TVP Kultura Wtorek, 29.09.2020 11:00 DOM - ODC. 21/25 - NAIWNE PYTANIA Serial obyczajowy, 89 min, Polska, 2000 Reżyseria: Jan Łomnicki, Marcin Łomnicki Scenariusz: Jerzy Janicki, Andrzej Mularczyk Muzyka: Piotr Hertel Aktorzy: Halina Rowicka, Waldemar Barwiński, Tomasz Borkowy, Bożena Dykiel, Monika Kwiatkowska, Anna Romantowska, Beata Krajewska, Bohdan Łazuka, Piotr Fronczewski, Marek Bukowski, Bożena Dykiel, Magdalena Stużyńska, Zbigniew Buczkowski, Hanna Śleszyńska, Jerzy Bończak W mieszkaniu Jasińskich odbywa się wesele Lidki i Szczepana. Taksówkę po zmarłym starym Lermaszewskim dziedziczy wuj Henia z prowincji. Ciągle zazdrosny o żonę Henio postanawia ją śledzić. W efekcie przekonuje się, że Danusia w tajemnicy chodzi na lekcje tańca. Dozorca Prokop organizuje w swojej stróżówce dystrybucję pochodzącego ze wsi mięsa. Kajtek Talar poznaje Majkę, przygotowującą się do egzaminów na studia. Zafascynowany dziewczyną wdaje się w szarpaninę z docentem, który próbuje ją napastować. W konsekwencji musi pożegnać się z uczelnią. Jak na złość niebawem między młodymi dochodzi do kłótni i rozstania. Zdecydowanie gorzej wychodzi na tym Kajtek. Stracił studia i dziewczynę, do Majki zaś przyjechał dawny narzeczony, odbywający staż lekarski w USA. Martyna Stroynowska kontynuuje związek z fotografem Adamem. Jej córka Beata razem z Mietkiem Pocięgło maluje czerwoną farbą ręce Dzierżyńskiego na portrecie w muzeum Lenina. Gdyby nie ojciec poseł, milicja nie puściłaby jej tego płazem. 12:45 PAS DE DEUX Dramat, 34 min, Polska, 2003 Reżyseria: Kinga Lewińska Zdjęcia: Konrad Spyra Aktorzy: Krzysztof Globisz, Gabriela Kownacka, Przemysław Chojęta, Małgorzata Sadowska, Andrzej Szopa, Karol Stępkowski, Gabriela Czyżewska Pokazywany w 2002 roku na festiwalu w Gdyni w ramach konkursu Polskie Kino Niezależne film, który stanowił pracę absolutoryjną Kingi Lewińskiej, wówczas studentki IV roku reżyserii na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Akcja rozgrywa się w małym miasteczku. Józef Struziak (Krzysztof Globisz), miejscowy weterynarz, jest znudzony codziennymi obowiązkami, swoją żoną Anną (Gabriela Kownacka) i jej dość nietypową, jak na prowincjonalną rzeczywistość, pasją - baletem. Anna była kiedyś tancerką, do dziś z nostalgią wspomina tamte lata, wyobraża sobie, jak mogłoby potoczyć się jej życie, gdyby nie zrezygnowała ze sztuki. Józefa drażni jednak jej zamiłowanie do muzyki poważnej, ćwiczone przed lustrem baletowe kroki, wystudiowane gesty. Odreagowuje małżeński stres i rutynę, spotykając się potajemnie z kochanką w swoim gabinecie przy rynku. Pewnego dnia do weterynarza przyjeżdża na praktyki student, Wiktor Malec (debiutujący na ekranie Przemysław Chojęta). Sytuacja w domu Struziaków zaczyna się dość szybko zmieniać. Józef wykorzystuje obecność gościa, aby tym częściej wymykać się na schadzki, a Anna dostrzega w nieśmiałym, pełnym dobrej woli chłopaku bratnią duszę i wciąga go w swoje domowe próby baletowe. Józef postanawia maksymalnie wykorzystać sytuację i wreszcie ułożyć sobie życie po nowemu. Pozorując wezwanie do nagłego wypadku pryszczycy, wychodzi z domu. Pod jego nieobecność Anna wkłada swój dawny strój baletnicy, aby przećwiczyć z praktykantem pas de deux z "Jeziora abędziego". Ale za skąpa sukienka ciśnie, więc trzeba ją trochę rozsznurować, spocony od podnoszenia tancerki Wiktor zdejmuje koszulę i wtedy Józef wraca niespodziewanie z "frontu walki z pryszczycą". Przyłapawszy żonę "na zdradzie", pakuje manatki i pełen świętego oburzenia opuszcza dom. Udaje się do kochanki, ale tam czeka go niemiła niespodzianka. 15:00 KLARA I ANGELIKA Film obyczajowy, 46 min, Polska, 1976 Reżyseria: Irena Kamieńska Scenariusz: Władysław Terlecki Zdjęcia: Jan Hesse Muzyka: Wojciech Michniewski Aktorzy: Zofia Mrozowska, Emilia Krakowska, Wanda Łuczycka, Wieńczysław Gliński, Wiesław Michnikowski, Tadeusz Byrski, Zdzisław Wardejn, Janusz Zaorski, Leonard Pietraszak, Bolesław Abart, Janina Borońska, Krystyna Ciechomska, Andrzej Fogiel, M. Guzek, Adam Koman Adaptacja opowiadania Marii Dąbrowskiej, zrealizowana przez wytrawną dokumentalistkę, Irenę Kamieńską. Filmowa nowela "Klara i Angelika" opowiada o wybitnej aktorce, obchodzącej artystyczny jubileusz. Trwają ostatnie przygotowania do premiery "Domu kobiet". Klarę Naimską oblegają dziennikarze, reporterzy, reżyserzy dokumentaliści, przyjeżdża nawet delegacja z rodzinnego miasta. Ją samą rocznica skłania do refleksji na temat życia i sensu własnej pracy. Podsumowanie nie wypada najlepiej. Bohaterka, choć otoczona przyjaciółmi i wielbicielami, czuje się samotna i nierozumiana. Z jej rozmyślaniami kontrastuje bezpretensjonalny sposób bycia manikiurzystki Angeliki, nieobciążonej balastem popularności oraz związanymi z nim stresami i wyrzeczeniami. Wewnętrzne rozważania aktorki gwałtownie przerywa wezwanie na jubileuszową premierę. Myśli o tym, jak żyć, by być szczęśliwą, ulatniają się tak nagle, jak się pojawiły. Teraz najważniejsze to wyjść na scenę i grać. 16:00 DZIĘCIOŁ Komedia, 85 min, Polska, 1971 Reżyseria: Jerzy Gruza Scenariusz: Jerzy Gruza, Krzysztof Teodor Toeplitz Zdjęcia: Zygmunt Samosiuk Muzyka: Henryk Kuźniak, Juliusz Loranc Aktorzy: Wiesław Gołas, Alina Janowska, Violetta Villas, Zdzisław Maklakiewicz, Irena Kwiatkowska, Mitchell Kowal, Edward Dziewoński, Władysław Hańcza, Barbara Ludwiżanka, Joanna Jędryka, Ewa Krzyżewska, Barbara Burska, Kalina Jędrusik Stefan Waldek pracuje w "Supersamie" - reklamuje towary, informuje o nowościach, doradza. Jego żona Miśka jest sportsmenką - trenuje strzelectwo, często więc jeździ na zawody. Ich dziesięcioletni synek Paweł jest dzieckiem nad wyraz poważnym. Pasją Stefana Waldka jest zbieranie płyt z nagranymi głosami ptaków. Kiedy żona wyjeżdża - a zdarza się to dość często - godzinami słucha ptasich treli. Swoimi zainteresowaniami próbował podzielić się z kolegami z pracy, ale oni mają go za dziwaka, wręcz - zboczeńca. A wszystko dlatego, że jak dotąd Stefan nie zdobył się nawet na najmniejszy flircik. Słowa kolegów wzbudzają w nim w końcu pewien niepokój. Tymczasem żona przed kolejnym wyjazdem oznajmia mężowi i synowi: "Będziecie sami przez trzy dni. Nie chciałabym, aby przez ten czas nasz dom uległ dezorganizacji, jak niestety zdarzyło się w czasie eliminacji do mistrzostw krajowych. W tym celu opracowałam regulamin, który powinien wisieć tu, na ścianie". Regulamin zawisa na ścianie, Miśka wyjeżdża. Tym razem Stefan postanawia jednak zupełnie inaczej wykorzystać jej nieobecność. Te samotne - jak się okaże nie do końca - trzy dni Stefana Waldka i jego syna pełne będą niespodzianek. 17:50 KRONOS - MUZYKA Dysk./wywiad/debata, 35 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Piotr Nowak (prowadzący) Tematem tego odcinka jest muzyka w jej najszerszym znaczeniu. Prowadzący program Piotr Nowak wraz z zaproszonymi do studia gośćmi rozmawia o muzyce Bacha, Beethovena, Chopina, Haydna. Jest to program o nich wszystkich naraz i o każdym z osobna. Rozmówcy szukają odpowiedzi na szereg pytań: Dlaczego Bach musiał czekać na swoje odkrycie aż sto lat? Podobnie Vivaldi. Czym jest muzyka na tle innych sztuk? Czy technika zmieniła odbiór muzyki? I czy przez nią sztuka ta stała się bardziej egalitarna? 19:00 ANNA KARENINA - ODC 6 (ANNA KARENINA) Serial kostiumowy, melodramat, 47 min, Rosja, 2017 Reżyseria: Karen Szachnazarow Scenariusz: Karen Szachnazarow Aktorzy: Elizawieta Bojarska, Kirył Grebiensznikow, Max Matwjejew, Witalij Kiszczenko, Iwan Kolesnikow, Tatjana Ljutajewa Anna ciężko znosi sytuację w Petersburgu. Wszyscy dawni przyjaciele się od niej odwrócili. Postanawia sprawdzić uczucia Wrońskiego i mimo jego przestróg sama wybiera się do teatru. Całe petersburskie towarzystwo ją szykanuje. Wroński widzi jej rozpacz, osamotnienie i brak kontaktów z ukochanym synkiem. Rzuca karierę wojskową i postanawia wyjechać z Anną i córką do majątku na wsi. Tam odnajdują szczęście. Anna wykazuje nieznane sobie zainteresowania i zdolności, a Wroński działa społecznie. Odwiedza ją bratowa Dolly. Zazdrości Annie szczęścia i podtrzymuje ją na duchu. 20:00 KABARET STARSZYCH PANÓW - SPOTKANIE 16. ZAOPIEKUJCIE SIĘ LEONEM Kameralne i studyjne (widowisko), 66 min, Polska, 1966 Autor: Jeremi Przybora Reżyseria: Jeremi Przybora Scenariusz: Jeremi Przybora Aktorzy: Kalina Jędrusik, Irena Kwiatkowska, Barbara Krafftówna, Agnieszka Fitkau, Mieczysław Czechowicz, Wiesław Michnikowski, Wiesław Gołas, Jeremi Przybora, Jerzy Wasowski Starsi Panowie wybierają się w podróż w nieznane organizowaną dla nich przez tajemniczego prezesa Omegę. Prezes w trosce o swoich podopiecznych przysyła do ich domu różne dziwne osoby mające zapewnić im wygodną i przyjemną podróż. Dialogi z przychodzącymi osobami zmieniają się w piosenki. Jedyną troską Starszych Panów pozostaje znalezienie opieki dla pozostającej w domu myszy - tytułowego Leona. 21:20 LEKKIE OBYCZAJE - PO GODZINACH (AFTER HOURS) Komediodramat, 93 min, USA 1985 Reżyseria: Martin Scorsese Scenariusz: Joseph Manion Występują: Griffin Dunne, Rosanna Arquette, Verna Bloom, Thomas Chong, Cheech Marin, Linda Fiorentino, Teri Garr, John Heard i inni Uhonorowany nagrodą za reżyserię na festiwalu w Cannes w 1986 roku film Martina Scorsese, który zdecydował się wziąć na warsztat cenariusz debiutanta, 26 - letniego Josepha Maniona. Akcja filmu rozgrywa się w Nowym Jorku - mieście, w którym reżyser wychował się i które kocha tak samo jak jego kolega po fachu, Woody Allen. Scorsese chętnie oprowadza widzów po zakamarkach tej wielkiej metropolii, budzącej swym ogromem i różnorodnością zarówno podziw, jak i grozę. Początek opowieści o nocnych perypetiach młodego informatyka bankowego, który w poszukiwaniu romantycznej przygody zawędrował do nowojorskiego SoHo, zapowiada komedię. Potwierdzają to błyskotliwe, pełne humoru dialogi, zabawne zdarzenia, wartkie tempo. Z czasem film nabiera charakteru sennej halucynacji. Wprawdzie wszystkie ukazane na ekranie wydarzenia pozostają prawdopodobne, ale niezwykłe staje się ich nagromadzenie. Pokonanie jednej przeszkody nie uwalnia od zagrożenia, lecz je potęguje. Osaczony bohater, niezależnie od dokonanego wyboru, jest coraz bardziej bezbronny i samotny. Paul Hackett, pracownik działu komputerowego jednego z nowojorskich banków, wiedzie monotonne życie. Aby przełamać znudzenie i samotność, nawiązuje w barze rozmowę z przypadkowo poznaną Marcy Franklin. Wspólnota zainteresowań sprawia, że dziewczyna daje mu swój numer telefonu. Krótko przed północą Paul decyduje się zadzwonić do Marcy i zostaje zaproszony do jej przyjaciółki, rzeźbiarki Kiki Bridges, mieszkającej w dzielnicy cyganerii SoHo. Taksówkarz wiezie Paula na miejsce w tak szalonym tempie, że wiatr wywiewa klientowi przez okno ostatni 20 - dolarowy banknot. W drzwiach wita go Kiki, przepraszając za chwilową nieobecność Marcy i prosząc o pomoc w ukończeniu rzeźby z masy papierowej. Kiedy wraca Marcy, Paul dostrzega na jej ciele liczne ślady oparzeń. Doszedłszy do wniosku, że znajomość nie rokuje długiego żywota, Paul wychodzi. Chce wrócić metrem do domu, nie ma jednak dość drobnych na bilet, bo właśnie zmieniły się cenniki. Wygląda na to, że utknął w SoHo przynajmniej do rana. Nawet nie przypuszcza, jak niecodzienna to będzie dla niego noc - dziwna, absurdalna, niebezpieczna, przerażająca. 23:55 MŁODA POLSKA - KONIEC WIDZENIA Etiuda filmowa, 14 min, Polska, 2017 Reżyseria: Grzegorz Mołda Scenariusz: Grzegorz Mołda Zdjęcia: Maciej Miller Aktorzy: Juliusz Chrząstowski, Eryk Kulm, Zofia Domalik Marta pracuje w warsztacie samochodowym ojca. Jej chłopak zostaje aresztowany. Marta z ojcem starają się pomóc chłopakowi. Dziewczyna staje przed życiowym wyborem, pomiędzy ojcem a swoim ukochanym. Sytuację komplikuje fakt, który Marta wyjawia obu mężczyznom swojego życia. Marta znajduje się w sytuacji bez wyjścia. (filmpolski.pl) 00:20 PANORAMA KINA POLSKIEGO - POMIĘDZY SŁOWAMI (POMIĘDZY SŁOWAMI) Dramat, 83 min, Polska/Niderlandy (Holandia)/Francja, 2017 Reżyseria: Urszula Antoniak Aktorzy: Jakub Gierszał, Andrzej Chyra, Justyna Wasilewska, Christian Löber Michael, 28 - letni prawnik z Berlina, w niczym nie różni się od swojego szefa i przyjaciela, 34 - letniego Franza. W piątek rano Michael przestaje mówić po niemiecku i staje się Polakiem Michałkiem. Spotyka Stanisława, swojego 55 - letniego ojca z Polski. Michael widzi go po raz pierwszy. Stanisław wkracza do świata syna bardziej jako symbol Ojca niż prawdziwy ojciec. Jest ostatnią więzią łączącą Michaela z Polską - krajem, z którym świadomie zerwał kontakt. Obaj są sobie właściwie obcy. Mężczyźni spędzą ze sobą weekend, co odciśnie silne emocjonalne piętno na Michaelu, który zda sobie sprawę ze swego wyobcowania. 01:50 KINO NOCNE - DAJCIE MI GŁOWĘ ALFREDO GARCII (BRING ME THE HEAD OF ALFREDO GARCIA) Film sensacyjny, 107 min, USA/Meksyk, 1974 Reżyseria: Sam Peckinpah Scenariusz: Sam Peckinpah, Gordon Dawson Zdjęcia: Álex Phillips Jr. Muzyka: Jerry Fielding Aktorzy: Gig Young, Warren Oates, Jorge Russek, Robert Webber, Helmut Dantine, Isela Vega El Jefe, zamożny Meksykanin, wyznacza milion dolarów nagrody za głowę Alfredo Garcii, z którym jego nieletnia córka jest w ciąży. Rozpoczyna się krwawy, bezwzględny wyścig po pieniądze. 03:40 TATO Dramat, 110 min, Polska 1995 Scenariusz i reżyseria: Maciej Ślesicki Zdjęcia: Maciej Ramlau Muzyka: Przemysław Gintrowski Występują: Bogusław Linda, Dorota Segda, Ola Maliszewska, Teresa Lipowska, Cezary Pazura, Krystyna Janda, Renata Dancewicz, Daria Trafankowska, Bronisław Wrocławski, Krzysztof Kumor, Barbara Sołtysik, Ewa Wawrzoń, Stanisław Brudny, Katarzyna Dowbor, Lew Rywin i inni Dramat rodzinny z nietypową rolą Bogusława Lindy. Akcja filmu toczy się współcześnie. Życie Michała, jego żony Ewy i siedmioletniej córeczki Kasi z pozoru wygląda normalnie. Jednak tylko z pozoru. Pewnego wieczoru Ewa dokonuje samookaleczenia i wybiega na ulicę z krzykiem, że została pobita przez męża. Nazajutrz wyjeżdża do matki i wnosi pozew o rozwód. Michał, początkowo nieco zaskoczony zachowaniem żony, zaczyna się domyślać, że jest ona chora psychicznie. W czasie nielicznych kontaktów z dzieckiem z niepokojem dostrzega na ciele dziewczynki ślady pobicia. Mimo jego protestów sąd przyznaje Ewie prawo do opieki nad dzieckiem. Na niekorzyść Michała przemawia zapracowanie i pociąg do trunków. Jednak upokorzony mężczyzna nie zamierza rezygnować. Jego adwokat zgłasza apelację, on sam zaś udaje się po pomoc do Stowarzyszenia Obrony Praw Ojca. "Tato" jest efektownym debiutem Macieja Ślesickiego, syna znanej kierowniczki produkcji Barbary Pec - Ślesickiej. Film zyskał przychylne recenzje krytyków i "głosującej nogami" publiczności, dzięki której został jedną z najbardziej kasowych polskich produkcji sezonu. Ślesicki udowodnił, że ma autentyczny talent. Ujawnił też - potwierdzoną dwa lata później w "Sarze" - dość silną skłonność do jawnych zapożyczeń, służących swoistej zabawie z widzem. W "Tacie" nietrudno odnaleźć nawiązania do arcydzieł światowego kina, takich jak "Sprawa Kramerów" Roberta Bentona, "Papierowy księżyc" Petera Bogdanovicha, "Brzdąc" Charliego Chaplina, "Casablanca" Michaela Curtiza i "Fatalne zauroczenie" Adriana Lyne'a. To wszakże nie wszystko. Oprócz katalogu cytatów, "Tato" jest również nadzwyczaj sprawnie skonstruowanym kolażem gatunkowym. Jest tu trochę z thrillera, trochę z komedii i sentymentalnego "wyciskacza łez". Bogusław Linda, naczelny twardziel polskiego kina, zaskakuje subtelnością i mistrzostwem w ukazywaniu duchowej ewolucji bohatera, Ola Maliszewska zdumiewa aktorską dojrzałością, a Ślesicki scenarzysta - "uchem" na prawniczy żargon. Wartka akcja i rzadko poruszany w naszej kinematografii problem (walka ojca o dziecko) to kolejne przyczyny powodzenia "Taty" - bodaj najbardziej udanego debiutu od czasów "Vabanku" Juliusza Machulskiego. Liczne nagrody na XX Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, w tym dla Macieja Ślesickiego za reżyserię, dla Bogusława Lindy za pierwszoplanową rolę męską, dla Renaty Dancewicz i Cezarego Pazury za role drugoplanowe i dla Ewy Smal za montaż.