TVP Kultura Wtorek, 16.02.2021 Zmiany z dnia 10.02.2021 w stosunku do raportu z dnia 03.02.2021 (zmodyfikowano opis: Omówienie) 12:30 CIEMNEGO POKOJU NIE TRZEBA SIĘ BAĆ Film obyczajowy, 35 min, Polska, 2009 Reżyseria: Jakub Czekaj Scenariusz: Jakub Czekaj Zdjęcia: Adam Palenta Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Emilia Stachurska, Przemysław Bluszcz, Jowita Budnik, Anna Ilczuk Opowieść o bezgranicznej miłości jedenastoletniej Łaty do jej ojca. Dziewczynka przygotowuje piosenkę na szkolną akademię, zorganizowaną z okazji zbliżającego się Dnia Taty. To sprawia, że Łata przygląda się ojcu baczniej niż zazwyczaj. Chcąc jak najlepiej opisać swoje uczucia, powoli zaczyna odsłaniać skrywane przez niego tajemnice. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 20:00 WYMAZYWANIE CZ.2 Teatr, 148 min, Polska, 2010 Autor: Thomas Bernhard Przekład: Krystian Lupa Reżyseria: Krystian Lupa Zdjęcia: Adam Sikora Aktorzy: Piotr Skiba, Maja Komorowska, Andrzej Szeremeta, Jadwiga Jankowska-Cieślak, Adam Ferency, Waldemar Barwiński, Marcin Troński, Wojciech Wysocki, Jolanta Fraszyńska, Władysław Kowalski, Agnieszka Roszkowska, Agnieszka Wosińska, Małgorzata Niemirska, Sławomir Grzymkowski, Miłogost Reczek Sceniczna adaptacja powieści Thomasa Bernharda. Krystian Lupa zafascynowany radykalnym gestem odrzucenia wszystkiego, co zafałszowuje i deformuje człowieka i jego obraz świata, postanowił przenieść prozę austriackiego pisarza na deski teatru. Premiera przedstawienia odbyła się w Teatrze Dramatycznym w 2001 roku. Główny bohater rozlicza się ze swoim dotychczasowym życiem, przekreślając zarówno społeczne, moralne, religijne "normy i wartości", jak i dokonania filozofii, literatury i sztuki, a wreszcie własnego dorobku. Punktem wyjścia staje się nagła śmierć rodziców bohatera. W powieści Bernharda mieszkający samotnie w Rzymie austriacki filozof Franz Josef Murau, otrzymuje telegram donoszący o śmierci matki, ojca i brata w wypadku samochodowym. Po tym tragicznym wydarzeniu przystępuje do pisania tekstu, który ma stanowić rozrachunek z dotychczasową egzystencją. W tej specyficznej autobiografii ukazani zostają rodzice, brat i siostry, dalsi krewni i przyjaciele. Jest ona bowiem zarazem spowiedzią i oskarżeniem najbliższych. Ostatecznym rezultatem przedsięwzięcia okazuje się autokompromitacja. Kiedy Franz Josef przybywa do rodzinnego Wolfsegg, aby pokierować uroczystościami pogrzebowymi i podjąć obowiązki spadkobiercy, postanawia zniszczyć swoje dzieło. Czas od otrzymania wiadomości do pogrzebu jest czasem Auslöschung, czasem dramatycznego, pełnego sprzeczności monologu, rodzajem specyficznego testamentu bohatera. Jak podsumowuje sam reżyser Auslöschung to propozycja oczyszczenia, uratowania ludzkiej godności i prawdy przez "wymazanie". Jeden z najważniejszych spektakli Krystiana Lupy doczekał się właśnie rejestracji. Scenariusz nie został zmieniony na potrzeby telewizyjne. Nad przebiegiem czuwał Krystian Lupa i operator Adam Sikora.