Program 1 Poniedziałek, 30.11.2020 05:15 PRZYSIĘGA - ODC. 307 (YEMIN) Serial obyczajowy, 43 min, Turcja 2020 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Nazmiye Yilmaz Aktorzy: Özge Yagiz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan, Ali Dereli, Tugce Ersoy Dzięki pomocy Emira i Reyhan, Maryem uwalnia się od męża tyrana. Talaz postanawia ostatecznie pozbyć się Cemre. Reyhan wciąż wspomina Hasana. Narin próbuje wytłumaczyć Oyi swoje postępowanie. Suna decyduje się na wyjazd za granicę. Erhan zastawia pułapkę na Narin. 06:05 ELIF - ODC. 866 (ELIF) Serial obyczajowy, 42 min, Turcja, 2017 Reżyseria: Fulya Yavuzoglu Aktorzy: Cemre Melis Cinar, Isabella Damla Guvenilir, Volkan Colpan, Selin Sezgin, Altug Seckiner Tarik, wypłoszony pojawieniem się Cema, wymyka się z mieszkania Rany. Niepokoi się jednak o stan byłej kochanki. Cem zawozi Ranę do szpitala. Po powrocie do domu, próbuje dowiedzieć się od Rany co się wydarzyło. Rana chroni Tarika, jest przekonana, że ten wciąż ją kocha. Kerem nie może dojść do siebie po pożarze. Domownicy martwią się o niego. Süreyya robi wszystko, żeby podnieść go na duchu. Oboje jeszcze bardziej się do siebie zbliżają. Parla jest zazdrosna o Kerema. 08:40 RANCZO S.X - ODC. 126 (SERIA X, ODC. 9) - EDUKACYJNE DYLEMATY Serial obyczajowy, komediowy, 43 min, Polska, 2016 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Radzimir Dębski, Krzesimir Dębski, Radzimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Cezary Żak, Artur Barciś, Paweł Królikowski, Marta Lipińska, Franciszek Pieczka, Katarzyna Żak, Lidia Sadowa, Agnieszka Pawełkiewicz, Wiesław Komasa Solejukowa świetnie sprawdza się w roli nauczycielki. Gorzej wyglądają jej kontakty z resztą ciała pedagogicznego. Kusy po wypadku zmienił swoje nastawienie do życia. Prezes Kozioł, który startuje w wyborach na prezydenta RP, otrzymuje niepokojącą propozycję od swego kontrkandydata. Niemy protest biskupa Kozioła przeradza się w wielką aferę. Biskup Sądecki nie może pozostać obojętny. 09:35 KOMISARZ ALEX S.XII - ODC. 150 - (SERIA XII. ODC. 7) - JESTEŚ MOJĄ CÓRKĄ Serial kryminalny,, 45 min, Polska, 2018 Reżyseria: Mariusz Palej, Peter Moser Scenariusz: Peter Hajek, Robert Miękus Aktorzy: Krystian Wieczorek, Magdalena Walach, Beata Fido, Piotr Bondyra, Janusz Chabior, Katarzyna Obidzińska, Pola Błasik, Wojciech Skibiński, Paweł Ławrynowicz, Konrad Jałowiec, Natalia Klepecka, Damian Kret, Kamila Salwerowicz, Sławomir Grausam, Krzysztof Gosławski Młoda dziewczyna, Amelia, zostaje napadnięta na ulicy. Napastnik chce ją dźgnąć nożem, ale popchnięty przez nią traci równowagę. Upadając uderza głową o kamień i ginie na miejscu. Amelia jest w szoku. Dzwoni do radia i anonimowo opowiada o zdarzeniu. Twierdzi, że ktoś czyha na jej życie. Dziewczyna ukrywa się u przyjaciółki, lecz kiedy chłopak Marii zawiadamia policję, Amelia musi uciekać. W ten sposób komisarz Górski i załoga poznają jej tożsamość. Górski i Alex odkrywają w mieszkaniu poszukiwanej skrytkę, a w niej listy nieżyjącej matki do ojca dziewczyny, znanego biznesmena, Mateusza Lepeckiego. Zabezpieczją też pendrive'a z informacjami o Lepeckim. W rozmowie z policją biznesmen początkowo nie przyznaje się do Amelii, twierdząc, że ma tylko jedną córkę, Kamilę. W końcu jednak daje za wygraną. Okazuje się, że Amelia jest jego nieślubną córką. Kto i dlaczego czyha na jej życie? 10:35 OJCIEC MATEUSZ S.XVI - ODC. 200 (OJCIEC MATEUSZ XVI ODC. 1) - IDOL Serial kryminalny, obyczajowy, 43 min, Polska, 2015 Reżyseria: Artur Żmijewski Scenariusz: Agnieszka Błotnicka Zdjęcia: Piotr Wojtowicz Aktorzy: Artur Żmijewski, Aleksandra Górska, Kinga Preis, Katarzyna Burakowska, Piotr Polk, Michał Piela, Edyta Olszówka, Redbad Klijnstra, Bartłomiej Firlet, Rafał Cieszyński, Artur Pontek, Jędrzej Taranek, Ewa Konstancja Bułhak, Tamara Arciuch, Alżbeta Lensk W Sandomierzu ma wystąpić zespół Papa D. i Paweł Stasiak. Podekscytowana Natalia prezentuje Emilce nagrania zespołu. Naczelnik Morus zapowiada na komendzie realizację kalendarza, aby wzbudzić sympatię mieszkańców. Justyna umawia się z wokalistą na wywiad. Na komendzie zjawia się fotograf Albert Człuchowski. Sugeruje Możejce sesję w plenerze. Paweł Stasiak odwiedza na plebanii babcię Lucynę, która, jak się okazuje, przyjaźniła się z babcią wokalisty. Potem Stasiak wsiada do samochodu, kierowca ma go zawieźć na wywiad z Justyną. W sali koncertowej zjawia się Justyna, jest zdziwiona, że nie zastała Pawła. Mateusza, babcię i Natalię niepokoi jego tajemnicze zniknięcie. Paweł Stasiak nie odbiera też telefonu. Ojciec Mateusz zgłasza zaginięcie artysty. Dziubak podejrzewa, że Stasiak padł ofiarą stalkera. 11:25 KASTA - OBYWATELSKIE ZATRZYMANIE Serial paradokumentalny, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: Piotr Kolski 45 - letni właściciel sklepu, Roman Gralak, został skazany na rok w zawieszeniu i wypłatę dwudziestu tysięcy odszkodowania za uwięzienie złodzieja. Złodziej też został skazany za kradzież, ale jego kara jest śmiesznie niska. Sędzia stwierdził, że złodzieja zatrzymano prawidłowo, ale przypinanie kajdankami do kraty to już było nękanie. Zamiast wspierać tych co się bronili, sędzia niejako staje po stronie złodzieja. 12:55 BBC W JEDYNCE - OŚMIORNICA W MOIM DOMU (MY PET OCTOPUS) Film dokumentalny, 51 min, Wielka Brytania, 2019 Reżyseria: David Allen Wykonawcy: Paweł Straszewski Film dokumentalny BBC Studios o małej ośmiornicy, która dzięki trzem sercom, niebieskiej krwi i bezkształtnemu ciału jest porównywana do kosmity. Ośmiornice podążyły odmienną ścieżką ewolucji, przez co różnią się od pozostałych inteligentnych zwierząt. Ponad 500 milionów lat temu wyewoluowała od wspólnego kuzyna. Są to zwierzęta dwubocznie symetryczne. Pojawiają się w mitologii jako potwory morskie. Film podąża śladem relacji biologa morskiego Davida Scheela i jego własnej ośmiornicy. Dowiemy się jak ciekawym i bystrym zwierzęciem jest ośmiornica, która należy do najinteligentniejszych bezkręgowców, prezentujących najbardziej złożone zachowania. Ten gatunek hodujemy w akwariach w celu badania poziomu jego inteligencji. Octopus cyanea w przeciwieństwie do innych ośmiornic jest aktywna za dnia. Dlatego łatwiej ją obserwować. Ośmiornice przystosowują okoliczne środowisko na własne potrzeby. Oczyszczają szczelinę lub zagłębienie pod skałą; strumieniem wody ze swojego syfonu wypłukują piasek i rumosz. Wtedy to już nie jest tylko kryjówka, ale dom. To inteligentne zwierzę potrzebuje zewnętrznych bodźców. Zabawa czy interakcja z ludźmi to dla niej rozrywka. 14:00 ELIF - ODC. 867 (ELIF) Serial obyczajowy, 42 min, Turcja, 2017 Reżyseria: Fulya Yavuzoglu Aktorzy: Cemre Melis Cinar, Isabella Damla Guvenilir, Volkan Colpan, Selin Sezgin, Altug Seckiner Ku zaskoczeniu Tarika Rana pojawia się w firmie. Pod pretekstem zrobienia zakupów na kurs, Alev prosi Şafaka, żeby towarzyszył jej do Eminönü. Parla nie może znieść tego, że Süreyya i Kerem coraz bardziej się do siebie zbliżają. Przekupuje Vildan, by ta przekazywała jej informacje o tym, co się między nimi dzieje. Aby zmobilizować Kerema, Süreyya organizuje spotkanie służbowe z Yunusem i Birce w posiadłości Haktanrów. Kerem jest bardzo wzruszony inicjatywą przyjaciół. Jülide widzi Şafaka razem z Alev. Obawia się, że dziewczyna może być kandydatką na żonę Şafaka wybraną przez Leman. 16:05 PRZYSIĘGA - ODC. 308 (YEMIN) Serial obyczajowy, 44 min, Turcja 2020 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Nazmiye Yilmaz Aktorzy: Özge Yagiz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan, Ali Dereli, Tugce Ersoy Melike namawia Reyhan na badania w szpitalu. Narin próbuje ostrzec Kemala przed niebezpieczeństwem. Timur oskarża Erhana i Narin o zabicie jego brata. Nigar zdradza Gulsum sekret Reyhan. Sehriye nie może się pogodzić z decyzją Kemala. Lekarka przekazuje Reyhan dobrą nowinę. 18:00 KLAN - ODC. 3707 Telenowela, 21 min, Polska, 2020 Reżyseria: Sebastian Chondrokostas, Michał Fazlejew, Paweł Karpiński, Paweł Chmielewski, Jarosław Marszewski Scenariusz: Paweł Karpiński, Elżbieta Szczypek, Mariusz Polaczek, Grzegorz Lipka Zdjęcia: Artur Radźko, Julian Szczerkowski Aktorzy: Zosia Świątkiewicz, Joanna Pałucka, Andrzej Mamcarz, Joanna Kurowska, Krzysztof Janczar, Marcin Kwaśny, Anna Matysiak, Zbigniew Suszyński, Martyna Kowalik, Bartosz Waga, Anna Janik, Grzegorz Wons, Małgorzata Ostrowska, Izabela Trojanowska, Amelia Malesa Po udanym wieczorze z narzeczonym, Ramona rozmawia z Pauliną o planowanym ślubie. Właśnie wczoraj ustalili datę z Jaśkiem i oczywiście Paulina będzie świadkową. Przed lokalną telewizją Rafalski spotyka Weronikę. Dziewczyna opowiada o swojej nowej roli i pyta o Jaśka. Rafalski chwali Ramonę jako jego przyszłą żonę. Darek nie zamierza dzisiaj nigdzie wychodzić, nawet na spotkanie z prezesem Rutką. Kiedy idzie do łazienki, Dżesika przejmuje inicjatywę. Potem prosi go, żeby coś dla niej odebrał z hotelu od jej znajomego. Michał stara się zaktywizować teściową, żeby cały czas nie myślała o Zycie. Dzisiaj po południu wpadnie Mariusz z bliźniakami i na pewno chętnie zjedliby żurek w jej wykonaniu. W hotelu Rutka ma dla Darka propozycję. Niech jeszcze trochę wytrzyma ze Strąkiem, poduczy go a na pewno finansowo mu się to opłaci. Synowie Michała tłumaczą, że nie chcą podchodzić do matury, bo po co? Michał z Mariuszem starają się ich przekonać. Po wyjściu synów Michał pyta o Kingę. Darek lekko zły wraca do domu. Ma pretensje do Dżesiki, że tak go wkręciła. 18:30 KASTA - UBEZWŁASNOWOLNIONA Serial paradokumentalny, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: Wojciech Sukiennik Do kancelarii przychodzi Joanna, której matka miesiąc temu została ubezwłasnowolniona na wniosek jej drugiego męża, Marka. Joanna odwiedziła matkę w szpitalu i dowiedziała się, że Marek dawał jej leki, które powodowały napady szaleństwa u niej. Adwokaci sprawdzają wyrok o ubezwłasnowolnienie, odkrywają, że został wydany bez opinii biegłego sądowego, a sędzia jest spokrewniony z Markiem. 20:30 LEŚNICZÓWKA - ODC. 294 Telenowela, 21 min, Polska, 2020 Reżyseria: Radosław Dunaszewski, Marek Bukowski Scenariusz: Ariadna Lewańska, Zdzisław Brochwicz, Marta Hryniak, Maciej Kowalewski, Izabela Aleksandrowicz, Iwo Kardel, Piotr Mikołajczak, Daria Rogozińska, Agata Winnicka, Zuzanna Talar-Sulowska, Piotr Jasek Zdjęcia: Artur Zdral, Grzegorz Bartoszewicz Aktorzy: Marek Bukowski, Sambor Czarnota, Witold Dębicki, Jolanta Fraszyńska, Aldona Jankowska, Sebastian Jasnoch, Franciszek Kalinowski, Bartłomiej Kasprzykowski, Igor Kowalik, Michał Królikowski, Katarzyna Kwiatkowska, Natasza Leśniak, Mariola Lisicka, Olaf Marchwicki, Maria Pakulnis Teodor jedzie do hotelu, żeby spotkać się z synem. Przerażony tym, co zastaje w pokoju Krzyśka, proponuje mu zawodową pomoc. Majewski zgadza się przyjąć Grzymowskiego do pracy. Kilka godzin później Hania spotyka się w tajemnicy z Teodorem. Spiskowcy próbują wymyślić sposób na pogodzenie Krzyśka i Jerzego. Kasia i Konrad docierają do bramy ośrodka. Już na pierwszy rzut oka widać, że między nimi znów iskrzy. Nagle w drzwiach budynku pojawiają się Wojtek i Olga. Dziewczyna widząc zakochaną parę udaje, że czegoś zapomniała w ośrodku i wycofuje się. Później Ruszczycówna i Lesiński dzielą młodzież na dwie grupy. Inga trafia do tej, która ma zajęcia z Kasią. Dziewczyna nie ukrywa niechęci do prowadzącej. W czasie spotkania z rehabilitantem, Bogdan oświadcza, że chce przyspieszyć proces powrotu do pełnej sprawności. W związku z tym żąda, by specjalista zjawiał się u niego dwa razy dziennie. Starego Karcza odwiedza prawniczka Izdebska, która chce wiedzieć czy Bogdan zapoznał się z materiałami dotyczącymi Miłki. Ten potwierdza i zleca jej, by dowiedziała się wszystkiego na temat byłego partnera pielęgniarki. Po południu do domu Karczów przyjeżdża wezwany przez Bogdana Szymon. Stary oświadcza mu, że ma się wyprowadzić ze swojego mieszkania. Teraz zamieszkają tam Miłka i Kacper. 21:00 TEATR TELEWIZJI - MĄŻ I ŻONA Teatr, 62 min, Polska, 2016 Autor: Aleksander Fredro Reżyseria: Jan Englert Zdjęcia: Witold Adamek Aktorzy: Jan Englert, Beata Ścibakówna, Grzegorz Małecki, Milena Suszyńska Komedia Aleksandra Fredry (1793 - 1876), napisana prawdopodobnie w 1821 roku, już w rok później rozpoczęła karierę sceniczną budząc to zachwyt, to oburzenie krytyków, urzeczonych zręcznością intrygi, ale i zgorszonych bujnym i zmysłowym opisem rozluźnienia obyczajów, pędu do używania życia bez skrupułów moralnych, bez zachowywania pozorów. To jedna z najlepszych, ale też i najfrywolniejszych komedii o czworokącie małżeńskim. Ponadczasowa komedia hrabiego Fredry tym razem w reżyserii mistrza fredrowskiego stylu - Jana Englerta. Przedpremierowy pokaz spektaklu odbył się podczas XVI Festiwalu Teatru Polskiego Radia oraz Teatru Telewizji Polskiej Dwa Teatry - Sopot 2016. W koncepcji reżysera, który przeniósł sztukę Fredry do pierwszej połowy XX wieku, do mieszczańskiego domu, najważniejsze jest dwulicowość wszystkich bohaterów i podwójne standardy, oczywiście z zachowaniem komediowej fredrowskiej formy. Ta podwójna moralność towarzyszy nam nieustająco od napisania sztuki do dzisiaj, co powoduje, że utwór "Mąż i żona" w ogóle nie stracił na aktualności. Ponadczasowe manewry miłosne w zaproponowanej przez Englerta obsadzie stwarzają możliwość na spojrzenie z perspektywy nie tyle rywali Wacław - Alfred, co raczej na relacje Mistrz - Uczeń. 22:15 ŚWIAT BEZ FIKCJI - SŁUGA NARODU Film dokumentalny, 50 min, Polska, 2020 Reżyseria: Barbara Włodarczyk Celem filmu jest odpowiedź na pytanie, na czym polega fenomen popularności Wołodymyra Zełenskiego i w jaki sposób wykorzystuje on ogromny mandat społeczny. Czy pełnia władzy, przy słabości instytucji państwa, nie stanie się pokusą do autorytarnych rządów, Będzie to swoista anatomia sukcesu Sługi Narodu i konsekwencji (także międzynarodowych) skupienia władzy w rękach człowieka, który robi najbardziej spektakularną karierę polityczną w Europie. Wszystko w atrakcyjnej formie kina akcji. Bez patosu i nadęcia. 00:20 ZAKAZANA ŻONA (DIE VERBOTENE FRAU/THE FORBIDDEN WOMAN) Dramat, 92 min, Austria/Niemcy 2013 Reżyseria: HansjorgThurn Scenariusz: Caroline Hecht, Maureen Herzfeld Aktorzy: Alexandra Neldel, Mido Hamada, Deniz Cooper, Andreas Lust, Maya Henselek, Sandra Cervik, Amira El Sayed Bohaterka filmu Verena Wermuth zakochuje się z wzajemnością w Khalidzie, arabskim szejku. Zakazana miłość komplikuje ich dalsze życie. Jak się potoczą losy kochanków? Ona mieszka w Wiedniu, jest znaną fotoreporterką, swój wielki talent odziedziczyła po ojcu. Kiedyś była związana z Paulem, dla którego pracuje. Ale to już przeszłość, choć on chce odzyskać jej uczucie. Dla Vereny nie ma jednak powrotów, więc ich relacje pozostają czysto służbowe i przyjacielskie. Verenę łączy coraz silniejsze uczucie z Khalidem, który co parę tygodni, jako przedstawiciel emiratu i Arabskiego Funduszu Rozwoju, prowadzi w Wiedniu negocjacje. Wkrótce Paul wysyła Verenę służbowo do Dubaju, gdzie ma zrobić serię zdjęć na zamówienie. Na miejscu odnajduje Khalida, który jest zaskoczony jej niespodziewanym pojawieniem się. Jego młodszy brat Hassan ostrzega ją przed tym związkiem. Verena poznaje też ich siostrę Daimę. Ojciec Khalida jest szejkiem emiratu Al Wahla, a on sam jego następcą. Na drodze do szczęścia kochanków stają tradycje kulturowe. Verena jest zakazaną żoną, ich ślub okryje hańbą rodzinę szejka. Szybko też wychodzi na jaw, że Khalid ma poślubić Faizah, córkę szejka Ajmanu, która dawno była mu przyrzeczona. Tymczasem ojciec Khalida ma udar. Na łożu śmierci prosi syna, by ten mu obiecał, że podejmie właściwą decyzję w życiu. W tej sytuacji Verena postanawia usunąć się w cień. 02:05 MECHANIK (THE MECHANIC) Film sensacyjny, 95 min, USA 1972 Reżyseria: Michael Winner Scenariusz: Lewis John Carlino Aktorzy: Charles Bronson, Jan - Michael Vincent, Keenan Wynn, Jill Ireland, Linda Ridgeway Sprawnie zrealizowany thriller brytyjskiego reżysera, producenta i krytyka kulinarnego Michaela Winnera, twórcy filmów z cyklu "Życzenie śmierci". Centralną postacią "Mechanika" jest płatny zabójca Arthur Bishop, który bierze pod swe skrzydła ambitnego i bezwzględnego Steve'a. Bishop zabija na różne sposoby i do tej pory wszystkie się sprawdzały w stu procentach. Jest najlepszy w tym fachu, mówią o nim "Mechanik". Pracuje na wyłączność dla międzynarodowej tajnej organizacji, kierującej się najbardziej surowymi zasadami. Arthur Bishop to postać nietuzinkowa, ma wyrafinowany gust i nienaganne maniery, regularnie słucha klasycznej muzyki, kolekcjonuje dzieła sztuki i jest koneserem wybornych win. Profesja zmusza go jednak do samotności, nie może okazywać emocji, ani ufać ludziom. Ciągłe życie pod presją w końcu odbija się na jego zdrowiu. Nie radzi sobie też z upływem czasu. Zaczyna brać leki antydepresyjne. Kiedy w zaskakujących okolicznościach schodzi z tego świata jego szef, Harry McKenna, Arthur uczestniczy w pogrzebie i natyka się na jego syna Steve'a. Obydwaj są sobą nawzajem zaintrygowani. Uznawszy, że chłopak byłby świetnym płatnym zabójcą, Bishop uczy go sztuki zabijania zdradzając tajniki swego fachu. Wpaja mu zasadę, że najważniejszą rzeczą jest odkryć słabe strony przeciwnika, co pozwoli na jego pokonanie. Duet Bishop i Steve wprowadza niemałe zamieszania, organizacja jest zmuszona upomnieć nauczyciela. Kolejna tajna misja wiedzie Bishopa do Włoch. Postanawia jeszcze wciągnąć w akcję Steve'a. Zanim jednak wyruszą w drogę, Bishop znajduje w rzeczach chłopaka szegółowe notatki na swój temat. To identyczne zapiski, jakie on sam przegotowuje o przyszłej ofierze przed każdym kolejnym zleceniem zabójstwa. Mimo to decyduje się zabrać Steve'a do Włoch, gdzie sami stają się celem zamachu. Wpadają w zasadzkę, ale udaje im się uniknąć kłopotów. Od tej pory zaczynają jednak prowadzić między sobą niebezpieczną rywalizację. 03:50 KORONAWIRUS. JAK Z NIM WALCZY ŚWIAT? (COVID - 19, HOW ASIA IS WINNING THE WAR) Film dokumentalny, 54 min, Francja, 2020 Reżyseria: Lucie Barbazanas, Kim Byung - Soo, Sebastian Le Belzic, Anthony Dufour Film dokumentalny pokazujący w jaki sposób cztery azjatyckie kraje walczą z pandemią koronawirusa i z jakimi skutkami. Chiny, Tajwan, Japonia i Korea Południowa postawiły na różne metody i w różnym czasie. Chiny to odizolowanie i kwarantanna. W Japonii zamknięto szkoły, ale społeczeństwo mogło funkcjonować. bez zbytnich ograniczeń, korzystając z doświadczeń w czasie m. in. ostatniego kataklizmu w Fukushimie. W Korei Południowej postanowiono testować na obecność wirusa prawie każdego potencjalnie podejrzanego obywatela. A na Tajwanie postawiono na elektroniczne śledzenie podejrzanych o chorobę osób, stosując aplikacje w telefonach komórkowych. Maski na twarzach były raczej w powszechnym użyciu. To co łączy ludzi w tych krajach to na pewno dyscyplina w stosunku do narzuconych przepisów. Jakie to przyniosło efekty? Czy można mówić, że te kraje są w fazie wyjściowej z pandemii?