TVP Kultura Wtorek, 26.01.2021 08:25 BIAŁORUSKI KLIMAT ODC. 4 Film dokumentalny, 26 min, Polska, 2017 Reżyseria: Jakub Kowalczyk Scenariusz: Maria Czykwin Masza jedzie na Białoruś w poszukiwaniu swoich korzeni. Spotyka się z niezależnymi artystami i rozmawia z nimi o tożsamości, sztuce, życiu. W czwartym odcinku Masza odwiedza parę zakochanych muzyków z zespołu Hutateli. Żenia i Wjerasjen przemierzyli autostopem obie Ameryki, Azję i Europę, podróżowali bez pieniędzy, grając białoruskie ludowe piosenki w zamian za gościnę i podróż. Na Białorusi zamieszkali we wsi, która powoli zapełnia się młodymi artystami z Mińska. Opowiadają o swojej podróży, muzyce, pracy w niezależnych mediach i nadziejach związanych z oczekiwanym potomkiem. 09:05 HANDLARZ CUDÓW (.) Dramat obyczajowo - psychologiczny, 99 min, Polska/Szwecja 2009 Reżyseria: Jarosław Szoda, Bolesław Pawica Scenariusz: Mitko Panov Zdjęcia: Jarosław Szoda Muzyka: Adam Norden, Iris Kjaernested Aktorzy: Borys Szyc, Sonia Mietielica, Roman Golczuk, Joanna Szczepkowska, Mariusz Benoit, Ali Ibraguimov, Piotr Borowski, Franciszek Trzeciak, Witold Wietliński i inni Stefan, od lat walczący z alkoholizmem, wyjeżdża na pielgrzymkę do Lourdes, gdzie spodziewa się całkowitego wyleczenia. Niespodziewanie los stawia mu na drodze dwoje dagestańskich półsierot, pragnących odnaleźć ojca przebywającego we Francji. "Handlarz cudów" to udany reżyserski debiut kinowy Jarosława Szody i Bolesława Pawicy. Szoda wcześniej parał się głównie profesją operatora (zdjęcia w "Handlarzu" są jego autorstwa). Pawica dał się poznać przede wszystkim jako twórca filmów dokumentalnych i reżyser ważnych imprez estradowych. Obaj zresztą często pracowali w duecie, tyle że kręcąc...teledyski. "Handlarzem cudów" udowodnili, że w pełnometrażowej fabule czują się znakomicie. Potwierdzają to liczne nagrody (m.in. na festiwalach w Gdyni, Koninie i Chicago) oraz uznanie krytyków. Na pierwszy rzut oka dzieło Szody i Pawicy powiela stereotypy. Wszak niełatwe współistnienie dziecka z dorosłym, wpisane w konwencję kina drogi, było już tematem wielu filmów. Polskim twórcom udało się jednak pokazać je w sposób zaskakująco świeży, frapujący, dojrzały i trzymający w napięciu do samego końca, głównie za sprawą aktorstwa (przede wszystkim Borysa Szyca, a także dwójki dziecięcych aktorów Soni Mietielicy i Romana Golczuka) oraz świetnie przemyślanego, bogatego w interpretacyjne tropy, scenariusza. Fabuła jest tak skonstruowana, że można ją odczytywać na wiele sposobów: jako piękną opowieść o tolerancji, jako poruszającą historię drogi grzesznika do Boga, jako wolną od taniej moralistyki i sentymentalnego melodramatyzmu rzecz o poszukiwaniu sensu życia, czy wreszcie jako zapadający w pamięć film o nadziei, której miłosierny ognik może niespodziewanie rozbłysnąć nawet na dnie ludzkiego upadku. Owo bogactwo odczytań rzuca się w oczy również dzięki prostocie formy, która od uznanych autorów teledysków wymagała odejścia od wcześniejszych przyzwyczajeń i narzucenia sobie twardej dyscypliny artystycznej. Humanistyczne przesłanie filmu nie zostaje przesłonięte realizatorskimi fajerwerkami, lecz dociera do widza najkrótszą drogą, angażując jego serce i umysł. Stefan, trzydziestokilkuletni zaleczony alkoholik, objeżdża szpitale i domy opieki społecznej, w których wygłasza prelekcje na temat swego nawrócenia i jego roli w skutecznej walce z nałogiem. Zbiera przy okazji pieniądze na pielgrzymkę do słynącego cudami sanktuarium w Lourdes. Tam bowiem spodziewa się otrzymać specjalną łaskę, dzięki której ostatecznie pokona swą chorobę. Przekonujące wystąpienia Stefana zjednują mu licznych słuchaczy. Wielu z nich oprócz pieniędzy wręcza mu kartki z intencjami do przedstawienia Matce Bożej w Lourdes. Fragment jednej z prelekcji słyszy również dwoje dagestańskich dzieci, którym grozi deportacja. Przebywają w domu opieki czekając na wyrok sądu, lecz cały czas marzą o ucieczce i odnalezieniu ojca, który wiele lat temu wyemigrował do Francji. A ponieważ Stefan tam jedzie, więc Niewiele myśląc Urika i Hasim uciekają z ośrodka i ukrywają w bagażowej części należącego do "Polaka" zdezelowanego minivana. Kiedy Stefan odkrywa pasażerów na gapę, stara się ich pozbyć, lecz okazuje się to trudniejsze niż przypuszczał. Okradziony z pieniędzy, w chwili słabości znów sięga po butelkę.W ośrodku, skąd uciekły dzieci, zaczynają go podejrzewać o oszustwo. A poza tym początkowo nieznośna obecność Uriki i Hasima staje się dlań coraz mniej dolegliwa, gdy w obojgu zaczyna dostrzegać jeszcze bardziej przestraszonych i zagubionych życiowych rozbitków niż on sam. 11:00 RZEKA KŁAMSTWA - ODC. 7 Serial historyczno - obyczajowy, 86 min, Polska 1987 Reżyser: Jan Łomnicki Zdjęcia: Jerzy Gościk Muzyka: Piotr Hertel Wykonawcy: Joanna Trzepiecińska, Krzysztof Kolberger, Małgorzata Bogdańska, Maria Chwalibóg, Stefania Iwińska, Agnieszka Kotulanka, Irena Laskowska, Wiesława Mazurkiewicz, Michał Aniol, Stanisław Brudny, Teodor Gendera, Mirosław Konarowski, Szymon Pawlicki, Tadeusz Włudarski i inni Joanna szyciem zarabia na utrzymanie rodziny, Kaj opiekuje się córką. Ona przypadkowo spotyka Staszka Jelenia, działacza socjalistycznego poszukiwanego przez władze za rzekomy rozbój. W mieszkaniu Kajów odbywają się spotkania i dyskusje. W Wądolcu ludzie coraz bardziej otwarcie buntują się przeciw zaborcom. Dochodzi do starć z Rosjanami. Po patriotycznej mszy spod kościoła rusza pochód, który wkrótce rozdziela się na narodowców i PPS - owców. 12:30 POLA Film fabularny kinowy, 18 min, Polska, 2017 Reżyseria: Edyta Rembała Scenariusz: Edyta Rembała Zdjęcia: Weronika Bilska Aktorzy: Marta Kosińska, Hanna Kowalkowska, Magdalena Smalara, Michał Kowalski Jedenastoletnia Pola nie może pogodzić się z wyjazdem matki do pracy za granicę. Wraz z chorą siostrą ma zostać pod opieką ojca. Dziewczynka robi wszystko, żeby zatrzymać mamę w domu. Po jej wyjeździePola postanawia uciec. Zabiera ze sobą młodszą siostrę. (filmpolski.pl) 13:00 ZA MŁODZI NA ŚMIERĆ - JUDY GARLAND (JUDY GARLAND) Film dokumentalny, 52 min, Niemcy, 2016 Reżyseria: Jobst Knigge, Anette Baumeister Scenariusz: Anette Baumeister, Jobst Knigge "Za młodzi na śmierć" ("Too Young To Die") to cykl dokumentalny opowiadający historię różnych artystów, którzy zbyt szybko odeszli z tego świata. Będąc u szczytu sławy, śmierć, często tragiczna, przekreśliła ich niesamowite kariery. W dokumencie przedstawiono kulisy śmierci artystów oraz ich wpływ na świat sztuki. Bohaterem tego odcinka jest Judy Garland. 14:05 SCENA MUZYCZNA - IZA POŁOŃSKA - "PEJZAŻ BEZ CIEBIE" Koncert, 47 min, Polska, 2020 Reżyseria: Małgorzata Kosturkiewicz Wykonawcy: Izabela Połońska, Barbara Schabowska (prowadząca) W kolejnym odcinku "Sceny Muzycznej" wystąpi wokalistka Izabela Połońska. Koncert kameralny poświęcony twórczości Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego ze specjalnym udziałem Polish Cello Quartet i Leszka Kołdziejskiego. 15:05 CIEMNEGO POKOJU NIE TRZEBA SIĘ BAĆ Dramat, 35 min, Polska, 2009 Reżyseria: Jakub Czekaj Scenariusz: Jakub Czekaj Zdjęcia: Adam Palenta Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Emilia Stachurska, Przemysław Bluszcz, Jowita Budnik, Anna Ilczuk Opowieść o bezgranicznej miłości jedenastoletniej Łaty do jej ojca. Dziewczynka przygotowuje piosenkę na szkolną akademię, zorganizowaną z okazji zbliżającego się Dnia Taty. To sprawia, że Łata przygląda się ojcu baczniej niż zazwyczaj. Chcąc jak najlepiej opisać swoje uczucia, powoli zaczyna odsłaniać skrywane przez niego tajemnice. 15:50 WSPOMNIENIE LATA Film obyczajowy, 83 min, Polska, 2016 Reżyseria: Adam Guziński Scenariusz: Adam Guziński Aktorzy: Urszula Grabowska, Robert Więckiewicz, Max Jastrzębski, Paulina Angielczyk, Jakub Lustyk, Kamil Kucewicz, Dawid Kraszewski, Karol Stala, Weronika Jakubowska, Elżbieta Romanowska, Joanna Niemirska, Karolina Łukaszewicz, Dominika Bednarczyk Miejsce akcji to prowincjonalne miasteczko w Polsce, a czas - koniec lat 70. ubiegłego wieku. W swoim filmie Adam Guziński przedstawił obraz zmagającej się z samotnością i spragnionej uczucia młodej kobiety, widziany z perspektywy jej nastoletniego syna. Uwagi krytyki nie uszły dobre role dwojga protagonistów: Urszuli Grabowskiej jako matki Wisi i debiutującego na ekranie Maksymiliana Jastrzębskiego jako jej syna Piotrka. Film powstał w 2016 roku, ale jego premiera odbyła się w marcu 2019 roku. Piotrek ma dopiero 12 lat, jednak już teraz przyjdzie mu wkroczyć w świat dorosłych, poznać zupełnie inną stronę życia, które dotychczas wydawało mu się bezpieczne i beztroskie. Nadchodzące wakacje nie zapowiadają się najlepiej dla nastolatka, który bardzo tęskni za ojcem, przebywającym za granicą, dokąd wyjechał za chlebem. Jerzy nie ma częstych kontaktów z rodziną, raz w miesiącu odbywają jedynie krótką rozmowę telefoniczną. Piotrek spędza lato w małej miejscowości ze swoją matką. Być może wrażliwy nastolatek właśnie tego roku przeżyje najważniejszy moment w swoim w życiu. Właśnie teraz doświadcza pierwszej miłości i przyjaźni, ale też boleśnie odczuje romans matki, która pod nieobecność męża zbliży się do innego mężczyzny. To letnie zauroczenie Wisi nie pozostanie bez konsekwencji. Kiedy Jerzy dowiaduje się o zdradzie żony, odchodzi. Rozpad rodziny najbardziej odbije się na psychice młodego czwłowieka. Piotrek nie zrozumie postępowania dorosłych, po części siebie obwinia o tę sytuację, dręczy go myśl, że to przede wszystkim on zawiódł zaufanie ojca, nie potrafił stanąć na straży rodzinnego szczęścia. Czy silne przeżycia w wieku dojrzewania mogą wpłynąć na dalsze losy chłopca, na jego decyzje w dorosłym życiu? 17:25 CZTERDZIESTOLATEK - ODC. 17/21 - CWANA BESTIA, CZYLI KRYSZTAŁ Serial komediowy, 52 min, Polska 1977 Reżyseria: Jerzy Gruza Scenariusz: Jerzy Gruza, Krzysztof Teodor Toeplitz Aktorzy: Andrzej Kopiczyński, Anna Seniuk, Irena Kwiatkowska, Roman Kłosowski, Leonard Pietraszak i inni Dyrektor Karwowski wyjeżdża służbowo do Budapesztu. W czasie powitania na lotnisku w drobny mak rozbija się kryształowy wazon, który polska delegacja miała wręczyć węgierskiemiu ministrowi. Na szczęście, panu Stefanowi udaje się odkupić identyczny kryształ od przygodnie spotkanego rodaka. Na pożegnanie węgierski minister wręcza dyrektorowi Karwowskiemu wazon z przeznaczeniem dla polskiego kolegi. Nauczony smutnym doświadczeniem bohater chroni prezent tyleż pieczołowicie, co nieskutecznie. 19:10 POWIDOKI - THOMAS MANN, ŚMIERĆ W WENECJI Dysk./wywiad/debata, 10 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadzący), Piotr Nowak (prowadzący) "Powidoki" to program publicystyczny poruszający istotne zagadnienia z zakresu filozofii, etyki i socjologii. Dwoje prowadzących: dziennikarka Barbara Schabowska i filozof prof. Piotr Nowak na przykładach wybranych przez siebie książek podejmą dyskusję nad zawartością tych dzieł i ich społeczną recepcją. W tym odcinku przedmiotem dyskusji jest książka Thomasa Manna "Śmierć w Wenecji". 20:00 TEATR TELEWIZJI - KALINA Teatr, 89 min, Polska, 2019 Reżyseria: Agata Biziuk Scenariusz: Magdalena Zaniewska Wykonawcy: Przemysław Śledź, Michał Obrębski, Stanisław Pawlak, Piotr Wiśniewski Aktorzy: Anna Mierzwa Monodrau aktorki Teatru Nowego w Poznaniu, Anny Mierzwy. Zrealizowany w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska, miał premierę w 2016 roku, zdobył uznanie widzów i krytyki. Przedstawienie jest inspirowane życiem i działalnością artystyczną Kaliny Jędrusik. Jak twierdzą twórczynie spektaklu, reżyserka, Agata Biziuk i autorka scenariusza Magdalena Zaniewska: to opowieść o kobiecie, która nie chciała być postrzegana jako człowiek, a jako zjawisko nieskrępowane regułami rządzącymi światem, choć los nawet na chwilę nie pozwalał jej zapomnieć, że wciąż jest jednak śmiertelna. O konstruktorce własnego mitu, która zżymała się na jego użycie. O wielkiej falsyfikatorce, która najbardziej bała się zamknięcia w jednej formie. O micie, lepionym z ról, prasy, anegdot, wspomnień kochanków i męża Pigmaliona. Wreszcie o znaku towarowym, używanym i reprodukowanym w kolejnych opowieściach. W monodramie wykorzystano oryginalnie zaaranżowane piosenki, znane z repertuaru Kaliny Jędrusik. 21:40 LEKKIE OBYCZAJE - ZWARIOWAĆ ZE SZCZĘŚCIA (LA PAZZA GIOIA) Film komediowy, 111 min, Włochy 2016 Reżyseria: Paolo Virzi Scenariusz: Paolo Virzi, Francesca Archibugi Aktorzy: Valeria Bruni Tedeschi, Micaela Ramazzotti, Valentina Carnelutti, Tommaso Ragno, Bob Messini, Sergio Albelli Interesujące i pogodne spojrzenie na przyjaźń i wolność, film ukazuje cienką linię między szaleństwem a zdrowiem psychicznym. Beatrice i Donatella przebywają w znajdującym się w Toskanii ośrodku terapeutycznym dla kobiet z problemami psychicznymi. Tu się poznają i tu połączy je przyjaźń. Obie mają za sobą różne doświadczenia życiowe i bardzo różnią się między sobą. Pierwsza z nich lubi konfabulować, pozuje na milionerkę obracającą się w wyższych sferach. Donatella z kolei mało interesuje się światem zewnętrznym, woli skupić się na własnych sprawach i przeżyciach. Jest wrażliwa i krucha, skrywa mroczną tajemnicę z przeszłości. Te dwie pacjentki ośrodka terapeutycznego pewnego dnia uczestniczą w zajęciach edukacyjnych poza zakładem i korzystając z okazji, decydują się na ucieczkę. Tak zaczyna się pełna przygód podróż, która pozwoli im odkryć swoją przeszłość i zmienić swoje życie. Udaje im się odnaleźć szczęście i miłość. 00:30 MŁODA POLSKA - OKO BOGA Film dokumentalny, 17 min, Polska, 2019 Reżyseria: Igor Kawecki Scenariusz: Igor Kawecki Film opowiada o ostatnich mieszkańcach kamienicy na krakowskim Kazimierzu. Przewodnikiem i głównym narratorem jest, żyjący na granicy fantazji i rzeczywistości 25 - letni Olaf, który w charakterystyczny dla siebie i subiektywny sposób opowiada o sobie, swojej rodzinie i sąsiadach. Obserwujący stopniową gentryfikację Kazimierza, a także świadomy tego, że jego rodzinny dom wkrótce przestanie istnieć, coraz bardziej ucieka w przeżycia wewnętrzne i fantazje. Jedną z nich jest przekonanie, że kamienica na ul. Brzozowej, w której mieszka, to centralne miejsce świata - Oko boga. (opis producenta) 00:55 PANORAMA KINA POLSKIEGO - AMATOR Dramat obyczajowy, 107 min, Polska 1979 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Kieślowski Zdjęcia: Jacek Petrycki Muzyka: Krzysztof Knittel Aktorzy: Jerzy Stuhr, Małgorzata Ząbkowska, Ewa Pokas, Jerzy Nowak, Stefan Czyżewski, Tadeusz Bradecki, Marek Litewka, Bogusław Sobczuk,Tadeusz Huk, Alicja Bienicewicz, Antonina Barczewska, Feliks Szajnert, Roman Stankiewicz i inni Jeden z najwybitniejszych filmów zaliczanych do tzw. kina moralnego niepokoju. Jego głównym bohaterem jest Filip Mosz - kapitalnie grany przez Jerzego Stuhra - zaopatrzeniowiec w zakładzie przemysłowym gdzieś w podkrakowskim miasteczku. Momentem przełomowym w jego życiu staje się kupno amatorskiej kamery filmowej. Filip bowiem, jako człowiek bez reszty oddany rodzinie, pragnie uwiecznić narodziny i rozwój swej córki. Wieść o zakupie Mosza obiega zakład pracy. Filip otrzymuje propozycję nakręcenia filmu z okazji pięciolecia istnienia przedsiębiorstwa. Dyrektor zakładu obejmuje nawet protektorat nad nowo powstałym amatorskim klubem filmowym. Kieślowski z niezwykłą przenikliwością ukazuje powolną ewolucję Filipa, który z człowieka "schowanego" we własną prywatność i ceniącego ponad wszystko "święty spokój" przeobraża się w społecznika i artystę wrażliwego na ludzką krzywdę i niesprawiedliwość. Amatorskim filmom Mosza daleko bowiem do propagandy sukcesu. Wręcz przeciwnie - samorodny reżyser bezkompromisowo pokazuje wynaturzenia dookolnej rzeczywistości. Cena prawdy jest wszakże wysoka. "Amator" już od momentu premiery budził żywe zainteresowanie. Poruszone w nim problemy roli i miejsca sztuki w świecie, granic odwagi i odpowiedzialności w życiu społecznym były swoistą odpowiedzią Kieślowskiego na niepokoje trawiące pod koniec lat siedemdziesiątych pokolenie ówczesnych trzydziestolatków. Świetne kreacje aktorskie, dobre zdjęcia i muzyka spotkały się z uznaniem jurorów licznych festiwali filmowych. "Amatora" uhonorowano m. in. pierwszą nagrodą i nagrodą FIPRESCI na międzynarodowym festiwalu w Moskwie w 1979 r. oraz Złotymi Lwami na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku. Rok później film otrzymał Nagrodę Jury Ewangelickiego na MFF w Berlinie Zachodnim i nagrodę "Złoty Hugo" na MFF w Chicago. 02:55 KINO NOCNE - MISTRZ Dramat psychologiczno - obyczajowy, 109 min, Polska 2005 Reżyseria: Piotr Trzaskalski Scenariusz: Piotr Trzaskalski, Wojciech Lepianka Zdjęcia: Piotr Śliskowski Muzyka: Wojciech Lemański Aktorzy: Konstantin Ławronienko, Jacek Braciak, Monika Buchowiec, Teresa Branna, Aurelia Georges, Monika Badowska, Adam Kowalski, Piotr Bienias, Piotr Kondrat i inni Piotr Trzaskalski, twórca "Ediego", po raz kolejny zrealizował film o życiowych rozbitkach, zepchniętych na boczny tor, naznaczonych piętnem odrzucenia, często skrywających bolesne tajemnice. Wprawdzie "Mistrz" nie dorównuje "Ediemu" prostotą, intensywnością emocji i siłą oddziaływania, ale nieśpieszną narracją i długimi ujęciami przywodzi na myśl tamten niezwykły film. Bohaterem "Mistrza" jest Rosjanin w średnim wieku, Aleksander Sapałow, dyplomowany mistrz sztuki cyrkowej, jak sam się przedstawia, ale też weteran wojny w Afganistanie. Wojenne przeżycia odcisnęły na nim trwałe piętno, pozostawiły gorycz i poczucie winy, które mężczyzna bezskutecznie próbuje topić w kolejnych butelkach wódki. Zarabia na życie rzucając nożami w wędrownym cyrku. To cygańskie życie jeszcze pogłębia jego frustrację i osamotnienie. Gdy pewnego wieczoru pijany Aleksander wypuszcza z klatek dzikie zwierzęta, zostaje za to zwolniony. W dalszą drogę rusza już sam zdezelowanym autobusem. Na jego burcie maluje napis "Cyrk noża": chce jeździć po miasteczkach i tam dawać pokazy swoich talentów. Zdobyte na wojnie umiejętności walki przydają mu się z kolei, gdy niebawem na leśnym parkingu ratuje z rąk dwóch zbirów gwałconą prostytutkę Andżelę. Dziewczyna w rzeczywistości nazywa się Agnieszka i przystaje na propozycję zostania asystentką nożownika. Wkrótce dołącza do nich również "Młody" - mężczyzna wędrujący po kraju z akordeonem, smutny i zamknięty w sobie. "Młody" ratuje Rosjanina, gdy ten po pijanemu zostaje zaatakowany przez miejscowych, pobity i okradziony. Aleksander namawia go, by pojechał z nim i uatrakcyjniał występy swoją muzyką. Wędrowne trio nieźle sobie radzi, zbierając po miasteczkach komplety widzów. Między "Młodym" i Andżelą rodzi się nić sympatii, za to Rosjanin nadal widzi w dziewczynie tylko dziwkę, która pewnie przy pierwszej okazji go okradnie. Kiedy więc Andżela znika któregoś ranka, nawet nie jest zdziwiony. Ona jednak wraca niebawem, przyprowadzając ze sobą młodą francuską malarkę Elodie, której nieśpieszno wracać do Paryża. Aleksander zachłannie słucha opowieści przybyszki o tym mieście, które stanowi dla niego ucieleśnienie wszystkich marzeń. Chciałby kiedyś tam dotrzeć, występować w tej mekce artystów. Elodie wiąże się z Andżelą i odtąd też bierze udział w przedstawieniach, obsługując zdezelowany magnetofon. Podczas jednego z występów mistrz, chcąc podnieść temperaturę przedstawienia, zaprasza na estradę ochotnika z widowni. Zgłasza się młoda, ładna kobieta, Anna, i odważnie staje pod tablicą, w którą Aleksander rzuca nożami. Zaintrygowany nią Rosjanin zaprasza ją później na przyjęcie nad rzeką, potem zabiera na przejażdżkę łódką. Oboje zakochują się w sobie, lecz mężczyzna boi się tego uczucia. Wbrew woli swojej trupy postanawia opuścić przyjazne, pełne turystów miasteczko. Zrządzeniem losu właśnie wtedy psuje się autobus. Anna i Aleksander zostają kochankami. Dla niej to pierwsze w życiu uczucie. On pod wpływem tej miłości zaczyna robić sztuki, które do tej pory nigdy mu się nie udawały. Cyrk noży odnosi coraz większe sukcesy, zarobki rosną. Niestety, sielankę przerywa nagłe odejście Elodie, która zdecydowała się na powrót do Francji. Ania zaczyna się obawiać, że również Aleksander, który nie przestał myśleć o Paryżu, pewnego dnia ją porzuci. Nadzieje dziewczyny na wspólną przyszłość odżywają, gdy okazuje się, że jest w ciąży.