TVP Kultura Poniedziałek, 31.08.2020 08:55 WRONY Dramat, 63 min, Polska 1994 Scenariusz i reżyseria: Dorota Kędzierzawska Zdjęcia: Artur Reinhart Muzyka: Włodzimierz Pawlik Wyk.: Karolina Ostrożna, Kasia Szczepanik, Małgorzata Hajewska, Anna Prucnal, Ewa Bukowska, Krzysztof Grabarczyk, Agnieszka Pilaszewska i inni Poetycka opowieść o samotności i dziecięcych marzeniach. Bohaterka filmu, Mała, wychowywana jest przez samotną matkę, która nie poświęca jej specjalnej uwagi. Dziecko dorasta w ubogim i pustym uczuciowo domu. Wracając pewnego dnia ze szkoły, widzi przez okno, jak jacyś rodzice z czułością zajmują się trzyletnim bodaj dzieckiem. Mała wraca do swego domu, rano mówi do śpiącej matki, że odchodzi, by nie być dla niej ciężarem. Wraca pod dom, w którym poprzedniego dnia widziała scenkę rodzinną. Cierpliwie czeka, a kiedy dziecko pojawia się w końcu przed domem samo, uprowadza je. Maleństwo idzie bez protestu usłyszawszy, że będą się bawić. Razem wędrują przez miasto. Wstępują do kościała, a w końcu docierają do domu Małej. Matki jak zwykle nie ma, Mała próbuje nakarmić swoją podopieczną zupą, ubiera ją w swoje rzeczy. Po jakimś czasie wychodzą ponownie i idą nad morze. Mała znajduje łódkę, którą - jak mówi - popłyną w świat. Noc spędzają na plaży. Następnego dnia dziewczynka odprowadza Maleństwo pod drzwi domu i sama wraca do mieszkania matki, która tym razem jest w domu. Nieśmiało prosi matkę, by ją przytuliła. "Kończąc każdy kolejny film, obiecuję sobie, że w następnym opowiem o ludziach dorosłych - i nic z tego nie wychodzi. Tęsknota do dzieciństwa? Wtedy wystarczyło chłonąć życie, przyszłość czekała nienaruszona. A może po prostu robię filmy o dzieciach, bo lubię z nimi pracować? Są prawdziwe, otwarte" - powiedziała w jednym z wywiadów Dorota Kędzierzawska, autorka "Diabłów, diabłów" i wielu filmów krótkometrażowych. Przy realizacji filmu Kędzierzawska miała kłopoty z obsadą dwóch najważniejsyzch ról. Po dwóch dniach zdjęciowych okazało się bowiem, że wybrana spośród dwóch tysięcy kandydatek dziewczynka grająca Małą nie wytrzymuje psychicznie i fizycznie trudów realizacji. A ponieważ zdjęcia kręcone były w Toruniu, na miejscu trzeba było szukać kolejnej małej aktorki. Po 24 godzinach poszukiwań Dorota Kędzierzawska przypadkowo spotkała na toruńskim rynku dziewczynkę grającą w gumę, która głośno klęła, gdyż coś jej nie wychodziło. To była Karolina Ostrożna i to ona w końcu zagrała w filmie Małą. Po tygodniu pracy okazało się, że trzeba także znaleźć nową odtwórczynię młodszej bohaterki, bowiem wybrana do tej roli dziewczynka tak naprawdę wcale nie chciała grać, chciał tego jedynie jej ojciec. Po wyjeździe taty dziecko odmówiło współpracy. Po radiowym ogłoszeniu przyprowadzono pięć dziewczynek, wśród których była wybrana ostatecznie przez Dorotę Kędzierzawską Kasia Szczepanik. "Wrony" otrzymały w Cannes nagrodę przyznawaną przez Fundację na Rzecz Dzieci Upośledzonych, nagrodę dystrybutorów w Awinionie, Nagrodę Specjalną na festiwalu w Gdyni - wszystkie w roku 1994. 10:05 REŻYSERZY S.II - DAVID LEAN (THE DIRECTORS - DAVID LEAN) Film dokumentalny, 45 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl dokumentalny poświęcony najważniejszym reżyserom kina. W tym odcinku przyglądamy się sylwetce Davida Lean, twórcy m.in. takich obrazów jak: "Most na rzece Kwai", "Lawrence z Arabii", "Podróż do Indii". 11:00 ZAKLĘTY DWÓR - ODC. 6/7 VA BANQUE Serial przygodowo - historyczny, 57 min, Polska 1976 Reżyseria: Antoni Krauze Scenariusz: Andrzej Wydrzyński Wyk. Krzysztof Jasiński, Roman Wilhelmi, Danuta Kowalska, Olgierd Łukaszewicz, Jerzy Binczycki, Gustaw Lutkiewicz, Zygmunt Zintel, Andrzej Żarnecki, Zdzisław Szymański, Zofia Czerwińska, Wiesław Gołas, Wojciech Standełło i inni Karczmarz Chaim zdradza Czorgutowi, że Żachlewicz, Gągolewski i hrabia Zygmunt spiskują przeciwko Juliuszowi. Czorgut zmusza ich do odstąpienia od tych niecnych zamiarów i przygotowuje się do wyjazdu. Maziarz pragnie pomóc młodemu Żwirskiemu i chce ożenić go ze swoją córką, bliźniaczo podobną do hrabianki Eugenii. Okazuje się, że maziarz to rzekomo zmarły starościc Mikołaj. To on przygotowuje spiskowców do wybuchu rewolucji. Tymczasem hrabia Zygmunt również chce wydać swoją córkę za Juliusza. 12:10 ZAKLĘTY DWÓR - ODC. 7/7 BRACIA Serial przygodowo - historyczny, 56 min, Polska 1976 Reżyseria: Antoni Krauze Scenariusz: Andrzej Wydrzyński Występują: Krzysztof Jasiński, Olgierd Łukaszewicz, Roman Wilhelmi, Danuta Kowalska, Andrzej Żarnecki, Jerzy Binczycki, Aleksandra Karzyńska, Gustaw Lutkiewicz, Wiesław Gołas, Jan Nowicki, Wiesław Wójcik, Janusz Paluszkiewicz i inni W nocy, kiedy maziarz - starościc czeka na Juliusza, Horawa podpala przyzamkowe zabudowania. W płomieniach zostaje córka starościca. Przybywają ludzie, ale tylko Czorgut odważa się wejść w ogień na ratunek. Zebrani przy pożarze opowiadają potem, że uratował go upiór - duch starościca. Bulij tymczasem zaprasza hrabiego Zygmunta na spotkanie z bratem. O północy hrabia przybywa do zaklętego dworu. Mikołaj Żwirski, który w przebraniu maziarza przygotowuje rewolucję, tłumaczy bratu wydarzenia z przeszłości. Zjawia się również Juliusz. Hrabia Zygmunt zgadza się zastąpić Jadwidze ojca, a Juliusz zostaje jej narzeczonym. Starościc Mikołaj wyrusza do leśnego oddziału spiskowców. Razem z nim jedzie Czorgut. 13:10 ALFABET ANDRZEJA DOBOSZA S.I - ODC. 1 Reportaż, 14 min, Polska, 2020 Reżyseria: Agnieszka Jęksa Scenariusz: Agnieszka Jęksa, Zuzanna Elbert - Stelmach Muzyka: Filip Kuncewicz Wykonawcy: Andrzej Dobosz (prowadzący) Cykl poświęcony życiu kulturalnemu w czasach PRL. Przewodnikiem po tych czasach będzie Andrzej Dobosz, felietonista, krytyk literacki, autor książek: "Pustelnik z Krakowskiego Przedmieścia, Generał w bibliotece" oraz "Z różnych półek". Każdy odcinek opowiada o innym bohaterze czy miejscu. Odcinek 1 - Państwowy Instytut Wydawniczy Państwowy Instytut Wydawniczy to nie tylko znane, wciąż funkcjonujące wydawnictwo, księgarnia i dawna kawiarnia. Było to wyjątkowe środowisko i miejsce spotkań, w którym bywali Paweł Hertz, Zbigniew Herbert i Gustaw Holoubek, a w wydawnictwie pracował m.in. Jan Józef Lipski. W księgarni królowała wszechwładna Pani Blanka. 13:30 DZIKA MUZYKA - DOLNY ŚLĄSK - MUZYKA PRZYWIEZIONA Magazyn, 23 min, Polska, 2016 Reżyseria: Zuzanna Solakiewicz, Zvika Gregory Portnoy Wykonawcy: Olga Chojak (prowadząca) Przybysze, którzy po drugiej wojnie światowej zasiedlali Dolny Śląsk, przywieźli ze sobą własne tradycje i pieśni, z którymi się utożsamiali. Te muzyczne skarby pielęgnują do dziś. W odcinku odwiedzimy śpiewającą Bronisławę Chmielowską, która pochodzi spod Lwowa. Pieśni Stanisławy Latawiec i pań z zespołu z Ocic to zarówno dawne pieśni polskie, jak i pieśni z Bośni, z której przybyły po wojnie. Przewodniczką jest Olga Chojak, etnolożka i śpiewaczka od lat poszukującą ciekawych ludzi, historii i zjawisk muzycznych na Dolnym Śląsku. 14:00 PIOTR SZCZEPANIK. KONIEC ŚWIATA KORMORANÓW Film dokumentalny, 57 min, Polska, 1990 Scenariusz: Antoni Krauze Wykonawcy: Piotr Szczepanik, Piotr Szczepanik, Marian Brandys, Jerzy Markuszewski, Tomasz Miernowski Audycja poświęcona życiu i twórczości Piotra Szczepanika. W mieszkaniu artysty spotkali się: Joanna Szczepkowska, Marian Brandys i Jerzy Markuszewski. Zebrani rozmawiają o drodze artystycznej Piotra Szczepanika, jego udziale w polskim życiu politycznym (prezentacja zdjęć ze strajku w Stoczni Gdańskiej w 1980 roku), fascynacji książką Mariana Brandysa "Koniec świata szwoleżerów". W programie wykorzystano piosenki "Żółte kalendarze", "Gorzkie głogi", "Goniąc kormorany". 15:05 CWAŁ Komediodramat, 103 min, Polska 1995 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Zanussi Zdjęcia: Jarosław Żamojda Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Bartosz Obuchowicz, Maja Komorowska, Andrzej Szenajch, Karolina Wajda - Nowakowska, Piotr Szwedes, Piotr Adamczyk, Sławomira Łozińska "Kiedy doszedłem do opisywania stalinowskiej szkoły, zorientowałem się, że dotarłem do granicy nieprzekraczalnej ze względów cenzuralnych. Później też nie mógłbym tego filmu zrobić, chyba że w roku 1980, ale wtedy Ryszard Bugajski realizował"Przesłuchanie", które o wiele poważniej traktowało tamte czasy. Teraz wszystko się oddaliło, a ja postarzałem się o tyle, że nie chce mi się już rozliczać z tamtą epoką, ale ją wspominać. To było moje dzieciństwo" - mówił o motywach powstania "Cwału" Krzysztof Zanussi. Film ów miał być drugim po "Strukturze kryształu" (1969) w dorobku reżysera. Zmaterializował się dopiero ćwierć wieku później. Przez licznych krytyków został jednak nazwany jednym z ważniejszych, a na pewno najbardziej niezwykłym w dotychczasowym dorobku autora "Iluminacji". "Cwał" to bowiem... komedia, w dodatku dotycząca okresu stalinowskiego, a więc czasów życia w ciągłym strachu, ubeckich prześladowań, złowrogich polowań na prawdziwych i urojonych odstępców od "linii partii" i aksjomatów stalinowskiej wykładni marksizmu - leninizmu. Pogodny ton opowieści nie ma wszakże nic wspólnego z cynizmem. Przeciwnie - niesie trudne do określenia ciepło, którego trudno szukać we wcześniejszych dokonaniach Zanussiego. Reżyser nie zapomina też bynajmniej o okrucieństwie epoki, lecz na główny plan wysuwa się problem sposobu przetrwania w świecie pełnym kłamstwa i przemocy. Główna bohaterka filmu - pani Idalia - znakomicie zagrana przez Maję Komorowską - to stara panna z dobrego ziemiańskiego domu, która pod maską "szaleństwa" kryje determinację, by nie dać się "zdeklasować" i ocalić ostatni z azyli człowieka zniewolonego - azyl intymności. Jego namiastką jest hippika - prywatna pasja "zwariowanej ciotki". Pasja tym groźniejsza, że pachnie "pańskością" i sanacyjną fanaberią. Wszak w nowym, lepszym świecie konie służą głównie do pracy i defiladowych parad. Pani Idalia, mimo licznych grożących jej niebezpieczeństw, nie rezygnuje. Walcząc na swój sposób przeciw "bolszewickiej zarazie", balansuje na granicy moralności. Kłamie, kręci, wyrabia papiery na swoją nieistniejącą siostrę bliźniaczkę, by mieć kiedyś podwójną emeryturę. Zapisuje ją nawet do partii, a czerwoną legitymację chowa między karty Biblii. W postępowaniu Idalii nieustannie heroizm miesza się z otwartym podlizywaniem się znienawidzonej władzy. Nie może tego zrozumieć mały Hubert, wysłany przez matkę pod opiekę Idalii. Ojciec chłopca został po wojnie w Anglii, więc przed malcem zamknęła się droga do edukacji. Tylko zmieniając miejsce zamieszkania i udając sierotę oraz dzięki przebiegłości przyszywanej ciotki udaje mu się dostać do szkoły. Półlegalne zabiegi Idalii ratują go też przed relegowaniem, gdy zostaje rozpoznany jako element reakcyjny, upowszechniający wśród kolegów imperialistyczną literaturę ("Lenin" Ferdynanda Ossendowskiego). Chłopiec wychowany w kulcie wiary, prawdy i honoru nie może zrozumieć postawy ciotki. Na jego ciągłe pytania Idalia odpowiada wreszcie cytatem z Szekspira: "Są rzeczy na niebie i na ziemi, o których nie śniło się waszym filozofom". "To najbardziej autobiograficzny z moich filmów, jak karta wyjęta z rodzinnego albumu" - mówił po premierze Krzysztof Zanussi. Postać Huberta to niemal wierny portret reżysera z czasów dzieciństwa. Podobnie jest z innymi bohaterami. Ich odpowiedniki istniały naprawdę, wymogi scenariusza tylko nieznacznie zmodyfikowały właściwy im sposób bycia. Nie inaczej było z ciotką Idalią - centralną postacią filmu. To właśnie jej niezwykła osobowość sprawiła, że po latach pewien reżyser zrealizował równie niezwykły film o radości życia, której nie stłumią ani mury więzienia, ani szykany i prześladowania. Nagroda Specjalna na XXI Festiwalu w Gdyni w 1996 roku. Złota Kaczka '96 dla Mai Komorowskiej - w kategorii najlepsza polska aktorka. 17:00 UMBERTO D. (UMBERTO D.) Dramat obyczajowy, 85 min, Włochy, 1952 Reżyseria: Vittorio De Sica Zdjęcia: Aldo Graziati Muzyka: Alessandro Cicognini Aktorzy: Carlo Battisti, Maria - Pia Casilio, Lina Gennari, Ileana Simova Umberto D. jest samotnym emerytem, którego jedynym przyjacielem jest pies. Nie stać go na to, by opłacać ponury sublokatorski pokój, w którym dotąd mieszkał i zostaje wyrzucony na ulicę. Próbuje żebrać, ale w ostatniej chwili cofa wyciągniętą rękę. Pozostaje mu tylko jedno wyjście, a ponieważ nie stać go na oddanie psa do schroniska, zwierzę ma podzielić los swego pana. Instynkt życia sprawia jednak, że pies ucieka z torów, do których ma być przywiązany, by zginąć ze swoim panem. Umberto podąża za nim, a odzyskanie zaufania jedynego przyjaciela zwiąże go na nowo z życiem. Film jest arcydziełem filmowego realizmu, a jego głęboki tragizm i żarliwa wymowa zrodziły się z obiektywizmu, niemal oschłości filmowania. Twórcy filmu zostali zaatakowani przez obóz konserwatywny za oczernianie kraju i wyjaskrawianie nędzy, ale to właściwie nie nędza, lecz jej przeżywanie i doznawanie było istotną treścią dzieła. [Filmoteka Narodowa] 18:45 W PIĄTĄ STRONĘ ŚWIATA - ODC. 1/8 - NIESPODZIEWANA WIZYTA Serial obyczajowy dla młodych widzów, 46 min, Polska, 1990 Reżyseria: Julian Dziedzina Scenariusz: Adam Bahdaj Zdjęcia: Maciej Kijowski Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Rafał Zwierz, Tomasz Grochoczyński, Roch Siemianowski, Marian Dziędziel, Barbara Sołtysik Serial zrealizowany na podstawie dwóch powieści Adama Bahdaja, "Telemach w dżinsach" i "Gdzie twój dom, Telemachu". Twórczość tego pisarza, lubianego przez młodych czytelników i wysoko cenionego przez krytykę, okazała się też niezwykle wdzięcznym materiałem dla filmowców - na podstawie jego powieści powstały cieszące się powodzeniem telewizyjne seriale dla młodzieży "Paragon, gola", "Wakacje z duchami", "Stawiam na Tolka Banana", "Do przerwy 0:1" (również serial dla dorosłych "Trzecia granica"). Czytelnicy i widzowie dostrzegli ciepły humor, optymizm przenikający jego pisarstwo, intrygujące, a czasem sensacyjne fabuły i doskonałe wyczucie języka młodzieżowego (nie mylić ze slangiem). Bohaterami jego książek często bywali młodzi niepokorni, czy dzieci o trudnych charakterach i skomplikowanej sytuacji osobistej, poszukujace swojej szansy i miejsca w życiu. Film "W piątą stronę świata" to niepozbawiona dramatyzmu saga rodzinna, obrazująca odwieczny związek krwi między ojcem a synem, ale także siłę przyjaźni, która pozwala odnaleźć prawdziwą, głęboką więź pomiędzy obcymi sobie ludźmi. Bohater tej opowieści, 14 - letni Maciek Łańko, mieszka w domu dziecka. Jego matka nie żyje, ojca nie zna, właściciwie nic pewnego o nim nie wie. Tymczasem Władysław Michalski, oficer - mechanik statku handlowego, dowiaduje się, że Maciej jest jego synem. Pragnie poznać chłopca, więc zabiera go na jeden dzień do Gdańska, podając się za jego "wujka". Wspólnie spędzony czas owocuje obopólną sympatią, mężczyzna i chłopak chcieliby zostać razem. 19:40 ALFABET ANDRZEJA DOBOSZA S.I - ODC. 4 Reportaż, 13 min, Polska, 2020 Reżyseria: Agnieszka Jęksa Scenariusz: Agnieszka Jęksa, Zuzanna Elbert - Stelmach Muzyka: Filip Kuncewicz Wykonawcy: Andrzej Dobosz (prowadzący) Cykl poświęcony życiu kulturalnemu w czasach PRL. Przewodnikiem po tych czasach będzie Andrzej Dobosz, felietonista, krytyk literacki, autor książek: "Pustelnik z Krakowskiego Przedmieścia", "Generał w bibliotece" oraz "Z różnych półek". Każdy odcinek opowiada o innym bohaterze czy miejscu. Odc. 4 - Warszawska moda. Moda w PRL stała się jednym z niewielu dostępnych atrybutów wolności. Jadwiga Grabowska, Barbara Hoff (żona Leopolda Tyrmanda) i Grażyna Hase miały realny wpływ na to, jak wyglądała polska ulica. Grabowska stworzyła pierwszy znaczący dom mody w PRL - Modę Polską. W stworzonym przez Barbarę Hoff Hofflandzie wybito szyby, by szybciej kupić towar, Grażyna Hase projektowała ubrania, ale i prowadziła galerię. Andrzej Dobosz opowie też o ciuchach - słynnym bazarze, gdzie kupowano ubrania z Zachodu. 20:30 PANORAMA KINA POLSKIEGO - JUTRO IDZIEMY DO KINA Dramat, 100 min, Polska 2007 Reżyseria: Michał Kwieciński Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński Zdjęcia: Piotr Wojtowicz Muzyka: Misza Hairulin Aktorzy: Mateusz Damięcki, Antoni Pawlicki, Jakub Wesołowski, Anna Gzyra, Grażyna Szapołowska, Daniel Olbrychski, Krzysztof Stelmaszyk, Bożena Adamek, Krzysztof Banaszyk, Barbara Bierkowska, Anna Maria Buczek, Jerzy Celiński, Wojciech Czerwiński, Marek Frąckowiak, Tomasz Gęsikowski Film przejmujący i piękny. Prostymi środkami, bez zbędnego patosu i taniego sentymentalizmu, twórcy filmu ukazali - na przykładzie losów trzech przyjaciół, maturzystów z 1938 r. - tragiczne losy pokolenia ówczesnych dwudziestolatków. Ludziom tym, urodzonym już w świeżo odzyskanej ojczyźnie, wojna odebrała u progu dorosłości przyszłość, nadzieję, bliskich, cały dobytek, szanse na normalne życie, a bardzo często w ogóle życia pozbawiła. Z trzydziestu osób klasy maturalnej, do której uczęszczali bohaterowie, dwadzieścia nie przeżyło wojny, a kilka zostało skazanych na śmierć w stalinowskiej Polsce. Lecz nawet ci, co przeżyli, nie zdołali nigdy - jak głoszą napisy końcowe - nadrobić straconych lat. Autor scenariusza, Jerzy Stefan Stawiński, zaczerpnął wiele wątków z własnej biografii, z doświadczeń krewnych i znajomych. Jak twierdzi, każdy z bohaterów, ma pewne jego rysy, doświadcza tego, co on sam przeżył. Całość wyreżyserował Michał Kwieciński, jeden z triumfatorów FPFF w Gdyni w 2006 r. , gdzie jego film "Statyści" zdobył aż 6 nagród, w tym Nagrodę Specjalną Jury. Andrzej Skowroński, Jerzy Bolesławski i Piotr Dołowy kończą właśnie jedno z warszawskich gimnazjów. Jako świeżo upieczeni maturzyści anno domini 1938 r. stają na progu dorosłości. Rozsadza ich energia i radość, snują rozległe plany na przyszłość i oczywiście marzą o wielkiej miłości. Jurek, najlepszy uczeń w klasie, inteligentny, pewny siebie i wygadany, syn wysokiego urzędnika, wybiera się na studia, ale jeszcze nie wybrał kierunku. Żeby trochę odwlec ostateczną decyzję, postanawia wstąpić na razie do szkoły podchorążych w Zegrzu. Rodzinne wojskowe tradycje zamierza kontynuować twardy, trochę chmurny i pełen determinacji Andrzej, syn oficera, wychowywany po śmierci matki przez ciotkę. Zgłasza się do pułku kawalerii w Grudziądzu. Piotr, nieśmiały okularnik, który mieszka tylko z matką, staje - podobnie jak koledzy - przed komisją wojskową, ale z powodu wrodzonej wady serca zostaje odrzucony. Rozpoczyna więc studia na wydziale medycyny. Mijają kolejne miesiące. W czasie przepustek przyjaciele spotykają się z Piotrem, spędzając czas na rozmowach i młodzieńczych szaleństwach. Na urodzinach Jurka piją za przyjaźń i za to, "żeby nigdy się nie zgubili". Wierzą, że są "nieśmiertelni", że nic złego nie może ich spotkać, bo przecież jeszcze tyle chcą w życiu zrobić, doświadczyć. Wiele się dzieje także w ich życiu prywatnym. Jurek zabiega o względy Krysi, panny z zamożnego domu, ambitnej i trochę wyniosłej studentki romanistyki. Ta skutecznie studzi jego zapały, ale nie pozbawia nadziei. Andrzej odwiedza ponętną Marinę, właścicielkę restauracji, traktującą młodego kochanka z niemal matczyną czułością. Chłopak nie chwali się jednak tą znajomością kolegom. Piotr chce się zakochać na całe życie, pragnie - ku rozbawieniu kolegów - miłości czystej i niewinnej. Gdy pewnego dnia zauważa na ulicy skromnie ubraną, śliczną blondynkę Zosię, zakochuje się w niej od pierwszego wejrzenia. Ale Zosia traktuje go z dystansem, nie chce nic o sobie mówić. Niebawem Piotr poznaje przyczyny jej milczenia, lecz to nie zmienia temperatury jego uczuć.Latem 1939 r. atmosfera polityczna w kraju staje się coraz bardziej napięta. Coraz częściej mówi się o wojnie, choć jednocześnie nikt nie dopuszcza do siebie myśli, że może ona wybuchnąć. Andrzej, który zakochał się tymczasem w pięknej Ani, córce starosty szykującej się do studiów malarskich we Lwowie, umawia się z nią w końcu na randkę. Mają się spotkać szóstego września, gdy on wróci z ćwiczeń z Pomorza, a ona ze Lwowa. Spotkanie pierwszego września wyznaczają sobie z kolei Krysia i Jurek, któremu udało się wreszcie przełamać opory dziewczyny. Mają iść do kina, a później do niej. Piotr i Zosia są w tym czasie nad morzem, na pierwszych wspólnych wakacjach. Wieść o wybuchu wojny spada na nich wszystkich jak grom. Dla niektórych jej pierwszy dzień będzie zarazem ostatnim. 22:20 KRONOS - SOLIDARNOŚĆ Dysk./wywiad/debata, 30 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Piotr Nowak (prowadzący) W kolejnym odcinku programu profesor Piotr Nowak wraz z zaproszonymi do studia gośćmi dyskutuje na temat "Solidarności". Czym "Solidarność" jest dzisiaj? Czy pojęcie to przechowuje dawne treści? Czy to co z niego zostało, odpowiada duchowi czasów nowych? A może "Solidarność" to wybujała historia? 23:00 "HONOR JEST WASZ SOLIDARNI" - KONCERT Z OKAZJI 25-ROCZNICY POWSTANIA NSZZ "SOLIDARNOŚĆ" Artystyczne/estradowe (widowisko), 45 min, Polska, 2005 Reżyseria: Jerzy Bielunas Scenariusz: Jerzy Bielunas Wykonawcy: Anna Maria Jopek, Iwona Loranc, Kinga Preis, Sambor Dudziński, Maciej Majeńczuk, Adam Nowak z zespołem Raz Dwa Trzy, Adam Ostrowski O.S.T.R., Jan Peszek, Jan Pietrzak, Wojciech Waglewski, Andrzej Seweryn, Krystyna Prońko Przypomnienie koncertu galowego, który odbył się 30 sierpnia w gdańskiej Hali Olivii z okazji 25. rocznicy powstania NSZZ "Solidarność". Było to wspaniałe widowisko - oratorium, w którym wzięła udział orkiestra, chór, wokaliści, aktorzy oraz grupa animatorów ożywiających formy plastyczne i budujących na scenie ciąg "ruchomych obrazów", towarzyszących muzyce. Zderzenie masowych pieśni i prostych piosenek podziemia, oratoryjnych chorałów i dokumentów z dni powstania i walki NSZZ Solidarność stanowiło oś dramaturgiczną widowiska osnutego wokół opowieści narratora. Koncert wzbogacono o archiwalne materiały, dokumentalne filmy i inscenizowane sceny. Teksty wybitnych polskich poetów: Zbigniewa Herberta, Bruno Jasieńskiego, Urszuli Kozioł recytował Andrzej Seweryn. Piosenki Jacka Kaczmarskiego, Wojciecha Młynarskiego, Jana Pietrzaka oraz wiersze i piosenki napisane przez mniej znanych, czasem anonimowych autorów, które krążyły po Polsce w czasie stanu wojennego i w pierwszych latach Solidarności, wykonali: Anna Maria Jopek, Iwona Loranc, Kinga Preis, Krystyna Prońko, Sambor Dudziński, Maciej Maleńczuk, Wojciech Młynarski, Adam Nowak, Adam Ostrowski O. S. T. R. , Jan Peszek, Jan Pietrzak, Wojciech Waglewski. Kierownictwo muzyczne i aranżacja piosenek Mateusz Pospieszalski. 23:55 ANTYFONIE - BENIAMIN GŁUSZEK/JACEK SOTOMSKI Film dokumentalny, 22 min, Polska, 2019 Reżyseria: Andrzej Załęski Scenariusz: Jacek Staniszewski, Andrzej Załęski Kolejny odcinek "Antyfonii" zaprezentuje artystów związanych z Wrocławiem. Beniamin Głuszek to autor interaktywnych instalacji reagujących na ludzkie fale mózgowe Neuromuzyka. Jego prace prezentowane były w Holandii, Polsce i Szkocji. Z wykształcenia jest teoretykiem muzyki. Drugi bohater odcinka Jacek Sotomski to twórca utworów instrumentalnych z warstwą elektroniki i wideo. Jest kompozytorem, wykonawcą i improwizatorem. Współtworzy Ensemble KOMPOPOLEX oraz duet magnetofonowy sultan hagavik. 04:20 NIKNĄCE ŚWIATŁO (THE DYING OF THE LIGHT) Film dokumentalny, 55 min, USA, 2015 Reżyseria: Peter Flynn Dokument przedstawia historię i rzemiosło kinooperatorów, którzy poświęcili swoje życie pracy w kinie. W obliczu zmieniającego się świata i technologii obserwujemy, jak zmienia się proces wyświetlania filmów na dużym ekranie. Dokument jest opowieścią o ostatniej generacji operatorów projektorów filmowych.