Program 1 Wtorek, 02.02.2021 05:15 PRZYSIĘGA - ODC. 342 (YEMIN) Serial obyczajowy, 42 min, Turcja 2019 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Nazmiye Yilmaz Aktorzy: Özge Yagiz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan, Ali Dereli, Tugce Ersoy Reyhan zaczyna mieć bóle brzucha, ale nie jedzie z tym do szpitala. Emir się o nią martwi. Sehriye ma dość tego, że Kemal o wszystko obwinia Narin. Mówi mu szczerze o tym, że krzywdzi swoją córkę i niepotrzebnie się złości. Emir i Reyhan dowiadują się o rozwodzie Kemala i Narin. Postanawiają z nimi porozmawiać, bo nie wiedzą, z jakiego powodu się rozwiedli. 06:00 ELIF - ODC. 907 (ELIF) Serial obyczajowy, 43 min, Turcja, 2017 Reżyseria: Fulya Yavuzoglu Aktorzy: Cemre Melis Cinar, Isabella Damla Guvenilir, Volkan Colpan, Selin Sezgin, Altug Seckiner Mustafa dowiaduje się o śmierci Veysela. Nie zaprzestaje jednak poszukiwań Melek. Do Tülay przychodzą śledczy i pytają o potencjalnych wrogów Veysela. Gdy Melek już ma wspomnieć o Tariku, Tülay nie dopuszcza jej do głosu i chcąc ją chronić przekonuje funkcjonariuszy, że Vesyel nie był z nikim skonfliktowany. Melek nie potrafi znieść poczucia winy. Czuje się odpowiedzialna za śmierć Veysela. Mustafie udaje się odnaleźć dom Jülide. Gdy obserwuje okolicę, dostrzega Melek, która właśnie wyszła do ogrodu. Na wieść o odnalezieniu Melek, Macide nie posiada się z radości. Wierzy, że niebawem Mustafa przyprowadzi ją do niej. Kiedy jednak Mustafa już ma podejść do kobiety, ludzie Tarika ogłuszają go i zaciągają do samochodu. 08:35 RANCZO S.III - ODC. 38 (SERIA III, ODC. 12) - ZŁOTY DESZCZ Serial komediowy, obyczajowy, 47 min, Polska, 2008 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter, Jerzy Niemczuk Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Arkadiusz Nader, Cezary Żak, Paweł Królikowski, Grzegorz Wons, Jacek Kawalec, Bogdan Kalus, Dorota Nowakowska, Marta Lipińska Hadziuk chodzi po wsi jak ranny łoś, widząc w każdym mężczyźnie sprawcę swego nieszczęścia, natomiast polonista przeprowadza kolejne rozmowy o kobiecej duszy, działając na każdą interlokutorkę podobnie jak na Hadziukową. Wójt dostaje nagle wezwanie do województwa. Nie znając przyczyn wezwania, jest przekonany, że czeka go odwołanie, a może nawet zostanie zakuty w kajdanki, jak to jest w modzie. Wójt wyrusza zatem w swoją ostatnią drogę służbową. Tymczasem polonista spotyka w lesie Hadziuka, który krąży ze sznurem w poszukiwaniu odpowiedniej gałęzi, bo ciężaru wstydu znieść dłużej nie może. Polonista aplikuje mu terapię małżeńską, dowodząc, że to on pierwszy żonę zdradził, łachmytę i pijaka z siebie robiąc. Hadziuk zostaje wysłany pod opieką Lucy do Lublina i tam poddany strzyżeniu, czesaniu i ubieraniu. Kiedy odmieniony wraca do żony, płomień miłości, co ledwo tlił się w Hadziukowej, wybucha z atomową siłą. Z kolei wójt wraca do Wilkowyj z medalem i wściekłością w oczach. Medal dostał za najlepszą w województwie absorpcję środków unijnych, a wściekłość z tego samego źródła się bierze, bo gorliwy Duda wniosków naskładał i teraz wójt zachodzi w głowę, jak ma piętnaście milionów euro wykorzystać, które mu Unia przyznała w swojej małpiej złośliwości. 09:40 KOMISARZ ALEX S.VI - ODC. 74 (SERIA VI, ODC. 9) - ZABÓJCZY TAROT Serial kryminalny, 42 min, Polska, 2014 Reżyseria: Sławomir Fabicki Scenariusz: Janusz Petelski, Hans Munch, Ulrike Munch, Robert Miękus, Peter Moser, Peter Hajek Zdjęcia: Marek Traskowski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Antoni Pawlicki, Magdalena Walach, Ireneusz Czop, Janusz Chabior, Karolina Nolbrzak, Katarzyna Cynke, Dariusz Kordek, Michał Jaros, Alicja Dąbrowska, Karolina Porcari, Monika Radziwon, Monika Kulawińska, Dominika Biernat Przy zwłokach ofiary zabójstwa policja znajduje kartę tarota. W telefonie kobiety jest wiadomość nadana przez wróżkę Natalię. Policja odnajduję ową wróżkę, która potwierdza, że ofiara była jej klientką. Zaprzecza jednak, by kiedykolwiek do niej dzwoniła lub wysyłała wiadomości. Śledztwo utyka w w martwym punkcie. Policja nie zna przede wszystkim motywu sprawcy. Ofiara zabójstwa była osobą samotną, zatrudnioną w pracowni architektonicznej. I właśnie w jej miejscu pracy policjanci natrafiają na pierwszy trop. 10:35 OJCIEC MATEUSZ S.XIX - ODC. 246 (OJCIEC MATEUSZ XIX ODC. 8) - POLOWANIE NA JELENIE Serial kryminalny, obyczajowy, 42 min, Polska, 2017 Reżyseria: Filip Zylber Scenariusz: Dominika Hilszczańska Zdjęcia: Piotr Wojtowicz Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Artur Żmijewski, Kinga Preis, Aleksandra Górska, Katarzyna Burakowska, Piotr Polk, Edyta Olszówka, Michał Piela, Bartłomiej Firlet, Rafał Cieszyński, Jędrzej Taranek, Jakub Wesołowski, Zdzisław Wardejn, Maciej Makowski, Maciej Konopiński, Joanna Gryga Myśliwi z koła łowieckiego odkrywają, że w lesie grasuje kłusownik. Wraz z prezesem Ryszardem Kłobuckim organizują obławę. W jej trakcie kłusownik Zdzisław Czaprak ukrywa się przed myśliwymi na ambonie. Drewniana konstrukcja nie wytrzymuje jego ciężaru, rozlatuje się z hukiem, a kłusownik z uszkodzonym kręgosłupem trafia do szpitala. Operuje go Wojtek Schiller, chłopak Ewy Kobylickiej. Natalia z przerażeniem odkrywa guz w prawej piersi. Wraz babcią Lucyną udaje się do szpitala, gdzie okazuje się, że na badania trzeba czekać aż dwa tygodnie. Babcia prosi więc Kobylicką, by jej chłopak znalazł dla gosposi księdza szybszy termin. Wojtek spełnia prośbę. Będąc w szpitalu Natalia przypadkiem podsłuchuje rozmowę Wojtka z chirurgiem, który proponuje mu pracę w Kielcach. Na plebanię przychodzi Jan Malczyk. Zwierza się proboszczowi, że jego żona Jagoda ma romans i chce od niego odejść. Tego samego dnia Mateusza odwiedza żona Malczyka. Twierdzi, że jej mąż chce zemścić się na jej kochanku, odgrażał się, że go zabije. To Ryszard Kłobucki, prezes koła łowieckiego. Mateusz proponuje, by Jagoda poinformowała o tym policję. W trakcie policyjnych czynności na miejscu zdarzenia stróże prawa odkrywają, że ktoś przepiłował drewnianą nogę ambony. Nabierają podejrzeń, że kłusownik był przypadkową ofiarą. Prawdziwym celem ataku miał być Ryszard Kłobucki. Po przesłuchaniu Jana Malczyka policjanci są niemal pewni, że to on był sprawcą zamachu. Nie wykluczają jednak, że za zamachem na prezesa Kłobuckiego może stać również jego żona. Mateusz odwiedza Jagodę Malczyk, od której dowiaduje się, że jej kochanek jest w trakcie zabezpieczania swojego majątku. Kiedy to się uda, złoży papiery rozwodowe i wyprowadzi się od swojej żony. 11:25 KASTA - ZŁA OPIEKA Serial paradokumentalny, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: Piotr Kolski Działacz społeczny ujawnia, że deweloper za pomocą łapówki przejął działkę, na której miało powstać przedszkole dla dzieci. Mężczyzna zostaje pozwany o ochronę dóbr osobistych i zaczyna dostawać pogróżki. Zgłasza się do prawników, gdy niesłusznie przegrywa proces. 12:45 NATURA W JEDYNCE - SIMON REEVE I JEGO ŚRÓDZIEMNOMORSKIE PRZYGODY ODC. 1 (MEDITERRANEAN WITH SIMON REEVE 1) Film dokumentalny, 58 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Eric McFarland Simon Reeve, brytyjski dziennikarz specjalizujący się w odkrywaniu świata zaprasza nas do poznania niesamowitej część świata, urokliwej, pełnej humoru i położonej wokół Morza Śródziemnego. To był niegdyś symbol spokoju, turkusowych mórz i pysznej kuchni. Ale teraz znajduje się w epicentrum wydarzeń współczesnego świata. W tej wielkiej i nieoczekiwanej podróży Simon spotka wielu kolorowych i pełnych pasji ludzi, którzy przybywają z pięknych i niespokojnych regionów południowych Włoch i Albanii, przez niespokojny Bliski Wschód i Afrykę Północną, zanim odkrywają sekrety Hiszpanii i Lazurowego Wybrzeża. W pierwszym odcinku Simon podróżuje promem do Kalabrii na południu Włoch, odkrywa region opanowany przez najpotężniejszą mafię w Europie - Ndrangheta. Dzięki kontaktom z policyjnymi śledczymi, Simon podąża za zbrojnym konwojem wiozącym tonę kokainy. Odwiedzi ogromną podziemną warownię tuneli i bunkrów zbudowanych przez nieuchwytnych bossów mafii. Podróżując na wschód wzdłuż południowego krańca Włoch, Simon odwiedza centrum konserwacji żółwi, gdzie spotyka Raoula, żółwia uratowanego po połknięciu ogromnych ilości plastiku, stanowiącego ogromne zagrożenie dla śródziemnomorskiej przyrody. Simon pomaga wypuścić go z powrotem do morza. Nocnym promem Simon przybywa do jednego z najmniej znanych, ale najpiękniejszych zakątków Morza Śródziemnego w Albanii. Pod rządami komunistycznymi Albania została odizolowana i odcięta od reszty świata. W kraju, który liczy na członkostwo w UE, Simon odkrywa starożytną kulturę vendetty, w której jeśli dorosły popełnia przestępstwo, dziecko może zostać zabite w zemście. Simon kończy pierwszy etap swojej podróży w niezwykłym rezerwacie przyrody, w którym życie ptaków wraca do normy po przełomowym zakazie polowań w tym kraju. 14:00 ELIF - ODC. 908 (ELIF) Serial obyczajowy, 42 min, Turcja, 2017 Reżyseria: Fulya Yavuzoglu Aktorzy: Cemre Melis Cinar, Isabella Damla Guvenilir, Volkan Colpan, Selin Sezgin, Altug Seckiner Wszyscy są zrozpaczeni po śmierci Veysela. Melek czuje się winna temu, co się stało. Süreyya cierpi z powodu decyzji Kerema, ma świadomość, że na zawsze utraciła ukochanego. Macide przygotowuje się na przybycie Melek, jednocześnie niepokoi się brakiem wieści od Mustafy. Między Tarikiem a Hümeyrą dochodzi do awantury. Hümeyra wprost zarzuca mu zdradę. Po kłótni Tarik kontaktuje się z rodzinnym prawnikiem, żeby podstępem przejąć od Hümeyry jej udziały w firmie. Później udaje się do domu, w którym jego ludzie przetrzymują Mustafę. Początkowo Tarik zamierza zachować go przy życiu, ale po ostrej wymianie zdań z Mustafą, każe swoim ludziom go zabić, a ciało zakopać w lesie. 16:05 PRZYSIĘGA - ODC. 343 (YEMIN) Serial obyczajowy, 42 min, Turcja 2019 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Nazmiye Yilmaz Aktorzy: Özge Yagiz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan, Ali Dereli, Tugce Ersoy Cavidan boi się, że umrze w opuszczonej fabryce i nikt jej tam nie znajdzie. Kemal naprawia zegarek Narin. Cemre nęka przerażoną Cavidan. Taci zawozi zegarek do szpitala, nie zdając sobie sprawy z pasażera na gapę. Emir idzie z Reyhan na badania kontrolne. W szpitalu spotyka Kemala. Reyhan słyszy druzgocącą diagnozę. Jest w szoku. 17:55 KLAN - ODC. 3743 Telenowela, 21 min, Polska, 2020 Reżyseria: Sebastian Chondrokostas, Michał Fazlejew, Adam Molak, Paweł Karpiński, Paweł Chmielewski, Jarosław Marszewski Scenariusz: Paweł Karpiński, Elżbieta Szczypek, Mariusz Polaczek, Grzegorz Lipka Zdjęcia: Artur Radźko, Julian Szczerkowski Aktorzy: Joanna Pałucka, Andrzej Mamcarz, Joanna Kurowska, Zbigniew Suszyński, Martyna Kowalik, Anna Janik, Julian Peciak, Gabriela Całun, Dorota Kamińska, Agnieszka Kaczorowska, Dariusz Lewandowski, Tomasz Stockinger, Marcin Błaszak, Barbara Bursztynowicz, Konrad Darocha Ryszard próbuje dodzwonić się do brata, ale ten wciąż nie odbiera. Obawia się, że chłopak wrócił do Olsztyna i pije. W końcu jednak Mateusz oddzwania. Jest w Warszawie i nawet poszedł do pracy. Klaudia zaczepia telefonicznie Bożenkę. Martwi się, bo Andrzej nie daje znaku życia. Tymczasem Paweł odbiera telefon od doktor Kosteckiej. Dowiaduje się, że ona wraca już do Polski, ale Andrzej musi zostać w Austrii w szpitalu jeszcze tydzień. Do biura wpada Rutka w kiepskim humorze. Firma musi zarabiać, nawet jeśli jest kryzys, a oni dwaj muszą wymyślić na to sposób. Darek i Tomasz próbują zrobić burzę mózgów. Kamila zagląda na Sadybę i spotyka Dominikę. Próbuje się zorientować, jak naprawdę wyglądają jej układy z Vujkovicem. Po pracy Mateusz przyjeżdża do Lucyny. Kiedy Ryszard wspomina, że znalazł mu pokój, złości się, że brat znowu decyduje za niego. Oświadcza, że sam już znalazł sobie lokum w Warszawie. Darek opowiada o ultimatum Rutki. Franczeska nieświadomie podsuwa mu świetny pomysł na uratowanie firmy. 18:20 KASTA - DLA DZIECI Serial paradokumentalny, 25 min, Polska, 2021 Reżyseria: Piotr Kolski Działacz społeczny ujawnia, że deweloper za pomocą łapówki przejął działkę, na której miało powstać przedszkole dla dzieci. Zostaje pozwany o ochronę dóbr osobistych i zaczyna dostawać pogróżki. Zgłasza się do prawników, gdy niesłusznie przegrywa proces. 20:30 LEŚNICZÓWKA - ODC. 330 Telenowela, 22 min, Polska, 2021 Aktorzy: Marek Bukowski, Sambor Czarnota, Witold Dębicki, Beata Fido, Jolanta Fraszyńska, Arkadiusz Gołębiowski, Agata Harat, Rafał Iwaniuk, Aldona Jankowska, Sebastian Jasnoch, Katarzyna Kwiatkowska, Zbigniew Lesień, Arkadiusz Machel, Małgorzata Niemirska, Maria Pakulnis O świcie na tarasie Kasia przegląda album z rodzinnymi zdjęciami. Gdy trafia na fotografię, na której jest z mamą, zaczyna płakać. W tym momencie pojawia się Zuzia. Kilka godzin później Ruszczycówna prosi Konrada, by w czasie jej nieobecności zaopiekował się Zuzią. Leśniczy chętnie na to przystaje. Gdy Konrad odprowadza Kasię do furtki, ta w końcu wyznaje, że podejrzewa, iż jej matka wróciła do Leśniczówki. Tymczasem Anna wypytuje księdza, jaką kobietą jest Katarzyna. W tym samym czasie w LasPoście Aniela nerwowo sprawdza swoją skrzynkę mailową. Jet zawiedzona, że jej internetowy adorator nie daje znaków życia. Zdenerwowana Anna wybiega z domu Wiktora i rusza leśną droga. Nagle zauważa, że ktoś się zbliża. Rozpoznaje Kasię. Lidia i Janusz przygotowują się do spotkania z tajemniczym szefem. Karcz upiera się, by kobieta założyła kamizelkę kuloodporną. Potem wręcza jej pistolet... Lidia, Janusz i ochroniarz docierają na miejsce spotkania dziesięć minut przed wyznaczonym czasem. Niestety, nikt się nie zjawia. Nagle Karcz uświadamia sobie, że być może ktoś chciał wywabić ich z Leśniczówki. Kilka minut później cała trójka wpada do Borowika. Zdenerwowany Karcz zatrzymuje kelnera i wypytuje o Daniela. Lidia zauważa Rożka siedzącego przy jednym ze stolików. Magda i Jacek przygotowują owoce dla Pati. Mondrasiuk jest zdenerwowany, niepokoi go fakt, że Marzena, kuratorka z ośrodka adopcyjnego, znów chce się z nimi spotkać. Jego niepokój wzrasta jeszcze bardziej, gdy od spotkanego przed sklepem Damiana dowiaduje się, że niedawno Marzena wypytywała o niego i Tomka. 23:50 SKLEP PRZY GŁÓWNEJ ULICY (OBCHOD NA KORZE) Tragikomedia, 121 min, Czechosłowacja 1965 Reżyseria: Jan Kadar, Elmar Klos Scenariusz na podstawie powieści Ladislava Grosmana: Ladislav Grosman, Jan Kadar, Elmar Klos Aktorzy: Ida Kamińska, Jozef Kroner, Frantisek Zvarik, Hana Slivkova, Martin Holly, Martin Gregor, Elena Zvarikova-Pappova i inni "Sklep przy głównej ulicy" przeszedł do historii kina m.in. jako pierwszy zdobywca Oscara dla filmu środkowoeuropejskiego. Scenariusz powstawał przez trzy lata, a w tym czasie Ladislav Grosman rozbudował pierwotną nowelę "Pułapka" do rozmiarów krótkiej powieści, reżyserzy zaś: Węgier Jan Kadar i Morawianin Elmar Klos nakręcili dwa inne filmy. Z tekstem noweli zapoznali się w czasach, gdy Grosman jeszcze nie publikował. Obaj znali wojenne realia i wydarzenia, o których opowiadała. Temat filmu jest bardzo poważny - ukazuje łatwość czynienia zła, objawia odpowiedzialność za totalitarną zbrodnię nie tylko bezpośrednich jej wykonawców, ale także tych, którzy swoją biernością dają na nią przyzwolenie, oskarża chciwość i głupotę, lecz również strach i niezdecydowanie "uczciwych". Twórców filmu zafascynowała w materiale literackim przede wszystkim stopniowa zmiana tonu komediowego, czy tragikomicznego, w dramatyczny. W jednej z głównych ról, Rozalii Lautmannowej, wystąpiła wybitna aktorka teatralna, ówczesny dyrektor i reżyser Państwowego Teatru Żydowskiego w Warszawie - Ida Kamińska, która za swoją kreację otrzymała nominację do Oscara i (podobnie jak grający Tono Brtka Jozef Kroner) wyróżnienie jury na MFF w Cannes w 1965 r. Rok 1942, miasteczko na terenie tzw. państwa słowackiego. Miejscowe władze skrupulatnie realizują ustawy norymberskie - dobrowolnie zatwierdzone przez słowacki klerykalno-faszystowski rząd antysemickie przepisy o ochronie czystości rasowej. Ich częścią jest "aryzacja" żydowskiego majątku, rzemiosła i sklepów. Komendant lokalnej gwardii faszystowskiej Kolkocky proponuje swemu szwagrowi, poczciwemu stolarzowi Antonowi Brtkowi, objęcie sklepiku przy głównej ulicy odebranego starej Żydówce Rozalii Lautmannowej. Nieco naiwny Tono i jego żona Evelyna, których Kolkocky oszukał wcześniej przy podziale rodzinnego spadku, są zachwyceni propozycją. Gdy mija pierwsze oszołomienie, Tono zaczyna odczuwać jednak pewne zażenowanie, gdyż nieświadoma nowych porządków właścicielka pasmanterii, 78-letnia głucha Rozalia Lautmannowa, bierze go za przydzielonego pomocnika. Tono stara się jak najdelikatniej postępować ze staruszką, pozwala jej pozostać w sklepie i pomaga w pracy. Szybko okazuje się, że sklepik nie przynosi dochodów, a Lautmannowa jest utrzymywana ze składek gminy żydowskiej. Będzie je dostawał także Brtko, byle nie skrzywdził staruszki. Stolarz przystaje na takie rozwiązanie, nie wspominając o tym żonie. Kiedy nadchodzi dzień deportacji ludności żydowskiej, Tono waha się: chciałby ocalić staruszkę, nie wie jednak, jak to zrobić i czy nikt go nie zadenuncjuje. Fatalnym zbiegiem okoliczności jego dobre intencje doprowadzają do tragedii. 02:05 BANDYTA (BANDYTA) Dramat sensacyjny, 88 min, Polska/Wielka Brytania/Francja/Niemcy, 1997 Reżyseria: Maciej Dejczer Scenariusz: Cezary Harasimowicz Zdjęcia: Marian Prokop, Artur Reinhart Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Til Schweiger, Polly Walker, John Hurt, Pete Postlethwaite, Anthony Higgins, Ida Jabłońska, Bartek Pieniążek, Wojciech Brzeziński, Witold Wieliński, Rafał Walentynowicz, Jolanta Lothe i inni "Bandyta" jeszcze przed swoją premierą stał się filmem głośnym. Po pierwsze został zrealizowany według scenariusza Cezarego Harasimowicza, który w 1994 roku otrzymał za swój tekst prestiżową nagrodę Hartley - Merrill, przyznawaną przez amerykańską Fundację Sundance. Wcześniej żadnemu Polakowi to się nie udało. Po drugie zaś za kamerą stanął Maciej Dejczer, laureat Felixa dla najlepszego filmu w kategorii młodych twórców za "300 mil do nieba". "Bandyta" miał być jego powrotem na duży ekran po siedmioletniej przerwie. Atmosferę podgrzewały jeszcze wieści o międzynarodowej obsadzie nowej produkcji autora "Dzieci śmieci". Wśród odtwórców głównych ról pojawiły się przecież gwiazdy tej miary co Pete Postlethwaite ("W imię ojca", "Orkiestra"), John Hurt ("Wrota niebios", "Ekspres o północy"), czy młody Niemiec Til Schweiger, który zrobił zawrotną karierę w swej ojczyźnie dzięki takim filmom jak "Der bewegte Mann" i "Manner pension". Jemu też przypadła ostatecznie rola tytułowa. W jednym z wywiadów dla polskiej prasy branżowej Schweiger mówił: "Już dawno żaden scenariusz nie zachwycił mnie i nie wzruszył tak, jak ten autorstwa Cezarego Harasimowicza. Odkąd przeczytałem historię bandyty, marzyłem, aby go zagrać. Poprosiłem o spotkanie z Maćkiem. Przegadaliśmy w Kolonii kilka godzin, powiedziałem mu, że jeśli nie pasuję do jego wyobrażeń o bohaterze "Bandyty", natychmiast się wycofam. Ale to nie było potrzebne. Nieczęsto zdarza się spotkać reżysera, który miałby tak magiczny wpływ na widzów. Naprawdę nie jest łatwo wycisnąć ze mnie łzy, a na"300 mil do nieba", podczas ostatniej sceny, kiedy ojciec prosi dzieci, by nie wracały, rozczuliłem się". Po długo oczekiwanej premierze "Bandyty" reakcje krytyki były jednak powściągliwe. Zarzucano reżyserowi brak konsekwencji, w wyniku której film okazał się nie do końca przekonującą hybrydą kina sensacyjnego i moralitetu. Zatrzymał się też na poziomie przyzwoitej rozrywki, choć miał zadatki na przejmujący dramat. Z drugiej wszakże strony dostrzeżono i walory "Bandyty": znakomite zdjęcia, piękną muzykę, reżyserską sprawność oraz bezbłędną grę, głównie Brytyjczyków. Film doceniło też jury XXII Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Cezary Harasimowicz otrzymał nagrodę za scenariusz; Michał Lorenc za muzykę; Piotr Knop, Aleksander Gołębiowski i Mariusz Kuczyński za dźwięk; zaś... Til Schweiger za pierwszoplanową rolę męską. Akcja "Bandyty" rozgrywa się na początku lat dziewięćdziesiątych. Brute - pół Anglik, pół Polak, ciemny typ i recydywista zostaje zesłany w ramach resocjalizacji do pracy w szpitalu dla sierot w Rumunii. Bliski kontakt z ciężko skrzywdzonymi przez los dziećmi staje się dla Brute'a początkiem wewnętrznej odnowy. Skażony przez zło nihilista odnajduje w sobie ciepło i wrażliwość na cierpienie innych. Wkrótce odkrywa, że wybrane dzieci są sprzedawane na Zachód. Uzyskane w ten sposób pieniądze rzekomo mają zapewnić godziwą egzystencję pozostałym pensjonariuszom szpitala. W rzeczywistości jednak służą znacznie mniej szlachetnym celom.