TVP Kultura Sobota, 21.11.2020 07:00 MUZYKA LEKKA, ŁATWA I PRZYJEMNA - AKTUALNE PRZEBOJE, PIOSENKI Z FILMÓW I MUSICALI Artystyczne/estradowe (widowisko), 53 min, Polska, 1971 Autor: Jacek Janczarski, Ryszard Marek Groński, Jonasz Kofta, Andrzej Bianusz, Agnieszka Osiecka, Maciej Szwed Reżyseria: Janusz Rzeszewski Zdjęcia: Andrzej Borys Wykonawcy: Jan Kobuszewski, Ewa Wiśniewska, Zofia Kamińska, Jonasz Kofta, Stenia Kozłowska, Maria Koterbska, Lucjan Kydryński(Prowadzący), Marek Varisella, Robert Mucha, Małgorzata Vivesco, Zofia Rudnicka, Iwona Fotek, Elżbieta Kostarz, Danuta Brylewska, Anna Jędrzejczak Aktorzy: Ewa Wiśniewska Program rozrywkowy z 1971 roku z udziałem popularnych wykonawców, prowadzony przez Lucjana Kydryńskiego. Nowości przemysłu rozrywkowego. 08:30 OD UCHA DO UCHA - CASTING Film dokumentalny, 13 min, Polska, 2011 Reżyseria: Kacper Zamarło Scenariusz: Kacper Zamarło Zdjęcia: Kacper Zamarło Syrenka Warszawska, robot, krasnal, Czerwony Kapturek, miłośnik Japonii, zielony kosmita - oto uczestnicy nietypowego castingu. Trwają zdjęcia próbne do filmu animowanego, które prowadzi animowany reżyser i jego animowany asystent. Bohaterowie stają na białym tle i kolejno odpowiadają na zadawane przez twórców pytania, np. o własną wizję aktorstwa, w jakim filmie chcieliby zagrać, co zrobiliby, gdyby wygrali w totka. Opowiadają o swoich pasjach i marzeniach. Filmowcy chcą poznać aktorskie umiejętności kandydatów, ich preferencje i temperament. Pytania w formie napisów pojawiają się na planszach. Postaci obdarzone zostały bogatą mimiką, która koresponduje z charakterem ich wypowiedzi, niekiedy podkreślając ich absurdalny, komiczny charakter. Tymczasem głosy, które słyszymy, należą do przyjaciół i znajomych twórców. Napisy końcowe każą widzowi połączyć postać z konkretnym, autentycznym nazwiskiem: Czerwony Kapturek to ówczesna studentka animacji Natalia Brożyńska, autorka "Drżących trąb" (2010). Miłośnikiem kultury japońskiej okazuje się inna adeptka tej sztuki Izumi Yoshida. W rolę krasnala wciela się jeden z wykładowców Szkoły Filmowej, Janusz Tylman. Syrence głosu udziela aktorka Malwina Turek, kosmicie - Jacek Rokosz, a robotowi Piotr Loc Hoang Ngoc. Zza kadru słyszymy głos reżysera Kacpra Zamarły. Choć "Casting" trudno uznać za dokument animowany, wiele elementów łączy go z kinem niefikcjonalnym, mimo że jest to film w całości animowany. Bez wątpienia nawiązuje do stylistyki dokumentalnych zapisów ze zdjęć próbnych. Składa się z serii portretów, przerywanych, niekiedy gwałtownie, ujęć, kręconych wyłącznie na potrzeby przyszłej produkcji. W kadrze prócz postaci widoczna jest ramka, sygnał nagrywania, wskaźnik baterii i czasu. Charakter pytań oraz rejestracji nawiązuje do typowej dla kina niefikcjonalnego formy sondy, "gadających głów". Komizm w filmie Zamarły nie opiera się wyłącznie na żarcie słownym, lecz zdaje się również rodzić ze zderzenia quasidokumentalnych wypowiedzi z animowanym światem, do którego wprowadzono postaci rodem z bajek, legend i baśni. Dzięki temu zabiegowi rzekomym zapisem zdjęć próbnych zaczyna rządzić absurd. Etiuda Zamarły wpisuje się w najnowsze trendy łączenia animacji z konwencjami kina niefikcjonalnego. Staje się ona również przejawem charakterystycznej dla współczesnego filmu tendencji autorefleksywnej. "Casting" jest bowiem filmem o filmie. Autotematyczny wątek zdjęć próbnych pojawiał się w historii kina wielokrotnie. Zwykle dokumentalnie lub paradokumentalnie zarejestrowany casting stanowił komentarz do rozbudowanych części fabularnych, jak przed laty w "Zdjęciach próbnych" (1976) Agnieszki Holland, czy ostatnio w Śpiewającym obrusiku (2015) Mariusza Grzegorzka. Zamarło koncentruje się wyłącznie na sytuacji castingu, a autotematyzm etiudy ma wydźwięk wyraźnie parodystyczny. Autor kpi z dążenia do sukcesu i poklasku za wszelką cenę, z ludzkich przywar, które ujawniają się, gdy kamera zostaje włączona. (filmpolski) 08:45 OD UCHA DO UCHA - KAPITAN KLOSS Film animowany, 6 min, Polska, 1971 Reżyseria: Anna Maria Farat Scenariusz: Anna Maria Farat Zdjęcia: Wacław Fedak Film kombinowany. Kapitan Kloss na wesoło. Tym razem znany bohater serialu musi rozwiązać problem z poplątaną taśmą filmową. 08:50 OD UCHA DO UCHA - NA ZDROWIE! Film animowany, 4 min, Polska, 2018 Reżyseria: Paulina Ziółkowska Scenariusz: Paulina Ziółkowska Muzyka: Max Litvinov Krótki film animowany. Słoneczny dzień. Ludzie czekają na przystanku autobusowym. Nagle ktoś kicha. I jeszcze ktoś. I jeszcze. Wybucha epidemia. W chaosie kichnięć okazuje się jednak, że najgorzej jest pochorować się na samego siebie. (źródło: http: //www.polishshorts.pl) 08:55 OD UCHA DO UCHA - LOKOMOTYWA Film animowany, 6 min, Polska, 1976 Scenariusz: Zbigniew Rybczyński Wykonawcy: Teresa Przeradzka, Andrzej Kosecki, Franciszek Kokot, Jan Kusiewicz Animowana ilustracja do wiersza Juliana Tuwima. 09:05 OD UCHA DO UCHA - W SAMOLOCIE Film animowany, 6 min, Polska, 1976 Autor: Julian Tuwim Reżyseria: Stefan Szwakopf Scenariusz: Włodzimierz Matuszewski Zdjęcia: Mariua Niedzwiecka Muzyka: Zbigniew Penherski Przygody babci i jej kury podczas przypadkowego lotu aeroplanem. 09:25 OD UCHA DO UCHA - AKADEMIA PANA KLEKSA - CZĘŚĆ 2 TAJEMNICA GOLARZA FILIPA TAJEMNICA GOLARZA FILIPA Film przygodowy dla młodych widzów, 78 min, Polska 1983 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Gradowski Zdjęcia: Zygmunt Samosiuk Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Piotr Fronczewski, Leon Niemczyk, Sławek Wronka, Irena Karel, Zdzisława Sośnicka, Lech Ordon, Robert Pluciński, Alicja Jachiewicz, Jolanta Żółkowska, Magda Scholl, Hanna Bieluszko, Henryk Bista, Bronisław Pawlik, Wiesław Michnikowski, Zbigniew Buczkowski Adaś Niezgódka ląduje w cudownym psim miasteczku. Za radą smutnej księżniczki szuka czarodziejskiego guzika z czapki doktora Paj - Chi - Wo na terenie Akademii. Filip Golarz konstruuje doskonałe dziecko cywilizacji komputerowej - Adolfa, który przepędza gości z sąsiednich bajek i niszczy zbiory Akademii. Za karę zostaje rozmontowany. Podły Filip Golarz z zemsty podpala Akademię i teraz on zostaje zamieniony w guzik, a kruk Mateusz przybiera ludzką postać. 10:55 DWAJ LUDZIE Z SZAFĄ Groteska filmowa, etiuda, 14 min, Polska, 1958 Reżyseria: Roman Polański Zdjęcia: Maciej Kijowski Aktorzy: Henryk Kluba, Kuba Goldberg Krótkometrażowy film studencki Romana Polańskiego. Polański wspomina: "Pierwsze obrazy, jakie zarysowały się w mojej wyobraźni były irracjonalne: dwaj mężczyźni wyłaniają się z morza, taszcząc fortepian. Była to niedorzeczność, sytuacja absurdalna, w stylu naszych zwariowanych, szkolnych wygłupów. Poza dźwiganiem fortepianu mężczyźni nie robią nic nadzwyczajnego, próbują wejść do restauracji, wsiąść do tramwaju, wynająć pokój w hotelu. Są to osobnicy komiczni i nieszkodliwi, ale ich dziwne brzemię sprawia, że wszędzie są niepożądani i zewsząd przepędzani. Doszedłem do wniosku, że jedyny problem przedstawia sam fortepian: może wywołać niewłaściwe symboliczne skojarzenia - można by sądzić, że dwaj mężczyźni to artyści odrzuceni przez filistrów, podczas gdy ja miałem na myśli alienację bardziej ogólną. Zdecydowałem się na staroświecką szafę z lustrem, jaką można znaleźć w podrzędnych hotelach na całym świecie." Oglądając tę etiudę widzowie szybko zaczynają sobie uświadamiać, że tę historię o dwóch mężczyznach, wędrujących z szafą po mieście, ktoś im opowiada i prezentuje. Przede wszystkim ten ktoś rządzi spojrzeniem kamery. Kieruje nią na wybrane przez siebie wydarzenia i pokazuje je w sposób, jaki tylko jemu odpowiada. Wybiera sceny okrutne i szokujące, ale także liryczne i zabawne. Kilka razy porzuca nosicieli szafy, głównych bohaterów filmu, aby przyjrzeć się i z satysfakcją zarejestrować parę scen, które ich zupełnie nie dotyczą, ale z jakiegoś powodu budzą zainteresowanie jego - podglądacza rzeczywistości pokazywanej w filmie, np.: "przyjacielską" kradzież portfela na moście, zabiegi eleganta przed wejściem do hotelu, zabicie kota, pijaka bezskutecznie usiłującego wejść po schodach, brutalne morderstwo nad strumieniem. Spójrzcie, oto jak obok was toczy się życie - zdaje się mówić podglądacz z kamerą - nie dostrzegaliście tego dopóki ja wam tego nie pokazałem. Podglądactwo i groteskowe widzenie świata podobnie jak w "Morderstwie" i "Uśmiechu zębicznym" naznaczyło także i ten film. Podobnie jak w "Morderstwie" również i tu występuje kolista struktura: reżyser posyła dwóch mężczyzn z powrotem tam skąd przyszli, do morza. Ponadto Polański zastosował tu jeszcze jeden chwyt: wyjątkowość i odmienność bohaterów jest widoczna tylko wtedy gdy ich zachowanie skontrapunktowane zostanie brutalnym, okrutnym światem, w którym się znaleźli. Film ten zwrócił na Polańskiego uwagę i przyniósł mu szereg nagród na festiwalach. 11:15 SERIALOWA NOSTALGIA - BARBARA I JAN - ODC. 7 WILLA NA PRZEDMIEŚCIU Serial obyczajowy, 25 min, Polska, 1964 Reżyseria: Jerzy Ziarnik Scenariusz: Janusz Jaxa, Jerzy Ziarnik Zdjęcia: Jan Janczewski Aktorzy: Cezary Julski, Andrzej Krasicki, Sławomir Lindner, Leon Łochowski, Wiktor Nanowski, Mieczysław Tarnawski, Janina Traczykówna, Jan Kobuszewski, Mieczysław Pawlikowski Bohaterowie natrafiają w czasie jednej z podróży służbowych na nielegalne kasyno gry. 11:45 SERIALOWA NOSTALGIA - KAPITAN SOWA NA TROPIE - ODC. 1/8 - GIPSOWA FIGURKA Serial kryminalny, 25 min, Polska, 1965 Reżyseria: Stanisław Bareja Scenariusz: Alojzy Kaczanowski Zdjęcia: Franciszek Kądziolka Aktorzy: Wiesław Gołas, Michał Szewczyk, Kalina Jędrusik, Bohdan Łazuka, Bogusław Sochnacki, Ludwik Benoit, Pola Raksa, Elżbieta Czyżewska, Krystyna Feldman, Zygmunt Zintel i inni Funkcjonariusz w czarnej, skórzanej marynarce i sweterku polo, łamiący wszelkie opory moralne 500 - złotowy banknot z "górnikiem", szczyt dobrego smaku - papierosy "Silesia", radiowóz marki Warszawa i mrożący krew w żyłach pościg po brukowanych kostką ulicach Warszawy - syrenką za starym wartburgiem. To klimat, który - wyprany dziś z politycznych i propagandowych kontekstów - budzi w widzach odruch sympatycznej nostalgii za "starymi, dobrymi czasami". Z łagodnie krytyczną życzliwością przyjęli recenzenci powtórkę po latach pierwszego serialu kryminalnego Telewizji Polskiej. Teraz widzowie mają okazję przypomnieć sobie sympatycznego kapitana Sowę, czyli Wiesława Gołasa w tej roli. W pierwszym odcinku główny bohater przypadkowo styka się ze sprawą morderstwa. Literat Nawrocki i reżyser Gajda proszą napotkanego mężczyznę o przeniesienie za drobną opłatą gipsowej figurki z mieszkania Nawrockiego. Oczywiście, nie wiedzą, że ich przygodny znajomy jest oficerem milicji. W mieszkaniu literata kapitan Sowa znajduje zwłoki kobiety. 12:15 URODZENI ARTYŚCI - AGNIESZKA I JANUSZ PRUS Reportaż, 25 min, Polska, 2020 Tym razem Emilia i Redbad odwiedzają warszawską pracownię obuwia artystycznego rodziny Prusów. Jej marka opiera się na wielopokoleniowej tradycji rodzinnej. Janusz Prus szlify zdobywał pod okiem swojego teścia - słynnego, warszawskiego szewca, Brunona Kamińskiego. Córka Janusza, Agnieszka, rzemieślniczą tradycją nasiąkała od dzieciństwa. Po studiach na warszawskiej ASP postanowiła sięgnąć do rodzinnych korzeni. 17:55 TAMTE LATA, TAMTE DNI - ANNA DYMNA Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Wykonawcy: Marta Perchuć-Burzyńska (prowadząca) Tym razem swoje dzieciństwo i młodość wspomina znana i popularna wybitna aktorka Anna Dymna. 18:55 SCENA MUZYCZNA - SBB Koncert, 50 min, Polska, 2020 Reżyseria: Małgorzata Kosturkiewicz Wykonawcy: Sbb W kolejnym odcinku "Sceny muzycznej" wystąpi wystąpi SBB - grupa uznawana za najlepszy polski zespół rockowy 50 - lecia. Trzech muzyków, którzy zrewolucjonizowali polski rock. 20:00 BILET DO KINA - POLOWANIE NA KRÓLIKI (RABBIT PROOF FENCE) Dramat społeczno-obyczajowy, 90 min, Australia/Wielka Brytania 2002 Reżyseria: Phillip Noyce Scenariusz na podstawie książki Doris Pilkington Garimara: Christine Olsen Muzyka: Peter Gabriel Aktorzy: Everlyn Sampi, Tianna Sansbury, Laura Monaghan, Kenneth Branagh, David Gulpillil, Ningali Lawford i inni Wielokrotnie nagradzany (w tym licznymi nagrodami publiczności), zrealizowany oszczędnymi środkami, ale głęboko zapadający w pamięć film rozliczający Australijczyków z ich najnowszymi dziejami. Opowiada on autentyczną historię, której sędziwe już bohaterki żyły jeszcze w chwili kręcenia filmu. Za kanwę scenariusza posłużyła książka napisana przez Doris Pilkington Garimara, córkę jednej z nich, Molly Craig. Ale u podstaw przedstawionych w filmie wydarzeń legło głęboko niehumanitarne prawo, które obowiązywało w Australii od wczesnych lat XX w. aż do 1971 r. Dawało ono rządowi pełnię władzy nad aborygenami - rdzennymi mieszkańcami tego kontynentu. Na mocy tych przepisów aborygeni zostali zamknięci w kontrolowanych przez państwo rezerwatach, gdzie dostarczano im żywność i podstawowe, niezbędne do życia produkty, ale w zamian ich mieszkańcy mieli ograniczone prawo poruszania się. Na każdorazowe opuszczenie rezerwatu musieli otrzymać zgodę na piśmie. Najgorsze jednak było to, że władze miały możliwość odbierania rodzinom aborygeńskim dzieci ze związków mieszanych i wychowywanie ich w specjalnych ośrodkach, w których starano się wykorzenić z nich poczucie tożsamości i pamięć o bliskich. Te o ciemniejszej skórze przysposabiano do wykonywania prostych prac fizycznych, te o jaśniejszej karnacji miały szansę na naukę w szkole. Na straży "czystości rasowej" stał przez 25 lat A.O. Neville, główny komisarz do spraw aborygenów, który tłumaczył nieludzkie przepisy koniecznością "chronienia prymitywnych ludów przed nimi samymi" oraz obawami o powstanie nowej, pośredniej rasy będącej genetyczną krzyżówką cech ludzi białych i aborygenów. Znakomite zdjęcia Christophera Doyle'a, dzięki któremu australijska pustynia ani przez chwilę nie jest monotonna, nastrojowa, "etniczna" muzyka Petera Gabriela, a przede wszystkim tchnąca autentyzmem gra trzech dziewczynek odtwarzających główne role, to podstawowe atuty filmu, który w przejmujący, ale pozbawiony taniego sentymentalizmu sposób pokazuje los "skradzionych pokoleń", jak pod koniec XX w. zaczęto nazywać aborygenów poddawanych tym rasistowskim praktykom. Zachodnia Australia, rok 1931. W małej osadzie w Jigalong, na skraju pustyni, niedaleko gigantycznego płotu przecinającego z północy na południe australijski kontynent w celu ochrony przed królikami siedzib i pól białych osadników we wschodniej części kraju, mieszkają z matkami i babką trzy dziewczynki: 14-letnia Molly, jej 8-letnia siostra Daisy oraz ich 10-letnia kuzynka Gracie. Wszystkie trzy są pół krwi aborygenkami. Ich biali ojcowie pracowali przy budowie płotu, ale zakończywszy pracę odjechali w siną dal. Dzieci zostały z matkami. Mający swoją siedzibę w Perth A.O. Neville, stanowy komisarz ds. aborygenów, skrupulatnie wywiązuje się z realizacji ustawy o ochronie czystości rasowej. Jego uwagi nie umknie żadne dziecko z mieszanych rodziców. Neville nakazuje więc miejscowemu policjantowi Riggsowi, aby odebrał Molly, Gracie i Daisy ich matkom i odesłał do oddalonego o 1200 mil ośrodka Moore River prowadzonego przez zakonnice. Mimo błagań i łez matek rozpaczliwie broniących swoich córek, dziewczynki zostają schwytane i odwiezione samochodem do Moore River. Tam dostają jednakowe ubrania i buty i rozpoczyna się codzienny dryl. Molly, Daisy i Gracie nie pojmują sensu działań dorosłych, tęsknią za domem i bliskimi. Najstarsza Molly próbuje się buntować, ale przykład surowo karanych za nieposłuszeństwo koleżanek uświadamia jej, że w ten sposób nic nie wskóra. Dziewczynka postanawia więc uciec. Zabiera ze sobą siostrę i kuzynkę i wszystkie trzy ruszają przez pustynię w stronę domu. Ich całe "wyposażenie podróżne" stanowi umiejętność życia w zgodzie z naturą, korzystania z jej dobrodziejstw, czytania jej znaków. Niestety, w ślad za małymi uciekinierkami Neville wysyła aborygeńskiego tropiciela, wykorzystującego przeciw nim te same zdolności. Niezrażone jednak pościgiem, odległością czy palącym słońcem dziewczynki uparcie wędrują przed siebie, mając za jedyny drogowskaz najdłuższy na świecie płot. 21:45 AEROSMITH: ROCKS DONINGTON 2014 (AEROSMITH: ROCKS DONINGTON 2014) Koncert, 104 min, Wielka Brytania, 2014 Reżyseria: Dick Carruthers Wykonawcy: Aerosmith Aerosmith Rocks Donington to nie jest zwykły koncert. To prawdziwa eksplozja talentów i najlepsze świadectwo rock and rolla przedstawione przez pięć gwiazd - Stevena Tylera, Joego Perry'ego, Brada Whitforda, Toma Hamiltona i Joeya Kramera. Aerosmith podczas swojego występu na Download Festival zaprezentowali swoje największe hity. 23:40 SEANS KULTOWY - EGZORCYSTA (EXORCIST, THE) Horror, 117 min, USA 1973 Reżyseria: William Friedkin Scenariusz na podstawie własnej powieści: William Peter Blatty Aktorzy: Ellen Burstyn, Max von Sydow, Lee J. Cobb, Kitty Winn, Jack MacGowran, Jason Miller, Linda Blair, William O'Malley, Barton Heyman, Peter Masterson, Robert Symonds i inni Osiem nominacji do nagrody Oscara (za najlepszy film, reżyserię, scenografię, zdjęcia, montaż oraz dla aktorów drugoplanowych - Ellen Burstyn, Jasona Millera, Lindy Blair). Złote statuetki przyznano za scenariusz i dźwięk. Dzieło Williama Friedkina, twórcy m.in. "Francuskiego łącznika", to jeden z najgłośniejszych horrorów w historii kina. Powstał według bestselleru "Egzorcysta" Williama Petera Blatty. W ciągu niespełna trzech lat książka doczekała się ponad 20 wydań, chociaż początkowo autor miał ogromne kłopoty z jej opublikowaniem. Teologiczny dreszczowiec osiągnął nie spotykany sukces, przez 55 tygodni zajmował czołowe miajsca na rankingowej liście "New York Timesa" i został przetłumaczony na wiele języków. Krytyka prześcigała się w pochwałach, a recenzent "Los Angeles Magazine" zaliczył powieść do arcydzieł literatury światowej. Premierze filmu towarzyszyła wielka kampania reklamowa, na którą producenci wydali fortunę. Ogromne sumy pochłonęły również zdjęcia. Cały koszt filmu z zaplanowanych początkowo 4 milionów dolarów wzrósł do 11 milionów. Inwestycja się jednak twórcom opłaciła. "Egzorcysta" przyniósł rekordowe zyski z dystrybucji. Kiedy film wszedł na ekrany amerykańskich kin, już od świtu ustawiały się tasiemcowe kolejki. "Jestem w branży 47 lat, ale nigdy nie przeżyłem czegoś takiego" - zwierzał się reporterowi kierownik kina w Los Angeles. Na każdym seansie mdlało po kilku widzów, inni w panice uciekali do wyjścia, w ciemnej sali słychać było okrzyki przerażenia. Podobne sceny rozgrywały się podczas projekcji w Nowym Jorku i innych miastach, o czym pisała prasa, prześcigając się w sensacyjnych doniesieniach. Widzowie wymiotowali, przeżywali szok, doznawali ataku serca, jakiś młody mężczyzna po seansie uciekł do kościoła, sądząc, że jest opętany przez szatana. Zanotowano przypadki poronień, a przed jednym z bostońskich kin stale czuwała karetka pogotowia. Mimo to chętnie płacono słone ceny konikom, byle obejrzeć film. Wielu próbowało wejść na seans, przekupując personel nawet studolarowym banknotem. Dziś już film wywołuje mniejsze emocje, nadal jednak zadziwia efektami specjalnymi i perfekcją realizacji. Główną bohaterką jest 12 - letnia Regan, ofiara szatana. Zagrała ją Linda Blair, która nosiła szkła kontaktowe, a makijaż z masy plastycznej miał zniekształcać rysy, upodabniając jej twarz do szatańskiego oblicza. Pokój Regan urządzono w specjalnej, olbrzymiej lodówce, by w mroźnym powietrzu zaznaczyć oddechy diabelskiego dziecka i egzorcysty wypędzającego zeń diabła. W scenach, w których głowa Lindy przekręca się dookoła, zastąpił bohaterkę manekin, napędzany elektrycznym motorkiem. Realizmem szokowała także scena, w kórej dziewczynka wypluwa szatańską zielonkawą substancję. W rzeczywistości była to zupa groszkowa przepływająca przez rurki ukryte pod maską na twarzy. Magicy od efektów specjalnych zadbali również o potęgujące grozę przeraźliwe dźwięki. Aktorka Chris McNeil (Ellen Burstyn) zaniepokojona dziwnym zachowaniem córki zwraca się o pomoc do lekarzy. Wyniki badań potwierdzają wstępną diagnozę, że Regan jest całkowicie zdrowa. Tymczasem stan dziewczynki się pogarsza. Kiedy aktorka wraca z planu zdjęciowego do domu, córka nagle atakuje matkę, która jest zmuszona przywiązać ją do łóżka. Zdesperowana Chris teraz szuka pomocy u młodego księdza, ojca Karrasa (Jason Miller). On dochodzi do wniosku, że Regan opętał szatan. Chcąc wypędzić z niej diabła, Karras wzywa doświadczonego egzorcystę, ojca Merrina 01:50 CZŁOWIEK I CHLEB Film animowany, 6 min, Polska, 1997 Reżyseria: Ryszard Czekała Zdjęcia: Tomasz Wolf Aktorzy: Ryszard Czekała Film będący pochwałą ludzkiej gotowości do podejmowania niekończących się wyzwań losu. Otrzymywany codziennie bochenek chleba więzień przeznacza na zalepianie tysięcy dziur w murach celi. Mieszkają w nich działające na nerwy ruchliwe insekty, które przemykają nieustannie z otworu do otworu. Kiedy dzieło jest skończone, więzień nieoczekiwanie zostaje przeniesiony do innej celi. Trzymany w dłoniach nowy bochenek chleba zastyga dramatycznie w pół drogi do ust: mury tej celi również usłane są tysiącami dziur. 02:00 ZNAKI Film animowany, 8 min, Polska, 1981 Scenariusz: Jerzy Kumala Zdjęcia: Krzysztof Stawowczyk Wycinankowa animacja ucznia Kazimierza Urbańskiego. Jej bohater pewnego dnia budzi się, a nad swoją głową widzi dziwne kręgi przypominające wirującą aureolę. Ten znak wyróżnia go spośród reszty ludzi z jego społeczności. Staje się "innym" i zostaje wykluczony. 02:05 INNY Film animowany, 4 min, Polska, 2018 Reżyseria: Marta Magnuska Scenariusz: Marta Magnuska, Paulina Lewicka Muzyka: Anna Nowak Krótki film animowany. W oczekiwaniu na tajemniczego gościa, zgromadzeni snują przypuszczenia, jak wygląda i kim jest obcy. Nieznajomy materializuje się w ich wyobraźni, a jego obecność staje się niemal namacalna. Początkowy entuzjazm tłumu ustępuje miejsca uczuciu niepokoju. (źródło: polishshorts.pl) 02:20 URODZENI ARTYŚCI - AGNIESZKA I JANUSZ PRUS Reportaż, 25 min, Polska, 2020 Tym razem Emilia i Redbad odwiedzają warszawską pracownię obuwia artystycznego rodziny Prusów. Jej marka opiera się na wielopokoleniowej tradycji rodzinnej. Janusz Prus szlify zdobywał pod okiem swojego teścia - słynnego, warszawskiego szewca, Brunona Kamińskiego. Córka Janusza, Agnieszka, rzemieślniczą tradycją nasiąkała od dzieciństwa. Po studiach na warszawskiej ASP postanowiła sięgnąć do rodzinnych korzeni. 03:25 WIECZÓR KINOMANA - PO TAMTEJ STRONIE (TOIVON TUOLLA PUOLEN) Czarna komedia, 95 min, Niemcy/Finlandia 2017 Scenariusz i reżyseria: Aki Kaurismäki Zdjęcia: Timo Salminen Aktorzy: Nuppu Koivu, Sherwan Haji, Sakari Kuosmanen, Simon Al - Bazoon, Kaija Pakarinen, Niroz Haji, Ilkka Koivula, Janne Hyytiäinen Czarna komedia osadzona w realiach współczesnej Europy. To historia wielkiej przyjaźni, która rozwija się i trwa ponad podziałami i rasowymi uprzedzeniami. Bohaterem jest mieszkaniec Helsinek, pokerzysta i obwoźny sprzedawca Wikström, który odchodzi od żony. Zapragnie odmienić swoje dotychczasowe życie. Za wyprzedany towar i wygraną w pokera otwiera własną restaurację. Pewnego razu przypadkiem poznaje uciekiniera z Syrii, Khaleda Ali, szukającego siostry Miriam, która zaginęła podczas nielegalnego przekraczania granicy. Prawie cała jego rodzina to ofiary walk o Aleppo. Jemu udało się uciec z kraju ograniętego wojną, stara się o azyl, ale władze fińskie odmawiają. Musi znowu uciekać. Odkrywa go w pobliżu swojej restauracji Wilkstrom, daje mu schronienie i pracę. Choć znajomość między nimi zaczęła się w niezbyt przyjemnych okolicznościach, szybko zapałają do siebie sympatią. Przypadkowe spotkanie zupełnie różnych ludzi, ma swój dalszy ciąg. Między Wikstromem a Khaledem rodzi się wielka przyjaźń na dobre i na złe. Na festiwalu w Berlinie w 2017roku film zdobył nagrodę Srebrnego Niedźwiedzia w kategorii: najlepszy reżyser - Aki Kaurismäki.