TV Polonia Sobota, 20.02.2021 07:00 BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 2337 Serial obyczajowy, 24 min, Polska, 2020 Reżyseria: Grzegorz Waller Scenariusz: Magdalena Fertacz, Paweł Jurek, Maria Czudowska - Kin Zdjęcia: Michał Jaskulski, Łukasz Łasica, Jarosław Szmidt Aktorzy: Elżbieta Romanowska, Ada Fijał, Marzena Trybała, Jacek Rozenek, Gabriela Ziembicka, Andrzej Niemyt, Patryk Pniewski, Iza Zwierzyńska, Marek Molak, Marta Juras, Agata Falkowska, Adrianna Biedrzyńska, Marcin Perchuć, Bartosz Adamczyk, Adam Szczyszczaj Bliscy biorą udział w pogrzebie Walawskiego, który w ostatniej woli poprosił, by na cmentarzu pożegnała go wyłącznie rodzina. Iwona i Marek znajdują wymarzony nowy dom, ale Złoty wcale się z tego nie cieszy. Z kolei Darek z Józkiem jadą do urzędu dzielnicy na spotkanie z Sobańskim w sprawie rewitalizacji stadionu i odkrywają, że dyrektor pozostaje w komitywie z deweloperem Maciejem Wilkiem. 07:25 BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 2338 Serial obyczajowy, 24 min, Polska, 2020 Reżyseria: Krzysztof Rogala Scenariusz: Przemysław Jurek, Paweł Jurek, Tomasz Wojtczuk Zdjęcia: Michał Jaskulski, Łukasz Łasica, Jarosław Szmidt Aktorzy: Jakub Bohosiewicz, Patryk Pniewski, Bartosz Włodarczyk, Hanna Bieluszko, Jacek Kałucki, Zofia Zborowska, Maria Dejmek, Adrianna Biedrzyńska, Marcin Perchuć, Piotr Łata, Joanna Gleń, Andrzej Niemyt, Adam Szczyszczaj, Joanna Opozda, Łukasz Kolasiński Natalia spotyka niespodziewanie Macieja Wilka. Były partner Zwoleńskiej znów próbuje ją uwodzić i zaprasza na obiad. Darek wciąż ma wątpliwości, czy deweloper jest uczciwy i mówi prawdę o swoich planach dotyczących stadionu. Marek próbuje zdobyć pieniądze na kupno nowego domu. Tymczasem Iwona wspiera Karola, który rozstał się z dziewczyną. Kornel naciska na Jaworskiego, by zdecydował się na kolejną inwestycję i powierzył mu aż milion złotych. Mikołaj znów odwiedza gabinet Dylskiej - tym razem z atrakcyjną Danusią, swoją nową ukochaną. 11:20 GIGANCI HISTORII - ODC. 6 WŁADYSŁAW ŁOKIETEK Teleturniej, 45 min, Polska, 2020 Reżyseria: Tomasz Motyl Scenariusz: Edyta Gładys Wykonawcy: Maciej Kurzajewski (prowadzący) Pozornie nie miał szansy na sukces. Złośliwe przezwisko miało piętnować jego wzrost. A jednak dumnie przeszło do historii. Nosił je król zwycięzca, który zdobył koronę i zjednoczył kraj. Władysław Łokietek. Wiedza o nim będzie bronią w walce o zwycięstwo w tym odcinku Gigantów Historii. 12:35 NELA MAŁA REPORTERKA - ODC. 91 W POSZUKIWANIU KANGURÓW Magazyn, 15 min, Polska, 2020 Scenariusz: Monika Ćwiek Zdjęcia: Paweł Surma Tym razem Mała Reporterka postanowiła pójść śladami kangurów i sprawdzić, gdzie spacerują w wolnym czasie. Idąc tropem łap, dociera aż na australijskie wybrzeże. Czy to oznacza, że kangury przychodzą na plaże? 13:00 OJCIEC MATEUSZ S.XIX - ODC. 249 (OJCIEC MATEUSZ XIX, ODC. 11) - MRÓZ Serial kryminalny, obyczajowy, 42 min, Polska, 2017 Reżyseria: Filip Zylber Scenariusz: Michał Kalicki Zdjęcia: Piotr Wojtowicz Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Artur Żmijewski, Kinga Preis, Eryk Lubos, Piotr Polk, Michał Piela, Bartłomiej Firlet, Rafał Cieszyński, Jędrzej Taranek, Magdalena Emilianowicz, Antoni Tyszkiewicz, Dariusz Karpiński, Modest Ruciński, Katarzyna Kołeczek, Jacek Sut, Adam Bauman Kilka dni przed Bożym Narodzeniem, niedaleko dworca kolejowego, Mateusz i Pluskwa natrafiają na zwłoki mężczyzny. Przy denacie policja znajduje torbę z profesjonalnymi aparatami fotograficznymi. Ofiarą jest Dariusz Janasik, były technik policyjny z Katowic, który, jak wynika z dokumentów, pracował dla firmy detektywistycznej Cyklop z Sandomierza. Podejrzenie pada na Roberta Walusia, bezdomnego, który feralnej nocy spał na bocznicy w jednym z kolejowych wagonów. Na rękawie jego kurtki są świeże plamy krwi, a w komórce ofiary policja znajduje zdjęcia Walusia z atrakcyjną dziewczyną. Robert, którego żona wyrzuciła z domu i zamieszkała z kochankiem, twierdzi, że kilka dni wcześniej obca kobieta dosiadła się do niego w kawiarni i właśnie wtedy Janasik zrobił mu zdjęcie. Później proponował mu odsprzedanie kompromitującej fotografii, strasząc, że jeśli ten nie zapłaci, zrobi ze zdjęcia użytek w sądzie. Dla Walusia, który jest w trakcie rozwodu, oznaczałoby to orzeczenie o winie i ewentualną utratę majątku. Waluś zostaje tymczasowo aresztowany, ale Nocul podejrzewa, że firma detektywistyczna fabrykuje dowody, dostarczając swoim klientom materiały obciążające współmałżonka. W winę Walusia nie wierzy też Mateusz. Ksiądz odwiedza szefa firmy detektywistycznej i utwierdza się w przekonaniu, że ma rację. W trakcie rozmowy dowiaduje się też, kim jest dziewczyna ze zdjęcia. To fryzjerka Paulina Kosiorek. Mateusz idzie do salonu fryzjerskiego. Rozmawia z Arkadiuszem Sobczakiem, szefem zakładu, a także z dziewczyną. Jest niemal pewny, że Janasik wynajął ją, by skompromitować Walusia. Natalia szuka pretekstu do rozmowy Pluskwą. Góral adoruje gosposię wywołując zazdrość Pluskwy. W Sandomierzu pojawia się też z krótką wizytą Daria, była partnerka Możejki, by spotkać się z ich synem Dominikiem. Możejko poznaje jej nowego partnera, węgierskiego fotoreportera Istvana Molnara. Wkrótce wychodzi na jaw, że Istvan również jest zamieszany w sprawę morderstwa Janasika. Zeznania Węgra sprawiają, że Waluś zostaje wypuszczony do domu. Po wyjściu z aresztu rozmawia z ojcem Mateuszem i wyznaje mu, co się wydarzyło. Ksiądz zaczyna łączyć fakty. 13:50 NA DOBRE I NA ZŁE - ODC. 794 NIE ZNAM CIĘ JESZCZE... ALE JUŻ CIĘ KOCHAM Serial obyczajowy, 48 min, Polska, 2020 Reżyseria: Grzegorz Lewandowski Scenariusz: Renata Frydrych Zdjęcia: Waldemar Szmidt Aktorzy: Karolina Nowakowska, Paulina Gałązka, Filip Bobek, Ewa Kolasińska, Tomasz Sapryk, Konrad Kujawski, Aleksandra Grabowska, Piotr Głowacki, Zuzanna Lit, Marcin Urbanke, Adrian Zaremba, Matrej Matejka, Grażyna Zielińska, Joanna Jarmołowicz, Robert Koszucki Gloria ma nowego pacjenta, u którego podejrzewa uzależnienie od środków przeciwbólowych. Bart próbuje pomóc aktorowi, który ma ataki padaczki objawiające się w bardzo nietypowy sposób. Na porodówkę trafia Dominika, na trzy tygodnie przed wyznaczonym terminem. Kolejną pacjentką doktora Homolki zostaje słynna fotografka Roma. Jej największym życiowym marzeniem jest dziecko. 14:45 HITY KABARETU - (16) - DRZWI I INNE HITY KABARETU MORALNEGO NIEPOKOJU CZ. 2 Artystyczne/estradowe (widowisko), 49 min, Polska, 2015 Wykonawcy: Kabaret Moralnego Niepokoju Program montażowy, prezentujący w pigułce najciekawsze i najzabawniejsze skecze popularnych polskich kabaretów. W tym odcinku najlepsze skecze Kabaretu Moralnego Niepokoju. 17:50 M JAK MIŁOŚĆ - ODC. 1557* Serial obyczajowy, 45 min, Polska, 2021 Reżyseria: Eugeniusz Pankov Scenariusz: Katarzyna Terechowicz, Alina Puchała Zdjęcia: Maciej Majchrzak Muzyka: Bartosz Chajdecki, Sebastian Krajewski Aktorzy: Hanna Śleszyńska, Maurycy Popiel, Ilona Janyst, Mikołaj Roznerski, Tomasz Dedek, Paweł Deląg, Adriana Kalska, Karol Strasburger, Jakub Józefowicz, Dariusz Kordek, Paulina Lasota, Dominika Ostałowska, Alżbeta Lenska Iwona stresuje się przed kolejną wizytą u lekarza, a Aneta przed rozmową z szefem, bo ordynator Argasiński wyraźnie jej nie lubi. Tymczasem żona ordynatora, Patrycja, zostaje pacjentką Łukasza i jest nim naprawdę oczarowana. Z kolei Marcin ma w agencji nową klientkę, Annę Bosacką, która chce zdobyć dowody na zdradę męża. Iza zaczyna współpracę z Janem Bosackim, z pozoru sympatycznym kolegą z wydawnictwa. 19:45 DOBRANOCKA - RODZINA TREFLIKÓW - PEREŁKA, ODC. 38 Film animowany, 8 min, Polska, 2016 Reżyseria: Marek Skrobecki Scenariusz: Piotr Dumała, Izabela Opawska, Jadwiga Hoskuba Zdjęcia: Jan Paweł Trzaska Muzyka: Andrzej Krauze Wykonawcy: Natalia Kukulska, Karolina Trębacz - Mazurkiewicz, Joanna Jabłczyńska, Cezary Kwieciński, Dorota Kawęcka, Jarosław Boberek, Agnieszka Babicz - Stasiorowska, Sasza Reznikow, Aleksandra Meller - Ostrowska, Sasza Reznikow, Krystyna Tkacz, Andrzej Śledź, Magdalena Smuk - Wolak, Tomasz Gregor, Agnieszka Babicz - Stasierowska Perełka, przeznaczona dla Babci na imieniny, wpada Treflince do oceanu. Wraz z Wujciem wyruszają, by ją odzyskać. Nie jest to łatwe, bo okazuje się, że znalazła ją Wielka Syrenka i oddała perłopławowi, myśląc, że to on jest właścicielem. Na szczęście perła okazuje się sztuczna i perłopław jej nie chce. Treflinka odzyskuje prezent dla Babci, uświadamiając sobie, przy okazji, że większą przyjemność daje dawanie niż zabieranie. 20:45 LUDZIE I BOGOWIE - ODC. 8* - ŻELAZNY ERNST Serial wojenny, 44 min, Polska, 2020 Reżyseria: Bodo Kox Scenariusz: Wenanty Nosul, Krzysztof Węglarz Aktorzy: Marianna Zydek, Gunther Brenner, Jakub Kamieński, Anna Karczmarczyk, Mateusz Grabowski, Maciej Maciejewski, Maciej Kosmala, Piotr Bondyra, Jędrzej Hycnar, Filip Gurłacz, Robert Czebotor, Maciej Radel, Peter Eberst, Katarzyna Dorosińska, Oskar Winiarski Oddział Pazur ma za zadanie zlikwidować Ernsta Ruddfelda, szmalcownika Grochola, a także konfidenta Kowala. Do oddziału dołącza chorąży Zimny. Okazuje się, że to Marczewski, z którym Dager pracował w Zakładzie Oczyszczania Miasta. Mężczyźni są w złych relacjach. Dager postanawia, że na akcji zlikwidowania Ruddfelda, Zimny będzie się tylko przyglądał. Bronka, widząc, że jej synek jest zapatrzony w Onyksa, decyduje się poprosić Leszka, żeby z nimi zamieszkał. Wygląda na to, że ich związek ma przyszłość, jednak kiedy Bronka dowiaduje się o działalności Onyksa, reaguje nerwowo. Nie przeżyłaby, gdyby ukochanemu coś się stało. Onyks nie zamierza jednak zmieniać swojego sposobu życia. Akcja zlikwidowania Kowala nie idzie zgodnie z planem. Dagera, Żbika i Wilka zatrzymują kripowcy, a Atosa, Aramisa i Kiecala straż kolejowa. Ostatecznie, dzięki dużej dawce szczęścia, udaje się zabić konfidenta. 21:40 PLAC ZBAWICIELA Dramat psychologiczno - obyczajowy, 105 min, Polska 2006 Scenariusz i reżyseria: Joanna Kos - Krauze, Krzysztof Krauze Zdjęcia: Wojciech Staroń Muzyka: Paweł Szymański Aktorzy: Jowita Budnik, Arkadiusz Janiczek, Ewa Wencel, Dawid Gudejko, Natan Gudejko, Beata Fudalej, Małgorzata Rudzka, Zina Kerste, Aleksander Mikołajczak, Zuzanna Lipiec, Krzysztof Bochenek i inni Krytycy i publiczność zgodnie uznali "Plac Zbawiciela" za jeden z najlepszych polskich filmów ostatnich lat. Potwierdzeniem jego klasy były nagrody przyznane mu w 2006 r. na festiwalu filmowym w Gdyni: Złote Lwy dla najlepszego filmu, nagroda za pierwszoplanową rolę kobiecą dla Jowity Budnik i za drugoplanową dla Ewy Wencel, a także nagroda za muzykę i nagroda dziennikarzy. Jeśli dodać do tego cztery Orły - Polskie Nagrody Filmowe, a także nagrody na festiwalach w chińskim Suzhou, w Valladolid, Trieście, Tarnowie, Wrześni i na przeglądzie Camerimage, trudno nie zgodzić się ze sformułowaną na wstępie opinią. Na wyobraźnię widzów dodatkowo działała wiadomość, że ten przejmujący dramat oparto na autentycznych wydarzeniach. Słowem, samo życie, typowy polski obrazek. Początkowo nic jednak nie zwiastuje późniejszej tragedii. Młode małżeństwo: Beata i Bartek Zielińscy z dwoma synkami - Dawidem i Adrianem - ma niebawem odebrać klucze do własnego mieszkania w budynku, który powstaje gdzieś na obrzeżach stolicy. Przeznaczyli na to wszystkie posiadane pieniądze, znaczną sumę dołożyła też matka Bartka, Teresa, od dziesięciu lat wdowa. Młodzi żyją tylko z jednej pensji, a czeka ich jeszcze wiele wydatków. Muszą więc zacisnąć pasa. Dlatego rezygnują ze względnej samodzielności i przenoszą się do Teresy, która mieszka w centrum Warszawy, przy tytułowym Placu Zbawiciela. Wszyscy pocieszają się jednak, że taka sytuacja potrwa krótko, bo przecież niebawem Beata i Bartek będą na swoim. Dramat zaczyna się z chwilą, gdy okazuje się, że deweloper zbankrutował, budowę wstrzymano, a mieszkania przejął bank. Aby uzyskać prawo własności, trzeba wpłacić dodatkowe i to niemałe pieniądze. Zielińscy, podobnie jak reszta przyszłych lokatorów, ich nie mają. Nie mają też szans na inne mieszkanie, co gorsza, popadli w znaczne długi. Kolejnego kredytu bank im nie udzieli, szef Bartka nie chce żyrować mu pożyczki, koledzy i znajomi też odmawiają pomocy. Kredyt mogłaby wziąć Teresa, ale to z kolei dla niej znaczne obciążenie. Już teraz w znacznym stopniu utrzymuje rodzinę syna. Uważa, że to raczej Beata powinna pójść do pracy, zwłaszcza że dzieci już podchowane. Kłopot w tym, że synowa niewiele umie: przerwała studia, gdy zaszła w ciążę i już na uczelnię nie wróciła. Teraz rozsyła oferty, ale nie dostaje odpowiedzi, wizyty w pośredniaku też nie przynoszą efektu. Beata coraz gorzej czuje się w domu teściowej. Ta zresztą nigdy jej nie lubiła, widząc w niej tylko wiejską prostaczkę, która uczepiła się jej syna. Im bardziej więc oddala się perspektywa wyprowadzki młodych, tym bardziej narasta wzajemna niechęć, mnożą się pretensje i konflity: o pieniądze, o bałagan w pokoju zajmowanym przez rodzinę syna, o nieumiejętne poszukiwanie pracy przez Beatę, o odbieranie dzieci z przedszkola, jeśli już dziewczyna pracę znajdzie. Teresa trzyma stronę syna, egoisty, którego nie nauczyła w porę ani odpowiedzialności, ani miłości, bo sama była zbyt oschła i zimna. Teraz jest głównie zgorzkniała i rozczarowana tyleż życiem własnym, co swego jedynaka.Nawet gdy Bartek porzuca Beatę i dzieci dla innej kobiety i wyprowadza się z domu, brutalnie bijąc żonę na pożegnanie, nie potrafi go stanowczo potępić. Dopiero gdy synowa popadnie w głęboką depresję, zdobędzie się na ludzki odruch, spróbuje przemówić do sumienia synowi i jego kochance. Na ratowanie czegokolwiek będzie już jednak za późno. Staczająca się po równi pochyłej Beata - całkowicie osamotniona, niezaradna, zrozpaczona - posunie się do ostateczności. 00:35 M JAK MIŁOŚĆ - ODC. 1557* Serial obyczajowy, 45 min, Polska, 2021 Reżyseria: Eugeniusz Pankov Scenariusz: Katarzyna Terechowicz, Alina Puchała Zdjęcia: Maciej Majchrzak Muzyka: Bartosz Chajdecki, Sebastian Krajewski Aktorzy: Hanna Śleszyńska, Maurycy Popiel, Ilona Janyst, Mikołaj Roznerski, Tomasz Dedek, Paweł Deląg, Adriana Kalska, Karol Strasburger, Jakub Józefowicz, Dariusz Kordek, Paulina Lasota, Dominika Ostałowska, Alżbeta Lenska Iwona stresuje się przed kolejną wizytą u lekarza, a Aneta przed rozmową z szefem, bo ordynator Argasiński wyraźnie jej nie lubi. Tymczasem żona ordynatora, Patrycja, zostaje pacjentką Łukasza i jest nim naprawdę oczarowana. Z kolei Marcin ma w agencji nową klientkę, Annę Bosacką, która chce zdobyć dowody na zdradę męża. Iza zaczyna współpracę z Janem Bosackim, z pozoru sympatycznym kolegą z wydawnictwa. 01:20 ZAKOCHAJ SIĘ W POLSCE - ODC. 195 JEZIORO WIGRY Magazyn, 21 min, Polska, 2020 Reżyseria: Ewa Grodzka Scenariusz: Ewa Grodzka Zdjęcia: Jacek Banach, Jarosław Wątor Ponadczasowa seria podróżnicza, wpisująca się w cykl inicjatyw promujących i popularyzujących Polskę w oparciu o jej potencjał historyczny, kulturowy, przyrodniczy i rekreacyjny. Tomasz Bednarek odwiedza najpiękniejsze i najciekawsze miejsca w wielu zakątkach kraju, wędrując nie tylko szlakiem tłumnie odwiedzanym przez turystów, ale docierając również do miejsc, o których wiedzą nieliczni. Kolejnym przystankiem na mapie podróży po Polsce będzie jezioro Wigry - miejsce fascynujące i tajemnicze, nieco oddalone od najczęściej uczęszczanych szlaków turystycznych. Aby wycieczka po wigierskich szlakach lądowych lub wodnych była jak najciekawsza warto rozpocząć ją od zwiedzania Muzeum Wigier. Dowiemy się w nim jakie gatunki ryb żyją w lokalnych akwenach oraz jaka roślinność porasta ich brzegi. Makieta lodowca z trójwymiarowymi zdjęciami pozwoli przenieść się w czasie, a wirtualna podróż batyskafem zaprowadzi aż na dno jeziora. Zabytkiem, który koniecznie trzeba zobaczyć jest pokamedulski klasztor, górujący nad malowniczą linią brzegową jeziora Wigry. Został ufundowany w 1667 roku przez króla Jan Kazimierz II Wazę i należał do najokazalszych w Europie. Dziś nazywany jest perłą Suwalszczyzny. Jezioro Wigry to również raj dla wędkarzy - w zielonkawej, bardzo czystej wodzie żyje wiele cennych gatunków ryb. Króluje tu sieja - ryba o czerwonych oczach, ponadto występują: sielawa, węgorz, szczupak, okoń, sandacz, sum. Nad utrzymaniem populacji tych gatunków czuwają pracownicy wylęgarni ryb. 01:45 DOBRANOCKA ZA OCEANEM - RODZINA TREFLIKÓW - PEREŁKA, ODC. 38 Film animowany, 8 min, Polska, 2016 Reżyseria: Marek Skrobecki Scenariusz: Piotr Dumała, Izabela Opawska, Jadwiga Hoskuba Zdjęcia: Jan Paweł Trzaska Muzyka: Andrzej Krauze Wykonawcy: Natalia Kukulska, Karolina Trębacz - Mazurkiewicz, Joanna Jabłczyńska, Cezary Kwieciński, Dorota Kawęcka, Jarosław Boberek, Agnieszka Babicz - Stasiorowska, Sasza Reznikow, Aleksandra Meller - Ostrowska, Sasza Reznikow, Krystyna Tkacz, Andrzej Śledź, Magdalena Smuk - Wolak, Tomasz Gregor, Agnieszka Babicz - Stasierowska Perełka, przeznaczona dla Babci na imieniny, wpada Treflince do oceanu. Wraz z Wujciem wyruszają, by ją odzyskać. Nie jest to łatwe, bo okazuje się, że znalazła ją Wielka Syrenka i oddała perłopławowi, myśląc, że to on jest właścicielem. Na szczęście perła okazuje się sztuczna i perłopław jej nie chce. Treflinka odzyskuje prezent dla Babci, uświadamiając sobie, przy okazji, że większą przyjemność daje dawanie niż zabieranie. 02:40 LUDZIE I BOGOWIE - ODC. 8* - ŻELAZNY ERNST Serial wojenny, 44 min, Polska, 2020 Reżyseria: Bodo Kox Scenariusz: Wenanty Nosul, Krzysztof Węglarz Aktorzy: Marianna Zydek, Gunther Brenner, Jakub Kamieński, Anna Karczmarczyk, Mateusz Grabowski, Maciej Maciejewski, Maciej Kosmala, Piotr Bondyra, Jędrzej Hycnar, Filip Gurłacz, Robert Czebotor, Maciej Radel, Peter Eberst, Katarzyna Dorosińska, Oskar Winiarski Oddział Pazur ma za zadanie zlikwidować Ernsta Ruddfelda, szmalcownika Grochola, a także konfidenta Kowala. Do oddziału dołącza chorąży Zimny. Okazuje się, że to Marczewski, z którym Dager pracował w Zakładzie Oczyszczania Miasta. Mężczyźni są w złych relacjach. Dager postanawia, że na akcji zlikwidowania Ruddfelda, Zimny będzie się tylko przyglądał. Bronka, widząc, że jej synek jest zapatrzony w Onyksa, decyduje się poprosić Leszka, żeby z nimi zamieszkał. Wygląda na to, że ich związek ma przyszłość, jednak kiedy Bronka dowiaduje się o działalności Onyksa, reaguje nerwowo. Nie przeżyłaby, gdyby ukochanemu coś się stało. Onyks nie zamierza jednak zmieniać swojego sposobu życia. Akcja zlikwidowania Kowala nie idzie zgodnie z planem. Dagera, Żbika i Wilka zatrzymują kripowcy, a Atosa, Aramisa i Kiecala straż kolejowa. Ostatecznie, dzięki dużej dawce szczęścia, udaje się zabić konfidenta. 03:30 PLAC ZBAWICIELA Dramat psychologiczno - obyczajowy, 105 min, Polska 2006 Scenariusz i reżyseria: Joanna Kos - Krauze, Krzysztof Krauze Zdjęcia: Wojciech Staroń Muzyka: Paweł Szymański Aktorzy: Jowita Budnik, Arkadiusz Janiczek, Ewa Wencel, Dawid Gudejko, Natan Gudejko, Beata Fudalej, Małgorzata Rudzka, Zina Kerste, Aleksander Mikołajczak, Zuzanna Lipiec, Krzysztof Bochenek i inni Krytycy i publiczność zgodnie uznali "Plac Zbawiciela" za jeden z najlepszych polskich filmów ostatnich lat. Potwierdzeniem jego klasy były nagrody przyznane mu w 2006 r. na festiwalu filmowym w Gdyni: Złote Lwy dla najlepszego filmu, nagroda za pierwszoplanową rolę kobiecą dla Jowity Budnik i za drugoplanową dla Ewy Wencel, a także nagroda za muzykę i nagroda dziennikarzy. Jeśli dodać do tego cztery Orły - Polskie Nagrody Filmowe, a także nagrody na festiwalach w chińskim Suzhou, w Valladolid, Trieście, Tarnowie, Wrześni i na przeglądzie Camerimage, trudno nie zgodzić się ze sformułowaną na wstępie opinią. Na wyobraźnię widzów dodatkowo działała wiadomość, że ten przejmujący dramat oparto na autentycznych wydarzeniach. Słowem, samo życie, typowy polski obrazek. Początkowo nic jednak nie zwiastuje późniejszej tragedii. Młode małżeństwo: Beata i Bartek Zielińscy z dwoma synkami - Dawidem i Adrianem - ma niebawem odebrać klucze do własnego mieszkania w budynku, który powstaje gdzieś na obrzeżach stolicy. Przeznaczyli na to wszystkie posiadane pieniądze, znaczną sumę dołożyła też matka Bartka, Teresa, od dziesięciu lat wdowa. Młodzi żyją tylko z jednej pensji, a czeka ich jeszcze wiele wydatków. Muszą więc zacisnąć pasa. Dlatego rezygnują ze względnej samodzielności i przenoszą się do Teresy, która mieszka w centrum Warszawy, przy tytułowym Placu Zbawiciela. Wszyscy pocieszają się jednak, że taka sytuacja potrwa krótko, bo przecież niebawem Beata i Bartek będą na swoim. Dramat zaczyna się z chwilą, gdy okazuje się, że deweloper zbankrutował, budowę wstrzymano, a mieszkania przejął bank. Aby uzyskać prawo własności, trzeba wpłacić dodatkowe i to niemałe pieniądze. Zielińscy, podobnie jak reszta przyszłych lokatorów, ich nie mają. Nie mają też szans na inne mieszkanie, co gorsza, popadli w znaczne długi. Kolejnego kredytu bank im nie udzieli, szef Bartka nie chce żyrować mu pożyczki, koledzy i znajomi też odmawiają pomocy. Kredyt mogłaby wziąć Teresa, ale to z kolei dla niej znaczne obciążenie. Już teraz w znacznym stopniu utrzymuje rodzinę syna. Uważa, że to raczej Beata powinna pójść do pracy, zwłaszcza że dzieci już podchowane. Kłopot w tym, że synowa niewiele umie: przerwała studia, gdy zaszła w ciążę i już na uczelnię nie wróciła. Teraz rozsyła oferty, ale nie dostaje odpowiedzi, wizyty w pośredniaku też nie przynoszą efektu. Beata coraz gorzej czuje się w domu teściowej. Ta zresztą nigdy jej nie lubiła, widząc w niej tylko wiejską prostaczkę, która uczepiła się jej syna. Im bardziej więc oddala się perspektywa wyprowadzki młodych, tym bardziej narasta wzajemna niechęć, mnożą się pretensje i konflity: o pieniądze, o bałagan w pokoju zajmowanym przez rodzinę syna, o nieumiejętne poszukiwanie pracy przez Beatę, o odbieranie dzieci z przedszkola, jeśli już dziewczyna pracę znajdzie. Teresa trzyma stronę syna, egoisty, którego nie nauczyła w porę ani odpowiedzialności, ani miłości, bo sama była zbyt oschła i zimna. Teraz jest głównie zgorzkniała i rozczarowana tyleż życiem własnym, co swego jedynaka.Nawet gdy Bartek porzuca Beatę i dzieci dla innej kobiety i wyprowadza się z domu, brutalnie bijąc żonę na pożegnanie, nie potrafi go stanowczo potępić. Dopiero gdy synowa popadnie w głęboką depresję, zdobędzie się na ludzki odruch, spróbuje przemówić do sumienia synowi i jego kochance. Na ratowanie czegokolwiek będzie już jednak za późno. Staczająca się po równi pochyłej Beata - całkowicie osamotniona, niezaradna, zrozpaczona - posunie się do ostateczności.