Program 1 Sobota, 16.01.2021 05:30 KLAN - ODC. 3728 Telenowela, 21 min, Polska, 2020 Reżyseria: Michał Fazlejew, Adam Molak, Paweł Karpiński, Paweł Chmielewski, Jarosław Marszewski Scenariusz: Jacek Getner, Paweł Karpiński, Elżbieta Szczypek, Mariusz Polaczek, Grzegorz Lipka Zdjęcia: Artur Radźko, Julian Szczerkowski Aktorzy: Joanna Pałucka, Andrzej Mamcarz, Grzegorz Wons, Małgorzata Ostrowska, Mariusz Krzemiński, Filip Turkiewicz, Jan Oskroba, Daniel Zawadzki, Gabriela Całun, Tomasz Stockinger, Sławomir Grzymkowski, Piotr Swend, Natalia Antoszczak, Karolina Nowakowska, Katarzyna Tlałka Grażyna i Leopold komentują wczorajszą wiadomość dnia. Lucyna i Ryszard tak niedawno się poznali, a już planują ślub! Grażynka obawia się, że ze strony Maćka i Martyny mogą być kłopoty. Ryszard zagląda do preclowni. Chwali biznes młodych, a przy okazji wspomina o wyjeździe Lucyny do Olsztyna, na stałe. Andrzej wysyła do Irminy SMS - a, że nie dojedzie w góry na sylwestra. Obawia się zostawić Michasia tylko z matką. Klaudia jest bardzo zadowolona. Ku zaskoczeniu wszystkich pod wieczór Irmina melduje się u Górzyńskiego z walizką. Skoro on nie przyjechał, ona wróciła i w sylwestra jednak będą razem. Paweł razem ze Stiepanem zapraszają Annę na wspólny wieczór sylwestrowy. Z Mszczonowa wraca wściekły Witold. Ciocia nawet nie przeczytała umowy, bo zabrał ją usłużny gospodarz do znajomego prawnika. Kinga zagląda do salonu, gdzie siedzi Mariusz. Informuje go, że powinna to zrobić wcześniej, ale były święta. Koniec roku to dobra okazja, żeby zacząć wszystko od nowa, więc ona się wyprowadza. 06:00 SPRAWA DLA REPORTERA Reportaż, 47 min, Polska, 2020 Autor: Elżbieta Jaworowicz W programie: 1/ Sprawa kobiety, która walczy ze swoim byłym partnerem o prawo do opieki nad dwójką ich dzieci. Pierwszym postanowieniem sąd zdecydował, że dzieci powinny być przy matce, a ojcu wyznaczył kontakty. Rodzina została jednak przebadana przez OZSS, który stwierdził, że rodziców cechuje obniżona dojrzałość. Ponadto wikłają dzieci we wzajemne konflikty, a dodatkowo zarzucono matce, że dąży do wyeliminowania ojca z życia chłopców. Na podstawie tych badań sąd zmienił postanowienie, decydując, że synowie powinni być przy ojcu. Kobieta nie zgadza się z takim rozstrzygnięciem sprawy. Uważa, że ojciec dzieci stanowi zagrożenie dla zdrowia psychicznego nieletnich synów. Na potwierdzenie swoich słów przedstawia wyroki m.in. za to, że ją pobił i spowodował wstrząśnienie mózgu oraz za niepłacenie alimentów. Ponadto po weekendowym pobycie u ojca jedno z dzieci próbowała popełnić samobójstwo i trafiło na obserwację do szpitala psychiatrycznego. 2/ Historia właścicieli karczmy, rodzinnego biznesu do niedawna doskonale prosperującego dzięki położeniu przy drodze szybkiego ruchu. Teraz czują się pokrzywdzeni, bo nowo powstała autostrada odcięła ich od klientów. Nie ma bezpośredniego dojazdu do restauracji. Z dnia na dzień biznes upadł, a właściciele musieli zamknąć karczmę. Od kilku miesięcy nie są w stanie spłacać kredytu zaciągniętego na budowę. Wysokość kredytu przekracza półtora miliona złotych, a miesięczne raty to ok. 30 tys. zł. Właściciele upadłej karczmy uważają, że sąsiadujące z ich działką nieruchomości zostały wywłaszczone bezprawnie, ponieważ mieli na nich służebność - zagwarantowane prawo przejazdu. Miejscowy wojewoda już kilkukrotnie przesunął termin załatwienia sprawy, czym naraził ich na kolejne straty finansowe. 3/ Historia Alicji z okolic Ciechanowa, która od kilkunastu lat prowadzi ośrodek dla bezdomnych w domu, który dostała w spadku po swoim zmarłym mężu. Do spadku powołane są również dzieci zmarłego, co utrudnia kobiecie prowadzenie ośrodka. Jak twierdzi m.in. nie może ubiegać się o dotacje na prowadzenie domu, bo nie jest jedynym właścicielem nieruchomości. Alicja starała się uporządkować sprawy majątkowe z dziećmi zmarłego męża jednak bezskutecznie. Niegdyś sama doświadczyła bezdomności, przebywała w ośrodkach Mar - kotu. Teraz chce stworzyć swoim kilku podopiecznym jak najlepsze warunki do życia, ale sytuacja finansowa ośrodka jest bardzo trudna. Na kanwie reportażu o Alicji przypomnimy widzom postać i dzieła Marka Kotańskiego, który poświęcił swoje życie na pomoc bezdomnym. 09:40 FASCYNUJĄCY ŚWIAT - CAŁA PRAWDA O KŁAMSTWIE (THE WHOLE TRUTH ABOUT LYING / DIE GANZE WAHRHEIT ÜBER DIE LÜGE) Film dokumentalny, 51 min, Niemcy, 2019 Reżyseria: Birgit Tanner Zdjęcia: Adnane Korchyou Film dokumentalny o zjawisku polegającym na kłamaniu. Właściwie wszyscy kłamią. Codziennie. Kilka razy. To jest niemoralne, ale wydaje się być odwieczne i prawie naturalne. Ta umiejętność rozwija się już w dzieciństwie. Od piątego roku życia dzieci rozumieją, jak działa oszustwo. Jeśli dziecko umie kłamać, mówi się o dobrze rozwiniętym mózgu. Zwierzęta również oszukują na swoją korzyść. Nie każde kłamstwo to powód do potępienia. Niektóre z nich są uważane za narzędzia zdrowej współpracy w społeczeństwie, inne niosą ze sobą nieuczciwe intencje lub są wyłącznie dla własnego interesu. Naukowcy próbują zbadać sygnały wysyłane przez kłamców, które ich demaskują. Badania wśród zwierząt pokazują, jak potrafią one oszukiwać. Dowiemy się również jak działają nowoczesne urządzenia do wykrywania kłamstw i kamery termowizyjne tropiące kłamców. Żyjemy w świecie post - prawdy. Media społecznościowe bez żadnej weryfikacji rozpowszechniają fałszywe wiadomości. Zniknęła granica między prawdą i kłamstwem. W badaniach przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii ustalono, że wyrzuty sumienia można wyłączyć. Im więcej ktoś kłamie, tym ciało migdałowate mniej reaguje. Jesteśmy stworzeni do kłamstw, bo pozwala na to nasz język. Kłamstwo jest niemoralne we wszystkich kulturach świata, mimo to każdy kłamie przynajmniej dwa razy dziennie. Człowiek to kłamliwa małpa. Kłamstwo pomaga ukryć prawdziwe zamiary oraz oszukiwać innych, prowadzi do wiary w bogów i trybunów oraz jest przyczyną wojen. Czynnik ten pomógł człowiekowi w ewolucji. Kłamstwo i władzę coś łączy. Każdy człowiek kłamie, lecz w polityce wyjątkowo często. Badania wykazują, że im kto ma więcej władzy, tym łatwiej przychodzi mu kłamstwo, bo jego zdaniem ma do tego prawo. Na razie nauka nie dowiodła, że kłamcy mają dłuższe nosy. Albo krótkie nogi. Tak czy inaczej wiadomo, że kłamstwo jest głęboko zakorzenione w świadomości istot żywych. Lecz kognitywna umiejętność kłamania wiąże się z możliwością demaskowania kłamcy. 10:45 BLONDYNKA S.IX - ODC. 101 (BLONDYNKA SERIA 9, ODC. 2) - MAJAKI PRZYSZŁOŚCI Serial obyczajowy, 45 min, Polska, 2020 Reżyseria: Mirosław Gronowski Scenariusz: Sławomir Łonisk, Przemysław Nowakowski Aktorzy: Katarzyna Ankudowicz, Magdalena Biegańska, Tomasz Borkowski, Ewa Konstancja Bułhak, Izabela Dąbrowska, Witold Dębicki, Aleksander Fijałek, Beata Fido, Teresa Filarska, Krzysztof Gosztyła, Andrzej Grabowski, Małgorzata Jabłońska, Wojciech Kalinowski, Kamil Kula, Wojciech Leonowicz Dawid wybudza się w szpitalu. Zamiast Sylwii, widzi przy sobie Martę. Dowiaduje się, że Marta powiedziała o dziecku. Wpada w szał, wyrzuca ją za drzwi i ucieka ze szpitala. Tymczasem Sylwia dowiaduje się, że Dawid się obudził. Natychmiast pojawia się w szpitalu, ale nie zastaje tam męża. Poznaje prawdę, że Marta była przy Dawidzie w chwili jego wybudzenia. Na czas leczenia nogi Jasiuni, Doktor mimowolnie staje się władcą kuchni. Na jego głowie jest teraz gotowanie, co jest dla niego i domowników kwestią co najmniej niepokojącą. Doktor okazuje się nienajgorszym kucharzem, kiedy przygotowuje proste potrawy. Ale gdy przychodzi pora obiadu, w akcie desperacji prosi o pomoc równie niekompetentnych kucharzy - Kozyrę i księdza Błażejczyka. Traczyk i Tanaka ponownie spotykają się w restauracji TOKYO. Inwestor informuje wójta, że planuje wykupić ziemię pod nową fabrykę na terenie Majaków. Zaleca przy tym, by Traczyk wykonał we wsi tak zwany fokus. Uważa za istotne, by wiedzieć co mieszkańcy kochają w Majakach, tak by można ich potem nakłonić do sprzedaży ziemi. Nowy plan podoba się Traczykowi, który sam przeprowadza fokus z mieszkańcami Majaków. Bardzo się rozczarowuje, gdy dowiaduje się jedynie, czego nie cierpią w swoim codziennym życiu. Sytuację stara się ratować Żorżeta. Ostatecznie Traczyk ogłasza konkurs na rzecznika Majaków, z czego skwapliwie korzysta Majka. Auguścikowa niepokoi się niezrozumiałym zachowaniem męża. Majka, Manej i Paweł pracują nad otwarciem hotelu wakacyjnego dla zwierząt. 11:45 SAM WHISKEY (SAM WHISKEY) Western komediowy, 92 min, USA 1969 Reżyseria: Arnold Laven Scenariusz: William W. Norton Aktorzy: Burt Reynolds, Clint Walker, Ossie Davis, Angie Dickinson, William Schallert, Woodrow Parfrey, Rick Davis Lekka komedia utrzymana w westernowo-sensacyjnej konwencji, doskonała dla całej rodziny. Tytułowy Sam Whiskey, czarujący awanturnik i zabijaka (Burt Reynolds), oraz ponętna wdówka (Angie Dickinson) organizują brawurową akcję, w której stawką jest ćwierć miliona dolarów w złocie. Od najmłodszych lat Sam Whiskey sukcesywnie poznawał gorszą stronę życia. Bardzo wcześnie został sierotą, wychowywał się w barze Joego, pośród graczy w kości i pokera. Kiedy poszedł do szkoły, nauczył się pić, palić, przeklinać, kłamać i ryzykować. Już wtedy przejawiał też skłonności do hazardu i słabość do pięknych dziewczyn. W swoim życiu imał się różnych zajęć. Zarabiał przy wypasie bydła, pilnował stada, próbował ujeżdżać dzikie konie. Potem przyjął od rządu Stanów Zjednoczonych ofertę współpracy: był szpiegiem i zwiadowcą, o mało nie stracił życia. Po wojnie próbował szczęścia w interesach, ale bez większego powodzenia. Jeździł dyliżansem, handlował mułami, pracował na kolei. Pieniądze nigdy się go jednak nie trzymały. Chociaż przybywało mu lat, on nie stawał się mądrzejszy. Nadal ulegał pięknym kobietom, lubił hazard, dobrą muzykę, mocne cygara. Nigdy też nie przestał ryzykować. Kiedy Sam Whiskey przyjeżdża do małego miasteczka na Dzikim Zachodzie, zjawia się tam również pewna dama - Laura Breckenridge, która wysłała do niego pilny telegram. Sam odwiedza atrakcyjną wdowę w jej hotelowym pokoju. Dowiaduje się, że zmarły niedawno mąż kobiety naraził na szwank dobre imię rodziny, przywłaszczając sobie złoto z mennicy w Denver i podkładając w jego miejsce fałszywe sztabki. Zdeterminowana Laura musi zwrócić złoto, zanim oszustwo wyjdzie na jaw. Wkrótce w mennicy będzie przeprowadzona inspekcja z urzędu i wtedy kompromitująca jej rodzinę sprawa ujrzy światło dzienne. Tymczasem prawdziwe złoto leży na dnie rzeki w skrzyni w zatopionym parowcu. Kusząc go swymi wdziękami i oferując niebagatelną sumę 20 tysięcy dolarów, Laura przekonuje Sama, by podjął się karkołomnej akcji. Zadanie jest niezwykle trudne. Trzeba nie tylko wydobyć złoto z dna rzeki, ale jeszcze "podrzucić" je do mennicy w Denver, której pilnie strzeże armia żołnierzy. Sam bierze sobie do pomocy miejscowego kowala, osiłka Jedediaha Hookera oraz starego kompana z wojska, O.W. Bandy"ego, który po wojnie poświęcił się pracy wynalazczej. We trzech ruszają z ryzykowną misją, zaopatrzeni m.in. w karabin maszynowy domowej roboty. Nie mają pojęcia, że ich tropem podąża chciwy Henry Hobson ze swymi ludźmi, który ma wielką chrapkę na sztabki złota. Już przy próbie wydobycia złota z dna rzeki zaczynają się więc pierwsze poważne komplikacje, co Sam nieomal przypłaca życiem. 13:45 OKRASA ŁAMIE PRZEPISY - IMBIR NAD WISŁĄ Magazyn, 24 min, Polska, 2020 Reżyseria: Tomasz Rostworowski Scenariusz: Tomasz Rostworowski, Karol Okrasa Zdjęcia: Józef Szymura, Jarosław Frankowski, Sławomir Orman Wykonawcy: Karol Okrasa (prowadzący) W tym odcinku Karol Okrasa zaprasza widzów na opowieść o imbirze. To jedna z tych roślin, bez których wiele narodów nie wyobraża sobie kuchni - czy to chińskiej, japońskiej, koreańskiej lub wietnamskiej. Dla każdego mieszkańca Azji to podstawowy dodatek do potraw i bardzo skuteczne lekarstwo na wiele dolegliwości. Ale to, co nas interesuje najbardziej, to fakt, że imbir był naszym przodkom dobrze znany już od wieków. W pierwszych spisanych na polskich ziemiach przepisach kulinarnych z Malborka z XV wieku występuje imbir. Nie brak go także w polskich recepturach Falimirza czy Syreniusza z XVI wieku. A w pierwszej polskiej książce kulinarnej "Compendium Ferculorum" Stanisława Czernieckiego wydanej w 1682 roku zdanie: "przydaj lub wsyp imbieru niemało" powtarza się nader często. Można powiedzieć, iż to jedna z ulubionych przypraw mistrza Czernieckiego. Później, w XVIII i XIX stuleciu imbiru używano mniej, ale nawet w chudym w importowane przyprawy okresie PRL - u każda gospodyni wiedziała, że bez mielonego imbiru nie ma dobrego piernika, pasztetu czy flaków. Dziś w sklepach mamy pełny wybór imbiru: znany naszym mamom, babciom suszony i mielony, świeże pędy (kłącza) dostępne są dziś w każdym sklepie, znany jest marynowany imbir jako dodatek do sushi, bywa nawet galangal zwany tajskim imbirem. To roślina spokrewniona z imbirem szeroko stosowana w kuchni tajskiej. Karol Okrasa przygotuje imbirowy sernik z kaszą gryczaną, pierożki z farszem z białej kiełbasy i imbiru oraz salsą z gruszki i marynowanego imbiru do pieczonego indyka z bakłażanem. 14:15 Z PAMIĘCI - KAZIMIERZ DEJMEK CZ. 1 Felieton, 4 min, Polska, 2020 Scenariusz: Agnieszka Jęksa Wykonawcy: Andrzej Dobosz (prowadzący) Andrzej Dobosz przypomina postać reżysera teatralnego - Kazimierza Dejmka. Po ukończeniu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Rzeszowie współtworzył on grupę wystawiającą własne przedstawienia teatralne, które idealnie oddawały realizm socjalistyczny, wprowadzony jako doktrynę do życia kulturalnego przez ówczesne władze państwowe. 14:25 PRZYRODNIK NA TROPIE - /13/ - RYBITWA RZECZNA Film dokumentalny, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: Małgorzata Kosturkiewicz Scenariusz: Łukasz Bożycki Wykonawcy: Łukasz Bożycki (prowadzący) W tym odcinku przyjrzymy się sieci powiązań, która jest charakterystyczna dla zwierząt związanych z dużymi rzekami. Jest to tylko mały wycinek ich skomplikowanych relacji. Przetrwanie rybitw żyjących w Polsce jest w pełni uzależnione od działań jakie podejmuje człowiek. Dowiemy się również co łączy rybitwę z człowiekiem i jak połączeni są oni z meszką. 15:20 ZAKOCHAJ SIĘ W POLSCE - ODC. 178 PŁOCK Magazyn, 21 min, Polska, 2020 Reżyseria: Adam Molak Scenariusz: Agata Sałapa Zdjęcia: Jacek Banach, Jarosław Wątor Płock to miasto, do którego chce się wracać, dlatego odwiedzamy je ponownie. Leży nad szeroką doliną Wisły, a jego historia jest ściśle związana z rzeką. Nie przez przypadek pogańscy Słowianie na naturalnej skarpie założyli pierwszy gród, który dał początek kolejnym siedzibom mazowieckich władców. Tu krzyżowały się też ważne szlaki handlowe - lądowe i rzeczne. Płock wiele zawdzięcza Konradowi Mazowieckiemu, który na przełomie XII i XIII wieku położył fundamenty pod silne Księstwo Mazowieckie, a w 1237 roku nadał miastu akt lokacyjny. Aby lepiej poznać dzieje Płocka, trzeba się cofnąć do wieku XI - do czasów panowania Władysława Hermana, pradziadka Konrada, Władysław Herman osiadł w Płocku, dzieląc kraj pomiędzy siebie i dwóch synów. Jednym z nich był Bolesław Krzywousty, który ostatecznie przejął władzę po ojcu. Obaj, niezwykle ważni z punktu widzenia historii miasta książęta, sprawowali władzę z Płocka, który przez 59 lat pełnił rolę stolicy państwa polskiego, stając się najważniejszym miastem na Mazowszu. 18:25 SANATORIUM MIŁOŚCI S.III - ODC. 2 Reality show, 47 min, Polska, 2021 Reżyseria: Katarzyna Kawecka Scenariusz: Katarzyna Kawecka, Piotr Poraj - Poleski Zdjęcia: Wojciech Szczygielski Wykonawcy: Marta Manowska (prowadząca) Pierwszy poranek w sanatorium. Nasi bohaterowie jeszcze urządzają się w nowej rzeczywistości. To czas na rozmowy z partnerami z pokojów, wymianę opinii na temat płci przeciwnej czy odwiedziny u innych bohaterów Do rozmów w większych grupach świetnie nadają się obszerne tarasy. Następnie cała grupa spotyka się na poranną dyskusję z Martą Manowską w sanatoryjnej palmiarni. To dobry moment, żeby poznać się lepiej i wymienić się życiowymi doświadczeniami. Marta ogłasza wyniki pierwszego głosowania. I już pierwsza para umawia się na spotkanie, to szansa na bliższe poznanie. Czas na pierwsze duże wyzwanie tego sezonu: rzeczny wyścig na pontonach. Dwie grupy zaciekle rywalizują ale też świetnie się bawią. Który zespół potrafi współpracować? Kto się z kim skonfliktuje? Która grupa wygra? Kolejna atrakcja to zawody malarskie - w konkursie na stworzenie nowego logo programu Sanatorium Miłości, a wieczorem grupa udaje się na pierwszy w tym turnusie sanatoryjny dancing. Wszyscy, bez wyjątku, szaleją na parkiecie. 20:35 KOMISARZ ALEX S.VIII - ODC. 98 (SERIA VIII, ODC. 7) - JEDEN ZAWSZE GINIE Serial kryminalny, 44 min, Polska, 2016 Reżyseria: Maciej Migas Scenariusz: Paweł Łopaciński, Peter Moser, Peter Hajek Zdjęcia: Marek Traskowski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Antoni Pawlicki, Ireneusz Czop, Janusz Chabior, Agnieszka Więdłocha, Beata Fido, Jakub Kamieński, Michał Krzywicki, Roch Siemianowski, Szymon Mysłakowski, Mariusz Seliwonik "Filozof" i jego kumpel Gepard organizują dla wtajemniczonych zakłady, w których stawką jest ludzkie życie. Wykorzystują przy tym zdesperowanych uchodźców z krajów ogarniętych wojną. Wśród publiczności znajduje się Gabi, poderwana wcześniej przez "Filozofa". Widzowie ukrywają swoją tożsamość, zakładając maski. Kiedy ginie jeden z uczestników rosyjskiej ruletki, Ahmed, dziewczyna doznaje szoku, grozi zawiadomieniem policji i ucieka. 21:30 HIT NA SOBOTĘ - BOSS (THE INFILTRATOR) Film kryminalny, dramat biograficzny, 121 min, Wielka Brytania/USA 2016 Reżyseria: Brad Furman Scenariusz: Ellen Brown Furman Aktorzy: Bryan Cranston, John Leguizamo, Diane Kruger, Amy Ryan, Benjamin Bratt, Jason Isaacs Fabuła filmu została osnuta wokół wydarzeń z połowy lat 80. , kiedy amerykańska agencja rządowa zorganizowała jedną z największych tajnych operacji w historii. Na celowniku znalazły się kolumbijskie kartele narkotykowe, zbijające fortuny na nielegalnych interesach. Wrogiem numer jeden był wówczas Pablo Escobar, nazywany "królem kokainy", który stworzył gigantyczny biznes i przez długi czas działał bezkarnie. W aferę byli zamieszani politycy, bankierzy, brokerzy giełdowi, światowe instytucje finansowe wprowadzające do obrotu setki milionów dolarów zdobytych na transakcjach kokainowych. Na czele tajnej akcji FBI mającej ujawnić powiązania polityków i bankierów ze światem przstępczym staje agent Robert Mazur, który ma za zadanie przeniknąć do kartelu z Medellin, potężnej organizacji przestępczej Escobara. W tym celu wciela się w amerykańskiego biznesmena Boba Musellę, zajmującego się praniem brudnych pieniędzy. Udaje mu się zdobyć zaufanie Roberto Alcaino, jednego z najbliższych ludzi z otoczenia Escobara. Żyjąc na krawędzi śmierci gromadzi dowody mające zdemaskować skorumpowanych polityków i nieuczciwych finansistów związanych z narkotykowym biznesem Escobara. 23:45 ROZMOWY KONTROLOWANE Komedia, 93 min, Polska 1991 Reżyseria: Sylwester Chęciński Scenariusz: Stanisław Tym Zdjęcia: Jerzy Stawicki Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Stanisław Tym, Krzysztof Kowalewski, Irena Kwiatkowska, Alina Janowska, Marian Opania, Jerzy Turek, Jerzy Bończak, Bożena Dykiel, Maciej Damięcki, Joanna Żółkowska, Artur Barciś i inni Niemal dokładnie w dziesiątą rocznicę ogłoszenia stanu wojennego na ekrany kin weszła pierwsza polska komedia poświęcona temu dramatycznemu wydarzeniu. Po serii filmów "martyrologicznych" na ten temat, recenzenci pisali, że oto pojawił się "pierwszy film o stanie wojennym, który publiczność prawdopodobnie uzna za swój". Autorzy dość odważnie podeszli do zadania: postanowili rozśmieszyć widzów tym, co jeszcze do niedawna budziło grozę, zburzyli martyrologiczne stereotypy, spojrzeli satyrycznie nie tylko na sprawców stanu wojennego, ale i tych, których on dotknął. Dostało się zarówno władzy i "bezpiece", jak i opozycji. Sprawiedliwie wykpiono metody walki i zachowania obu stron. Jak pisał jeden z krytyków, "obie walczące strony łączyła bowiem jedna gra. W tym filmie stan wojenny wszystkich jakoś urządzał i podnosił. "Resort"potrzebował twardych przeciwników, żeby podkreślić swoją rolę, a ludzie chętnie wyolbrzymiali swoje zagrożenie, żeby na tym tle wypaść bardziej bohatersko". Nawiązując do wielu klasycznych już dzieł filmowej szkoły polskiej, do "Popiołu i diamentu" a jeszcze wyraźniej do "Zezowatego szczęścia", twórcy "Rozmów kontrolowanych" uświadamiają widowni, że film ten "nie jest spóźnioną satyrą na WRON - ę, ale wciąż aktualnym studium polskości rozumianej jako zbiór gestów". "Rozmowy kontrolowane", nagrodzone Złotymi Lwami Gdańskimi za scenariusz na FPFF w Gdyni w 1992 r. , to poniekąd kontynuacja "Misia", wcześniejszej o 10 lat komedii, którą z dziełem Sylwestra Chęcińskiego łączy osoba scenarzysty i odtwórcy głównej roli, Stanisława Tyma. W obu filmach gra on postać Ryszarda Ochódzkiego, prezesa klubu sportowego "Tęcza". W grudniu 1981 r. Ryszard Ochódzki zostaje przyłapany w intymnej sytuacji z żoną pułkownika SB - Molibdena. Ten "w odwecie" wymusza na bohaterze zakup gospodarstwa w Suwalskiem. Ponieważ w tamtym rejonie większość urzędów obsadzonych jest przez "solidarnościowców", Ochódzki musi wstąpić do związku i wymeldować się ze stolicy. W Suwałkach zastaje go stan wojenny. Po spowodowaniu wypadku samochodowego prezes porzuca swój pojazd i pożyczonym autem wraca do stolicy. Zatrzymuje go patrol. W bagażniku samochodu znajduje solidarnościowe ulotki. Bojąc się aresztowania, Ochódzki rzuca się do ucieczki. Przez przypadek unieszkodliwia ścigający go czołg i staje się bohaterem walczącego podziemia. SB ściga go teraz po całej Polsce listem gończym. Tymczasem jeden z kolegów pułkownika Molibdena oznajmia mu, że wie o jego wcześniejszych kontaktach z Ochódzkim. W trosce o własną karierę i bezpieczeństwo Molibden postanawia zabić prezesa klubu "Tęcza". Ochódzkiego może już tylko uratować ucieczka za granicę. W kobiecym przebraniu ma się udać do Szwecji... 01:35 SPRAWA ZAMKNIĘTA (SON OF NO ONE) Dramat kryminalny, 89 min, USA 2011 Scenariusz i reżyseria: Dito Montiel Aktorzy: Channing Tatum, Al Pacino, Juliette Binoche, Tracy Morgan, Katie Holmes, Ray Liotta Jest rok 2002. Młody policjant Jonathan White zostaje oddelegowany do pracy w nowojorskiej dzielnicy Queens, gdzie dorastał i gdzie kiedyś również służył jego ojciec. Nowicjusz dostaje się pod skrzydła starego wygi, kapitana Mariona Mathersa. Jonathan dobrze wywiązuje się z obowiązków, jest sumiennym i uczciwym stróżem prawa. Pragnie zapewnić jak najlepsze życie swojej żonie Kerry i chorującej córeczce. I choc bardzo się stara, nie wszystko idzie po jego myśli. Najwyraźniej ktoś próbuje go zniszczyć. Anonimowe listy przypominają nierozwiązaną sprawę podwójnego zabójstwa, do którego doszło w 1986 roku, właśnie w dzielnicy Queens. 14 - letni wówczas Jonathan zabił we własnej obronie. Dwoje jego przyjaciół Vinnie i Vicky pomogło mu w pozbyciu się ciał ofiar. Prowadzący dochodzenie śledczy Stanford, wiedział kim był sprawca zabójstwa, ale zniszczył dowody winy Jonathana, ze względu na szacunek do jego zmarłego ojca, który był jego partnerem w policji. Tajemnica sprzed kilkunastu lat wychodzi teraz na światło dzienne. Reporterka Loren Bridges robi sensacyjny materiał dla gazety, mimo próśb Jonathana, by wstrzymała publikację. Nazajutrz policjant dowiaduje się o śmierci reporterki. Sprawy przybierają zaskakujący obrót. Jonathan pada ofiarą perfidnego szantażu. 03:10 PARYŻ NA BOSAKA (PARIS PIEDS NUS) Film komediowy, 79 min, Francja/Belgia 2016 Scenariusz i reżyseria: Fiona Gordon, Dominique Abel Aktorzy: Fiona Gordon, Dominique Abel, Emmanuelle Riva, Pierre Richard, Emmy Boissard Paumelle, Celine Laurentie, Charlotte Dubery Komedia nakręcona przez parę sześćdziesięciolatków, małżeństwo Fionę Gordon i Dominique'a Abla, którzy jednocześnie odtwarzają główne role w swoim filmie, tworząc wspaniałe kreacje. Fiona gra starą pannę, bibliotekarkę prowadzącą uporządkowane życie w rodzimej Kanadzie. On - paryskiego kloszarda, pełnego uroku łotra. Poznają się przypadkowo w pięknym mieście nad Sekwaną, gdzie połączy ich niezwykła więź. Fiona jest po raz pierwszy w Paryżu, wyruszyła z Kanady pierwszym samolotem, jaki leciał do Europy. Była to błyskawiczna reakcja na rozpaczliwy list od 88 - letniej ciotki Marthy (w tej roli legenda francuskiego kina Emmanuelle Riva, nominowana do Oscara z film "Miłość"), która potrzebuje pomocy. Martha, eks - tancerka kanadyjska, mieszka w stolicy Francji już od kilkudziesięciu lat. Ostatnio znacznie podupadła jednak na zdrowiu i grozi jej dom opieki społecznej, z czym starsza pani nie chce się pogodzić. Kiedy Fiona przybywa na miejsce, okazuje się, że Martha zniknęła. Na domiar złego w poważne taraparty wpada także sama Fiona, która traci dokumenty i pieniądze, kiedy wpada do Sekwany. Jest zrozpaczona i zagubiona w obcym mieście. Wtedy niespodziewanie w jej życiu pojawia się bezdomny Dom, który mieszka w namiocie. Mimo jej niechęci, nie zamierza zostawić jej w spokoju, a ona z czasem zaczyna akceptować jego towarzystwo. Od tej pory są razem na dobre i na złe. 04:30 Z PAMIĘCI - KAZIMIERZ DEJMEK CZ. 1 Felieton, 4 min, Polska, 2020 Scenariusz: Agnieszka Jęksa Wykonawcy: Andrzej Dobosz (prowadzący) Andrzej Dobosz przypomina postać reżysera teatralnego - Kazimierza Dejmka. Po ukończeniu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Rzeszowie współtworzył on grupę wystawiającą własne przedstawienia teatralne, które idealnie oddawały realizm socjalistyczny, wprowadzony jako doktrynę do życia kulturalnego przez ówczesne władze państwowe.