TVP Kultura Wtorek, 16.03.2021 09:20 IKARIA XB - 1 (IKARIE XB - 1) Film science fiction, 83 min, Czechosłowacja, 1963 Reżyseria: Jindich Polk Scenariusz: Jindich Polk Zdjęcia: Saa Railov Muzyka: Zdenk Lika Aktorzy: Zdenk Štpnek, Frantiek Smolk, Dana Medick, Irena Karkov, Radovan Lukavsk Statek kosmiczny, przewożący kolonistów na nową planetę, napotyka na swej drodze liczne problemy: najpierw spotkanie z opuszczonym obcym statkiem kosmicznym, później awaria komputerów na pokładzie i konflikt załogi z pasażerami statku. 11:00 Z BIEGIEM LAT, Z BIEGIEM DNI - KRAKÓW 1905 Serial historyczno-obyczajowy, 64 min, Polska, 1980 Reżyseria: Andrzej Wajda, Edward Kłosiński, Anna Polony, Krystyna Grochowicz Scenariusz: Joanna Ronikier Zdjęcia: Edward Kłosiński, Witold Adamek Wykonawcy: Józef Radwan, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach Aktorzy: Mieczysław Grąbka, Ewa Kolasińska, Monika Niemczyk, Jerzy Trela, Jan Krzyżanowski, Izabella Olszewska, Jan Kochanowski, Elżbieta Karkoszka, Marek Litewka, Zofia Więcławówna, Leszek Piskorz, Bolesław Nowak, Wiesław Wójcik, Andrzej Hudziak, Stanisław Gronkowski Kanwą scenariusza "Krakowa 1905" jest komedia Zygmunta Kaweckiego pt. "Dramat Kaliny". Minęło 31 lat od czasu, kiedy poznaliśmy dwie siostry: panią Chomińską i pannę Anielę, przyszłą panią Dulską. Obie siostry nienawidzą tych wszystkich wdzierających się w ich życie nowych prądów: jakichś secesji, dekadencji, emancypancji, czy rewolucji. Coraz też trudniej zrozumieć im własne dzieci. Zbyszek Dulski włóczy się po nocach z artystami, chodzi do jakiegoś nowego kabaretu "Zielony balonik", Józio Chomiński zaś zadaje się z socjalistami, pomaga rewolucjonistom przemycać broń z Galicji do Rosji. Rewolucja 1905 roku odbiła się potężnym echem także w konserwatywnym Krakowie. W życiu niektórych bohaterów dokonują się zasadnicze zmiany. Misia Chomińska, dotychczas zadurzona w podłym nauczycielu Relskim, przenosi swe uczucia na dzielnego rewolucjonistę, który na co dzień zagląda śmierci w oczy. Relski tymczasem żeni się ze swą kochanką. Ta jednak szybko przekonuje się, że skazała się na życie z frustratem oskarżającym ją o złamaną karierę i zmarnowany talent. 12:15 HERGE. ŻYCIE W CIENIU TINTINA (HERGE - IN THE SHADOW OF TINTIN) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2016 Reżyseria: Hugues Nancy Kilka miesięcy przed swoją śmiercią Herg (właściwie Georges Prosper Remi) przyznał, że całe swoje życie poświęcił Tintinowi. Był jednym z głównych twórców sztuki komiksu i jednym z najpopularniejszych artystów XX wieku. Niemniej jego kreacja stała się tak popularna, że przesłoniła tożsamość artysty, który zmagał się z potrzebą ekspresji siebie poprzez malarstwo, należące wtedy do nurtu sztuki współczesnej. Przedstawiane w filmie prace Georges ' a Remiego pozwalają odszyfrować przebieg jego procesu twórczego. Ponadto film opowiada także o życiu prywatnym artysty. 15:05 SYNDROM WENECKI (THE VENICE SYNDROME) Film dokumentalny, 51 min, Włochy, 2012 Reżyseria: Andreas Pichler Wenecja uważana jest za najpiękniejsze i najbardziej romantyczne miejsce na świecie. Gondole, kanały, zabytki, nietypowe położenie i architektura powodują, że corocznie odwiedza Wenecję 20 milionów turystów, czyli około 60 tysięcy dziennie. Dokument ukazuje jednak Wenecję z innej strony. Porusza narastający problem, jakim jest upadek miejskiego życia. Rosnące w zastraszającym tempie ceny mieszkań powodują wyprowadzki mieszkańców i pustoszenie dzielnic. Tym samym, Wenecja staje się miastem duchów i jedynie przystanią dla monstrualnych wycieczkowców. 16:10 FATIMA (FATIMA) Dramat, 75 min, Francja, 2015 Reżyseria: Philippe Faucon Scenariusz: Philippe Faucon Zdjęcia: Laurent Fenart Aktorzy: Soria Zeroual, Zita Hanrot, Kenza Noah Ache, Dalila Bencherif, Chawki Amari, Franck Andrieux, Yolanda Mpele, Mehdi Senoussi Fatima pochodzi z Afryki, ale mieszka z córkami w Lyonie. Jej osiemnastoletnia córka Nesrine rozpoczyna studia medyczne. Relacja z młodszą, zbuntowaną piętnastolatką nie jest łatwa. Souad wstydzi się, że matka jest niewykształcona i wytyka jej nieporadny francuski. Fatima kocha obie tak samo, są dla niej źródłem dumy, ale i frustracji. Codziennie stawia na szali własną godność, pracuje ponad siły, by zapewnić im lepszą przyszłość. Wierzy, że inny kolor skóry nie odbiera szansy na dobre życie we Francji. Kiedy pewnego dnia ulegnie wypadkowi i zostanie w domu, zacznie pisać dziennik oraz wiersze po arabsku, opowiadając o wszystkim, czego nie może wyrazić po francusku. Scenariusz powstał na podstawie wspomnień Fatimy Elayoubi, która ponad 20 lat temu opuściła Maroko i zamieszkała pod Paryżem. [opis festiwalowy] 17:55 TAMTE LATA, TAMTE DNI - ANDRZEJ TITKOW Dysk./wywiad/debata, 24 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Wykonawcy: Marta Perchuć-Burzyńska (prowadząca) Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Bohaterem odcinka jest twórca filmów dokumentalnych, scenarzysta i poeta Andrzej Titkow. W programie, oprócz dzieciństwa wspomina także lata studiów w szkole filmowej w Łodzi, przyjaźń z Krzysztofem Kieślowskim i początki pracy w Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie. 20:00 WESELE Teatr, 105 min, Polska, 2018 Autor: Stanisław Wyspiański Reżyseria: Wawrzyniec Kostrzewski Scenariusz: Wawrzyniec Kostrzewski Zdjęcia: Adam Bajerski Muzyka: Piotr Łabonarski, Tomasz Waldowski, Barbara Derlak Aktorzy: Grzegorz Małecki, Dominika Kluźniak, Diana Zamoyska, Piotr Ligenza, Piotr Adamczyk, Tomasz Schuchard, Michał Czernecki, Agnieszka Suchora, Ewa Konstancja Bułhak, Jerzy Schejbal, Olga Sarzyńska, Adam Ferency, Piotr Cyrwus, Małgorzata Kocik, Robert Majewski Wesele jest opowieścią o społeczeństwie, narodzie, o zbiorowości. Dziś, sto lat po odzyskaniu niepodległości, wszystkie społeczne debaty krążą wciąż wokół polskiej religijności, mitów i walk narodowo - wyzwoleńczych, niepodległości, polskiej rodziny, sztuki i zróżnicowanego, skonfliktowanego społeczeństwa. Stanisław Wyspiański w "Weselu" profetycznie zrobił miejsce na to, co gorzkie, trudne i wzniosłe w polskiej historii, w zapisie polskich traum z roku 1900 znalazło się miejsce także i na te, które dopiero miały nadejść. Wawrzyniec Kostrzewski realizuje spektakl opierając się na teatralnej umowności, uruchamiając wyobraźnię widza poprzez niedopowiedzenie, plastyczny skrót, symbol, skupiając się na aktorze i słowie. Struktura dramatu Wyspiańskiego wręcz nakazuje poruszać się między czasami, znaczeniami i przestrzeniami. To jedna z zachęt do odważniejszego otwarcia się na symbolizm i do przeprowadzenia głębszej analizy pod kątem współczesności. 22:00 LEKKIE OBYCZAJE - CO PRZYNOSI PRZYSZŁOŚĆ (AVENIR, L' (L'AVENIR)) Dramat, 97 min, Francja, 2016 Reżyseria: Mia Hansen - Love Zdjęcia: Denis Lenoir Aktorzy: Isabelle Huppert, Andre Marcon, Roman Kolinka, Edith Scob Nathalie uczy filozofii w szkole średniej w Paryżu. Z pasją wykonuje swoją pracę, a szczególną przyjemność sprawia jej przekazywanie uczniom zamiłowania do myślenia. Jako zamężna kobieta z dwójką dzieci dzieli swój czas między rodzinę, byłych uczniów i zaborczą matkę. Pewnego dnia mąż oświadcza, że zostawia ją dla innej kobiety. Mierząc się z tą narzuconą jej wolnością, Nathalie musi na nowo ułożyć swoje życie. [opis dystrybutora kino] 00:35 MŁODA POLSKA - DZIEŃ PIERWSZY Film dokumentalny, 28 min, Polska, 2018 Reżyseria: Daniel Banaczek Scenariusz: Daniel Banaczek Zdjęcia: Michał Bożek Film opowiada o losach trzech chłopaków (Arka, Wojtka i Sebastiana) osadzonych w Zakładzie Poprawczym w Raciborzu. Bohaterów poznajemy jeszcze w poprawczaku, gdzie są mocno zaangażowani w zajęcia teatralne i mają naiwne marzenia związane z wyjściem lada dzień na wolność. Niestety, wolność dla każdego z nich okazuje się trudnym wyzwaniem. (Źródło: www.sfp.org.pl) 01:10 PANORAMA KINA POLSKIEGO - DEMON (DEMON) Dramat, 89 min, Polska/Izrael, 2015 Reżyseria: Marcin Wrona Scenariusz: Marcin Wrona, Paweł Maślona Zdjęcia: Paweł Flis Aktorzy: Itay Tiran, Agnieszka Żulewska, Andrzej Grabowski, Tomasz Schuchardt, Adam Woronowicz, Włodzimierz Press, Tomasz Ziętek, Cezary Kosiński, Katarzyna Gniewkowska, Marzena Barełkowska - Cyrwus, Anna Smołowik, Katarzyna Herman, Filip Pławiak, Piotr Domalewski, Ireneusz Kozioł Piotr, nazywany przez przyjaciół Pytonem, przyjeżdża z Anglii do Polski na ślub z piękną Żanetą. W starym domu otrzymanym w prezencie od przyszłego teścia zamierza urządzić rodzinne gniazdko dla siebie i narzeczonej. Plany komplikują się, gdy w przeddzień wesela mężczyzna znajduje ludzkie szczątki, zakopane nieopodal posesji. W trakcie oględzin dochodzi do nieszczęśliwego wypadku. Piotr traci przytomność, a po odzyskaniu świadomości odkrywa, że jego makabryczne znalezisko zniknęło, a on sam nie potrafi przypomnieć sobie niczego z ostatnich godzin. Tymczasem rozpoczyna się wesele. Zaproszeni na uroczystą ceremonię goście, na czele z bratem Żanety - Jasnym - dostrzegają, że z panem młodym zaczyna się dziać coś niepokojącego. Nagrody: 2015Austin (Fantastic Fest) - Nagroda dla najlepszego filmu w kategorii: Horror; Hajfa (Międzynarodowy Festiwal Filmowy) - Nagroda za najlepszy film w kategorii "Between Judaism and Israelism"; Sitges (MFF Fantastycznych i Grozy) - nagroda za najlepsze zdjęcia; Cottbus (Festiwal Młodego Kina Wschodnioeuropejskiego) - Wyróżnienie Specjalne. (filmpolski.pl) 02:50 KINO MOCNYCH WRAŻEŃ - PODZIEMNY KRĄG (FIGHT CLUB) Thriller psychologiczny, 134 min, USA 1999 Reżyseria: David Fincher Scenariusz na podstawie powieści Chucka Palahniuka: Jim Uhls Aktorzy: Brad Pitt, Edward Norton, Helena Bonham Carter, Meat Loaf Aday, Jared Leto, Zach Grenier, Richmond Arquette, David Andrews i inni Najpierw była głośna, debiutancka powieść Chucka Palahniuka, w której autor opisał swoje życiowe frustracje i lęki oraz wyzwania, jakie sobie stawiał. W napisanym w ciągu trzech miesięcy dziele sportretował także swoich znajomych i przyjaciół. Po tę książkę sięgnął właśnie David Fincher ("Obcy 3", "Siedem"), twórca kreujący w swoich filmach ponury, ogarnięty przez wszechobecne zło obraz świata, posługujący się poetyką szoku i kontrastu. Na kanwie nieszablonowej powieści powstał równie nieszablonowy film pomyślany jako czarna komedia z elementami thrillera psychologicznego. Humor jest tu obecny, ale bardzo czarny, surrealistyczny, przewrotny, niekiedy wręcz makabryczny. Nie brak też realistycznych scen przemocy. "Podziemny krąg" to opowieść człowieka, który stanął na życiowym zakręcie, w obliczu próby: poznajemy go na dachu budynku, który zaraz ma wylecieć w powietrze, trzymającego w ustach rewolwer. Ów mężczyzna, określony jako Narrator, to trzydziestoparoletni yuppie, który wydawać by się mógł wybrańcem losu: ma dobrze płatną pracę, perspektywę awansu, eleganckie mieszkanie. Odczuwa jednak wewnętrzną pustkę, sukces nie sprawia mu radości, dręczy go poczucie niespełnienia. Do tego stopnia dał się wciągnąć w wyścig szczurów, nazywany eufemistycznie "samodoskonaleniem", że zapadł na chroniczną bezsenność. Pomocy szuka w terapeutycznych grupach wsparcia, gdzie poznaje bezczelną i cyniczną Marlę, która zbiorową psychoterapię traktuje jako darmową rozrywkę. Pewnego dnia w samolocie Narrator poznaje tajemniczego Tylera Durdena, który zarabia na życie handlując mydłem. Durden to ucieleśnienie marzeń człowieka zniewolonego: kpi ze wszystkiego i wszystkich, za nic ma "samodoskonalenie". Uważa też, że człowiek rozwija się, doświadczając bólu i nieszczęść. Kiedy mieszkanie Jacka dziwnym trafem wylatuje w powietrze, Tyler oferuje mu lokum u siebie - w dziwacznej ruderze, która cudem trzyma się w całości. Wyzywa jednak Narratora na przyjacielski pojedynek bokserski na gołe pięści. Wkrótce zamieszkuje z nimi również Marla, która zostaje dziewczyną Tylera. Między mężczyznami rodzi się dziwna przyjaźń. Zaczynają odbywać regularne walki, w których z upływem czasu bierze udział coraz więcej uczestników. Powstaje elitarny, sekretny klub. Jego członkowie swoje frustracje i agresję wyładowują najpierw na ringu, później także w aktach wandalizmu i terroru. Ale sytuacja zaczyna wymykać się spod kontroli założycieli klubu.