TVP Kultura Piątek, 08.01.2021 Zmiany z dnia 08.01.2021 w stosunku do raportu z dnia 04.01.2021 (dodano pozycję programową) 18:55 CO DALEJ? - GRY KOMPUTEROWE JAKO NOWY KOD KULTUROWY Dysk./wywiad/debata, 15 min, Polska, 2021 Scenariusz: Paweł Krzemiński Wykonawcy: Mateusz Bosak (prowadzący) W tym odcinku: Jest jedną z najszybciej rozwijającą się części przemysłu rozrywkowego na świecie. Daje zyski większe niż całe Hollywood. To rynek gier komputerowych, o którym głośno w Polsce m.in. za sprawą niedawnej premiery Cybepunka 2077. Gry komputerowe jako nowy kod kulturowy. Na wyobraźnię niech zadziałają liczby. Przytaczany wcześniej Cyberpunk 2077 pochłonął wedle wyliczeń ponad miliard złotych. Mniej więcej tyle samo wynosi budżet najnowszego, wciąż wyczekiwanego hollywoodzkiego hitu o przygodach Jamesa Bonda. To właśnie świat filmowej rozrywki może poczuć się zagrożony, bo producenci gier zaczynają wygrywać batalię o zawładnięcie ludzką świadomością. Od pewnego czasu widać, że na nasze pokolenie wpływają już nie tylko gry komputerowe, ale przede wszystkim gry mobilne. Ich popularyzację zawdzięczamy nowym technologiom: smartfonom i tabletom. Dzięki nim, ludzie zaadaptowali nowy tryb gry zwanym sesyjnym. W praktyce oznacza to, że gracz gra przez 5 - 10 minut na swoim urządzeniu, przerywa grę i wraca do swoich obowiązków, a po 5 lub10 minutach znów ją podejmuje. Postęp w grze jest automatycznie zapisywany. Dlatego gry mobilne są dzisiaj tak powszechne. Wielkie gry, takie jak Wiedźmin czy Cyberpunk, nie dają takiej możliwości. Wymagają poświęcenia dłuższego czasu, grania przez kolejne10 godzin, aby przejść kolejny etap. Istnieja obawa, że gry komputerowe staną się jeszcze ważniejszą częścią naszego świata, a dla nowego pokolenia będą czymś zupełnie normalnym i powszechnym. I to nie tylko dla dzieci, ale także dla pokolenia: 30 - 40 latków. (dodano pozycję programową) 01:20 CO DALEJ? - GRY KOMPUTEROWE JAKO NOWY KOD KULTUROWY Dysk./wywiad/debata, 15 min, Polska, 2021 Scenariusz: Paweł Krzemiński Wykonawcy: Mateusz Bosak (prowadzący) W tym odcinku: Jest jedną z najszybciej rozwijającą się części przemysłu rozrywkowego na świecie. Daje zyski większe niż całe Hollywood. To rynek gier komputerowych, o którym głośno w Polsce m.in. za sprawą niedawnej premiery Cybepunka 2077. Gry komputerowe jako nowy kod kulturowy. Na wyobraźnię niech zadziałają liczby. Przytaczany wcześniej Cyberpunk 2077 pochłonął wedle wyliczeń ponad miliard złotych. Mniej więcej tyle samo wynosi budżet najnowszego, wciąż wyczekiwanego hollywoodzkiego hitu o przygodach Jamesa Bonda. To właśnie świat filmowej rozrywki może poczuć się zagrożony, bo producenci gier zaczynają wygrywać batalię o zawładnięcie ludzką świadomością. Od pewnego czasu widać, że na nasze pokolenie wpływają już nie tylko gry komputerowe, ale przede wszystkim gry mobilne. Ich popularyzację zawdzięczamy nowym technologiom: smartfonom i tabletom. Dzięki nim, ludzie zaadaptowali nowy tryb gry zwanym sesyjnym. W praktyce oznacza to, że gracz gra przez 5 - 10 minut na swoim urządzeniu, przerywa grę i wraca do swoich obowiązków, a po 5 lub10 minutach znów ją podejmuje. Postęp w grze jest automatycznie zapisywany. Dlatego gry mobilne są dzisiaj tak powszechne. Wielkie gry, takie jak Wiedźmin czy Cyberpunk, nie dają takiej możliwości. Wymagają poświęcenia dłuższego czasu, grania przez kolejne10 godzin, aby przejść kolejny etap. Istnieja obawa, że gry komputerowe staną się jeszcze ważniejszą częścią naszego świata, a dla nowego pokolenia będą czymś zupełnie normalnym i powszechnym. I to nie tylko dla dzieci, ale także dla pokolenia: 30 - 40 latków.