TVP Kultura Piątek, 06.11.2020 09:15 300 MIL DO NIEBA (300 MIL DO NIEBA) Dramat obyczajowy, 89 min, Polska/Francja/Dania, 1989 Reżyseria: Maciej Dejczer Scenariusz: Maciej Dejczer, Cezary Harasimowicz Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Wojciech Klata, Rafał Zimowski, Kama Kowalewska, Jadwiga Jankowska-Cieślak, Adrianna Biedrzyńska, Krzysztof Stroiński, Wiesław Komasa, Ryszard Mróz W 1985 roku bracia Zielińscy, piętnastoletni Adam i dwunastoletni Krzysztof, ukryci pod podwoziem ciężarówki przedostali się do Szwecji. Polskie władze za wszelką cenę starały się sprowadzić chłopców do kraju. Ich rodzice nie wystąpili z żądaniem ekstradycji, uważając, że synowie sami powinni decydować o swoim losie. Odebrano im w efekcie prawa rodzicielskie. Bracia pozostali w Szwecji. Do uzyskania pełnoletności mieszkali w rodzinie zastępczej. Dzisiaj są już całkowicie samodzielni. Film Macieja Dejczera obejrzeli na Kongresie Praw Człowieka i Obywatela w Strasburgu w 1989 roku. Powiedzieli o nim, że w pełni oddaje ich przeżycia. Jednak "300 mil do nieba" nie jest kroniką wydarzeń z 1985 roku, choć wiele fragmentów filmu powstało na podstawie dokumentacji tej niezwykle spektakularnej ucieczki. Filmowi bohaterowie - Jędrek i Grześ Kwiatkowscy - mieszkają z rodzicami i licznym rodzeństwem w barakowozie, żyjąc w bardzo ciężkich warunkach. Ojciec, nauczyciel historii, był dwukrotnie zwalniany z pracy za poglądy polityczne. Chłopcy postanawiają spełnić swoje marzenia o lepszym życiu i uciec na Zachód. Razem z nimi wybiera się szkolna koleżanka Elka. Jednak jedynie Jędrkowi i Grzesiowi udaje się przejechać przez granicę pod podwoziem TIR - a. Kiedy cieżarówka po kontroli granicznej wjeżdża na prom, chłopcy zmęczeni zasypiają. Budzą się już na lądzie i dowiadują się, że są w Danii. Tam trafiają do obozu dla uchodźców. Władze duńskie informują ich, że wkrótce zostaną odesłani do kraju. Ich losem zaczyna się interesować dziennikarka, która wyemigrowała z Polski. Dzięki jej staraniom chłopcy otrzymują azyl. To również ona pomaga braciom skontaktować się z rodzicami. W dramatycznej rozmowie przez telefon ojciec zdobywa się na to, by powiedzieć synom, żeby nigdy nie wracali do kraju. Felix dla najlepszego filmu młodego reżysera europejskiego oraz nagroda na FPFF w Gdyni za najlepszy debiut. 11:00 KOMEDIANTKA - ODC. 2/9 Serial obyczajowy, 54 min, Polska, 1987 Autor: Władysław Reymont Reżyseria: Jerzy Sztwiertnia Scenariusz: Jerzy Sztwiertnia Zdjęcia: Andrzej Ramlau Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Małgorzata Pieczyńska, Elżbieta Kępińska, Piotr Dejmek, Beata Tyszkiewicz, Marzena Trybała, Bronisław Pawlik, Krzysztof Gosztyła, Krzysztof Kowalewski, Krzysztof Wakuliński, Jerzy Zelnik, Grażyna Szapołowska, Witold Dębicki, Stanisław Brudny, Katarzyna Gniewkowska, Jan Jankowski Janka Orłowska przyjeżdża do Warszawy. Pierwsze kroki kieruje do teatru ogródkowego "Tivoli". Dyrektor Cabiński, mimo początkowej niechęci, zgadza się przyjąć ją do chóru. Uroda Janki robi wrażenie na zespole aktorskim i szefie chóru, który bezceremonialnie próbuje ją uwieść. Naiwność i prowincjonalizm Orłowskiej nie ułatwiają jej życia. Mimo to znajduje się kilka życzliwych osób, które pomagają jej odnaleźć się w nowych, niełatwych warunkach. 12:05 KOMEDIANTKA - ODC. 3/9 Serial obyczajowy, 54 min, Polska, 1987 Autor: Władysław Reymont Reżyseria: Jerzy Sztwiertnia Scenariusz: Jerzy Sztwiertnia Zdjęcia: Andrzej Ramlau Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Małgorzata Pieczyńska, Elżbieta Kępińska, Piotr Dejmek, Beata Tyszkiewicz, Marzena Trybała, Bronisław Pawlik, Krzysztof Gosztyła, Krzysztof Kowalewski, Krzysztof Wakuliński, Jerzy Zelnik, Grażyna Szapołowska, Witold Dębicki, Stanisław Brudny, Katarzyna Gniewkowska, Jan Jankowski Orłowska coraz lepiej radzi sobie w nowych warunkach. Mimo, że wciąż pracuje jako chórzystka, udaje się jej wejść do towarzyskiej elity teatru "Tivoli". Daje lekcje fortepianu córce dyrektorowej. Zaprzyjaźniona aktorka zaprasza ją na wycieczki i nocne eskapady do barów. Uroda Janki zwraca uwagę coraz większej liczby mężczyzn związanych z teatrem Cabińskiego. Dziewczyna jednak konsekwentnie odrzuca wszelkie zaloty. Ku swemu rozczarowaniu odkrywa też, że świat artystyczny pełen jest ludzi o miernym talencie, obłudnych, pozbawionych godności. Sfrustrowana występami w chórze Janka nocami próbuje wielkie role Szekspirowskie. Nic jednak nie wskazuje na to, by miała okazję zagrać je na scenie. W coraz bardziej szarym życiu Orłowskiej jasnym punktem staje się znajomość z młodym dramaturgiem, bezskutecznie próbującym wystawić swoją sztukę na jednej z warszawskich scen. 13:30 ZAKOCHAJ SIĘ W POLSCE - ODC. 177 USTKA Magazyn, 21 min, Polska, 2020 Reżyseria: Adam Molak Scenariusz: Ewa Grodzka Zdjęcia: Jacek Banach, Jarosław Wątor Tym razem docieramy do Ustki. Ze względu na turystyczny i uzdrowiskowy charakter, to miasto jest bardzo popularnym miejscem wypoczynku. Może poszczycić się wyjątkową lokalizacją - położone jest nad morzem, wśród wzgórz, w dolinie rzecznej. Ustka ma ponad 700 - letnią historię i już w średniowieczu obsługiwała cały handel morski Ziemi Słupskiej. Zwiedzanie warto zacząć od kościoła Najświętszego Zbawiciela, w którym można posłuchać zabytkowych organów; to jedne z nielicznych zachowanych dzieł organmistrza Christiana Friedricha Voelknera. W świątyni znajduje się też m.in. XVII - wieczny obraz upamiętniający katastrofę z 1672 roku, podczas której zatonął ustecki żaglowiec. Kolejnym przystankiem na trasie spaceru jest ratusz miejski, wybudowany w 1911, o czym przypomina data umieszczona pod zegarem. Uroki Ustki doceniają kuracjusze. Częstym gościem usteckiego uzdrowiska była Irena Kwiatkowska, która w pełni korzystała z walorów leczniczych miasta. Status uzdrowiska nadano Ustce w 1988 roku. Miejscowość okazała się idealnym miejscem na tak zwaną talasoterapię, czyli uzdrawianie morzem. Na dodatek tutejsze plaże kuszą złocistym, miękkim piaskiem, a ich szerokość pozwala na wygodne plażowanie lub swobodną jazdę konno. Dzika, niczym nieograniczona przyroda, szczególnie o wschodzie lub zachodzie słońca, jest wyjątkowo piękna, a każda chwila spędzona na łonie natury, w takich okolicznościach, bezcenna. 13:55 ROMEO I JULIA Film animowany, 9 min, Polska, 1969 Reżyseria: Jerzy Zitzman Scenariusz: Andrzej Wydrzyński Muzyka: Bogumił Pasternak Krótki film animowany. Satyryczna wersja historii miłości Romea i Julii. 14:00 PAN TRĄBA Film animowany, 8 min, Polska, 1960 Reżyseria: Jerzy Zitzman Scenariusz: Jerzy Afanasjew Muzyka: Krzysztof Penderecki Krótki film animowany. Rozbieżności między rzeczywistością małżeńską a tęsknotami głównego bohatera. 14:15 XVI MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL MUZYCZNY CHOPIN I JEGO EUROPA Reportaż, 15 min, Polska, 2020 Reportaż z XVI Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Chopin i jego Europa. Jedno z najważniejszych wydarzeń muzycznych w kraju po raz kolejny odbywa się w Warszawie w dniach 15 - 31 sierpnia 2020 roku. Mimo ograniczeń związanych z epidemią koronawirusa podczas festiwalu występują m.in. Ivo Pogorelic, Yulianna Avdeeveja, Kevin Kenner z Apollon Musagete Quartett, Jan Lisiecki. 14:45 CHEERLEADERKI Film dokumentalny, 40 min, Polska, 2015 Reżyseria: Sławomir Witek Scenariusz: Sławomir Witek Zdjęcia: Sławomir Witek Muzyka: Wojciech Noskowiak Dwudziestoczteroletnia Monika jest kapitanem grupy tanecznej Cheerleaders Flex Sopot, która pewnego dnia staje przed olbrzymim wyzwaniem - ma stworzyć pierwszą w Polsce drużynę cheerleaderek na wózkach inwalidzkich. Pełna obaw, ale jednocześnie bardzo ambitna i zdyscyplinowana przyjmuje tę propozycję. Po raz pierwszy w życiu przyjdzie jej - wysportowanej, w pełni sprawnej i pięknej dziewczynie - pracować z ludźmi fizycznie ograniczonymi, jednak nie mniej ambitnymi niż ona sama. Dziewczyny razem trenują, aby ostatecznie, nowo utworzony zespół wystąpił na parkiecie trójmiejskiej Ergo Areny. 15:35 SAMBA (SAMBA) Komediodramat, 113 min, Francja, 2014 Reżyseria: Olivier Nakache, Eric Toledano Scenariusz: Olivier Nakache, Eric Toledano Aktorzy: Omar Sy, Charlotte Gainsbourg, Tahar Rahim, Izia Higelin "Sambę" nakręcił duet Eric Toledano i Olivier Nakache, który trzy lata wcześniej podbił filmowy świat komediodramatem "Nietykalni", okrzykniętym przez krytykę arcydziełem. Głównego bohatera zagrał wówczas czarnoskóry Omar Sy, który za znakomitą rolę chłopaka z kryminalną przeszłością, opiekującego się niepełnosprawnym milionerem, otrzymał prestiżową francuską nagrodę Cezara, w kategorii najlepszy aktor. Omar Sy odtwarza głównego bohatera również w "Sambie". Tym razem wcielił się w tytułowego nielegalnego imigranta z Senegalu, który zyskuje sympatię i pomoc francuskiej wolontariuszki, próbującej za wszelką cenę uchronić go przed deportacją. Choć pochodzą z różnych światów połączy ich wyjątkowa przyjaźń, którą jednak każda ze stron postrzega zupełnie inaczej. Samba przyjechał do Francji przed 10 laty. Chcąc się utrzymać, musiał podejmować różne dorywcze roboty. Teraz zmywa naczynia w restauracyjnej kuchni i cały czas marzy o uregulowaniu swojego statusu. Jest sumienny i pracowity, nie wchodzi w konflikt z prawem. Ma duże szanse na zdobycie pozwolenia na stały pobyt i pracę. Sen o stabilizacji pryska, gdy wskutek fatalnego zbiegu okoliczności zostaje zatrzymany i trafia do aresztu na paryskim lotnisku, skąd czeka go deportacja. Jedną z wolontariuszek odwiedzających Sambę w ośrodku jest Alice, która po latach pracy na kierowniczych stanowiskach w korporacji, czuła się wypalona. Przeszła załamanie nerwowe i teraz znajduje swój prawdziwy cel w życiu, pomagając innym. Zaprzyjaźnia się z Sambą i wspiera go z całych sił, mimo ostrzeżeń innej wolontariuszki, doświadczonej Manu, która radzi jej, by nie angażowała się w sprawy podopiecznych. Alice nie chce jednak słuchać, podąża za głosem serca. Uznaje, że jedynym wyjściem z trudnej sytuacji jest ślub z Sambą. 18:55 ODKRYWAJĄC BEETHOVENA - I SYMFONIA C - DUR OP. 21 (DISCOVERING BEETHOVEN - SYMPHONY NO. 1) Film dokumentalny, 51 min, Niemcy, 2010 Reżyseria: Christoph Engel Wykonawcy: Joachim Kaiser, Christian Thielemann, Orkiestra Filharmoników Wiedeńskich Monumentalne osiągnięcie Christiana Thielemanna i Filharmoników Wiedeńskich wprowadzające widza w świat symfonii Beethovena. Każdy z dziewięciu odcinków koncentruje się na jednej symfonii, którą prezentuje w kontekście całokształtu twórczości Beethovena. Swoją pierwszą symfonię Beethoven skomponował w wieku 30 lat. Choć w skomponowanej w latach 1799 - 1800 "I Symfonii C - dur op. 21" słychać wyraźnie wpływy dzieł Haydna i Mozarta, krytyk muzyczny Joachim Kaiser i wybitny dyrygent Christian Thielemann odkrywają zaskakujące podobieństwa między pierwszą a słynną ostatnią "IX Symfonią d - moll op. 125" Beethovena. Joachim Kaiser zadaje Thielemannowi pytania dotyczące jego interpretacji oraz współpracy z różnymi orkiestrami. Rozmowa ilustrowana jest fragmentami nagrań, których Thielemann dokonał z Filharmonikami Wiedeńskimi, a także archiwalnymi wykonaniami gigantów dyrygentury Herberta von Karajana oraz Leonarda Bernsteina. 23:55 GOMORRA S.II - ODC. 22 (GOMORRA S. 1 - 3) Srial kryminalny, 44 min, Włochy/Niemcy, 2014 Reżyseria: Roberto Saviano Ciro odkrywa, że to Patrizia pośredniczy między światem zewnętrznym a Pietrem. Razem ze swoimi ludźmi porywa brata Patrizii, Alessia. Grożą chłopakowi okrutną śmiercią, jeśli Patrizia nie powie wszystkiego. Chanel zostaje aresztowana. 00:50 TERAZ ANIMACJE! - OKO ZA OKO Film animowany, 16 min, Polska, 2018 Reżyseria: Julia Płoch Scenariusz: Julia Płoch Krótki film animowany "Oko za oko" opiera się na schemacie mitu bohatera, porusza temat legend i przypowieści religijnych. Akcja filmu rozgrywa się nad wielkim jeziorem, którego jeden brzeg zamieszkują żaby. Opowiadają one historie o prastarym bóstwie Ogromnym Sumie, mieszkającym po drugiej stronie akwenu. Ich strachliwa natura zmusza je do nieoddalania się od swojego terytorium. W filmie śledzimy losy dwóch postaci: Czerwonej Żaby - mitycznego herosa, który opuścił dom, szukając prawdy w wierzeniach pobratymców, i Małej Żaby - dziecka, które chce iść w ślady swojego bohatera. W trakcie rozwoju akcji ich losy łączą się, a część tajemnic zostaje rozwiązana. (opis producenta) 01:30 KINO NOCNE - ZABÓJSTWO (THE KILLING) Kryminał, film noir, 80 min, USA, 1956 Reżyseria: Stanley Kubrick Scenariusz: Stanley Kubrick Aktorzy: Sterling Hayden, Coleen Gray, Vince Edwards "Zabójstwo" Stanleya Kubricka powstało w 1956 roku i stało się przepustką dla młodego wówczas reżysera do świata filmu. To film kryminalny, który na stałe wpisał się do listy najlepszych amerykańskich filmów noir lat 50. Bohater filmu to Johnny Clay, który po wyjściu z więzienia przygotowuje skok na prawdziwą kasę. Kompletuje gang, którego łupem ma paść kasa wyścigów konnych. Stawką jest niebagatelna wówczas suma dwóch milionów. 03:05 JAROCIN - KONCERT NA 40 - LECIE ZESPOŁU DŻEM Koncert, 90 min, Polska, 2019 Reżyseria: Bolesław Pawica Scenariusz: Bolesław Pawica, Mariusz Woźniczka Wykonawcy: Dżem Koncert na jubileusz czterdziestolecia zespołu Dżem, który odbył się 14 lipca 2019 w ramach Festiwalu w Jarocinie. Dżem świętuje w tym roku jubileusz czterdziestolecia działalności. W lipcu przypada też 25. rocznica śmierci legendarnego wokalisty Dżemu Ryszarda Riedla, który wielokrotnie występował jarocińskim festiwalu. W programie: "Poznałem go po czarnym kapeluszu", "Gorszy dzień", "Wokół sami lunatycy", "Do kołyski", "Ćma barowa", "Magazyn mód", "Cała w trawie", "Naiwne pytania", "Czerwony jak cegła", "Harley mój", "Wehikuł czasu to byłby cud", "Partyzant", "Whisky". 04:45 ODKRYWAJĄC BEETHOVENA - I SYMFONIA C - DUR OP. 21 (DISCOVERING BEETHOVEN - SYMPHONY NO. 1) Film dokumentalny, 51 min, Niemcy, 2010 Reżyseria: Christoph Engel Wykonawcy: Joachim Kaiser, Christian Thielemann, Orkiestra Filharmoników Wiedeńskich Monumentalne osiągnięcie Christiana Thielemanna i Filharmoników Wiedeńskich wprowadzające widza w świat symfonii Beethovena. Każdy z dziewięciu odcinków koncentruje się na jednej symfonii, którą prezentuje w kontekście całokształtu twórczości Beethovena. Swoją pierwszą symfonię Beethoven skomponował w wieku 30 lat. Choć w skomponowanej w latach 1799 - 1800 "I Symfonii C - dur op. 21" słychać wyraźnie wpływy dzieł Haydna i Mozarta, krytyk muzyczny Joachim Kaiser i wybitny dyrygent Christian Thielemann odkrywają zaskakujące podobieństwa między pierwszą a słynną ostatnią "IX Symfonią d - moll op. 125" Beethovena. Joachim Kaiser zadaje Thielemannowi pytania dotyczące jego interpretacji oraz współpracy z różnymi orkiestrami. Rozmowa ilustrowana jest fragmentami nagrań, których Thielemann dokonał z Filharmonikami Wiedeńskimi, a także archiwalnymi wykonaniami gigantów dyrygentury Herberta von Karajana oraz Leonarda Bernsteina.