Program 1 Niedziela, 01.11.2020 04:40 KLAN - ODC. 3686 Telenowela, 21 min, Polska, 2020 Reżyseria: Mateusz Śliwa, Sebastian Chondrokostas, Michał Fazlejew, Adam Molak, Paweł Karpiński, Paweł Chmielewski, Jarosław Marszewski Scenariusz: Paweł Karpiński, Elżbieta Szczypek, Mariusz Polaczek, Grzegorz Lipka Zdjęcia: Artur Radźko, Julian Szczerkowski Aktorzy: Marcin Kaleta, Daniel Skrzypczak, Adam Skalik, Łukasz Choroń, Paweł Grządziel, Anna Matysiak, Tomasz Bednarek, Natalia Rewieńska, Pola Zduńczyk, Jacek Borkowski, Magdalena Wójcik, Susanne Nathusius, Anna Powierza, Marta Rostkowska, Zinaida Zagner Jakimiec Po nocnym powtarzaniu materiału Czesia i Marek są w doskonałych humorach. Pani Kazia podpytuje o pana Marka, jego naukę i perspektywy pracy. Czesia zwierza jej się, że chyba już jest gotowa przyjąć oświadczyny swojego partnera. Jacek wciąż wraca do wizyty ojca Stasia. Jasno daje do zrozumienia, że nie życzy sobie, żeby ten mężczyzna do nich przychodził. Paulina proponuje, żeby sam mu to powiedział. Kiedy wraca z dziećmi do domu przez plac zabaw, zaczepia ich Kacper. Prosi Paulinę, żeby pozwoliła mu widywać się z synem. Małgosia informuje matkę, że wybiera się do Bazylego na oglądanie serialu w necie. Najwygodniej byłoby, gdyby tam została na noc. Beacie nie mieści się to w głowie. Paulina pyta o zdanie Ramonę. Przyjaciółka radzi, żeby spotkała się z Kacprem i jasno postawiła sprawę. Jeśli boi się sama, to ona z nią pójdzie. Z uczelni wraca Jasiek i włącza laptopa, żeby obejrzeć film z Weroniką. Bazyli namawia Małgosię, żeby została na noc. 05:10 KLAN - ODC. 3687 Telenowela, 21 min, Polska, 2020 Reżyseria: Mateusz Śliwa, Sebastian Chondrokostas, Adam Molak, Paweł Karpiński, Paweł Chmielewski, Jarosław Marszewski Scenariusz: Iwona Siemieniuk, Paweł Karpiński, Elżbieta Szczypek, Mariusz Polaczek, Grzegorz Lipka Zdjęcia: Artur Radźko, Julian Szczerkowski Aktorzy: Daniel Skrzypczak, Łukasz Choroń, Maciej Makowski, Joanna Żółkowska, Anna Matysiak, Małgorzata Ostrowska, Tomasz Bednarek, Jacek Borkowski, Magdalena Wójcik, Tomasz Stockinger, Karolina Kominek, Sławomir Grzymkowski, Paulina Kulas, Karolina Nowakowska Beata szykuje trochę odświętne śniadanie, jakby z wdzięczności dla córki, że jednak wróciła na noc do domu. Rafalski daje jej do zrozumienia, że to forma manipulacji własnym dzieckiem. Anna rozmawia telefonicznie z mężem. Dowiaduje się, że już jutro wypiszą go ze szpitala, ale czeka go długa rehabilitacja. Wspomina przy młodych, że będzie potrzebowała większej ich pomocy przy opiece nad Tadeuszem. Witold informuje, że będzie trudno, bo Ilonka wyjedzie z Teosiem na wieś do starej ciotki. Surmaczowa jest mocno zawiedziona. Ale Paweł zorganizował wsparcie dla Tadeusza - dyżury pielęgniarskie. Doktor Irmina stawia się pierwszy dzień do pracy w Elmedzie. Paweł nie ukrywa, że być może zatrzyma ją dłużej. Górzyński jest pod wrażeniem nowej lekarki. Ramona przychodzi do kawiarni, gdzie umówiła się Paulina z ojcem Stasia. Przy wejściu zamienia kilka zdań z sympatycznym mężczyzną, który okazuje się później ojcem Stasia. Po gwałtownej rozmowie i wyjściu Pauliny, Kacper dosiada się do Ramony. Bazyli kończy sprzątać mieszkanie. Niespodziewanie zjawia się Malina prosto z podróży. Zaraz pojedzie do hotelu, bo dopiero jutro rusza do Krakowa. Bazyli czuje się zobowiązany zaproponować nocleg. 05:30 KLAN - ODC. 3688 Telenowela, 21 min, Polska, 2020 Reżyseria: Mateusz Śliwa, Sebastian Chondrokostas, Michał Fazlejew, Adam Molak, Paweł Karpiński, Paweł Chmielewski, Jarosław Marszewski Scenariusz: Marcin Strzelecki, Paweł Karpiński, Elżbieta Szczypek, Mariusz Polaczek, Grzegorz Lipka Zdjęcia: Artur Radźko, Julian Szczerkowski Aktorzy: Daniel Skrzypczak, Łukasz Choroń, Paweł Grządziel, Maciej Makowski, Joanna Żółkowska, Monika Chrzanowska, Anna Matysiak, Anna Janik, Tomasz Bednarek, Natalia Rewieńska, Magdalena Wójcik, Susanne Nathusius, Daniel Zawadzki, Jan Piechociński, Dorota Kamińska Przed ważną prezentacją na uczelni Małgosia postanawia z samego rana odwiedzić Bazylego. Obydwoje są bardzo zadowoleni, do momentu, kiedy z łazienki wychodzi owinięta w ręcznik Malina. Małgosia wybiega z mieszkania. Paulina nerwowo dopytuje się przyjaciółki, o czym wczoraj rozmawiała z ojcem Stasia. Tymczasem Kacper dzwoni do Ramony z propozycją małej kawy w tym samym miejscu co wczoraj. Smutna Małgosia wraca do domu. Nie chce się przyznać Beacie, skąd taki nastrój, ale nie ma wątpliwości, że chodzi o Bazylego. Bazyli wcześniej urywa się z Rosso i jedzie do Małgosi. Paweł spotyka na korytarzu kliniki nową lekarkę. Próbuje z nią porozmawiać niezobowiązująco, ale konwersacja nie udaje się. Kiedy pojawia się doktor Górzyński Irmina od razu zachowuje się inaczej. Paweł wpada w refleksyjny nastrój. W domu próbuje poprawić mu humor Wiga. Właśnie szykują się do wizyty u Koziełłów, gdzie czeka na nich Tadeusz po powrocie ze szpitala. 06:55 SŁOWO NA NIEDZIELĘ - ŚWIĘTE PRANIE Wykład/prelekcja/prezentacja, 5 min, Polska, 2020 Reżyseria: Mateusz Pleskacz Scenariusz: o. Mateusz Stachowski, Mateusz Pleskacz W niedzielnych czytaniach słyszymy opowieść o omywaniu swoich szat we krwi baranka. Ale jak można wyprać ubranie we krwi? Czasem Pismo Święte używa takiego porównania: Choćby wasze szaty były czerwone jak purpura, staną się białe jak wełna. To u Izajasza. A prorok Zachariasz wspomina o pewnym arcykapłanie, który stał w brudnych szatach. Anioł nakazuje je zdjąć, a ubrać go w czyste. I mówi: Oto zdejmuję z ciebie twoją winę. Czyli szata symbolizuje postępowanie, myślenie, czyny. A krew Pana Jezusa symbolizuje oczyszczenie, dzięki Jego śmierci, Jego krwi jesteśmy oczyszczeni i podobamy się Bogu. Bo można Mu się nie podobać. Kto nie daje się oczyścić, kto się nie zgadza na działanie Jezusa, ten będzie miał brudne szaty. I nie będzie mógł stanąć przed Bogiem. 08:30 ZAKOCHAJ SIĘ W POLSCE - ODC. 181 PELPLIN Magazyn, 22 min, Polska, 2020 Reżyseria: Ewa Grodzka Scenariusz: Ewa Grodzka Zdjęcia: Jacek Banach, Jarosław Wątor Tomasz Bednarek odwiedza najpiękniejsze i najciekawsze miejsca w wielu zakątkach kraju. Tym razem zawita do Pelplina, duchowej stolicy Kociewia, nad którą góruje jedna z dwóch największych świątyń w Polsce, a zarazem jedno z najlepiej zachowanych opactw cysterskich w Europie. W tym małym mieście znajduje się jedyny w Polsce egzemplarz Biblii Gutenberga. Pelplin reklamowany jest jako miasto z duszą i rzeczywiście na to miano zasługuje. Pojawia się na kartach historii w 1274 roku, kiedy to książę pomorski Mściwój II daruje tę wieś cystersom. Pelplin spełniał wymogi zakładania klasztorów przez cystersów - usytuowany jest bowiem w dolinie i nad rzeką. Dawny zespół klasztorny jest rdzeniem dzisiejszego miasta. 09:40 KARIERA NIKODEMA DYZMY - ODC. 7/7 Serial obyczajowy, 62 min, Polska 1979 Reżyseria: Jan Rybkowski i Marek Nowicki Scenariusz: Jan Rybkowski, Marek Nowicki, Witold Orzechowski Zdjęcia: Marek Nowicki Muzyka: Piotr Marczewski Aktorzy: Roman Wilhelmi, Grażyna Barszczewska, Leonard Pietraszak, Mariusz Dmochowski, Bronisław Pawlik, Tadeusz Pluciński, Bogusz Bilewski, Halina Golanko, Igor Śmiałowski, Hanna Balińska, Ryszard Barycz, Arkadiusz Bazak, Barbara Brylska, Liliana Głąbczyńska i inni Pan Nikodem doprowadza do formalnego unieważnienia małżeństwa Kunickich. Już może poprowadzić do ołtarza piękną i teraz bogatą Ninę. Rozpoczynają się przygotowania do ślubu. Na horyzoncie pojawiają się jednak ciemne chmury. Terkowski, zaciekły wróg Dyzmy od czasu pamiętnego rautu rządowego, wpada na ślad jego mało chwalebnej przeszłości. Z kłopotu wybawiają swego Wielkiego Trzynastego "pątniczki" z loży dwunastu. Wskutek ich starań Terkowski z dnia na dzień zostaje wysłany na zamorską placówkę dyplomatyczną. W kraju coraz wyraźniej rysuje się kryzys gospodarczy i - w efekcie - także rządowy. Władze podejmują decyzję o sprzedaży zmagazynowanego zboża; na znak protestu Dyzma składa dymisję z prezesury Banku Zbożowego i wyjeżdża po ślubie z Niną do Koborowa. W trakcie przyjęcia w majątku zjawia się dyrektor gabinetu prezydenta, prosząc w imieniu głowy państwa, by pan Nikodem podjął się misji utworzenia nowego rządu. Dyzma rozważa propozycję, która wszystkich obecnych wprowadza w stan euforii. Powszechnego uwielbienia dla "męża opatrznościowego" narodu i państwa nie podziela tylko Żorż Ponimirski. "Dyzma to zwykły łajdak i oszust" - woła, wybuchając szalonym śmiechem. Hrabina Przełęska gorąco przeprasza towarzystwo za wybryk siostrzeńca, który jest niespełna rozumu. 11:00 STULECIE WINNYCH S.I - ODC. 8 Serial obyczajowy, historyczny, 42 min, Polska, 2019 Reżyseria: Piotr Trzaskalski Scenariusz: Ariadna Lewańska, Małgorzata Retei Muzyka: Wojciech Lemański Aktorzy: Kinga Preis, Jan Wieczorkowski, Roman Gancarczyk, Weronika Humaj, Karolina Bacia, Katarzyna Kwiatkowska, Arkadiusz Janiczek, Olaf Lubaszenko, Andrzej Mastalerz, Anna Grycewicz, Sandra Drzymalska, Patryk Szwichtenberg, Tomasz Włosok, Katarzyna Mikiewicz, Jakub Sasak Ania i Mania szykują się do matury. Po egzaminach Mania jest zdecydowana wrócić do Brwinowa, Anię bardziej niż stabilizacja, pociąga dalsza edukacja. Ty zawsze byłaś ta zdolniejsza, więcej chciałaś, mówi jej w szczerej rozmowie Mania. - Zostaniesz w Warszawie, będziesz kimś. Ja chcę zostać tu, mieć dom, rodzinę, dzieci. Paweł po raz kolejny próbuje zawalczyć o Anię i wpłynąć na zmianę jej planów. Odwiedza ją w Warszawie, ale niewiele udaje mu się ugrać. Ania pilnie przygotowuje się do matury. Szybko zyskuje nowych mistrzów, których dorobek życiowy jej imponuje. W szkole poznaje Janusza Korczaka, w Instytucie Pedagogicznym, Marię Grzegorzewską. Nauka pochłania ją do tego stopnia, że mimo próśb Pawła, nie przyjeżdża na świąteczny festyn do Brwinowa. Tymczasem właśnie tam, po raz pierwszy publicznie swoje rysunki prezentuje Łucja. Jej uroda zachwyca Jaśka Winnego, a talent malarski porusza serce Tadeusza Wierusz - Kowalskiego, bogatego dyplomaty, właściciela pałacu w Brwinowie. Damian Winny oświadcza się Zosi, a rodzice młodych czym prędzej planują ślub. O swoim ślubie z Anią ciągle marzy Paweł, a o założeniu rodziny z nim marzy Mania. Ania, staje się ulubioną studentką Korczaka. Po jednym z wykładów dziewczyna zadaje swojemu wykładowcy trudne pytanie: Czy jeśli dwie bliskie sobie osoby kochają tego samego mężczyznę, to czy jedna, wybierając go, ma prawo zniszczyć szczęście tej drugiej? Odpowiedź Korczaka, który nie wie, dlaczego Ania pyta go o to, zaważy na losie całej trójki. 14:35 TESTIMONIUM VERITATIS. 7 CNÓT WEDŁUG PAPIEŻA I PRYMASA. Koncert, 53 min, Polska, 2020 Reżyseria: Konrad Smuga Opowieść o przyjaźni papieża Jana Pawła II i prymasa Stefana Wyszyńskiego zrealizowana w formie widowiska telewizyjnego łączącego elementy muzyczne, filmowe i teatralne. Filmowe inscenizacje przybliżające widzom chrześcijańską filozofię i idee, jakie przyświecały głównym bohaterom opowieści: papieżowi Janowi Pawłowi II i prymasowi Stefanowi Wyszyńskiemu przeplatają współczesne przeboje w wykonaniu gwiazd muzyki pop, które w tej konwencji zyskają nowe znaczenie i staną się komentarzem do akcji. Opowieść o przyjaźni dwóch wybitnych Polaków - Karola Wojtyły i Stefana Wyszyńskiego, których połączyły: wiara, Kościół, KUL i Lublin. Spektakularne widowisko splatające elementy muzyczne, filmowe i teatralne z formułą właściwą dla telewizyjnego show rozrywkowego. W koncercie występują: Anna Wyszkoni, Beata Kozidrak, Krzysztof Cugowski, Piotr Kupicha. Mezo, Stanisław Karpiel Bułecka, Anna Rusowicz, Igor Herbut, Bartosz Szymoniak. 15:45 PEJZAŻ BEZ CIEBIE - WOJCIECH MŁYNARSKI Koncert, 55 min, Polska, 2020 Reżyseria: Beata Szymańska - Masny Scenariusz: Beata Szymańska - Masny Wykonawcy: Maciej Miecznikowski (prowadzący) 15 marca 2017 roku odszedł Wojciech Młynarski, człowiek niezwykły. Poeta, satyryk, reżyser i wykonawca piosenki autorskiej, artysta kabaretowy, autor tekstów piosenek i librett, tłumacz, przez niektórych autorów uznawany za najwybitniejszego twórcę tekstów w powojennej historii kabaretu literackiego w Polsce. Pejzaż bez Ciebie - Festiwal Twórczości Niezapomnianych Artystów Polskich. W koncercie utwory wykonają artyści związani w przeróżny sposób z Wojciechem Młynarskim, przez co występy będą miały bardzo osobisty wydźwięk. Wystąpią m.in.: Alicja Majewska i Włodzimierz Korcz, Jan Młynarski i Gaba Kulka, Adam Nowak z zespołu Raz, dwa, trzy, Maciej Miecznikowski, Tomasz Szczepanik, który skomponował po śmierci Wojciecha Młynarskiego muzykę do wielu jego nieznanych wierszy, a także Katarzyna Żak, która zdobyła roczną opiekę artystyczną Mistrza, dzięki wygranej na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Miasto Toruń reprezentuje Kamil Czeszel, zwycięzca konkursu Debiuty podczas 57. Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. Artystom towarzyszy zespół muzyczny pod kierownictwem Adama Skrzypka oraz muzycy z projektu Młynarski plays Młynarski. Koncert poprowadzi Maciej Miecznikowski. 17:30 KOMISARZ ALEX S.XV - ODC. 179 - (SERIA XV. ODC. 2) Serial kryminalny, 44 min, Polska, 2020 Reżyseria: Mariusz Palej Scenariusz: Peter Moser, Peter Hajek, Paweł Łopaciński Aktorzy: Krystian Wieczorek, Magdalena Walach, Beata Fido, Piotr Bondyra, Zbigniew Lesień, Janusz Chabior, Dorota Szperlak, Mateusz Rzeźniczak, Magdalena Kacprzak-Wysocka, Izabela Baran, Marcin Zarzeczny, Piotr Kozłowski, Barbara Lauks, Maja Melasa, Przemysław Cypryański Pracownica banku, Iza Bujnicka, budzi się w hotelowym pokoju z zakrwawionym korkociągiem w ręce. Spotkała się tam z dyrektorem banku Rychterem, z którym miała romans. Dyrektora jednak nie ma w pokoju, kobieta przeczuwa kłopoty. Ciało dyrektora zostaje znalezione w pobliskim lesie z ranami kłutymi w plecach. Leon odkrywa, że zadano je korkociągiem. Bujnicka jednak odrzuca zarzuty i kieruje podejrzenie na swojego byłego chłopaka, który był o nią zazdrosny, a na tę noc nie ma alibi. Kamil Florczak zostaje zatrzymany. Górski i Alex odwiedzają bank. Psa interesuje sala z depozytami. Jak się okazuje kilka tygodni wcześniej bank został obrabowany, skradziono m.in. cenną biżuterię, a gangsterzy postrzelili ochroniarza, który zmarł w noc zabójstwa Rychtera. Czy obie sprawy coś łączy? Rychter miał długi, a w śledztwie o napad mataczył. Górski zaczyna podejrzewać, że to on razem z Bujnicką zaplanowali napad, a śmierć Rychtera jest zemstą za śmierć ochroniarza. Jeśli tak, to Bujnicka jest w niebezpieczeństwie. Czy Alex zdoła powstrzymać tajemniczego mściciela? 18:30 OJCIEC MATEUSZ S.XXIV - ODC. 310 (OJCIEC MATEUSZ XXIV, ODC. 7) - LASSIE, ZOSTAŃ Serial kryminalny, obyczajowy, 41 min, Polska, 2020 Reżyseria: Filip Zylber Scenariusz: Dominika Hilszczańska Zdjęcia: Maciej Kurpiewski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Artur Żmijewski, Kinga Preis, Aleksandra Górska, Piotr Polk, Edyta Olszówka, Michał Piela, Bartłomiej Firlet, Rafał Cieszyński, Artur Cieszyński, Artur Pontek, Jędrzej Taranek, Jakub Wesołowski, Emilia Komarncka-Klynstra, Łukasz Konopka, Tomasz Sobczak Mieszkańcy Sandomierza świętują wydanie powieści lokalnej pisarki, Dominiki Berger, na bankiecie wydanym z tej okazji w księgarni Bartka Skalskiego. Babcia Lucyna, wielbicielka pisarki, przypadkiem podsłuchuje jej rozmowę ze Skalskim, z której wynika, że tych dwoje łączą relacje nie tylko zawodowe. Kiedy Dominika przepada bez śladu, to właśnie Bartek wydaje się policji głównym podejrzanym. Z kolei mąż pisarki, Maciek, zwraca uwagę na jej zaburzenia psychiczne, które potwierdza tajemniczy notes znaleziony przez ojca Mateusza. Kiedy wszyscy zaczynają się już obawiać tragicznego finału całej historii, nowy trop w poszukiwaniach podsuwa Krewetka, wierny pies pisarki, którego przypadkiem znajduje aspirant Ewa Kobylicka. 20:15 LUDZIE I BOGOWIE - ODC. 8 - ŻELAZNY ERNST Serial wojenny, 44 min, Polska, 2020 Reżyseria: Bodo Kox Scenariusz: Wenanty Nosul, Krzysztof Węglarz Aktorzy: Marianna Zydek, Gunther Brenner, Jakub Kamieński, Anna Karczmarczyk, Mateusz Grabowski, Maciej Maciejewski, Maciej Kosmala, Piotr Bondyra, Jędrzej Hycnar, Filip Gurłacz, Robert Czebotor, Maciej Radel, Peter Eberst, Katarzyna Dorosińska, Oskar Winiarski Oddział Pazur ma za zadanie zlikwidować Ernsta Ruddfelda, szmalcownika Grochola, a także konfidenta Kowala. Do oddziału dołącza chorąży Zimny. Okazuje się, że to Marczewski, z którym Dager pracował w Zakładzie Oczyszczania Miasta. Mężczyźni są w złych relacjach. Dager postanawia, że na akcji zlikwidowania Ruddfelda, Zimny będzie się tylko przyglądał. Bronka, widząc, że jej synek jest zapatrzony w Onyksa, decyduje się poprosić Leszka, żeby z nimi zamieszkał. Wygląda na to, że ich związek ma przyszłość, jednak kiedy Bronka dowiaduje się o działalności Onyksa, reaguje nerwowo. Nie przeżyłaby, gdyby ukochanemu coś się stało. Onyks nie zamierza jednak zmieniać swojego sposobu życia. Akcja zlikwidowania Kowala nie idzie zgodnie z planem. Dagera, Żbika i Wilka zatrzymują kripowcy, a Atosa, Aramisa i Kiecala straż kolejowa. Ostatecznie, dzięki dużej dawce szczęścia, udaje się zabić konfidenta. 22:15 ZAKOCHANA JEDYNKA - 41 DNI NADZIEI (ADRIFT) Dramat, 92 min, Hongkong/Islandia/USA 2018 Reżyseria: Baltasar Kormakur scenariusz: Aaron Kandell, Jordan Kandell, David Branson Smith Aktorzy: Shailene Woodley, Sam Claflin, Jeffrey Thomas Film oparty na prawdziwych wydarzeniach, chociaż pewne fakty zostały zmienione na potrzeby hollywoodzkiej produkcji. Ta dramatyczna historia miała miejsce we wrześniu 1983 roku. Do tragedii doszło wskutek potężnego huraganu Raymond, który rozpętał się na Oceanie Spokojnym. 23 - letnią Amerykankę Tami Oldham i starszego o ponad 10 lat Anglika Richarda Sharpa połączyła wielka miłość do siebie i do żeglarstwa. Mieli się wkrótce pobrać. Przedtem jednak przyjmują zlecenie na doprowadzenie za 10 tysięcy dolarów prywatnego jachtu z Tahiti do San Diego w Kalifornii. Mają do przepłynięcia prawie 7 tysięcy kilometrów przez Pacyfik. To dla zapalonych żeglarzy fantastyczna przygoda i rejs życia. Kiedy są mniej więcej w połowie drogi rozpętuje się straszliwa burza tropikalna. Huragan Raymond osiąga prędkość 250 kilomerów na godzinę. Zderzenie jachtu z taką siłą nieuchronnie prowadzi do tragedii. Richard zostaje ciężko ranny, a jacht niemal kompletnie rozbity. Mimo strachu i wyczerpania Tami nie poddaje się. Walczy z żywiołem i swoimi słabościami. Wie, że musi przetrwać, by uratować siebie i ukochanego. Nie mogąc liczyć z pomoc z zewnątrz, Tami dokonuje wręcz cudu, płynąc 41 dni uszkodzonym jachtem przez wzburzony ocean. 24:00 PAPILLON. MOTYLEK (PAPILLON) Dramat, 127 min, Czechy/Hiszpania/USA 2017 Reżyseria: Michael Noer Scenariusz: Aaron Guzikowski Aktorzy: Rami Malek, Charlie Hunnam, Tommy Flanagan, Michael Socha, Roland Moller, Yorick van Wageningen Remake opartego na autentycznych wydarzeniach słynnego filmu Franklina J. Schaffnera z 1973 r. , w którym główne role zagrali wtedy Steve McQueen jako Henri "Papillon" Charriere oraz Dustin Hoffman jako Louis Dega. W nakręconym 44 lata później remake’u tytułową postać odtwarza Charlie Hunnam, a jego współtowarzysza niedoli Louisa Degę - Rami Malek. Henri "Papillon" Charriere zmarł w lipcu 1973 r. w jednej z madryckich klinik. Odszedł w tym samym roku, w którym pojawił się na ekranach kin pierwszy film zrealizowany według jego powieści. Henri Charriere, syn nauczyciela z małego miasteczka w Masywie Centralnym od wczesnej młodości należał do paryskiego półświatka przestępczego, który nadał mu pseudonim "Papillon" (Motylek) od tatuażu na piersiach. Na początku lat 30.27 - letni wówczas Charriere został skazany na dożywotnią katorgę za morderstwo, którego nie popełnił. Zesłano go do kolonii karnej w Gujanie Francuskiej. Miała ona już wówczas długą i ponurą tradycję: od 1852 r. nie było stamtąd powrotu. Każdy skazaniec posyłany do Gujany statkiem towarowym trafiał do dżungli, gdzie tropikalne choroby, żółta febra, insekty, jadowite węże i nieludzka harówka zabijały w ciągu roku 80 procent nowo przybyłych. Żyjąc w takim piekle Henri Charriere nie dał się złamać, trzykrotnie podejmował próbę ucieczki. Na podstawie własnych przeżyć i doświadczeń napisał powieść, która została wydana w 1969 r. i stała się światowym bestsellerem. Henri "Papillon" Charriere, znany w paryskim półświatku włamywacz, wiedzie pełne niebezpiecznych przygód szalone życie. Niespodziewanie zostaje wrobiony w morderstwo. Chociaż ma alibi, nie udaje mu się przekonać sądu o swojej niewinności. W rezultacie zostaje skazany na dożywocie w kolonii karnej w Gujanie Francuskiej. Na statku płynącym do Ameryki Południowej i wypełnionym innymi skazańcami Papillon poznaje Louisa Degę, genialnego fałszerza pieniędzy. Dega ma przy sobie dużą gotówkę skrzętnie poukrywaną. Rosły i silny Papillon ratuje mu życie, gdy współwięźniowie próbują go obrabować. Tak zawiązuje się między nimi przyjaźń. W zamian za ochronę, Dega obiecuje sfinansować ucieczkę z kolonii karnej, znajdującej się w samym środku dżungli. Schwytany Papillon za próbę ucieczki z obozu pracy zostaje wtrącony do lochu. Jego minimalne racje żywnościowe potajemnie uzupełnia Dega. Gdy strażnicy zauważają dodatkowe porcje, domagają się wyjawienia nazwiska dostawcy, ale Papillon nie zdradza przyjaciela. Zostaje za karę zamknięty w całkowitych ciemnościach. Uwolniony po dwóch latach, w ciężkim stanie trafia do szpitala, gdzie odzyskawszy nieco siły obmyśla plan kolejnej ucieczki. Dega, który dzięki swym pieniądzom zapewnił sobie względny spokój i komfort w obozie, waha się, czy uciec wraz z nim, zwłaszcza że dotąd nie udało się to nikomu. 02:20 CHŁOPIEC W PASIASTEJ PIŻAMIE (THE BOY IN THE STRIPED PYJAMAS) Dramat wojenny, 90 min, USA 2008 Scenariusz i reżyseria: Mark Herman Aktorzy: Vera Farmiga, David Thewlis, Rupert Friend, Asa Butterfield, Jack Scanlon, Amber Beattie, David Hayman, Sheila Hancock, Jim Norton Za podstawę scenariusza filmu posłużyła opublikowana w 2006 r. powieść pod tym samym tytułem irlandzkiego pisarza Johna Boyne’a. Akcja została osadzona w realiach II wojny światowej, choć bezpośrednio nie widać na ekranie walk frontowych. Reżyser roztacza przed widzem niewielki kawałek ówczesnej rzeczywistości widziany oczami dziecka, syna hitlerowskiego oficera. Kilkulatek jest świadkiem prześladowań i zagłady Żydów, ale do końca nie zdaje sobie sprawy z istoty tragedii i całego zła, które go otacza. 8 - letni Bruno mieszka w wielkim komfortowym domu w Berlinie, wraz z ojcem, matką i 12 - letnią siostrą Gretel. Rodzina wysoko postawionego niemieckiego oficera żyje w dobrobycie, z dala od wojny i ludzkich cierpień. Bruno może cieszyć się beztroskim, szczęśliwym dzieciństwem. Spędza wolny czas od szkoły na zabawach z rówieśnikami. Patrząc na ten sielski obrazek z początku filmu, trudno sobie wyobrazić, że toczy się okrutna wojna, giną ludzie. Ten pozorny porządek i ład burzy wiadomość o nagłej wyprowadzce z Berlina, czego ani Bruno, ani jego siostra Gretel nie mogą zrozumieć. Nie chcą zostawiać swoich kolegów i przyjaciół. Zła dla dzieci wiadomość szybko staje się jednak faktem. Rodzice najpierw świętują w gronie licznie zaproszonych gości awans ojca, a wkrótce wyjeżdżają gdzieś daleko na wieś. Zamieszkują w budynku przypominającym raczej betonowo - żelbetonową fortecę niż ciepły, rodzinny dom. Szczególnie mały Bruno nie może się odnaleźć w nowej rzeczywistości, tęskni za Berlinem, starą szkołą i kolegami. Nie rozumie, dlaczego musi żyć w tym miejscu, odgrodzonym od reszty świata grubym murem, nie może nawet chodzić do szkoły. Dzieci mają prywatnego nauczyciela Liszta, który przyjeżdża do nich na zdezelowanym rowerze, a lekcje w zasadzie polegają jedynie na gloryfikowaniu Hitlera. Krótko po przyjeździe do nowego domu Bruno zauważą przez niewielkie okno w swojej sypialni, znajdujące się nieopodal za lasem duże gospodarstwo. Nie zrozumie, dlaczego rolnicy i ich dzieci chodzą przez cały dzień w piżamach w paski. Nie może wiedzieć, że jest to obóz pracy dla Żydów, połączony z obozem zagłady, a jego ojciec awansował tu na komendanta. Pozbawiony kolegów, osamotniony Bruno chce się bawić z dziećmi z gospodarstwa, a kiedy spotyka się ze zdecydowanym sprzeciwem rodziców, samowolnie wymyka się przez "zakazaną" furtkę na tyłach domu. Biegnąc przez las, dociera do owego "gospodarstwa" otoczonego drutem kolczastym pod napięciem. Tuż za ogrodzeniem siedzi w pasiakach 8 - letni Szmul, z którym Bruno nawiązuje rozmowę. Chociaż Szmul jest więźniem obozu, chyba też do końca nie zdaje sobie sprawy z tego, jaki los czeka żydowskie rodziny. Rówieśnicy szybko zaprzyjaźniają się, od tej pory Bruno codzinnie po kryjomu wymyka się z domu, biegnie na spotkanie z nowym kolegą, przynosi mu jedzenie. Wkrótce ich przyjaźń zostaje wystawiona na ciężką próbę.