomu z innym mężczyzną (Robert Więckiewicz), z którym łączy ją nie tylko silna namiętność, ale i groźna intryga. Zaangażowana w niemoralny układ z agentem, przekazuje mu informacje mające służyć kompromitacji pisarza. Erotyczna fascynacja kochankiem stopniowo przeradza się w głębokie uczucie, choć kobieta zdaje sobie sprawę, że jest jedynie narzędziem w zaplanowanej akcji tajnych służb. 22:05 KRONOS - JUDASZ Dysk./wywiad/debata, 30 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Piotr Nowak (prowadzący) W kolejnym odcinku programu profesor Piotr Nowak wraz z zaproszonymi do studia gośćmi dyskutuje na temat Judasza. Jaka jest prawda o Judaszu? Kim jest ta mroczna postać? Dlaczego jeszcze dziś tak silnie oddziałuje na wyobraźnię artystów, pisarzy, filozofów? 22:40 ANTYFONIE - RAFAŁ ZAPAŁA / MIKOŁAJ I PIOTR TKACZ Film dokumentalny, 23 min, Polska, 2019 Reżyseria: Andrzej Załęski Scenariusz: Jacek Staniszewski, Andrzej Załęski Dźwiękowa podróż Antyfonii do Poznania nie mogłaby się obyć bez spotkania z parą artystów dźwięku i popularyzatorów nowej muzyki, za których z pewnością można uznać Mikołaja i Piotra Tkaczów. Oddolne nowatorskie aspekty podejścia braci Tkaczów zostaną w programie zderzone z akademicką z pochodzenia, lecz zorientowaną na intensywną dźwiękową eksplorację twórczość Rafała Zapały. Piotr Tkacz improwizator, didżej, krytyk, organizator. Gra przede wszystkim na gramofonie przy użyciu przedmiotów, czasem stosując tylko przedmioty codziennego (nie)użytku. Jest otwarty na nowe spotkania improwizacyjne, wykonuje partytury tekstowe i graficzne. Współorganizuje festiwal FRIV. Mikołaj Tkacz w 2015 roku obronił dyplom magistra na specjalności multimedia na Akademii Sztuki w Szczecinie. Członek komiksowej supergrupy Maszin, twórca muzyki eksperymentalnej. Najbardziej interesuje go eksperymentowanie z formą komiksową, eksplorowanie różnych form narracji oraz ujmowanie rzeczy w abstrakcyjny sposób. Mikołaj Tkacz jest twórcą i uczestnikiem jednoosobowego projektu dźwiękowego Wszystko. Rafał Zapała to kompozytor, pianista, perkusista i muzyk live electronics. Jest adiunktem w Zakładzie Kompozycji oraz współtworzy Studio Muzyki Elektronicznej w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Studiował w Akademii Muzycznej w Poznaniu, zdobywając dwa dyplomy: w zakresie dyrygentury chóralnej oraz kompozycji. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich. Szczegolne miejsce w tworczosci kompozytora zajmują instalacje i akcje dzwiekowe wpisane w przestrzen miejska. 23:20 ŻELAZNA KLASYKA - TRZY KOBIETY (THREE WOMEN) Dramat psychologiczny, 123 min, USA, 1977 Reżyseria: Robert Altman Scenariusz: Patricia Resnick, Robert Altman Zdjęcia: Charles Rosher Jr. Muzyka: Gerald Busby Aktorzy: Shelley Duvall, Sissy Spacek, Ruth Nelson, Sierra Pecheur Dwie kobiety wynajmują wspólnie mieszkanie i pracują w ośrodku rehabilitacyjnym. Gdy jedna z nich ulega wypadkowi, jej charakter całkowicie się zmienia. 01:50 PEŁNIA ŻYCIA (BREATHE) Dramat obyczajowy, biograficzny, 112 min, Wielka Brytania 2017 Reżyseria: Andy Serkis Scenariusz: William Nicholson Aktorzy: Andrew Garfield, Claire Foy, Tom Hollander, Hugh Bonneville, Ed Speleers, Dean - Charles Chapman Życie bohatera filmu, Robina Cavendisha, dotychczas było jednym pasmem samych sukcesów. Spełniony zawodowo i prywatnie, przystojny, uzdolniony mężczyzna miał u swych stóp cały świat. Nagle wszystko się zmienia. Rok 1958, Kenia. Robin spędza tu czas ze swoją świeżo poślubioną żoną, piękną Dianą. Niespodziewanie zapada na zdrowiu. Ma zaledwie 28 lat i dowiaduje się o nieuleczalnej chorobie, polio. Jest nieodwracalnie sparaliżowany od szyi w dół i może oddychać tylko za pomocą respiratora. Lekarze dają mu zaledwie trzy miesiące życia. Zostaje przetransportowany do swojego kraju, do Wielkiej Brytanii. Przykuty do szpitalnego łóżka pogrąża się w głębokiej depresji, nie chce widzieć żony, ani swego nowo narodzonego syna Jonathana. Czeka już tylko na śmierć, żąda, by odłączono go od respiratora. Diana nie poddaje się jednak, walczy o życie męża. Pod jej wpływem Robin powoli odzyskuje równowagę psychiczną, rozpromienia się jeszcze bardziej, gdy żona nalega, by lekarze pozwolili jej zabrać go do domu. Diana całym sercem poświęca się dla męża, chce mu dać choć namiastkę normalnego życia. I okazuje się, że jest to możliwe. Robin czuje się świetnie w domu, bawi się z synem, żartuje, spotyka się z przyjaciółmi. Tym samym daje też wielką nadzieję innym chorym i cierpiącym ludziom. Udaje się skonstruować dla niego specjalny fotel na kółkach, połączony z respiratorem. Dzięki temu ma więcej swobody, może nawet podróżować z rodziną. "Pełnia życia" to przede wszystkim poruszająca opowieść o wielkiej miłości, oddaniu i niewyobrażalnej sile. Film został oparty na faktach, a jego producentem jest Jonathan Cavendish, syn Robina Cavendisha. Sparaliżowany Robin Cavendish zmienił swoje życie, ale też życie tysięcy innych niepełnosprawnych osób. Znalazł sponsora na seryjną produkcję wózków z respiratorem. 03:45 GŁOS Film obyczajowy, 64 min, Polska 1991 Reżyseria: Janusz Kondratiuk Scenariusz: Janusz Kondratiuk i Maciej Karpiński wg Williama Butlera Yatesa Zdjęcia: Maciej Kijowski Muzyka: Jerzy Satanowski Aktorzy: Marek Walczewski, Andrzej Mastalerz i inni "Głos" to w polskiej kinematografii film niezwykły. Trochę przypomina "Walkę o ogień" - słynne dzieło Jeana Jacquesa Annauda. I tu, i tam nie pada niemal żadne słowo. I tu, i tam reżyser, cofając się bardzo daleko w przeszłość, poddaje analizie uniwersalne mechanizmy powstawania cywilizacji i jej walki o przetrwanie. O ile jednak utwór Annauda to nakręcona z inscenizacyjnym rozmachem superprodukcja, o tyle "Głos" to film kameralny, nie wolny od symboliki i - w odróżnieniu od "Walki..." - dość trudny w odbiorze. Akcja "Głosu" dzieje się w bliżej nieokreślonej przeszłości (elementy kostiumów sugerują, że może to być średniowiecze). Na małą, górską wioskę napadają zbóje. Po krótkiej walce zabierają chłopom ich największy skarb - świnie. Niedługo potem w osadzie pojawia się konny rycerz. Jego zbroja pokryta jest szronem, a on sam nie daje oznak życia. Początkowo chłopi chcą go ograbić, ale gdy okazuje się, że żyje, opowiadają mu o swojej tragedii, po czym wspólnie wyruszają w pogoń za zbójcami. 05:05 CO MÓWIĄ LEKARZE Dramat obyczajowy, 24 min, Polska, 2009 Reżyseria: Michał Wnuk Scenariusz: Michał Wnuk Zdjęcia: Michał Popiel-Machnicki, Michał Bielawski Aktorzy: Agnieszka Glińska, Dominika Ostałowska, Tomasz Borkowski, Karolina Stefańska Dr Glik, anestezjolog, przystępuje do stwierdzania zgonu osiemnastoletniej samobójczyni i podjęcia decyzji o pobraniu jej organów do przeszczepu. Dochodzi jednak do spotkania z matką dziewczyny, która nie ufa lekarzom. Film powstał w ramach projektu "30 minut".