TVP Kultura Środa, 16.09.2020 11:00 DOM - ODC. 12/25 - KTO DZIŚ TAK UMIE KOCHAĆ Serial obyczajowy, 103 min, Polska 1987 Reżyseria: Jan Łomnicki Scenariusz: Jerzy Janicki, Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Bogusław Lambach Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Tomasz Borkowy, Jolanta Żółkowska, Wacław Kowalski, Tadeusz Janczar, Bożena Dykiel, Anna Ciepielewska, Stanisław Zaczyk, Joanna Szczepkowska, Wiriliusz Gryń, Jan Englert, Henryk Bista, Hanna Lachman, Józef Nowak, Barbara Sołtysik, Barbara Rachwalska i inni Bracia Talarowie, Andrzej i Leszek, wciąż nie mogą dojść do porozumienia, dzielą ich zadawnione urazy i wielki żal. Żona dozorcy domu przy ul. Złotej umiera. Pan Popiołek i pani Talarowa postanawiają resztę życia spędzić razem - łączy ich samotność i rozgoryczenie, że ich dzieci poszły zupełnie innymi drogami i nie rozumieją potrzeb rodziców. Po cywilnym rozpoczynają się przygotowania do ślubu kościelnego, ale los krzyżuje wszystkie plany. Leszek Talar przegrywa na wyścigach, potem rozbija syrenkę, którą matka wygrała na książeczkę PKO. Życie gmatwa mu się coraz bardziej. Przyszłość wszystkich lokatorów domu przy ul. Złotej jest niepewna, ich kamienica została przeznaczona do wyburzenia. 12:55 CO MÓWIĄ LEKARZE Dramat, 24 min, Polska, 2009 Reżyseria: Michał Wnuk Scenariusz: Michał Wnuk Zdjęcia: Michał Popiel-Machnicki, Michał Bielawski Aktorzy: Agnieszka Glińska, Dominika Ostałowska, Tomasz Borkowski, Karolina Stefańska Dr Glik, anestezjolog, przystępuje do stwierdzania zgonu osiemnastoletniej samobójczyni i podjęcia decyzji o pobraniu jej organów do przeszczepu. Dochodzi jednak do spotkania z matką dziewczyny, która nie ufa lekarzom. Film powstał w ramach projektu "30 minut". 13:30 KSIĘGA PRZESTRZENI - PIONY I POZIOMY EDUKACJI Magazyn, 27 min, Polska, 2019 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Beata Hyczko Zdjęcia: Andrzej Wojciechowski Wykonawcy: Jakub Tolak Ostatnie lata to znakomity czas dla architektury budynków służących edukacji. Obejrzymy najlepsze realizacje tego typu obiektów: od nowej siedziby słynnego uniwersyteckiego wydziału po kameralny żłobek i przedszkole w małym mieście. Odwiedzimy szkołę podstawową ulokowaną w budynku dawnej fabryki i liceum, którego formę zdeterminował hałas sąsiedztwa. Projektantka przedszkoli opowie o rewolucji w projektowaniu budynków dla małych dzieci, a autor gminnej biblioteki o wpływie architektury na czytelnictwo. 14:05 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - POLIPTYK GRUDZIĄDZKI Magazyn, 5 min, Polska, 2020 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks Wykonawcy: Zofia Herman Druga część szóstego sezonu "Którędy po sztukę" to powrót do warszawskiego Muzeum Narodowego. W pierwszej części cyklu przedstawialiśmy głównie kolekcję muzeum zgromadzoną w Galerii Sztuki Dawnej oraz w Galerii Sztuki XX i XXI wieku. Tym razem naszą opowieść chcemy przenieść do sal prezentujących sztukę XIX wieku, czyli tych, w których można zobaczyć najbardziej ikoniczne dla tego muzeum dzieła. Nie zabraknie tu płócien najsłynniejszych jak "Dziwny ogród" Józefa Mehoffera czy "Hamlet polski" Jacka Malczewskiego. Pojawią się także europejscy mistrzowie jak Sandro Botticelli czy Jacopo Tintoretto. Postaramy się również opowiedzieć o mniej znanych skarbach np. o Poliptyku Grudziądzkim, czyli późnogotyckiej nastawie ołtarzowej z krzyżackiego zamku czy zabytkach Galerii Faras. Poza szczegółową analizą warstwy artystycznej, skupimy się również na opowiadaniu o polskiej historii, która często jest tematem dzieł. Ponadto będą nas interesowały skomplikowane, często dramatyczne przejścia, jakich prace te doświadczyły - jak ukrywanie eksponatów w czasie wojny czy powojenne ich odzyskiwanie. 14:20 WROTA EUROPY Dramat, 73 min, Polska 1999 Reżyseria: Jerzy Wójcik Scenariusz: Jerzy Wójcik, Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Witold Sobociński Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Alicja Bachleda - Curuś, Kinga Preis, Agnieszka Sitek, Agata Buzek, Piotr Szwedes, Andriej Jegorow, Piotr Adamczyk, Henryk Boukołowski, Katarzyna Groniec, Marianna Kawka i inni "Wrota Europy" powstały na motywach reportażu Melchiora Wańkowicza "Szpital w Cichiniczach". Twórcami filmu są artyści niezwykle zasłużeni dla polskiej kinematografii. Reżyser i współscenarzysta Jerzy Wójcik zasłynął już w latach 50. jako czołowy operator "szkoły polskiej". To również dzięki jego zdjęciom takie filmy jak "Kanał", "Eroica", "Popiół i diament", czy "Krzyż Walecznych" stały się klasykami. Kunszt operatorski i wszechstronność Wójcika widać też znakomicie w monumentalnych freskach historycznych ("Potop", "Faraon") i subtelnych dramatach psychologicznych ("Matka Joanna od Aniołów", "Anioł w szafie"). "Wrota Europy" to drugi po "Skardze" (1991) autorski film Wójcika. W pisaniu scenariusza pomagał mu wybitny specjalista w tej dziedzinie Andrzej Mularczyk ("Sami swoi", "Wyjście awaryjne", "Wielki podryw", seriale "Droga" i "Dom"). Na autora zdjęć wybrano równie utytułowanego Witolda Sobocińskiego ("Wszystko na sprzedaż", "Wesele", "Sanatorium pod Klepsydrą", "Ziemia obiecana", "Piraci" i "Frantic" Romana Polańskiego). Jakby tego nie było dość, muzykę napisał Zygmunt Konieczny ("Zmory", "Klucznik", "Ucieczka z kina Wolność", "Historia kina w Popielawach") - nestor polskich kompozytorów filmowych, autor sporej części repertuaru Ewy Demarczyk. W przeciwieństwie do realizatorów "Wrót Europy", w obsadzie dominują aktorzy bardzo młodzi, choć już uznani. Dotyczy to zwłaszcza odtwórczyń trzech głównych ról kobiecych. Zosię zagrała szesnastoletnia Alicja Bachleda - Curuś ("Pan Tadeusz"), Irę - Agnieszka Sitek (gwiazda serialu "Złotopolscy"), a Halę Kinga Preis, zwyciężczyni XX Przeglądu Piosenki Aktorskiej, znana także z kilku świetnych występów w Teatrze TV. W filmie Wójcika ich bohaterki są zaprzyjaźnionymi ze sobą młodziutkimi i naiwnymi siostrami miłosierdzia. W czasie zimy 1918 roku (właśnie wówczas toczy się akcja) dobrowolnie wyruszają do położonego niemal na linii frontu szpitala polowego. Swój wybór traktują nie tylko jako spełnienie patriotycznego obowiązku, lecz także jako romantyczną przygodę. Siedemnastoletnia Zosia ma jeszcze dodatkową motywację. Liczy, że w sąsiedztwie frontu spotka swego brata Pawła. Kiedy dziewczęta przez skutą lodem rzekę docierają do lecznicy, szybko przekonują się o bardzo trudnych warunkach, w których przyjdzie im pracować. Już pierwszego dnia zostają wysłane do pobliskiego miasteczka po brakujące środki opatrunkowe. Korzystając z sytuacji, Zosia gorączkowo szuka śladów bytności Pawła. Niestety, wskutek wzmagającego się z każdą minutą artyleryjskiego ostrzału siostry muszą wracać do szpitala. Rozpoczynają się paniczne przygotowania do ewakuacji. W saniach nie starcza miejsca dla wszystkich chorych, lecz mimo to naczelny lekarz postanawia ostatnią podwodą odesłać najmłodszy personel, czyli Zosię, Halę i Irenę. Te jednak podejmują brzemienną w skutki decyzję - zostaną na miejscu. Jeszcze nie wiedzą, że wraz z nadejściem bolszewików staną w obliczu być może najcięższej próby w całym swoim życiu. 15:45 DO ZOBACZENIA, CHŁOPCY (AU REVOIR LES ENFANTS) Dramat, 100 min, Francja/Niemcy, 1987 Reżyseria: Louis Malle Scenariusz: Louis Malle Zdjęcia: Renato Berta Muzyka: Camille Saint-Saens Aktorzy: Philippe Morier-Genoud, Francois Berleand, Peter Fitz, Francine Racette, Francois Negret Obsypany nagrodami (Złoty Lew na MFF w Wenecji w 1987 r. i aż 7 Cezarów w 1988 r.: dla najlepszego filmu francuskiego, za reżyserię, scenariusz oryginalny, zdjęcia, scenografię, dźwięk i montaż) obraz Louisa Malle'a "Do zobaczenia, chłopcy" jest kolejnym w jego dorobku powrotem do ulubionej tematyki problemów wieku dojrzewania. Wcześniej Malle poświęcił im takie filmy, jak "Zazie w metrze", "Szmery w sercu", "Lacombe Lucien" czy "Pretty Baby". Po raz drugi też reżyser podjął problem życia pod okupacją niemiecką, zdrady i kolaboracji. Jesienią 1943 r. pani Quentin wysyła swoich synów: starszego Francois i młodszego Juliena do internatu prowadzonego przez zakonników w małym prowincjonalnym miasteczku. W internacie jest biednie i głodno, chłopcy wyczekują paczek z domu, niektórzy angażują się w czarnorynkowe spekulacje organizowane przez Josepha, 19-letniego kalekiego sierotę, pomocnika w kuchni. Julien szybko nawiązuje kontakt z Jeanem Bonnetem, do którego początkowo odczuwał antypatię. Zastanawia go jednak tajemnica, jaka okrywa pochodzenie chłopca, darzonego przez przełożonego internatu, ojca Jeana, specjalnymi względami. Z czasem Julien odkrywa, że mały Bonnet jest Żydem ukrywanym w internacie przez ojca Jeana. Z początkiem stycznia 1944 r. Joseph zostaje przyłapany na kradzieży i ojciec Jean wyrzuca go z klasztornego internatu. W kilka tygodni później chłopcy dowiadują się, że Joseph zapisał się do faszystowskiej policji. Z zemsty ujawnia Niemcom, że ojciec Jean ukrywa w klasztorze trzech żydowskich chłopców. Gestapo przeprowadza akcję poszukiwawczą. "Do zobaczenia, chłopcy" jest filmem chyba najgłębiej związanym z biografią reżysera, autora m.in. takich obrazów, jak "Windą na szafot", "Życie prywatne", "Kochankowie", "Viva Maria", "Życie złodzieja", "Atlantic City" czy "Skaza". Gdy był 11-letnim chłopcem, matka oddała go do przyklasztornego internatu w miasteczku Provins niedaleko Paryża. Zdjęcia kręcono w tym samym klasztorze, z ogromną precyzją odtworzono też szczegóły ubioru, rytuał codziennego życia wychowanków. Osią akcji uczyniono oparty początkowo na nieustannym konflikcie, a potem urastający do głębokiej przyjaźni związek duchowy między dwoma chłopcami: 11- letnim żywym i inteligentnym Julienem, odciętym od uwielbianej matki, i nieco starszym od niego Jeanem, skrytym, zastraszonym Żydem, w pełni świadomym wiszącego nad nim stale niebezpieczeństwa. Julien szybko odkrywa tajemnicę swego kolegi i poczucie, że przypadkowo stał się "panem" czyjegoś losu, gwałtownie przyśpiesza jego dojrzewanie. Malle wirtuozersko kreśli portrety obu chłopców, ich uczucia i przeżycia, nie roztkliwiając się przy tym nad losem żadnego z nich. Przy okazji też, jak pisał Oskar Sobański w "Filmie", maluje gorzki obraz tchórzliwej, służalczej Francji kolaborantów. Ten bardzo osobisty, jakby nieco staromodny film, zrealizowany w hołdzie tym, którym nie dane było przeżyć hitlerowskiej okupacji, opatrzył reżyser tytułem dość eufemistycznym. Nie wynika to bynajmniej z obawy przed nazywaniem rzeczy po imieniu, ale ma uświadamiać monstrualność wojny narzuconej dzieciństwu, które dopiero poznaje znaczenie, jakie można nadać słowom, "do zobaczenia" i zaczyna rozumieć, co znaczy "już nigdy". 18:55 DUMA I UPRZEDZENIE - ODC. 5 (PRIDE AND PREJUDICE, EP. 5) Serial kostiumowy, 49 min, Wielka Brytania 1995 Scenariusz: Andrew Davies Rezyseria: Simon Langton Aktorzy: Colin Firth, Jennifer Ehle, Alison Steadman, Benjamin Whitrow, Susannah Harker, Crispin Bonham - Carter, Anna Chancellor i inni Elizabeth zgadza się odwiedzić, w towarzystwie wuja i ciotki, rodzinę Darcy'ego w Pemberley, wiedząc, że dumny młodzian będzie przebywał w tym czasie w Londynie. Gdy Darcy niespodziewanie pojawia się w domu, zmieszanie Elizabeth nie ma granic. Ale, ku jej zaskoczeniu, Darcy okazuje się nadzwyczaj uprzejmy i pełen atencji. Z listu otrzymanego od Jane Elizabeth dowiaduje się, że ich najmłodsza siostra Lydia uciekła z uwodzicielem i łowcą posagów Wickhamem. Obie panny są przekonane, że lekkomyślna dziewczyna na zawsze pogrzebała swą reputację i że Wickham nigdy się z nią nie ożeni. Jednak Darcy, w tajemnicy przed Elizabeth, wszelkimi sposobami nakłania Wickhama do poślubienia Lydii. Wbrew złym przeczuciom Elizabeth i Jane Lydia zostaje panią Wickham. 20:00 NA WSCHÓD OD HOLLYWOOD - UCZTA BABETTE (BABETTE'S FEAST) (BABETTES GAESTEBUD) Film obyczajowy, 102 min, Dania 1987 Scenariusz na podstawie opowiadania Karen Blixen i reżyseria: Gabriel Axel Zdjęcia: Henning Kristiansen Muzyka: Per Norgaard Wykonawcy: Ghita Norby Aktorzy: Asta Esper Hagen Andersen, Stephane Audran, Bodil Kjer, Hanne Stensgaard, Brigitte Federspiel, Vibeke Hastrup, Jean - Philippe Lafont, Jarl Kulle, Bibi Anderson i inni W małej duńskiej osadzie nadmorskiej upływa życie dwóch sióstr, Filippy i Martine - w spokojnej, pobożnej atmosferze, której ton nadaje ich ojciec, miejscowy pastor. Zasady ascetycznej religijności pod pozorami tolerancji i dobroci narzuca on w sposób bezwzględny córkom i wszystkim pozostałym członkom kongregacji. Siostry otarły się w młodości o szansę poznania miłości i wielkiego świata (Martine kochała przystojnego oficera, Filippa - słynnego śpiewaka), ale obie odrzuciły ją w imię ojcowskich nauk. Nawet po jego śmierci obie żyją w cieniu jego postaci i kontynuują tradycję organizowania w swoim domu zebrań kongregacji. Pewnego dnia pojawia się w ich domu Babette, uciekinierka z Francji. Polecona jako doskonała kucharka, zostaje u obu kobiet na służbie. Po kilkunastu latach wspólnego życia siostry dowiadują się, że Babette wygrała 10 tys. franków na loterii. Są pewne, że teraz kobieta je opuści i wróci do ojczyzny. Zgadzają się na jej prośbę zorganizować uroczystą kolację z okazji stulecia urodzin śp. pastora, uważając ten gest za pożegnanie. Rozpoczynają się długie przygotowania Babette do uczty, które obserwuje cała wioska. "Uczta Babette" to druga, po nakręconym w 1985 r. "Pożegnaniu z Afryką", ekranizacja prozy Karen Blixen. Autorka ta pisała także pod pseudonimem Isaac Dienesen i pod takim nazwiskiem ukazała się "Uczta Babette". Obie książki okazały się świetnym materiałem na kinowe adaptacje: "Pożegnanie" nagrodzono aż 7 Oscarami, "Ucztę" - jednym dla najlepszego filmu zagranicznego. Jak powiedział o swym dziele reżyser Gabriel Axel, "jest to film o przypadkach przeznaczenia, o życiu, miłości i sztuce, wydobywający z człowieka to, co najlepsze". To także opowieść o zderzeniu dwóch kultur, dwóch odmiennych mentalności: skromnych, mało wymagających, nawykłych do wyrzekania się wszelkich ziemskich przyjemności mieszkańców osady nad Morzem Północnym i Francuzki przybyłej z wielkiego świata, wyrafinowanej i spontanicznej. Film ten, choć pozornie mało widowiskowy, rozgrywający się w surowym zimnym krajobrazie, ma jednak urok flamandzkich płócien, bajkowy, trochę nierzeczywisty nastrój, jest pełen nostalgii i prostoty. 23:45 SHAKIN’ DUDI - RAWA BLUES FESTIVAL 2016 Koncert, 43 min, Polska, 2016 Koncert formacji Shakin’ Dudi zarejestrowany podczas Rawa Blues Festival 2016. Shakin’ Dudi to neoswingowy big band, a także pseudonim artystyczny Irka Dudka, który przybiera zawsze, gdy chce się śmiać z siebie i otaczającej go rzeczywistości. W 1985 roku zachwycił całą Polskę Złotą Płytą, na której znalazły się takie przeboje, jak: "Zastanów się, co robisz", "Och Ziuta", "Au Sza La La La". W 2011 roku ukazał się album studyjny zespołu Shakin' Dudi - "... bo ładnym zawsze lżej...". 01:05 LEKKIE OBYCZAJE - PATERSON (PATERSON) Komediodramat, 113 min, Niemcy/Francja/USA, 2016 Reżyseria: Jim Jarmusch Scenariusz: Jim Jarmusch Zdjęcia: Frederick Elmes Muzyka: Jim Jarmusch, Carter Logan, Sqürl Sqürl Aktorzy: Adam Driver, Golshifteh Farahani, Barry Shabaka Henley, Rizwan Manji, Dominic Liriano, Frank Harts, Luis Da Silva Jr. Film przedstawia jeden tydzień z życia bohatera tej pełnej humoru opowieści. Paterson, mieszkaniec stanu New Jersey, z zawodu jest kierowcą miejskiego autobusu, a z zamiłowania poetą. Wymyśla wiersze w czasie pracy, kursując po mieście. Nie zależy mu na rozgłosie, swoją twórczość zachowuje dla siebie. Nie chce publikować swoich wierszy, czyta je jedynie w domu żonie Laurze. Wiedzie uporządkowane życie według schematów, jest przeciwieństwem Laury, spontanicznej, szalonej, która chce się chwalić przed całym światem kolejnym namalowanym przez siebie obrazkiem. Mimo tak różnych charakterów małżonkowie żyją w harmonii. Paterson kocha pełną zwariowanych pomysłów żonę, która każdego dnia ma inny plan na przyszłość. Jego życie toczy się utartymi koleinami, wszystkie poranki wyglądają tak samo: wstaje o stałej porze, zawsze na śniadanie je płatki, idzie spacerem do firmy, trzymając torbę z lunchem przygotowanym przez Lurę, a zanim rozpocznie pracę, wdaje się w pogawędkę z kolegą Donnym. Gdy wraca do domu, je obiad z żoną, idzie na spacer z jej psem, którego za bardzo nie darzy sympatią, i przy okazji wpada na jedno piwo do baru. Wrażenia z każdego dnia przelewa na papier, wszystkie przeżycia znajdują swoje odzwierciedlenie w wierszach. Wskutek zabawnego zbiegu okoliczności uporządkowany świat Patersona zostaje dosłownie wywrócony do góry nogami. 03:00 KINO NOCNE - MARATOŃCZYK (MARATHON MAN, THE) Dramat sensacyjny, 125 min, USA 1976 Reżyseria: John Schlesinger Scenariusz na podstawie własnej powieści: William Goldman Zdjęcia: Conrad Hall Muzyka: Michael Small Aktorzy: Dustin Hoffman, Laurence Olivier, Roy Scheider, William Devane, Marthe Keller, Fritz Weaver, Richard Bright, Marc Lawrence i inni "Maratończyk" Johna Schlesingera jest przede wszystkim filmem sensacyjnym, choć na tej kanwie reżyser połączył kilka motywów znacznie głębszych i istotniejszych: problem reperkusji i odradzania się faszyzmu, oskarżenie międzynarodowej mafii agentów tajnych służb, gotowych sprzymierzyć się z wrogiem dla obrony wspólnych interesów oraz gorzki obraz powszechnej obojętności, umożliwiającej przestępcom swobodę działania. Za podstawę filmu posłużyła bestsellerowa powieść pisarza i scenarzysty amerykańskiego Williama Goldmana, który ma w swoim dorobku scenariusze m.in. do takich głośnych dzieł, jak "Butch Cassidy i Sundance Kid", "Wszyscy ludzie prezydenta" czy "Iluzjonista". W przypadku "Maratończyka" amerykańscy krytycy dopatrywali się w powieści i w jej ekranizacji "metafizycznej głębi". Recenzenci europejscy byli mniej entuzjastyczni: potraktowali dzieło Schlesingera przede wszystkim jako znakomite kino akcji: perfekcyjne warsztatowo, świetnie zagrane, fotografowane w naturalnej, wielkomiejskiej scenerii, z kilkoma scenami budzącymi prawdziwą grozę, jak choćby wizyta jednego z bohaterów, nazistowskiego zbrodniarza Christiana Szella, w żydowskiej dzielnicy w Nowym Jorku, gdzie obozowy oprawca zostaje rozpoznany przez swe dawne ofiary. W wypadku samochodowym na Manhattanie ginie Klaus Szell, emigrant niemiecki, brat poszukiwanego zbrodniarza hitlerowskiego Christiana Szella. Świadkiem wypadku jest student Babe Levy trenujący biegi maratońskie. Tymczasem starszy brata Babe'a, Doc, przebywa w Paryżu, gdzie prowadzi podejrzane interesy, przysparzające mu dużo pieniędzy i jeszcze więcej wrogów. Cudem uchodzi cało z serii zamachów na jego życie dokonywanych przez niejakiego Chena, a w końcu pokonuje go w morderczym pojedynku. Babe poznaje w uniwersyteckiej bibliotece młodą Szwajcarkę, Elsę, w której się zakochuje. Pewnego wieczoru w Central Parku oboje zostają napadnięci przez nieznanych mężczyzn. Kilka dni później w Nowym Jorku zjawia się Doc. Podczas wspólnego obiadu zarzuca Elsie, że okłamuje Babe'a co do prawdziwego celu jej spotkań z nim. Między braćmi dochodzi do scysji, Elsa ucieka. Na wieść o śmierci Klausa przebywający w Urugwaju Christian Szell postanawia przyjechać do USA, aby podjąć zdeponowane w banku diamenty. Do tej pory robił to jego brat, poza nim Szell nikomu nie dowierza. Na lotnisku w Nowym Jorku witają go dwaj mężczyźni, którzy wcześniej napadli na Babe'a i Elsę. Wieczorem Szell spotyka się z Dokiem i rani go śmiertelnie bagnetem. Doc ostatkiem sił dociera do mieszkania brata i tam umiera, nie zdążywszy wypowiedzieć ani słowa. Agent policji, Janeway, wyjaśnia Babe'owi, że jego brat był agentem wywiadu i tropił hitlerowskich przestępców. Tej samej nocy Babe zostaje porwany przez ludzi Szella, którzy torturują go w wymyślny sposób usiłując się dowiedzieć, co Doc powiedział mu przed śmiercią. Babe'owi udaje się uciec. Wkrótce odkrywa, że Janeway pracuje na dwie strony: dla rządu i dla Szella. Ale nie tylko on jest na usługach demonicznego zbrodniarza. 05:00 CZARY MARY MAMA Dramat, etiuda filmowa, 16 min, Polska, 2017 Reżyseria: Anna Pawluczuk Scenariusz: Anna Pawluczuk Zdjęcia: Piotr Żurawski Aktorzy: Agnieszka Skrzypczak, Krzysztof Wach, Jowita Budnik Maria i Paweł to młode małżeństwo, które od lat bezskutecznie stara się o dziecko. Kiedy medycyna zaczyna zawodzić, Maria znajduje znachorkę. Szybko okazuje się, że wiara w niekonwencjonalne metody leczenia może ich rozdzielić na zawsze. (filmpolski.pl)