TVP Kultura Czwartek, 10.12.2020 Zmiany z dnia 09.12.2020 w stosunku do raportu z dnia 25.11.2020 (dodano pozycję programową) 13:30 ROK 2020 - ODC. 26 Film dokumentalny, 22 min, Polska, 2020 Reżyseria: Kasior Krzysztof Scenariusz: Zasępa Grzegorz Serial dokumentalny poświęcony pandemii wirusa COVID - 19. W tym odcinku głównym bohaterem jest światowej sławy dyrygent i kompozytor filmowy - Jerzy Maksymiuk, który dzieli się z nami swoimi przemyśleniami na temat partytury, dyrygentury i pracy z orkiestrą oraz roli gestu i mowy ciała podczas dyrygowania. W pisaniu muzyki pierwsza nuta powoduje konieczność napisania drugiej, czyli muzyka pisze się właściwie sama, ale ma różne odcienie. I tak Mozart to piękno. Beethoven to dramat, walka. A w muzyce jak i w życiu najważniejsza jest harmonia. I tego mistrzowi niestety ostatnio bardzo brakuje. Drugim bohaterem jest wokalista, kompozytor, a także autor tekstów piosenek - Mieczysław Szcześniak, który opowiada o prawdziwej sztuce w piosence. "Jeśli słuchacze doświadczają w utworze prawdziwej opowieści, to potrafią to docenić. A piosenka to opowiadanie nutami do cudzego wiersza". Mieczysław jest ciekawym świata człowiekiem - lubi doświadczać. Jego ostatnim przeżyciem jest lot ku ziemi po skoku z samolotu. Oczywiście jest wtedy strach, ale ciekawość jest większa od strachu. Muzyka i skoki dobrze się w jego pojęciu uzupełniają. Odwiedzamy też śpiewaczkę operową Alicję Wegorzewską, która odkrywa, że paradoksalnie w dobie pandemii istnieje szansa na powstanie nowego gatunku przedstawienia teatralnego - jednoczesnej gry na dwóch albo wiecej scenach i transmisji tych wydarzeń na tę pierwszą scenę, gdzie obejrza ją widzowie. Możliwe, że też podzieleni na kilka pomieszczeń. Wariantów jest sporo. (dodano pozycję programową) 13:55 TRZECI PUNKT WIDZENIA Dysk./wywiad/debata, 24 min, Polska, 2020 Scenariusz: Dariusz Gawin, Dariusz Karłowicz, Marek Cichocki Wykonawcy: Dariusz Gawin (prowadzący), Marek Cichocki (prowadzący), Dariusz Karłowicz (prowadzący) W kolejnym wydaniu "Trzeciego punktu widzenia": 1. BARBARZYŃCY Rozmowa na temat serialu "Barbarzyńcy" w reżyserii Barbary Eger i Steva Legera. Scenariusz oparty jest na legendzie o Arminiuszu i jego zwycięstwie nad trzema legionami Warusa w lesie Teutoburskim, co otwierało Germanom drogę do zastąpienia Rzymian na scenie historii. Rozważania o współczesnej wymowie serialu i o tym, jak zmienia się narracja historyczna opowiadająca o tożsamości współczesnego niemieckiego narodu. 2. TOTUS TUUS DLA OJCA JACKA SALIJA Nagrody Totus Tuus, przyznawane od 2000 roku ludziom i instytucjom, które w sposób szczególny służą podkreślaniu wartości człowieka, są nazywane polskimi katolickimi noblami. Dziś o przyznaniu Specjalnej nagrody Totus Tuus za całokształt dorobku naukowego, nieoceniony wkład w formowanie katolickich elit oraz pomoc osobom prześladowanym dominikaninowi o. prof. Jackowi Salijowi. Rozmowa poświęcona osobie, jak i dorobkowi Laureata. 3. SEAN CONNERY Pożegnanie zmarłego niedawno słynnego aktora, odtwórcy roli pierwszego w historii Jamesa Bonda, Seana Connery’ego. Rozmowa o postaci aktora i jego najlepszych rolach. (dodano pozycję programową) 18:15 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - DYPTYK WINTERFELDÓW Magazyn, 5 min, Polska, 2020 Reżyseria: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Scenariusz: Anna Zakrzewska, Tomasz Filiks Zdjęcia: Magda Seweryn, Kamil Hasiuk Wykonawcy: Zofia Herman W późnym średniowieczu prywatna modlitwa stała się popularną praktyką wśród osób świeckich. Pomagały w tym niewielkich rozmiarów dzieła sztuki o ograniczonej ikonografii, które skupiały się na najważniejszych osobach świętych. Taką funkcję spełniały także dyptyki modlitewne składające się z dwóch tablic połączonych zawiasami, które można było złożyć jak książkę i zabrać ze sobą w podróż. Dyptyk Winterfeldów, ufundowany przez tę rodzinę w kościele Mariackim w Gdańsku był znacznie większy, nie był typowym dyptykiem modlitewnym, nie nadawał się do zabrania w podróż, był na stałe umieszczony w kaplicy. Jego ikonografia była bardzo rozbudowana, czym przypominała nastawy ołtarzowe. Gotycki dyptyk do II wojny światowej znajdował się w Bazylice Mariackiej w Gdańsku, a po 1945 trafił do zbiorów warszawskiego Muzeum Narodowego gdzie znajduje się do dziś. Opowie o nim Zofia Herman.