TVP Kultura Wtorek, 23.03.2021 Zmiany z dnia 25.03.2021 w stosunku do raportu z dnia 17.03.2021 (dodano pozycję programową) 08:55 55. ROCZNICA ODBUDOWY TEATRU WIELKIEGO OPERY NARODOWEJ Reportaż, 15 min, Polska, 2020 Reportaż z 55. rocznicy odbudowy Teatru Wielkiego Opery Narodowej. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 09:25 KAWKI NA DRODZE (VSECHNO BUDE) Komediodramat, 77 min, Słowacja/Polska/Czechy, 2018 Reżyseria: Olmo Omerzu Scenariusz: Petr Pycha Zdjęcia: Lukas Milota Muzyka: Simon Holy, Monika Midriakova Aktorzy: Tomas Mrvik, Jan Frantisek Uher, Zdenek Mucha, Lenka Vlasakova, Eliska Krenkova Bohaterami filmu są dwaj chłopcy, jeszcze w wieku dojrzewania, Mara i Hedus, którzy marzą o tym, by wyrwać się z życiowego marazmu, uciec od rodzin, w których nie znajdują zrozumienia i wsparcia. Teraz właśnie nadarza się okazja i przyjaciele skwapliwie z niej korzystają. Mogą wreszcie odmienić swój los i w końcu przeżyć wielką przygodę. Skradzionym autem ruszają prosto przed siebie, jeżdżą po całych Czechach, poznając życie, nowych ludzi i pakując się w różne sytuacje. Kiedy Mara zostaje zatrzymany przez policję, lojalny wobec przyjaciela Hedus zrobi wszystko, by ratować kumpla. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 16:10 PALI SIĘ, MOJA PANNO (HORI, MA PANENKO) Komedia satyryczna, 70 min, Czechosłowacja 1967 Reżyseria: Milos Forman Scenariusz: Milos Forman, Jaroslav Papousek, Ivan Passer Muzyka: Karel Mares Występują: Jan Vostrcil, Josef Kolb, Frantisek Debelka, Josef Sebanek, Vaclav Novotny, Josef Valnoha, Jan Stoeckl, Milada Jezkova i inni Trzeci - po "Czarnym Piotrusiu" i "Miłości blondynki" - film Milosa Formana był zarazem jego ostatnim dziełem, jakie zrealizował w kraju, zanim zdecydował się na emigrację. Nakręcił go już zresztą w koprodukcji z włoskim producentem Carlo Pontim, który - niezadowolony z ostatecznego kształtu dzieła - domagał się zwrotu zainwestowanych pieniędzy. Na szczęście, Franois Truffaut i Claude Berri wykazali znacznie więcej artystycznej przenikliwości i, odkupując prawa do "Pali się, moja panno", uchronili ten znakomity film (nominowany w 1969 r. do Oscara) oraz jego utalentowanego twórcę przed znacznymi kłopotami. Kręcąc "Pali się...", Forman zachował tę samą metodę realizacyjną, styl i pole obserwacji, co w dwóch poprzednich obrazach, ale dość zasadniczo zmienił ton: łagodną ironię, pobłażliwość i wyrozumiały dystans królujący w tamtych komediach zastąpiło spojrzenie ostre i bezkompromisowe, "gogolowska", okrutna drwina z ludzkiej małości, głupoty, grubiaństwa i nieudolności. "Dlaczego ludzie, skądinąd mili, nawet bez złych intencji wyrządzają sobie tyle zła, dlaczego człowiek tak łatwo poniża bliźniego?" - pyta Forman. Jego film nie jest tylko rekonstrukcją rzeczywistości, ma wymiar metaforyczny. Zdjęcia powstawały w małym miasteczku Vrchlabi w Karkonoszach, a do głównych ról reżyser zaangażował aktorów niezawodowych, z którymi zetknął się już przy poprzednich realizacjach. Członkowie małomiasteczkowej straży pożarnej urządzają bal karnawałowy. Chcą na nim uczcić swego 86 - letniego byłego naczelnika, Alojza Vranę, o którym dowiedzieli się, że choruje na raka. Staruszek ma dostać w prezencie ozdobny toporek. Tradycyjnie bal obejmuje loterię fantową oraz - zgodnie z zachodnią modą - wybory królowej piękności.Niestety, od początku wszystko źle się układa. Już podczas przygotowań ginie pierwszy fant loteryjny - tort, a w sali balowej dochodzi do małego pożaru. Chociaż odpowiedzialny za loterię strażak Josef zasadza do pilnowania fantów swoją żonę, ze stołu systematycznie giną co cenniejsze nagrody. Nie mniej kłopotów sprawia wybór kandydatek do konkursu piękności. Dziewczęta na ogół wstydzą się wystąpić, choć niektóre z nich są usilnie lansowane przez rodziców, inne zaś - siłą przez rodziców usuwane z szeregu pretendentek. Na estradę wstępuje ostatecznie tylko jedna, ale i ona ucieka zaraz, w ślad za koleżankami, do damskiej toalety. Szturmowanie drzwi toalety przez strażaków przerywa dźwięk syreny strażackiej: we wsi wybuchł pożar. Pali się chałupa starego pana Havelki. Niestety, za późno, by ją ratować, choć strażacy przystępują do dzieła. Balowi goście przyglądają się natomiast pożarowi jak ciekawemu widowisku, popijając piwo doniesione im przez zapobiegliwego kelnera. Po akcji gaśniczej komitet organizacyjny balu postanawia przeznaczyć dla pogorzelca losy loterii fantowej, lecz nieszczęsny Havelka nie może ich wymienić na nagrody, bo wszystko rozkradziono. Propozycja, by po zgaszeniu świateł oddać, co zginęło ze stołu, przynosi tylko fatalną kompromitację gospodarzy. Po tym wydarzeniu wszyscy wynoszą się do domów, korzystając z zamieszania i ogólnej konsternacji. Na sali pozostaje tylko staruszek Alojz, cierpliwie czekający na uhonorowanie swojej służby. Ale i tu dojdzie do kolejnej wpadki. (dodano pozycję programową) 17:35 CO DALEJ? - UTOPIA KLONOWANIA Dysk./wywiad/debata, 14 min, Polska, 2021 Scenariusz: Paweł Krzemiński Wykonawcy: Piotr Gociek (prowadzący) Gdy sklonowano owcę Dolly, naukowy świat ogarnęła euforia. Sny pisarzy SF stały się rzeczywistością. Udało się sztucznie zreprodukować zdolną do życia istotę. Przekroczono kolejną barierę. Zarazem jednak pojawiły się obawy, czy i kiedy w ten sam sposób będzie można skopiować człowieka? Co będzie to dla nas oznaczać? Ile z tych nadziei i obaw się urzeczywistniło? (dodano pozycję programową) 22:45 CO DALEJ? - UTOPIA KLONOWANIA Dysk./wywiad/debata, 14 min, Polska, 2021 Scenariusz: Paweł Krzemiński Wykonawcy: Piotr Gociek (prowadzący) Gdy sklonowano owcę Dolly, naukowy świat ogarnęła euforia. Sny pisarzy SF stały się rzeczywistością. Udało się sztucznie zreprodukować zdolną do życia istotę. Przekroczono kolejną barierę. Zarazem jednak pojawiły się obawy, czy i kiedy w ten sam sposób będzie można skopiować człowieka? Co będzie to dla nas oznaczać? Ile z tych nadziei i obaw się urzeczywistniło? (zmodyfikowano opis: Omówienie) 01:50 KINO MOCNYCH WRAŻEŃ - DOPAŚĆ CARTERA (GET CARTER) Film sensacyjny, 106 min, Wielka Brytania, 1971 Reżyseria: Mike Hodges Scenariusz: Mike Hodges Zdjęcia: Wolfgang Suschitzky Muzyka: Roy Budd Aktorzy: Michael Caine, Ian Hendry, Britt Ekland, John Osborne, Tony Beckley, George Sewell Urodzony w Newcastle gangster Jack Carter (w tej roli świetny Michael Caine) przez wiele lat mieszkał w Londynie, gdzie pracował dla bossów mafii, Geralda i Sida Fletcherów. Jack nawiązuje romans z dziewczyną Geralda, Anną, i razem z nią planuje ucieczkę do RPA. Najpierw jednak musi wrócić w rodzinne strony na pogrzeb swego brata Franka, który zginął w wypadku, rzekomo prowadząc samochód pod wpływem alkoholu. Jack nie wierzy jednak w tę wersję wydarzeń i rozpoczyna prywatne śledztwo. Na pogrzebie Jack spotyka swoją nastoletnią kuzynką Doreen, która ostatecznie okazuje się jego córką oraz kochankę zmarłego brata, Margaret. Narażając własne życie na niebezpieczeństwo odkrywa w końcu, kto naprawdę stoi za śmiercią Franka. Zaczyna mścić się na wszystkich, którzy byli zamieszani w morderstwo brata.