TVP Kultura Sobota, 30.01.2021 07:00 MUSICALE. ŚPIEWA ZDZISŁAWA SOŚNICKA Koncert, 47 min, Polska, 1989 Reżyseria: Elżbieta Protakiewicz Scenariusz: Elżbieta Protakiewicz Wykonawcy: Zdzisława Sośnicka, Bohdan Jarmołowicz, Orkiestra Symfoniczna Przypomnienie koncertu Zdzisławy Sośnickiej, która przeboje ze sławnych musicali zaśpiewała we wnętrzach Teatru Wielkiego (foyer) z udziałem publiczności. Artystka wykonała miedzy innymi Anatewkę, Nie czekaj mnie w Argentynie, Somewhere, Niech spadnie śnieg, Czas nas goni, Wielki nikt lub mały ktoś, Cisza, beznamietna cisza, Duch w operze. 08:30 OD UCHA DO UCHA - POCZĄTEK (LA CREAZIONE) Film animowany, 7 min, Włochy, 2010 Reżyseria: Cristina Lastrego, Francesco Testa Scenariusz: Francesco Testa, Cristina Lastrego Krótkometrażowy film animowany o najstarszej historii ludzkości: powstaniu świata. (opis dystrybutora) 08:40 OD UCHA DO UCHA - JONASZ I MORZE (ZEEZUCHT / JONAS AND THE SEA) Film animowany, 11 min, Niderlandy (Holandia), 2015 Reżyseria: Marlies Van Der Wel Scenariusz: Marlies Van Der Wel, Ruben Picavet Film animowany. Jonasz marzy o tym, żeby zamieszkać na morzu, lecz nikt go nie rozumie, bo przecież jest to niemożliwe. A może jednak? (opis festiwalowy) 08:50 OD UCHA DO UCHA - LIS I PTASZEK (LE RENARD ET L'OISELLE / THE FOX AND THE BIRD) Film animowany, 12 min, Szwajcaria, 2019 Reżyseria: Fred Guillaume, Sam Guillaume Scenariusz: Sam Guillaume, Fred Guillaume Krótki film animowany. Samotny lis postanawia zostać ojcem świeżo wyklutego pisklęcia. Ze skrzyżowania ich dróg powstaje rodzina, którą są do momentu, aż los nie przypomni bohaterom, jakie życie jest im przeznaczone. (źródło: wff.pl) 09:15 OD UCHA DO UCHA - WILCZE DZIECI (OKAMI KODOMO NO AME TO YUKI/WOLF CHILDREN) Film animowany fantasy, 112 min, Japonia, 2012 Reżyseria: Mamoru Hosoda Muzyka: Masakatsu Takagi Animowany film fantasy. Studentka Hana zakochuje się w pewnym chłopaku tak bardzo, że nie zraża jej nawet informacja, iż jej ukochany jest wilkołakiem. Tworzą udany związek i doczekują się potomstwa. Jednak Ame i Yuki, ich dzieci, w połowie są wilczkami. Gdy więc po tragicznym zaginięciu ojca, Hana zostaje z nimi sama, postanawia wyprowadzić się na wieś, gdzie, jak sądzi będzie jej łatwiej ukryć odmienność swoich pociech. Narratorem w filmie jest dorosła już Ame, która wspomina swoje wilcze dzieciństwo. 11:20 SERIALOWA NOSTALGIA - PRZYGODY PANA MICHAŁA - ODC. 12/13 - DYMY NAD TWIERDZĄ Serial historyczno - przygodowy, 26 min, Polska 1969 Reżyseria: Paweł Komorowski Scenariusz: Jerzy Lutowski Aktorzy: Tadeusz Łomnicki, Magdalena Zawadzka, Mieczysław Pawlikowski, Andrzej Łapicki, Barbara Brylska, Bogusz Bilewski, Tadeusz Schmidt, Andrzej Jurczak, Antoni Lewek Twierdza Kamieniecka będzie się bronić. Pan Michał zostaje komendantem górnego zamku, a nadzór nad artylerią ma sprawować Ketling. Dyplomaci nie wierzą jednak w możliwość utrzymania zamku, biskup rozpoczyna pertraktacje z Turkami. Aby dodać ducha obrońcom twierdzy, obaj dowódcy składają przysięgę, że nigdy się nie poddadzą. 11:45 SERIALOWA NOSTALGIA - PRZYGODY PANA MICHAŁA - ODC. 13/13 - HEKTOR KAMIENIECKI Serial historyczno-przygodowy, 30 min, Polska 1969 Reżyseria: Paweł Komorowski Scenariusz: Jerzy Lutowski Zdjęcia: Andrzej Gronau Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Tadeusz Łomnicki, Magdalena Zawadzka, Mieczysław Pawlikowski, Andrzej Łapicki, Barbara Brylska, Bogusz Bilewski, Tadeusz Schmidt, Andrzej Jurczak, Antoni Lewek, Czesław Wołłejko, Andrzej Szalawski Ataki Turków zostają odparte, bohaterska załoga twierdzy chce bronić się dalej. Mimo to dochodzi do podpisania rozejmu. Wojsko opuszcza zamek, wyjeżdżają też Basia i pan Zagłoba. Pan Michał i Ketling, wierni przysiędze, pozostają w twierdzy. 12:50 KOBRA - MELISSA CZ. 3 Teatr, 70 min, Polska, 1970 Przekład: Kazimierz Piotrowski Reżyseria: Jan Bratkowski Aktorzy: Jerzy Felczyński, Andrzej Chrzanowski, Krystyna Maciejewska, Ewa Krasnodębska, Zbigniew Zapasiewicz, Edmund Fetting, Andrzej Szczepkowski, Tadeusz Pluciński, Stanisław Jasiukiewicz, Ewa Wiśniewska, Henryk Czyż, Gustaw Lutkiewicz, Wiesława Mazurkiewicz, Krzysztof Kumor, Pola Raksa Zeznania napadniętej Joyce Dean obciążają Guya Fostera. Mężczyzna jednak ma alibi. Inspektor Cameron po wnikliwym śledztwie stwierdza, że Melissa Foster była szantażystką, która pokłóciła się ze swoim wspólnikiem i ten postanowił ją zabić, a podejrzenie rzucić na męża. Cameron i Guy Foster domyślają się, kto to jest. Sprytnie zorganizowana zasadzka doprowadza do ujawnienia tożsamości prawdziwego mordercy, którym okazał się przyjaciel Fosterów Feliks Hepburn. 15:40 RETRO KINO - NIEWINNE (L'INNOCENTE) Dramat kostiumowy, 123 min, Włochy/Francja, 1976 Reżyseria: Luchino Visconti Scenariusz: Luchino Visconti, Enrico Medioli Zdjęcia: Pasqualino De Santis Muzyka: Franco Mannino Aktorzy: Giancarlo Giannini, Rina Morelli, Massimo Girotti, Marie Dubois, Laura Antonelli, Jennifer O'Neill Włochy, koniec XIX wieku. Bogaty Tullio (Giancarlo Giannini) za nic ma święte więzy małżeństwa. Mężczyzna nie ukrywa przed światem swojego związku z kochanką (Jennifer O'Neill) - o jego zdradach wiedzą wszyscy. Kiedy jednak jego żona (Laura Antonelli) wdaje się w namiętną relację z młodym pisarzem i zachodzi z nim w ciążę, przedstawiciele włoskiej elity są oburzeni. Kobieta musi zmierzyć się z utratą znajomych i ostracyzmem społecznym. 18:20 TAMTE LATA, TAMTE DNI - ANNA DYMNA Dysk./wywiad/debata, 24 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Wykonawcy: Marta Perchuć-Burzyńska (prowadząca) Tym razem swoje dzieciństwo i młodość wspomina popularna wybitna aktorka. Anna Dymna. Rozmowa toczy się w krakowskim Parku Jordana - miejscu jej dziecięcych zabaw, w Piwnicy pod Baranami, związanej z miłością życia - Wiesławem Dymnym oraz za kulisami sceny Starego Teatru, na której artystka odnosiła swoje pierwsze aktorskie sukcesy.. 18:55 SCENA MUZYCZNA - TRIO JAZZOWE MARCINA MASECKIEGO Koncert, 49 min, Polska, 2020 Reżyseria: Małgorzata Kosturkiewicz Wykonawcy: Marcin Masecki, Marek Horodniczy (prowadzący), Jerzy Rogiewicz, Piotr Domagalski W kolejnym odcinku "Sceny Muzycznej" wystąpi Trio Jazzowe Marcina Maseckiego. 21:35 JEFFERSON STARSHIP: LIVE (JEFFERSON STARSHIP) Koncert, 63 min, Wielka Brytania, 1983 Wykonawcy: Jefferson Starship Koncert grupy Jefferson Starship zarejestrowany w The Queen Elizabeth Theatre w Kanadzie. Jefferson Airplane - jedna z najważniejszych grup muzycznych lat 60. związana z ruchem hippisowskim przekształciła się w Jefferson Starship. Pod tą nazwą, w nieco innym składzie i ze świeżym repertuarem zespół występował z powodzeniem na całym świecie. Podczas koncertu w Kanadzie nie zabrakło jednak przebojów z lat 60. m. in. "White Rabbit", "Somebody to Love". 23:00 MOCNE KINO - RÓŻA Dramat, 93 min, Polska, 2011 Reżyseria: Wojciech Smarzowski Scenariusz: Michał Szczerbic Zdjęcia: Piotr Sobociński Jr. Muzyka: Mikołaj Trzaska Aktorzy: Agata Kulesza, Marcin Dorociński, Kinga Preis, Jacek Braciak, Marian Dziędziel, Edward Linde - Lubaszenko, Eryk Lubos, Lech Dyblik, Szymon Bobrowski, Andrzej Konopka Obsypany nagrodami dramat Wojciecha Smarzowskiego. Lato 1945 roku. Tadeusz, były żołnierz AK, któremu wojna zabrała wszystko i niczego nie oszczędziła, wędruje przez Mazury. Dociera do wdowy po niemieckim żołnierzu, którego śmierci był świadkiem. Mieszkająca sama w dużym gospodarstwie Róża przyjmuje Tadeusza chłodno, pozwala przenocować. Tadeusz odwdzięcza się za gościnę pomocą w obejściu. Róża, choć się do tego nie przyznaje, potrzebuje czegoś więcej - przede wszystkim ochrony przed szabrownikami, którzy nachodzą jej gospodarstwo. Stopniowo Tadeusz poznaje przyczyny jej samotności. Na tle krajobrazu wyniszczonego przez wojnę, gdzie nadzieja stała się narzędziem propagandy, między dwojgiem ludzi z odległych światów rodzi się miłość... niemożliwa? 00:45 STRZAŁY PO ZMIERZCHU - NIE DO PRZEBACZENIA (THE UNFORGIVEN) Western, 116 min, USA 1960 Reżyseria: John Huston Scenariusz: Ben Maddow Zdjęcia: Franz Planer Muzyka: Dimitri Tiomkin Aktorzy: Audrey Hepburn, Burt Lancaster, Audie Murphy, Lilian Gish, Doug McClure, Charles Bickford, Joseph Wiseman, John Saxon i inni Kiedy reżyser John Huston przystąpił do realizacji "Nie do przebaczenia", miał już za sobą dwadzieścia lat pracy w zawodzie, a w dorobku filmy należące dziś do klasyki amerykańskiego kina, jak "Sokół maltański", "Skarb Sierra Madre", "Asfaltowa dżungla" czy "Afrykańska królowa". Wszystkie te produkcje wyróżniały się doborową obsadą, i tak też jest w przypadku "Nie do przebaczenia" uznanym przez krytykę za pierwszy western (nie licząc dyskusyjnego "Skarbu Sierra Madre") w karierze Hustona. Najbardziej pochlebne recenzje zebrali odtwórcy głównych postaci, którzy już wcześniej podbili filmowy świat - Audrey Hepburn nagrodzona Oscarem za "Rzymskie wakacje" i Burt Lancaster również zdobywca złotej statuetki za tytułową rolę w filmie "Elmer Gantry". Słowa uznania padły także pod adresem Lilian Gish, czołowej aktorki amerykańskiego kina niemego. "Nie do przebaczenia" to interesujący western pod względem aktorskim i realizatorskim. Toczącej się w wartkim tempie akcji towarzyszą znakomita muzyka Dimitriego Tiomkina i wysmakowane plastycznie zdjęcia Franza Planera. Budżet filmu przekroczył 5 milionów dolarów. Po trzysta tysięcy za swoje role wzięli Burt Lancaster i Audrey Hepburn. Zdjęcia były kręcone w malowniczych plenerach Durango w Meksyku. Na planie filmowym Audrey Hepburn odniosła poważne obrażenia spadając z konia, co znacznie opóźniło ukończenie produkcji. Osią intrygi jest konflikt pomiędzy osadnikami z Teksasu a Indianami z plemienia Kiowa, którym siłą odebrano ich ziemie. Akcja rozgrywa się w latach 80. XIX wieku. W niewielkim miasteczku na Dzikim Zachodzie pojawia się pijaczyna i włóczęga, weteran wojny secesyjnej Abe Kelsey (Joseph Wiseman), rozpowszechniający plotkę o indiańskim pochodzeniu pięknej Rachel Zachary (Audrey Hepburn). Matka dziewczyny, Matylda (Lilian Gish), dotychczas utrzymywała ten fakt w wielkiej tajemnicy. Rachel jako dziecko została uratowana przez nieżyjącego już seniora rodu Zacharych podczas masakry znienawidzonego plemienia Kiowa. Kiedy poganiacz bydła Ben Zachary (Burt Lancaster) wraca do domu, nie dowierza plotkom, ale wypytywana o prawdę matka niczemu nie zaprzecza. Opętany żądzą zemsty Ben wraz ze swym młodszym bratem Cashem (Audie Murphy) próbuje zabić przynoszącego złe wieści Kelseya, jednak ten się wymyka. Nienawidzący czerwonoskórych Ben od dawna podkochuje się w swej przyrodniej siostrze, która ma także innych adoratorów - Casha i mieszkającego w pobliżu nieśmiałego Charliego Rawlinsa. Napiętą sytuację pogarsza pojawienie się trzech Indian z plemienia Kiowa na czele z prawdziwym bratem Racheli, którzy chcą odebrać dziewczynę. Odprawieni z kwitkiem czerwonoskórzy w drodze powrotnej napadają na ranczo Rawlinsów, w potyczce ginie Charlie. Okazuje się, że Kelsey wrócił do miasteczka, by dokonać zemsty na rodzinie Zacharych. Kiedy przed wieloma laty Indianie porwali jego syna, chcieli wymienić chłopca na Rachel, jednak wówczas ojciec Bena odmówił. 02:55 KINO NOCNE - EGOIŚCI Dramat obyczajowy, 103 min, Polska 2000 Reżyseria: Mariusz Treliński Scenariusz: Przemek Nowakowski, Wojciech Nowak, Mariusz Treliński Zdjęcia: Grzegorz Kuczeriszka Muzyka: Paweł Mykietyn Aktorzy: Magdalena Cielecka, Olaf Lubaszenko, Jan Frycz, Rafał Mohr, Agnieszka Dygant, Viola Kołakowska, Maja Ostaszewska i inni Mariusz Treliński filmy reżyseruje rzadko. Częściej pracuje w teatrze i na scenach operowych. "Egoistami" powrócił za kamerę, nie spodziewając się zapewne, że jego film wywoła aż takie kontrowersje. Już w czasie pierwszego publicznego pokazu na festiwalu w Gdyni publiczność i krytycy podzielili się na tych, którzy odsądzili reżysera od czci i wiary, chcąc go nawet "wyróżnić" Złotym Pawiem dla najgorszego filmu przeglądu, i tych, którzy film w pełni zaakceptowali i chwalili za odwagę i bezkompromisowość. Złotego Pawia "Egoistom" ostatecznie nie przyznano, za to swoją nagrodą obdarowało film Trelińskiego jury młodzieżowe. Jak twierdzi sam reżyser, jego film nie jest opowieścią o konkretnym bohaterze, ale o dzisiejszych czasach, o wielkomiejskich elitach, które jako pierwsze zetknęły się z zachodnim stylem życia i żyją w nieustannej pogoni za sukcesem. Mają dobrą pracę, duże pieniądze, które trwonią podczas alkoholowych i narkotykowych imprez. W ich życiu nie ma tematów tabu ani wyższych wartości. Jest seks w rozmaitych konfiguracjach i niekontrolowany "odlot". Za tę "wolność", iluzoryczne poczucie spełnienia yuppies płacą jednak wysoką cenę - duchowego spustoszenia, samotności, nieustannej pozy, która uniemożliwia normalne komunikowanie się. "Egoiści" to także film o Warszawie - eklektycznym mieście chaosu, prowincjonalnej karykaturze Manhattanu, w której - jak błyskotliwie ujął to swego czasu Jerzy Waldorff - tak budynki, jak ludzie im wyżej się pną, w tym gorszym są guście. Film nie ma struktury linearnej. Zamiast chronologicznej opowieści Treliński tworzy ciąg epizodów, przeplatających się historii, których wzajemne powiązania nie od razu są dla nas jasne. Anka, Smutny, Filip i Młody to tzw. ludzie sukcesu. Ona jest "bogata z domu", studiuje i ma właśnie okazję wyjechać na dłużej do Stanów Zjednoczoczonych. Pozostali uprawiają wolne zawody, czerpią z życia pełnymi garściami, bawią się. Ankę porzucił Smutny, utalentowany kompozytor, niegdyś triumfator Warszawskiej Jesieni, który teraz tworzy "dla mamony" muzyczkę do reklam. Świadom własnej bezsilności i słabości, wypalony jako artysta i człowiek, próbuje popełnić samobójstwo, ale nie starcza mu odwagi. Anka, która nagrywa na wideo swój ból rozstania, dostaje nieoczekiwanie od losu jeszcze jedną szansę odzyskania utraconej miłości - jej lot przełożono z powodu mgły na następny dzień. Aby zwrócić na siebie uwagę, dziewczyna okalecza się w kawiarni, upokarza przypadkowych mężczyzn, a wreszcie robi z siebie żałosną dziwkę. Młody bardzo wcześnie - może za wcześnie? - dostał się do świata dużych pieniędzy i sukcesów zawodowych. Nie zdążył dojrzeć emocjonalnie i psychicznie. Pod maską agresywnego macho ukrywa lęk przed dorosłością i odpowiedzialnością. Ma się żenić, lada chwila zostanie ojcem. Tymczasem dla niego miłość oznacza "lubić siebie", a czekając na narodziny potomka, najbardziej denerwuje się brakiem "koksu". Pełną świadomość swojej sytuacji ma za to Filip, sporo starszy od swoich znajomych ceniony architekt homoseksualista. Obdarzony ironicznym dystansem do siebie i świata zblazowany sybaryta utracił wiarę we wszystko, także w Boga. Dręczy go poczucie jałowości i pustki. Po odejściu kolejnego kochanka decyduje się dokonać aktu samospalenia.