TVP Kultura Czwartek, 17.09.2020 Zmiany z dnia 16.09.2020 w stosunku do raportu z dnia 09.09.2020 (zmodyfikowano opis: Omówienie) 09:05 DO ZOBACZENIA, CHŁOPCY (AU REVOIR LES ENFANTS) Dramat, 100 min, Niemcy/Francja, 1987 Reżyseria: Louis Malle Scenariusz: Louis Malle Zdjęcia: Renato Berta Muzyka: Camille Saint - Saens Aktorzy: Philippe Morier - Genoud, Francois Berleand, Peter Fitz, Francine Racette, Francois Negret Najbardziej osobisty i przejmujący film francuskiego mistrza Louisa Malle'a. "Do zobaczenia chłopcy" został oparty na przeżyciach reżysera z czasów okupacji - obraz jest swoistym rozliczeniem Malle z bolesną przeszłością. Akcja toczy się w roku 1944, w okupowanej przez nazistów Francji. Bohater filmu, 12 - letni Julien (Gaspard Manesse), w którym nie trudno dopatrzyć się postaci samego Malle'a, jest wychowankiem katolickiej szkoły z internatem na prowincji. Szkolna rutyna zostaje zakłócona przez trzech nowych, tajemniczych uczniów. Z jednym z nich, wrażliwym chłopcem imieniem Jean (Raphael Fejtö), Julien próbuje początkowo rywalizować, potem jednak blisko się zaprzyjaźnia. Z biegiem czasu, łącząc rozproszone fakty, bohater zaczyna domyślać się, że Jean i pozostali dwaj nowi uczniowie są Żydami ukrywanymi w internacie przez dyrektora, ojca Jana. Julien nie do końca zdaje sobie jednak sprawę z powagi sytuacji. Podczas wizytacji szkoły przez hitlerowskich inspektorów robi fatalny błąd, który może kosztować życie zarówno jego żydowskich kolegów jak i dyrektora szkoły - ojca Jana. (dodano pozycję programową) 18:20 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - PIETER NASON Magazyn, 6 min, Polska, 2020 Reżyseria: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Scenariusz: Anna Zakrzewska, Tomasz Filiks Zdjęcia: Magda Seweryn, Kamil Hasiuk Wykonawcy: Aleksandra Janiszewska Johan Maurits van Nassau - Siegen był wojskowym dowódcą Republiki Niderlandów, przez wiele dekad uznawanym za narodowego bohatera. W latach 1637 - 1644 przebywał w holenderskiej kolonii Brazylii, gdzie piastował stanowisko gubernatora. Flota pod jego dowództwem zdobyła porty w Afryce Zachodniej, rozpoczynając w ten sposób zbrodniczy proceder handlu zniewolonymi ludźmi. Umieszczenie na dworskim portrecie czarnoskórego pazia było popularnym sposobem podkreślenia zamożności portretowanego. Dziś wizerunek chłopaka w metalowej obroży wzbudza w widzach zgoła inne skojarzenia. Portret Maurycego autorstwa Pietera Nasona, który kiedyś miał podkreślać wizerunek księcia jako wielkiego wodza, dziś jest dowodem jego niechlubnych czynów.