Program 2 Piątek, 22.01.2021 05:20 CAFE PIOSENKA - ZAYAZD Kameralne i studyjne (widowisko), 22 min, Polska, 2019 Reżyseria: Ryszard Makowski Scenariusz: Małgorzata Tytus, Ryszard Makowski Gość programu: grupa muzyczna Zayazd. 05:50 DOKTOR KLEIST - LEKARZ RODZINNY - ODC. 108 PRZYSZŁOŚĆ (FAMILIE DR KLEIST EP. ZUKUNFT) Serial obyczajowy, 45 min, Niemcy, 2019 Reżyseria: Erwin Keusch Scenariusz: Christiane Sadlo Aktorzy: Francis Fulton - Smith, Uta Schorn Christian leczy studentkę mechatroniki, Maike, która po wypadku rowerowym na krótko straciła przytomność i pamięć. Diagnozuje u niej problemy z sercem. Gdy Maike mimo jego rady nie zgłasza się do szpitala, dochodzi u niej do zatrzymania akcji serca. Christian przez telefon instruuje ojca Maike, jak ratować córkę i wykonać masaż serca, dopóki nie przyjedzie pogotowie. Do Tanji zgłasza się Lara, która jest w zaawansowanej ciąży i cierpi na silne bóle brzucha. Jej dotychczasowy lekarz sugeruje problemy psychiczne, jednak Tanja poważnie podchodzi do tematu i po wnikliwych badaniach znajduje przyczynę bólu. Michael stara się znaleźć dla siebie partnerkę, uciekając się do kłamstw wobec córki. Christian przywołuje go do porządku i radzi, by grał z córką w otwarte karty. 11:55 DLA NIESŁYSZĄCYCH - BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 2369 Serial obyczajowy, 24 min, Polska, 2021 Reżyseria: Jakub Skoczeń Scenariusz: Tomasz Wojtczuk, Magdalena Fertacz, Paweł Jurek Zdjęcia: Jarosław Szmidt, Janusz Gauer Psc, Michał Jaskulski, Łukasz Łasica Aktorzy: Konrad Skolimowski, Michał Lesień, Jakub Bohosiewicz, Ewelina Serafin, Karolina Chapko, Anna Mrozowska, Natalia Zambrzycka, Magdalena Żak, Marek Molak, Olga Jankowska, Marta Dąbrowska, Jasper Sołtysiewicz Patryk dziękuje Damianowi za uratowanie życia. Za to Kornel obwinia syna za katastrofę i nie szczędzi mu słów krytyki. Jego krzyki słyszy Agata i stanowczo wyprasza przyszłego teścia z sali. Renata wyznaje Dominice, że z Damianem udawali parę, aby wzbudzić jej zazdrość. Poruszona kelnerka rezygnuje z odwiedzin u Wójcika w szpitalu. Tymczasem Prot i Jowita muszą współpracować, aby wyjść z escape roomu. Nagle chłopak dostaje ataku paniki. 13:15 KOZACKA MIŁOŚĆ - ODC. 34 (POKA STANICA SPIT) Serial kostiumowy, obyczajowy, 45 min, Rosja, 2013 Reżyseria: Aleksandr Mochow Scenariusz: Natalia Kozłowskaja, Tatiana Pawłowicz Aktorzy: Jekatierina Olkina, Wiaczesław Drobinkow, Dmitrij Nazarow, Zoriana Marczenko, Aleksandr Mochow, Artiom Aleksiejew W drodze do stanicy matka Aliony trafia na grób, w którym jakoby pochowana jest córka. Kolewanow dowiaduje się o kradzieży jego kosztowności i odkrywa sfałszowane rachunki. Anfisa kupuje dom i zapisuje go na siebie. Tłumaczy Ignatijemu, że to dla ich wspólnego dobra. Prystaw oferuje Anfisie ochronę jej nowego lokalu. Karasik proponuje Alionie, by została jego utrzymanką. 14:35 NA SYGNALE - ODC. 212 "MAŁŻEŃSTWO DOSKONAŁE" Serial fabularyzowany, 23 min, Polska, 2018 Reżyseria: Grzegorz Mołda Scenariusz: Małgorzata Giec Zdjęcia: Wojciech Oleksiejuk Aktorzy: Iga Górecka (Ruda), Marcin Grzymowicz (Potocki), Tomasz Piątkowski (Góra), Lea Oleksiak (Anna), Wojciech Kuliński (Wiktor), Dariusz Wieteska (Piotr), Konrad Darocha (Adam), Monika Mazur (Martyna), Edyta Bełza (Zosia), Eryk Pawlikowski (Janek), Robert Zawadzki (Darek), Magdalena Engelmajer (Barbara), Przemysław Puchała (rowerzysta), Adam Kamień (kierowca) Ekipa Wiktora trafia do domu rozwodników, którzy wciąż mieszkają razem i cały czas ze sobą walczą. Finalnie próbują się nawet wzajemnie zabić. Załoga doktora Góry spotyka na drodze rowerzystę, którego potrącił samochód. Ranny wyznaje, że sprawca wypadku uciekł do lasu i postanawia go odszukać. A kierowca rzuca się na niego z nożem w ręku. Tymczasem Martyna i Piotr dzielą się opieką nad małym Jankiem. 15:10 DOKTOR KLEIST - LEKARZ RODZINNY - ODC. 117 KONIEC ERY LODOWCOWEJ (FAMILIE DR KLEIST EP. EISZEIT) Serial obyczajowy, 45 min, Niemcy, 2019 Reżyseria: Erwin Keusch Scenariusz: Christiane Sadlo Aktorzy: Francis Fulton - Smith, Uta Schorn Tanja jest zaskoczona, gdy w Eisenach nagle pojawia się jej córka Luisa, która mieszka w Berlinie z jej byłym mężem. Radość ze spotkania nie trwa długo, bo Luisa zarzuca matce, że rozbiła rodzinę i nigdy nie podała powodu rozwodu. 15 - letnia Ronja wskutek rozwodu rodziców mieszka na zmianę u ojca i matki. Do ojca chce się wprowadzić jego nowa partnerka, której Ronja nie cierpi i jest zazdrosna o ojca. Sytuacja się zaostrza, gdy Ronja trafia posiniaczona do gabinetu Kleista. Horst Hillmann, emerytowany nauczyciel, ma problemy z chodzeniem. Doktor Carolin stara się dociec przyczyn jego choroby, gdy tymczasem Hillman po wypadku trafia do szpitala. 17:10 WIĘZIEŃ MIŁOŚCI - ODC 475 (ADINI SEN KOY) Serial obyczajowy, 46 min, Turcja, 2018 Reżyseria: Mahir Aktas Aktorzy: Erkan Meri, Hazal Subasi, Yaprak Durmaz Azize przyznaje się do winy, by wyjść na wolność i odszukać Alego. Żulide odzyskuje przytomność i zaświadcza o niewinności Azize. Koraj chwilowo pozostaje w firmie. Ali w końcu ucieka Zuhre i wraca do mamy. 18:45 KOZACKA MIŁOŚĆ - ODC. 35 (POKA STANICA SPIT) Serial kostiumowy, obyczajowy, 45 min, Rosja, 2013 Reżyseria: Aleksandr Mochow Scenariusz: Natalia Kozłowskaja, Tatiana Pawłowicz Aktorzy: Jekatierina Olkina, Wiaczesław Drobinkow, Dmitrij Nazarow, Zoriana Marczenko, Aleksandr Mochow, Artiom Aleksiejew Marysia zwraca się do Fiodora o pomoc, ma odbić Bogdanowi Oksanę. Kolewanow czeka na Olgę w hotelu, jednak dziewczyna nie wraca na noc. Nikoła przynosi nieprzytomną Olgę do swojego numeru, sprowadza lekarza. Wasia dowiaduje, się że Koźma i Timofiej zajmują się rozbojem. Ataman prosi Grigorija, żeby przypilnował Fiodora, który nagle zainteresował się Oksaną. 19:35 BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 2369 Serial obyczajowy, 24 min, Polska, 2021 Reżyseria: Jakub Skoczeń Scenariusz: Tomasz Wojtczuk, Magdalena Fertacz, Paweł Jurek Zdjęcia: Jarosław Szmidt, Janusz Gauer Psc, Michał Jaskulski, Łukasz Łasica Aktorzy: Konrad Skolimowski, Michał Lesień, Jakub Bohosiewicz, Ewelina Serafin, Karolina Chapko, Anna Mrozowska, Natalia Zambrzycka, Magdalena Żak, Marek Molak, Olga Jankowska, Marta Dąbrowska, Jasper Sołtysiewicz Patryk dziękuje Damianowi za uratowanie życia. Za to Kornel obwinia syna za katastrofę i nie szczędzi mu słów krytyki. Jego krzyki słyszy Agata i stanowczo wyprasza przyszłego teścia z sali. Renata wyznaje Dominice, że z Damianem udawali parę, aby wzbudzić jej zazdrość. Poruszona kelnerka rezygnuje z odwiedzin u Wójcika w szpitalu. Tymczasem Prot i Jowita muszą współpracować, aby wyjść z escape roomu. Nagle chłopak dostaje ataku paniki. 20:10 BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 2370 Serial obyczajowy, 24 min, Polska, 2021 Reżyseria: Jakub Skoczeń Scenariusz: Tomasz Wojtczuk, Paweł Jurek, Ewa Ratusińska Zdjęcia: Janusz Gauer Psc, Michał Jaskulski, Łukasz Łasica, Jarosław Szmidt Aktorzy: Magdalena Żak, Jacek Kłaucki, Konrad Skolimowski, Jakub Bohosiewicz, Marieta Żukowska, Lesław Żurek, Anna Pentz, Witold Sosulski, Marcin Perchuć, Izabela Zwierzyńska, Marta Dąbrowska, Jasper Sołtysiewicz Jaworski jest zaniepokojony brakiem kontaktu z Jezierskim, któremu powierzył swoje pieniądze. Okazuje się, że również do Patryka rodzice przestali się odzywać. Tymczasem Kornel spotyka się z Sergiuszem, aby z jego pomocą zdobyć fundusze na dalszy remont kamienicy. Natomiast Witek wreszcie opowiada Michalinie o swoich problemach z narkotykami. A Marek cały czas martwi się o kontakty syna z sąsiadką, która pali marihuanę. Kłopoty nie omijają hotelu Stańskich. Bożena dowiaduje się od Karoliny, że Rafał wyszedł z aresztu, ale Bruno mówi żonie, że nie ma się czym przejmować. Wkrótce do Stańskiej przychodzą kolejne wiadomości, tym razem są to wskazówki dotyczące miejsca spotkania z tajemniczym nadawcą. 21:50 HOTEL VIDAGO PALACE - ODC. 4 (VIDAGO PALACE, EP. 4) Serial obyczajowy, historyczny, 50 min, Portugalia, 2016 Reżyseria: Henrique Oliveira Aktorzy: Virgilio Castelo, Ana Bustorff, Antonio Cordeiro, Amelia Videira, Rui Spranger Pedro w stroju hotelowego kelnera odwiedza Carlotę w jej pokoju, lecz rozmowę przerywa nadejście Livii, matki Carloty. Wszędobylskie plotkarki, siostry Perliquitetes, widzą Pedra na schodach i postanawiają donieść o tym Livii. Następnego dnia Pedro i Carlota spotykają się w swojej leśnej kryjówce. Okazuje się, że matka Carloty już wcześniej wiedziała o ich związku i postanowiła go zakończyć. Pod byle pretekstem zabrała córkę do Lizbony i przekonała Alberta, by wręczył synowi spreparowany przez siebie list, w którym Carlota rzekomo z nim zrywa. To dlatego Pedro nie mówiąc nikomu ani słowa wyruszył na wojnę, szukając zapomnienia. Carlota postanawia zerwać zaręczyny i wyjechać z Pedrem do Paryża. Przedtem jednak idzie z nim i jego rodziną na ludowy festyn do miasteczka. Jest tam również Cesar Augusto, który na widok narzeczonej w towarzystwie obcego mężczyzny wpada w szał. 23:50 UCIEKAJĄCY POCIĄG (RUNAWAY TRAIN) Thriller, 106 min, USA 1985 Reżyseria: Andriej Konczałowski Scenariusz: Djordie Milicevic, Paul Zindel, Edward Bunker Aktorzy: Jon Voight, Eric Roberts, Rebecca De Mornay, Kyle T. Heffner, John P. Ryan, T. C. Carter, Kenneth McMillan, Stacey Pickren, Walter Wyatt i inni Drugi, po "Kochankach Marii", amerykański film Andrieja Konczałowskiego. Zanim wybitny reżyser rozpoczął karierę w Hollywood, znany był w świecie z głośnych produkcji radzieckich "Wujaszek Wania", "Romanca dla zakochanych", "Syberiada", obsypywanych w latach 70. nagrodami na prestiżowych festiwalach. W "Uciekającym pociągu" krytyka dopatruje się związków z kulturą i tradycjami rodzinnego kraju reżysera, nawiązań do bezkresnej, ośnieżonej Syberii, potrzeby wolności za wszelką cenę. Konczałowski, znany dotychczas z filmów, odznaczających się poetyką, filozoficznymi podtekstami, spowolnioną narracją, bezbłędnie konstruuje napięcie i grozę, ukazując cały dramatyzm walki bohaterów o przeżycie. Akademia przyznała "Uciekającemu pociągowi" trzy nominacje do Oscara - dla najlepszego aktora Jona Voighta, za najlepszą rolę drugoplanową dla Erica Robertsa oraz za montaż. Pierwowzór scenariusza, autorstwa mistrza kina japońskiego Akiry Kurosawy, powstał w połowie 60. lat. Reżyser nie mógł jednak nakręcić filmu z powodu braku funduszy. Tekstem, który przeleżał na półkach dwadzieścia lat, zainteresował się Francis Ford Coppola, zachęcając producentów, by powierzyli reżyserię Andriejowi Konczałowskiemu. Milicevic, Zindel i Bunker napisali nową wersję gotowego scenariusza, wzbogacając go o nowe wątki. Akcja rozpoczyna się na Alasce w więzieniu Stonehaven o zaostrzonym rygorze. Wśród skazańców, odsiadujących kary długoletnich wyroków, znajduje się groźny recydywista Manny (Jon Voight), szczególnie znienawidzony przez szefa zakładu, Wardena Rankena (John P. Ryan). Po zaaranżowanej przez sadystycznego dyrektora rozróbie, którą Manny omal nie przypłaca życiem, udaje mu się zbiec. Wraz z nim kanałem ściekowym ucieka z więzienia 20 - letni Buck (Eric Roberts). W kilkudziesięciostopniowym mrozie, wyczerpani i przemarznięci, docierają do najbliższej stacji kolejowej, ukrywając się przed obławą w stojącym na bocznicy składzie lokomotyw. Kiedy ruszają, obaj nie mają pojęcia, że jadą bez maszynisty, który zmarł na atak serca. Nie wiedzą również, że w lokomotywie spaliły się hamulce. Wierząc, że najgorsze mają już za sobą, wiwatują i cieszą się z wolności. Tymczasem pociąg widmo mknie coraz szybciej przez lodową pustynię Alaski. 01:50 ZOSTAŃMY PRZYJACIÓŁMI (JUST FRIENDS) Komedia romantyczna, 90 min, USA/Kanada/Niemcy 2005 Reżyseria: Roger Kumble Scenariusz: Adam Tex Davis Aktorzy: Ryan Reynolds, Anna Faris, Amy Smart, Chris Klein, Chris Marquette, Giacomo Beltrami Nastolatek Chris Brander cierpi na nadwagę, jest ociężały i mało atrakcyjny. Od lat jego najlepszą koleżanką ze szkoły jest Jamie Palamino, tworzą zgrany duet i doskonale się rozumieją. Kiedy zakochany w niej skrycie chłopak zaproponuje, by była jego prawdziwą dziewczyną, ona wykręca się, że będzie jednak lepiej, jeśli zostaną przyjaciółmi. Zawiedziony Chris, którego w dodatku upokarza była sympatia Jamie, zarzeka się, że już nigdy tu nie wróci. Mija 10 lat. Chris mieszka w Los Angeles, zrobił karierę, jest wziętym producentem muzycznym. Zmienił też swój wygląd, bardzo zeszczuplał, wyprzystojniał, wokół niego zawsze kręci się mnóstwo dziewczyn gotowych pójść za nim na koniec świata. Przed świętami Bożego Narodzenia Chris ma wyjechać ze znaną piosenkarką Samanthą do Paryża w celach służbowych. W prywatnym samolocie piosenkarki wybucha pożar i muszą awaryjnie lądować w New Jersey, akurat niedaleko rodzinego miasta Chrisa. Zatrzymują się w domu jego matki. 18 - letni brat Chrisa, Mike, jest zafascynowany Samanthą i spędza z nią mnóstwo czasu. Tymczasem w lokalnym barze Chris spotyka starych znajomych ze szkoły. Okazuje się, że barmanką jest tu Jamie. Próbuje umówić się z nią na randkę, ale dziewczyna ma już adoratora, Dusty'ego. Między rywalami dochodzi do bójki. Chris wraca do Los Angeles. I tu uświadamia sobie, że jego jedyną miłością jest Jamie. 03:35 DIAMENTY SĄ WIECZNE (DIAMONDS ARE FOREVER) Film sensacyjny, 115 min, Wielka Brytania 1971 Reżyseria: Guy Hamilton Scenariusz na podstawie powieści Iana Fleminga: Richard Maibaum i Tom Mankiewicz Aktorzy: Sean Connery, Jill St. John, Charles Gray, Lana Wood, Jimmy Dean, Bruce Cabot, Putter Smith, Bruce Glover, Norman Burton i inni Ian Fleming, autor cyklu powieści o przygodach Jamesa Bonda, był człowiekiem o słabych nerwach. Kiedy przedstawiono mu Seana Connery'ego jako kandydata na superagenta 007, ponoć zemdlał. Tymczasem Connery okazał się Bondem idealnym, tyle że - jak na wymagania producentów - mało wytrwałym. Na szóstą propozycję zagrania tajnego agenta odpowiedział "nie", dzięki czemu George Lazenby, australijski gwiazdor reklamówek, na chwilę został idolem, zagrawszy Bonda w filmie "W tajnej służbie Jej Królewskiej Mości". Jednak producenci nie ustawali w poszukiwaniach bardziej pasującego następcy, a jednocześnie próbowali jeszcze raz skusić Connery'ego. Aktor przystał w końcu na ich prośby, zarzekając się, że "Diamenty" będą jego ostatecznym pożegnaniem z rolą Bonda. Wbrew tym stanowczym zapowiedziom, w 1983 r. Connery uległ ponownie namowom producentów i wystąpił w jeszcze jednym filmie z tej serii pod znamiennym tytułem "Nigdy nie mów nigdy". Rozprawiwszy się ostatecznie ze swym śmiertelnym wrogiem Ernstem Stavro Blofeldem, James Bond przyjmuje kolejne zlecenie. Ma wyjaśnić przyczyny zwiększonego przemytu diamentów z Afryki Południowej do USA oraz związanych z tym kilku morderstw. Jednocześnie wiadomo, że przemycane kamienie nie pojawiają się na rynku, co oznacza, że tajemniczy nabywca gromadzi je w sobie tylko wiadomym celu. Podając się za znanego pasera Petera Franksa, Bond udaje się do Amsterdamu, gdzie kontaktuje się z Tiffany Case, równie ponętną co przedsiębiorczą pośredniczką w nielegalnym handlu kosztownościami. Z jej polecenia przewozi dużą ilość skradzionych diamentów do Los Angeles, a stamtąd do Las Vegas w trumnie zawierającej zwłoki prawdziwego Petera Franksa. Na miejscu okazuje się, że diamenty są fałszywe, ale w hotelu czeka już na Bonda Tiffany. Dziewczyna proponuje mu, by wspólnie oszukali przemytniczą szajkę i podzielili się powierzonymi jej klejnotami. Kłopot jednak w tym, że adresat cennego depozytu, ekscentryczny miliarder Willard Whyte, również nie ma zamiaru rezygnować z brylantów. Jeden z jego współpracowników, Bert Saxby, wykrada diamenty ze skrytki na dworcu, gdzie ukryła je Tiffany. James Bond i panna Case podążają jego śladem. "Diamenty są wieczne" był - zdaniem krytyków - najbardziej udanym filmem z bondowskiej serii od czasu "Goldfingera". Zasługa to nie tyle wyjątkowo skomplikowanego scenariusza czy sprawnej reżyserii Guya Hamiltona, twórcy także wspomnianego "Goldfingera", co sposób potraktowania roli przez Seana Connery. Bond idealny w jego wydaniu sięgnął tutaj szczytu - Connery konsekwentnie ośmiesza te cechy charakteru superagenta, które zadecydowały o jego ogromnym powodzeniu. W "Diamentach" Bond jest nie tylko męski, ale wręcz samczy, równie często jest bity, jak zwycięża, posługuje się specjalnymi gadżetami, wykonanymi specjalnie z myślą o nim i doskonale czuje się nawet w skradzionym pojeździe księżycowym. Wreszcie, ładuje się w najcięższe tarapaty, ale z pułapki bez wyjścia wyciągają go przeciwnicy. Ten lekko kpiący nastrój udzielił się także reżyserowi, który dzieli powikłany scenariusz na niemal niezależne od siebie sekwencje, ilustrujące klasyczne chwyty filmu szpiegowskiego,wzbogaconego o elementy science fiction, melodramatu i komedii sensacyjnej. Na uwagę zasługuje też strona muzyczna filmu. Tradycją bondowskiej serii były od początku pisane specjalnie do każdego odcinka przebojowe piosenki. Siódmy film z tego cyklu otwiera utwór "Diamonds Are Forever" w brawurowym wykonaniu Shirley Bassey.