Program 1 Poniedziałek, 11.01.2021 05:10 PRZYSIĘGA - ODC. 327 (YEMIN) Serial obyczajowy, 43 min, Turcja 2019 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Nazmiye Yilmaz Aktorzy: Özge Yagiz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan, Ali Dereli, Tugce Ersoy Reyhan bardzo przeżywa śmierć Gulsum. Sędzia, nim udzieli rozwodu, wysyła Kemala i Narin do terapeutki. Cavidan szuka wiadomości, którą zostawiła Gulsum. Kemal próbuje odwrócić uwagę córki, ale Masal wciąż pyta o Narin. Emir chce pomóc żonie, jednak Reyhan go unika. 06:00 ELIF - ODC. 891 (ELIF) Serial obyczajowy, 44 min, Turcja, 2017 Reżyseria: Fulya Yavuzoglu Aktorzy: Cemre Melis Cinar, Isabella Damla Guvenilir, Volkan Colpan, Selin Sezgin, Altug Seckiner Alev postanawia na razie zatrzymać swoje odkrycie dla siebie i wykorzystać je do pozbycia się Jülide. Süreyya i Kerem czekają w szpitalu. Wszyscy niecierpliwie czekają na wieści o jej stanie. Operacja Parli się udaje i dziewczyna odzyskuje przytomność. Kerem dowiaduje się od lekarza, że Parla jest sparaliżowana i już nigdy nie będzie mogła chodzić. Kerem jest zdruzgotany. Nie tylko nie wie, jak jej o tym powiedzieć, ale jest przekonany, że to z jego winy doszło do wypadku. 08:35 RANCZO S.II - ODC. 22 (SERIA II, ODC. 9) - DILER PIEROGÓW Serial komediowy, obyczajowy, 48 min, Polska, 2007 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter, Jerzy Niemczuk Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Arkadiusz Nader, Ilona Ostrowska, Cezary Żak, Paweł Królikowski, Grzegorz Wons, Jacek Kawalec, Artur Barciś Odbywa się huczne otwarcie uniwersytetu ludowego w Wilkowyjach. Na wykłady jednak mało kto przychodzi. Lucy jest zrozpaczona. W sukurs przychodzi jej ksiądz, nawołując z ambony do nauki, ale skutek jest taki, że wierni jedynie do niego zapisują się na wykłady z historii religii. Kusy znajduje Amerykance bogatego lokatora, który ma jej pomóc w łataniu dziurawego budżetu domowego. Solejukowa ma dosyć życia w niedostatku i zdawania się na pomoc społeczną. Przygotowuje na próbę kilka partii pierogów. Wszystkim bardzo one smakują, kobieta dostaje pierwsze zamówienia. Z pomocą Hadziukowej przymierza się do rozkręcenia małego, rodzinnego biznesu. Mężowi wyznacza podrzędną rolę dostawcy towaru. 09:35 KOMISARZ ALEX S.XIV - ODC. 177 - (SERIA XIV. ODC. 13) - TRZY STOPY POD ZIEMIĄ Serial kryminalny, 42 min, Polska, 2020 Reżyseria: Mariusz Palej Scenariusz: Peter Hajek, Peter Moser, Tomasz Korzeniowski Zdjęcia: Piotr Bernat Aktorzy: Piotr Bondyra, Magdalena Walach, Krystian Wieczorek, Beata Fido, Zbigniew Lesień, Mariusz Jakus, Łukasz Byczek, Marek Bera, Piotr Prokop, Michał Kruk, Klaudiusz Chrostowski, Jacek Pasternak, Krzysztof Gosławski Z więzienia wychodzi na wolność przestępca Taranowski vel Taran. Następnego dnia komisarz Górski udaje się po karmę dla psa i przepada bez śladu. Lucyna, która podjeżdża do Piotra przed pracą zastaje w domu tylko zdenerwowanego Alexa. Wcześniej Taran śledzi Górskiego, by w odpowiednim momencie spowodować wypadek i uprowadzić nieprzytomnego komisarza. Górski po jakimś czasie dochodzi do siebie i stwierdza, że leży w ciasnej ciemnej, drewnianej skrzyni. Na szczęście znajduje komórkę i małą latarkę. Komisarz dzwoni do przyjaciół na komendę. Na podstawie podanych wymiarów skrzyni Gutek oblicza, że powietrza wystarczy tylko na kilka godzin. Policjanci początkowo są dobrej myśli, namierzają sygnał komórki Górskiego i ruszają na poszukiwania. Niestety, okazuje się że Taran obmyślił przewrotny plan i odnalezienie Górskiego nie będzie takie proste. Zaczyna się szaleńczy wyścig z czasem. 10:35 OJCIEC MATEUSZ S.XVIII - ODC. 230 (OJCIEC MATEUSZ XVIII ODC. 5) - RANDKA Serial kryminalny, obyczajowy, 45 min, Polska, 2017 Reżyseria: Artur Żmijewski Scenariusz: Michał Kalicki Zdjęcia: Piotr Wojtowicz, Piotr Wojtowicz Aktorzy: Artur Żmijewski, Kinga Preis, Bartłomiej Firlet, Eryk Lubos, Piotr Polk, Michał Piela, Rafał Cieszyński, Piotr Miazga, Jędrzej Taranek, Sławomir Holland, Anna Cieślak, Tomasz Gęsikowski, Paweł Pabisiak, Karol Pocheć, Faustyna Kazimierska Do pokoju nauczycielskiego wpada Bolesław Rydz, ojciec Adama, grożąc nauczycielowi geografii Zdzisławowi Garwolińskiemu. Garwolińsk odpiera atak, ale po wyjściu mężczyzny zażywa krople uspokajające. Pluskwa wraca z zakupami na plebanię, gdy zaczepia go dawny znajomy Arek, który wyszedł właśnie z więzienia. Adam umawia się na randkę przez internet z Nicole. Możejko dostaje rozkaz z Kielc, by zorganizować atrakcje na święto św. Michała, patrona policji. W przystani znaleziono ciężko rannego Adama. Nocul zabezpiecza niedopałek ukraińskiego papierosa oraz telefon Adama, a w nim zdjęcie Nicole. Striptizerka Nicole to Wanda Rzemyk. Zostaje zatrzymana. Na telefonie Adama policjanci znajdują filmy, na których Adam i Rysiek znęcają się nad geografem. Córka Wandy, Karolina znika. Bolesław Rydz zgłasza się na policję. Ktoś mu grozi. Kumpel Pluskwy kradnie limuzynę i porzuca ją za miastem. 11:25 KASTA - DILER WYROKÓW Serial paradokumentalny, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: Krzysztof Zańczak, Kamil Fortuna, Łukasz Bajbak, Sergiusz Znasz Scenariusz: Krzysztof Nowak Jacek popadł w kłopoty. Wynajem mieszkania miał być sposobem na spokojne życie, a okazał się koszmarem. Najemca przestał płacić czynsz i nie chce opuścić mieszkania, które służy do przechowywania i porcjowania narkotyków. Jacek zgłosił sprawę do sądu, tam jednak została ona oddalona z niejasnych powodów. Sprawę prowadził sędzia Ksawery Passendorf. Nie była to pierwsza sprawa dilera, którą na jego korzyść rozsądził sędzia Passendorf. Wydaje się, że najemca lokalu, jako wpływowy diler, ma układ z sędzią. Prawda jest jednak inna. 12:45 BBC W JEDYNCE - DYNASTIE. SZYMPANSY (DYNASTIA / DYNASTY) Film dokumentalny, 58 min, Wielka Brytania, 2017 Reżyseria: Rupert Barrington Serial dokumentalny BBC. Pięcioczęściowa opowieść o dzikim świecie dynastycznych walk o władzę i rodzinnych zdrad w świecie zwierząt. Rodzina to jedna z najważniejszych struktur społecznych w naturze. Życie rodzinne pełne jest cudów, piękna i dramatów. Przez 4 lata filmowcy śledzili losy przedstawicieli niektórych z najbardziej znanych, ale i zagrożonych wyginięciem, gatunków. Podążali ich śladem przez równiny Zimbabwe i lasy deszczowe Indii. Dotarli na skraj Sahary i lodowe pustkowia Antarktyki. Byli świadkami przełomowych momentów w życiu zwierząt i ich zmagań z licznymi przeciwnościami. Obserwowali, jak walczą o przetrwanie z bezlitosnymi siłami przyrody i rywalami. Starali się być jak najbliżej zwierząt, by udokumentować ich losy dokładniej niż kiedykolwiek. Senegal w zachodniej Afryce. Żyje tu niezwykłe stado szympansów. Im będzie poświęcony pierwszy odcinek. Grupą rządzi silny i ambitny władca. Korzysta z licznych przywilejów, ale nie może nikomu ufać. Jest otoczony przez rywali, gotowych zabić go, by przejąć tron. Oto opowieść o władzy, politycznych intrygach i walce o przetrwanie. Na świecie pozostało niewiele szympansów. Podgatunek występujący w Senegalu i zachodniej Afryce, czyli szympans długowłosy, jest skrajnie zagrożony wyginięciem. 14:00 ELIF - ODC. 892 (ELIF) Serial obyczajowy, 44 min, Turcja, 2017 Reżyseria: Fulya Yavuzoglu Aktorzy: Cemre Melis Cinar, Isabella Damla Guvenilir, Volkan Colpan, Selin Sezgin, Altug Seckiner Alev kontynuuje swoje śledztwo i wypytuje Jülide o właściciela domu. Nieświadoma Jülide opowiada jej wszystko, co sama wie. Kerem nie może zdobyć się na to, by wyznać Parli prawdę o jej stanie. W szpitalu pojawia się Çalar, pomiędzy nim a Keremem dochodzi do awantury. Parla upada na ziemię próbując wstać z łóżka. Kerem jest zmuszony w końcu powiedzieć jej prawdę. Na wieść o tym, że jest sparaliżowana, Parla załamuje się nerwowo. Kerem nie może znieść jej cierpienia. Wyznaje Süreyyi, że to on dał kierowcy kluczyki do niesprawdzonego samochodu. 16:05 PRZYSIĘGA - ODC. 328 (YEMIN) Serial obyczajowy, 44 min, Turcja 2019 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Nazmiye Yilmaz Aktorzy: Özge Yagiz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan, Ali Dereli, Tugce Ersoy Hizir znajduje sposób, żeby zbliżyć się do Sehriye. Masal cieszy się z wizyty Narin. Reyhan nie pozwala Melike spakować ubrań Gulsum. Narin i Kemal spotykają się u terapeutki. Reyhan ma żal do męża, że ukrył przed nią prawdę. 17:55 KLAN - ODC. 3728 Telenowela, 21 min, Polska, 2020 Reżyseria: Michał Fazlejew, Adam Molak, Paweł Karpiński, Paweł Chmielewski, Jarosław Marszewski Scenariusz: Jacek Getner, Paweł Karpiński, Elżbieta Szczypek, Mariusz Polaczek, Grzegorz Lipka Zdjęcia: Artur Radźko, Julian Szczerkowski Aktorzy: Joanna Pałucka, Andrzej Mamcarz, Grzegorz Wons, Małgorzata Ostrowska, Mariusz Krzemiński, Filip Turkiewicz, Jan Oskroba, Daniel Zawadzki, Gabriela Całun, Tomasz Stockinger, Sławomir Grzymkowski, Piotr Swend, Natalia Antoszczak, Karolina Nowakowska, Katarzyna Tlałka Grażyna i Leopold komentują wczorajszą wiadomość dnia. Lucyna i Ryszard tak niedawno się poznali, a już planują ślub! Grażynka obawia się, że ze strony Maćka i Martyny mogą być kłopoty. Ryszard zagląda do preclowni. Chwali biznes młodych, a przy okazji wspomina o wyjeździe Lucyny do Olsztyna, na stałe. Andrzej wysyła do Irminy SMS - a, że nie dojedzie w góry na sylwestra. Obawia się zostawić Michasia tylko z matką. Klaudia jest bardzo zadowolona. Ku zaskoczeniu wszystkich pod wieczór Irmina melduje się u Górzyńskiego z walizką. Skoro on nie przyjechał, ona wróciła i w sylwestra jednak będą razem. Paweł razem ze Stiepanem zapraszają Annę na wspólny wieczór sylwestrowy. Z Mszczonowa wraca wściekły Witold. Ciocia nawet nie przeczytała umowy, bo zabrał ją usłużny gospodarz do znajomego prawnika. Kinga zagląda do salonu, gdzie siedzi Mariusz. Informuje go, że powinna to zrobić wcześniej, ale były święta. Koniec roku to dobra okazja, żeby zacząć wszystko od nowa, więc ona się wyprowadza. 20:30 LEŚNICZÓWKA - ODC. 318 Telenowela, 21 min, Polska, 2020 Reżyseria: Radosław Dunaszewski, Robert Wichrowski Scenariusz: Ariadna Lewańska, Zdzisław Brochwicz, Marta Hryniak, Maciej Kowalewski, Izabela Aleksandrowicz, Monika Leszek, Piotr Mikołajczak, Łukasz Olszacki, Daria Rogozińska, Piotr Jasek Zdjęcia: Artur Zdral, Grzegorz Bartoszewicz Aktorzy: Przemysław Bluszcz, Marek Bukowski, Mariusz Capiga, Marta Chyczewska, Kiril Denev, Witold Dębicki, Jolanta Fraszyńska, Barbara Kałużna, Weronika Książkiewicz, Mariusz Ochociński, Maria Pawłowska, Dominik Piejko, Tomasz Sapryk, Rafał Szałajko, Henryk Talar Od wczesnego rana Krzysztof szykuje się do pracy. Kolejne koszule, które przymierza, lądują na podłodze. Gdy wreszcie udaje mu się wybrać odpowiednią, rozlega się pukanie do drzwi i w progu staje Jerzy z siatką wypełnioną po brzegi prowiantem przygotowanym przez Hanię. W końcu wyznaje, że się zakochał, ale ona jest za młoda. Jerzy nietypowo reaguje na to stwierdzenie. W biurze panuje dziwna atmosfera ani Krzysztof, ani Ewa nie mają odwagi, by porozmawiać o wspólnym wieczorze. Na domiar złego Grzymowski bierze sobie wolne. W końcu Majewski decyduje się zaproponować Ewie spotkanie. Kurek zagląda do leśniczówki. Dziękuje Beacie za umożliwienie wspólnego patrolu z Arturem. Dzięki temu mieli szansę wyjaśnić sobie kilka spraw. Niestety, ich wyprawa nie przyniosła żadnych efektów. Jedynak sugeruje, że organizuje też dzienny patrol. Wiesiek oświadcza, iż musi iść do pracy. Ale gdy słyszy, że w obchodzie ma brać udział dziennikarz, zmienia zdanie. Jego żona Marianna stwierdza, że ona też chętnie przejdzie się do lasu. W czasie patrolu Beata, fotoreporter i Kurkowie natykają się na rozbity namiot. Okazuje się, że należy do Norberta. Janusz siedzi w swoim gabinecie i z niepokojem obserwuje mecenasa Rożka, który krąży po pomieszczeniu. Prawnik po raz kolejny zmusza Karcza do powtórzenia szczegółów planu przerzutu, w którym mają wziąć udział ciężarówki Ziołowego Raju. Przy okazji stwierdza, że nie przypuszczał, iż Lidia jest tak naiwna. Nawet nie wie, jak bardzo się myli. Banach uważnie obserwuje bramę wyjazdową hali należącej do Ziołowego Raju. Potem rusza za ciężarówką, która tamtędy przejeżdża. Na leśnej polanie Janusz i Rożek nadzorują przeładunek. Obserwuje ich Lidia. W pewnym momencie sięga po telefon, który wypada jej z rąk powodując hałas. Karcz i jeden z wynajętych bandziorów wyciągają broń. 21:00 TEATR TELEWIZJI - UDRĘKA ŻYCIA Teatr, 85 min, Polska, 2013 Autor: Hanoch Levin Przekład: Agnieszka Olek Reżyseria: Jan Englert Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Stanisław Radwan Aktorzy: Anna Seniuk (Lewiwa), Janusz Gajos (Jona), Włodzimierz Press (Gunkel) Telewizyjna wersja spektaklu teatralnego w reżyserii Jana Englerta z mistrzowskimi kreacjami aktorskimi. Premiera przedstawienia odbyła się 16 grudnia 2011 roku w Teatrze Narodowym w Warszawie. Sztuka znanego izraelskiego dramaturga Hanocha Levina (1943 - 1999), którego rodzice, Malka i Israel Levin, pochodzili z Łodzi, skąd w 1935 r. wyemigrowali do Palestyny. "Udręka życia" to niepozbawiony komicznych momentów dramat o samotności we dwoje, o cierpieniu, nieuchronnym przemijaniu i śmierci. Opowiada o zwyczajnej stronie naszej egzystencji, o gorzkim, pełnym wzajemnych pretensji rachunku, wystawianym sobie wzajemnie przez małżonków. Protagonistami tragikomedii są Jona i Lewiwa Popochowie, starzejąca się para z 40 - letnim stażem małżeńskim. Pojawia się jeszcze długoletni przyjaciel rodziny, Gunkel, który akurat przechodził koło ich domu i widząc palące się światło puka do nich w nocy, trafiając w sam środek małżeńskiej kłótni. Gunkel, który nigdy się nie ożenił, cierpi, że jest sam jak palec. Boi się samotności, nie chce sam umrzeć w łóżku. W pewnym sensie zazdrości małżonkom, że są razem, marzy o życiu Popochów. Wprawdzie jest im źle, ale przynajmniej mają siebie. A Jona i Lewiwa nie przestają się ranić nawzajem, celuje w tym mąż, który obwinia żonę o wszystkie życiowe niepowodzenia, wytyka stracone lata u jej boku. Kiedyś miał cały świat u swych stóp, tak szybko minęło życie, teraz czuje się stary, wypalony. Chce odejść od żony, od dawna jej nie kocha, niegdysiejsze gorące uczucie zamieniło się w nienawiść. Odtrąca ją, choć Lewiwa - jak sama mówi - zawsze była wobec męża uczciwa i lojalna. Kiedy Jona nagle umiera, Lewiwa rozpacza, nie chce kończyć tej "udręki życia" sama. Sztuka Hanocha Levina bawi i wzrusza, ale też prowokuje i skłania do refleksji. Groteskowo - ironiczny spektakl ma wymiar uniwersalny. Pokazuje, że każdemu z nas jest potrzebny drugi, bliski człowiek. 22:40 ŚWIAT BEZ FIKCJI - PRZYJAŹŃ W CIENIU KREMLA. JUTRO UKRAINA Film dokumentalny, 64 min, Polska, 2018 Reżyseria: Maciej Grabysa, Wojciech Jachymiak Zdjęcia: Wojciech Jachymiak Film "Przyjaźń w cieniu Kremla. Jutro Ukraina" jest kontynuacją filmu "Przyjaźń w cieniu Kremla. Dzisiaj Gruzja". Przedstawia on Raport o rosyjskich zbrodniach wojennych we wschodniej Ukrainie autorstwa posłanki Prawa i Sprawiedliwości Małgorzaty Gosiewskiej, która przez wiele lat była bliską współpracowniczką ś.p. Lecha Kaczyńskiego i kontynuowała jego wizje polityczne. Była to misja zacieśniania współpracy z Gruzją i Ukrainą w ramach idei Międzymorza. Raport jest oskarżeniem Federacji Rosyjskiej i Władimira Putina o wspieranie prorosyjskich separatystów destabilizujących sytuację we wschodniej Ukrainie, a także dokonujących tam zbrodni wojennych. Ten film dokumentalny to dziennikarskie śledztwo. Do jego powstania skłoniła autorów postać Lecha Kaczyńskiego, który swoją interwencją dyplomatyczną w Gruzji, ocalił niepodległość tego kraju. To był fenomen na skalę światową. To była inspiracja do zrobienia pierwszego odcinka o Gruzji. Jako jego kontynuacja powstał film o Ukrainie. Inspiracją dla cyklu filmowego było przede wszystkim słynne przemówienie ś.p. Lecha Kaczyńskiego wygłoszone w Tbilisi w 2008 roku podczas inwazji rosyjskiej na Gruzję. Cykl filmowy "Przyjaźń w cieniu Kremla" to spojrzenie na to przemówienie z trzech perspektyw: tragedii smoleńskiej, wojny na Ukrainie i tworzenia się sojuszu krajów Europy Środkowo - Wschodniej, które przez kilkadziesiąt lat były gnębione przez komunistyczne totalitaryzmy. Celem autorów jest, aby ten cykl filmowy był próbą przybliżenia testamentu politycznego ś.p. Lecha Kaczyńskiego, jaki bez wątpienia po sobie zostawił. Ma być również swego rodzaju oskarżeniem działań politycznych świata Zachodu, który często przyjmuje bierną postawę względem odradzającego się imperium rosyjskiego i nie jest zbyt stanowczy wobec łamania międzynarodowego prawa przez władze Kremla. 00:55 DIRTY DANCING (DIRTY DANCING) Film muzyczny, 96 min, USA 1987 Reżyseria: . Emile Ardolino Scenariusz: Eleanor Bergstein Zdjęcia: Jeff Jur Muzyka: John Morris Aktorzy: Jennifer Grey, Patrick Swayze, Jerry Orbach, Cynthia Rhodes, Jack Weston, Jane Bruckner, Kelly Bishop, Lonny Price, Max Cantor i inni Jeden z najlepszych filmów muzycznych lat 80. , kultowe już (obok "Grease", "Gorączki sobotniej nocy" czy "Flashdance") dzieło tego gatunku, uhonorowane Oscarem i Złotym Globem za piosenkę "The Time of My Life". "Dirty Dancing" należy jednocześnie do tzw. nurtu pokoleniowego, cofającego się do przełomu lat 50. i 60. - okresu, kiedy Ameryka obudziła się, za sprawą narodzin kultury młodzieżowej, z purytańskiego letargu. Dlatego nietrudno tu znaleźć odwołania do takich obrazów, jak "American Graffiti", "Peggy Sue wyszła za mąż" czy "Powrót do przyszłości". Oznaką przełomu, który w 1963 r. , kiedy rozgrywa się akcja filmu, już wisiał w powietrzu, miał być tytułowy "dirty dancing" - połączenie rock - a - billy z rytmami latynoskimi. "To najbardziej erotyczna forma tańca - mówił w wywiadach reżyser Emile Ardolino, który tym filmem zadebiutował na dużym ekranie. - Kiedy kilka lat później ludzie zaczęli tańczyć osobno, to wspaniałe przeżycie, jakim jest trzymanie kogoś w ramionach i tańczenie policzek przy policzku, ramię przy ramieniu, straciło swoją moc". Takie założenie już samo określa tematykę filmu. Ardolino wkracza w sferę kontaktów intymnych, ukazuje proces dojrzewania młodych bohaterów, traktując taniec jako wyzwanie erotyczne, a zarazem jako protest przeciwko światu dorosłych. Znakomite sceny taneczne to efekt nie tylko świetnego przygotowania aktorów, ale i bardzo starannej realizacji. Reżyser, twórca wielu filmów telewizyjnych i dokumentalnych poświęconych baletowi, zaprosił do współpracy doświadczonego choreografa Kenny'ego Ortegę. Główne role powierzył będącemu wówczas u szczytu popularności Patrickowi Swayze i Jennifer Grey, córce niezapomnianego konferansjera z "Kabaretu", Joela Greya. Lato 1963 r. Doktor Houseman zabiera rodzinę na wczasy do znanego kurortu Catskills, gdzie jego przyjaciel Max Kellerman prowadzi ośrodek wypoczynkowy. Kellerman serdecznie wita gości, polecając kelnerowi Robbiemu dyskretne adorowanie Lisy, starszej córki doktora, zaś wnukowi Neilowi przekazuje opiekę nad 17 - letnią Frances, zwaną przez wszystkich Baby. Dziewczynę szybko zaczyna nudzić opiekun, nie bawią jej formy zbiorowego wypoczynku oferowane przez Kellermana. Wieczorem wychodzi z zabawy tanecznej i trafia do budynku, gdzie spędza wolny czas personel pensjonatu. Jest świadkiem popisu tanecznego dwójki instruktorów - Johnny'ego Castle i Penny Johnson, wykonujących "dirty dancing". Johnny zaprasza Frances do tańca. Następnego wieczoru Frances spotyka na zapleczu sali tanecznej zapłakaną Penny. Dziewczyna jest w ciąży z Robbiem, który jednak odmawia wszelkiej pomocy. Aby nie stracić pracy, Penny gotowa jest usunąć nielegalnie ciążę, lecz na to brakuje jej pieniędzy. Frances pożycza od ojca potrzebną sumę i dowiaduje się, że w dniu zabiegu Johnny i Penny mieli dać popis taneczny w sąsiednim hotelu. Szybko podejmuje decyzję: zastąpi Penny na występie. Kłopot tylko w tym, że nie umie tańczyć, a do występu zostało zaledwie parę dni. Pod okiem Johnny'ego zaczyna intensywne przygotowania. 02:45 ŻYCZĘ CI ŚMIERCI (THE KILLING PACT/ WISH YOU WERE DEAD) Film kryminalny, 87 min, USA 2017 Reżyseria: John Lyde Scenariusz: Kohl Glass, Brittany Wiscombe Aktorzy: Emily Rose, Brian Krause, Melanie Stone, Brandon Ray Olive, Nichelle Aiden, Griffin Bonacci, Joel Deans Protagonistka tej kryminalnej historii to Hayley Udall, która samotnie wychowuje 14 - letnią córkę Jamie. Ponadto musi utrzymywać byłego męża, Jerry’ego, bo ten cały czas domaga się alimentów i nie ma zamiaru rezygnować z wygodnego życia na koszt byłej żony. Pewnego razu podczas wieczornego wypadu spotykają się Hayley, Kevin i Melanie. Dochodzi do osobistych zwierzeń. Okazuje się, że każde z nich dręczą jakieś problemy. Melanie ma już dość swojej wymagającej ciotki Lisy, której jest asystentką, z kolei Kevin nie może dłużej wytrzymać ze swoją szefową Sarah, a Hayley marzy tylko o tym, żeby raz na zawsze pozbyć się natarczywego męża. W efekcie cała trójka zawiera specyficzny układ. Mają nawzajem uwolnić się od kłopotów. I tak Melanie "zajmie się" Sarah, Kevin - Jerrym, a Hayley - Lisą. Początkowo Hayley uznaje umowę za żart, ale szybko przekonuje się, że sprawy zaszły za daleko. Teraz ona musi się wywiązać z danej obietnicy i zlikwidować Lisę. Tymczasem Melanie, która uknuła intrygę, uprowadza Jamie, żeby szantażować Hayley i doprowadzić do końca swoją perfidną grę. Czy policja i detektyw Marcs zdążą na czas? 04:20 CZY ROBOTY MOGĄ NAS ZASTĄPIĆ? (COULD A ROBOT DO MY JOB?) Film dokumentalny, 28 min, Wielka Brytania, 2013 Reżyseria: Joseph Mcauley, Owen Philips, Rohan Silva Zdjęcia: Joe Cooper Maszyny i sztuczna inteligencja zaczynają zastępować nas w różnych zadaniach jak nigdy wcześniej. Autorzy filmu chcą się przyjrzeć miejscom pracy, w których już się korzysta z tej nowej technologii. Mamy w kraju ponad 20 tysięcy komputerów, o coraz większej mocy. Ten film pokaże, jak wkradanie się technologii w nasze życie - gwałtownie przyśpiesza. Pociągi same się kierują już od blisko 30 lat. W ostatnich 15 latach - sami się odprawiamy na lotniskach. A ostatnio przy wzywaniu taksówki - smartfon dokładnie wie, gdzie jest klient i służy do zamówienia i zapłacenia za transport. Postęp ułatwia życie. Kiedyś wszystkie te zadania wykonywali ludzie. Jednak postęp, który dokonał się przez ostatnie dwa lata jest wyjątkowy. Sztuczna inteligencja zdolność maszyny do myślenia i zachowywania się jak umysł ludzki - rozwija się szybciej niż przypuszczano. Następuje przełom w zdolności maszyn do wykonywania zadań umysłowych tak jak przedtem maszyny były zdolne wykonać prace fizyczne - co ma znaczący wpływ na gospodarkę. Nowe badania dla Panoramy sugerują, że w Wielkiej Brytanii przez ostatnie 15 lat przynajmniej 800 tysięcy miejsc pracy zostało zautomatyzowanych. Część w przemyśle produkcyjnym. Teraz zaczyna być zagrożona praca biurowa. Blisko 1/3 dzisiejszych miejsc pracy w Wielkiej Brytanii jest w ciągu 10, 20 lat zagrożona automatyzacją. To blisko 10 milionów. Od 2000 roku znikła ponad połowa miejsc pracy sekretarek, kasjerek, bibliotekarzy. Zawody wymagające wysokich kwalifikacji, kreatywności i osobistego zaangażowania - są raczej bezpieczne. Ale sprzedawcy, maszynistki, urzędnicy bankowi będą zastąpieni. Powste też pytanie, czy powinniśmy czuć się zagrożeni technologiami, czy też przyniosą one korzyści dla nas wszystkich. Czy jesteśmy gotowi na jedną z największych zmian, jakie świat pracy kiedykolwiek widział? Musimy panować nad maszynami, by maszyny nie zapanowały nad nami.