TVP Kultura Środa, 21.10.2020 08:30 NIEDZIELA Z... REJSEM Dysk./wywiad/debata, 40 min, Polska, 2018 Scenariusz: Dorota Petrus Wykonawcy: Agnieszka Szydłowska (prowadząca) Rozmowa o kultowym filmie "Rejs" z jego twórcami i aktorami. Jak zrodził się pomysł na "Rejs"? O czym to miał być film i dlaczego akurat akcja na statku? Co wówczas w polskim filmie najbardziej śmieszyło? Czy naturszczycy mieli pełną świadomość, w jakim eksperymencie filmowo - formalnym będą brali udział? 09:20 SZCZĘŚLIWY CZŁOWIEK Film obyczajowy, 84 min, Polska, 2000 Scenariusz i reżyseria: Małgorzata Szumowska Zdjęcia: Marek Gajczak, Michał Englert Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Jadwiga Jankowska-Cieślak, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Piotr Jankowski, Roman Gancarczyk, Mieczysław Grąbka, Andrzej Hudziak Wyróżniony za wartości artystyczne na festiwalu w Salonikach w 2000 r. film jest pełnometrażowym debiutem fabularnym Małgorzaty Szumowskiej. Zanim reżyserka nakręciła "Szczęśliwego człowieka", było o niej głośno w filmowym świecie. Córka znanych krakowskich dziennikarzy, absolwentka łódzkiej "filmówki" już w pierwszych realizacjach dokumentalnych wykazała nieprzeciętny talent i umiejętność starannej i wnikliwej obserwacji rzeczywistości. Przebojem weszła narynek filmowy szkolnymi etiudami i dokumentami zrealizowanymi tuż po studiach, zdobywając prestiżowe nagrody i wyróżnienia w kraju i za granicą m.in. w Tel - Awiwie, Bolonii, Tampere, Meksyku. Akcja "Szczęśliwego człowieka" została osadzona w realiach współczesnej rzeczywistości polskiej. To kameralny, pozbawiony efektów komercyjnych rodzinny dramat, rozgrywający się w scenerii ubogich i ponurych miejsc Krakowa. Smutna historia trojga ludzi i ich skomplikowanych relacji uczuciowych. Reżyserka filmu bardziej niż o tempo narracji zadbała o psychologiczne portrety bohaterów, przeżywających życiową tragedię. Krytyka zgodnie podkreślała znakomitą grę przede wszystkim Jadwigi Jankowskiej - Cieślak i Małgorzaty Hajewskiej - Krzysztofik. Specyficzną atmosferę filmu podtrzymują zdjęcia młodych operatorów, Marka Gajczaka i Michała Englerta, którzy umiejętnie ukazują zwykłych ludzi wtopionych w tło brudnych i odrapanych krakowskich kamienic. Matka (Jadwiga Jankowska - Cieślak) i jej 30 - letni syn Janek (Piotr Jankowski) mieszkają razem w ubogiej dzielnicy miasta, w starym domu. Los ich nie rozpieszcza, nigdy nie zaznali szczęścia ani dobrobytu. Janek jest życiowym nieudacznikiem. Choć w szkole był prymusem i skończył studia, nie zrobił błyskotliwej kariery zawodowej. Nie ma nawet stałej pracy, zarabia dorywczo, pisując artykuły do gazet. Bezrobotna matka dostaje w końcu obietnicę posady. Musi jednak przedtem poddać się rutynowym badaniom. Diagnoza lekarska przekreśla wszystko. Kobieta ma raka płuc, zostało jej zaledwie kilka miesięcy życia. Próbuje zataić swój stan zdrowia przed jedynakiem. On jednak dowiaduje się o nieuleczalnej chorobie matki. Sądząc, że rodzicielka nie zdaje sobie sprawy ze śmiertelnego zagrożenia, prosi lekarzy, by ukryli przed nią prawdę. Rozpoczyna się rodzinny dramat, a jego bohaterowie prowadzą specyficzną grę, wzajemnie się oszukując. Wychowany przez matkę syn chciałby, choć na krótko, dać jej szczęście, spełnić wszystkie marzenia, wynagrodzić lata smutku i cierpień. Gdy na horyzoncie pojawia się kobieta, postanawia się z nią ożenić. Namawia ją do odegrania roli narzeczonej i przyszłej synowej, by sprawić radość matce. Tymczasem Marta (Małgorzata Hajewska - Krzysztofik), robotnica w wytwórni mrożonek, samotnie wychowująca córkę Manię, wiele w życiu przeszła. Przeżywa własny dramat, choć stara się tego nie okazywać na zewnątrz. 11:00 HRABINA COSEL - WŁADZA, ODC. 2 Serial historyczny, 48 min, 3 odc. , Polska 1967 Reżyseria: Jerzy Antczak Scenariusz: Zdzisław Skowroński Zdjęcia: Bogusław Lambach Muzyka: Waldemar Kazanecki Występują: Jadwiga Barańska, Mariusz Dmochowski, Stanisław Jasiukiewicz, Stanisław Milski, Ignacy Gogolewski, Henryk Borowski, Maria Homerska, Władysław Hańcza i inni Po rozwodzie z hrabią Hoymem, Anna Cosel obejmuje panowanie na dworze. Dworska kamaryla - marszałek Fürstenberg, baron Kyan, Fleming, Watzdorf, Schulenburg i inni - usiłują wykorzystać ją w swych intrygach i rozgrywkach politycznych. Anna marzy o tym, by August odzyskał koronę polską. Organizuje nawet zamach na Karola XII, który czuje się w Saksonii jak we własnym kraju. 12:05 HRABINA COSEL - UPADEK, ODC. 3 Serial historyczny, 48 min, Polska 1967 Reżyseria: Jerzy Antczak Scenariusz: Zdzisław Skowroński Zdjęcia: Bogusław Lambach Muzyka: Waldemar Kazanecki Występują: Jadwiga Barańska, Mariusz Dmochowski, Stanisław Jasiukiewicz, Stanisław Milski, Ignacy Gogolewski, Henryk Borowski, Maria Homerska, Władysław Hańcza i inni Gwiazda Karola XII blednie. Po pogromie wojsk szwedzkich pod Połtawą August ma otwartą drogę do tronu polskiego. Wyjeżdża do Warszawy i tam nawiązuje nowy romans. Anna otrzymuje polecenie usunięcia się, ale mając pisemne zobowiązanie króla do małżeństwa, postanawia walczyć. Nie udaje się jej jednak przeciwstawić dworskiej klice. Król wydaje rozkaz uwięzienia Anny. 13:05 PRZYSTAŃ Film dokumentalny, 14 min, Polska, 2016 Reżyseria: Marcin Lesisz Scenariusz: Marcin Lesisz Zdjęcia: Marcin Lesisz Portret zbiorowy mężczyzn, którzy pracują na rzecznym promie. Dzień w dzień rzeczni przewoźnicy ciągną liny, aby połączyć dwa brzegi rzeki. Ich świat niedługo przestanie istnieć, ponieważ zaplanowano budowę mostu. Niektórzy z nich spędzili na promie prawie ćwierć wieku. Film Marcina Lesisza to próba uchwycenia ostatnich dni tego zapomnianego, lokalnego mikroświata. 13:30 KSIĘGA PRZESTRZENI - DLA ZYSKU I NA SŁUŻBIE Magazyn, 27 min, Polska, 2019 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Beata Hyczko Zdjęcia: Andrzej Wojciechowski Wykonawcy: Jakub Tolak Architektura współczesnych biur i urzędów to gatunek, który, jak żaden inny, wydaje się stale powtarzać te same formy. Jednak ambicje inwestorów i niezwykle trudne lokalizacje w gęstych centrach wielkich miast wymuszają powstawanie biurowców wyjątkowych: wyrzeźbionych przez słońce, pozbawionych symetrii albo niezwykle wąskich. Oprócz budynków zbudowanych dla biznesu odwiedzimy także najciekawszą siedzibę urzędu miasta powstałą w ostatnich latach. 14:00 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - GIOVANNNI BATTISTA ZELOTTI Magazyn, 6 min, Polska, 2020 Reżyseria: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Scenariusz: Anna Zakrzewska, Tomasz Filiks Zdjęcia: Kamil Hasiuk, Magda Seweryn Wykonawcy: Grażyna Bastek Mitologiczne tematy były w czasach renesansu bardzo często wykorzystywane do dekoracji podweneckich willi, a ich celem było przywoływanie ducha antyku. Takim dziełem jest obraz Giovanniego Battisty Zelottiego z drugiej połowy XVI wieku, który możemy zobaczyć w Muzeum Narodowym w Warszawie. Przypominający fresk, obraz "Apollo i Marsjasz" przedstawia okrutny finał zakładu pomiędzy mitologicznym bogiem a frygisjkim satyrem. O tajnikach tej kompozycji opowie Grażyna Bastek. 14:10 TAMTE LATA, TAMTE DNI - CEZARY HARASIMOWICZ Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Wykonawcy: Marta Perchuć-Burzyńska (prowadząca) Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem lata dzieciństwa i młodości oraz trudne losy swojej rodziny wspomina wybitny polski scenarzysta, Cezary Harasimowicz. 14:35 ZAGINIONE SKARBY - MONSTRANCJA ZE ŚWIĘTEJ LIPKI Film animowany, 6 min, Polska, 2020 Reżyseria: Beata Szuszwedyk - Sadurska Scenariusz: Beata Szuszwedyk - Sadurska Muzyka: Michał Izydorczyk Wykonawcy: Kacper Kaliszewski Cykl programów poświęconych kradzieżom dzieł sztuki. Odcinek przybliży historię monstrancji ze Świętej Lipki, która została skradziona w październiku 1980 roku. Szczególną uwagę zwraca jej kształt drzewa lipowego oraz materiał z którego została wykonana - pozłacane srebro. Powstanie monstrancji datuje się na XVIII wiek. 14:50 TRZY MŁYNY - ODC. 1/3 - MŁYN NAD UTRATĄ Serial obyczajowy, psychologiczny, 57 min, Polska, 1985 Reżyseria: Jerzy Domaradzki Scenariusz: Jerzy Domaradzki, Bolesław Michałek Zdjęcia: Wit Dąbal Muzyka: Jerzy Satanowski Aktorzy: Ewa Dałkowska, Jan Janowski, Jerzy Zelnik, Edward Żentara, Franciszek Pieczka "Trzy młyny" to cykl telewizyjny, powstały na kanwie opowiadań Jarosława Iwaszkiewicza "Młyn nad Utratą" (1936), "Młyn nad Lutynią" (1946) i "Młyn nad Kamienną" (1950). Akcja miniserialu toczy się od roku 1928 do lat pięćdziesiątych. Każdy odcinek jest zamkniętą całością, a jedyną postacią, pojawiającą się we wszystkich, jest ksiądz Ryba, grany przez Edwarda Żentarę. Rok 1928. Młody poeta Julian Zdanowski przyjeżdża do swego starszego przyjaciela Karola - zamożnego arystokraty, konesera sztuki i zagorzałego wielbiciela muzyki Ryszarda Wagnera. Wkrótce poznaje Jadwigę - rozwódkę z dwojgiem dzieci, która mieszka w młynie. Między Julianem a znacznie starszą od niego kobietą rodzi się uczucie. Niespodziewany afekt przyjaciela wywołuje niepokój Karola. Darzy on bowiem Zdanowskiego nie tyle przyjaźnią, co platoniczną, homoseksualną miłością. Niebawem poeta przeprowadza się do Jadwigi. Jednak ich idylla nie trwa długo. "Młyn nad Utratą", na podstawie którego zrealizowano pierwszą część serii, to owoc Iwaszkiewiczowskich poszukiwań metafizycznego sensu ludzkiej egzystencji. Scenarzyści nieco zmienili wymowę utworu. Jego filmowa wersja to przede wszystkim opowieść o kryzysie europejskiej kultury, zakażonej wirusem nihilizmu i faszyzmu. 16:00 CEREMONIA POGRZEBOWA Film obyczajowy, 90 min, Polska 1984 Scenariusz i reżyseria: Jacek Bromski Zdjęcia: Jerzy Gorstecki Muzyka: Henri Seroka Aktorzy: Anna Romantowska, Jadwiga Jankowska - Cieślak, Bogusław Linda, Piotr Machalica, Małgorzata Pieczyńska, Barbara Ludwiżanka, Emil Karewicz, Olga Bielska, Józef Pieracki oraz Julia Kolberger i Paweł Gruza Jacek Bromski debiutował telewizyjną krótkometrażowką "Zwierzenia prezentera kategorii S". Jego kolejny film także zrealizowany został dla telewizji - była to "Alicja", którą nakręcił wspólnie z Jerzym Gruzą. W roku 1988 powstał film "Zabij mnie glino", który jak dotąd przyniósł mu największą popularność. Kryzys moralny inteligenckiej rodziny. Jej członków poznajemy na pogrzebie profesora etyki - głowy rodu. O zmarłym wspomina się w filmie dosyć często. Jego silna osobowość odcisnęła piętno na psychice wszystkich członków rodziny, przez co nieżyjący ojciec, teść, dziadek staje się niemym bohaterem wszystkich oglądanych na ekranie konfliktów i dramatów. Dwie odmienne postawy reprezentują synowie profesora. Stefan jest wyzbytym wrażliwości, zimnym realistą, natomiast Jan jest osobą sentymentalną, zakompleksioną, pozostającą pod głębokim wpływem żony. Spotkanie obu braci zaowocuje nieoczekiwanym romansem Jana z narzeczoną Stefana, jego próbą odejścia od żony i innymi rodzinnymi komplikacjami. Wydarzenia te uzmysławiają im, że ludzie pozornie sobie bliscy żyją zupełnie obok siebie, nie znają się i nie potrafią się zrozumieć. Film został nagrodzony "Brązowymi Lwami" za najlepszy debiut telewizyjny na X Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku 1985 roku. 18:00 URODZENI ARTYŚCI - ANNA BOGUSZ - GAZDA I RAJMUND GAZDA Reportaż, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Wykonawcy: Emilia Komarnicka - Klynstra (prowadząca), Redbad Klynstra (prowadzący) Para popularnych aktorów Emilia Komarnicka - Klynstra i Redbad Klynstra - Komarnicki ponownie rusza w Polskę. Tym razem gospodarze programu odwiedzają ludzi, którzy w uprawianych dziedzinach wykazują się najwyższym profesjonalizmem i miłościądo zawodu. Bohaterowie tego odcinka to małżeństwo konserwatorów zabytków: Anna Bogusz - Gazda i Rajmund Gazda. W swym dorobku mają między innymi konserwację zabytków starożytnego Egiptu oraz grobowca Jana III Sobieskiego. 20:00 NA WSCHÓD OD HOLLYWOOD - ŁAGODNA (KROTKAYA) Dramat, 137 min, Francja/Holandia/Niemcy/Rosja 2017 Reżyseria: Sergiej Łoźnica Scenariusz: Sergiej Łoźnica, Zdjęcia: Oleg Mutu Aktorzy: Wasilina Makowcewa, Siergiej Kolesow, Lija Achiedżakowa, Siergiej Fiodorow, Valeriu Andriuta Akcja filmu została osadzona w realiach współczesnej Rosji. To obraz ponurej, przygnębiającej rzeczywistości, z jaką musi się zmierzyć bohaterka będąca w trudnej sytuacji. Potrzebuje wsparcia i szczególnego zrozumienia, a tymczasem jest zmuszona brnąć w gąszczu nieludzkich przepisów i stawiać czoło bezdusznym, skorumpowanym urzędnikom. Tytułowa Łagodna to żona skazańca przebywającego od dawna za kratkami. Pewnego razu bez żadnych dodatkowych wyjaśnień otrzymuje zwrot paczki, którą wysłała do męża. Nikt nie jest w stanie stwierdzić, dlaczego przesyłka została odrzucona przez więzienne władze. Wszyscy zasłaniają się tajemnicą państwową. Zaniepokojona losem bliskiej jej osoby postanawia pojechać do zakładu, by osobiście wyjaśnić sprawę. Na miejscu okazuje się, że nie może uzyskać żadnych informacji. Udręczona i zmęczona codziennym wystawaniem przed okienkiem w zakładzie karnym, kobieta jest gotowa zaufać każdemu, kto rzekomo może jej pomóc. 22:30 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - GDY OPADNIE PYŁ (ONCE THE DUST SETTLES) Film dokumentalny, 85 min, Niderlandy (Holandia), 2018 Reżyseria: John Appel Amatrice w środkowych Włoszech, Czarnobyl i Aleppo to trzy miasta, w których mieszkańcy czuli się bezpiecznie, dopóki trzęsienie ziemi, katastrofa nuklearna i wojna nie przyniosły im śmierci oraz zniszczenia. Film koncentruje się na ludziach, którzy przeżyli te wydarzenia, a teraz, gdy już opadł kurz, próbują odbudować swoje życie na zgliszczach. Pewna kobieta w Aleppo przed wojną była przewodnikiem. Dziś oprowadza turystów po ruinach dawnej perły syryjskiej architektury. Sergiej pracował kiedyś w elektrowni jądrowej w Czarnobylu, po wybuchu zapadł na chorobę popromienną. Gdy już z niej wyszedł, postanowił pokazywać ludziom dawne miejsce pracy, gdzie pamięć o czasie sprzed katastrofy stopniowo zanika. Film przywołuje wspomnienie o pojawiających się kiedyś na pierwszych stronach światowych gazet miejscach, które uległy zniszczeniu na skutek naturalnych lub wywołanych przez człowieka katastrof. Pokazuje również, co dzieje się z nimi dalej, gdy nie są już w centrum medialnej uwagi. Czas biegnie, a pamięć zaciera wspomnienie o przeszłości. Wygląda na to, że świadomie uprawiana turystyka oparta na pielęgnowaniu przeszłości nie tylko może temu zaradzić, ale stać się narzędziem oswajania traumatycznych przeżyć. 00:25 JAZZ - "POLONEZY" MARCINA MASECKIEGO (FESTIWAL FILMU I SZTUKI DWA BRZEGI 2014) Koncert, 62 min, Polska, 2014 Wykonawcy: Marcin Masecki, Maurycy Idzikowski, Filip Mazur, Michał Górczyński, Piotr Mróz, Bartek Smorągiewicz, Michał Fetler, Michał Tomaszczyk, Piotr Wróbel, Jerzy Rogiewicz Projekt Marcina Maseckiego - to składająca się z 10 osób orkiestra dęta grająca polonezy jego autorstwa. Zdaniem Maseckiego, polonez, taniec narodowy, to forma zapomniana, wręcz martwa. Nie spełnia już swojej roli tańca balowego, nie jest też muzyką ku pokrzepieniu serc. Dziś mamy do czynienia z polonezem jedynie na studniówce oraz na recitalach chopinowskich. Ten właśnie brak poloneza był jednym z głównych bodźców do skomponowania materiału, jak również do dyskusji na temat miejsca folkloru w sztuce współczesnej. O samych kompozycjach można powiedzieć, że świadomie łączą kilka różnych estetyk: m.in. trzecioligowej orkiestry marszowej, XIX - wiecznej elegancji oraz klasycystycznych technik kompozytorskich (pierwszy utwór jest napisany w formie allegra sonatowego). Oprócz tego, jako współczesne kompozycje, zawierają w sobie całą plejadę brzmień z dzisiejszego krajobrazu muzycznego. Pojawiają się nawiązania do surf rocka, hip - hopu, samby, czy jazzu. Do tego dochodzi typowa dla Maseckiego fascynacja wszystkim, co krzywe, niezręczne, niewygodne, oscylujące pomiędzy walorem i jego brakiem, czasem nawet frenetycznie. Większość utworów została napisana na początku 2012 roku podczas miesięcznego pobytu w Urugwaju. 02:15 LEKKIE OBYCZAJE - PEGGY SUE WYSZŁA ZA MĄŻ (PEGGY SUE GOT MARRIED) Komediodramat fantasy, 98 min, USA, 1986 Reżyseria: Francis Ford Coppola Scenariusz: Arlene Sarner, Jerry Leichtling Zdjęcia: Jordan Cronenweth Muzyka: John Barry Aktorzy: Kathleen Turner, Barry Miller, Catherine Hicks, Nicolas Cage, Jim Carrey, Don Murray Krytyka określiła "Peggy Sue wyszła za mąż" sentymentalną i liryczną Coppolowską wersją "Powrotu do przyszłości" Roberta Zemeckisa, jednego z największych kasowych przebojów kina amerykańskiego. Bohaterką jest dojrzała kobieta, rozczarowana życiem i nieudanym małżeństwem. Niespodziewanie cofa się do lat młodzieńczych. Znając swoją przyszłość, ma szansę zmienić bieg wydarzeń, inaczej pokierować swoim życiem, dokonać właściwego wyboru w miłości. Któż z nas nie chciałby cofnąć czasu, zacząć wszystko od nowa? Czy bohaterka potrafi umiejętnie wykorzystać tę wielką życiową szansę? Akademia uhonorowała dzieło twórcy "Ojca chrzestnego" i "Czasu apokalipsy" nominacjami do nagrody Oscara w trzech kategoriach: najlepsze zdjęcia i kostiumy oraz najlepsza aktorka Kathleen Turner, której wspaniała kreacja okazała się niekwestionowanym atutem filmu. Gwiazda "Miłości, szmaragdu i krokodyla", "Rodziny Prizzich", "Żaru ciała" przekonująco wcieliła się w podwójną rolę - dojrzałej kobiety i osiemnastolatki - na ponad sto minut przykuwając uwagę widzów. Już podczas przygotowań do realizacji film miał swoją historię. Początkowo za kamerą miała stanąć młoda reżyserka Penny Marshall, która do głównej roli wybrała Debrę Winger. Spory z producentami doprowadziły jednak do rezygnacji z przedsięwzięcia. Ostatecznie wyzwanie przyjął Coppola, należący do grona najwybitniejszych reżyserów amerykańskich. Czterdziestodwuletnia Peggy Sue Bodell ma za sobą nieudane małżeństwo. Żyje z mężem Charliem (Nicolas Cage) w separacji. Sfrustrowana i przegrana życiowo kobieta dowiaduje się o zjeździe koleżeńskim absolwentów swojej szkoły średniej. Od matury minęło już 25 lat. Zachęcona przez córkę-nastolatkę postanawia wybrać się na uroczystość. Spotkanie po tylu latach ze starymi przyjacółmi jest okazją do wspomnień, wymiany poglądów, dla niektórych pretekstem do pochwalenia się życiowymi sukcesami - rodziną, dziećmi, pracą. Peggy pojawia się na uroczystości w sukni z balu maturalnego. Zostaje wybrana "królową wieczoru". Wzruszenie i silne emocje bohaterka balu przypłaca utratą przytomności. Gdy odzyskuje świadomość, okazuje się, że jest uczennicą ostatniej klasy liceum, znowu ma 18 lat. Pochylają się nad nią znajome twarze szkolnych koleżanek i kolegów. Peggy Sue zaczyna zdawać sobie sprawę, że przeniosła się w czasie. Zamierza rozpocząć życie na nowo. Bogatsza o doświadczenia, przeżycia z przyszłości chce inaczej pokierować swoim losem, by drugi raz nie popełnić błędów młodości. 04:05 KINO NOCNE - BANDYTA (BANDYTA) Dramat sensacyjny, 88 min, Polska/Wielka Brytania/Francja/Niemcy, 1997 Reżyseria: Maciej Dejczer Scenariusz: Cezary Harasimowicz Zdjęcia: Marian Prokop, Artur Reinhart Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Til Schweiger, Polly Walker, John Hurt, Pete Postlethwaite, Ida Jabłońska, Bartek Pieniążek, Wojciech Brzeziński, Witold Wieliński, Rafał Walentynowicz, Jolanta Lothe "Bandyta" jeszcze przed swoją premierą stał się filmem głośnym. Po pierwsze został zrealizowany według scenariusza Cezarego Harasimowicza, który w 1994 roku otrzymał za swój tekst prestiżową nagrodę Hartley - Merrill, przyznawaną przez amerykańską Fundację Sundance. Wcześniej żadnemu Polakowi to się nie udało. Po drugie zaś za kamerą stanął Maciej Dejczer, laureat Felixa dla najlepszego filmu w kategorii młodych twórców za "300 mil do nieba". "Bandyta" miał być jego powrotem na duży ekran po siedmioletniej przerwie. Atmosferę podgrzewały jeszcze wieści o międzynarodowej obsadzie nowej produkcji autora "Dzieci śmieci". Wśród odtwórców głównych ról pojawiły się przecież gwiazdy tej miary co Pete Postlethwaite ("W imię ojca", "Orkiestra"), John Hurt ("Wrota niebios", "Ekspres o północy"), czy młody Niemiec Til Schweiger, który zrobił zawrotną karierę w swej ojczyźnie dzięki takim filmom jak "Der bewegte Mann" i "Manner pension". Jemu też przypadła ostatecznie rola tytułowa. W jednym z wywiadów dla polskiej prasy branżowej Schweiger mówił: "Już dawno żaden scenariusz nie zachwycił mnie i nie wzruszył tak, jak ten autorstwa Cezarego Harasimowicza. Odkąd przeczytałem historię bandyty, marzyłem, aby go zagrać. Poprosiłem o spotkanie z Maćkiem. Przegadaliśmy w Kolonii kilka godzin, powiedziałem mu, że jeśli nie pasuję do jego wyobrażeń o bohaterze "Bandyty", natychmiast się wycofam. Ale to nie było potrzebne. Nieczęsto zdarza się spotkać reżysera, który miałby tak magiczny wpływ na widzów. Naprawdę nie jest łatwo wycisnąć ze mnie łzy, a na"300 mil do nieba", podczas ostatniej sceny, kiedy ojciec prosi dzieci, by nie wracały, rozczuliłem się". Po długo oczekiwanej premierze "Bandyty" reakcje krytyki były jednak powściągliwe. Zarzucano reżyserowi brak konsekwencji, w wyniku której film okazał się nie do końca przekonującą hybrydą kina sensacyjnego i moralitetu. Zatrzymał się też na poziomie przyzwoitej rozrywki, choć miał zadatki na przejmujący dramat. Z drugiej wszakże strony dostrzeżono i walory "Bandyty": znakomite zdjęcia, piękną muzykę, reżyserską sprawność oraz bezbłędną grę, głównie Brytyjczyków. Film doceniło też jury XXII Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Cezary Harasimowicz otrzymał nagrodę za scenariusz; Michał Lorenc za muzykę; Piotr Knop, Aleksander Gołębiowski i Mariusz Kuczyński za dźwięk; zaś... Til Schweiger za pierwszoplanową rolę męską. Akcja "Bandyty" rozgrywa się na początku lat dziewięćdziesiątych. Brute - pół Anglik, pół Polak, ciemny typ i recydywista zostaje zesłany w ramach resocjalizacji do pracy w szpitalu dla sierot w Rumunii. Bliski kontakt z ciężko skrzywdzonymi przez los dziećmi staje się dla Brute'a początkiem wewnętrznej odnowy. Skażony przez zło nihilista odnajduje w sobie ciepło i wrażliwość na cierpienie innych. Wkrótce odkrywa, że wybrane dzieci są sprzedawane na Zachód. Uzyskane w ten sposób pieniądze rzekomo mają zapewnić godziwą egzystencję pozostałym pensjonariuszom szpitala. W rzeczywistości jednak służą znacznie mniej szlachetnym celom.