TV Polonia Sobota, 23.01.2021 07:00 BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 2321 Serial obyczajowy, 24 min, Polska, 2020 Reżyseria: Wojciech Klimala Scenariusz: Tomasz Wojtczuk, Paweł Jurek, Ewa Ratusińska Zdjęcia: Michał Jaskulski, Łukasz Łasica, Jarosław Szmidt Aktorzy: Marek Molak, Olga Jankowska, Anita Jancia Prokopowicz, Kamila Bestry, Andrzej Niemyt, Patryk Pniewski, Marta Juras, Magdalena Niedźwiecka, Wiktoria Gąsiewska, Robert Czebotar, Magdalena Żak, Jakub Dmochowski, Natalia Zambrzycka, Joanna Opozda, Rafał Maślak Hubert zabiera Beatę i Grzesia na SOR. W szpitalu lekarz uświadamia Pyrce, że chwytem Heimlicha uratował chłopcu życie. Po powrocie do domu Hubert odbiera gratulacje, bo o jego bohaterskim zachowaniu jest już głośno w Internecie. Wydarzenie to skłania Pyrkę do podjęcia ważnej decyzji. Darek opowiada Józkowi, że Niedzielska była jego dziewczyną w liceum, z którą zerwał, gdy uświadomił sobie, że jest gejem. Ona jednak nigdy nie poznała powodu ich rozstania. Dawna para spotyka się w Feel Good. Jowita opłaca adwokata dla Alana i prosi Sandrę o kontakt do jego matki, by powiadomić kobietę, co dzieje się z chłopakiem. Kajtek i Oliwka widzą, że koleżanka zadurzyła się w trenerze. Gdy Jezierska przyjeżdża odebrać Alana z aresztu, ten jest na nią wściekły za wmieszanie go w aferę z Gretą. 07:25 BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 2322 Serial obyczajowy, 24 min, Polska, 2020 Reżyseria: Wojciech Klimala Scenariusz: Brunon Hawryluk, Paweł Jurek, Joanna Didik Zdjęcia: Michał Jaskulski, Łukasz Łasica, Jarosław Szmidt Aktorzy: Olaf Kaprzyk, Krzysztof Kiersznowski, Hanna Klepacka, Michał Lesień - Głowacki, Sebastian Stankiewicz, Mirosław Siedler, Natalia Zambrzycka, Antonina Niewiarowska, Marek Molak, Olga Jankowska, Karolina Chapko, Piotr Borowski Klara akceptuje decyzję Huberta o odejściu z Ex - Ex i proponuje, aby współpracował z nią i Winicjuszem w wydawnictwie. Pyrka ma jednak inne plany i w tym celu spotyka się w szpitalu z ordynatorem. Żabcia żali się Stefanowi, że przez Ryśka straciła dach nad głową, a Górka proponuje, by kobieta wprowadziła się do niego do czasu znalezienia nowego lokum. Tymczasem Gawron zamierza zamieszkać z partnerką w starej przyczepie kempingowej. Dominika zauważa na nagraniu monitoringu, że to Damian obserwuje ich dom. Gdy Stawicki wychodzi do pracy, dziewczyna spotyka się z Wójcikiem i każe mu trzymać się od nich z daleka. 11:25 GIGANCI HISTORII - ODC. 2 BITWA O ANGLIĘ Teleturniej, 47 min, Polska, 2020 Reżyseria: Tomasz Motyl Scenariusz: Edyta Gładys Wykonawcy: Maciej Kurzajewski (prowadzący) Jeszcze nigdy w historii ludzkich konfliktów tak wielu nie zawdzięczało tak dużo tak nielicznym. Co miał na myśli Winston Churchill, mówiąc te słowa? Tematem rozgrywki Gigantów historii jest tym razem Bitwa o Anglię! 12:35 NELA MAŁA REPORTERKA - ODC. 87 SPOTKANIE Z KOALĄ Magazyn, 14 min, Polska, 2020 Scenariusz: Monika Ćwiek Zdjęcia: Paweł Surma Nela wyruszyła na misję ratunkową zwierząt do Australii po pożarach australijskiego buszu. Dotarła na Wyspę Kangura, gdzie rozpoczęła poszukiwania zwierząt. Po wizycie w klinice weterynaryjnej oraz pomocy kolczatce - jednemu z dwóch gatunków stekowców na świecie - wyrusza na dalszą część swojej misji. Po chwili dociera do spalonego gospodarstwa, tam na drzewie widzi koalę. Czy ona również potrzebuje pomocy? 13:00 OJCIEC MATEUSZ S.XIX - ODC. 245 (OJCIEC MATEUSZ XIX ODC. 7) - SALOWY Serial kryminalny, obyczajowy, 44 min, Polska, 2018 Reżyseria: Jakub Miszczak Scenariusz: Agnieszka Błotnicka Zdjęcia: Wojciech Todorow Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Piotr Polk, Michał Piela, Artur Pontek, Jędrzj Taranek, Bartłomiej Firlet, Rafał Cieszyński, Jakub Wesołowski, Andrzej Musiał, Jowita Budnik, Jarosław Budnik, Sebastian Domagała, Marek Bogucki, Michał Szczerbiec, Mirosław Sczerbiec, Grażyna Zielińska Wojtek wraca po nocnym dyżurze do domu. Z kamienicy wychodzi Kobylicka i zaprasza go na kolację. Natalia dziwnie się zachowuje. Widzi poruszające się przedmioty i zamknięte drzwi. Babcia i Emilka żartują, że jak zawsze ma zwidy. Natalia z babcią postanawiają poczytać o łowcach duchów. Podekscytowana babcia robi dochodzenie i ustala, że ze wszystkich sposobów na odstraszenie duchów biała szałwia jest najskuteczniejsza. Grzybiarze znajdują zwłoki mężczyzny w lesie. Nie ma przy nim żadnych dokumentów. Sekcja dowodzi, że został uduszony. Po sprawdzeniu okazuje się, że nikt nie zgłosił zaginięcia człowieka. Policjanci rozpytują na mieście o tożsamość ofiary. Mateusz dostaje MMS - em zdjęcie NN, ale to babcia, zerkająca mu przez ramię, rozpoznaje ofiarę. 13:50 NA DOBRE I NA ZŁE - ODC. 790 NAJDZIWNIEJSZA WIELKANOC EVER Serial obyczajowy, 49 min, Polska, 2020 Reżyseria: Katarzyna Łęcka Scenariusz: Renata Frydrych Zdjęcia: Przemysław Kamiński Muzyka: Tomasz Jachowicz Aktorzy: Tomasz Sapryk, Giorgio Rayzacher, Borys Jaźnicki, Mateusz Janicki, Amelia Czaja, Emilia Rostek, Ilona Ostrowska, Katarzyna Skrzynecka, Piotr Głowacki, Zuzanna Lit, Marcin Urbanke, Adrian Zaremba, Karolina Bacia, Marcin Zacharzewski, Anna Samusionek Michał przywozi do szpitala Matyldę i Ninę. Dziewczyny trafiają od razu pod opiekę Barta. W Leśnej Górze pojawia się Włoch, który przyjechał do Polski szukając syna. Został brutalnie zaatakowany na ulicy. Z pomocą przychodzi mu aktor, który chce zagrać wielkanocne przedstawienie dla dzieci i nawet nie zdaje sobie sprawy, że jest poważnie chory. Tymczasem Jorge kolejny raz spotyka w szpitalu Tolę, gdy ta przychodzi na kontrolę po operacji. Z kolei Tadka odwiedza jego była ukochana - młoda lekarka Gloria Krasucka. Dziewczyna nosi się z zamiarem rozpoczęcia pracy w Leśnej Górze. 14:45 HITY KABARETU - (12) MARIAN I HELA I INNE HITY KABARETU KOŃ POLSKI Artystyczne/estradowe (widowisko), 44 min, Polska, 2015 Program montażowy, prezentujący w pigułce najciekawsze i najzabawniejsze skecze popularnych polskich kabaretów. W tym odcinku najlepsze skecze Kabaretu Koń Polski. 17:50 M JAK MIŁOŚĆ - ODC. 1549* Serial obyczajowy, 45 min, Polska, 2020 Reżyseria: Eugeniusz Pankov Alina Puchała, Marta Michalak Zdjęcia: Piotr Bernat Muzyka: Bartosz Chajdecki, Sebastian Krajewski Aktorzy: Barbara Wypych, Jakub Kucner, Krzysztof Tyniec, Małgorzata Rożniatowska, Teresa Lipowska, Małgorzata Pieńkowska, Krystian Domagała, Dorota Chotecka, Tomasz Kollarik, Arkadiusz Smoleński, January Brunov, Monika Mielnicka, Dariusz Toczek, Robert Moskwa, Karina Woźniak Sonia coraz bardziej niepokoi się o Janka, a Rafał zdradza jej w końcu, że policjant ochrania świadka koronnego, który był kiedyś jego informatorem. Żak z Leonem decydują się na nowy biznes: hodowlę gołębi pocztowych. Banach nadal nachodzi rodzinę gotów na wszystko, by znów wyłudzić od bliskich pieniądze. Tymczasem Jacek daje Marii w prezencie pamiątkową broszkę, która należała do jego matki, a Kisielowa donosi Barbarze, że o ich przyjaźni plotkuje już cała okolica. 19:40 DOBRANOCKA - RODZINA TREFLIKÓW - OJ BOLI, ODC. 34 Film animowany, 8 min, Polska, 2016 Reżyseria: Marek Skrobecki Scenariusz: Piotr Dumała, Izabela Opawska, Jadwiga Hoskuba Zdjęcia: Jan Paweł Trzaska Muzyka: Andrzej Krauze Wykonawcy: Natalia Kukulska, Karolina Trębacz - Mazurkiewicz, Joanna Jabłczyńska, Cezary Kwieciński, Dorota Kawęcka, Jarosław Boberek, Agnieszka Babicz - Stasiorowska, Sasza Reznikow, Aleksandra Meller - Ostrowska, Sasza Reznikow, Krystyna Tkacz, Andrzej Śledź, Magdalena Smuk - Wolak, Tomasz Gregor, Agnieszka Babicz - Stasierowska Beztroska zabawa Treflików kończy się w momencie, gdy Mamusia zauważa zadrapanie na kolanie Treflika. Chłopiec, do tej pory pochłonięty haracami, stwierdza, że zadrapanie bardzo boli i nie daje nakleić sobie plastra. Treflinka z Wujciem posuwają się do podstępu. 20:45 LUDZIE I BOGOWIE - ODC. 4* - KUZYN DIABŁA Serial historyczny, wojenny, 44 min, Polska, 2020 Reżyseria: Bodo Kox Scenariusz: Wenanty Nosul, Krzysztof Węglarz Aktorzy: Dawid Dziarkowski, Jacek Feliks Knap, Kamil Studnicki, Mirosław Haniszewski, Patryk Szwichtenberg, Marianna Zydek, Julian Świeżewski, Jakub Kamieński, Filip Gurłacz, Aleksandra Justa, Marek Kossakowski, Stefan Weineret, Jędrzej Hycnar, Krzysztof Szekalski, Karol Szekalski Józef, Onyks i Dager informują Kurkę i Waleta, że konsekwencją ich zdrady jest śmierć. Oni upierają się jednak, że nigdy nie zdradziliby Polski. Okazuje się, że Kuzyn - pułkownik, któremu przysięgali, pracuje dla Niemców. W wyniku strzelaniny w restauracji Akwarium, w którą zamieszany jest Dager, ginie współpracownik Kuzyna - Biały. Generał Grot, nakazuje wstrzymać się z wykonaniem wyroku na Kuzynie, dopóki nie dostanie informacji z Londynu. Gdy Londyn potwierdza, że rząd na uchodźstwie nie ma nic wspólnego z operacją Klosz, generał Grot podpisuje wyrok na Kuzyna. 21:40 MÓJ NIKIFOR Film biograficzny, 95 min, Polska 2004 Reżyseria: Krzysztof Krauze Scenariusz: Joanna Kos, Krzysztof Krauze Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Bartłomiej Gliniak Aktorzy: Krystyna Feldman, Roman Gancarczyk, Jerzy Gudejko, Jowita Miondlikowska, Lucyna Malec, Katarzyna Paczyńska, Karolina Paczyńska, Artur Steranko, Marian Dziędziel i inni Tytuł "Mój Nikifor" sugeruje bardzo subiektywne, autorskie spojrzenie reżysera na postać Epifaniusza Dworniaka, łemkowskiego artysty żyjącego w Krynicy i tam zmarłego w 1968 r. , jednego z pięciu najbardziej znanych prymitywistów w dziejach malarstwa. Tymczasem film jest opowieścią nie tyle o Nikiforze, co o Marianie Włosińskim, krynickim artyście malarzu, który przez ostatnich dziewięć lat życia Nikifora, gdy ten miał otwartą gruźlicę, opiekował się nim z wielkim oddaniem, poświęcając dla niego nie tylko własną karierę, ale przede wszystkim życie osobiste. To właśnie o nim i o jego Nikiforze opowiada niezwykły film Krzysztofa Krauzego. Niezwykły z wielu względów: po pierwsze tytułową postać zagrała rewelacyjnie kobieta Krystyna Feldman, dla której Nikifor okazał się rolą życia i sędziwa aktorka (dzięki charakteryzacji uderzająco podobna do odtwarzanego bohatera) słusznie zebrała za swoją kreację dziesiątki nagród, w tym nagrodę za najlepszą rolę kobiecą na FPFF w Gdyni w 2004 r. Po drugie, dzięki wspaniałym zdjęciom Krzysztofa Ptaka Krynica wygląda w tym filmie pięknie jak nigdy. Po trzecie, ścieżka dźwiękowa zarówno muzyka Bartłomieja Gliniaka, jak i starannie dobrane piosenki z lat 60. pozwoliły odtworzyć klimat tamtych lat i nadać całości nostalgiczny, poetycki ton. Krynica, 1960. W mieszczącej się przy deptaku pracowni Mariana Włosińskiego zjawia się pewnego dnia Nikifor i jakby nigdy nic rozpakowuje swój warsztat malarski. Drobny, schorowany staruszek, na pół głuchy i ledwo mówiący, analfabeta, mieszkający w fatalnych warunkach na obrzeżach miasta, nigdy nie miał własnej pracowni, nie stać go było na porządne przybory malarskie, płótno czy karton do malowania. Tworzył na czym się dało, często na odwrocie druków czy kawałkach opakowań. Teraz nie widzi nic złego w fakcie, że zajmie sobie ciepły wygodny kąt, potrzeba tworzenia jest jedyną, która ma dla niego znaczenie. Nie zwraca przy tym uwagi, że jego pojawienie się całkowicie burzy spokojne, uregulowane życie Włosińskiego, który początkowo próbuje się pozbyć natrętnego gościa. Nie mając jednak sumienia wyrzucić go na bruk, usiłuje odnaleźć jego rodzinę. Odkrywa, że Nikifor żyje całkowicie samotnie, mieszka kątem u obcych ludzi. Nie ma nawet metryki, a więc z punktu widzenia prawa... nie istnieje. Włosińskiemu udaje się tylko ustalić, że pochodzi z matki niemowy i nieznanego ojca (krynicka plotka głosi, że był nim Gierymski). Marian Włosiński nie należy do entuzjastów malarstwa ludowego. Sam skończył krakowską ASP, wierzy, że w końcu sam odniesie sukces artystyczny, chociaż na razie częściej tworzy dekoracje na akademie ku czci niż prawdziwe obrazy. W miarę jak poznaje Nikifora, zaczyna doceniać jego dzieło. Widzi jego żarliwą wiarę, a zarazem duchową wolność, niezależność od opinii, kompletny brak zainteresowania doczesnością, dobrami materialnymi, zaszczytami. Sam głęboko zniewolony przez malarskie wykształcenie, uzależniony do malarskiej tradycji, od ocen i sądów, od marzeń o sukcesie i materialnej stabilizacji uświadamia sobie z bolesną oczywistością, że jego własny talent nie dorównuje geniuszowi zaniedbanego, ułomnego, pogardzanego starowiny. Gdy okazuje się, że Nikifor ma otwartą gruźlicę, dzielący z nim pracownię Włosiński staje przed kolejnym problemem: ryzykuje nie tylko własne zdrowie, ale i zdrowie swojej rodziny żony i dzieci. Co gorsza, Nikifor nie chce iść do szpitala: szkoda mu czasu, który może przeznaczyć na malowanie. Aby go tam umieścić, Włosiński musi przejąć nad nim opiekę prawną. Na wieść o tym, żona, która już wcześniej była przeciwna kontaktom męża z Nikiforem, przenosi się wraz z dziećmi do Krakowa. Nie pomagają tłumaczenia, że Nikifor jest umierający i ta opieka pSiedem lat później Nikifor, dzięki trosce lekarzy i Mariana, nadal żyje. Razem z Włosińskim jedzie do Warszawy, gdzie szykuje się jego największy polski triumf: w Zachęcie ma zostać otwarta wielka, retrospektywna wystawa jego prac. Obaj malarze pozostaną razem już do końca. 00:35 M JAK MIŁOŚĆ - ODC. 1549* Serial obyczajowy, 45 min, Polska, 2020 Reżyseria: Eugeniusz Pankov Scenariusz: Alina Puchała, Marta Michalak Zdjęcia: Piotr Bernat Muzyka: Bartosz Chajdecki, Sebastian Krajewski Aktorzy: Barbara Wypych, Jakub Kucner, Krzysztof Tyniec, Małgorzata Rożniatowska, Teresa Lipowska, Małgorzata Pieńkowska, Krystian Domagała, Dorota Chotecka, Tomasz Kollarik, Arkadiusz Smoleński, January Brunov, Monika Mielnicka, Dariusz Toczek, Robert Moskwa, Karina Woźniak Sonia coraz bardziej niepokoi się o Janka, a Rafał zdradza jej w końcu, że policjant ochrania świadka koronnego, który był kiedyś jego informatorem. Żak z Leonem decydują się na nowy biznes: hodowlę gołębi pocztowych. Banach nadal nachodzi rodzinę gotów na wszystko, by znów wyłudzić od bliskich pieniądze. Tymczasem Jacek daje Marii w prezencie pamiątkową broszkę, która należała do jego matki, a Kisielowa donosi Barbarze, że o ich przyjaźni plotkuje już cała okolica. 01:20 ZAKOCHAJ SIĘ W POLSCE - ODC. 187 OSTRÓDA Magazyn, 21 min, Polska, 2020 Reżyseria: Ewa Grodzka Scenariusz: Ewa Grodzka Zdjęcia: Jacek Banach, Jarosław Wątor Ostróda jest czwartym co do wielkości miastem Warmii i Mazur. Można do niej łatwo dojechać i dopłynąć. Wkomponowana jest w krajobrazowy majstersztyk matki natury. W jej granicach znajduje się pięć jezior, w okolicy kilkanaście, a wokół widać piękne lasy. Średniowieczna lokacja miasta związana była z dogodnym położeniem - założono je na piaszczystej wyspie przy ujściu rzeki do rozlewiska. Liczne jeziora okalające miasto stanowiły naturalną zaporę obronną. W późniejszym okresie tutejsze akweny przyczyniły się do szybkiego rozwoju gospodarczego miasta. Dziś Jezioro Drwęckie jest największą naturalną atrakcją Ostródy. Zwiedzanie warto zacząć od Zamku Krzyżackiego, który od miasta oddzielała fosa zasilana przez odnogę rzeki Drwęcy. Budowlę wzniesiono na planie zbliżonym do kwadratu. Zamkowy dziedziniec otoczony był trzykondygnacyjnymi skrzydłami o szerokości 14 metrów. Na przestrzeni wieków zamek kilkakrotnie płonął, a podjęta w 1977 roku odbudowa została zakończona w 1992 roku. 01:45 DOBRANOCKA ZA OCEANEM - RODZINA TREFLIKÓW - OJ BOLI, ODC. 34 Film animowany, 8 min, Polska, 2016 Reżyseria: Marek Skrobecki Scenariusz: Piotr Dumała, Izabela Opawska, Jadwiga Hoskuba Zdjęcia: Jan Paweł Trzaska Muzyka: Andrzej Krauze Wykonawcy: Natalia Kukulska, Karolina Trębacz - Mazurkiewicz, Joanna Jabłczyńska, Cezary Kwieciński, Dorota Kawęcka, Jarosław Boberek, Agnieszka Babicz - Stasiorowska, Sasza Reznikow, Aleksandra Meller - Ostrowska, Sasza Reznikow, Krystyna Tkacz, Andrzej Śledź, Magdalena Smuk - Wolak, Tomasz Gregor, Agnieszka Babicz - Stasierowska Beztroska zabawa Treflików kończy się w momencie, gdy Mamusia zauważa zadrapanie na kolanie Treflika. Chłopiec, do tej pory pochłonięty haracami, stwierdza, że zadrapanie bardzo boli i nie daje nakleić sobie plastra. Treflinka z Wujciem posuwają się do podstępu. 02:40 LUDZIE I BOGOWIE - ODC. 4* - KUZYN DIABŁA Serial historyczny, wojenny, 44 min, Polska, 2020 Reżyseria: Bodo Kox Scenariusz: Wenanty Nosul, Krzysztof Węglarz Aktorzy: Dawid Dziarkowski, Jacek Feliks Knap, Kamil Studnicki, Mirosław Haniszewski, Patryk Szwichtenberg, Marianna Zydek, Julian Świeżewski, Jakub Kamieński, Filip Gurłacz, Aleksandra Justa, Marek Kossakowski, Stefan Weineret, Jędrzej Hycnar, Krzysztof Szekalski, Karol Szekalski Józef, Onyks i Dager informują Kurkę i Waleta, że konsekwencją ich zdrady jest śmierć. Oni upierają się jednak, że nigdy nie zdradziliby Polski. Okazuje się, że Kuzyn - pułkownik, któremu przysięgali, pracuje dla Niemców. W wyniku strzelaniny w restauracji Akwarium, w którą zamieszany jest Dager, ginie współpracownik Kuzyna - Biały. Generał Grot, nakazuje wstrzymać się z wykonaniem wyroku na Kuzynie, dopóki nie dostanie informacji z Londynu. Gdy Londyn potwierdza, że rząd na uchodźstwie nie ma nic wspólnego z operacją Klosz, generał Grot podpisuje wyrok na Kuzyna. 03:30 MÓJ NIKIFOR Film biograficzny, 95 min, Polska 2004 Reżyseria: Krzysztof Krauze Scenariusz: Joanna Kos, Krzysztof Krauze Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Bartłomiej Gliniak Aktorzy: Krystyna Feldman, Roman Gancarczyk, Jerzy Gudejko, Jowita Miondlikowska, Lucyna Malec, Katarzyna Paczyńska, Karolina Paczyńska, Artur Steranko, Marian Dziędziel i inni Tytuł "Mój Nikifor" sugeruje bardzo subiektywne, autorskie spojrzenie reżysera na postać Epifaniusza Dworniaka, łemkowskiego artysty żyjącego w Krynicy i tam zmarłego w 1968 r. , jednego z pięciu najbardziej znanych prymitywistów w dziejach malarstwa. Tymczasem film jest opowieścią nie tyle o Nikiforze, co o Marianie Włosińskim, krynickim artyście malarzu, który przez ostatnich dziewięć lat życia Nikifora, gdy ten miał otwartą gruźlicę, opiekował się nim z wielkim oddaniem, poświęcając dla niego nie tylko własną karierę, ale przede wszystkim życie osobiste. To właśnie o nim i o jego Nikiforze opowiada niezwykły film Krzysztofa Krauzego. Niezwykły z wielu względów: po pierwsze tytułową postać zagrała rewelacyjnie kobieta Krystyna Feldman, dla której Nikifor okazał się rolą życia i sędziwa aktorka (dzięki charakteryzacji uderzająco podobna do odtwarzanego bohatera) słusznie zebrała za swoją kreację dziesiątki nagród, w tym nagrodę za najlepszą rolę kobiecą na FPFF w Gdyni w 2004 r. Po drugie, dzięki wspaniałym zdjęciom Krzysztofa Ptaka Krynica wygląda w tym filmie pięknie jak nigdy. Po trzecie, ścieżka dźwiękowa zarówno muzyka Bartłomieja Gliniaka, jak i starannie dobrane piosenki z lat 60. pozwoliły odtworzyć klimat tamtych lat i nadać całości nostalgiczny, poetycki ton. Krynica, 1960. W mieszczącej się przy deptaku pracowni Mariana Włosińskiego zjawia się pewnego dnia Nikifor i jakby nigdy nic rozpakowuje swój warsztat malarski. Drobny, schorowany staruszek, na pół głuchy i ledwo mówiący, analfabeta, mieszkający w fatalnych warunkach na obrzeżach miasta, nigdy nie miał własnej pracowni, nie stać go było na porządne przybory malarskie, płótno czy karton do malowania. Tworzył na czym się dało, często na odwrocie druków czy kawałkach opakowań. Teraz nie widzi nic złego w fakcie, że zajmie sobie ciepły wygodny kąt, potrzeba tworzenia jest jedyną, która ma dla niego znaczenie. Nie zwraca przy tym uwagi, że jego pojawienie się całkowicie burzy spokojne, uregulowane życie Włosińskiego, który początkowo próbuje się pozbyć natrętnego gościa. Nie mając jednak sumienia wyrzucić go na bruk, usiłuje odnaleźć jego rodzinę. Odkrywa, że Nikifor żyje całkowicie samotnie, mieszka kątem u obcych ludzi. Nie ma nawet metryki, a więc z punktu widzenia prawa... nie istnieje. Włosińskiemu udaje się tylko ustalić, że pochodzi z matki niemowy i nieznanego ojca (krynicka plotka głosi, że był nim Gierymski). Marian Włosiński nie należy do entuzjastów malarstwa ludowego. Sam skończył krakowską ASP, wierzy, że w końcu sam odniesie sukces artystyczny, chociaż na razie częściej tworzy dekoracje na akademie ku czci niż prawdziwe obrazy. W miarę jak poznaje Nikifora, zaczyna doceniać jego dzieło. Widzi jego żarliwą wiarę, a zarazem duchową wolność, niezależność od opinii, kompletny brak zainteresowania doczesnością, dobrami materialnymi, zaszczytami. Sam głęboko zniewolony przez malarskie wykształcenie, uzależniony do malarskiej tradycji, od ocen i sądów, od marzeń o sukcesie i materialnej stabilizacji uświadamia sobie z bolesną oczywistością, że jego własny talent nie dorównuje geniuszowi zaniedbanego, ułomnego, pogardzanego starowiny. Gdy okazuje się, że Nikifor ma otwartą gruźlicę, dzielący z nim pracownię Włosiński staje przed kolejnym problemem: ryzykuje nie tylko własne zdrowie, ale i zdrowie swojej rodziny żony i dzieci. Co gorsza, Nikifor nie chce iść do szpitala: szkoda mu czasu, który może przeznaczyć na malowanie. Aby go tam umieścić, Włosiński musi przejąć nad nim opiekę prawną. Na wieść o tym, żona, która już wcześniej była przeciwna kontaktom męża z Nikiforem, przenosi się wraz z dziećmi do Krakowa. Nie pomagają tłumaczenia, że Nikifor jest umierający i ta opieka pSiedem lat później Nikifor, dzięki trosce lekarzy i Mariana, nadal żyje. Razem z Włosińskim jedzie do Warszawy, gdzie szykuje się jego największy polski triumf: w Zachęcie ma zostać otwarta wielka, retrospektywna wystawa jego prac. Obaj malarze pozostaną razem już do końca.