Program 1 Poniedziałek, 08.03.2021 05:15 PRZYSIĘGA - ODC. 365 (YEMIN) Serial obyczajowy, 41 min, Turcja 2020 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Nazmiye Yilmaz Aktorzy: Özge Yagiz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan, Ali Dereli, Tugce Ersoy Narin dowiaduje się, że ciąża Reyhan stanowi zagrożenie dla jej życia. Jest załamana i postanawia przekonać przyjaciółkę do aborcji. Kemal i Sehriye też się tym bardzo przejmują. Melike przekonuje wszystkich domowników, żeby radośnie przyjmowali Reyhan, zamiast ją zasmucać. Emir udaje, że zgadza się z decyzją żony. Narin postanawia znaleźć kobietę, która przeżyła poród. 06:00 ELIF - ODC. 930 (ELIF) Serial obyczajowy, 43 min, Turcja, 2018 Reżyseria: Fulya Yavuzoglu Aktorzy: Cemre Melis Cinar, Isabella Damla Guvenilir, Volkan Colpan, Selin Sezgin, Altug Seckiner Jülide widzi, że Emirhan rozmawia z kimś na ulicy. Tufanowi w ostatniej chwili udaje się odejść niezauważonym. Şafak informuje Leman, że chce poślubić Jülide. Asl wpada na pomysł, dzięki któremu Elif będzie mogła iść do szkoły. Postanawia przedstawić ją kadrze jako swoją osieroconą siostrzenicę. Macide nalega, by Kymet została w rezydencji. Kobieta z początku udaje, że jest skrępowana tą propozycją i po chwili ulega namowom siostry. Gdy zostaje sama w pokoju odbywa podejrzaną rozmowę przez telefon. Hümeyra udaje się na spacer na wybrzeże. Nagle podchodzi do niej człowiek Tarika i wręcza jej list od męża. Choć Hümeyra z początku chce wyrzucić list, ostatecznie czyta go. Tarik wyznaje w liście, że nadal bardzo ją kocha. 08:40 RANCZO S.V - ODC. 62 (SERIA V, ODC. 10) - PRZYMUS REKREACJI Serial obyczajowy, komediowy, 46 min, Polska, 2011 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter, Jerzy Niemczuk Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski, Radzimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Arkadiusz Nader, Cezary Żak, Paweł Królikowski, Grzegorz Wons, Jacek Kawalec, Artur Barciś Czerepach przysparza parafii środków finansowych, nie zapominając przy tym o sobie i wójcie. Rozszerza asortyment apteki o cudowną wodę ze świętych źródełek. Na razie tylko krajowych, ale w planach są też te najsłynniejsze, zagraniczne. Lucy ma coraz więcej problemów w gminie. Próbuje nakłonić wieśniaków do rekreacji, rozprawić się z dzikimi wysypiskami śmieci i złym traktowaniem zwierząt. Więcławski po raz pierwszy za jej kadencji wygrywa przetarg i próbuje okazać pani wójt wdzięczność, co Lucy kategorycznie odrzuca. Następnie zleca Więcławskiemu zorganizowanie imprezy sportowej. Namówienie miejscowych mężczyzn do tego, żeby grali w koszykówkę wcale nie jest łatwe. Na fali narastającego niezadowolenia społecznego niegdysiejszy radny Myćko, wciąż pałający chęcią zemsty, zgłasza wniosek o referendum w sprawie odwołania Lucy. 09:40 KOMISARZ ALEX S.XIV - ODC. 170 - (SERIA XIV. ODC. 6) - ZAKONNIK Serial kryminalny, 42 min, Polska, 2020 Reżyseria: Krzysztof Lang Scenariusz: Peter Hajek, Peter Moser, Tomasz Korzeniowski Zdjęcia: Piotr Bernat Aktorzy: Krystian Wieczorek, Magdalena Walach, Piotr Bondyra, Beata Fido, Janusz Chabior, Zbigniew Lesień, Maria Mamona, Tadeusz Bradecki, Bartłomiej Magdziarz, Marta Termera, Laura Zawadka, Marek Bogucki, Andrzej Baranowski, Paweł Wiśniewski, Krzysztof Gosławski W czasie burzowej nocy zostaje zamordowana Krystyna Ejsmont, pracownica biblioteki. Kiedy policja przybywa na miejsce zbrodni, odkrywa tajne przejście, a za drzwiami Alicję, córeczkę ofiary. Okazuje się, że Krystyna samotnie wychowywała dziecko po rozwodzie z mężem. Ojciec dziewczynki, wzięty biznesmen, przebywa właśnie w Argentynie. Jest więc poza podejrzeniami. Alicją muszą się zaopiekować policjanci. Górski podejrzewa, że mała mogła widzieć mordercę Krystyny. W trakcie przesłuchania - zabawy dziecko zdradza Alexowi, że krzywdę mamie zrobił zakonnik. Policjanci nie wiedzą, jak to zinterpretować i skupiają się wokół pracowników biblioteki. Zamordowana Krystyna była bibliografką i zajmowała się XVII - wiecznym księgozbiorem oddanym bibliotece przez zakon bonifratrów. Śledztwo nabiera tempa, zwłaszcza kiedy ginie druga osoba z kręgu pracowników biblioteki. 10:35 OJCIEC MATEUSZ S.XXI - ODC. 270 (OJCIEC MATEUSZ XXI, ODC. 6) - ILUZJONISTA Serial kryminalny, obyczajowy, 42 min, Polska, 2019 Reżyseria: Filip Zylber Scenariusz: Beata Deskur Zdjęcia: Piotr Wojtowicz Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Artur Żmijewski, Kinga Preis, Aleksandra Górska, Piotr Polk, Edyta Olszówka, Michał Piela, Bartłomiej Firlet, Rafał Cieszyński, Jędrzej Taranek, Ewa Konstancja Bułhak, Antoni Tyszkiewicz, Adrianna Izydorczyk, Mariusz Urbaniec, Karol Wróblewski, Bartosz Roch Nowicki W domu kultury trwają przygotowania do pokazu iluzji. W pierwszym numerze Jacek przecina skrzynię, w której jest Larysa Houdini. W drugim magik, Adam, rzuca nożami do Agnieszki, przypiętej do tarczy. Ostatni rzucony nóż trafia prosto w jej serce. Chłopak jest przerażony, a jego ukochana osuwa się na ziemię. Obecni na sali Możejko i Nocul, wyprowadzają ludzi. Adam z płaczem wyznaje policjantom, że on nie mógł jej zabić. Możejko poznaje nową sąsiadkę, Martynę, która wprowadziła się z córką, Tosią. Okazuje się, że syn Możejki, Dominik, miał już okazję poznać nowe mieszkanki osiedla. Wyznaje ojcu, że się zakochał w Tosi. Policjant proponuje, by zaprosili matkę i córkę na kolację. Natalia, babcia i ksiądz przechadzając się po rynku, wpadają na grupę turystów. Wśród nich jest Witold - pierwszy chłopak babci, który chce się z nią znów spotkać. Od przyjaciółki babci dowiedział się prawdy o powodzie ich rozstania. Chce wyjaśnić sprawę. 11:25 KASTA - BEZ HAMULCÓW Serial paradokumentalny, 24 min, Polska, 2021 Reżyseria: Krzysztof Kalisiak Syn biznesmena pod wpływem narkotyków potrąca na chodniku dwoje dzieci i ich babcię. Kobieta ginie na miejscu, a sprawca zostaje uniewinniony. Rodzice dzieci chcą walczyć o sprawiedliwość. 12:50 BBC W JEDYNCE - BŁĘKITNA PLANETA. POWRÓT. WIELKA RAFA KORALOWA (BLUE PLANET LIVE REVISITED. GREAT BARRIER REEF) Film dokumentalny, 51 min, Wielka Brytania, 2019 Reżyseria: Vanessa Coates Wykonawcy: Janusz Szydłowski Kontynuacja słynnej produkcji z lat ubiegłych zatytuowanej Błękitna Planeta. Jeszcze raz spotkamy sympatycznych bohaterów serii: wieloryby i żółwie oraz ich dzieci, a także naukowców, którzy najlepiej znają nasze oceany i jeszcze raz zabiorą nas w "błękitną podróż". Nurkowanie z rekinami wokół Wysp Bahama. Wielka Rafa Koralowa i Zatoka Meksykańska to tylko niektóre miejsca, jakie odwiedzimy. Rafy koralowe. Ten ekosystem utworzony przez liczne grupy organizmów warunkuje różnorodność biologiczną mórz i oceanów. Położona u wschodnich wybrzeży Australii Wielka Rafa Koralowa to największa z raf koralowych na świecie. Dziś tej niezwykłej krainie grozi wielkie niebezpieczeństwo. Według ekspertów możemy ją utracić w ciągu zaledwie trzydziestu lat. Chcąc sprawdzić, jakie działania podejmuje się, by ocalić jeden z największych cudów przyrody, odwiedzamy wyspę Heron na południowym krańcu Wielkiej Rafy Koralowej. Jedno z ostatnich dziewiczych miejsc na tym obszarze jest ośrodkiem pionierskich badań. Współpracując z doświadczonymi badaczami, chcemy lepiej poznać życie tego niezwykle wrażliwego królestwa naszej "błękitnej planety". Rafy koralowe, zajmujące niecały jeden procent powierzchni dna oceanów, zapewniają dogodne warunki życia jednej czwartej wszystkich znanych nam organizmów morskich i pięciuset milionom ludzi. Ich stan ma istotny wpływ na funkcjonowanie naszej planety. Wielka Rafa Koralowa u wybrzeży stanu Queensland tworzy sieć powiązanych ze sobą środowisk. Otwarty ocean łączy się tu z naturalnymi ogrodami koralowców i rajskimi wyspami. To schronienie dla ponad dziewięciu tysięcy morskich gatunków. Miasta koralowców rosną całe wieki. Wielka Rafa Koralowa powstawała przez 500 tysięcy lat. Dziś jej istnieniu zagraża wzrost temperatury wody, który jest skutkiem zmian klimatycznych. Nie możemy stracić Wielkiej Rafy Koralowej. Jeszcze mamy czas, by do tego nie dopuścić. 16:05 PRZYSIĘGA - ODC. 366 (YEMIN) Serial obyczajowy, 43 min, Turcja 2020 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Nazmiye Yilmaz Aktorzy: Özge Yagiz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan, Ali Dereli, Tugce Ersoy Narin wydzwania do wszystkich znajomych lekarzy w kraju i za granicą, żeby znaleźć sposób na ratowanie Reyhan. Szuka też kobiety, która przeżyła taki poród. To samo robią Reyhan i Emir. Udaje im się znaleźć taką osobę i jadą do niej. Na miejscu jednak czeka ich rozczarowanie. Dopiero Narin znajduje w szpitalu młodą kobietę, która ma urodzić za kilka dni. Spotykają się z nią. Wszyscy są przerażeni jej stanem. 17:15 ZA ZDROWIE PAŃ! - SPECJALNY KONCERT ŻYCZEŃ Z OKAZJI DNIA KOBIET Koncert, 85 min, Polska, 2021 Reżyseria: Mikołaj Dobrowolski, Tomasz Klimek Scenariusz: Robert Klatt Koncert przygotowany specjalnie dla widzów TVP z okazji Dnia Kobiet! Wystąpią największe gwiazdy, które zaśpiewają największe i najpiękniejsze hity wszech czasów. TVP po raz drugi proponuje uczczenie Dnia Kobiet wyjątkowym muzycznym wieczorem! Artyści podczas swoich recitali złożą osobiste życzenia dla wszystkich kobiet. 19:30 WIADOMOŚCI 19.30 Serwis informacyjny (dziennik), 30 min, Polska, 2021 20:30 LEŚNICZÓWKA - ODC. 350 Telenowela, 22 min, Polska, 2021 Reżyseria: Radosław Dunaszewski, Marek Bukowski Scenariusz: Ariadna Lewańska, Zdzisław Brochwicz, Marta Hryniak, Maciej Kowalewski, Monika Leszek, Piotr Mikołajczak, Daria Rogozińska, Zuzanna Talar-Sulowska, Agata Winnicka, Piotr Jasek Zdjęcia: Artur Zdral, Artur Zdral Aktorzy: Przemysław Bluszcz, Marta Chyczewska, Sambor Czarnota, Jolanta Fraszyńska, Paweł Gryc, Arkadiusz Janiczek, Sebastian Jasnoch, Barbara Kałużna, Mateusz Korsak, Zbigniew Lesień, Julia Kostow, Milena Suszyńska, Rafał Szałajko, Henryk Talar Po powrocie z Warszawy Kasia (Jolanta Fraszyńska) opowiada Konradowi (Sambor Czarnota) o tym, co wyznała jej matka. Jest załamana. Leśniczy próbuje ją pocieszyć. Ksiądz (Zbigniew Lesień) opowiada Ruszczycównie, jak sytuacja ze zniknięciem Anny (Małgorzata Niemirska) wyglądała z jego perspektywy. Janusz (Przemysław Bluszcz) i Daniel (Sebastian Jasnoch) niepokoją się stanem zdrowia Bogdana (Henryk Talar). Zastanawiają się, co będzie z Borowikiem. Po południu w Karczpolu zjawia się Izdebska (Maria Pakulnis). Oświadcza Januszowi, że chce zobaczyć intercyzę podpisaną przez Miłkę (Katarzyna Kwiatkowska). Karcz uspokaja ją, że zapoznał się z dokumentem. Przy okazji przez przypadek zdradza, iż widział także testament ojca. Kilkanaście minut później Julia dosiada się do Bogdana odpoczywającego na ławce. Wyznaje mu, że wkrótce będzie operowana i martwi się o córkę. Uważa, że jeśli Karcz spisał testament, to powinien uwzględnić tam dziewczynę. Tymczasem Bogdan odkrya, że ktoś szperał w jego papierach. Do pokoju przesłuchań w wchodzi Artur (Arkadiusz Janiczek). Na jego widok Kurek (Rafał Szałajko) zaczyn a ronić łzy. Gdy Kowalski (Mateusz Korsak) opuszcza pomieszczenie, Krawczyk oświadcza Kurkom, że jest tu na prośbę Beaty. 21:00 TEATR TELEWIZJI - LEWIATAN Teatr, 95 min, Polska, 2021 Przekład: Małgorzata Buchalik Reżyseria: Bartosz Konopka Zdjęcia: Paweł Dyllus Wykonawcy: Paweł Wiernik, Natalia Wolska Aktorzy: Piotr Żurawski, Piotr Głowacki, Karolina Gruszka, Maria Dębska, Jan Marczewski, Hiroaki Murakami, Dominik Nowak, Anna Smołowik, Otar Saralidze, Tomasz Drabek, Jakub Snochowski, Maciej Cymorek, Katarzyna Dudek, Natalia Chmielewska, Mikołaj Kubacki Przedmiot znaleziony na miejscu brutalnego morderstwa dokonanego w Paryżu, złota przywieszka z logo statku, wskazuje, że morderca może przebywać na pokładzie luksusowego liniowca Lewiatan, płynącego z Southampton do Kalkuty. Prowadzący śledztwo komisarz policji francuskie, j Gustaw Gauche, gromadzi w salonie Windsor wszystkich pasażerów pierwszej klasy, którzy nie mają znaczka, lub z innych względów wzbudzają podejrzenie. Podejrzani to przedstawiciele różnych narodowości i różnych kultur. Znajduje się wśród nich rosyjski dyplomata Erast Fandorin, który okaże się nie gorszym śledczym od komisarza. Podróż przyniesie dalsze ofiary i będzie obfitować w dramatyczne zwroty akcji, a śledztwo zakończy się zaskakującym finałem. Lewiatan to telewizyjna adaptacja kryminału Borysa Akunina dokonana przez Cezarego Harasimowicza. Reżyserii spektaklu Teatru Telewizji Polskiej podjął się Bartosz Konopka, który ma w swym dorobku m.in. nominację do Oscara za krótkometrażowy film dokumentalny Królik po berlińsku. Z eksplikacji reżysera: Lewiatan Akunina jest w zamierzeniu staroświeckim kryminałem w stylu Agathy Christie. Zamknięty krąg podejrzanych, morderca jest wśród nich, dwóch rywalizujących detektywów, podobnie jak Morderstwie w Orient Expressie. Doceniam kunszt językowy, stylowe postaci i zwroty akcji u Akunina, ale nie chciałbym pozostawać jedynie na tym poziomie. Wydaje mi się, że Lewiatan może też odkryć pewną drapieżną prawdę o nas samych dzisiaj, tylko wtedy adaptowanie utworów historycznych ma sens. Potwór Lewiatan w sztuce jest często wyobrażeniem Szatana, zagrażającym istotom stworzonym przez Boga i próbującym je pożreć. Święty Tomasz z Akwinu opisywał Lewiatana jako demona zazdrości. Zazdrość, chciwość, niepohamowane żądze - to są motywacje mordercy i motor działania kilku głównych postaci. Zło czai się pod powierzchnią zdarzeń i zachowań postaci. Chciałbym je wydobywać środkami filmowymi, aby narastało aż do finału. Poprzez niepokojącą muzykę przy niektórych pauzach i reakcjach postaci. W przejściach między scenami. W niespodziewanych momentach. Np. dźwięk wibrującego, ciemnego klarnetu nie dający nam spokoju, świdrujący pod czaszką. Boris Akunin (Grigorij Szałwowicz Czchartiszwili), ur. w 1956 r. w Gruzji. Mieszkający w Londynie japonista, tłumacz, autor znanych serii powieści Przygody Erasta Fandorina, Przygody siostry Pelagii, Przygody magistra, Gatunki. W 2000 roku był nominowany do nagrody Bookera i otrzymał tytuł Rosyjskiego Pisarza Roku. Jego powieści "Azazel" i "Gambit turecki" zostały przeniesione na ekran. 22:50 ŚWIAT BEZ FIKCJI - ROSJA I CHINY - MAŁŻEŃSTWO Z WYRACHOWANIA Film dokumentalny, 49 min, Polska, 2018 Reżyseria: Barbara Włodarczyk Przeludnionym Chinom brakuje ziemi ornej. Tymczasem w sąsiedniej Rosji po rozpadzie ZSRR i upadku kołchozów na Dalekim Wschodzie jedna czwarta pól leży odłogiem. Hasło Ziemia bez ludzi, dla ludzi bez ziemi, które w XX wieku promowało żydowskie osadnictwo w Palestynie, dziś idealnie pasuje do sytuacji na pograniczu rosyjsko - chińskim. Przez dalekowschodnią granicę Rosji na dużą skalę odbywa się chińska migracja ludzi, produktów i inwestycji. Według szacunków tylko w Kraju Chabarowskim mieszka już poł miliona Chińczyków. Głośne stały się transgraniczne małżeństwa. W Chinach polityka jednego dziecka doprowadziła do znaczącego niedoboru kobiet. Rosjanki zaś zachęca wizja trzeźwego i pracowitego męża, o co w pogrążonych w gospodarczej stagnacji regionach Rosji, bywa trudno. Chińczycy dzierżawią setki tysięcy ha ziemi ornej, zakładają fermy i sprowadzają do pracy rodaków. Wszystko to budzi coraz więcej obaw w Rosji i coraz większy strach przed Chinami, które według założeń Kremla miały być strategicznym przyjacielem. Celem filmu będzie pokazanie skali, przyczyn i następstw zjawiska zasiedlania Dalekiego Wschodu przez Chińczyków. Dokument przedstawi realia życia na pograniczu chińsko - wschodnim i odpowie na pytanie, jak silny jest strach Rosjan przed chińskim zalewem oraz w jaki sposób odbija się to na relacjach Moskwa - Pekin. 00:55 ZANIM SIĘ POJAWIŁEŚ (ME BEFORE YOU) Film obyczajowy, romans, 105 min, USA/Wielka Brytania 2016 Reżyseria: Thea Sharrock Scenariusz na podstawie własnej powieści: Jojo Moyes Aktorzy: Emilia Clarke, Sam Claflin, Janet McTeer, Charles Dance, Matthew Lewis, Stephen Peacocke Scenariusz filmu napisała znana brytyjska autorka Jojo Moyes na podstawie własnej książki z 2012 r. pod tym samym tytułem, która stała się bestsellerem. Akcja rozgrywa się w Wielkiej Brytanii, a zdjęcia były kręcone w wielu historycznych miejscach, takich jak średniowieczny zamek Pembroke w Walii, Manor House w hrabstwie Buckinghamshire. Bohaterka to śliczna dziewczyna pochodząca z małego miasteczka, z robotniczej rodziny. Pomaga finansowo swoim bliskim, ale nigdy nie narzeka na los i zawsze optymistycznie patrzy na świat. 26 - letnia Lou Clark traci właśnie pracę w lokalnej kawiarence i mimo usilnych starań nie znajduje nowego zajęcia. Aby zdobyć środki na utrzymanie, w końcu podejmuje się roli osoby do towarzystwa sparaliżowanego Willa Traynora, niegdyś odnoszącego sukcesy bankowca. Przed dwoma laty młody mężczyzna wpadł pod rozpędzony motocykl. Groźny wypadek przekreślił jego szanse na normalne życie. Will cieszył się sukcesami zawodowymi, powodzeniem u kobiet, miał dziewczynę, a teraz pozostała mu już tylko wegetacja na wózku inwalidzkim i stała opieka pielęgniarza Nathana. Jedynym rozwiązaniem problemów Willa ma być eutanazja na własne życzenie, co nastąpi w Szwajcarii za kilka miesięcy. Matka chłopaka zatrudnia Lou, mając nadzieję, że piękna i wesoła dziewczyna zarazi zrezygnowanego, pogrążonego w depresji syna swoim optymizmem, zdoła obudzić w nim wiarę i przede wszystkim chęć do życia. 02:50 JEREMIAH JOHNSON (JEREMIAH JOHNSON) Western, 106 min, USA 1972 Reżyseria: Sydney Pollack Scenariusz na podstawie powieści Vardisa Fishera "Mountain Man" oraz Raymonda W. Thorpe'a i Roberta Bunkera "Crow Killer": John Milius, Edward Anhalt Aktorzy: Robert Redford, Will Geer, Stefan Gierasch, Allyn McLerie, Josh Albee, Delle Bolton, Joaquin Martinez, Charles Tyner i inni "Jeremiah Johnson" jest w twórczości Sydneya Pollacka kolejną, po "Wątłej nici", "Łowcach skalpów" i "Czyż nie dobija się koni?", rozprawą z mitami jego kraju i jeszcze jednym, obok "Małego, wielkiego człowieka" czy "McCabe i pani Miller" westernem odbrązawiającym Dziki Zachód. Tym razem głównym problemem jest tęsknota człowieka za wolnością, ucieczka od społeczeństwa, poddanie się londonowskiemu "zewowi krwi". Jednocześnie film ukazuje stałą zależność jednostki od otaczającego ją świata i wskazuje na bezsens krwawego dochodzenia prymitywnie pojętej sprawiedliwości. Scenariusz powstał na motywach powieści Raymonda W. Thorpe'a i Roberta Bunkera "Crow Killer, the Saga of Liver - Eatin Johnson". Była to fabularyzowana opowieść o losach autentycznego trapera, który poślubił Indiankę z pokojowo nastawionego plemienia Płaskich Głów, a następnie - po jej śmierci z rąk Indian Kruków, najokrutniejszych obok Siuksów - przez całe życie mścił się, wyłapując ich pojedynczo, zabijając i zjadając ich wątroby. Jego imię przeszło do legendy, a jego czyny opisano w wielu książkach. Scenariusz uzupełniono wątkami z powieści Vardisa Fishera "Mountain Man", jeszcze jednej wersji historii Jeremiaha Johnsona. Główną rolę reżyser powierzył Robertowi Redfordowi, pomysłodawcy filmu. Podczas realizacji szczególny nacisk położył na autentyzm środowiska, obyczajów i postaci. Akcję umiejscowił w Górach Skalistych, werbując statystów z indiańskich szczepów Utes i Hopis. Wszystkie obyczaje myśliwskie: zastawianie sideł, łowy, rozpalanie ognia oparto na autentycznych wzorach, konsultując się z Indianami oraz specjalistą z Brigham Young University. Lata pięćdziesiąte XIX wieku. Zmęczony cywilizacją Jeremiah Johnson udaje się w góry, postanawiając zostać traperem. Gdy z rozpaczliwym samozaparciem usiłuje przeżyć zimę, pomocy udziela mu stary traper Niedźwiedzi Pazur. Pod jego okiem Johnson poznaje tajniki polowania, łowiectwa, życia wśród surowej przyrody. Następnego roku, już jako doświadczony myśliwy, podejmuje się opieki nad synem samotnej kobiety, która po przeżytej tragedii rodzinnej postradała zmysły. Jej syn, Caleb, zaniemówił wskutek szoku. W czasie łowieckich wędrówek Johnson i Caleb spotykają trapera Del Gue zakopanego po szyję w ziemi przez Indian z plemienia Czarnych Stóp i pozostawionego samemu sobie. Uwolniony przez Johnsona Del Gue zakrada się do obozu Czarnych Stóp i wymordowuje swych prześladowców, zabierając ze sobą ich skalpy. Gdy razem natykają się na inną grupę Indian, Del Gue podrzuca skalpy Jeremiahowi. Okazuje się jednak, że to ludzie ze szczepu Płaskich Głów, śmiertelnych wrogów Czarnych Stóp, i Jeremiah zostaje przez nich okrzyknięty bohaterem. W nagrodę ma poślubić córkę wodza. Obarczony teraz żoną i dzieckiem Johnson buduje chatę, w której pędzi z rodziną spokojny żywot. Idylla trwa do dnia, w którym zgadza się towarzyszyć oddziałowi kawalerii w poszukiwaniu zaginionej karawany wozów i wbrew swej woli przeprowadza żołnierzy krótszą drogą przez święte cmentarzysko szczepu Kruków. Indianie mszczą się okrutnie za to świętokradztwo: po powrocie do domu Johnson znajduje żonę i Caleba zamordowanych. Postanawia wziąć odwet. 04:45 NOTACJE - HANNA BAKUŁA. BYŁAM MĘŻEM AGNIESZKI OSIECKIEJ Felieton, 11 min, Polska, 2020 Hanna Bakuła urodziła się w 1950 roku. Malarka i pisarka, absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1981 roku zamieszkała na Manhattanie, gdzie tworzyła do 1989 roku. Dostała prestiżowe stypendium IREX, z rekomendacji Fundacji Guggenheima. Projektowała kostiumy i scenografię do spektakli off - Broadway, nagrodzone przez New York Timesa. Jest laureatką Festiwalu Malarzy Słowiańskich w Nowym Jorku. W 1990 r. wróciła do Warszawy i rozpoczęła współpracę z Playboyem, do którego pisała felietony przez 17 lat. W 1996 roku zaprojektowała kostiumy do opery Carmen, w warszawskiej Operze Narodowej. Wydała 22 książki. Wiele z nich to bestsellery. W 1997 r. powstała Fundacja Hanny Bakuły, a przy niej Klub Kobiet. Przez 14 lat organizowała Plenery Malarsko - Muzyczne dla dzieci z Domów Dziecka i Festiwale Muzyki Franciszka Schuberta. Jest soft - feministką popierającą kobiety i ich działania.