Program 1 Poniedziałek, 12.10.2020 05:10 PRZYSIĘGA - ODC. 273 (YEMIN) Serial obyczajowy, 43 min, Turcja 2019 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Nazmiye Yilmaz Aktorzy: Özge Yagiz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan, Ali Dereli, Tugce Ersoy Nigar zostaje oskarżona o kradzież pamiątkowego zegarka Hikmeta. Cavidan wykorzystuje sytuację, żeby skłócić Emira i Reyhan. Kemal odkrywa, że Narin nie wyjechała. Jest bardzo zadowolony, ale nie okazuje tego. Narin robi wszystko, żeby jej wybaczył. Obiecuje mu, że odejdzie, kiedy to usłyszy. Reyhan zwalnia Nigar. Reyhan tęskni za dzieciństwem i śniegiem, który pada w jej rodzinnym mieście. 06:00 ELIF - ODC. 832 (ELIF) Serial obyczajowy, 44 min, Turcja, 2017 Reżyseria: Fulya Yavuzoglu Aktorzy: Cemre Melis Cinar, Isabella Damla Guvenilir, Volkan Colpan, Selin Sezgin, Altug Seckiner Parla postanawia odwiedzić Kerema w firmie. Jest zaskoczona, gdy w jego biurze spotyka Süreyyę. Kiedy dowiaduje się, że Kerem i Süreyya planują wspólne wyjście, jej wściekłość nie ma granic. Dziewczyna ma też pretensje do Hümeyry, że ta jej nie ostrzegła. Ku przerażeniu Şafaka, Leman postanawia osobiście sprawdzić, jak wygląda sytuacja z domem dla jej syna. Şafakowi udaje się ją powstrzymać, jednak ma świadomość, że musi jak najszybciej wyznać prawdę, zarówno Jülide, jak i matce. Po powrocie z Izmitu Veysel wyznaje Melek, Tülay i Jülide, że dowiedział się, iż Yahya został zamordowany. Hümeyra uświadamia Parli, że jeśli nie zmieni swojego zachowania, nie ma szans na zdobycie serca Kerema. 08:40 KORONA KRÓLÓW - ODC 400 Telenowela historyczna, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: Wojciech Pacyna, Jacek Sołtysiak, Jerzy Krysiak, Piotr Fiedziukiewicz, Szymon Nowak Scenariusz: Jan Piotr Szafraniec, Anna Wakulik, Dominik Rettinger Zdjęcia: Krzysztof Pakulski Psc, Jacek Fabrowicz, Tomasz Wójcik, Paweł Figurski, Romuald Lewandowski Muzyka: Marcin Przybyłowicz Aktorzy: Vasyl Vasylyk, Dagmara Bryzek, Ihor Aronov, Aleksander Kaleta, Andrzej Musiał, Jakub Głukowski, Małgorzata Kozłowska, Natalia Lesz, Adrianna Kućmierz, Dariusz Kowalski, Radosław Osypiuk, Andrzej Mastalerz, Izabela Baran, Anna Biernacik, Mariusz Drężek Jagiełło gniewa się na Boga. Przy rodzącej Margit pojawia się Ragana. Witold jest pewien, że Jagiełło ma potomka, chce go przyćmić swoim spektakularnym zwycięstwem. Witold daje rozkaz do wymarszu nad Worsklę. Anna Witoldowa skazuje Raganę na spalenie na stosie. Jagiełło przeżywa żałobę w Krakowie i kupuje dom Pęcherza, przyszłe Collegium Maius. 09:20 RANCZO S.VIII - ODC. 92 (SERIA VIII, ODC. 1) - RADIO MAMROT Serial komediowy, obyczajowy, 44 min, Polska, 2013 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski, Radzimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Cezary Żak, Paweł Królikowski, Artur Barciś, Marta Lipińska, Franciszek Pieczka, Piotr Pręgowski, Agnieszka Pawełkiewicz, Violetta Arlak, Bogdan Kalus Pierwszy odcinek serii VIII komediowego serialu o tematyce obyczajowej. Lucy i Kusy, ostrożnie próbują wypracować nowy model życia; Lucy podejmuje decyzję o pozostaniu na stanowisku wójta, a Kusy ma zamiar dalej malować, tyle że nie wiedzieć czemu stracił wenę twórczą. W życie plebanii po raz kolejny ingeruje biskup, przywożąc ze sobą niespodziankę, która wydaje się prawdziwą bombą. Na plebanii pojawia się nowy stary wikary. Ta sytuacja natychmiast prowadzi do ostrych konfliktów z Michałową, a jeśli dołożyć do tego kategoryczne postulaty płacowe Michałowej, to cud prawdziwy, że po każdej wizycie biskupa ksiądz nie dostaje nerwowego rozstroju. Senator, u progu decydującej kampanii wyborczej, nieoczekiwanie traci ducha walki i motywację do uprawiania polityki, co wprawia w stan wrzenia Czerepacha, którego własna przyszłość przecież od tego zależy. Sukces jednak nie każdemu smakuje tak samo, a nie od dziś wiadomo, że nadmiar bardziej szkodzi niż pomaga. O tym, że nadmiar może mieć bardzo bolesne skutki, przekonuje się Pietrek, prowadzący program na żywo w Radiu Wilkowyje. Na żywo, nie znaczy w tym przypadku przytomnie, a że szaleństwo jest zaraźliwe, nie znaczy również samotnie. 10:20 KOMISARZ ALEX S.VIII - ODC. 104 (SERIA VIII, ODC. 13) - OFIARY OFIAR Serial kryminalny, 41 min, Polska, 2016 Reżyseria: Robert Wichrowski Scenariusz: Bernhard Scharfl, Robert Miękus, Peter Moser, Peter Hajek Zdjęcia: Marek Traskowski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Antoni Pawlicki, Ireneusz Czop, Janusz Chabior, Agnieszka Więdłocha, Beata Fido, Zbigniew Lesień, Maria Pawłowska, Anna Gorajska, Mateusz Janicki, Włodzimierz Adamski Podczas przedstawienia lalkowego dla dzieci zostaje zamordowany aktor. Policja ustala, że w przeszłości aktor był oskarżony o gwałt. Następnego dnia ginie kolejna osoba - taksówkarz, który również był oskarżony o gwałt. Nie ulega wątpliwości, że oba przypadki łączą się ze sobą. Ślad prowadzi do znanej kancelarii adwokackiej. 11:05 OJCIEC MATEUSZ S.XII - ODC. 159 (OJCIEC MATEUSZ XII ODC. 12) - ZŁOTY INTERES Serial kryminalny, obyczajowy, 43 min, Polska, 2014 Reżyseria: Wojciech Nowak Scenariusz: Agnieszka Błotnicka Zdjęcia: Jarosław Żamojda Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Kinga Preis, Michał Piela, Rafał Cieszyński, Piotr Polk, Artur Żmijewski, Artur Pątek, Piotr Miazga, Ewa Konstancja Bułhak, Eryk Lubos, Tamara Arciuch, Antoni Tyszkiewicz, Magdalena Emilianowicz, Anna Tomaszewska, Joanna Kurowska, Jerzy Klonowski Na komendzie zjawiają się Waleria i Bogumiła, właścicielki pensjonatu. Zostały okradzione przez jednego z gości. Zniknął razem z kasetką z pieniędzmi, zanim zdążyły wpisać go do księgi meldunkowej. Na komendzie zjawia się zdenerwowana kobieta. Zgłasza zaginięcie męża, Ryszarda. Mężczyzna przyjechał do Sandomierza kupić samochód... 12:45 BBC W JEDYNCE - JEDNA PLANETA. SIEDEM KONTYNENTÓW. CZ. 2. AZJA (ONE PLANET: SEVEN WORLDS. ASIA. THE GIANT) Film dokumentalny, 57 min, Wielka Brytania, 2019 Reżyseria: Scott Alexander Wykonawcy: Krystyna Czubówna Druga część to opowieść o Azji - największym ze wszystkich kontynentów. Rozciąga się od równika aż za krąg polarny. To obszar pełny skrajności. Temperatura może tu spadać poniżej minus 60 stopni Celsjusza. W takich warunkach przetrwanie na lądzie jest prawie niemożliwe. Kiedy latem na kilka tygodni lód odmarza, na wybrzeżu zachodzi przemiana. Zmiany klimatu sprawiły, że pola lodowe na Oceanie Arktycznym znikają. Na północy Rosji skuty lodem pozostaje obszar o powierzchni pięciu milionów kilometrów kwadratowych. Niektóre zwierzęta potrafią tu przeżyć. Świadczą o tym pozostawione na śniegu ślady. Na Kamczatce znajduje się największe skupisko aktywnych wulkanów na ziemi. Temperatura pod powierzchnią wynosi 250 stopni Celsjusza. Nad wypełnionymi wrzącym błotem zagłębieniami unoszą się obłoki pary. Azja to nie tylko tereny arktyczne. Znajdują się tu także najgorętsze pustynie, najpotężniejsze góry i najwyższe lasy na ziemi. To niezwykle zróżnicowany kontynent. W przeszłości wyglądał inaczej. 89 milionów lat temu Indie były wyspą, położoną daleko na południu. Przesuwając się na północ, pchała ona przed sobą masy skalne, powodując ich wypiętrzanie się. Po kolejnych milionach lat na styku płyt tektonicznych euroazjatyckiej i indyjskiej powstały Himalaje. Obecnie to najwyższe góry na ziemi. Wznoszą się na ponad 8 tysięcy metrów. Wciąż rosną, ponieważ płyta indyjska nadal się przesuwa. Pasma górskie w Azji ciągną się od Afganistanu, poprzez północne Indie, aż do środkowych Chin. Wypiętrzające się Himalaje stworzyły gigantyczną barierę, blokującą chmurom deszczowym z południa drogę na północ. Doprowadziło to do powstania całkowicie nowego układu pogodowego w południowej Azji. Jedne z najwyższych drzew można spotkać w Indonezji. Występuje tam także największe nadrzewne zwierzę na świecie - orangutan. Zdjęcia z kosmosu pokazują skalę zniszczenia. W Azji jeszcze nigdy nie zachodziły tak gwałtowne zmiany, jak w ciągu ostatniego stulecia. Liczba mieszkańców tego największego z kontynentów przekroczy niedługo 4 i pół miliarda. Wydaje się, że dla dzikiej przyrody nie ma tu miejsca. 14:00 ELIF - ODC. 833 (ELIF) Serial obyczajowy, 41 min, Turcja, 2017 Reżyseria: Fulya Yavuzoglu Aktorzy: Cemre Melis Cinar, Isabella Damla Guvenilir, Volkan Colpan, Selin Sezgin, Altug Seckiner Kerem, Süreyya, Yunus i Birce spędzają miły wieczór w restauracji. Po powrocie do domu kontynuują rozmowę w kuchni. Oboje są coraz bardziej świadomi uczucia, jakim się darzą. Tymczasem Hümeyra uświadamia Parli, że przez brak pasji i wąskie horyzonty nie jest odpowiednią partnerką dla Kerema. Dziewczyna się załamuje. Inci podsłuchuje rozmowę domowników, z której dowiaduje się, że Elif być może żyje. Dziewczynka postanawia na własną rękę szukać przyjaciółki. Ludzie Tarika wpadają na ślad Melek. Leman jest przekonana, że Şafak niebawem się ożeni. Veysel wierzy, że Melek grozi niebezpieczeństwo. Mężczyzna postanawia, że teraz Melek nie będzie opuszczała domu. 16:05 PRZYSIĘGA - ODC. 274 (YEMIN) Serial obyczajowy, 44 min, Turcja 2019 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Nazmiye Yilmaz Aktorzy: Özge Yagiz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan, Ali Dereli, Tugce Ersoy Emir stara się pocieszyć Reyhan i zabiera ją na pieczone kasztany, które uwielbiała w dzieciństwie. Jest jej przykro, że musiała zwolnić Nigar. Cavidan chce, żeby Emir się dowiedział, że to Gulsum ukradła zegarek. Uważa, że wtedy Emir pokłóci się z żoną. Erhan próbuje się dowiedzieć, dlaczego Narin nie wyjechała do Berlina. Jest wściekły, kiedy odkrywa prawdę. 18:00 KLAN - ODC. 3674 Telenowela, 21 min, Polska, 2020 Reżyseria: Sebastian Chondrokostas, Michał Fazlejew, Paweł Karpiński, Paweł Chmielewski, Jarosław Marszewski Scenariusz: Iwona Siemieniuk, Paweł Karpiński, Elżbieta Szczypek, Mariusz Polaczek, Grzegorz Lipka Zdjęcia: Artur Radźko, Julian Szczerkowski Aktorzy: Marcin Kaleta, Daniel Skrzypczak, Kaja Paschalska, Agnieszka Baranowska, Magdalena Wójcik, Susanne Nathusius, Dariusz Lewandowski, Anna Powierza, Marcin Błaszak, Paulina Holtz, Michał Lesień, Piotr Janiszewski, Agata Falkowska, Dariusz Błażejewski, Paulina Kulas Marek wciąż jest zły na Czesię, że powiedziała Brajanowi o kursie na instruktorów BHP i przez to musi teraz znosić jego obecność. Twierdzi, że to właśnie z jego powodu stracił świetną pracę w agencji reklamowej, kiedy na prośbę Czesi próbował mu pomóc. Przed zajęciami Brajan zaczepia Marka, ale ten okazuje mu wyższość i niechęć. Małgosia ma w planach dzisiaj wernisaż organizowany przez Malinę. Beata orientuje się, że była narzeczona Bazylego imponuje jej córce. Darek poświęcił weekend na przygotowanie raportu firmy, tak jak sobie życzył nowy szef. Tymczasem okazuje się, że Tomasz zlecił mu tę pracę tylko po to, żeby sam Darek przyjrzał się finansom firmy i wyciągnął wnioski. Przy okazji wydaje polecenie, aby zwolnić dwie osoby. Janusz wraca do domu zmęczony po załatwianiu spraw w urzędach. Agnieszka przypomina, że muszą poważnie zastanowić się, jak zmienić jego tryb życia na zdrowszy. Sugeruje, że mógłby przyjąć pracownika, który go odciąży. Malina wita gości przed wejściem na salę wystawową. Zjawia się dobry znajomy rodziny i pyta o narzeczonego Maliny. Po wystawie młodzi spotykają się w kawiarni. Malina pyta Bazylego, czy już znalazł mieszkanie. Jeśli nie, to ma dla niego propozycję. 18:30 KASTA - GWIEZDNY PYŁ Dokument fabularyzowany, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: Jakub Zańczak Serial paradokumentalny, który opowiada o tych, którzy w zderzeniu z machiną sądowniczą nie tylko przegrali, ale wręcz nie mieli szans wygrać. Każda z historii jest odbiciem prawdziwych wydarzeń, które gdzieś na salach posiedzeń teoretycznie niezawisłych sądów zrujnowały czyjeś życie. Brak bezstronności, przewlekłość postępowania, niejasne powiązania sędziów, niekompetencja biegłych sądowych, dowolność w uznawaniu dowodów, ignorowanie świadków lub opieranie wyroków tylko na ich zeznaniach, czy w końcu krycie swoich bliskich, znajomych i kolegów po fachu - to główne grzechy polskich sędziów. A za każdym z tych grzechów ktoś ukrywa się za immunitetem. W tym odcinku: Koszmar 17 - letniej dziewczyny, która chciała się pobawić z koleżanką w modnym klubie dla celebrytów. Dziewczyna została zgwałcona przez znanego aktora, jest w ciąży, a sprawca na wolności. Policja tuszuje ślady. 20:30 LEŚNICZÓWKA - ODC. 263 Telenowela, 21 min, Polska, 2020 Reżyseria: Radosław Dunaszewski, Marcin Bortkiewicz Scenariusz: Ariadna Lewańska, Zdzisław Brochwicz, Marta Hryniak, Maciej Kowalewski, Agata Winnicka, Łukasz Olszacki, Małgorzata Giec, Piotr Mikołajczak, Daria Rogozińska, Piotr Jasek Zdjęcia: Artur Zdral Aktorzy: Edward Assarabowski, Przemysław Bluszcz, Gizella Bortel, Marek Bukowski, Sambor Czarnota, Beata Fido, Jolanta Fraszyńska, Arkadiusz Gołębiowski, Sebastian Jasnoch, Bartłomiej Kasprzykowski, Katarzyna Kozak, Julia Kostow, Katarzyna Kwiatkowska, Natasza Leśniak, Mariola Lisicka Bogdan leży na specjalistycznym łóżku medycznym. Nie jest w stanie się ruszać ani mówić. Zmartwiona Miłka zastanawia się, czy jej pacjent nie powinien trafić do szpitala. Janusz nie chce o tym słyszeć. Wkrótce zjawia się zaalarmowana przez Daniela Izdebska. Ale syn nie pozwala jej na spotkanie z ojcem. Po awanturze z prawniczką, Karcz jedzie do Borowika, gdzie spotyka się z zaniepokojonym Zibim. Manager restauracji informuje biznesmena, że w magazynie nie ma już żadnych zapasów. Ku jego zaskoczeniu Janusz stwierdza, że z zakupami trzeba będzie poczekać na decyzje Bogdana. Tymczasem Daniel, w czasie odwiedzin u nieprzytomnego dziadka wyjaśnia Miłce, jakim człowiekiem naprawdę jest stary Karcz. Gdy nieco później pielęgniarka przygotowuje posiłek dla Bogdana, przez przypadek odnajduje opakowanie leków, które zabrał Janusz. Zaczyna się domyślać, co sprawiło, że pacjent gorzej się poczuł.. Tymczasem wszystko wskazuje na to, że już niebawem Janusz będzie mógł wystąpić o ubezwłasnowolnienie ojca. Krzysztof schodzi rano do kuchni i próbuje porozmawiać z Kasią, o tym, co wydarzyło się poprzedniej nocy. Ruszczycówna unika tego tematu. W tym samym czasie w leśniczówce Olga poszukuje zagubionych kolczyków. Konrad stara się jej pomóc. Nagle zauważa zbliżającą się do leśniczówki siostrę. Przerażona Jasińska ucieka przez okno. Inga i tak zauważa, że brat miał gościa. Zestresowana Olga wpada do ośrodka i zaczyna przepraszać Wojtka za spóźnienie. Terapeuta ze zdziwieniem wyjaśnia, że dziś to Dagmara ma zajęcia. Leśniczy dogania Olgę, która zmierza do LasPostu i mówi, że miniona noc była pomyłką! A w pobliskim domu Antoniego Kasia wyjaśnia Krzysztofowi, iż powinni zapomnieć o poprzednim wieczorze. Magda siedzi przy szpitalnym łóżku Natalii. Wyjaśnia jej, że do omdlenia doszło na skutek odwodnienia i stresu. Będzie mogła rozpocząć terapię, jak tylko dojdzie do siebie. Zalewska prosi Ździebłowską, by zaopiekowała się Pati, jeśli się coś stanie. 21:00 TEATR TELEWIZJI - MORALNOŚĆ PANI DULSKIEJ Spektakl, 86 min, Polska 2013 Autorka: Gabriela Zapolska Reżyseria: Marcin Wrona Scenariusz TV: Marcin Wrona Zdjęcia: Jan Holoubek Scenografia: Anna Wunderlich Kostiumy: Aleksandra Staszko, Małgorzata Karpiuk Aktorzy: Magdalena Cielecka (Pani Dulska), Robert Więckiewicz (Pan Dulski), Jakub Gierszał (Zbyszko), Jaśmina (Polak (Hesia) Zofia Wichłacz (Mela), Dominika Kluźniak (Juliasiewiczowa), Agat Buzek (Lokatorka), Klara Bielawska (Hanka), Maria Maj (Tadrachowa) Kolejne pokolenie aktorów i twórców zmierzyło się z "Moralnością pani Dulskiej" - uniwersalnym problemem hipokryzji. Obok "Żabusi", "Ich czworo" i "Panny Maliczewskiej", "Moralność pani Dulskiej" to najczęściej wystawiana i najważniejsza sztuka teatralna Gabrieli Zapolskiej. "Tragifarsa kołtuńska" - jak nazwała swoje dzieło sama autorka - została napisana w 1906 r. w niecałe trzy tygodnie i od razu odniosła wielki sukces na głównych scenach polskich, kolejno w Krakowie, Lwowie, Warszawie. Przetłumaczona na wiele języków sztuka, cieszyła się dużym zainteresowaniem również na świecie. Dowodem jej niesłabnącej popularności jest ugruntowany w społecznej świadomości termin: dulszczyzna, na oznaczenie kołtuństwa, mieszczańskiej hipokryzji i ciasnoty poglądów, połączonej z wysokim mniemaniem o własnych walorach moralnych. Wedle pamiętników męża Zapolskiej, pierwowzorem Dulskiej miała być Wiktoria Gołąbowa, żona radcy miejskiego we Lwowie, a pomysł na nazwisko bohaterki dramatopisarka zaczerpnęła ze znanej wówczas książeczki dla dzieci "Pani Dulska, jej kotek i piesek". Reżyser Marcin Wrona zrealizował uwspółcześnioną wersję najsłynniejszej sztuki Gabrieli Zapolskiej, zachowując przy tym klimat i przesłanie oryginału. Pani Dulska 2013 roku to postać zimna, wyrachowana, o wątpliwej moralności, choć sama uważa się za osobę szanowaną i godną zaufania. Wraz z rodziną, mężem, synem i dwiema cókami, zajmuje obszerne mieszkanie, wyposażone w całkiem współczesne przedmioty i urządzenia, które nie były znane przed ponad 100 laty, kiedy powstawała sztuka. Bohaterowie ubierają się współcześnie, w domu widać nowoczesne meble i telewizor, syn gospodyni używa telefonu komórkowego, a jej mąż, zamiast wokół stołu, odbywa zalecane mu spacery, co prawda również w swoich czterech ścianach, ale na ustawionej w pokoju bieżni fitness. Właścicielka czynszowej kamienicy, mimo swej zrzędliwości i zamiatania rodzinnych brudów pod dywan, tym razem może się jednak nawet podobać, jako osoba wyjątkowo atrakcyjna i dbająca o swój wygląd. Dulska pozostanie jednak Dulską, budzi niechęć swoim skąpstwem, kołtuństwem, zakłamaniem i przekonaniem, że ona jest święta, a wszyscy robią jej na przekór. Dzień u Dulskich zawsze wygląda tak samo. Pani domu od rana krząta się gorączkowo po mieszkaniu. Wszystkiego dogląda, wszystkimi dyryguje, wprowadzając tym samym potworny chaos i zamieszanie. Każe wstawać mężowi, bo spóźni się do pracy, a dziewczynki goni na pensję. Innym razem strofuje córki, zapędzając do różnych obowiązków: Mela do gam, Hesia kurze ścierać. A mąż tylko milczy i w dodatku bez przerwy trzeba mu dawać cygara albo pieniądze na kawę. Felicjan odezwie się bodaj tylko raz, doprowadzony do ostateczności krzyknie: a niech was wszystkich diabli! Tymczasem Dulska załamuje ręce, że Zbyszko jeszcze nie wrócił z nocnych kawiarni. Lepiej, żeby się wyszumiał w domu, bo wtedy przynajmniej wszystko zostanie w czerech ścianach. A tak chłopak lampartuje się po nocach w towarzystwie kokocic, szargając po spelunach szanowane nazwisko rodziny. Syn odgryza się, że ta z pierwszego piętra to też kokota, ale matka zastrzega, że przecież nie kłania się jej i "takich" pieniędzy nie bierze od niej dla siebie, tylko wydaje na podatki. I jeszcze ta lokatorka z parteru, co się truła zapałkami. Było pogotowie przed kamienicą, potem, o zgrozo, ta publika w gazetach. Na domiar wszystkich zmartwień, służąca Hanka zachodzi w ciążę z paniczem. Może uda się uniknąć skandalu, wykpiwając się jakimś groszem, ale ten tłumok żąda tysiąca koron. Nie ma za grosz wstydu i honoru. Jest jeszcze kuzynka Juliasiewiczowa, która pomaga wybrnąć Dulskiej z kłopotów, choć do niedawna sama uchodziła w tym domu za kobietę godną potępienia i pozbawioną wszelkich zasad moralności. A kiedy wszystko zostanie już oczyszczone z brudów, będzie znów można zacząć żyć po bożemu. 22:40 ŚWIAT BEZ FIKCJI - HONGKONG. REBELIA (REBELLION) Film dokumentalny, 50 min, Wielka Brytania, 2020 Reżyseria: Sophie McNeill Film dokumentalny o walce o demokrację w Hongkongu. Polityka dwóch systemów w tym jednym kraju w Hongkongu powoli zanika, napięcie wśród obywateli stale rośnie. Wszystko zaczęło się jako seria spontanicznych protestów przeciwko ustawie o ekstradycji w marcu 2019 r. , Teraz przerodziło się w szeroko zakrojone powstanie ludowe, które nie wykazuje oznak osłabienia. Filmowcy udali się na pierwszą linię tych akcji, rejestrując niezwykłe wydarzenia i pokazując rosnące napięcia i przemoc. Mieszkańcy Hongkongu uważają, że nie są obywatelami kontynentu. To właśnie chcą powiedzieć całemu światu. Gdy chińska partia komunistyczna próbuje przejąć ten kraj czy to miasto, muszą temu się przeciwstawić. Nawet za cenę własnego życia. Protesty, które wybuchały na ulicach przez ostatnie trzy miesiące, zrodziły się z wieloletniej frustracji i obaw o utratę wolności przez mieszkańców Hongkongu. Hongkong korzystał z wszelkich swobód, które naprawdę nie są możliwe na kontynencie. Niezależne sądownictwo, niezależna służba cywilna. Również wolność prasy, wolność wypowiedzi. Są to rzeczy, z których mieszkańcy Hongkongu korzystali latami, chociaż w ostatnich czasach te swobody się kurczą. W 2014 roku powstał ruch parasolowy, domagający się w pełni demokratycznych wyborów w Hongkongu. To naprawdę imponujące, że mieszkańcy Hongkongu po tylu przypadkach łamania prawa człowieka i aresztowaniu ich politycznego przywódcy, nie zamierzają się wycofać. 00:45 PRZYJAŹŃ CZY KOCHANIE? (LOVE & FRIENDSHIP) Film kostiumowy, romans, komedia, Francja/Irlandia//USA 2016 Scenariusz i reżyseria: Whit Stillman Aktorzy: Kate Beckinsale, Xavier Samuel, Chloe Savigny, Emma Greenwell, Tom Bennett, Jenn Murray, James Fleet Adaptacja książaki "Lady Susan" napisanej w 1794 r. , ale opublikowanej dopiero w 1871 r., angielskiej pisarki Jane Austen, znanej m.in. z "Dumy i uprzedzenia,"Rozważnej i romantycznej"czy Mansfield Park", które również doczekały się ekranizacji. Akcja filmu rozgrywa się w latach 90. XVIII wieku. Po śmierci męża zubożała wdowa lady Susan Vernon planuje bogato wydać za mąż swoją córkę jedynaczkę, piękną Frederikę. Ponieważ sama jest jeszcze stosunkowo młoda i wciąż atrakcyjna, postanawia również zainteresować się jakimś zamożnym mężczyzną, którego bogactwo pomoże jej odbudować własną fortunę. Romans z żonatym lordem Manwaringiem powoduje wybuch skandalu i Susan musi zniknąć na jakiś. Krążące plotki na swój temat chce przeczekać u rodziny. W towarzystwie pani Cross wyrusza do Churchill, rodzinnego domu swego szwagra, Charlesa Vernona oraz jego żony Catherine. Młodszy brat Catherine, Reginald DeCourcy, jest zauroczony błyskotliwą i atrakcyjna wdową. Senior rodu DeCourcy na próżno stara się ostrzec syna przed związkiem ze skompromitowaną lady Susan, co może negatywnie wpłynąć na całą ich rodzinę. Tymczasem w Churchill pojawia się również dorastająca córka Susan, którą matka wciąż zamierza bogato wydać za mąż. 02:25 MISJA W CZASIE (RETROGRADE) Kino akcji, 89 min, Luksemburg/Włochy/Wielka Brytania/USA 2004 Reżyseria: Christopher Kulikowski Scenariusz: Tom Reeve, Gianluca Curti Aktorzy: Dolph Lundgren, Silvia De Santis, Joe Montana, Gary Daniels, Joe Sagal, Ken Samuels, David Jean Thomas Kino akcji z elementami science fiction z mistrzem gatunku, barczystym Dolphem Lundgrenem, śmiało stawiającym czoło największym wyzwaniom. Bohater, któremu niestraszna żadna siła, tym razem odbywa podróż w czasie, by ocalić ludzkość od zagłady. Na jego drodze staje kilku twardzieli, próbujących zniweczyć szlachetne zamiary. Niskobudżetowy film został zrealizowany w niespełna dwa miesiące. Akcja rozpoczyna się w Los Angeles w 2204 roku. Zabójcze mikroorganizmy sukcesywnie doprowadzają do zagłady ludzkości. Jedyną szansą na ocalenie rodzaju ludzkiego jest podróż do przeszłości i powstrzymanie rozprzestrzeniającego się śmiercionośnego wirusa pochodzącego z meteorytów znalezionych na Arktyce. Z misją specjalną wyrusza kapitan John Foster i jego elitarny oddział genetycznie zmodyfikowanych żołnierzy. Ich zadaniem jest spowodowanie zmiany biegu wydarzeń, by nigdy nie doszło do globalnego skażenia biologicznego, co nieuchronnie doprowadzi do końca życia na Ziemi. Załoga pod wodzą kapitana Fostera przygotowuje się do lotu statkiem kosmicznym, ale okazuje się że wśród żołnierzy są zdrajcy, którzy próbują przeszkodzić misji. Dochodzi do krwawej walki, w której ranny zostaje także sam John Foster. Kapitan pada ofiarą doskonale wyszkolonych komandosów buntowników, prowadzonych przez Daltona. Udaje mu się jednak zawładnąć statkiem i wymknąć napastnikom. Ale Dalton i jego komandosi nie dają za wygraną i robią wszystko, by przejąć kontrolę nad maszyną, zanim John Fosters przeniesie się do XXI wieku. Czasy współczesne. Okręt badawczo - naukowy "Nathaniel Palmer", biorący udział w ekspedycji arktycznej, przedziera się przez skute lodem wody. Organizatorem wyprawy jest Andrew Schrader, prowadzący badania nad pochodzeniem życia na Ziemi. Jeden z członków załogi, pani naukowiec Renee Diaz, dostrzega na niebie tajemniczy obiekt zmierzający z ogromną prędkością w kierunku Ziemi. O swoim odkryciu powiadamia Andrew, sugerując, że była świadkiem spadania meteorytu. Jej zdaniem za kilka dni "Nathaniel Palmer" może dotrzeć do miejsca jego upadku. Okręt obiera kurs na tajemniczy obiekt, ale dziwnym zbiegiem okoliczności następuje awaria całego systemu elektrycznego. Załoga traci kontakt ze światem zewnętrznym. Na domiar złego, statek zostaje uwięziony wśród lodów Arktyki. Kiedy Andrew wraz z kilkoma członkami załogi wyrusza na skuterach śnieżnych na zwiad, odnajdują setki odłamków meteorytów. Pobierają próbki, nie mając pojęcia, że zawierają one zabójcze bakterie. Nagle dostrzegają zmarzniętego Fostera, który jednak daje oznaki życia. Zabierają go na okręt, gdzie wkrótce niebezpieczny wirus daje o sobie znać. 04:00 TRZECIA WOJNA ŚWIATOWA - WYBÓR STRATEGII (WORLD WAR THREE - INSIDE THE WAR ROOM) Film dokumentalny, 51 min, Wielka Brytania, 2016 Reżyseria: Gabriel Range Utrzymana w konwencji dokumentu projekcja wydarzeń, zachodzących podczas posiedzenia Rady Wojennej NATO w sytuacji zaatakowania przez Rosję krajów bałtyckich. Nawiązująca do słynnej "Wojny światów" Orsona Wellesa inscenizacja wydarzeń oparta na rozmowach z członkami Rady Wojennej NATO, przedstawia kolejne etapy krytycznej narady: od sposobów zbierania informacji z pola, przez ich analizę, konsultacje z rządami poszczególnych krajów i proces podejmowania decyzji. Tajny pokój posiedzeń Rady Wojennej NATO w Londynie jest szczelnie zamkniętym bunkrem, do którego na bieżąco napływają informacje i zdjęcia z satelit i źródeł wojskowych. W posiedzeniu uczestniczy sześciu wysokich przedstawicieli kręgów wojskowych, politycznych i dyplomatycznych o zróżnicowanych poglądach. Pomimo często przeciwstawnych opinii i oceny sytuacji, członkowie Rady mają za zadanie dojść do porozumienia i wspólnie podjąć decyzję o kolejnych krokach NATO, podejmowanych w odpowiedzi na działania wojsk rosyjskich, usprawiedliwiane koniecznością wspomagania protestów mniejszości rosyjskiej w Estonii i Łotwie. Dokument przedstawia potencjalną reakcję NATO na powtórzenie się gruzińskiego i ukraińskiego scenariusza wydarzeń w Estonii i na Łotwie.