TVP Kultura Poniedziałek, 16.11.2020 11:00 KANCLERZ - ODC. 5 Serial historyczny, 53 min, Polska, 1989 Reżyseria: Ryszard Ber Scenariusz: Zbigniew Safjan Zdjęcia: Jerzy Stawicki Muzyka: Zdzisław Szostak Aktorzy: Bronisław Pawlik, Mirosława Marcheluk, Małgorzata Pieczyńska, Piotr Polk, August Kowalczyk, Andrzej Precigs Rok 1587. Jan Zamoyski odprawia ze służby rotmistrza Mroczka. Królewna Anna powraca do idei osadzenia na tronie potomka Jagiellonów; tym razem wybór pada na Zygmunta Wazę. Zamoyski popiera ten zamiar. W roku 1587 prymas ogłasza powołanie Zygmunta III na tron. Trzy dni później biskup Woroniecki obwołuje królem arcyksięcia Maksymiliana. Wojna o koronę trwa. Arcyksiążę Maksymilian uderza na Kraków, lecz przegrywa bitwę. Zygmunt Waza zostaje koronowany na Wawelu. Hetman może zająć się budową Zamościa i stworzeniem Akademii Zamoyskiej. W roku 1594 po uroczystościach inauguracji akademii Heidenstein przekazuje swemu protektorowi spisywaną przez lata kronikę. 12:05 RYCERZE I RABUSIE - ODC. 1/7 - W WALCE Z INFAMISEM Serial przygodowy, 44 min, 7 odc. , Polska 1984 Reżyseria: Tadeusz Junak Scenariusz: Józef Hen Zdjęcia: Tomasz Tarasin Muzyka: Leszek Orlewicz Występują: Tomasz Stockinger, Gustaw Lutkiewicz, Tadeusz Paradowicz, Janusz Zerbst, Bożena Adamkówna, Ryszard Dembiński, Stanisław Niwiński, Bruno O'Ya, Piotr Skarga, Anna Chitro, Barbara Horawianka, Marek Litewka, Wiesław Michnikowski, Krzysztof Luft, Jerzy Trela, Anna Dymna i inni Akcja tego przygodowo - awanturniczego serialu rozgrywa się na początku XVII wieku. Scenariusz na podstawie własnego opowiadania "Przypadki starościca Wolskiego" napisał Józef Hen. Postacią wiążącą poszczególne odcinki jest młody starosta jurydyczny, Piotr Wolski (w tej roli Tomasz Stockinger), który z urzędu zajmuje się sprawami naruszania prawa przez samowolną magnaterię i szlachtę znaną z warcholstwa. Za każdym razem Wolski zostaje wciągnięty w perypetie różnych ludzi, którzy są właściwymi bohaterami poszczególnych części. Piotr Wolski ze swym przyjacielem Stefanem Barzo powraca w rodzinne strony z paroletniej podróży po Europie. Od początku popada w konflikt z miejscowym zabijaką, Białoskórskim, mającym na sumieniu niejedno ludzkie życie. Aby go pojmać, Wolski musi najpierw wydobyć zabijakę z niewoli magnata Krasickiego. Postanawia dać Białoskórskiemu szansę rehabilitacji, lecz ten z niej nie korzysta. Piotr rozprawia się z infamisem nad brzegiem Sanu. 12:55 NA KREDYT Film obyczajowy, 29 min, Polska, 2008 Reżyseria: Przemysław Nowakowski Scenariusz: Przemysła Nowakowski Zdjęcia: Romuald Lewandowski Muzyka: Jan Komar Aktorzy: Łukasz Garlicki, Magdalena Popławska, Magdalena Górska, Karolina Gorczyca, Sławomir Grzywkowski Współczesna wersja średniowiecznej legendy o parze kochanków, którzy nie mogli się spotykać, ponieważ ciążyła nad nimi klątwa. Agnieszka i Lucek nie spotykają się. Jednak nie z powodu klątwy, lecz kredytu. Agnieszka pracuje w ciągu dnia jako lekarka w szpitalu, a Lucek nocą jako Dj w klubie. Postanowili, że zainwestują we wspólną przyszłość. Wzięli kredyt i kupili mieszkanie. Spłata rat wymaga, żeby pracowali coraz więcej. Ich godziny pracy rozmijają się. Pewnego dnia znajdują wyjście: będą nagrywać nawzajem swoje życie i przesyłać sobie video - listy. Zaczynają od prostej rejestracji życia codziennego. Potem jednak Lucek zaczyna niebezpiecznie zagłębiać się w wykreowany świat. Z czasem traci kontakt z Agnieszką - a tym samym - z rzeczywistością. I wtedy poznaje Werę. (www. studiomunka. pl) 13:35 SZLAKIEM KOLBERGA - MIKA URBANIAK Film dokumentalny, 26 min, Polska, 2017 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Michał Pietrusiewicz, Elżbieta Rottermund Cykl dokumentalny prezentujący znanych polskich muzyków, którzy wyruszają w Polskę szlakiem Oskara Kolberga. Każdy odcinek będzie muzyczną podróżą w inny region Polski. Znani muzycy uczą się od artystów ludowych tradycyjnego repertuaru: śpiewają, grają na skrzypcach, akordeonie, tańczą. Pokazują piękno i niepowtarzalność polskiej muzyki ludowej. Gwiazdą tego odcinka jest Mika Urbaniak, która spotka się z Barbarą Brodzik i Barbarą Soczewką z Koła Gospodyń Wiejskich w Trzcińcu koło Siedlec. 14:10 NIEDZIELA Z... ALICJĄ WĘGORZEWSKĄ Dysk./wywiad/debata, 40 min, Polska, 2020 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadzący) Gościem kolejnego odcinka cyklicznego programu "Niedziela z..." jest Alicja Węgorzewska - śpiewaczka operowa, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej, producent, reżyser, aktorka. Laureatka wielu konkursów wokalnych. 14:55 CZERWONY! SZTUKA AWANGARDY W KRAJU SOWIETÓW (RED! ART IN THE LAND OF THE SOVIETS) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2019 Reżyseria: Pierre - Henri Gibert Rosja, luty 1917 r. - seria strajków wstrząsa Petersburgiem, doprowadzając do końca carskich rządów. Wielka rewolucja zaczyna się od entuzjastycznego poparcia klasy robotniczej i postępowej inteligencji. Od czasu krwawej niedzieli i nieudanej rewolucji w 1905 r. Rosja nie widziała takiego klimatu zmian i emancypacji, wywołujących fale wstrząsów w społeczeństwie, a zwłaszcza w świecie sztuki. Poszukiwanie nowych środków wyrazu jest wspólne dla wszystkich dziedzin artystycznych: w malarstwie rozwijają się nowe ruchy (w tym rayonizm, suprematyzm, konstruktywizm). W 1917 r. rewolucja polityczna podąża śladami rewolucji estetycznej. Rewolucjoniści i artyści maszerują obok siebie, a Malewicz, Gonczarowa, Kandinsky, Rodczenko pełnią rolę przywódców i odgrywają aktywną rolę w budowaniu nowego społeczeństwa. Dzieła sztuki, przeżycia i wolne studia artystów rozwijają się. Pod jarzmem Stalina awangardowi artyści nie mają innego wyboru, jak przyjąć naturalistyczną estetykę, bardziej dostępną dla mas. Malarze realistów są umieszczani na piedestale, podczas gdy Malewicz, Rodczenko i Lissitsky walczą o dalszą pracę. Jednak w ruchu realistycznym i po śmierci Stalina pojawia się nowe pokolenie artystów (takich jak Deyneka, a następnie Bulatovand i Kabakov), którzy specjalizują się w obchodzeniu zasad w celu ożywienia kreatywności i innowacji w formach. Nie ma większej siły niż sztuka. Autorzy filmu, wykorzystując archiwalne zdjęcia, dokumenty i nagrane materiały, a także badania nad projektowaniem graficznym, opowiadają o powstaniu ruchów, które ukształtowały sztukę XX wieku. Film opowiada także o dumnych, zaangażowanych twórcach. 16:00 NAD RZEKĄ, KTÓREJ NIE MA Film obyczajowy, 85 min, Polska, 1991 Scenariusz na podstawie książki Stanisława Czycza "Nim zajdzie księżyc" i reżyseria: Andrzej Barański Zdjęcia: Ryszard Lenczewski Muzyka: Henryk Kuźniak Aktorzy: Marek Bukowski, Joanna Trzepiecińska, Marta Kalmus, Marta Konarska, Tomasz Hudziec, Mirosław Baka, Adrianna Biedrzyńska, Magda Scholl, Andrzej Mastalerz, Krystyna Feldman Reżyser i autor scenariusza filmu, Andrzej Barański, został nagrodzony w 1991 r. na FPFF w Gdyni, zdobył też Nagrodę Prezesa Komitetu d/s Radia i Telewizji oraz nagrody na festiwalu w Tarnowie. Joanna Trzepiecińska, Marek Bukowski (wówczas jeszcze student wydziału aktorskiego PWST w Krakowie) i Andrzej Mastalerz na gdyńskim festiwalu otrzymali nominacje do nagrody za swoje role. Akcja filmu została osadzona w realiach prowincjonalnego miasteczka początku lat 60. Czterej przyjaciele: Admirał, Ataman, Wódz i Pasza, korzystając z wakacji beztrosko spędzają wolny czas. Włóczą się po okolicy, rozrabiają i piją tanie wino. Do nich należy cały świat. Koledzy nie opuszczają żadnej wiejskiej zabawy, bo tam można się napić i poderwać dziewczynę. Przesiadują też na stacji kolejowej czekając na nowy "towar". Tworzą zgraną paczkę, w której jednak następuje rozłam, kiedy jeden z przyjaciół naprawdę zakochuje się w przyjezdnej i próbuje zdobyć jej serce, zaniedbując przez to kolegów. Na prowincjonalnej stacji Doboszów wieje nudą. Senna atmosfera miasteczka udziela się paczce przyjaciół. Może najbliższym pociągiem przyjadą wreszcie jakieś dziewczyny i będzie co poderwać. Wśród uczestników obozu szkoleniowo - wypoczynkowego dla studentów jest sympatyczna i ładna Marta. Na zabawie w remizie dziewczyna wpada w oko Admirałowi. Coraz więcej czasu poświęca on dziewczynie. Koledzy schodzą na drugi plan, Admirał szuka tylko towarzystwa Marty. Niedawni kumple zaczynają mu wręcz przeszkadzać, a w Wodzu chłopak widzi nawet niebezpiecznego rywala. Dojdzie między nimi nawet do bijatyki, co zakończy się aresztowaniem ich obu za zakłócanie porządku. Związek Admirała i Marty przeżywa jednak kryzys. Rodzące się pierwsze uczucie sprawia, że niedoświadczeni młodzi ludzie stają się drażliwi, nieufni i płochliwi. Obydwoje dają się łatwo zranić, ciągle dochodzi między nimi do nieporozumień. Marta przeżyła już zawód miłosny, więc obawia się kolejnych rozczarowań i burzliwych zerwań. Tymczasem w miasteczku pojawiają się Ewa i Myszka, które uciekły z domu. Znajomość z nimi jest dla Admirała, jak i innych kolegów urozmaiceniem wakacji. Razem, jak dawniej, podrywają dziewczyny. Ale Admirał nie może zapomnieć o Marcie, próbuje znowu zdobyć jej sympatię i zaufanie. Zraniona dziewczyna okazuje jednak obojętność, choć i jej zależy na chłopaku. Wkrótce Marta odjeżdża pociągiem, wyraźnie szukając kogoś wzrokiem na peronie. Admirałowi nie udaje się spotkać z dziewczyną, ale odzyskuje przyjaźń swoich kolegów. Admirał i Ataman udają się na nocną, traperską wyprawę do lasu, jednak rankiem ich dawna wielka rzeka okazuje się dobrze im znanym strumykiem. Koledzy uświadamiają sobie, że ich beztroski okres życia minął już bezpowrotnie. Film powstał na podstawie zbioru opowiadań poety i prozaika Stanisława Czycza "Nim zajdzie księżyc", po raz pierwszy wydanego w roku 1968. Andrzej Barański odnalazł w tej prozie świat swojej młodości, niezwykłą atmosferę sennej prowincji. "To jest moja podróż sentymentalna do czasu, miejsc, ludzi - do siebie" - mówił w jednym z wywiadów. Zresztą fascynacja prowincją była widoczna także w jego poprzednich filmach: "Kobieta z prowincji", "Tabu", "Kramarz". Nostalgiczny klimat filmu tworzy wykorzystany przez twórców wiersz "Fiński nóż" Andrzeja Bursy. Nastrój lat sześćdziesiątych przypominają ówczesne przeboje: "Kukurydza", "Szedł Anastazy do Anny","W Arizonie", "Mexicana", "Żółte kalendarze", "Kuba wyspa jak wulkan gorąca". 19:00 TAJNY AGENT ODC. 1 (THE SECRET AGENT) Serial sensacyjny, 44 min, Wielka Brytania, 2016 Reżyseria: Charles Mcdougall Scenariusz: Tony Marchant Zdjęcia: Gavin Finney Muzyka: Stuart Earl Aktorzy: Toby Jones, Vicky Mcclure, Stephen Graham, Ian Hart, Tom Goodman - Hill "Tajny agent" to czteroodcinkowy serial produkcji brytyjskiej, oparty na powieści Josepha Conrada "The Secret Agent" z 1907 roku. Akcja rozgrywa się pod koniec XIX wieku. W domu Antona Verloca, drobnego londyńskiego sklepikarza, regularnie zbierają się anarchiści. Zawzięcie dyskutują o wizjach nowego świata, dzielą się doświadczeniami. Verloc to również anarchista, ale skrywa jeszcze jeden sekret. Od wielu lat jest rosyjskim agentem, zarazem współpracuje z angielską policją, wydając w ręce sprawiedliwości swych kompanów - terrorystów. 22:10 KRONOS - FRANZ KAFKA Dysk./wywiad/debata, 29 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Piotr Nowak (prowadzący) Bohaterem kolejnego odcinka programu "Kronos" jest Franz Kafka. Prowadzący profesor Piotr Nowak wraz z zaproszonymi do studia gośćmi próbuje dociec, skąd bierze się właściwie nieustająca moda na Kafkę? Czy pociąga nas egzotyka nieistniejącego już świata Żydów europejskich? Czy może atrakcyjne wydają się ideały bezsilności, które były mu bliskie? A może jest to po prostu dobra proza? 22:55 PANORAMA KINA POLSKIEGO - JESTEM MORDERCĄ Thriller psychologiczny, 110 min, Polska 2016 Scenariusz i reżyseria: Maciej Pieprzyca Zdjęcia: Paweł Dyllus Muzyka: Bartosz Chajdecki Aktorzy: Mirosław Haniszewski, Arkadiusz Jakubik, Agata Kulesza, Magdalena Popławska, Karolina Staniec, Piotr Adamczyk, Tomasz Włosok, Michał Żurawski, Michał Anioł, Tomasz Borkowski, Wiesław Cichy, Izabela Dąbrowska, Piotr Garlicki, Stephanie Jaskot, Marek Karpowicz Thriller psychologiczny inspirowany prawdziwymi wydarzeniami z początku lat 70. Głównym bohaterem filmu jest młody milicjant, który po niepowodzeniu dotychczasowego śledztwa, zostaje szefem grupy dochodzeniowej mającej złapać seryjnego zabójcę kobiet. Śląsk, druga połowa początek lat 70. Regionem wstrząsa seria brutalnych morderstw na kobietach, popełnianych zawsze według tego samego schematu. O sprawie nie mówi się w mediach, przepełnionych głównie peerelowską propagandą sukcesu, do czasu gdy kolejną ofiarą zabójcy pada siostrzenica pierwszego sekretarza. Wtedy komendant wojewódzki postanawia powołać specjalną grupę do złapania wampira (tak potocznie określany jest morderca), a jej szefem mianuje Janusza Jasińskiego młodego (33 lata), ale nadzwyczaj skutecznego porucznika, przykładnego męża i ojca. Janusz, mimo że pozornie nie jest typem twardziela (w odróżnieniu od swojego zastępcy i jednocześnie najlepszego kumpla, Marka), wzbudza podziw swoich współpracowników i jest też powszechnie lubiany. Grupa Zofia (od imienia pierwszej ofiary wampira) zaczyna prężnie działać, wykorzystując wszelkie dostępne ówcześnie metody. Janusz specjalnie na potrzeby powierzonego mu śledztwa zgłębia osiągnięcia zachodniej kryminalistyki. Wprowadza do prac zespołu najnowocześniejsze, znane niewielu, technologie. Korzysta z jednej z pierwszych maszyn cyfrowych/komputera. Zwraca się o pomoc do znanego, angielskiego kryminologa. To wszystko budzi początkowo nieufność przełożonych. Jednak dzięki pomysłom Janusza udaje się znacznie zawęzić krąg podejrzanych. Wampir ciągle zabija kobiety i nie daje się złapać w obmyślonej przez oficera zasadzce. Niewiele też daje wyznaczenie przez władze nagrody za wskazanie mordercy. Jednak coraz częściej w śledztwie pada nazwisko Wiesława Kalickiego. Tego podejrzanego ostatecznie pogrążają zeznania żony, Lidii Kalickiej. Jasiński aresztuje Kalickiego i tryumfuje, zyskując uznanie pierwszego sekretarza i lokalnej społeczności. Wina potencjalnego wampira jednak szybko staje się wątpliwa, więc Janusz naciskany przez zwierzchników obmyśla teorię o Kalickim jako człowieku o dwóch twarzach, wywodzącym się z patologicznego środowiska, mszczącego się za zdrady żony. Zdeprawowany jest nie tylko on, ale również cała jego rodzina. Janusz obiera nową strategię i udaje przed Wieśkiem przyjaciela jedynego człowieka, który tak naprawdę chce mu pomóc. Zaczyna z nim psychologiczną grę. Dzięki wymuszonym na innych osobach zeznaniom, Januszowi udaje się przekonać komendanta do wersji obciążającej Kalickiego. Na fali sukcesu Janusz sam zaczyna prowadzić podwójne życie: kupuje nowy dom dla rodziny, ale i kolejne prezenty dla Ani, młodziutkiej kochanki. Sumienie nie daje mu jednak spokoju. W dodatku samobójstwo i zbiorowy mord na swojej rodzinie popełnia inny, potencjalny podejrzany, na którego winę wskazuje wiele tropów. Marek chce pójść tym śladem, ale Janusz ukręca łeb sprawie i doprowadza do wyrzucenia najbliższego współpracownika i przyjaciela z pracy. Nie chce przyznać się do błędu. Ostatecznie udaje mu się doprowadzić do procesu Kalickiego. "Jestem mordercą" to opowieść o człowieku, oficerze milicji Januszu Jasińskim, którego nadmierne ambicje i własne słabości doprowadzają do upadku. Nagrody: 2016 - Gdynia (Festiwal Filmowy) - Srebrne Lwy, Nagroda za scenariusz, Nagroda Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych; 2017 - Orzeł (Polska Nagroda Filmowa) - Nagroda w kategorii: Najlepsza drugoplanowa rola kobieca dla Agaty Kuleszy, Najlepsza drugoplanowa rola męska dla Arkadiusza Jakubika; Nagroda PSC (Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych) dla Pawła Dyllusa. 00:55 SCENA MUZYCZNA - BOARTE PIANO TRIO Koncert, 42 min, Polska, 2020 Reżyseria: Małgorzata Kosturkiewicz Wykonawcy: Boarte Piano Trio, Jarosław Nadrzycki, Konrad Skolarski, Karol Marianowski, Artur Orzech(Prowadzący) W kolejnym odcinku programu wystąpi Boarte Piano Trio, w skład którego wchodzą: Konrad Skolarski - fortepian, Jarosław Nadrzycki - skrzypce oraz Karol Marianowski - wiolonczela. Zespół tworzą utytułowani artyści, którzy swoją międzynarodową renomę zdobyli, występując we wszystkich krajach Europy, w obu Amerykach i w Azji. Warto dodać, że zarówno jako soliści, jak i kameraliści podbili wiele znamienitych sal koncertowych, a w czasie swojej drogi artystycznej mieli zaszczyt współpracować z wybitnymi osobistościami ze świata muzyki kameralnej, takimi jak Alfred Brendel, Günter Pichler, Gerhardt Schulz, Valentin Erben, Heime Muller. 01:50 ŻELAZNA KLASYKA - PERŁA W KORONIE Dramat, 116 min, Polska 1972 Reżyseria: Kazimierz Kutz Scenariusz: Kazimierz Kutz Zdjęcia: Stanisław Loth Muzyka: Wojciech Kilar Występują: Olgierd Łukaszewicz, Łucja Kowolik, Franciszek Pieczka, Jan Englert, Bernard Krawczyk, Marian Opania, Jerzy Cnota, Wojciech Alaborski, Emir Buczacki, Leonard Pietraszak, Edward Kusztal, Jan Bogdół i inni Kazimierz Kutz debiutował w roku 1959 filmem " Krzyż Walecznych". W latach następnych zrealizował m.in. "Nikt nie woła", "Ludzie z pociągu", "Milczenie", "Upał", "Skok", a także "Sól ziemi czarnej" - była to pierwsza część tryptyku poświęconego ludziom Śląska. Kolejne części to "Perła w koronie" i "Paciorki jednego różańca". Większość scen kręcono w katowickiej kopalni "Wieczorek", plenery zaś w Michałkowicach, Chropaczowie, Bytomiu. W scenach zbiorowych wzięło udział blisko 4 tysiące osób, pod ziemią przebywało 250. Główną rolę kobiecą zagrała Łucja Kowolik, mieszkanka Śląska nie będąca zawodową aktorką. Akcja filmu rozgrywa się w latach trzydziestych na Śląsku. Głównym wątkiem jest walka górników o utrzymanie kopalni. Jej właściciel Niemiec postanowił ją zlikwidować i zalać wodą. Górnicy dowiadują się o tym na dwa tygodnie przez wyznaczona datą zamknięcia zakładu. Postanawiają rozpocząć strajk - nie podejmują pracy i nie opuszczają kopalni. Wysyłają swojego przedstawiciela do ministerstwa przemysłu w Warszawie. Ten jednak nie jest w stanie niczego załatwić. Zdeterminowani górnicy przystępują do strajku głodowego. Protestują nie tylko z tego powodu, że grozi im utrata pracy, ale również dlatego, że dla nich kopalnia jest czymś świętym. Związani są z nią od kilku pokoleń, żywiła ich ojców i dziadów. Obok bohatera zbiorowego, którym są pracownicy kopalni, Kazimierz Kutz przedstawia bliżej losy młodego, górniczego małżeństwa. Jaś do szaleństwa kocha swoją młodą żonę Wichtę. Przerażeniem napawa go myśl o rozstaniu z nią. Jednak rozumie, że protest jest potrzebny i zostaje wraz z innymi pod ziemią. Udział w strajku jest dla niego swoistą próbą dojrzałości. 03:55 PRZEŁOMY MISSOURI (THE MISSOURI BREAKS) Western, 121 min, USA 1976 Reżyseria: Arthur Penn Scenariusz: Thomas McGuane Aktorzy: Marlon Brando, Jack Nicholson, Randy Quaid, Kathleen Lloyd, Frederic Forrest, Harry Dean Stanton, John McLiam, John Ryan, Sam Gilman i inni "Przełomy Missouri" wprawiły krytykę w zakłopotanie i wywołały sporo kontrowersji. Chociaż film jest zaliczany do westernów, to jednak przeczy "świętym" kanonom tego gatunku, gdzie obowiązuje klasyczny schemat spraw prostych i szlachetnych, walki dobra ze złem, i gdzie dobro zawsze zwycięża. W pełnym okrucieństwa obrazie Arthura Penna, twórcy m.in. "Pościgu", "Bonnie i Clyde'a", "Restauracji Alicji", "Małego wielkiego człowieka", nie ma takich podziałów, tu zło panuje i zło walczy ze złem. Zresztą sam reżyser nie uważa swego dzieła za western - "od początku o wiele bardziej podobała mi się myśl, że robię film na wzór awanturniczego obrazu o rycerzach rozbójnikach" - powiedział w jednym z wywiadów. "Przełomy Missouri" miały być przedsięwzięciem komercyjnym, jednak dzieło, o którym mówiło się bardzo głośno, nie odniosło oszałamiającego sukcesu kasowego. Główną atrakcją stały się przede wszystkim dwa wielkie nazwiska w czołówce - Marlona Brando, który miał już w swym dorobku Oscarową rolę w dramacie Elii Kazana "Na nabrzeżach" oraz Jacka Nicholsona, uhonorowanego w 1975 roku złotą statuetką za pamiętny "Lot nad kukułczym gniazdem". Akcja rozgrywa się w latach 80. ubiegłego stulecia, w skąpanych w słońcu, malowniczych pejzażach Montany. W dolinie rzeki Missouri grasuje banda koniokradów, dowodzona przez Toma Logana (Jack Nicholson). Na pionierskich terenach nie ma jeszcze zawodowych stróżów prawa. Porządku publicznego pilnują wybierani przez miejscowych osadników, a w istocie opłacani przez najbogatszych, tzw. regulatorzy, pełniący jednocześnie funkcje szeryfa, sędziego i kata. Jednym z nich jest bezwzględny Robert Lee Clayton (Marlon Brando), którego angażuje rządzący okolicą chciwy właściciel ziemski, David Braxton (John McLiam). Przedtem sam wymierzał sprawiedliwość koniokradom, mając na sumieniu wiele własnych grzechów. Tymczasem Tom Logan i jego ludzie planują wielką kradzież koni z posterunku kanadyjskiej Królewskiej Policji Konnej. Aby odwrócić od siebie uwagę, Logan kupuje ziemię, na której wiedzie spokojny żywot farmera. Hoduje warzywa i nawiązuje romans z córką Braxtona, Jane (Kathleen Lloyd). Długo planowany skok na posterunek kończy się fiaskiem. Kanadyjczykom udaje się odbić zrabowane im konie. Za uciekającymi koniokradami rusza w pościg Robert Lee Clayton. Ginie wielu ludzi. Wreszcie musi dojść do ostatecznej konfrontacji między Claytonem, Loganem i Braxtonem.