TVP Kultura Środa, 23.09.2020 08:30 NIEDZIELA Z... TEATREM TVP Dysk./wywiad/debata, 40 min, Polska, 2020 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadzący) W kolejnym odcinku cyklicznego programu "Niedziela z..." wraz z zaproszonymi do studia gośćmi rozmawiamy o Teatrze TVP. Pierwszy spektakl Teatru Telewizji nadano 6 listopada 1953 roku. Teatr TV bardzo szybko zyskał stałą pozycję w telewizyjnym programie. Regularność emisji, wysoki poziom artystyczny, wartościowy repertuar, zaangażowanie najwybitniejszych twórców, duża popularność wśród widzów spowodowały, że Teatr TV stał się ważną instytucją polskiej kultury o fenomenie na skalę światową. 09:25 WAKACJE Z MADONNĄ Film obyczajowy, 82 min, Polska 1983 Reżyseria: Jerzy Kołodziejczyk Scenariusz: Ilona Łepkowska Zdjęcia: Włodzimierz Precht Muzyka: Barbara Zawadzka Występują: Marta Klubowicz, Krzysztof Kiersznowski, Marta Stebnicka, Maria Stokowska, Ewa Leśniak, Lidia Bienias, Ryszard Sobolewski, Andrzej Zieliński i inni Współczesny film obyczajowy, ukazujący pierwsze miłosne i zawodowe doświadczenia młodych ludzi, pierwsze dorosłe decyzje. Ich przyjazd ze stolicy do małego miasteczka jest także pretekstem do pokazania konfliktu różnych środowisk, zderzenia odmiennych mentalności i sposobów życia. Robert, absolwent szkoły plastycznej, spotyka na plaży Dankę, która po nieudanych egzaminach na anglistykę samotnie spędza wakacje. Początkowo nieufna wobec młodego rzeźbiarza dziewczyna zgadza się niebawem spędzić z nim resztę wakacji. Razem jadą do Starego Sącza, gdzie Robert ma przeprowadzić renowację barokowej rzeźby Madonny znajdującej się na dziedzińcu tamtejszego kościoła. Młodzi zatrzymują się w domu kościelnego, stołują się na plebanii. Aby nie budzić zgorszenia, podają się za małżeństwo i tak też się zachowują. Miejscowa społeczność zresztą uważnie ich obserwuje. Już sama obecność obcych, ich sposób bycia wywołują niezdrową ciekawość i podejrzliwość. Dopiero na miejscu Robert przyznaje się Dance, że ma w Warszawie dziewczynę, Krysię, do której dzwoni regularnie z poczty i która przysyła mu listy na poste restante. Danka wpada tymczasem w oko jednemu z miejscowych chłopaków, Jurkowi, który całymi dniami obserwuje ją z daleka, nie mając odwagi nawiązać rozmowy. Danka i Robert poznają panią Jadwigę, samotną kobietę w średnim wieku, która przed kilkunastoma laty przeprowadziła się do Sącza ze stolicy, ale nadal tęskni za dużym miastem. Pokazuje Robertowi obrazy, które ma w domu, prosząc go jako fachowca o ocenę ich wartości artystycznej. Robert niezbyt pochlebnie wypowiada się o obejrzanych obrazach, nie podejrzewając, że albo są dziełem samej pani Jadwigi, albo kogoś jej bliskiego. Danka dostrzega wreszcie chodzącego za nią Jurka. Zagaduje go, częstuje jabłkami, ale nie traktuje poważnie. Pewnego dnia dochodzi niespodziewanie do tragedii. Pijany Jurek w knajpie podcina sobie żyły stłuczoną butelką. Trafia do szpitala, po kilku dniach wraca do domu. Jego matka informuje zaskoczoną Dankę, że syn zrobił to z miłości do niej. Prosi, by dziewczyna odwiedziła go, przekonała, że uczucie do mężatki nie ma przyszłości. Jednocześnie ostrzega ją, że jako pracownica poczty wielokrotnie słyszała, jak Robert dzwonił do innej kobiety i odbierał adresowane do niego damską ręką listy. Ulegając namowom kobiety, Danka składa wizytę Jurkowi i wyjawia mu, że w rzeczywistości nie jest żoną Roberta. Nie zmienia to jednak faktu, że chce z nim być, nie widzi się natomiast u boku Jurka. Urażony chłopak dzieli się z matką tajemnicą przybyszów i wkrótce wiedzą już o tym wszyscy. Danka postanawia wyjechać, ale niełatwo jej zrealizować ten zamiar. Uświadamia sobie, że naprawdę kocha Roberta, choć pamięta, że on ma w Warszawie inną. Podczas gdy Robert pracuje nad posągiem, w domu kościelnego zjawia się matka Jurka, pani Jadwiga i jeszcze jedna z sąsiadek. Oświadczają Dance, że sieje zgorszenie i ostrzegają, że jeśli natychmiast nie opuści miasteczka, doniosą o wszystkim proboszczowi. Dziewczyna próbuje oponować, wytyka im obłudę i zazdrość. Rozsierdzone kobiety rzucają się na nią z pięściami. 11:00 DOM - ODC. 17/25 - KOMU GRA TA ORKIESTRA Serial obyczajowy, 85 min, Polska 1996 Reżyseria: Jan Łomnicki Scenariusz: Jerzy Janicki, Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Bogusław Lambach Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Halina Rowicka, Tomasz Borkowy, Anna Romantowska, Igor Śmiałowski, Jerzy Bończak, Joanna Szczepkowska, Jolanta Żółkowska, Jan Englert, Wojciech Wysocki, Tomasz Mędrzak, Gustaw Lutkiewicz, Beata Krajewska Po rocznym pobycie w więzieniu Mietek wychodzi na wolność. Rozpoczyna gorączkowe poszukiwania Gosi. Przypadkiem dowiaduje się, że jego dawna ukochana wyszła za mąż. Rozwiewając się też jego nadzieje na znalezienie pracy. Po kilku nieudanych próbach Mietek dostaje wreszcie posadę dzięki życzliwości Henia Lermaszewskiwego. Tymczasem w FSO dochodzi do niebezpiecznego wypadku, którego świadkami są Andrzej i Korn. Wspólnie piszą petycję, dotyczącą m.in. fatalnych warunków BHP i idą z nią do Kuźniaka. Ten jednak wyrzuca ich z gabinetu. Zdenerwowany Andrzej postanawia udać się wyżej. Odwiedza więc najpierw Komitet Dzielnicowy, a potem Wojewódzki PZPR. Niestety, skutki tych wizyt są przeciwne do zamierzonych. Martyna Stroynowska nie ustaje w poszukiwaniach zaginionej siostry - bliźniaczki. W podwarszawskim domu starców odwiedza koleżankę swojej matki. Poznaje tam Adama, który zajmuje się fotografowaniem portretów starych ludzi. Mężczyzna pokazuje Martynie rękopis wspomnień leśniczego Sochejki. Przewija się w nich wątek małej dziewczynki, zesłanej do domu dziecka w Rosji. Czyżby kolejny trop? 12:35 TRÓJKA DO WZIĘCIA Film obyczajowy, 39 min, Polska, 2006 Reżyseria: Bartek Konopka Scenariusz: Piotr Borkowski, Bartek Konopka Zdjęcia: Piotr Rosołowski Muzyka: Wojciech Waglewski Aktorzy: Klaudia Barcik, Małgorzata Hajewska-Krzyssztofik, Krzysztof Czeczot, Michał Włodarczyk, Marek Kasprzyk, Violtetta Arlak, Łukasz Mechanicki, Andrzej Konopka 16 - letnia Inga dzieli czas między trenowanie piłki nożnej a chłopaka, który jej wiernie kibicuje. Jej beztroskie życie przerywa wiadomość o śmiertelnej chorobie matki. Z dnia na dzień Inga zostaje sama z dwójką młodszego rodzeństwa. Musi uciekać przed opieką społeczną, która chce ich umieścić w pogotowiu opiekuńczym. Inga tuła się z dziećmi od chłopaka do ciotki. Chcąc nie chcąc, staje się dla nich matką. Za to poświęcenie spotka ją niezwykła nagroda? Film powstał w ramach Programu 30 minut, który jest wspólną inicjatywą Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy, TVP Kultura oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od roku 2006 rolę MKDiN przejmuje Polski Instytut Sztuki Filmowej, stając się partnerem Programu. Celem Programu jest umożliwienie młodym filmowcom debiutu fabularnego w profesjonalnych warunkach. Uczestnikami Programu są młodzi reżyserzy przed debiutem pełnometrażowym. Reżyser filmu, Bartek Konopka ukończył filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim i reżyserię na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Studiował też dziennikarstwo podyplomowe na Uniwersytecie Warszawskim, był uczestnikiem kursu dokumentalnego w Szkole Wajdy. W 2003 wygrał międzynarodowy konkurs telewizji Planete na scenariusz filmu dokumentalnego. Film "Ballada o kozie" miał premierę na Berlinale 2004. Zebrał wiele wyróżnień w kraju i za granicą, w tym pięć nagród publiczności. Był pokazywany w kilkunastu oddziałach Planete na świecie i w kilku telewizjach europejskich. 13:30 URSZULA BROLL. ATMAN ZNACZY ODDECH Reportaż, 14 min, Polska, 2020 Reżyseria: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Reportaż z wystawy "Urszula Broll. Atman znaczy oddech". Retrospektywa malarstwa Urszuli Broll w Muzeum Rzeźby w Królikarni to opowieść o trwającym wiele dekad życiu oraz twórczości niezwykłej i niesłusznie zapomnianej artystki. (http: //www.krolikarnia.mnw.art.pl) 13:45 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - 3 ODC. Magazyn, 6 min, Polska, 2020 Reżyseria: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Scenariusz: Anna Zakrzewska, Tomasz Filiks Zdjęcia: Magda Seweryn, Kamil Hasiuk Wykonawcy: Aleksandra Janiszewska Johan Maurits van Nassau - Siegen był wojskowym dowódcą Republiki Niderlandów, przez wiele dekad uznawanym za narodowego bohatera. W latach 1637 - 1644 przebywał w holenderskiej kolonii Brazylii, gdzie piastował stanowisko gubernatora. Flota pod jego dowództwem zdobyła porty w Afryce Zachodniej, rozpoczynając w ten sposób zbrodniczy proceder handlu zniewolonymi ludźmi. Umieszczenie na dworskim portrecie czarnoskórego pazia było popularnym sposobem podkreślenia zamożności portretowanego. Dziś wizerunek chłopaka w metalowej obroży wzbudza w widzach zgoła inne skojarzenia. Portret Maurycego autorstwa Pietera Nasona, który kiedyś miał podkreślać wizerunek księcia jako wielkiego wodza, dziś jest dowodem jego niechlubnych czynów. 13:55 TAMTE LATA, TAMTE DNI - KRZYSZTOF ZANUSSI Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Wykonawcy: Marta Perchuć-Burzyńska (prowadzący) Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Miejscem spotkania z Krzysztofem Zanussim jest jego dom w podwarszawskich Laskach. Reżyser pokazuje też wiele pamiątek rodzinnych - fotografii oraz zapisów filmowych. 14:35 CZY JEST TU PANNA NA WYDANIU? Komedia obyczajowa, 70 min, Polska 1977 Reżyseria: Janusz Kondratiuk Scenariusz: Janusz Kondratiuk Zdjęcia: Adam Myszkowski Aktorzy: Roman Kłosowski, Jan Wrona, Beata Andrzejewska, Henryk Hunko, Krzysztof Kowalewski, Helena Norowicz, Włodzimierz Saar, Jan Himilsbach, Władysław Ogórek, Regina Regulska, Zbigniew Buczkowski Młody mężczyzna powraca z wojska do rodzinnej wsi. Pragnie pracować na roli, ale do prowadzenia gospodarstwa jest mu potrzebna żona. Kiedy w rodzinnej wsi nie znajduje odpowiedniej panny, odwiedza dalekich krewnych i znajomych w całej Polsce. Niełatwo jednak znaleźć dziewczynę, która zgodzi się mieszkać na wsi. Dla większości z nich dawne tradycje nie mają większego znaczenia, a małżeństwo nie jest jedynym celem w życiu. "Fabuła stanowi pretekst do powiedzenia czegoś o tradycji lub raczej o jej odrzucaniu. Sam pomysł fabularny - bohater w podróży - pozwala nie tylko ukazać panoramę czasu teraźniejszego widzianego oczyma postaci filmu, lecz także na ukazanie oczekiwania na coś, co jeszcze nieokreślone" - mówił Janusz Kondratiuk. Scenariusz filmu jest pracą zbiorową, pracowali nad nim Janusz i Andrzej Kondratiukowie, grający główną rolę Roman Kłosowski, a także mieszkańcy wsi Łacha w gminie Serock, którzy zgłaszali swoje uwagi i pomysły. Autorzy filmu zaangażowali wielu aktorów niezawodowych. Janusz Kondratiuk podkreślał, że właśnie oni - w przeciwieństwie do aktorów na co dzień związanych z teatrem, filmem, przyzwyczajonych do określonego warsztatu - potrafią "wtopić się" w przedstawianą w filmie rzeczywistość. 15:50 JESZCZE NIE WIECZÓR Dramat obyczajowy, 99 min, Polska, 2008 Reżyseria: Jacek Bławut Scenariusz: Jacek Bławut, Jacek Piotr Bławut, Stanisław Józefowicz Zdjęcia: Wojciech Staroń Muzyka: Tomasz Stroynowski Aktorzy: Jan Nowicki, Nina Andrycz, Sonia Bohosiewicz, Irena Kwiatkowska, Danuta Szaflarska, Teresa Szmigielówna, Beata Tyszkiewicz, Ewa Krasnodębska, Bożena Mrowińska, Zofia Perczyńska, Anna Grażyna Suchocka, Zofia Wilczyńska, Stefan Burczyk, Wieńczysław Gliński, Witold Gruca "Jeszcze nie wieczór" to pełnometrażowy debiut wybitnego dokumentalisty Jacka Bławuta. To film o miłości, przemijaniu i aktorach, ich ekscentryczności, marzeniach zagrania jeszcze jednej, może już ostatniej wielkiej roli. Do Domu Aktora w Skolimowie przyjeżdża na rekonwalescencję gwiazdor kina i teatru Jerzy (Jan Nowicki). Przybycie niepoprawnego ekscentryka zakłóca ustabilizowane życie mieszkańców, tym bardziej że Jerzy namawia ich do wspólnego wystawienia Fausta Goethego. Równocześnie flirtuje z Małgorzatą, zmysłową pracownicą ośrodka (Sonia Bohosiewicz). W 2008 roku na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni film otrzymał Srebrne Lwy i nagrodę australijskich dystrybutorów Złotego Kangura, a Jan Nowicki nagrodę za pierwszoplanową rolę męską. W 2009 roku Jacek Bławut na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej Prowincjonalia we Wrześni odebrał Nagrodę Główną Jańcia Wodnika. 18:05 URODZENI ARTYŚCI - AGNIESZKA HUBENY - ŻUKOWSKA I RAFAŁ ŻUKOWSKI Reportaż, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Wykonawcy: Emilia Komarnicka - Klynstra (prowadząca), Redbad Klynstra - Komarnicki (prowadzący) Para popularnych aktorów Emilia Komarnicka - Klynstra i Redbad Klynstra - Komarnicki ponownie rusza w Polskę. Odwiedzają ludzi, którzy w uprawianych dziedzinach wykazują się najwyższym profesjonalizmem i miłością do zawodu. Tym razem ich bohaterami są utalentowani projektanci ogrodów, małżeństwo: Agnieszka Hubeny - Żukowska i Rafał Żukowski. 19:00 ANNA KARENINA - ODC 3 (ANNA KARENINA) Serial kostiumowy, melodramat, 42 min, Rosja, 2017 Reżyseria: Karen Szachnazarow Scenariusz: Karen Szachnazarow Aktorzy: Elizawieta Bojarska, Kirył Grebiensznikow, Max Matwjejew, Witalij Kiszczenko, Iwan Kolesnikow, Tatjana Ljutajewa Hrabia Wroński nadal wspomina Annę, jak się poznali i jak szaleńczo się w niej zakochał. Wroński odrzuca awans, który wiązał się z wyjazdem do Moskwy i opuszczeniem Anny. Rodzina Wrońskiego potępia go. Anna oznajmia, że jest w ciąży. Wroński cieszy się, że wreszcie sprawa zostanie rozwiązana i ułożą sobie życie razem. Anna tłumaczy mu swoją sytuację. Jest przecież żoną Karenina, a on dbając o swoją pozycję, nigdy nie dopuści do skandalu i rozwodu. Raczej będzie się starał wszystko wyciszyć i zatuszować. Po wypadku Wrońskiego na wyścigach, Anna przyznaje się do miłości do hrabiego. Karenin po naradzie z zaufaną przyjaciółką żąda od żony zachowania pozorów przyzwoitości, wierząc, że w ten sposób utrzyma szacunek i honor w kręgach towarzyskich. 21:40 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - MOJE POKOLENIE (MY GENERATION) Film dokumentalny, 81 min, Wielka Brytania, 2017 Reżyseria: David Batty Wykonawcy: Maciej Gudowski Oparta na osobistych relacjach i nieznanych archiwalnych zdjęciach inspirująca historia narodzin brytyjskiej popkultury lat 60. XX wieku, opowiedziana oczami legendy kina i dwukrotnego laureata Oscara Michaela Caine'a. Oglądamy obraz społeczeństwa w dobie transformacji. To świat, w którym wszystko wydaje się możliwe, pełen barwnych buntowników, którzy wnieśli powiew świeżości i sprzeciwiali się elitom oraz klasowym podziałom. Opowiadając historię narodzin popkultury w swingującym Londynie oczami młodego Michaela Caine'a, używając starannie dobranych nagrań jego rozmów ze współpracownikami, a także przywołując nieujawniony dotąd materiał archiwalnych zdjęć, film przenosi widza w sam środek lat 60. ubiegłego wieku. Obok Caine’a widzimy Beatlesów, Twiggy, Marianne Faithfull, fotografa Davida Baileya, modelkę i aktorkę Jean Shrimpton, projektantkę mody Mary Quant, Rolling Stonesów, malarza, grafika, fotografa Davida Hockneya i wiele innych kultowych postaci z tamtej epoki. Caine okazuje się wspaniałym gawędziarzem zdradzającym bezcenne anegdoty, które w połączeniu ze ścieżką dźwiękową składającą się z największych przebojów lat 60. oddają energię, styl, modę i entuzjazm tamtych czasów. 23:30 THE MARCUS KING BAND - RAWA BLUES FESTIVAL 2017 (2) Koncert, 56 min, Polska, 2017 Wykonawcy: Marcus King Band, Kris Barras Band Marcus King Band - wielki talent zza Oceanu - był gwiazdą edycji Rawa Blues Festival 2017. Artysta liczy sobie zaledwie 20 lat, a już dorobił się dwóch płyt, które od razu trafiły do pierwszej dziesiątki listy bluesowych albumów Billboardu. Jego twórczość często jest porównywana z legendarnymi The Allman Brothers Band. Muzyka Marcusa Kinga i jego formacji łączy elementy bluesa, soulu i southern rocka, urzeka też atmosferą improwizacji. Kris Barras Band. Po 10 - letniej przerwie, wśród gości Rawa Blues Festival ponownie znalazł się artysta z Wysp Brytyjskich. Wydana w 2016 roku jego płyta Lucky 13 cieszy się sporym powodzeniem wśród angielskich fanów gatunku, czego dowodem jest drugie miejsce na liście Amazon Blues Charts oraz trzecia lokata notowania iTunes. Podczas Rawy Blues Festival Kris Barras z zespołem wystąpi po raz pierwszy w Polsce. Europejscy krytycy muzyczni nie szczędzą Barrasowi komplementów. 01:05 LEKKIE OBYCZAJE - MÓW MI VINCENT (ST. VINCENT) Komedia obyczajowa, 98 min, USA 2014 Scenariusz i reżyseria: Theodore Melfi Zdjęcia: John Lindley Muzyka: Theodore Shapiro Aktorzy: Bill Murray, Naomi Watts, Melissa McCarthy, Jaeden Lieberher, Chris O’Dowd, Terrence Howard, Dario Barosso, Kimberly Quinn Vincent MacKenna to starzejący się alkoholik, weteran wojny w Wietnamie, który nienawidzi ludzi i wcale się z tym nie kryje. Jest też uzależniony od hazardu i papierosów. Dni upływają mu na wyścigach konnych oraz na przesiadywaniu w ulubionym barze. Jedyni przyjaciele Vincenta to prostytutka Daka oraz jego kot Felix. Pewnego razu do domu obok wprowadza się Maggie Bronstein, młoda, samotna matka z 10 - letnim synem Oliverem. Poznają się w dość przykrych okolicznościach, kiedy samochód meblowy przewożący rzeczy Maggie powoduje uszkodzenie starego chryslera Vincenta. Ten od razu żąda zadośćuczynienia. W nowej szkole Oliver zostaje okradziony z kluczy i portfela, a kiedy po powrocie do domu nie zastaje matki, prosi sąsiada o pomoc. Stale cierpiący na brak gotówki Vincent proponuje Maggie, że za odpowiednią opłatą może zawsze zajmować się jej synem. Bardzo szybko się zaprzyjaźniają. Vincent uczy swego podopiecznego, jak skutecznie się bronić przed agresywnymi kolegami. Pojętny Oliver, ku przerażeniu matki, od razu kładzie na łopatki Roberta, który go okradł pierwszego dnia w szkole. Maggie przeżywa kolejny szok, gdy jej syn wraz z Vincentem idzie na wyścigi konne. Wygraną sąsiad przeznacza na spłacenie części długów, a resztę inwestuje w kolejną gonitwę i wszystko traci. Tymczasem zjawiają się kolejni wierzyciele. Zdenerwowany Vincent dostaje udaru i trafia do szpitala. Opiekują się nim Oliver, Maggie i Daka. Niespodziewanie pojawia się ojciec Olivera, który jest prawnikiem. Zamierza uregulować sprawę opieki nad nieletnim synem. 02:50 KINO NOCNE - WESOŁYCH ŚWIĄT PUŁKOWNIKU LAWRENCE (MERRY CHRISTMAS MR LAWRENCE) Dramat wojenny, 118 min, Wielka Brytania/Japonia, 1983 Reżyseria: Nagisa Oshima Scenariusz: Nagisa Oshima, Paul Mayersberg Zdjęcia: Toichiro Narushima Aktorzy: David Bowie, Tom Conti, Ryuichi Sakamoto, Jack Thompson Porównywana niekiedy do "Mostu na rzece Kwai" adaptacja powieści Laurensa van der Posta, Brytyjczyka z Afryki Południowej. Główne role powierzono dwóm aktorom niezawodowym: Davidowi Bowie, piosenkarzowi brytyjskiemu, który w pierwszej połowie lat 80. , kiedy powstawał film, przeżywał szczyt popularności, oraz Ryuichi Sakamoto, japońskiemu kompozytorowi, który jest także autorem muzyki do tego filmu. Akcja rozgrywa się podczas II wojny światowej na Jawie, ale zdjęcia kręcono w Nowej Zelandii. Dzieło Oshimy nie ukazuje bezpośrednio działań wojennych, ale raczej ich zaplecze - obóz jeniecki. Pokazuje zderzenie dwóch kultur, dwóch różnych sposobów myślenia i reagowania, dwóch całkowicie odmiennych podejść do takich pojęć, jak honor i patriotyzm. Reżyser dokładnie i przekonująco opisuje epizody z życia obozu widziane od strony brytyjskiej i japońskiej. Jawa, 1942 r. W zorganizowanym tam przez Japończyków obozie jenieckim przebywają głównie brytyjscy oficerowie i żołnierze. Komendantem obozu jest kapitan Yonoi, człowiek wykształcony i surowo przestrzegający dyscypliny. Podczas procesu odbywającego się przed sądem wojskowym Yonoi ratuje od kary śmierci brytyjskiego majora Jacka Celliersa, który w wyniku decyzji sądu dołącza do pozostałych jeńców. W obozie przebywa m. in. pułkownik Lawrence, były dyplomata, który jako jedyny internowany zna japoński i dzięki temu pełni funkcję obozowego tłumacza. Z tego względu cieszy się nieco większym szacunkiem komendanta niż reszta przetrzymywanych. Brutalny i prymitywny sierżant Hara nie lubi jednak takich przywilejów i robi wszystko, aby złamać Lawrence'a. Zmusza go m. in. do asystowania przy popełnianiu harakiri przez koreańskiego strażnika, któremu wyznaczono taką karę za zgwałcenie jednego z więźniów. Napięcie między pilnującymi i pilnowanymi jeszcze narasta z chwilą, gdy do obozu przybywa Celliers. Zafascynowany nim Yonoi robi, co może, żeby zwrócić na siebie uwagę więźnia, choć jednocześnie dba, żeby jego sekret się nie wydał. Brytyjczycy, a wśród nich i Celliers, nie okazują jednak zrozumienia dla jego działań, otwarcie manifestują niechęć i odmienność wyznawanych systemów wartości. Celuje w tym właśnie Celliers, który - wyczuwając ukryte intencje Yonoi - zachowuje się wobec komendanta wręcz prowokacyjnie. Tymczasem Yonoi coraz bardziej traci zimną krew, w końcu postanawia, w odruchu desperacji, dokonać publicznej egzekucji kapitana Hicksleya, przywódcy jenieckiej braci. Stając w obronie kapitana, Celliers decyduje się jednocześnie na kolejną prowokację, za co zapłaci najwyższą cenę. 04:50 NASZA KLĄTWA Film dokumentalny, 27 min, Polska, 2013 Reżyseria: Tomasz Śliwiński Bezdech dotyka niewielki odsetek noworodków, lecz jest poważnym zagrożeniem dla życia. Reżyser i jego żona starają się oswoić chorobę, jaka spotkała ich niedawno narodzonego synka. Wbrew wielu obawom i niepewnościom starają się zapewnić mu normalne, wesołe dzieciństwo i dobrze przygotować do dorosłego życia. (filmpolski.pl)