TVP Kultura Poniedziałek, 09.11.2020 Zmiany z dnia 13.11.2020 w stosunku do raportu z dnia 28.10.2020 (dodano pozycję programową) 08:15 TEGO SIĘ NIE WYTNIE Talk-show, 73 min, Polska, 2020 Reżyseria: Helena Sztyber - Barycz Scenariusz: Mariusz Cieślik Wykonawcy: Mariusz Cieślik (prowadzący), Justyna Melonowska (prowadząca), Łukasz Adamski (prowadzący) Program poprowadzi Mariusz Cieślik, a towarzyszyć mu będzie para komentatorów: Justyna Melonowska oraz Łukasz Adamski. Gośćmi programu będą Lanberry i Przemysław Borkowski. (dodano pozycję programową) 13:10 WSZYSTKIE KSIĘŻYCE MARII KUNCEWICZOWEJ Reportaż, 14 min, Polska, 2020 Reportaż o Marii Kuncewiczowej i jej domu - "Kuncewiczówce", oddziale Muzeum Nadwiślańskiego w Kazimierzu Dolnym. (dodano pozycję programową) 14:00 NIEDZIELA Z... TEATREM ŻYDOWSKIM Dysk./wywiad/debata, 39 min, Polska, 2020 Scenariusz: Katarzyna Sitnik Wykonawcy: Artur Orzech(Prowadzący) W kolejnego wydaniu programu "Niedziela z..." rozmawiamy o Teatrze Żydowskim. Istnieje od 1950 roku. Na scenie teatru są prezentowane spektakle zarówno w języku polskim jak i w jidisz. Teatr nosi imię żydowskiej aktorki Estery Rachel Kamińskiej oraz jej córki Idy Kamińskiej, aktorki i reżyserki, która kierowała teatrem do 1968. Teatr Żydowski oferuje bogaty repertuar, zarówno dramat, jak i operetkę, musical, rewię, komedię, sztuki ekspresjonistyczne i modernistyczne. Spektakle tworzą najgłośniejsi obecnie twórcy polskiego teatru: Maja Kleczewska, Anna Smolar, Jędrzej Piaskowski, Paweł Passini, Monika Strzępka i Paweł Demirski. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 14:50 CAŁKIEM SPORA APOKALIPSA - TADEUSZ KONWICKI Film dokumentalny, 50 min, Polska, 2002 Reżyseria: Andrzej Titkow Zdjęcia: Andrzej Popławski Wykonawcy: Tadeusz Konwicki Tadeusz Konwicki jest postacią dobrze znaną a zarazem zagadkową. Ma wiele twarzy. Artysta i żołnierz, dowcipny i błyskotliwy, pisał książki oraz kręcił filmy, o których było głośno. Po roku 1989 zmieniła się rola pisarza w społeczeństwie. Film próbuje odpowiedzieć na pytanie, jaka jest rola współczesnego inteligenta w epoce transformacji ustrojowej w drodze do zjednoczonej Europy. (dodano pozycję programową) 17:30 ROK 2020 - ODC. 22 Film dokumentalny, 22 min, Polska, 2020 Reżyseria: Kasior Krzysztof Scenariusz: Zasępa Grzegorz Serial dokumentalny poświęcony pandemii wirusa COVID - 19. W tym odcinku o swoim życiu w dobie coronawirusa opowiadają: Magdalena Zawadzka - aktorka, na karierze której zaciążyła rola Baśki Wołodyjowskiej i z której to postaci przez wiele lat nie mogła się wyzwolić. Jako aktorka ma w swoim dorobku ponad 200 ról teatralnych i filmowych. Grała z największymi gwiazdami polskich scen, w filmie, teatrze, jednak najcieplej wspomina kabaret "Dudek". Mówi też o teatrach w dobie covida i o przemijaniu, które dotyczy każdego z nas. Ona sobie z przemijaniem radzi w prosty sposób - nie myśli o nim. A odtrutką na smutki i wirusa jest praca. Drugim bohaterem programu jest Antoni Pawlicki, aktor znany z seriali "Jutro idziemy do kina" czy "Czas honoru". Mówi o swoich zasadach w pracy i w życiu - w pracy "zrobić najlepiej jak potrafię to, na co mam wpływ", a w życiu - "szanować innych ludzi i ich inne od naszych poglądy". A przede wszystkim należy pamiętać, że "pozytywne podejście chroni nas przed tym, co nas czeka w życiu". Na koniec wracamy na krótko do Marcina Januszkiewicza, którego pamiętamy z jednego z wcześniejszych programów - aktora i wokalisty, który przez covida musiał podjąć pracę jako kurier. Wrócił już do zawodu, ale utrzymuje dobre relacje z firmą kurierską, bo może jeszcze tam wróci. (dodano pozycję programową) 17:55 TRZECI PUNKT WIDZENIA Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2020 Scenariusz: Dariusz Gawin, Dariusz Karłowicz, Marek Cichocki Wykonawcy: Dariusz Gawin (prowadzący), Marek Cichocki (prowadzący), Dariusz Karłowicz (prowadzący) W kolejnym wydaniu "Trzeciego punktu widzenia": 1. WYROK TK Jeden z najważniejszych sporów naszych czasów - spór o aborcję, choć fundamentalny, toczy się na wielu polach teoretycznych i politycznych. Jest sporem antropologicznym, medycznym, etycznym, prawnym. Dotyczy kultury, religii, demografii czy wreszcie polityki. W dzisiejszej rozmowie filozofowie skupią się więc na kwestii relacji między światem wartości a polityką. 2. WYBORY W AMERYCE 2020 Dlaczego stan dzisiejszej Ameryki można określić jako "krytyczny" i co jest istotą wewnętrznego konfliktu egzystencjalnego dzielącego Stany Zjednoczone na pół. Czy rozpad kulturowej spójności amerykańskiej republiki jest najpoważniejszym źródłem kryzysu współczesnej Ameryki i Zachodu? (zmodyfikowano opis: Omówienie) 20:00 KINO MOCNYCH WRAŻEŃ - CHINATOWN (CHINATOWN) Dramat kryminalny, 125 min, USA 1974 Reżyseria: Roman Polański Scenariusz: Robert Towne Zdjęcia: John A. Alonso Muzyka: Jerry Goldsmith Występują: Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Huston, Perry Lopez, John Hillerman, Darrell Zwerling, Diane Ladd, Roy Jenson, Roman Polański, Dick Bakalyan, Bruce Glover i inni Dzieło Romana Polańskiego, jedno z najgłośniejszych wydarzeń artystycznych 1974 roku, otrzymało aż dziesięć nominacji do Oscara, m.in. w kategoriach najlepszy film, reżyseria, muzyka oraz najlepszy aktor (Jack Nicholson), aktorka (Faye Dunaway). Złotą statuetkę Akademia Filmowa wręczyła Robertowi Towne za scenariusz. Branżowy magazyn "Sight and Sound" oznaczył "Chinatown" czterema gwiazdkami, najwyższą klasyfikacją, którą tenże miesięcznik przyznawał zaledwie kilku filmom w roku. Najlepszy obraz Romana Polańskiego od czasów "Noża w wodzie" - pisali recenzenci amerykańskiej prasy fachowej. Uwagę krytyki zwróciła również znakomicie oddająca atmosferę lat 30. muzyka Jerry'ego Goldsmitha, amerykańskiego kompozytora, zdobywcy kilkunastu nominacji do Oscara. Goldsmith jest autorem popularnych kompozycji do seriali telewizyjnych oraz filmów, m.in. "Freud" "Planeta małp", "Patton", "Star Trek", a także "Omen", za który otrzymał złotą statuetkę. "Chinatown" był pierwszym filmem polskiego reżysera, do którego on sam nie napisał scenariusza. Jednak, jak powiedział w jednym z wywiadów, spędził dwa miesiące, przerabiając tekst z Bobem Towne. Główną rolę Polański powierzył Jackowi Nicholsonowi, jednemu z najwybitniejszych współczesnych artystów amerykańskich. Detektyw J. J. Gittes z "Chinatown" w wykonaniu Jacka Nicholsona jest jakby wyjęty żywcem z "czarnych" klasycznych powieści Dashiella Hammeta i Raymonda Chandlera, przypomina osławionych prywatnych detektywów Sama Spade'a czy Philipa Marlowe'a. Miliardera Noaha Crossa zagrał z kolei 68 - letni wówczas John Huston, słynny reżyser "czarnej serii", twórca m.in. "Sokoła maltańskiego" (1942). W jednego z gangsterów będących na usługach Crossa wcielił się sam Roman Polański. Akcja "Chinatown" rozgrywa się w latach 30. w Los Angeles. Do biura prywatnego detektywa J. J. Gittesa, specjalizującego się w sprawach matrymonialnych, zgłasza się pewna kobieta. Podając się za żonę Hollisa Mulwraya, kierującego przedsiębiorstwem zaopatrzenia w wodę i energię całego okręgu miejskiego, prosi go o zdobycie dowodów zdrady swego męża. Gittes dostarcza jej zdjęcia Hollisa z dziewczyną, które zostają opublikowane w gazecie, sprawa nabiera posmaku skandalu. Wkrótce potem nadchodzi wiadomość o tragicznej śmierci Mulwraya, którego ciało wyłowiono ze zbiornika z wodą w pobliżu miasta. Śledzący sprawę detektyw Gittes odkrywa, że zmarły był przeciwny budowie tamy wodnej. Dowiaduje się też, że żoną Mulwraya jest Evelyn, córka Noaha Crossa, jego byłego wspólnika, a nie kobieta, która się za nią podawała. Cross był autorem projektu nowej tamy, który wywołał spore zamieszanie. Sprawa staje się coraz bardziej skomplikowana, ale Gittes nie daje za wygraną. Postanawia za wszelką cenę rozwikłać tę tajemniczą zagadkę. Nieustraszony stróż prawa nie zraża się nawet wówczas, gdy kilku gangsterów dobiera mu się do skóry. Wkrótce zamordowana zostaje Ida Sessions, która udawała żonę Mulwraya. Z Gittesem współpracuje piękna Evelyn, z którą detektyw nawiązuje romans. Jego zdumienie jest ogromne, kiedy pewnego razu odkrywa w domu kochanki dziewczynę, z którą romansował jej zamordowany mąż. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 22:10 KRONOS - CZECHY Dysk./wywiad/debata, 29 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Piotr Nowak (prowadzący) W kolejnym odcinku programu profesor Piotr Nowak wraz z zaproszonymi do studia gośćmi rozmawia na temat Czechów. Kim są Czesi? Dlaczego się z nich śmiejemy? Jakie są źródła ich kultury? Dlaczego ma to w ogóle nas obchodzić? I wreszcie co jest ich absolutem? Piwo, Pan Bóg czy coś mocniejszego? (zmodyfikowano opis: Omówienie) 22:45 PANORAMA KINA POLSKIEGO - BIKINI BLUE Dramat, 80 min, Polska 2016 Scenariusz i reżyseria: Jarosław Marszewski Aktorzy: Lianne Harvey, Tomasz Kot, Lech Mackiewicz, Ruby Bentall, Tilly Gaunt, Lee Ross, Filip Pławiak Fabuła filmu nawiązuje do dramatycznych czasów, gdy przymusowo porzucano swoją ojczyznę, by potem w obcym kraju zmagać się z nowymi problemami i z trudem aklimatyzować się w obcej rzeczywistości, co nie zawsze było możliwe. W latach 1939 - 1947 setki tysięcy Polaków wyemigrowało do Anglii, uciekając przed wojną i reżimem komunistycznym. Akcja filmu została osadzona właśnie w Anglii, w roku 1953. Protagoniści tej powojennej historii to polski żołnierz Eryk Szumski (rewelacyjna rola Tomasza Kota) i jego młoda żona, Angielka Dora. Ich szczęście burzy postępująca choroba męża, który trafi do założonego w 1947 roku w posiadłości Mabledon Park szpitala psychiatrycznego dla polskich żołnierzy, dotkniętych wojenną traumą. Bohater filmu Eryk Szumski, były oficer Wojska Polskiego, w głębi serca czuje się tylko Polakiem, kocha swój kraj, ale nie może wrócić do ojczyzny w obawie przed bezpieką, która na takich "zdrajców" jak on wydała już wyrok. Eryk zmaga się z koszmarami przeszłości, skrywa przed żoną dręczącą go tajemnicę z dawnych lat. Choć próbuje żyć normalnie, cieszyć się każdą chwilą z rodziną, nie wytrzymuje jednak napięcia, czego efektem jest próba samobójcza przez samospalenie. Przeżył, ale ląduje w psychiatrycznym szpitalu. Dora zostaje sama. Ciężko pracuje jako pielęgniarka, wychowuje syna, małego Paula. Chce jeszcze ratować małżeństwo, jedzie do szpitala do męża. Postanawia poznać wielką tajemnicę Eryka, która spowodowała rozpad ich związku. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 01:20 ŻELAZNA KLASYKA - FAUST (FAUST - EINE DEUTSCHE VOLKSSAGE) Film fantasy, 102 min, Niemcy, 1926 Reżyseria: Friedrich Murnau Scenariusz: Hans Kyser Zdjęcia: Carl Hoffmann Muzyka: Werner Heymann Aktorzy: Hanna Ralph, Gosta Ekman, Camilla Horn, Frida Richard, Yvette Guilbert Friedrich Wilhelm Murnau kieruje się w swym filmie nie tyle dramatem Wolfganga Goethego, ile średniowieczną baśnią ludową: Faust [Gösta Ekman] zapisuje swą duszę Mefistofelesowi [Emil Jannings] i otrzymuje od niego z powrotem swą młodość. Po pobycie we Włoszech, gdzie w pełni korzystał z radości życia, Faust powraca do domu i zakochuje się w niewinnej Małgorzacie [Camilla Horn]. Przy pomocy jej ciotki - rajfurki [Yvette Guilbert] uwodzi Małgorzatę i wkrótce ją porzuca. Gdy ta zostaje skazana na śmierć jako morderczyni dziecka, Faust przeklina ofiarowaną mu przez diabła młodość. Wzywany przez umierającą ukochaną na pomoc, zjawia się jako stary człowiek przed stosem ognia. Mefistofeles utracił duszę Fausta, gdyż miłość unieważniła diabelski pakt. Podczas gdy większość niemieckich krytków przymierza film do literackiego tekstu Goethego i zarzuca reżyserowi brak filozoficznej głębi, za granicą utwór ten przyjmowany jest pozytywnie. Podkreśla się, że Muranuowi udało się stworzyć samoistne, sugestywne dzieło sztuki. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 03:35 BASEN (PISCINE, LA (SWIMMING POOL)) Thriller psychologiczny, erotyczny, 98 min, Wielka Brytania/Francja, 2003 Autor: Emmanuele Bernheim Reżyseria: Francois Ozon Scenariusz: Francois Ozon Zdjęcia: Yorick Le Saux Aktorzy: Charlotte Rampling, Ludivine Sagnier, Charles Dance, Maurice Chevit Sarah, angielska autorka kryminałów, ma na koncie serię bestsellerów, które przyniosły jej sławę i pieniądze, ale nie zaspokoiły twórczych ambicji. Wydawca proponuje więc, by oderwała się od codzienności i wyjechała do jego domu w Prowansji, gdzie może popracować nad nową powieścią. Jej spokój zostaje jednak zburzony niezapowiedzianym przyjazdem córki wydawcy, Julie. Zuchwałe zachowanie młodej dziewczyny i brak jakichkolwiek zahamowań bardzo irytują Sarah. Jednak im dłużej pisarka obserwuje dziewczynę, tym bardziej jest jej ciekawa. A ciekawość podsyca wyobraźnię, wyzwala seksualne sny i marzenia.