TVP Kultura Niedziela, 22.11.2020 07:00 LITURGIA PRAWOSŁAWNA Z CERKWI ZMARTWYCHWSTANIA PAŃSKIEGO W BIELSKU PODLASKIM Sprawozdanie, 80 min, Polska, 2020 Autor: Katarzyna Popławska Cerkiew prawosławna pod wezwaniem Zmartwychwstania Pańskiego w Bielsku Podlaskim jest świątynią konkatedralną metropolity warszawskiego i całej Polski. Liturgię celebrować będzie biskup pomocniczy diecezji warszawsko - bielskiej abp Grzegorz (Charkiewicz) w asyście duchowieństwa parafialnego. Bielsk Podlaski jest miasteczkiem położonym na Podlasiu, posiadającym bogatą historię, w którym tradycja prawosławna stanowi o tożsamości jego mieszkańców. Podczas transmisji Liturgii Świętej wierni będą mogli wysłuchać Pisma Świętego, śpiewów liturgicznych oraz zobaczyć urok bielskiej świątyni. 09:30 OD UCHA DO UCHA - CRACOVIA DANZA - BALET O KAWIE Teatr, 50 min, Polska, 2019 Muzyka: Jan Sebastian Bach Wykonawcy: Balet Dworski Cracovia Danza Spektakl "Balet o kawie" to pełne wdzięku i humoru przedstawienie, w którym tancerze Baletu Dworskiego "Cracovia Danza" w fantazyjnych kostiumach wcielają się m. in. w elementy serwisu kawowego, a dzieci ze szkół baletowych występują jako ziarenka kawy. Choreografia stworzona została przez Romanę Agnel na bazie kroków oraz figur tańca barokowego, a także elementów ówczesnej pantomimy do muzyki Jana Sebastiana Bacha. Usłyszymy fragmenty jego "Suit orkiestrowych" oraz słynnej "Kantaty o kawie", do której tematu nawiązuje przedstawienie. "Balet o kawie" to jedna z najpopularniejszych inscenizacji Baletu "Cracovia Danza". 10:35 CZARNA ŻMIJA - SEZON 4, ODC. 1 (BLACK ADDER) Serial komediowy, 29 min, Wielka Brytania, 1989 Reżyseria: Richard Boden Scenariusz: Richard Curtis, Ben Elton Aktorzy: Rowan Atkinson, Tony Robinson, Hugh Laurie, Stephen Fry "Czarna Żmija" to podróż, z dużym przymrużeniem oka, przez historię Wielkiej Brytanii. Przewodnikami od siedmiu boleści są kolejni Edmundowie Czarne Żmije oraz ich służący, Baldrickowie. Seria czwarta zaczyna się w roku 1917. Edmund Czarna Żmija jest kapitanem wojsk brytyjskich podczas I Wojny Światowej. Tym razem Baldrick jest szeregowcem, a porucznikiem - głupcem Hugh Laurie, książę Walii z serii III. Wszyscy walczą w okopach na pierwszej linii frontu we Francji. Jest rok 1917. Kapitan Czarna Żmija zwabiony obiecaną nagrodą, czyli wycieczką do Paryża, podejmuje się namalować propagandowy obrazek z frontu na okładkę londyńskiego pisma. Zamiast nagrody "artyści" zostają posłani na front. Czarna Żmija wykręca się jak zwykle i zostaje kucharzem generała. 11:15 CZARNA ŻMIJA - SEZON 4, ODC. 2 (BLACK ADDER) Serial komediowy, 29 min, Wielka Brytania, 1989 Reżyseria: Richard Boden Scenariusz: Richard Curtis, Ben Elton Aktorzy: Rowan Atkinson, Tony Robinson, Hugh Laurie, Stephen Fry W okopach, na pierwszej linii frontu tkwią dwa miliony żołnierzy w głodzie i poniewierce. Kapitan Czarna Żmija dostaje rozkaz ataku w samobójczej operacji. Udaje wpierw, że nie słyszy go przez telefon, a potem zjada pocztowego gołębia z rozkazem. A za to grozi kara śmierci. 11:50 IMPERATYW - PROFESOR MIECZYSŁAW TOMASZEWSKI Film dokumentalny, 31 min, Polska, 2016 Reżyseria: Tomasz Wolski Zdjęcia: Tomasz Wolski Kameralny portret Mieczysława Tomaszewskiego - muzykologa, światowego autorytetu w dziedzinie muzyki Chopina, znawcy muzyki romantycznej. 12:25 AJTIA O TYM, DLACZEGO DIABEŁ KULEJE Film animowany, 5 min, Polska, 2020 Reżyseria: Katarzyna Zimnoch, Paweł Kleszczewski Scenariusz: Katarzyna Zimnoch, Paweł Kleszczewski Wykonawcy: Agnieszka Jaworska, . Kapela Ficka I Blachury Krótki film animowany. Dawno dawno temu na rajskich pastwiskach Pan Bóg wypasał swoje owce. Diabeł pasący niedaleko stado swych kóz, zapragnął odebrać Bogu zwierzęta - tak zaczyna się fabuła film animowanego "Ajtia o tym, dlaczego diabeł kuleje", która została oparta na ludowej bajce ajtiologicznej tłumaczącej ten fakt z życia diabła w swoisty sposób, pełen humoru i ludowej mądrości. Bajki ajtiologiczne (ajtie) stanowią jeden z najbardziej oryginalnych i atrakcyjnych aspektów polskiej kultury ludowej, są to często bardzo humorystyczne opowieści, które na zdrowy chłopski rozum tłumaczą świat, jego powstanie i zasady nim kierujące. Bohaterami tych opowieści są postacie znane z wyobraźni ludowej, takie jak: baba, dziad, diabeł, pies, św. Piotr czy Judasz. Film został zrealizowany w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Kultura w sieci. W warstwie muzycznej wykorzystane zostały oryginalne przykłady muzyki karpackiej. Głos lektorki wystylizowany został na gwarę żywiecką przez aktorkę pochodzącą z okolic Żywca, Agnieszkę Jaworską. (opis producenta) 13:15 CHARTUM (KHARTOUM) Dramat, 123 min, Wielka Brytania/USA 1966 Reżyseria: Basil Dearden Scenariusz: Robert Ardrey Zdjęcia: Edward Scaife Muzyka: Frank Cordell Aktorzy: Charlton Heston, Laurence Olivier, Richard Johnson, Ralph Richardson, Alexander Knox, Johnny Sekka, Nigel Green, Michael Hordern, Hugh Williams, Douglas Wilmer i inni Nominowany do Oscara za scenariusz film zainspirowany wydarzeniami z historii Imperium Brytyjskiego. Portret legendarnego Anglika, generała Sir Charlesa Gordona tłumiącego powstanie Al - Mahdiego w Sudanie. Zginął z rąk mahdystów 26 stycznia 1885 roku w walkach o Chartum. Ogromny budżet filmu pozwolił zgromadzić na planie filmowym gwiazdorską obsadę. W znakomitych rolach charyzmatycznych przywódców wystąpili Charlton Heston (Oscar za "Ben Hura") oraz Laurence Olivier jako Mahdi, arabski przywódca religijny, który w imieniu proroka Mahometa ogłosił świętą wojnę przeciwko niewiernym. Zderzenie dwóch światów, religii, kultur i dwóch wielkich indywidualności. Konfrontacja zachodniej cywilizacji z fanatycznymi wyznawcami islamu - to temat dziś niezwykle aktualny. Obok dobrego aktorstwa za największe walory epickiego dzieła Basila Deardena krytyka uznała wysmakowane plastycznie zdjęcia kręcone w Egipcie i słynnym angielskim Pinewood Studios oraz nienaganną reżyserię. Angielski reżyser uchodził w środowisku filmowym za profesjonalistę i wzór "angielskości" - twórcę sumiennego, kompetentnego, skrupulatnego. Zmarły tragicznie w wypadku samochodwoym w 1971 r. Dearden w swojej trzydziestoletniej karierze nakręcił około 40 filmów, a do najbardziej znanych należą: "Zajazd na rozdrożu", "Niebieska lampa", "Safira", "Liga dżentelmenów", "Najmniejsze widowisko świata", "Cichy wspólnik", "Maskarada szpiegów", "Tylko wtedy, gdy się śmieję". Rok 1883, Sudan. Tajemniczy wizjoner Mahdi, czyli Zbawca, ogłasza świętą wojnę przeciwko niewiernym, skupiając wokół siebie pustynne plemiona. Przeciwko fanatycznemu wyznawcy Mahometa rusza 10 - tysięczna armia egipska dowodzona przez zawodowego oficera brytyjskiego, pułkownika Hicksa. Jednak grupa arabskich wojowników uzbrojonych jedynie we włócznie zwycięża nowoczesną armię. Wyposażeni w zdobyczną broń mahdyści zagrażają Chartumowi. Na wieść o sromotnej klęsce pułkownika Hicksa i maskarze jego żołnierzy, brytyjski premier William Gladstone (Ralph Richardson), chcąc uniknąć dalszego rozlewu krwi, decyduje się wysłać do Sudanu jedynie generała Charlesa Gordona z rozkazem wyprowadzenia z Chartumu egipskiej ludności cywilnej. Generał Gordon wyrusza z Anglii statkiem wraz ze swym nowo mianowanym zastępcą, pułkownikiem Stewartem (Richard Johnson). Generał wjeżdża do Chartumu owacyjnie witany przez miejscową ludność, to dzięki niemu zniesiono w Sudanie niewolnictwo. Wkrótce spotyka się z Mahdim, który odrzuca propozycję wypuszczenia Egipcjan z Chartumu. Zamierza złożyć miasto w ofierze Mahometowi. Zginą mężczyźni, kobiety i dzieci, a ulice zamienią się w potoki krwi. Chce prowadzić świętą wojnę, dopóki cały islam nie uzna jego nauk. W imię swego Boga i religii nie zawaha się wyrżnąć wszystkich Egipcjan i Sudańczyków. Wobec ogromnego zagrożenia generał Gordon otrzymuje rozkaz powrotu do Londynu. Ale on podobnie jak Mahdi zaciekle broni swych przekonań religijnych i nie podda się. W zamian wysyła Stewarta, który ma przekonać rząd o niebezpieczeństwie. Przyparty do muru premier Gladstone wysyła z odsieczą wojska brytyjskie. 15:30 KROMER FESTIVAL BIECZ 2020 - PROMITAT ETERNO / NIGUNIM Koncert, 69 min, Polska, 2020 Koncert zrealizowany w ramach edycji KROMER FESTIVAL BIECZ 2020. Bastarda Trio (Polska) Paweł Szamburski klarnet Michał Górczyński klarnet kontrabasowy Tomasz Pokrzywiński wiolonczela barokowa Repertuar koncertu tria Bastarda łączy w sobie dwa programy, które odzwierciedlają dwa oblicza Biecza. Z jednej strony muzycy podejmą wątek muzyki średniowiecznej z czasów świetności miasta Korony, a konkretnie pieśni i motetów Piotra Wilhelmiego z Grudziądza (1392 ok. 1480), jednego z pierwszych kompozytorów tworzących na terenach Polski oraz Europy Środkowej i Wschodniej. Z drugiej utwory zaczerpnięte z najnowszego wydawnictwa zespołu nawiązują do ważnej, żydowskiej historii miasta i tradycyjnych pieśni grupowych, które dziś, zarówno w czasach izolacji, jak i powojennej demografii Biecza zyskują wymiar niemal symboliczny. Repertuar Fragmenty i improwizacje na tematy z albumów "Promitat eterno" i "Nigunim". 17:15 NIEDZIELA Z...ROLAMI HANKI BIELICKIEJ Dysk./wywiad/debata, 41 min, Polska, 2020 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadząca) Kolejny odcinek cyklicznego programu "Niedziela z..." poświęcony jest Hance Bielickiej. Była jedną z najbardziej charakterystycznych i barwnych postaci polskiej sceny teatralnej. Nazywana "królową estrady i kabaretu" oraz "mistrzynią monologu". Największe sukcesy odniosła w warszawskim Teatrze Syrena, z którym była związana przez ponad czterdzieści lat. Prowadząca program Katarzyna Sanocka będzie wspominała artystkę wraz z zaproszonymi do studia gośćmi. 18:10 NIEDZIELA Z... ROLAMI HANKI BIELICKIEJ - DZISIAJ, JUTRO, ZAWSZE - HANKA BIELICKA. WIECZÓR JUBILEUSZOWY - GOOD BYE REVUE Artystyczne/estradowe (widowisko), 49 min, Polska, 2002 Reżyseria: Nina Terentiew Scenariusz: Hanka Bielicka, Nina Terentiew Wykonawcy: Stanisław Szelc, Hanka Bielicka, Tadeusz Ross, Tomasz Stockinger, Hanna Banaszak, Tadeusz Drozda, Artur Żmijewski Wielki jubileuszowy koncert prezentujący całokształt artystycznych dokonań Hanki Bielickiej, pierwszej damy stołecznej estrady, legendy powojennej rozrywki. Pretekstem do przypomnienia najlepszych, najbardziej popularnych monologów artystki, było sześćdziesięciolecie jej pobytu w Warszawie. Program był hołdem składanym królowej kabaretu, jej wspaniałemu poczuciu humoru i niespożytej witalności. Obok bohaterki wieczoru na scenie Teatru Polskiego wystąpiła plejada gwiazd: Irena Santor, Hanna Banaszak, Ewa Śnieżanka, Bohdan Łazuka, Jerzy Połomski, Tomasz Stockinger, balet Małgorzaty Potockiej i wiele innych. Pierwsza część widowiska, "Good Bye Revue", nawiązywała do klimatu najznakomitszych przedwojennych rewii i kabaretów stołecznych, jak Morskie Oko, czy Qui Pro Quo. Wspaniałe monologi jubilatki przeplatane były najsłynniejszymi przebojami z tego okresu, m.in. piosenkami Hanki Ordonówny - "Na pierwszy znak" i "Zapomniana melodia", wiązanką utworów Mieczysława Fogga ze słynnym "Warszawo, ty moja Warszawo" oraz wieloma innymi, by wspomnieć choćby "To ostatnia niedziela", "Całuję twoją dłoń, madame", "Nasza jest noc" i "Schody, schody, schody". Jak na prawdziwą rewię przystało, nie zabrakło girls i piór. Podczas okolicznościowego koncertu nie zabrakło prezentów i niespodzianek dla jubilatki. Firma Blikle wzbogaciła swoje menu o nowy deser nazwany na cześć artystki "Pani Hanka". Wśród upominków znalazł się m.in. wspaniały kapelusz od Dwójki. 19:05 NIEDZIELA Z...ROLAMI HANKI BIELICKIEJ - GWIAZDY ESTRADY - HANKA BIELICKA Artystyczne/estradowe (widowisko), 40 min, Polska, 1986 Scenariusz: Katarzyna Sobol, Mariusz Malinowski Wykonawcy: Hanna Bielicka Aktorzy: Hanna Bielicka Program zrealizowany został z okazji 50 - lecia pracy artystycznej znakomitej aktorki - Hanki Bielickiej. Złożyły się na niego wspomnienia, fragmenty filmów i ról teatralnych, urywki z programów telewizyjnych. Kamera towarzyszy aktorce w wędrówce po Warszawie, ukazując miejsca związane z przebiegiem jej kariery artystycznej. 20:00 PRZYGODY BARONA MUNCHAUSENA (THE ADVENTURES OF BARON MUNCHAUSEN) Film fantasy, 121 min, Wielka Brytania/Niemcy 1988 Reżyseria: Terry Gilliam Scenariusz: Charles McKeown, Terry Gilliam Zdjęcia: Giuseppe Rotunno Muzyka: Michael Kamen Aktorzy: John Neville, Sarah Polley, Eric Idle, Charles McKeown, Jack Purvis, Uma Thurman, Jonathan Pryce, Oliver Reed, Robin Williams i inni "Uczta dla oczu", "film prześliczny - czysta poezja" - pisali recenzenci o dokonanej przez Terry'ego Gilliama ekranizacji przygód barona Munchhausena. Zrealizowana z rozmachem opowieść z udziałem międzynarodowych gwiazd i 8 tysięcy statystów, wyrafinowana plastycznie, pełna surrealistycznego humoru, a zarazem życiowej mądrości. Bogactwo wizualne filmu to zasługa tyleż pomysłów reżysera, co realizującego jego (i własne) wizje scenografa Dante Ferrettiego, zdobywcy 3 Oscarów, wieloletniego współpracownika Felliniego. Pod jego kierownictwem zbudowano 67 ogromnych dekoracji. On też znalazł miejsca na zdjęcia: średniowieczno - renesansowe miasteczko Belicte pod Saragossą, zniszczone podczas wojny domowej i nigdy nie odbudowane oraz plaże hiszpańskiej miejscowości Almeria. Sceny we wnętrzach powstały w wytwórni Cinecitta. Tytułowy baron to postać autentyczna. Żyjący w latach 1720 - 97 Karl Friedrich Hieronymus von Munchhausen, niemiecki oficer na żołdzie rosyjskim, walczył z Turkami, po czym osiadł w Hanowerze, gdzie zabawiał się opowiadaniem przy winie, w gronie przyjaciół, swoich wojennych i myśliwskich przygód. Ich całkowite nieprawdopodobieństwo, przeplatane ironicznymi obserwacjami, zyskało mu wielką popularność, stał się bohaterem ludowej legendy. Przyjaciel gawędziarza fantasty, Rudolf Erich Raspe, który zbiegł do Anglii, spisał i wydał w 1785 r. angielską wersję przygód barona. W rok później poeta Gottfried Burger ogłosił przerobiony i poszerzony przekład niemiecki. Akcja filmu rozpoczyna się w bliżej nieokreślonym europejskim mieście obleganym przez Turków. Przeważające siły wroga stale nacierają, miasto obraca się w rumowisko. W gruzach teatru, przy akompaniamencie armatniej kanonady, trupa aktorska Henry'ego Salta wystawia "Przygody barona Munchhausena". Mieszkańcy miasta czekają z rezygnacją na śmierć, wypełniając sobie ostatnie godziny oglądaniem widowiska. W trakcie spektaklu na scenie nieoczekiwanie pojawia się prawdziwy bohater sztuki i namawia gorąco widzów, aby nie upadali na duchu i stanęli do walki. Dla zachęty przytacza parę własnych przygód - m.in. opowiada o pobycie na dworze okrutnego sułtana, z którym założył się o własną głowę, że dostarczy mu w godzinę butelkę najprzedniejszego wina - dowodząc, że nawet w ostatniej sekundzie może przyjść ratunek. Ludzie nie chcą go jednak słuchać. Słowom barona daje wiarę jedynie 10 - letnia córeczka szefa trupy aktorskiej, Sally. Baron nakazuje uszyć z bielizny aktorek wielką czaszę balonu i wraz z dziewczynką wyrusza na poszukiwanie swych czterech towarzyszy, obdarzonych nadprzyrodzonymi zdolnościami: Albrecht jest najsilniejszy na świecie, Berthold mknie niczym wiatr, Adolphus widzi dalej niż luneta, a Gustavus ma w płucach siłę huraganu. Przy ich pomocy - zapewnia baron - bez trudu uda się odeprzeć turecki atak. Poszukując współtowarzyszy on i Sally przeżywają dziesiątki przygód: docierają na Księżyc i do podziemnego królestwa Wulkana, wpadają do brzucha wielkiej ryby, skąd baron wydobywa się drażniąc morskiego potwora tabaką, później wyciąga się sam za włosy z morskiej głębiny, lata nad Turkami na armatniej kuli itd. Kiedy wreszcie odnajduje dawnych kompanów, okazuje się, że są starzy i zmęczeni i nie w głowie im przygody. Trzeba będzie całej siły perswazji barona i usilnych nalegań małej Sally, niespokojnej o los bliskich, by jeszcze raz zdecydowali się podjąć trud. 22:40 KOSMOS (COSMOS) Dramat, 97 min, Francja, 2015 Reżyseria: Andrzej Żuławski Scenariusz: Andrzej Żuławski Zdjęcia: Andre Szankowski Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Sabine Azema, Jean - Francois Balmer, Jonathan Genet, Johan Libereau, Victoria Guerra, Clementine Pons Witold i jego przyjaciel Fuchs trafiają do pensjonatu, prowadzonego przez panią Wojtysową. Uwagę bohatera przyciąga siostrzenica Wojtysowej, która na skutek wypadku samochodowego ma nieestetycznie zniekształcone usta. Myśl Witolda zaprząta też napotkany po drodze wróbel powieszony na sznurku. Przyjaciel bohatera zauważa na suficie w ich pokoju znak strzałki, który prowadzi do patyka powieszonego na sznurku analogicznie do wróbla. Witold, zaczyna podejrzewać, że wokół niego rozgrywają się dziwne tajemnicze mistyfikacje, podejrzewa, że ktoś daje mu znaki, których on sam nie potrafi odczytać. Adaptacja powieści Witolda Gombrowicza. (źródło: telemagazyn.pl) 00:45 TERAZ ANIMACJE! - KOMFORT Film animowany, 9 min, Polska, 2018 Reżyseria: Weronika Banasińska Scenariusz: Weronika Banasińska Krótki film animowany. Dziewczyna trafia do tajemniczego miejsca, które okazuję się być jej wnętrzem. Podczas powróży w głąb siebie doznaje głębokiej eksploracji sensorycznej, a ekscytacja tym stanem zamienia się w zaniepokojenie i stres związany z nadmiarem bodźców. Bohaterka więc ucieka w stan dziecięcy - dający bezpieczeństwo, ale i przerażającą bezradność. (opis producenta) 00:55 TERAZ ANIMACJE! - NORMA Film animowany, 7 min, Polska, 2018 Reżyseria: Agata Mianowska Scenariusz: Agata Mianowska Krótki film animowany. Dwie młode dziewczyny próbują sprostać współczesnym kanonom piękna. Każda z nich jest inna, jednak żadna nie czuje się dobrze we własnej skórze. Norma i jej sąsiadka różnymi metodami starają się uzyskać poczucie samoakceptacji. (źródło: polishshorts.pl) 01:00 TERAZ ANIMACJE! - OJEZU Film animowany, 3 min, Polska, 2017 Reżyseria: Betina Bożek Scenariusz: Betina Bożek Wykonawcy: Betina Bożek Krótki film animowany. Film animowany "Ojezu" jest zarówno obrazem świata zauważonego, jak i wykreowanego przez autorkę. Rzeczywistość przedstawiona w filmie jest mocno naznaczona bezwładem, chaosem. Bohaterów animacji cechuje brak chęci do podejmowania jakichkolwiek działań, są bierni i obojętni, niezdolni do kreowania własnej rzeczywistości. Autorka przedstawia świat, który gubi swoje pierwotne kształty, traci swoją tożsamość. Wszystko to łączy tytułowe stęknięcie, czyli "o, Jezu", będące zarówno grymasem, westchnieniem jak i cichym szeptem rozpaczy nad własną niemocą. (opis producenta) 03:00 TATI EKSPRES (TATI EXPRESS) Film dokumentalny, 57 min, Francja, 2015 Reżyseria: Emmanuel Leconte, Simon Wallon Dokumentalny portret Jacques ' a Tati, nazywanego francuskim Charliem Chaplinem. Aktor, reżyser, komik, kontynuator komedii slapstickowej, który wykreował słynną postać Pana Hulot, bohatera większości swoich filmów. Twórca obrazów takich jak m.in. "Dzień świąteczny" (1947), "Mój wujaszek" (1958), "Play Time" (1967), "Wakacje pana Hulot" (1953), "Pan Hulot wśród samochodów" (1971).