TVP Kultura Poniedziałek, 14.12.2020 10:00 REŻYSERZY S.I - SAM PECKINPAH (THE DIRECTORS - SAM PECKINPAH) Film dokumentalny, 45 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl dokumentalny poświęcony najwybitniejszym reżyserom kina. W tym odcinku przyglądamy się twórczości Sama Peckinpaha, jednego z najoryginalniejszych reżyserów kina Hollywood, twórcy antywesternu. W swoich filmach reżyser lubił łamać wszystkie reguły gatunku, dając widzowi nowatorski rodzaj rozrywki. Autor ma na koncie m.in. "Dziką bandę", "Strzały o zmierzchu", "Majora Dundee". 11:00 DORASTANIE - ODC. 1/7 - 1972 Serial społeczno - obyczajowy, 7 odc, 60 min, Polska 1987 Reżyseria: Mirosław Gronowski Scenariusz: Tadeusz Zając Zdjęcia: Ryszard Janowski Muzyka: Przemysław Gintrowski Występują: Cezary Morawski, Dorota Pomykała, Tomasz Dedek, Marcin Sosnowski, Wojciech Pokora, Wojciech Adamczyk, Marek Bargiełowski, Dariusz Biskupski, Adam Ferency, Piotr Grabowski, Mieczysław Hryniewicz, Marek Kondrat, Krzysztof Kumor, Piotr Machalica, Bogusław Sochnacki i i inni Debiut telewizyjny Mirosława Gronowskiego, znanego wcześniej z interesujących filmów dokumentalnych i budzącej wiele emocji i kontrowersji kinowych "Weryfikacji". Serial "Dorastanie" opowiada o trzech młodych ludziach - inteligencie, robotniku i rolniku, których połączyło wspólne zamiłowanie do sportu. W siedmioodcinkowym cyklu Gronowski nakreślił ich dzieje od roku 1972 po 1980. W tym czasie bohaterowie startują w dorosłe życie, zakładają rodziny, doświadczają smaku pierwszych sukcesów i porażek. Ich energia, pragnienie przekształcania świata, poczucie sprawiedliwości, wrażliwość moralna, lecz także niecierpliwość oraz brak doświadczenia zderzają się z obojętnością, cynizmem i oportunizmem starszych. Witalność i idealizm natrafiają na barierę skostniałych układów i nieformalnych, niejasnych powiązań. Młodzi bohaterowie czują, że są sobie nawzajem potrzebni. Wspierają się w ciężkich chwilach, ich przyjaźń dojrzewa wraz z nimi. Serial otrzymał wyróżnienie jury na festiwalu w Chianciano (Włochy) w 1988 roku. Tadeusz Leszkiewicz przygotowuje się do pracy doktorskiej. Proponowany przez niego temat: "Partia Kongresowa pod przewodnictwem Indiry Gandhi" zostaje odrzucony przez promotora. Jako specjalista od spraw brytyjskich proponuje on młodemu doktorantowi, by wybrał temat z tej właśnie dziedziny. Mimo niesprzyjającej atmosfery na uczelni Leszkiewicz buntuje się i szuka innego promotora. Zajęty pracą zaniedbuje swoją dziewczynę Baśkę - studentkę wydziału dziennikarskiego. Coraz rzadziej bywa też na treningach siatkówki w miejscowym klubie "Tęcza". Tymczasem pojawia się tam nowy zawodnik - dziewiętnastoletni robotnik Jan Braniak. Leszkiewicz pomaga mu zaaklimatyzować się w zespole. Udaje mu się też znaleźć nowego promotora. Niestety jest nim docent Koliński, źle widziany przez władze uniwersytetu. Praca doktorska Leszkiewicza staje pod znakiem zapytania. 12:10 DORASTANIE - ODC. 2/7 - 1972 - 1973 Serial społeczno - obyczajowy, 57 min, Polska 1988 Reżyseria: Mirosław Gronowski Scenariusz: Tadeusz Zając Zdjęcia: Ryszard Janowski Występują: Cezary Morawski, Adam Ferency, Tomasz Dedek, Renata Domagała, Anna Kazimierczak, Dorota Pomykała, Andrzej Zieliński, Ryszard Borsucki, Piotr Brzeziński, Andrzej Chudy, Marek Frąckowiak, Antonina Girycz, Marcin Gębicz, Jerzy Janeczek, Michał Juszczakiewicz, Jacek Kałucki, Sławomir Kus, Andrzej Malec, Janusz Mond, Janusz Paluszkiewicz, Wojciech Pokora i inni Jesienią 1972 roku Leszkiewicz rozpoczyna pracę w szkole podstawowej w Kobylnicy. Jego sposób nauczania już od pierwszej lekcji wyraźnie różni się od miejscowej "normy". Młody nauczyciel stara się nawiązać z dziećmi bliższy kontakt, uczy je przede wszystkim samodzielnego myślenia. Eksperymenty pedagogiczne Leszkiewicza budzą początkowo nieufność, a wkrótce niechęć reszty nauczycieli. Pewnym wyjątkiem jest jedynie polonistka. Młody zapaleniec nie zadowala się wyłącznie nauczaniem. Prowadzi też bibliotekę i miejscowy dom kultury. Jednak wszelkie próby zmian w życiu wsi kończą się niepowodzeniem. Sprawnie przebiega jedynie organizacja drużyny siatkówki. Jest to w dużej mierze zasługa miejscowego chłopaka - Kuli. Tymczasem w szkole odbywa się wizytacja. Wbrew oczekiwaniom metody pracy Leszkiewicza zostają ocenione pozytywnie. Mimo to dyrektor szkoły, dzięki prywatnym koneksjom sprawia, że angaż młodego nauczyciela nie zostaje przedłużony. Dzieci przyjmują tę wieść ze szczerym żalem, grono nauczycielskie oddycha z ulgą. 13:15 SZTUKA ADWENTU Magazyn, 5 min, Polska, 2020 Cykl adwentowy to seria 10 odcinków poświęconych tematyce przygotowania do Bożego Narodzenia. Przypominając dzieła wybitnych malarzy i kompozytorów, pokazujemy, jak ważnym motywem w sztuce jest ten szczególny czas. Wśród przypominanych przez nas dzieł znajdą się między innymi kompozycje Jana Sebastiana Bacha czy Wojciecha Kilara. Bliżej przyjrzymy się także takim dziełom jak Wigilia na Syberii 1892 Jacka Malczewskiego czy freskowi Boże Narodzenie Jerzego Nowosielskiego. Każde z dzieł będzie interpretowane przez wybitnych znawców tematu. Swoimi przemyśleniami podzielą się bp Michał Janocha, ks. Adam Misijuk, prof. Iwona Luba, Romuald Twardowski i Rafał Maciejewski. 13:30 SZLAKIEM KOLBERGA - IZABELA TROJANOWSKA Film dokumentalny, 21 min, Polska, 2019 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Michał Pietrusiewicz Cykl dokumentalny prezentujący znanych polskich muzyków, którzy wyruszają w Polskę szlakiem Oskara Kolberga. Każdy odcinek jest muzyczną podróżą w inny region Polski. Znani muzycy uczą się od artystów ludowych tradycyjnego repertuaru: śpiewają, grają na skrzypcach, akordeonie, tańczą. Pokazują piękno i niepowtarzalność polskiej muzyki ludowej. Razem z Izabelą Trojanowską, piosenkarką i aktorką, wyruszamy w region Opoczyński. Czy nauka przyśpiewek sprawi kłopot artystce? Nauczycielem i przewodnikiem po miejscowej muzyce tradycyjnej będzie znakomity skrzypek i śpiewak ludowy Roman Wojciechowski. Wizyta tak znanej artystki będzie wielkim przeżyciem dla pana Romana. Poznamy również pozostałych członków Kapeli Romana Wojciechowskiego grającego na harmonii trzyrzędowej - Radosława Bińka i grającego na bębnie Bogdana Lipskiego. Czy artyści ludowi poradzą sobie z zagraniem utworu pani Izabeli? 13:55 NIEDZIELA Z...ROLAMI GABRIELI KOWNACKIEJ Dysk./wywiad/debata, 40 min, Polska, 2020 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Wykonawcy: Marta Perchuć - Burzyńska (prowadzący) Kolejny odcinek cyklicznego programu "Niedziela z..." poświęcony jest Gabrieli Kownackiej. Zadebiutowała rolą Zosi w "Weselu" Andrzeja Wajdy. Od początku swojej kariery aktorskiej miała świetne notowania u krytyków i publiczności. W 1975 roku otrzymała nagrodę im. Zbyszka Cybulskiego za rolę w dwóch widowiskach telewizyjnych, "Po upadku" i "Osaczony" oraz za rolę w filmie "Trędowata". Podczas XI Lubuskiego Lata Filmowego została uznana za najpopularniejszą aktorkę sezonu. Najważniejsza rola to Anita w filmie "Hallo Szpicbródka, czyli ostatni występ Króla Kasiarzy". Widzowie zapamiętali aktorkę m.in. jako Dorotę w serialu "Matki, żony i kochanki". Największą popularność przyniosła jej rola Anki w serialu komediowym "Rodzina zastępcza". Aktorka zmarła 30 listopada 2010 roku. 14:50 MNICH Z MORZA Film dokumentalny, 67 min, Polska, 2014 Reżyseria: Rafał Skalski Scenariusz: Rafał Skalski Zdjęcia: Filip Drożdż TUM jest młody, studiuje popularny ekonomiczny kierunek, mieszka w Bangkoku, i dopiero zaczyna samodzielne życie bez pomocy rodziców. Żyje szybko i korzysta z życia - codziennością są imprezy ze znajomymi, dyskoteki, przygody z przypadkowo poznanymi dziewczynami W Tajlandii 20 - letni chłopak w oczach większości społeczeństwa staje się pełnoprawnym mężczyzną dopiero, gdy zostanie mnichem. Z tego powodu około 70 procent młodych mężczyzn co roku wstępuje do buddyjskich świątyń - watów. Zazwyczaj tylko na kilka tygodni. Młodzi mężczyźni idą do klasztorów, aby się wyciszyć, nauczyć się medytacji, ale także, aby rodzina w końcu dała spokój i by zyskać w oczach przyjaciół i znajomych ze studiów, z pracy. Większość męskich rówieśników Tuma spełniło już swój społeczno - kulturowy obowiązek. Tum nie został jeszcze mnichem, gdyż uważał, że przy swoim bardzo aktywnym trybie życia nie ma na to czasu. Nasz bohater rozumie, że wyświęcenie na mnicha poprawiłoby karmę jego matki - powinien to zrobić głównie dla niej. Niedawno jednak Tum uświadomił sobie, że pobyt w klasztorze przede wszystkim pomógłby mu odnaleźć w życiu CEL. Tum decyduje się zostać mnichem w klasztorze Wat Khun Samut Trawat pod Bangkokiem. Jest to klasztor zatopiony w wodzie. Znajduje się on w wiosce od 20 lat zalewanej przez ocean na skutek globalnego ocieplenia. Każdego roku poziom wody podnosi się o kilkanaście centymetrów. Klasztor jest ostatnim budynkiem, który nie został przeniesiony w głąb lądu. Czas bycia mnichem jest kompletnie różny od codziennego życia Tuma, które widzieliśmy wcześniej. Teraz dni w klasztorze upływają mu na medytacji, wyciszaniu się, zbieraniu jałmużny w okolicznej wiosce. Wraz z bohaterem poznajemy pozostałych mnichów żyjących w klasztorze, w tym opata klasztoru, który jest przeciwny idei "krótkoterminowych mnichów", ale musi ich gościć, bo tak stanowi prawo. Poprzez Tuma obserwujemy codzienne zmagania mieszkańców klasztoru z niszczycielską naturą oraz relacje z mieszkańcami wioski. Jak Tum dostosuje się do życia w klasztorze? Czy, tak jak sobie postanowił, dwa tygodnie wystarczą, by odnaleźć cel w życiu? 16:15 WRONY Dramat, 63 min, Polska 1994 Scenariusz i reżyseria: Dorota Kędzierzawska Zdjęcia: Artur Reinhart Muzyka: Włodzimierz Pawlik Wykonawcy: Karolina Ostrożna, Kasia Szczepanik, Małgorzata Hajewska, Anna Prucnal, Ewa Bukowska, Krzysztof Grabarczyk, Agnieszka Pilaszewska i inni Poetycka opowieść o samotności i dziecięcych marzeniach. Bohaterka filmu, Mała, wychowywana jest przez samotną matkę, która nie poświęca jej specjalnej uwagi. Dziecko dorasta w ubogim i pustym uczuciowo domu. Wracając pewnego dnia ze szkoły, widzi przez okno, jak jacyś rodzice z czułością zajmują się trzyletnim bodaj dzieckiem. Mała wraca do swego domu, rano mówi do śpiącej matki, że odchodzi, by nie być dla niej ciężarem. Wraca pod dom, w którym poprzedniego dnia widziała scenkę rodzinną. Cierpliwie czeka, a kiedy dziecko pojawia się w końcu przed domem samo, uprowadza je. Maleństwo idzie bez protestu usłyszawszy, że będą się bawić. Razem wędrują przez miasto. Wstępują do kościała, a w końcu docierają do domu Małej. Matki jak zwykle nie ma, Mała próbuje nakarmić swoją podopieczną zupą, ubiera ją w swoje rzeczy. Po jakimś czasie wychodzą ponownie i idą nad morze. Mała znajduje łódkę, którą - jak mówi - popłyną w świat. Noc spędzają na plaży. Następnego dnia dziewczynka odprowadza Maleństwo pod drzwi domu i sama wraca do mieszkania matki, która tym razem jest w domu. Nieśmiało prosi matkę, by ją przytuliła. "Kończąc każdy kolejny film, obiecuję sobie, że w następnym opowiem o ludziach dorosłych - i nic z tego nie wychodzi. Tęsknota do dzieciństwa? Wtedy wystarczyło chłonąć życie, przyszłość czekała nienaruszona. A może po prostu robię filmy o dzieciach, bo lubię z nimi pracować? Są prawdziwe, otwarte" - powiedziała w jednym z wywiadów Dorota Kędzierzawska, autorka "Diabłów, diabłów" i wielu filmów krótkometrażowych. Przy realizacji filmu Kędzierzawska miała kłopoty z obsadą dwóch najważniejsyzch ról. Po dwóch dniach zdjęciowych okazało się bowiem, że wybrana spośród dwóch tysięcy kandydatek dziewczynka grająca Małą nie wytrzymuje psychicznie i fizycznie trudów realizacji. A ponieważ zdjęcia kręcone były w Toruniu, na miejscu trzeba było szukać kolejnej małej aktorki. Po 24 godzinach poszukiwań Dorota Kędzierzawska przypadkowo spotkała na toruńskim rynku dziewczynkę grającą w gumę, która głośno klęła, gdyż coś jej nie wychodziło. To była Karolina Ostrożna i to ona w końcu zagrała w filmie Małą. Po tygodniu pracy okazało się, że trzeba także znaleźć nową odtwórczynię młodszej bohaterki, bowiem wybrana do tej roli dziewczynka tak naprawdę wcale nie chciała grać, chciał tego jedynie jej ojciec. Po wyjeździe taty dziecko odmówiło współpracy. Po radiowym ogłoszeniu przyprowadzono pięć dziewczynek, wśród których była wybrana ostatecznie przez Dorotę Kędzierzawską Kasia Szczepanik. "Wrony" otrzymały w Cannes nagrodę przyznawaną przez Fundację na Rzecz Dzieci Upośledzonych, nagrodę dystrybutorów w Awinionie, Nagrodę Specjalną na festiwalu w Gdyni - wszystkie w roku 1994. 22:05 KRONOS - TANIEC Dysk./wywiad/debata, 28 min, Polska, 2020 W kolejnym odcinku profesor Piotr Nowak wraz z zaproszonymi do studia gośćmi dyskutuje na temat tańca. Taniec jest jedną z najstarszych sztuk, nierozerwalnie związaną z życiem ludzkim. Czy taniec to tylko układ rytmicznych ruchów ciała, skoordynowanych zazwyczaj ze zrytmizowaną muzyką? Czy taniec jest także środkiem porozumiewania się ludzi? 22:45 PANORAMA KINA POLSKIEGO - TATO Dramat, 110 min, Polska 1995 Scenariusz i reżyseria: Maciej Ślesicki Zdjęcia: Maciej Ramlau Muzyka: Przemysław Gintrowski Aktorzy: Bogusław Linda, Dorota Segda, Ola Maliszewska, Teresa Lipowska, Cezary Pazura, Krystyna Janda, Renata Dancewicz, Daria Trafankowska, Bronisław Wrocławski, Krzysztof Kumor, Barbara Sołtysik, Ewa Wawrzoń, Stanisław Brudny, Katarzyna Dowbor, Lew Rywin Dramat rodzinny z nietypową rolą Bogusława Lindy. Akcja filmu toczy się współcześnie. Życie Michała, jego żony Ewy i siedmioletniej córeczki Kasi z pozoru wygląda normalnie. Jednak tylko z pozoru. Pewnego wieczoru Ewa dokonuje samookaleczenia i wybiega na ulicę z krzykiem, że została pobita przez męża. Nazajutrz wyjeżdża do matki i wnosi pozew o rozwód. Michał, początkowo nieco zaskoczony zachowaniem żony, zaczyna się domyślać, że jest ona chora psychicznie. W czasie nielicznych kontaktów z dzieckiem z niepokojem dostrzega na ciele dziewczynki ślady pobicia. Mimo jego protestów sąd przyznaje Ewie prawo do opieki nad dzieckiem. Na niekorzyść Michała przemawia zapracowanie i pociąg do trunków. Jednak upokorzony mężczyzna nie zamierza rezygnować. Jego adwokat zgłasza apelację, on sam zaś udaje się po pomoc do Stowarzyszenia Obrony Praw Ojca. "Tato" jest efektownym debiutem Macieja Ślesickiego, syna znanej kierowniczki produkcji Barbary Pec - Ślesickiej. Film zyskał przychylne recenzje krytyków i "głosującej nogami" publiczności, dzięki której został jedną z najbardziej kasowych polskich produkcji sezonu. Ślesicki udowodnił, że ma autentyczny talent. Ujawnił też - potwierdzoną dwa lata później w "Sarze" - dość silną skłonność do jawnych zapożyczeń, służących swoistej zabawie z widzem. W "Tacie" nietrudno odnaleźć nawiązania do arcydzieł światowego kina, takich jak "Sprawa Kramerów" Roberta Bentona, "Papierowy księżyc" Petera Bogdanovicha, "Brzdąc" Charliego Chaplina, "Casablanca" Michaela Curtiza i "Fatalne zauroczenie" Adriana Lyne'a. To wszakże nie wszystko. Oprócz katalogu cytatów, "Tato" jest również nadzwyczaj sprawnie skonstruowanym kolażem gatunkowym. Jest tu trochę z thrillera, trochę z komedii i sentymentalnego "wyciskacza łez". Bogusław Linda, naczelny twardziel polskiego kina, zaskakuje subtelnością i mistrzostwem w ukazywaniu duchowej ewolucji bohatera, Ola Maliszewska zdumiewa aktorską dojrzałością, a Ślesicki scenarzysta - "uchem" na prawniczy żargon. Wartka akcja i rzadko poruszany w naszej kinematografii problem (walka ojca o dziecko) to kolejne przyczyny powodzenia "Taty" - bodaj najbardziej udanego debiutu od czasów "Vabanku" Juliusza Machulskiego. Liczne nagrody na XX Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, w tym dla Macieja Ślesickiego za reżyserię, dla Bogusława Lindy za pierwszoplanową rolę męską, dla Renaty Dancewicz i Cezarego Pazury za role drugoplanowe i dla Ewy Smal za montaż. 00:50 SCENA MUZYCZNA - KWAŚNY DESZCZ Koncert, 47 min, Polska, 2020 Reżyseria: Małgorzata Kosturkiewicz Wykonawcy: Kwaśny Deszcz, Marek Horodniczy (prowadzący) W kolejnym odcinku "Sceny muzycznej" wystąpi Kwaśny Deszcz. Zespół jest jednym z laureatów konkursu Jazz Juniors 2019, muzycy zdobyli 3. miejsce oraz nagrodę specjalną TVP, której częścią jest koncert w TVP Kultura. Kwaśny Deszcz to trio, w skład którego wchodzą przedstawiciele młodej, niezależnej sceny jazzowej. Zespół tworzą muzycy z Poznania: Kacper Krupa (saksofon tenorowy), Piotr Cienkowski (kontrabas) oraz Stanisław Aleksandrowicz (perkusja). Grają muzykę przeciwstawiającą się mainstreamowi, kreując własne charakterystyczne brzmienie. 01:50 ŻELAZNA KLASYKA - WSTRĘT (REPULSION) Drmat psychologiczny, 100 min, Wielka Brytania, 1965 Reżyseria: Roman Polański Scenariusz: Gerard Brach, Roman Polański Zdjęcia: Gilbert Taylor Muzyka: Chico Hamilton Aktorzy: Catherine Deneuve, Ian Hendry, John Fraser, Patrick Wymark, Yvonne Furneaux, Renee Houston, Helen Fraser, Valerie Taylor, James Villiers "Wstręt" to pierwsza długometrażowa fabuła zrealizowana przez Romana Polańskiego po wyjeździe z Polski. Film powstał za pieniądze brytyjskiej wytwórni Compton, która w połowie lat sześćdziesiątych robiła wiele, by ugruntować swój wizerunek kompanii promującej artystów ambitnych i nietuzinkowych. Chętnie więc zgodziła się finansować produkcję Polańskiego, tym bardziej że Polak miał już na koncie entuzjastycznie przyjęty na Zachodzie "Nóż w wodzie" (nominacja do Oscara) i jako świeżo upieczony emigrant nie miał wygórowanych oczekiwań co do budżetu filmu. Po ustaleniu warunków reżyser zabrał się do pracy. Miał pełną świadomość, jak wiele zależy od efektu jego starań. W rezultacie powstał film, który dziś krytycy zgodnie zaliczają do klasyki dreszczowca i horroru, stawiając go na równi z "Psychozą" Alfreda Hitchcocka czy "Halloween" Johna Carpentera. "Wstręt", choć nie okazał się wielkim sukcesem frekwencyjnym, otrzymał znakomite recenzje. Wychwalano nie tylko reżyserską wirtuozerię i znakomite zdjęcia, lecz także popisową grę dwudziestojednoletniej Francuzki Catherine Deneuve. Zarówno dla niej, jak i dla Polańskiego "Wstręt" stał się przepustką na filmowy Olimp. Fabuła "Wstrętu" jest niezwykle prosta. Młoda Belgijka Carol Ledoux dzieli wraz z siostrą Helen mieszkanie w Londynie. Mimo niewątpliwej urody, Carol nie tylko nie ma chłopaka, lecz także nie potrafi normalnie rozmawiać z mężczyznami. Zamknięta w sobie, pełna seksualnych zahamowań, unika ludzkiego wzroku i towarzystwa. Jej siostra nie zadaje sobie nawet trudu, by zrozumieć dziwne zachowanie dziewczyny. Całkowicie pochłania ją własna osoba i romans z żonatym mężczyzną. Nie wyobraża sobie nawet, że jej głośne jęki rozkoszy słyszy zza ściany Carol, na próżno starająca się zasnąć (tropiciele filmowych ciekawostek ustalili, że "Wstręt" jest pierwszy angielskim filmem, w którym można usłyszeć odgłosy orgazmu). Prawdziwy dramat zaczyna się wszakże z chwilą wyjazdu Helen i jej kochanka na wakacje do Włoch. Carol zostaje w domu sama. Coraz bardziej sparaliżowana przez strach przestaje chodzić do pracy i stopniowo pogrąża się w obłędzie. Tykanie zegara, kapanie wody z kranu urastają w jej świadomości do zwiastunów nieokreślonego, monstrualnego niebezpieczeństwa. Na domiar złego Carol zaczyna mieć halucynacje. Słyszy wyimaginowane kroki na korytarzu, czuje, jak ze ścian nagle wyrastają ręce i obejmują ją za piersi. Zaszczuta przez własną psychikę traci kontakt z rzeczywistością i przestaje odpowiadać za swoje czyny. Niekłamana groza obecna w filmie Polańskiego powstaje wskutek mistrzowsko wcielonego w życie pomysłu realizacyjnego. Widz ogląda bowiem świat przedstawiony na ekranie z punktu widzenia głównej bohaterki. Jej przerażenie i paranoja stają się przez to wyjątkowo realistyczne, odbierane jako coś znajomego, lecz trwożliwie spychanego w podświadomość. Wrażenie potęguje klaustrofobiczna atmosfera utworu. Gros akcji rozgrywa się przecież w czterech ścianach mieszkania Carol, które staje się dobrowolnym więzieniem dziewczyny, a jednocześnie obrazem jej udręczonej świadomości. Specjalna Nagroda Jury dla Romana Polańskiego na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie w 1965 roku. 04:10 SZTUKA ADWENTU Magazyn, 5 min, Polska, 2020 Cykl adwentowy to seria 10 odcinków poświęconych tematyce przygotowania do Bożego Narodzenia. Przypominając dzieła wybitnych malarzy i kompozytorów, pokazujemy, jak ważnym motywem w sztuce jest ten szczególny czas. Wśród przypominanych przez nas dzieł znajdą się między innymi kompozycje Jana Sebastiana Bacha czy Wojciecha Kilara. Bliżej przyjrzymy się także takim dziełom jak Wigilia na Syberii 1892 Jacka Malczewskiego czy freskowi Boże Narodzenie Jerzego Nowosielskiego. Każde z dzieł będzie interpretowane przez wybitnych znawców tematu. Swoimi przemyśleniami podzielą się bp Michał Janocha, ks. Adam Misijuk, prof. Iwona Luba, Romuald Twardowski i Rafał Maciejewski.