TVP Kultura Niedziela, 28.02.2021 07:00 LITURGIA PRAWOSŁAWNA Z CERKWI W BRZOZIE Sprawozdanie, 80 min, Polska, 2021 Autor: Beata Szydłowska - Bąk Cerkiew prawosławna św. Archanioła Michała w Brzozie została wzniesiona pod koniec XIII wieku. Jest to świątynia wybudowana w stylu późnoromańskim, która w przeszłości służyła Kościołowi rzymskokatolickiemu, a po reformacji Kościołowi ewangelickiemu. Z historycznego wyposażenia w świątyni zachowała się tablica epitafijna upamiętniająca poległych w czasie I wojny światowej oraz zespół odzieży pogrzebowej należący do rodziny generała porucznika Erdmanna Ernsta von Rüitz i jego bliskich, poddawany aktualnie pracom konserwatorskim. Ludność prawosławna pojawiła się w Brzozie dopiero po II wojnie światowej, w związku z przesiedleniami w ramach Akcji Wisła. Od połowy XX wieku w dawnym kościele katolickim i protestanckim nabożeństwa odprawiane są przez wyznawców Kościoła prawosławnego. Jest to historyczna świątynia, o którą troszczy się proboszcz parafii ks. Artur Graban. 09:30 OD UCHA DO UCHA - CRACOVIA DANZA - BALET O KAWIE Artystyczne/estradowe (widowisko), 50 min, Polska, 2019 Muzyka: Jan Sebastian Bach Wykonawcy: Balet Dworski Cracovia Danza Spektakl "Balet o kawie" to pełne wdzięku i humoru przedstawienie, w którym tancerze Baletu Dworskiego "Cracovia Danza" w fantazyjnych kostiumach wcielają się m. in. w elementy serwisu kawowego, a dzieci ze szkół baletowych występują jako ziarenka kawy. Choreografia stworzona została przez Romanę Agnel na bazie kroków oraz figur tańca barokowego, a także elementów ówczesnej pantomimy do muzyki Jana Sebastiana Bacha. Usłyszymy fragmenty jego "Suit orkiestrowych" oraz słynnej "Kantaty o kawie", do której tematu nawiązuje przedstawienie. "Balet o kawie" to jedna z najpopularniejszych inscenizacji Baletu "Cracovia Danza". 12:15 PRZEKŁADANIEC Komedia science fiction, groteska, 35 min, Polska, 1968 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Stanisław Lem Zdjęcia: Wiesłwa Zdort Muzyka: Andrzej Markowski Aktorzy: Bogumił Kobiela, Ryszard Filipski, Tadeusz Pluciński, Anna Prucnal, Jerzy Zelnik, Piotr Wysocki Zrealizowana pod koniec lat 60. nowela filmowa opowiada o wydarzeniach rozgrywających się w przyszłości, u progu XXI wieku. Scenariusz napisał specjalista od utworów fantastyczno - naukowych i groteskowych, Stanisław Lem. Od premiery "Przekładańca" minęło kilkadziesiąt lat, w tym czasie medycyna zrobiła ogromny postęp. Dziś transplantacje organów ludzkich są powszechne i nikogo nie zaskakują. To, co niegdyś wydawało się czystą fantazją, stało się rzeczywistością. Przed laty groteska filmowa w reżyserii Wajdy wzbudziła sporo emocji, zdobyła uznanie krytyki, a potwierdzeniem sukcesu były liczne prestiżowe nagrody i wyróżnienia, m.in. Komitetu ds. Radia i Telewizji oraz Medal Specjalny na festiwalu filmów fantastycznych w Sitges w Hiszpanii. Z ogromnym powodzeniem opowieść science fiction przeszła przez ekrany telewizji w Europie. Bohaterem filmu jest kierowca rajdowy, Richard Fox (znakomita rola Bogumiła Kobieli). Wielokrotny medalista, zdobywca wielu nagród odnosi sukcesy wraz ze swym bratem, Thomasem, który świetnie się sprawdza w roli pilota. Udział w kolejnym ważnym rajdzie samochodowym kończy się tragicznie. Bracia ulegają groźnemu wypadkowi i z poważnymi obrażeniami trafiają do kliniki prowadzonej przez genialnego doktora (Jerzy Zelnik), specjalizującego się w przeszczepach ludzkich organów. Ofiary tragicznej katastrofy zostają poddane skomplikowanym operacjom. Niestety, obydwu mężczyzn nie udaje się ocalić. Doktor ratuje życie jedynie Richardowi, który, jak się okazuje, ma przeszczepionych wiele organów Thomasa. Gdy żona zmarłego próbuje uzyskać należne jej odszkodowanie od towarzystwa ubezpieczeniowego, wybucha skandal. Firma postanawia wypłacić zaledwie 30 procent całej sumy, uzasadniając decyzję tym, że pochowano jedynie część zmarłego. Reszta narządów Thomasa "żyje" i normalnie funkcjonuje w ciele jego brata. Richard, któremu również należy się odszkodowanie, postanawia wyegzekwować pieniądze od firmy ubezpieczeniowej, angażując adwokata (Ryszard Filipski). Sprawa okazuje się bardzo trudna. Tymczasem dochodzi do kolejnego tragicznego wypadku podczas rajdu. Ginie osiem osób przebywających na trasie wyścigu, wśród nich wdowa po Thomasie. Richardowi znów udaje się przeżyć groźną kolizję dzięki interwencji genialnego chirurga. "Poskładany" z narządów ofiar wypadku rajdowiec ma już niewiele własnych części. 13:05 BILET DO KINA - POWRÓT DO HOWARDS END (HOWARDS END) Film obyczajowy, 136 min, Wielka Brytania/USA 1992 Reżyseria: James Ivory Scenariusz na podstawie powieści E.M. Forstera: Ruth Prawer Jhabvala Występują: Emma Thompson, Anthony Hopkins, Vanessa Redgrave, Helena Bonham Carter, Samuel West, James Wilby, Prunella Scales i inni Po znakomitych ekranizacjach powieści Edwarda M. Forstera: "Pokój z widokiem" i "Maurice" James Ivory zrealizował trzeci film na podstawie prozy tego pisarza - "Powrót do Howards End". Za kanwę posłużyła mu wydana w pierwszej dekadzie XX w. książka, która w Polsce ukazała się w różnych wydawnictwach pod tytułami "Domostwo pani Wilcox" oraz "Howards End". Wysmakowany plastycznie, znakomicie zagrany obraz odniósł ogromny sukces, zbierając cały wachlarz nagród: 3 Oscary spośród 9 nominacji (rola żeńska - Emma Thompson, scenariusz adaptowany i scenografia), 2 nagrody BAFTA (najlepszy film i aktorka), Złoty Glob (najlepsza aktorka), wyróżnienie w Cannes, David Donatella we Włoszech i kilkanaście innych nagród branżowych. Tytułowy Howards End to nazwa prześlicznej posiadłości ziemskiej, której właścicielka, Ruth, konserwatywna Angielka, żona bardzo zamożnego przedsiębiorcy, Henry'ego Wilcoksa, zaprzyjaźnia się z wykształconą, inteligentną panną z dobrego domu, Margaret Schlegel. Poznaje ją już u kresu życia, kiedy schorowana i cierpiąca jest zmuszona przeprowadzić się z ukochanej posiadłości do znienawidzonego Londynu, gdzie mąż i synowie robią interesy. Wcześniej Ruth miała okazję poznać młodszą siostrę Margaret, Helen, która zakochawszy się w młodszym z synów Wilcoksów, Paulu, uwierzyła, że jest to uczucie odwzajemnione. Młodzieniec szybko jednak wycofał się z tej znajomości i dziewczyna okryła się wstydem. Obie siostry, po ojcu pół-Niemki, wiodą w stolicy życie otwartych na świat intelektualistek, wielbicielek sztuki, obracających się w liberalnych kręgach kulturalno-artystycznych. Gdy pewnego dnia odkrywają, że starszy z synów Wilcoksów, Charles, po ślubie wprowadził się do kamienicy naprzeciwko, Margaret dochodzi do wniosku, że nie ma sensu udawanie, iż obie rodziny w ogóle się nie znają. Odwiedza Ruth, której jej towarzystwo bardzo przypada do gustu. Po jednej wizycie przychodzą następne. Między kobietami nawiązuje się osobliwa, oparta na przyciąganiu się przeciwieństw, "mistyczna" przyjaźń, która będzie miała praktyczne konsekwencje. Umierająca ziemianka ofiarowuje bowiem swoją ukochaną posiadłość nie najbliższej rodzinie, lecz właśnie "obcej" pannie Schlegel, nieświadomej zresztą zaszczytu. Ostatnia wola wyrażona jest jednak nieformalnie, toteż mąż zmarłej, po naradzie z rodziną i chwili chwalebnego wahania, niszczy "testament". Kierowany jednak swoistą lojalnością wobec Ruth, a i mocno osamotniony po jej śmierci, oświadcza się niebawem Margaret i zostaje przyjęty. Ale ich małżeństwo nie wydaje się wsparte na silnych "duchowych" podstawach. Henry Wilcox jest człowiekiem szorstkim, dalekim od sentymentalizmu, pragmatycznym do szpiku kości. Jego nowa żona ceni sobie natomiast wartości humanistyczne, wykazuje znacznie większą wrażliwość społeczną, pragnie być użyteczna. Stale oscylując między spontanicznością i wyrachowaniem, stara się godzić ścierające się w rodzinie ideały i dążenia, konflikt jest jednak nieunikniony. Do jego wybuchu przyczynia się w znacznym stopniu Helen, która przypadkowo poznaje ubogiego urzędnika bankowego, Leonarda Basta - rozczytującego się w literaturze romantycznej życiowego nieudacznika, który pada ofiarą własnej szlachetności i prostoduszności. Usiłując mu pomóc, Helen proteguje go - za pośrednictwem Margaret - u swego majętnego szwagra. Ale Wilcox zbywa petenta byle czym, doprowadzając go do całkowitego upadku. Helen nie może się z tym pogo 15:35 PRZED WIELKIM KONKURSEM - SEONG - JIN CHO Koncert, 89 min, Polska, 2020 Recital Seong - Jin Cho, który odbył się 1 października 2020 roku w Filharmonii Narodowej. 17:15 NIEDZIELA Z... JANEM PTASZYNEM WRÓBLEWSKIM Dysk./wywiad/debata, 40 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Agnieszka Szydłowska (prowadząca) Bohaterem tego odcinka cyklicznego programu jest Jan Ptaszyn Wróblewski polski muzyk jazzowy, kompozytor, aranżer i dyrygent, dziennikarz i krytyk muzyczny. Gra na saksofonie tenorowym i barytonowym. Założył kilka zespołów i angażował się w wiele projektów muzycznych. Od 1970 prowadzi w Programie III Polskiego Radia autorskie programy jazzowe, m.in. "Trzy kwadranse jazzu". Popularyzator muzyki jazzowej w Polsce. Komponował również muzykę filmową ("Pan Anatol szuka miliona", "Niech żyje miłość") oraz piosenki, wykonywane m.in. przez Ewę Bem, Łucję Prus, Marylę Rodowicz, Andrzeja Zauchę i Andrzeja Dabrowskiego. Tworzył koncerty symfoniczne. Nagrał kilkanaście albumów autorskich, brał udział w nagraniu kilkudziesięciu innych płyt. 18:05 NIEDZIELA Z... JANEM PTASZYNEM WRÓBLEWSKIM - JAN PTASZYN WRÓBLEWSKI I PRZYJACIELE Koncert, 88 min, Polska, 2006 Scenariusz: Ryszard Wolański Wykonawcy: Jan Ptaszyn Wróblewski, Ptaszyn Wróblewski Quartet, Ewa Bem, Dorota Miśkiewicz, Lora Szafran, Henryk Miśkiewicz, Robert Majewski, Paweł Tartanus Koncert z okazji podwójnego jubileuszu (70. urodziny i 25 - lecie pracy artystycznej) Jana "Ptaszyna" Wróblewskiego, jaki odbył się w radiowym Studiu imienia Agnieszki Osieckiej w Warszawie. Wystąpili: jubilat oraz zaproszeni goście: Henryk Miśkiewicz, Robert Majewski, Paweł Tartanus, Ewa Bem, Dorota Miśkiewicz, Lora Szafran oraz Ptaszyn Wróblewski Quartet w składzie: Jan Ptaszyn Wróblewski, Wojciech Niedziela, Jacek Niedziela i Marcin Jahr. 19:35 NIEDZIELA Z...J.P.WRÓBLEWSKIM - MINIATURY MUZYCZNE - JAN PTASZYN WRÓBLEWSKI - POKAŻ DOŁECZKI Koncert, 10 min, Polska, 2006 Wykonawcy: Jan Ptaszyn Wróblewski, Marcin Jahr, Jacek Niedziela, Wojciech Niedziela Fragment koncertu zatytułowanego "Jan Ptaszyn Wróblewski i przyjaceiele" zarejestrowanego przez TVP Kultura w 2006 roku. Ptaszyn Wróblewski Quartet w składzie: Jan Ptaszyn Wróblewski, Wojciech Niedziela, Jacek Niedziela i Marcin Jahr wykonuje kompozycję zatytułowanę "Pokaż dołeczki". 20:00 LOVE STORY (LOVE STORY) Melodramat, 96 min, USA 1970 Reżyseria: Arthur Hiller Scenariusz na podstawie własnej powieści: Erich Segal Aktorzy: Ali MacGraw, Ryan O'Neal, John Marley, Ray Milland, Russell Nype, Katherine Balfour, Sydney Walker, Robert Modica i inni Gdy w 1970 r. 33 - letni wówczas profesor literatury na uniwersytecie Yale Erich Segal wydał niewielką powieść "Love Story", zapewne ani przez chwilę nie przypuszczał, że oto stworzył bestseller światowej miary. I właściwie trudno wyjaśnić, na czym polegał fenomen tej książki? z literackiego punktu widzenia raczej przeciętnej, w dodatku napisanej początkowo właśnie jako scenariusz filmowy, do którego inspiracją stała się ponoć autentyczna historia opowiedziana autorowi przez jednego ze studentów. Przenosząc książkę na ekran, Arthur Hiller pozostał wierny literackiemu pierwowzorowi: stworzył sentymentalną opowieść o zwyczajnej, a przez to tak poruszającej wszystkich miłości dwojga amerykańskich studentów, których dzieli, co prawda, status społeczny, ale łączy młodość, podobne spojrzenie na życie, zainteresowania. Niespodziewanie oboje stają wobec tragedii, której nie jest w stanie pokonać nawet najsilniejsze uczucie. Film otrzymał w 1971 r. Oscara za muzykę oraz sześć nominacji do nagrody Akademii we wszystkich najważniejszych kategoriach: dla najlepszego filmu, za reżyserię, scenariusz, dla najlepszego aktora i aktorki (Ryan O'Neal i Ali McGraw) oraz za drugoplanową rolę męską dla Johna Marleya. Ponadto zdobył pięć Złotych Globów (najlepszy film, reżyser, scenariusz, muzyka i aktorka pierwszoplanowa). Odtwórcy głównych ról z dnia na dzień stali się aktorską sensacją, nigdy później nie udało się im powtórzyć tego sukcesu. Oliver Barret IV, potomek bogatej bostońskiej rodziny, cieszący się wielkim powodzeniem wśród koleżanek przystojny student Harvardu, poznaje w bibliotece uniwersyteckiej Jenny Cavilleri, córkę rzemieślnika, włoskiego imigranta. Dziewczyna imponuje mu nie tylko urodą i inteligencją, ale także pewnością siebie i niezależnością poglądów. Znajomość między nimi wkrótce przeradza się w wielką miłość. Oliver pragnie poślubić Jenny. Przedstawia ją rodzicom, ale spotkanie przebiega w nie najlepszej atmosferze. Gdy ojciec chłopaka sprzeciwia się ich związkowi, Oliver zrywa z rodziną. Młodzi pobierają się, żyją w bardzo skromnych warunkach, ale są szczęśliwi. Jenny, która dla ukochanego zrezygnowała z kontynuowania studiów muzycznych, zarabia na utrzymanie udzielaniem lekcji śpiewu. Dzięki niej Oliver, pozbawiony teraz finansowego wsparcia rodziców, kończy jednak studia i zaczyna odnosić pierwsze sukcesy zawodowe. Oboje coraz częściej myślą o dziecku. Nieoczekiwanie badania lekarskie ujawniają, że Jenny jest śmiertelnie chora. 22:25 BIRDMAN CZYLI (NIEOCZEKIWANE POŻYTKI Z NIEWIEDZY) (BIRDMAN. THE UNEXPECTED VIRTUE OF IGNORANCE) Czarna komedia, 114 min, USA, 2014 Reżyseria: Alejandro Gonzalez Inarritu Scenariusz: Alejandro Gonzalez Inarritu, Nicolas Giacobone, Alexander Dinelaris, Armando Bo Aktorzy: Michael Keaton, Emma Stone, Edward Norton, Andrea Riseborough, Zach Galifianakis, Naomi Watts "Birdman" to zdobywca aż 4 Oscarów (za najlepszy film, reżyserię, scenariusz i zdjęcia), 2 Złotych Globów (dla najlepszego aktora Michaela Keatona i scenariusz), BAFTA (za najlepsze zdjęcia) oraz kilkudziesięciu innych nagród i nominacji, co tylko potwierdza uznaną przez krytyków niezwykłość tego filmu. Odtwóca głównej roli Michael Keaton (słynny Batman z przeboju Tima Burtona) zagrał tym razem amerykańskiego aktora, którego dawna sława mocno już przybladła. Wcielając się w tę postać Keaton inspirował się ponoć doświadczeniami z własnej kariery aktorskiej. Riggan Thomson był niegdyś gwiazdorem uwielbianym przez rzesze fanów, głównie za występy w filmowej trylogii z lat 90. w roli superbohatera Birdmana. Lata największej świetności aktora już minęły, co mocno odbiło się na jego psychice. Zgorzkniały, zepchnięty na margines Thomson marzy tylko o tym, by znowu być w centrum uwagi widzów i krytyków. Przymierza się do wyreżyserowania broadwayowskiej adaptacji opowiadania Raymonda Carvera i zagrania w niej głównej roli. Ale przed targanym wątpliwościami i rozterkami Thomsonem piętrzą się same problemy. Producentem sztuki jest Jake, prawnik i najlepszy przyjaciel Riggana. W spektaklu występują m.in.: broadwayowska debiutantka Lesley oraz dziewczyna Riggana, Laura, która oświadcza mu, że jest w ciąży. Z kolei jego córka Sam jest asystentką, niedawno leczyła się z narkomanii i wymaga szczególnej uwagi, ale sprawy wymykają się spod kontroli. Tuż przed premierą poważnej kontuzji ulega aktor Ralph. Za namową Lesley, Thomson zgadza się, by zastąpił go jej chłopak, Mike Shiner, który okazuje się jednak wyjątkowo niestabliny w swoim zachowaniu, czemu daje wyraz w scenie erotycznej. Zbierają się czarne chmury nad projektem Thomsona, który odczuwa coraz wiekszy niepokój o powodzenie swojej sztuki. 00:30 TERAZ ANIMACJE! - GRAND BASSIN (GRAND BASSIN) Film animowany, 6 min, Francja, 2018 Reżyseria: Chloe Plat, Heloise Courtois Krótki film animowany. Jeden dzień na publicznym basenie. 00:40 TERAZ ANIMACJE! - NORMA Film animowany, 7 min, Polska, 2018 Reżyseria: Agata Mianowska Scenariusz: Agata Mianowska Krótki film animowany. Dwie młode dziewczyny próbują sprostać współczesnym kanonom piękna. Każda z nich jest inna, jednak żadna nie czuje się dobrze we własnej skórze. Norma i jej sąsiadka różnymi metodami starają się uzyskać poczucie samoakceptacji. (źródło: polishshorts.pl) 00:45 TERAZ ANIMACJE! - KATARZYNA (CATHERINE) Film animowany, 11 min, Belgia, 2016 Reżyseria: Britt Raes Scenariusz: Britt Raes Krótki film animowany. Katarzyna kocha zwierzęta. Najbardziej kocha jednak koty. Będąc małą dziewczynką, nie radzi sobie z kontaktami z rówieśnikami, a jej kot jest całym jej światem. Czy kiedykolwiek znajdzie przyjaźń lub miłość? Film otrzymał specjalne wyróżnienie za lekkość i humor podczas 7. Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych Animocje w Bydgoszczy. (źródło: opolskielamy.pl) 00:55 TERAZ ANIMACJE! - JEŻ (HEDGEHOG) Film animowany, 4 min, Francja, 2018 Reżyseria: Jeanne Laureau, Vaibhav Keswani Wykonawcy: James Hayes, Lauren Kotowski Historia małego chłopca zafascynowanego jeżami. 03:20 EGOIŚCI Dramat obyczajowy, 103 min, Polska 2000 Reżyseria: Mariusz Treliński Scenariusz: Przemek Nowakowski, Wojciech Nowak, Mariusz Treliński Zdjęcia: Grzegorz Kuczeriszka Muzyka: Paweł Mykietyn Aktorzy: Magdalena Cielecka, Olaf Lubaszenko, Jan Frycz, Rafał Mohr, Agnieszka Dygant, Viola Kołakowska, Maja Ostaszewska i inni Mariusz Treliński filmy reżyseruje rzadko. Częściej pracuje w teatrze i na scenach operowych. "Egoistami" powrócił za kamerę, nie spodziewając się zapewne, że jego film wywoła aż takie kontrowersje. Już w czasie pierwszego publicznego pokazu na festiwalu w Gdyni publiczność i krytycy podzielili się na tych, którzy odsądzili reżysera od czci i wiary, chcąc go nawet "wyróżnić" Złotym Pawiem dla najgorszego filmu przeglądu, i tych, którzy film w pełni zaakceptowali i chwalili za odwagę i bezkompromisowość. Złotego Pawia "Egoistom" ostatecznie nie przyznano, za to swoją nagrodą obdarowało film Trelińskiego jury młodzieżowe. Jak twierdzi sam reżyser, jego film nie jest opowieścią o konkretnym bohaterze, ale o dzisiejszych czasach, o wielkomiejskich elitach, które jako pierwsze zetknęły się z zachodnim stylem życia i żyją w nieustannej pogoni za sukcesem. Mają dobrą pracę, duże pieniądze, które trwonią podczas alkoholowych i narkotykowych imprez. W ich życiu nie ma tematów tabu ani wyższych wartości. Jest seks w rozmaitych konfiguracjach i niekontrolowany "odlot". Za tę "wolność", iluzoryczne poczucie spełnienia yuppies płacą jednak wysoką cenę - duchowego spustoszenia, samotności, nieustannej pozy, która uniemożliwia normalne komunikowanie się. "Egoiści" to także film o Warszawie - eklektycznym mieście chaosu, prowincjonalnej karykaturze Manhattanu, w której - jak błyskotliwie ujął to swego czasu Jerzy Waldorff - tak budynki, jak ludzie im wyżej się pną, w tym gorszym są guście. Film nie ma struktury linearnej. Zamiast chronologicznej opowieści Treliński tworzy ciąg epizodów, przeplatających się historii, których wzajemne powiązania nie od razu są dla nas jasne. Anka, Smutny, Filip i Młody to tzw. ludzie sukcesu. Ona jest "bogata z domu", studiuje i ma właśnie okazję wyjechać na dłużej do Stanów Zjednoczoczonych. Pozostali uprawiają wolne zawody, czerpią z życia pełnymi garściami, bawią się. Ankę porzucił Smutny, utalentowany kompozytor, niegdyś triumfator Warszawskiej Jesieni, który teraz tworzy "dla mamony" muzyczkę do reklam. Świadom własnej bezsilności i słabości, wypalony jako artysta i człowiek, próbuje popełnić samobójstwo, ale nie starcza mu odwagi. Anka, która nagrywa na wideo swój ból rozstania, dostaje nieoczekiwanie od losu jeszcze jedną szansę odzyskania utraconej miłości - jej lot przełożono z powodu mgły na następny dzień. Aby zwrócić na siebie uwagę, dziewczyna okalecza się w kawiarni, upokarza przypadkowych mężczyzn, a wreszcie robi z siebie żałosną dziwkę. Młody bardzo wcześnie - może za wcześnie? - dostał się do świata dużych pieniędzy i sukcesów zawodowych. Nie zdążył dojrzeć emocjonalnie i psychicznie. Pod maską agresywnego macho ukrywa lęk przed dorosłością i odpowiedzialnością. Ma się żenić, lada chwila zostanie ojcem. Tymczasem dla niego miłość oznacza "lubić siebie", a czekając na narodziny potomka, najbardziej denerwuje się brakiem "koksu". Pełną świadomość swojej sytuacji ma za to Filip, sporo starszy od swoich znajomych ceniony architekt homoseksualista. Obdarzony ironicznym dystansem do siebie i świata zblazowany sybaryta utracił wiarę we wszystko, także w Boga. Dręczy go poczucie jałowości i pustki. Po odejściu kolejnego kochanka decyduje się dokonać aktu samospalenia.